Teatterikärpänen löysi tänä vuonna sisältään aikamoisen lukutoukan ja ehti lukemaan peräti 163 kirjaa kuluvan vuoden aikana! Osa äänikirjoina ja e-kirjoina Bookbeatin kautta, osa omasta hyllystä ja suurin osa kirjastosta, jonne tein comebackin useamman vuoden tauon jälkeen. Luin erittäin paljon teatterireissujen aikana, kirjan parissa bussi-ja junamatkat vierähtivät hurauksessa ja usein mitä milloinkin odotellessa asemilla ja teattereiden lämpiössä luin kirjaa mieluummin kuin surffasin kännykällä netissä.
Viimeisimpänä luettavanani ahmin muutamassa tunnissa näyttelijä Juha Mujeen elämäkerran, joka ilmestyi jo syyskuussa. Nämä elämäkerrat tuntuvat menevät lähes aina saman kaavan mukaan - ensin kerrotaan lapsuudesta ja nuoruusajoista sekä siitä, mistä teatteri-innostus lähti. Uraa ja yksityiselämää käydään suhteellisen seikkaperäisesti läpi, välissä paksu valokuvaliite. Juha Heiskasen kirjoittama "Juha Muje - näyttämöllä ja kulisseissa" olikin sitten piristävä poikkeus joukossa! Kirjassa ei paljoakaan kerrottu Juhan lapsuusvuosista tai kerrottu sukutarinaa alusta alkaen, vaan mentiin aika suoraan asian ytimeen eli teatteriin. Toki mainittiin ensimmäinen rooli, kun tyynyhaitarilla soiteltiin yllättäen... Erillistä valokuvaosiota ei ollut, vaan kuvat oli yhdistetty tekstin joukkoon.
Juha (syntynyt 1950) pääsi Teatterikouluun samana päivänä kun täytti 18v, ja valmistuttuaan hänet kiinnitettiin samantien Turun Kaupunginteatteriin, jota luotsasivat tuolloin Kalle Holmberg ja Ralf Långbacka. Alkoi kuusi vuotta kestänyt ns. "Kotkien kausi" ja Turussa nähtiin monia ikimuistoisia näytelmiä kuten Seitsemän veljestä, jossa Juha oli Eeron roolissa. Myöhemmin Juhaa on voinut nähdä myös KOM-teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa sekä Suomen Kansallisteatterissa sekä muutamissa elokuvissa ja tv-sarjoissakin.
Kirja oli varsin helppolukuinen, kappaleet eivät olleet pitkiä ja kappaleiden alussa oli aina hauskoja kuvia ilmeikkäästä päähenkilöstä (kuvat Jouni Harala). Vaikka tekstiä oli suhteellisen paljon, kirjoitustyyli vei sulavasti eteen päin ja sai janoamaan lisää. "Jos nyt luen vielä seuraavan jutun..." Mukana paljon tarinoita kulissien takaa ja esitysten sekä roolitöiden syntyhistoriasta, lopussa vielä kattava lista rooleista eri teattereissa. Itsekin olen päässyt onneksi näkemään Juha Mujeen muutaman kerran livenä. Ensimmäisen kerran taisin nähdä hänet Helsingin Kaupunginteatterissa vuonna 1994 Piukat paikat -musikaalin Jerryn/Daphnen roolissa, oli muuten melkoisen viehkeä ja vauhdikas Daphne! Vieläkin muistan kohtauksen, jossa Daphne kertoo päässeensä kihloihin ja liihotteli ruusu suussaan leninginhelmat korvissa onnellisena pitkin hotellihuonetta. Lisäksi olen nähnyt hänet Kansallisteatterissa näytelmässä Tuulta päin sekä musiikkispektaakkeleissa Homo! ja Slava! Kunnia. Kuluvana keväänä näin hänet Tampereen Työväen Teatterissa näytelmässä Kissa kuumalla katolla (joka ennakkosuunnitelmien vastaisesti ei jatkunutkaan syksyllä enää ohjelmistossa ja tästä Juha vähän avautuu enemmänkin).
Pieni yllätys oli se, että tämä bloginikin tulee kirjassa ilmi ja vieläpä hauskalla tavalla, kun Juhan poika Samuli kertoo siitä, tuleeko häntä verrattua useinkin isäänsä ja Samuli kertoo, että nimien kanssa on ollut pientä sekaannusta, ja pieni ote blogistani löytyvästä Samulin haastattelusta tulee loppupuolella mainituksi. Kuka mahtaa olla mystinen Juhani Muje?
Tämän kirjan parissa ei ollut hetkeäkään tylsää, joten suosittelen tutustumaan!
