Sinnikkyys palkitaan. Tähän tapaamiseen yritettiin löytää yhteistä aikaa yli vuoden päivät, mutta missään vaiheessa en menettänyt toivoani. Lopulta tämä saatiin järjestymään parin päivän varoajalla, ja niin Teatterikärpänen siirtyi huhtikuussa
2013 hetkeksi Leffakärpäseksikin ja tapasi Helsingissä Ravintola
Primulassa Peter Franzénin. Ravintola sijaitsee Viiskulmassa ja
Rööperi-elokuvan alkukohtaus tapahtuu samoilla kulmilla, joten
päästiinkin sitten kirjaimellisesti heti kättelyssä asian
ytimeen.
Keminmaalta kotoisin oleva Peter on
syntynyt 1971 ja horoskooppimerkiltään hän on leijona. Tällä
hetkellä hän asuu virallisesti Los Angelesissa.
Mitä harrastat, vai ehditkö
harrastamaan yhtään mitään? ”Harrastan elokuvia, elokuvien
katselua, joka on tietysti ammattinikin puolesta mulle hyvin läheinen
elämäntapa. Sit mä harrastan patikointia, kalastusta ja luonnossa
liikkumista. Lisäksi koitan urheilla kolme-neljä kertaa viikossa.
Siinähän sitä jo on kaikenlaista... Niin, koitan myös lukea
mahdollisimman paljon. Soittelen myös, lähinnä kitaraa ja
huuliharppua, pianoakin”, Peter luettelee.
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi noin
niin kuin ammatillisessa mielessä? ”Jaa-a, puhutaanko nyt mistä
ammatista? Mä luulisin, että mun vahva puoleni näyttelijänä on
se, että mä uskallan ryhtyä tekemään sellaisia hahmoja, jotka on
kaukana musta itsestäni. Elokuvissahan mä olen näytellyt suurimman
osan ammatillisesta urastani, se on ollut kiinnostava ja läheinen
väline mulle aina. Mulla on ollut niin hyvä tuuri ja hienot
tsemppaajat, sellaisia avarakatseisia ihmisiä tuolla
elokuvamaailmassa, ja he ovat antaneet mulle ikään kuin
mahdollisuuden tehdä rooleja monelta eri kantilta ja käyttää
kroppaani monella eri tavalla. Mä luulen, että se on tässä
näyttelijämaailmassa mun vahvimpia puoliani. Lisäksi mä oon hyvin
yhteistyökykyinen, tykkään ihmisistä ja tykkään kannustaa
toisia kannustamaan mua. Se on sellaista vuorovaikutusta, mikä on
niin lavalla kuin elokuvissakin sama juttu, eli toinen pistää
kohtauksen sisällä rimaa ylemmäs ja ylemmäs, se on hyvä merkki
yhteistyöstä. Mä oon aika hyvä pelaamaan sillä tavalla ihmisten
kanssa.”
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit osata ja onko kaikki opeteltavissa tarvittaessa? ”Voi
niitä taitoja olisi varmaan paljonkin. Ne tulee monesti sillä
tavalla roolien ja produktioiden kautta, että ”ahaa tuollaistakin
on olemassa” ja näyttelijänhän pitää osata tehdä kaikenlaista
edes vähän. Aika lailla moni asia on opeteltavissa, mutta jotkut
jutut kiinnostaa enemmän ja jotkut taas vähemmän, ja se miten
niistä innostuu, niin se on sitten taas ihan eri asia. Kyllä
kaikkea ainakin jollain tavalla pystyn handlaamaan, kun on avoimin
mielin. Sama myös ihmissuhteissa ja tutustumisessa toiseen, että
jos on avoimin mielin, niin pääsee nopeammin kiinni siihen
ihmiseen, riippuu tietysti siitä toisestakin. Mutta mikähän nyt
olis sellainen mielenkiintoinen juttu, jonka ehdottomasti haluaisin
osata tai oppia? En koskaan aattele niin, että ”voi kun mäkin
osaisin tehdä noin”, vaan jos mä näen jotain tarpeeksi
kiinnostavaa, jota en ole ennen kokeillut, niin sitten mä kokeilen
sitä! Mä en halua kilpailla kenenkään kanssa. Näyttelemisessä
ei oikein voi sillä tavalla kilpaillakaan, vaikka siinä palkintoja
jaetaankin. Ne on vaan tunnustusta hyvin tehdystä työstä. Mut
kyllä mä ihailen sellaista hurjapäisyyttä, esim. mulla on muutama
kaveri, jotka hyppää sellaisella liitopuvulla ja se on aika
huikeeta. Sellaista olis hieno koittaa joskus, mutta en tiedä
uskaltaisinko mä. Laskuvarjoa mä haluan kans kokeilla. Se liitopuku
olisi kyllä niin extremee!” Peter innostuu.
