tiistai 26. helmikuuta 2013

Maailman paras teatterinjohtaja


Hämeenlinnan teatteri haki taannoin lehti-ilmoituksella vaatimattomasti "maailman parasta teatterinjohtajaa" astumaan Heikki Paavilaisen tilalle. Haku on päättynyt ja kaikenkaikkiaan pestiä tavoitteli 31 ehdokasta, joista yhdeksää on haastateltu viime viikolla. Yksi haastatellaan vielä, sillä hän on tällä hetkellä ulkomailla ja saattaa siten kiilata vielä kärkijoukkoihin mukaan.

Toistaiseksi toiselle kierrokselle ovat selvinneet Kirsi-Kaisa Sinisalo, Tommi Erkko, Otto Kanerva ja Antti Mikkola. Nämä kaikki ovat minulle jollain lailla tuttuja. Kirsi-Kaisa Sinisalo on tällä hetkellä Rauman Kaupunginteatterin johtajana ja olen nähnyt hänet livenä Hämeenlinnan teatterissa näytelmässä "Heikko esitys". Kirsi-Kaisa taitaa myös olla Veikko Sinisalon tytär ja muistaakseni hän on Pantse Syrjän kanssa naimisissa. Tommi Erkko on ohjaaja ja hänen ohjaustöistään olen nähnyt ainakin lastennäytelmän "Salainen puutarha".  Ohjaaja-näyttelijä Otto Kanervaa olen nähnyt lukuisissa eri tilanteissa, niin näyttelemässä kuin laulamassakin, ja hänen ohjaustöitään olen nähnyt mm. Musiikkiteatteri Palatsissa ja Hämeenlinnan kesäteatterissa. Antti Mikkolan uraa olen seurannut jo pitemmän aikaa. Hän on tamperelaisen Teatteri Siperian perustajajäseniä ja lukuisien roolitöidensä lisäksi olen nähnyt myös hänen käsikirjoittamiaan ja ohjaamiaan juttuja, etunenässä Hämeenlinnan teatterissakin lähiaikoina vieraileva huikea "Kuningatarleikit".

Oli uusi johtaja näistä sitten kuka hyvänsä, tulee uudistuksia varmasti tapahtumaan. Olisi mahtavaa saada esim. ensimmäinen naisjohtaja tänne! Minulla on kyllä oma suosikkini näistä neljästä, ja minut tuntevien se on helppo arvata... ja tätä blogia lukevienkin ;)

2 kommenttia:

  1. Hämeenlinnan Teatterilla on jo ollut naisjohtaja.
    Ainakin Milla Jokinen 1920 -luvulla?

    VastaaPoista
  2. Ahaa, tuotapa en tiennytkään. Kiitos infosta!

    VastaaPoista

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).