Juha Muje - näyttämöllä ja kulisseissa
Kirjoittanut Juha Heiskanen
207 sivua
Kustantaja Docendo
(Sain kirjasta arvostelukappaleen, kiitos Docendo!)
Sivut
▼
perjantai 29. joulukuuta 2017
keskiviikko 27. joulukuuta 2017
Videohaastattelussa Sauli Suonpää
Blogini piti hiljentyä loppuvuodeksi, mutta laitetaanpa pieni "joululahja" tänne kaikille seuraajilleni.
Muutama kuukausi sitten sain kiinnostavan yhteydenoton, jossa tiedusteltiin halukkuuttani videohaastattelun/haastatteluiden tekoon jossain vaiheessa. Huhuilin vapaaehtoisia haastateltavia ja kun niitä ei määräajassa ilmoittautunut, kysyin yhdeltä "luottonäyttelijöistäni", että onnistuisiko tämänkaltainen kokeilu. Sauli Suonpää innostui heti, ja niin pieni haastattelu tehtiin videon muodossa. Kuvaajana toimi Jani Vehkalahti, kuvauspaikkana Helsingin Kahvipaahtimo. Lisäksi videolla pyöritään Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämön takatiloissa, kun seurataan Saulin valmistautumista rooliinsa Palkkamurhaajan painajainen -näytelmässä.
Videon pääset katsomaan tästä linkistä!
Kaikki kommentit otetaan ilolla vastaan! Kiinnostaisiko jatkossakin nähdä haastatteluita videon muodossa? Toiveita aiheen suhteen? Entä haastateltavan?
Nyt toivotan kaikille lukijoilleni antoisia vuoden viimeisiä päiviä!
ps. Saulin voi nähdä seuraavan kerran lavalla keväällä näytelmässä Sudenmorsian, paikkana Teatteri Avoimet Ovet.
Muutama kuukausi sitten sain kiinnostavan yhteydenoton, jossa tiedusteltiin halukkuuttani videohaastattelun/haastatteluiden tekoon jossain vaiheessa. Huhuilin vapaaehtoisia haastateltavia ja kun niitä ei määräajassa ilmoittautunut, kysyin yhdeltä "luottonäyttelijöistäni", että onnistuisiko tämänkaltainen kokeilu. Sauli Suonpää innostui heti, ja niin pieni haastattelu tehtiin videon muodossa. Kuvaajana toimi Jani Vehkalahti, kuvauspaikkana Helsingin Kahvipaahtimo. Lisäksi videolla pyöritään Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämön takatiloissa, kun seurataan Saulin valmistautumista rooliinsa Palkkamurhaajan painajainen -näytelmässä.
Videon pääset katsomaan tästä linkistä!
Kaikki kommentit otetaan ilolla vastaan! Kiinnostaisiko jatkossakin nähdä haastatteluita videon muodossa? Toiveita aiheen suhteen? Entä haastateltavan?
Sauli valmiina juttuhetkeen (c) Teatterikärpänen |
Nyt toivotan kaikille lukijoilleni antoisia vuoden viimeisiä päiviä!
ps. Saulin voi nähdä seuraavan kerran lavalla keväällä näytelmässä Sudenmorsian, paikkana Teatteri Avoimet Ovet.
maanantai 18. joulukuuta 2017
Teatterikärpäsen vuosi 2017
On taas kliseisesti perinteisen vuosikatsauksen aika. Tadaa!
Nyt voisi aluksi vetäistä ruksin seinään, sillä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen olen onnistunut vähentämään teatterissakäyntejäni! Joka vuosihan tähän samaan aikaan on tullut uhottua, että "ensi vuonna kyllä vähennän". Nyt se onnistui! Vuoden 2016 saldohan oli eri teatteriesitysten osalta 122 ja tänä vuonna 101. Huomattava vähennys! Aika maltillisesti mentiin, enkä mitään esitystä hurahtanut katsomaan hirveän montaa kertaa. Kokonaissaldokin pysyi siis kohtuumäärissä. Pari kertaa näin Turun Kaupunginteatterin Tom of Finland -musikaalin, Miniteatterin Hamletin (jonka näin jo viime vuonna ensimmäisen kerran), Ryhmäteatterin Seitsemän veljestä, Salon Teatterin Jekyll & Hyden (tässä oli hurahdusvaara, mutta "onneksi" esitykset myytiin loppuun ja muutenkin oli vaikeuksia päästä Saloon), Puhtaana käteen -farssin Hämeenlinnan Teatterissa ja Suomen hauskin mies itketti ja nauratti Helsingin Kaupunginteatterissa pariin otteeseen. Kolme kertaa kävin sitten keväällä katsomassa Kirkaa Peacockissa, ja pääsyyllinen näihin kolmeen reissuun oli kyllä yhdistelmä Heikki Ranta-Sami Hokkanen-Unto Nuora ja etenkin kappale "Neidonryöstö", josta voisi jonkinmoisen erikoismaininnan antaa Unto Nuoran kapellimestarille. Kappale aiheutti sitkeän korvamadon, mutta on nykyään laantunut ja kaksi ratsua yli virran käy nyt jossain ihan muualla kuin minun päässäni.