Milloin olet kiinnostunut
näyttelemisestä, ja vaikuttiko siihen joku henkilö tai asia? ”Mä
oon aina ollut kiinnostunut esiintymisestä, oikeestaan jo ihan
pikkupojasta lähtien, kun oli kaikkia länkkärileikkeja ja
sellaista. Ja sithän mä pääsin Kemin Kaupunginteatteriin
iltanäyttelijäksi, kun mä olin 12-vuotias, Sound of Musiciin.
Laulava Trappin perhe, mulla oli siinä yhden lapsen rooli ja sen
koko kauden olin sitten mukana kaupunginteatterissa, ja sieltä se
varmaan on lähtenyt. Muistan hyvin elävästi vieläkin sen tunteen,
kun keskitalvella merimiespuku päällä siellä laulan ja
tekoaurinko lämmittää selkää. Tuntee olevansa jossain ihan
muualla niin elämässä, ajassa kuin paikassakin. Sisäinen lämpö
ikään kuin syttyy siinä lavalla ja tuntee, että kaikilla
muillakin on samanlainen olo ja tahto projisoida jotakin tiettyä
tärkeetäkin asiaa sille massalle, joka istuu siellä pimeydessä ja
josta näkyy aina pikkuisen muutamia silmäpareja. Sit tää mun
kiinnostus jotenkin vaan unohtui vuosien saatossa, ja vasta seuraavan
kerran havahduin siihen että tää on mun homma, kun hain
teatterikouluun ekan kerran. Olin sit armeijassa ja hain toisen
kerran, ja silloin pääsinkin sisään”, muistelee Peter.
Oliko teillä koulussa mitään
koulunäytelmiä tai vastaavia, ja olitko niissä koskaan mukana?
”Joo oli meillä, mutta en mä koskaan saanut mitään rooleja
sieltä. Ai sä oot esittänyt puuta! Oooooi, oliskohan mullakin
jotain...Ai niin, olinhan mä Herodes Tiernapojissa! Mutta
koulunäytelmissä mä en päässyt rooleihin, ehkä ne kaikki
suosituimmat pojat aina otettiin”, naurahtaa Peter.
Mitä alan opintoja olet suorittanut
ja milloin valmistuit? ”Juu siis Teatterikorkeakoulu ja toisella
yrittämällä pääsin sisään. Neljä vuotta kävin koulua ja
valmistuin vuonna 1995. Se oli oikein hyvä koulu siihen aikaan
ainakin sellaiselle, jolla ei ollut mitään maneereja eikä mitään
ymmärrystä siitä, että miten näytellään, miten ollaan lavalla,
miten esitetään joku asia, miten tekeydytään joksikin toiseksi.
Mulla ei ollut sellaista ”taiteilijuutta”, eli tiettyä ajatusta
siitä, että minkälainen taiteilijan pitää olla. Oli se tietenkin
rankkaa, kun piti ikään kuin muokata kaikki mennyt mitä on ollut
elämässä ja sitten rakentaa se taiteilijaminä.”
Mitä teit sitten siinä Kemin
kaupunginteatterin ja Teakin välissä? ”Kävin koulua, harrastin.
En ollut missään teatterihommissa siinä välissä. Asuttiin
Mäntässä ja kävin siellä lukion. Harrastin valokuvausta ja
sellaista, musiikinsoittamista ja hyvin innokkaasti katselin aina
elokuvia.”
Mitä tekisit, jos et olisi tällä
alalla (tarkoittaen kaikkea kolmea ammattia), eli onko olemassa
vaihtoehtoa B? ”No oli mulla joskus jotain opettaja – tai
poliisihaaveita, sellaisia ihan perusjuttuja ja sinänsä ihan
järkeviä ajatuksia, mutta kyllä mä varmaan jollakin tavalla
olisin kiinni jossain muodossa taiteen kanssa. Ehkä mä olisin
havahtunut kirjoittamaan aikaisemmin.”
|
kuva Teatterikärpänen |
Miksi olet näyttelijä tänä
päivänä? ”Se on kyllä sitä mitä mä oon ja se on ikään kuin
se mun persoonani. Mä tarviin sitä, että saan aina välillä olla
joku muu ja saan mennä johonkin muuhun maailmaan ja yrittää
rekonstruoida ihmiskohtaloita ja projisoida sitä kautta fyysisesti
itsestäni. Se on hyvin vapauttavaa ja voimakkaasti tietyllä tavalla
energisoivaa ja ajatuksia herättävää mennä toisenlaisena
johonkin tekstiin mukaan ja olla avoimena sillai, että mitä siellä
oikein tapahtuu. Luoda sillä tavalla mielikuvia ihmisten silmien
edessä.”