Mopo lähti käsistä sitten lukemisen suhteen (aina jotain...). Tavoitteenani oli lukea vähintään 70 kirjaa ja tällä hetkellä luettuna on 156 teosta, ja vielähän sitä ehtii muutaman. Teatterireissuillani istuin bussissa kirja kädessä mennen tullen, välillä kuuntelin äänikirjoja (erikoismaininta Dan Brownin "Alku"-teokselle, jonka nimensä mukaisesti aloitin uusiksi noin kuuteen kertaan, koskapa aina nukahdin kesken kaiken) ja lainasin kirjastosta mm. Roald Dahlin lähes koko tuotannon kerralla. Jaakko ja jättipersikka aiheutti niin valtavan hepulikohtauksen, että isäntäkin hermostui.
Elokuvissa kävin muutaman kerran, siellä kovimmin kolahtivat kolme kotimaista Tom of Finland, Ikitie sekä Tuntematon sotilas.
Takaisin teatterin pariin. Tänä vuonna tuli opittua muutama asia.
* Kaikkea ei tarvitse todellakaan nähdä. Voi suorittaa karsintaa roimalla kädellä hyvällä omallatunnolla! Oman jaksamisen ja ajankäytön mukaan mennään.
* Kaikesta näkemästään ei ole pakko kirjoittaa, jos tekstiä ei synny eikä esitys puhuttele.
* Ei ole maailmanloppu, jos joku kovin kiinnostava juttu jääkin näkemättä (esimerkiksi Teatteri Siperian Die Hard Tampere meni täysin ohi, samoin KOM-teatterin MyBaby).
* Jos alkaa tympiä koko touhu, pitää reilusti vähän taukoa ja kyllä taas jaksaa, ainakin hetkellisesti. Kannattaa joskus myös lähteä vähän kauemmas kulttuurin pariin. Itse löysin itseni Iisalmesta kesällä.
Tuohon viimeiseen viitaten, usein loppuvuodesta iskee totaalinen teatteriähky. Tänä vuonna huolestuttavaa on ollut se, että olen miettinyt pitkin vuotta useampaan otteeseen sitä, että lopetan koko blogin (onhan tätä jo kahdeksan vuotta pidetty). Tästäkin oli vielä muutama viikko sitten tulossa eräänlainen jäähyväiskirjoitus, mutta ei. Ette te minusta niin vaan pääse! Haluan jatkossakin nostaa esiin minua kiinnostaneita esityksiä ja tekijöitä. Tänä vuonna moni tyyppi on kolahtanut ja kovaa, ja omalla seurantalistallani on ollut kuhinaa. Pari "vanhaa suosikkia" on pitänyt pintansa, mutta monta uutta on noussut ihan sinne kärkeen (tästä lisää myöhemmin).
Olen hirmuisen tyytyväinen tämänvuotiseen teatterisaldooni. Erittäin monta todella loistavaa esitystä tuli nähtyä, ja niistä on hankalaa valita parasta. Aiemmin on joukosta noussut esiin selkeä kärki, nyt on mahdotonta nimetä vain muutamaa. Turun Tom of Finlandista pidin kovasti ja Viimeinen laiva upposi kivasti, Työviksen katolla oli sekä kissaa että viulunsoittajaa, Tampereen Teatterissa oli Tuttiritarissa mm. laulavia piimäpurkkeja ja Catsissa menoa&meininkiä joka suuntaan, myös Huojuva talo kolahti. Tuntematon sotilas jyrisi niin Porissa kuin Iisalmessakin, Puhdistus Kotkan Kaupunginteatterissa, Ryhmiksen Peer Gynt, KOM-teatterin Mustarastas, Eräs Teatterin Metsänpeitto, Tampereella nähty Ella Mettäsen ja Eero Ojalan Lokki, Salon Teatterin Jekyll & Hyde, Kansallisteatterin Mestari ja Margarita, Tampereen Komediateatterin Päämäärä Tuntematon ja ikisuosikkini Tuukka Huttunen, HKT:n Palkkamurhaajan painajainen, Teatteri Jurkan Kikka Fan Club, Kapsäkin Eva W, LauKesin Hyvät siskot, Pyynikin Niskavuoren nuori emäntä... Lista tuntuu loputtomalta!
Eniten kuitenkin minuun vaikuttivat esitykset, joissa korostui yhteistyön voima ja joista on hankalaa nostaa mitään yksilösuorituksia esiin. Teatteri on yhteispeliä ja siitä oivallisia esimerkkejä ovat Seitsemän veljestä niin Ryhmäteatterin Suomenlinnan versiona kuin Turun Kaupunginteatterissakin sekä Lahden Kaupunginteatterin Pohjantähdet I ja II. Jälkimmäinen näistä (ja etenkin ensimmäinen osa) vei minulta melkein jalat alta ja esityksen jälkeen tuntui, että nyt tuli lähtö. Vuoden viimeisten esitysten joukossa TeaKissa nähty Saatanan teatteri oli myös melkoinen pommi ja nousi takavasemmalta vuoden kovimpien joukkoon.
Erikoismainintoja pitää jakaa muutama :
* Hämeenlinnan Teatteri - Kohtauksia eräästä avioliitosta, Arvoituksellisia muunnelmia, Pentinkulman naiset, Naisia hermoromahduksen partaalla, Puhtaana käteen (Erinomainen ohjelmisto tänä vuonna, saa olla ylpeä kotiteatteristaan!)
* Jonas Saari nousi hienosti esiin monipuolisuudellaan kaikissa Turun jutuissa (Tom of Finland, Viimeinen laiva, Seitsemän veljestä)
* Olli Rahkonen Touko Laaksosena Tom of Finland -musikaalissa, mikä karisma ja läsnäolo!
* Eero Ojala Simeonin roolissa Ryhmiksen Seitsemässä veljeksessä ja Lokissa, ja yksi syy siihen, miksi seurantalistallani on tuulista. Tämän miehen takia löydän itseni keväällä Rovaniemeltä, mikäli VR suostuu kuskaamaan.
* Pihla Pohjolainen hurmasi Jukolan pojat Suomenlinnassa Venlana ja vakuutti Suomen hauskimmassa miehessä. Pihlan lavasäteily valaisee synkimmänkin päivän ja mielen. Upea!
* Merita Seppälä Salon Teatterin Jekyll & Hyden Lucyna, häntä näkisin missä vain ja milloin vain enemmänkin. Teki ison vaikutuksen jo viime vuonna Kaarina-teatterin Kurjat-näytelmän Fantinena.
* Musiikkiteatteri NYT ponnahti komeetan lailla teatterikentälle ja toi uusia biisejä sekä täysin uudenlaista tekemisen meininkiä.
* Heikki Ranta, takuumieheni nro 1 ja suurin syyllinen siihen, että teatterissakäyntejä ei noin vain lopeteta. Ainakin pitää nähdä kaikki ne jutut, joissa Heikki on mukana!
Jokuhan täältä on mainitsematta vielä ihan kokonaan. Tänä vuonna jäi parhaiten mieleeni yksi roolityö (ja kun oikein tarkemmin ajatellaan, kyseessä on yksi kaikkienaikojen mieleenpainuneimmista roolisuorituksista IKINÄ meikäläisen teatterihistoriassa. Toki se on nyt tuoreessa muistissa, mutta olen varma siitä, että muistelen tätä tietynlaisella lämmöllä vielä vanhainkodissakin ja silmiini varmaankin syttyy outo kiilto ja keinutuoli alkaa savuta...) ja tämä on loistava osoitus siitä, mitä tapahtuu kun pääsee näyttämään kunnolla, mistä aineksista on tehty. Unelmarooli kun napsahtaa harvoin kohdalle, silloin otetaan tilaisuudesta kaikki irti. Peter Nyberg tuplaroolissa Jekyll & Hydessa ansaitsee kaikki maailman hehkutukset ja kuumotukset ja muut, ja etenkin Hyde osui ja upposi aikas syvälle. Vuoden Pahis, kyllä! Vuoden Biisi (Elossa), kyllä! Vuoden saalistajan elkeet ja loikat ja äänenpainot ja eroottiset lataukset ja Vuoden Kostaja -titteli! KYLLLÄÄÄÄÄÄ! Silinterihattuinen vaanija seikkaili unissani jo kauan ennen kuin esitystä ehdin edes näkemään, ja arvatkaa vaan montako kertaa se seikkaili unissani esitysten jälkeen.
Huh huh. Tämmöistä tänä vuonna. Nyt pientä huilausta. Teatterivuoteni käynnistyy uusintareissulla Näytelmä joka menee pieleen (Tampereen Teatteri) parissa tammikuun alussa (saas nähdä sohlaavatko yhtä pahasti kuin aiemmin, vai ovatko mitään oppineet esityskertojen myötä). Keväällä tuntuu olevan kovin kansalaissotapainotteinen ohjelmisto, mahtuupa sinne Rakastunut Shakespeare onneksi joukkoon ja Taru Sormusten Herrasta ainakin. Niitä odotellessa.