Miten ajatuksesi näyttelijän työstä
ovat muuttuneet tässä vuosien varrella, vaikkapa siitä hetkestä
kun astelit ensimmäistä kertaa Teakin ovesta sisään? ”Heh aika
pitkä aika ajatella, kun mä oon kuitenkin jo 20 vuotta veivannut
näitä juttuja. Alussa mulla ei oikeestaan ollut minkäänlaista
mielikuvaa, muuta kuin että se on energistä ja tunteisiinvetoavaa
hommaa, kun katsoi itse mitä muut tekee. Oon ollut hyvin avoin
vaikutteille nuorempana ja oon edelleenkin, mä koitan pitää tätä
avoimuutta yhtenä työni välikappaleena ja työkaluna, ja sitä
myötä se on ikään kuin intuition kaitsemista sillä tavalla,
etten omasta mielestäni oo kauheesti kyynistynyt, vaan oon pystynyt
pitään sen intuitiivisen ajattelun mukana, kaiken loogisen ja muun
ajattelun lisäksi. Kyllä sitä tietenkin jokainen rooli ja jokainen
produktio tuo lisää näyttelijälle, ja ei se oikeestaan sillä
tavalla se ydin oo muuttunut. En oo koskaan nähnyt itteeni sillai
laakeriseppele päässä Julius Caesaria esittämässä, vaan oon
aina ymmärtänyt sen, että tää on pirun raskasta työtä ja
joskus onnistuu ja joskus ei todellakaan onnistu. Tää on sellainen
valinta, mikä taiteilijoiden pitää aina tehdä. Jos haluaa olla
tällä alalla, niin mun mielestä pitää tiedostaa realistisesti
se, että tää tulee välillä olemaan todella raskasta. Mutta on
tää niin palkitsevaa, että mä uskon etten voisi mitään
palkitsevampaa duunia kokea.”
Onko sinulla olemassa omia esikuvia?
”On tietenkin, ainahan niitä on ollut. Ja niin kuin Teakissakin
opetettiin, niin varastaa saa ja sitä kautta luoda omaa
yhdistelemällä asioita omaan itteensä, rakentaa niistä oman juttu
omien kokemuksiensa kautta. Mutta joo, kyllä mulla ulkolaisista
näyttelijöistä esim. Daniel Day-Lewis on sellainen kova juttu aina
ollut, samoin Gary Oldman. Suomessa tietenkin on mahtavia
näyttelijöitä myös. Suosalon Manu … intensiivisiä, maagisia
ihmisiä ei voi olla ihailematta.”
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”Ryhmäteatteri on mulle ensimmäinen
ammattiteatterikokemus ja tuntuu aina jotenkin kotoisalta ajatella
sitä Ryhmistä Pengerkadulla. Se on hieno teatteri ja mahtavia
produktioita tekee koko ajan. Siellä olen näytellyt muutamissa
esityksissä ja sit meillä oli sellainen oma tuotanto, jolla me
vierailtiin Helsingin Kaupunginteatterissa. Sit olen vieraillut
tuossa KOM-teatterissa yhdessä musiikkiesityksessä, ja sit oon
ollut Santa Barbarassa Kaliforniassa ja New Yorkissa esiintymässä.
Siinä ne kuule taitaa olla... Ai niin ja sitten olin
Neon-teatterissa yhtenä kesänä tuossa Särkkälinnassa. Siellä
oli oikein hauskaa kesämeininkiä meillä.”
Milloin olet ollut viimeksi teatterin
lavalla? ”Kolme vuotta sitten Puhdistus-näytelmässä New
Yorkissa. Suomessa olen ollut viimeksi lavalla Mika Myllyahon
ohjaamassa Waterloo-näytelmässä Ryhmäteatterissa vuonna 1999. On
siitä aikaa!”
Onko ihan mahdoton ajatus nähdä
sinut vielä joskus Suomessa teatterin lavalla? ”Ei missään
nimessä, on jo vähän juteltukin ihmisten kanssa, mutta ei ole
oikein sillä tavalla ollut vielä mahdollisuuksia, kun harjoitukset
ynnä muut veisi niin paljon aikaa. Kyllähän sitä muutaman
kuukauden esitysjaksoja pystyisi tekemään, mutta olisi se kivaa
jos joskus pystyisi tulemaan takaisin ja omalla kielellä saisi
näytellä teatterissa. Teatterinäytteleminen on kuitenkin mun
mielestä se näyttelijän ammattitaidon mittari. Siinä ei pysty
ottamaan mitään uusiksi, kyllä. Se on se juttu. Elokuvanteko on
eri tavalla vaativaa ja teknistäkin ja välineen kanssa, mutta
teatterin tekeminen on sitä mitä näyttelijyys vaatii.”
|
Peter Viiskulmassa / kuva Teatterikärpänen |
Olisiko sinulla jotain roolihaavetta
teatterissa? ”Yleensä roolit tekee sillä tavalla, että kun se
rooli tulee niin se on se. Mulla ei oo mitään semmoista haavetta.
Totta kai olisi hienoa tehdä jotain hyvin klassista, en oo semmoista
oikein koskaan tehnyt, kun oon ollut enemmänkin sellaisissa
moderneissa näytelmissä. Olisi haastavaa ja mielenkiintoista tehdä
jotain sellaista, missä voisi laittaa itsensä kunnolla likoon! Et
miten paljon joutuisi muistamaan ja opettelemaan uudestaan tekniikkaa
ja kaikkea.”
Oliko leffaura aikoinaan tietoinen
valinta? ”Ei niinkään valinta, vaan tietoinen toive. Mua on
lapsesta asti kiinnostanut aina hyvin paljon leffat ja kyllä se
sellainen iso haave oli. Se meni niin kuin elämässä moni asia
menee, eli kun ottaa jonkun tietyn kiintopisteen ja pyrkii sinne,
niin jossain vaiheessa sinne pääsee, jos on tarpeeksi halua ja
mielenkiintoa ja jaksaa olla yritteliäs. Ja jos todellakin kuuntelee
intuitiotaan, mikä on mulle hyvin tärkeä elementti, kuuntelee ja
jalostaa niitä ajatuksia, niin se kantaa.”
Onko leffarooleissasi jotain omaa
suosikkiasi, vai voiko niitä edes laittaa järjestykseen? ”Mulla
on takana monta tärkeää roolia ja myös sellaisia rooleja, jotka
oli todella mielenkiintoista tehdä. Ei mulla oo mitään sellaista
ehdotonta ykköstä. On ollut monenlaisia rooleja, niin isoja kuin
pieniäkin, jotka ovat olleet urani kannalta tärkeitä ja myös
ammattitaidollisesti merkittäviä. On tietysti myös sellaisia,
joista on jäänyt isompi jälki tuonne tunnemuistiini. ”Rukajärven
tie” oli mulle tosi tärkeä, se oli mun ensimmäinen pääroolini
ja muutenkin massiivinen elokuva. Sitten myös Pölösen ohjaama
”Emmauksen tiellä” oli ihan älyttömän hauska kokeilu ja siinä
oli todella hyvä teksti.”
Tässä välissä muistelemme hetken
huvittavaa tapahtumaa muutaman vuoden takaa Lahden Kirjamessuilta,
jossa Peter oli haastateltavana ”Tumman veden päällä”-kirjansa
johdosta. Minä ja mieheni tapasimme Peterin pikaisesti haastattelun
jälkeen käytävällä, minä pyysin nimikirjoitukset kahden dvd:n
kanteen ja mieheni kysyi, mitä niille mopokengille tapahtui... (eräs
legendaarinen kohtaus Emmauksen tiellä-elokuvasta)
”Ai niin olikin joo, mä muistan
tuon! Jaa mitäkö niille mopokengille tapahtui? Toinen niistä
saatiin pelastettua. Mopokengät, voi vitsi että siitä tuli hauska
kohtaus! Me saatiin improvisoida niiiin paljon siinä, se oli kyllä
yksi hauskimpia kokemuksia elokuvapuolella ikinä! Meillä oli juu
tarkoitus tehdä se koko elokuva kokonaan yhdellä vedolla, mutta
jouduttiin sitten kuitenkin tekemään sitä sillai vähän pätkissä.
Hyvin pitkiä ottoja ne kyllä oli, ei siinä paljoa leikkauksia
ollut. Se oli kyllä äärettömän hauskaa, siinä niinku teatterin,
tv:n ja elokuvan raja hämärtyi täysin. Vaatteet tuli paikanpäältä
ja mä olin kai lopettanut just Rölli-leffan kuvaukset ja tulin
sieltä suoraan sinne. Joku stuntti oli harjoitellut muiden
näyttelijöiden kanssa ja mä katoin kerran miten se menee, ja siitä
vaan sitten mukaan. Niin.”
Tätä sitten nauretaan tovi ja
muistellaan muita leffan legendaarisia kohtauksia.
”Rööperin rooli oli kyllä
mieleenpainuva myös. Ja Puhdistus sillä tavalla, että siinä
mentiin niin äärirajoille, lähelle mun omaa kipukynnystäni. Hyvin
mielenkiintoinen rooli ja mahtavaa oli olla siinä mukana. New
Yorkissa esitin sitä vastapuolta, eli Martinin roolin.
Puolitoista vuotta meni kaikenkaikkiaan Puhdistuksen parissa.
Sanoisin, että tämä tuleva Dome Karukosken ”Leijonasydän” ja
siinä päärooli, tulee olemaan kova juttu myös. Se oli erittäin
mielenkiintoista tehdä. Ja sitten Simo Halisen ”Kerron sinulle
kaiken”. Harjunpää-leffa oli kans kiintoisa.”
Kuka on suosikkinäyttelijäsi ja jos
häntä ei olisi ollenkaan, kuka olisi tehnyt kaikki hänen roolinsa?