Teatterikärpänen toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää joulua ja kulttuuririkasta uutta vuotta 2018!
ps. Olisi kiinnostavaa kuulla, mikä oli juuri Sinun suosikkisi tänä vuonna teatteriohjelmistosta! Kommenttia kehiin siis.
Nyt voisi aluksi vetäistä ruksin seinään, sillä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen olen onnistunut vähentämään teatterissakäyntejäni! Joka vuosihan tähän samaan aikaan on tullut uhottua, että "ensi vuonna kyllä vähennän". Nyt se onnistui! Vuoden 2016 saldohan oli eri teatteriesitysten osalta 122 ja tänä vuonna 101. Huomattava vähennys! Aika maltillisesti mentiin, enkä mitään esitystä hurahtanut katsomaan hirveän montaa kertaa. Kokonaissaldokin pysyi siis kohtuumäärissä. Pari kertaa näin Turun Kaupunginteatterin Tom of Finland -musikaalin, Miniteatterin Hamletin (jonka näin jo viime vuonna ensimmäisen kerran), Ryhmäteatterin Seitsemän veljestä, Salon Teatterin Jekyll & Hyden (tässä oli hurahdusvaara, mutta "onneksi" esitykset myytiin loppuun ja muutenkin oli vaikeuksia päästä Saloon), Puhtaana käteen -farssin Hämeenlinnan Teatterissa ja Suomen hauskin mies itketti ja nauratti Helsingin Kaupunginteatterissa pariin otteeseen. Kolme kertaa kävin sitten keväällä katsomassa Kirkaa Peacockissa, ja pääsyyllinen näihin kolmeen reissuun oli kyllä yhdistelmä Heikki Ranta-Sami Hokkanen-Unto Nuora ja etenkin kappale "Neidonryöstö", josta voisi jonkinmoisen erikoismaininnan antaa Unto Nuoran kapellimestarille. Kappale aiheutti sitkeän korvamadon, mutta on nykyään laantunut ja kaksi ratsua yli virran käy nyt jossain ihan muualla kuin minun päässäni.
Naisia hermoromahduksen partaalla, HML (c) Tapio Aulu |
Mopo lähti käsistä sitten lukemisen suhteen (aina jotain...). Tavoitteenani oli lukea vähintään 70 kirjaa ja tällä hetkellä luettuna on 156 teosta, ja vielähän sitä ehtii muutaman. Teatterireissuillani istuin bussissa kirja kädessä mennen tullen, välillä kuuntelin äänikirjoja (erikoismaininta Dan Brownin "Alku"-teokselle, jonka nimensä mukaisesti aloitin uusiksi noin kuuteen kertaan, koskapa aina nukahdin kesken kaiken) ja lainasin kirjastosta mm. Roald Dahlin lähes koko tuotannon kerralla. Jaakko ja jättipersikka aiheutti niin valtavan hepulikohtauksen, että isäntäkin hermostui.
Elokuvissa kävin muutaman kerran, siellä kovimmin kolahtivat kolme kotimaista Tom of Finland, Ikitie sekä Tuntematon sotilas.
Päämäärä Tuntematon (c) Peero Lakanen |
Takaisin teatterin pariin. Tänä vuonna tuli opittua muutama asia.
* Kaikkea ei tarvitse todellakaan nähdä. Voi suorittaa karsintaa roimalla kädellä hyvällä omallatunnolla! Oman jaksamisen ja ajankäytön mukaan mennään.
* Kaikesta näkemästään ei ole pakko kirjoittaa, jos tekstiä ei synny eikä esitys puhuttele.
* Ei ole maailmanloppu, jos joku kovin kiinnostava juttu jääkin näkemättä (esimerkiksi Teatteri Siperian Die Hard Tampere meni täysin ohi, samoin KOM-teatterin MyBaby).
* Jos alkaa tympiä koko touhu, pitää reilusti vähän taukoa ja kyllä taas jaksaa, ainakin hetkellisesti. Kannattaa joskus myös lähteä vähän kauemmas kulttuurin pariin. Itse löysin itseni Iisalmesta kesällä.
Tuohon viimeiseen viitaten, usein loppuvuodesta iskee totaalinen teatteriähky. Tänä vuonna huolestuttavaa on ollut se, että olen miettinyt pitkin vuotta useampaan otteeseen sitä, että lopetan koko blogin (onhan tätä jo kahdeksan vuotta pidetty). Tästäkin oli vielä muutama viikko sitten tulossa eräänlainen jäähyväiskirjoitus, mutta ei. Ette te minusta niin vaan pääse! Haluan jatkossakin nostaa esiin minua kiinnostaneita esityksiä ja tekijöitä. Tänä vuonna moni tyyppi on kolahtanut ja kovaa, ja omalla seurantalistallani on ollut kuhinaa. Pari "vanhaa suosikkia" on pitänyt pintansa, mutta monta uutta on noussut ihan sinne kärkeen (tästä lisää myöhemmin).