”Woooou, huh huh! Clint Eastwood on mun suosikkini, mutta kuka
olisi voinut tehdä sen roolit? Kenellä voisi olla sellaista
samanlaista karismaa? Se on jotenkin niin instituutio se herra
kyllä...Nyt täytyy varmaan miettiä siltä kantilta, että kenet mä
ohjaajana castaisin Eastwoodin rooleihin. Tässä voi nyt mennä
tovi...”
Peter tuijottaa pitkään ikkunasta
ulos.
”Tulee kaikenlaisia nimiä mieleen,
mutta eheeeei niistä kyllä kukaan pystyisi Clintin saappaisiin
hyppäämään. Se on aikamoinen ikoni! Saanko mä jättää tän
hautumaan ja vastaan sitten myöhemmin?”
Mikä on paras näkemäsi kotimainen
elokuva? ”No huh! Lisää vaikeita. Mitäs kaikkia suomalaisia
elokuvia sitä onkaan olemassa... (vastaan oman suosikkini Pojat)
Sinne Niskasen suuntaan mullakin ajatukset tässä menee. Onhan se
”Kahdeksan surmanluotia” aika hurja juttu. Nyt täytyy kyllä
sanoa, että nyt on hankala vastata.”
Yhtä helppo, eli entä paras näkemäsi
ulkolainen elokuva? ”Tääkin on vaikee, kun on niin monenlaista
genreä ja laaja skaala. Vastaan tähän nyt ”My left foot”.
Pojat-elokuvasta tulee puheeksi
syksyllä ensi-iltansa saava Hämeenlinnan Teatterin
Pojat-musiikkinäytelmä. ”Mielenkiintoista. Tuli muuten mieleeni,
että yksi parhaista näkemistäni teatteriesityksistä on
Q-teatterin Skavabölen pojat, se oli todella hieno. Sitä elokuvaa
en ole nähnyt.”
Kerron, että se tulee parin päivän
kuluttua Kotikatsomossa. ”Ai tulee vai! Ai niin mutta eihän mulla
ole telkkaa. Täytyy varmaan kutsua itsensä kylään jonnekin
silloin illalla”, Peter naurahtaa.
Esitän kyläilykutsun, joka otetaan
kiittäen vastaan, mutta elokuvan editointihommissa pitää olla
maanantaiaamuna, joten Hämeenlinna-visiitti jää sillä kertaa
tekemättä.
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”En ikinä!”
Mikä on parasta työssäsi
näyttelijänä? ”Se on se, että saa katsoa maailmaa monelta
kantilta ja pakottaa itsensä ikään kuin ymmärtämään ihmisiä
ja eri ajatusmaailmoja ja eri vaiheita elämässä. Mulla on
sellainen pohjaton kiinnostus inhimillisiin asioihin ja siihen, mikä
koskettaa ihmistä.”
Entä miinuspuolia? ”Ehkä se, että
välillä pitää yrittää löytää itsensä uudestaan. Se kuuluu
osana tähän hommaan ja se meinaa usein sitä, että lähimmät
ihmiset vähän kärsii siitä. Se on se ikävin asia. Ensinnäkin on
ihan fyysisestikin poissa kotoa ja ystävien luota, mutta myös
mieli, ajatukset ja keskittyneisyys on jossain ihan toisaalla. Häviää
tavallaan hetkeksi.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua? ”Kun
ihmiset ovat aktiivisia ja innostuneita siitä mitä tekevät! Ja jos
vaikka dialogin sisällä tehdään kohtausta ja mä näen, että se
toinen on liekeissä, niin se inspiroi mua ihan valtavasti. Helsinki inspiroi mua, matkustelu, musiikki, ihmiset.”
Entä kirjoittaessa? ”Kyllä mä
musiikkia käytän aika paljonkin. Oikeestaan sillä tilalla, missä
mä kirjoitan, ei oo merkitystä. Mä voin kirjoittaa vaikka
lehdenkulmaan pöydässä, koska muutkin tekee niin. Mutta kun istuu
itsevalitsemansa oman pöydän ääressä ja oman maiseman tai
näkymän ääressä, niin se on se rutiini mikä kirjoittamisessa
tulee. Se inspiroi mua ainakin kovasti. Pystyy keskittymään ja
pääsee ikään kuin siihen kirjoittamisen flow-tilaan aika
nopeastikin. Se innostaa mua kun mä tiedän, että tää menee näin.
Tarina vie kokonaisuudessaan niin pitkälle, että mua harmittaa se,
etten mä osaa pukea sitä sanoiksi niin nopeasti. Teksti jalostuu
siinä kirjoittaessa. Ajallisesti mulla menee joskus kuusi tuntia,
sit saattaa mennä tunti sellaiseen ihmettelyyn ja aikaisempien
kappaleitten korjailuun. Ajantaju menee kyllä silloin kun oikein
kulkee. Joskus syntyy vain yksi sivu kolmessa tunnissa ja se tuntuu
todella nihkeältä.”
Tässä välissä tulee puheeksi, se
että minua on kehoitettu kirjoittamaan joskus ”Teatterikärpäsen
muistelmat” ja suunnittelin aloittavani kirjoittamisen eläkkeelle
päästyäni. ”Loistava idea, sinä kun teet tätä hommaa
sydämellä ja varmasti olisi kiintoisaa lukea katsojan näkökulmasta
asioista. Kyllä aloitat kirjoittamaan ja heti, mihinkään
eläkeikään et kyl odota. Ilman muuta kirjoitat muistelmat, mä
tuun sitten sun kirjanjulkkareihin jos vaan suinkin olen maisemissa
silloin...”
Kärsitkö elokuvanteossa
”ramppikuumeesta”? ”Kyllä vähän, se kuuluu myös tähän
ammattiin, mutta ei se oo koskaan mua sillä tavalla haitannut.
Teatterikoulussa meillä oli yks sellainen akrobatianopettaja, joka
sanoi aina että ”Mennään vaan ja tehdään!”, se oli avoin ja
rohkea mies, avoin kaikelle mitä vaan voi sattua. Tietysti välillä
pitää olla hyvin eksakti kuvaustilanteessa, kaikki tunneskaalan
vaihtelut, katseen suunta, löytää valo, sanoa tietyllä
äänensävyllä ja – painolla. Kun ymmärtää sen tekniikan ja
tietää missä mennään, niin sitten sitä mennään vaan. Silloin
kun mua jännittää, niin kyllä mua vatsanpohjasta ottaa. Sama
tunne kun meni ekaa kertaa sukeltamaan. Muistaa vaan hengittää.
Sama neuvo näyttelemisessäkin : muista hengittää koko ajan!”
Pysäyttääkö ihmiset sinua kadulla
täällä Helsingissä ja tulevatko juttelemaan, antamaan palautetta
jostain elokuvasta tms. ? ”Kyllä joskus, mutta aika rauhassa saan
kulkea. Täällä liikkuu niin paljon julkisuudenhenkilöitä ja
ihmiset ovat täällä tottuneet siihen. Niin kauan kuin ihmiset ovat
asiallisia mua kohtaan, niin mä olen asiallinen heitä kohtaan.
Musta on hienoa kuulla, mitä mieltä ihmiset on jostakin jutusta ja
siks musta onkin hirveen hienoa kiertää leffojen kanssa Suomen
kaupunkeja ja käydä näyttämässä niitä ja puhumassa elokuvista.
On mahtavaa kuulla katsojilta, että miten mikäkin asia vaikutti.”
Millainen on Peter Franzénin
”normipäivä”? ”Heh. Herään. Yleensä aamulla, mielelläni
vien pojan kouluun, kirjoitan, vastailen meileihin, ohjaajan
ominaisuudessa teen jotain leffaan liittyviä juttuja. Yleensä pyrin
aika varhaisessa vaiheessa päivää aloittamaan kirjoittamisen, ja
se kestää yleensä sitten iltapäivään asti. Sit jos on jotain
koekuvauksia, niin menen sinne. Päivät tietysti vaihtelee hirmu
paljon, riippuen tietysti siitä, että tehdäänkö jotain elokuvaa
ja päivän kulku riippuu sitten siitä. Jos oon näyttelijänä,
niin herään aika aikaisin ja oon aikaisin myös maskissa ja
valmistaudun muuten leffantekoon.”
Onko kuvauksissa sattunut jotain
oikein legendaarista? ”Onhan niitä kaikenlaisia sattunut ja aina
niitä muistellaan niiden ihmisten kanssa, jotka ovat olleet niissä
tilanteissa mukana. Ne kuuluu niihin muistoihin, jotka on jotenkin
niin rakkaita tai älyttömiäkin, et niitä on vähän vaikeaa
sillai kertoa kellekään. Tarina lässähtää kerrottaessa. Ja sit
jos kertoo, niin otsikoissa lukee ”Franzén oli hukkua”. Vesi on
mulle sellainen elementti, jota mä oon aina vähän kammonnut.