Ella ja Eero, Lokki |
Olen hirmuisen tyytyväinen tämänvuotiseen teatterisaldooni. Erittäin monta todella loistavaa esitystä tuli nähtyä, ja niistä on hankalaa valita parasta. Aiemmin on joukosta noussut esiin selkeä kärki, nyt on mahdotonta nimetä vain muutamaa. Turun Tom of Finlandista pidin kovasti ja Viimeinen laiva upposi kivasti, Työviksen katolla oli sekä kissaa että viulunsoittajaa, Tampereen Teatterissa oli Tuttiritarissa mm. laulavia piimäpurkkeja ja Catsissa menoa&meininkiä joka suuntaan, myös Huojuva talo kolahti. Tuntematon sotilas jyrisi niin Porissa kuin Iisalmessakin, Puhdistus Kotkan Kaupunginteatterissa, Ryhmiksen Peer Gynt, KOM-teatterin Mustarastas, Eräs Teatterin Metsänpeitto, Tampereella nähty Ella Mettäsen ja Eero Ojalan Lokki, Salon Teatterin Jekyll & Hyde, Kansallisteatterin Mestari ja Margarita, Tampereen Komediateatterin Päämäärä Tuntematon ja ikisuosikkini Tuukka Huttunen, HKT:n Palkkamurhaajan painajainen, Teatteri Jurkan Kikka Fan Club, Kapsäkin Eva W, LauKesin Hyvät siskot, Pyynikin Niskavuoren nuori emäntä... Lista tuntuu loputtomalta!
Jonas Saari Laurina, Turun Seitsemän veljestä (c) Otto-Ville Väätäinen |
Eniten kuitenkin minuun vaikuttivat esitykset, joissa korostui yhteistyön voima ja joista on hankalaa nostaa mitään yksilösuorituksia esiin. Teatteri on yhteispeliä ja siitä oivallisia esimerkkejä ovat Seitsemän veljestä niin Ryhmäteatterin Suomenlinnan versiona kuin Turun Kaupunginteatterissakin sekä Lahden Kaupunginteatterin Pohjantähdet I ja II. Jälkimmäinen näistä (ja etenkin ensimmäinen osa) vei minulta melkein jalat alta ja esityksen jälkeen tuntui, että nyt tuli lähtö. Vuoden viimeisten esitysten joukossa TeaKissa nähty Saatanan teatteri oli myös melkoinen pommi ja nousi takavasemmalta vuoden kovimpien joukkoon.
Pohjantähti (c) Robert Seger |
Erikoismainintoja pitää jakaa muutama :
* Hämeenlinnan Teatteri - Kohtauksia eräästä avioliitosta, Arvoituksellisia muunnelmia, Pentinkulman naiset, Naisia hermoromahduksen partaalla, Puhtaana käteen (Erinomainen ohjelmisto tänä vuonna, saa olla ylpeä kotiteatteristaan!)
* Jonas Saari nousi hienosti esiin monipuolisuudellaan kaikissa Turun jutuissa (Tom of Finland, Viimeinen laiva, Seitsemän veljestä)
* Olli Rahkonen Touko Laaksosena Tom of Finland -musikaalissa, mikä karisma ja läsnäolo!
* Eero Ojala Simeonin roolissa Ryhmiksen Seitsemässä veljeksessä ja Lokissa, ja yksi syy siihen, miksi seurantalistallani on tuulista. Tämän miehen takia löydän itseni keväällä Rovaniemeltä, mikäli VR suostuu kuskaamaan.
* Pihla Pohjolainen hurmasi Jukolan pojat Suomenlinnassa Venlana ja vakuutti Suomen hauskimmassa miehessä. Pihlan lavasäteily valaisee synkimmänkin päivän ja mielen. Upea!
Pihla Venlana (c) Tanja Ahola |
* Merita Seppälä Salon Teatterin Jekyll & Hyden Lucyna, häntä näkisin missä vain ja milloin vain enemmänkin. Teki ison vaikutuksen jo viime vuonna Kaarina-teatterin Kurjat-näytelmän Fantinena.
* Musiikkiteatteri NYT ponnahti komeetan lailla teatterikentälle ja toi uusia biisejä sekä täysin uudenlaista tekemisen meininkiä.
* Heikki Ranta, takuumieheni nro 1 ja suurin syyllinen siihen, että teatterissakäyntejä ei noin vain lopeteta. Ainakin pitää nähdä kaikki ne jutut, joissa Heikki on mukana!
Kirka-Heikki (c) Tapio Vanhatalo |
Jokuhan täältä on mainitsematta vielä ihan kokonaan. Tänä vuonna jäi parhaiten mieleeni yksi roolityö (ja kun oikein tarkemmin ajatellaan, kyseessä on yksi kaikkienaikojen mieleenpainuneimmista roolisuorituksista IKINÄ meikäläisen teatterihistoriassa. Toki se on nyt tuoreessa muistissa, mutta olen varma siitä, että muistelen tätä tietynlaisella lämmöllä vielä vanhainkodissakin ja silmiini varmaankin syttyy outo kiilto ja keinutuoli alkaa savuta...) ja tämä on loistava osoitus siitä, mitä tapahtuu kun pääsee näyttämään kunnolla, mistä aineksista on tehty. Unelmarooli kun napsahtaa harvoin kohdalle, silloin otetaan tilaisuudesta kaikki irti. Peter Nyberg tuplaroolissa Jekyll & Hydessa ansaitsee kaikki maailman hehkutukset ja kuumotukset ja muut, ja etenkin Hyde osui ja upposi aikas syvälle. Vuoden Pahis, kyllä! Vuoden Biisi (Elossa), kyllä! Vuoden saalistajan elkeet ja loikat ja äänenpainot ja eroottiset lataukset ja Vuoden Kostaja -titteli! KYLLLÄÄÄÄÄÄ! Silinterihattuinen vaanija seikkaili unissani jo kauan ennen kuin esitystä ehdin edes näkemään, ja arvatkaa vaan montako kertaa se seikkaili unissani esitysten jälkeen.
Hra Hyde (c) Mika Nurmi |
Huh huh. Tämmöistä tänä vuonna. Nyt pientä huilausta. Teatterivuoteni käynnistyy uusintareissulla Näytelmä joka menee pieleen (Tampereen Teatteri) parissa tammikuun alussa (saas nähdä sohlaavatko yhtä pahasti kuin aiemmin, vai ovatko mitään oppineet esityskertojen myötä). Keväällä tuntuu olevan kovin kansalaissotapainotteinen ohjelmisto, mahtuupa sinne Rakastunut Shakespeare onneksi joukkoon ja Taru Sormusten Herrasta ainakin. Niitä odotellessa.
Teatterikärpänen toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää joulua ja kulttuuririkasta uutta vuotta 2018!
ps. Olisi kiinnostavaa kuulla, mikä oli juuri Sinun suosikkisi tänä vuonna teatteriohjelmistosta! Kommenttia kehiin siis.
tiistai 12. joulukuuta 2017
Haastattelussa Kalle Kurikkala
Kalle Kurikkalan
tapasin kahvila Gran Delicatossa Helsingissä lokakuun alussa 2017.
Vuonna 1992
syntynyt Kalle on horoskoopiltaan oinas. ”Oon kotoisin
Keski-Pohjanmaalta Kannuksesta ja tarkemmin Eskolan kylästä.
Eskolassa kävin ala-asteen Hanhinevan koululla, yläasteelle piti
mennä Kannukseen, jossa kävin myös lukion. Lahdessa mä asuin
viisi vuotta, ja tällä hetkellä mä asun täällä Helsingissä.”
Mitä harrastat?
”Hmmm, tuntuu että kaikki liittyy teatteriin tavalla tai toisella.
Tänään mä kävin aamulla uimassa. En mä sitä kyllä
harrastukseksi sanoisi, silloin tällöin tulee käytyä. Käyn mä
tanssi-ja laulutunneilla, mutta nekin liittyy työhöni. Lukemisesta
pidän ja lenkkeilystä. Pelailen kännykkäpelejä ja vastaavia,
mutta sehän on lähinnä ajanvietettä”, Kalle naurahtaa.
Mitenkäs
soittotaito? ”Pianoa oon soittanut 6-vuotiaasta asti, Eskolan
kansalaisopistossa aloitin. Alussa olin hyvinkin innostunut, mutta
sitten se vähän jäi. Lisäksi oon soittanut kitaraa.”
Kalle ja Talle |
Mitkä asiat ovat
sydäntäsi lähellä? ”Ensimmäiseksi tuli mieleeni meri ja
luonto. Kun ahdistus iskee, mä menen merenrantaan kävelemään.
Tietysti ystävät ja perhe ovat sydäntäni lähellä.”