Tumman veden päällä – elokuvassa vesi tulee olemaan hyvin isossa
osassa. Joki on mulle uskonnollinen juttu, ja mulla on hyvin suuri
kunnioitus vettä kohtaan. Alitajuisesti kun sitä koko ajan
ajattelee, niin välillä ajautuu sellaisiin tilanteisiin, joissa
sitten tapahtuu kaikenlaista, hyvää ja huonoa. Rölli-elokuvan
kuvauksissa oli aikamoinen läheltä piti – tilanne. Tehtiin
sellaista kohtausta, jossa näyttelijät tippuu veteen. Stuntit teki
sen tippumisen, ja me muut mentiin stuntkoordinaattorin ja stuntin
kanssa kahdella soutuveneellä keskelle sellaista aika syvää
suvantoa. Koski pauhasi siinä yhdessä suunnassa. No me oltiin
niissä Rölli-kuteissa ja maskeissa, ja Lammen Jussilla oli joku
karvalankamattokin päällään. Mulla oli kauheet kynnet ja isot
jalat ja kaikki toppaukset joka puolella. Kamerat oli valmiina ja
meidän piti mennä veteen. Se toinen vene kaatui ihan niin kuin
pitikin ja meidän piti mennä yhtäaikaa, mutta mä jäinkin kiinni
siihen veneen hankaimen reikään tai johonkin niistä
juuttikangashousuistani. Vene alkoi kallistua ja stuntkoordinaattori
meni ekana veteen ”plumps”, vene kääntyi kokonaan ympäri ja mä
jäin sinne veneen alle ja housuistani kiinni. Sain just ja just
pidettyä pääni vedenpinnan yläpuolella. Ei siinä varmaan mennyt
minuuttiakaan maksimissaan. Mä en saanut niillä kynsilläni otetta
mistään! Lopulta ne lähti irti ja sain revittyä itteni sieltä.
Ohjaaja huutaa ”Tänne päin nyt, mitä ihmettä te kuhnaatte
siellä! Tulkaa nyt pois sieltä veneitten läheisyydestä!” Kyllä
mulla pääsi siinä muutama kirosana. Lähdin uimaan kohti kameraa,
viikset just vedenpinnalla ja silinterihattu päässä. Sain siinä
sitten jalkani jonkun kiven päälle, huh huh. Lammen Jussi tulee
siellä perässä se vettynyt karvalankamatto päällään, ja painoi
kaikkineen varmaan ihan älyttömästi. Muut näytellään kameraan
päin ja takaa kuuluu vain kauhee puuskutus ja puhina kun Jussi
yrittää pysyä pinnalla. Roolihahmoni sanoo ”Auttakaapas tuo iso
poika nyt rannalle!” Tämmösiä juttuja tapahtuu paljon, ja ne
legendaarisimmat on aina vähän hurjia. Tiiviillä aikataululla kun
tehdään, niin usein sattuu ja tapahtuu”, Peter toteaa lopuksi, ja
itse tarinahan on kerrottu villisti elehtien ja nauruntyrskähdysten
siivittämänä.
Kerro jokin erityisen hyvä muisto!
”Mulla on erittäin hyvä muisto Kuningasjätkä-leffan
loppukaronkasta. Oltiin sellainen hyvin tiivis ryhmä tukkilaisjätkiä
ja mä olin päässyt ikään kuin konkarinäyttelijöiden kerhoon,
olin heillä vähän niin kuin autokuskina. Ajoin aina autoa
kuvauspaikalle ja siinä oli Esko Nikkari, Vesä Mäkelä ja Sulevi
Peltola. Tauoilla pelattiin korttia yleensä ja kaikkea. Porukasta
oltiin lopussa sitten vain minä ja Sulevi jäljellä.
Loppukaronkassa sitten todettiin, että olispa hienoa kun kaikki
oltaisi paikalla, kun se olisi jotenkin niin yhdistävä juttu.
Silloin aurinko laski sellaisen ison kelomökin taakse ja joku sanoi,
että olisi pieni yllätys meille kaikille. Sen mökin savupiippua
vasten näkyy joku hahmo, sehän näyttää ihan Nuuskamuikkuselta!
Lierihattu päässä ja sitten alkoi kuulua huuliharpunsoittoa.
Mäkelän Vesa oli lennätetty sinne karonkkaan, ja se soitti
huuliharpulla meille Peltoniemen Hintriikan surumarssin. Se oli kyllä
niin koskettava hetki, kaikki oltiin kyyneleet silmissä siellä”,
muistelee Peter haikeana ja saa minutkin liikuttumaan.
Miten päädyit ohjaamaan Tumman veden
päällä? ”Ajatus tuli aikoinaan Solar Filmsin puolelta ja olin
ensin, että ootteko nyt ihan varmoja. Sanoivat, että ”Sun on nyt
aika” ja olen kyllä kiitollinen heille tästä mahdollisuudesta.
Jatkossa olen kyllä kovinkin kiinnostunut ohjaushommista, mielelläni
tekisin tietysti omia juttuja. Mulla on muutamia käsikirjoituksia ja
synopsiksia valmiina, ja kaikenlaisia muitakin ideoita. Toivottavasti
saan tulevaisuudessa ohjata lisää. Teatteriohjauskin ehkä
kiinnostaisi, mutta leffapuolesta mulla on kokemusta sen verran
enemmän, että sitä mieluummin.”
Miltä tuntui olla vaihteeksi kameran
toisella puolella? ”Hyvältä se tuntui. Kun kyseessä oli oma
tarinani ja olen kokenut sen oman elämäni kautta, tiesin mitä
siinä pitää olla ja mitä haluan.”
Mitäs tulevia juttujasi on luvassa?
”Pari mielenkiintoista juttua meni multa nyt ohi, joskus on vaan
tehtävä valintoja ja nyt menee aika toisen kirjani ja tän Tumman
veden päällä – elokuvani kanssa. Dome Karukosken ”Leijonasydän”
tulee syksyllä ja 6.9. on ensi-ilta omasta ohjauksestani. Aika
monessa mukana sitä ollaan juu ja jotkut sanoo, että vaihtuisi jo
naamat, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää. Mulla on nyt pari
muutakin ammattia tässä näyttelijäntyöni lisäksi,
elokuvanäytteleminen on ollut se mun päätyöni 20 vuotta.”
(Huom! Syyskuussa 2013 : The Gunman - elokuvan kuvaukset ovat juuri päättyneet. Elokuvassa Peter näyttelee yhdessä mm. Sean Pennin ja Javier Bardemin kanssa.)
Onko sinulla mottoa? ”Usko elämään.
Ole rohkea tunteissa ja teoissa.”
Joko keksit Clint Eastwoodin tilalle
jonkun? ”Ai niin. Sanotaan Gary Cooper, mutta eiiii...”
Mitä sanoisit nuorelle itsellesi, jos
voisit täältä tulevaisuudesta lähettää terveisiä? ”Voisin
sanoa, että ala kirjoittaa heti! Ja opettele soittamaan pianoa.”
Mitä haluaisit sanoa yleisölle, kun
tässä nyt edustan heitä? ”Kaikille kiitos mielenkiinnosta
suomalaista elokuvaa ja teatteria kohtaan. Kiitos myös
kannustuksesta, ja kiitos sinulle että sain jakaa tämän hetken ja
kokemuksen kanssasi.”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi juuri se? ”Ohhoh! Super-Hessu haluisin olla, saisi olla
niissä kalsareissa hahhahhah! Onko Mustanaamio supersankari? No
sitten mä haluaisin olla se. Hiihtohaalari ja raidalliset kalsarit
siihen päälle. Juuri niin, voi jessus sentään! Loistava ajatus!
Olisin se siksi, että Mustanaamio tykkää elukoista, asuu lähellä
luontoa ja on vähän semmoinen mysteerinen hahmo. Ja vähän niinku
oikee ihminen kuitenkin, sillä ei oo supervoimia. Mullakin olisi
siis realistiset mahikset heilua tuolla pitkin viidakkoa sellaiset
trikoot jalassa.”
Naurua.
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Hah, tulee kyllä kaikkia asioita ekaksi mieleen.
Mä viettäisin varmaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen päivän
naisena.”
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Voi vitsi, olispa
mahtavaa. Tässä on puoli vuotta menty niin vähillä unilla.
Ottaisin järjettömän kasan paperia ja lyijykyniä, sellainen määrä
ettei ne loppuisi. Viiniä. Sit pakottaisin jonkun tosi
hyvän ystävän mukaan, ottaisin Janne Reinikaisen sinne puhumaan politiikkaa. Sit ottaisin perhonsidontavälineet ja
opaskirjan ja lamppuöljyä hirveesti, että näkiskin jotain.
Kuivalihaa ottaisin, ja hedelmiä. Voisin mä napata sinne vielä
kitaran ja saksofoninkin, ja huuliharput. Jannekin vois ottaa sen
oman matkakitaransa mukaan, se on muuten järjettömän hyvä
kitaristi”, Peter visioi.
Jos voisit palata menneisyyteen
aikakoneella, mitä tapahtumia haluaisit nähdä livenä? ”Voi
että, tää on just sitä mitä historiasta kiinnostuneena
elokuvanteossakin tiettyinä hetkinä pystyy leikkimielisesti
ajattelemaan. Haluaisin olla maya-temppelin lähettyvillä suurten
juhlien aikaan ja nähdä niitä menoja. Tai kun
suomalainen heimo tapaa viikingit. Tai olla katsomassa
Waterloon taistelua. Tai kun DaVinci
maalaa Mona Lisaa. Venäläisten suurhyökkäyksen haluaisin nähdä.
Vähän on suhattu aikakoneella ristiin rastiin nyt! Mennään vielä
dinosauruksia katsomaan, olisi hienoa nähdä Tyrannosaurus Rex.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Virta
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Itsekkyys
Mikä sytyttää sinut? - Ihminen
Mikä sammuttaa intohimosi? - Tää on
vaikee. Joko sitä on tai ei. Mä oon intohimoinen ihminen. En tiedä
voiko sitä millään sammuttaa. Ihmisten laiskuus!
Suosikkikirosanasi? - Voi kissa!
Mitä ääntä rakastat? - Oman pojan
ääntä
Mitä ääntä inhoat? -
Lehtipuhaltimen ääntä
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Hävittäjälentäjä
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Paparazzi
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Ei tartte
tulla jos et halua!
Tumman veden päällä - kirja
tilattavissa
tämän linkin kautta.
3.9. ilmestynyt Samoilla silmillä -
kirja tilattavissa
tämän linkin kautta.