Jos sinulla olisi
enemmän aikaa, haluaisitko osallistua johonkin vapaaehtoistoimintaan
tai vastaavaan? ”Oon kyllä miettinyt asiaa. Huomasin juuri
netistä, että joku oli ryhtynyt yksinäiselle vanhukselle
kaveriksi. Jonkinlaiseen ystävätoimintaan voisin lähteä mukaan,
mutta tällä hetkellä en pystyisi sitoutumaan jokaviikkoiseen
toimintaan. Voisi silloin tällöin mennä esimerkiksi
vanhainkoteihin laulamaan, sellaista oon kotipuolessa joskus
tehnytkin.”
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi ammatillisessa mielessä? ”Laulutaito
on vahva, mutta nykyään se ei ole mikään erityistaito.
Teattereissa on paljon erinomaisia laulajia. Aiemmin pidin
heikkoutena sitä, että oon herkkä ihminen ja tunnen kaiken tosi
vahvasti, mutta nyt nää sen vahvuutena. Vahvuuteni on myös se,
että oon hirmuisen kiinnostunut työstäni ja mulla on motivaatio
korkealla.”
Onko sinulla mitään
ns. bilekikkoja, joita tietynlaisissa tilaisuuksissa esittelet? ”Heh,
kuulostaa kyllä todella oudolta eikä ollenkaan minunlaiseltani
toiminnalta. En oo koskaan ollut sellainen, että ”Hei katsokaa
mua!”, vaikka muuten en pidäkään sitä mitenkään inhottavana
asiana, että oon esillä. Se kuuluu tähän työhön, mutta en
hakemalla hae huomiota.”
Entä löytyykö
bravuureita esim. ruuanvalmistuksen puolelta tai karaokesta?
”Lahdessa yksin asuessani ei tullut juurikaan kokkailtua kun oli
niin kova kiire koko ajan, mutta nyt täällä Helsingissä tykkään
kokkailla poikaystäväni kanssa. Bravuurini on ehkäpä uunikala ja
kasviksia, ja viimeaikoina oon kokkaillut kasvisversiota chili con
carnesta. Se on hyvää ja helppo valmistaa. Ennen mä leivoin
kovasti, ja siinä bravuurini oli Pätkis-kakku. Karaokessa tulee
silloin tällöin käytyä ystävien kanssa, jos sattuu sopiva paikka
kohdalle. Yleensä mä laulan suomenkielistä, Leevi and The
Leavingsia esimerkiksi.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Lentäminen! No, vähän
realistisemmin jos vastaan, niin akrobatiataidot ja voltti olisi kiva
hallita. Sillä taidolla voisin aamuneljältä jossain leveilläkin,
heheh.”
Mikä on ollut
toistaiseksi isoin ammatillinen haasteesi? Stingin visiitti? ”Se
oli kyllä jännä tilanne, mutta ensimmäisenä tuli mieleeni Lahden
Muten ”Asemalla”-produktio, se oli eka isompi juttu. Teksti oli
tosi haastava ja siinä oli haastavia elementtejä niin tanssi-kuin
laulupuolellakin. Hankalaa, mutta onnistuessaan myös palkitsevaa!
Aikataulukin oli tosi tiukka, kuten aika usein on. Ammattikentällä
Kotkan Kaupunginteatterin ”Keisarikunta” oli myös haastava, se
oli mun eka ammattiproggikseni. Porukka oli kyllä tosi hyvä ja
ohjaaja Tommi Kainulainen uskomaton. Kivaa porukkaa! Siinä jouduin
pikapaikkaushommiin yhtenä iltana. Sinähän olit muuten katsomassa
silloin! Tilanne tuli yllättäen, mutta sitten vaan vedettiin ja
hienostihan se meni.”
Keisarikunta-meininkiä (c) Juha Metso |
No mutta kerrohan
nyt Stingistä vähän vielä lisää. ”Kun meille ekan kerran
kerrottiin, että Sting on tulossa katsomaan, niin tuntuihan se
oudolta. Hän tuli ennen näytöstä kättelemään meitä ja
sanomaan, ettei mitään hätää ja rauhassa vaan. Se vähän
helpotti jännitystä, mutta silloin sen tosiaan vasta tajusi, että
Sting ON paikalla! Vitsaili vielä lähteissään, että ”Don´t
fuck it up!” Oli se kyllä hieno kokemus, ja yleisö oli vielä
niin hienosti mukana koko tarinassa. Yleisöstä sai todella paljon
energiaa. Ja Sting vielä lauloi tunnuskappaleen kanssamme lopuksi”,
Kalle myhäilee.
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Musiikillisesti lahjakkaita tyyppejä löytyy kyllä –
musiikinopettajaa ja bänditoimintaa esimerkiksi. Siskoni laulaa ja
soittaa pianoa, mutta ei ammatikseen. Harrastajateatterissakin on
väkeä ollut. Tarkemmin en osaa sanoa, meillä on niin iso suku,
että saattaa sieltä löytyä jokin salainen teatterimenneisyys.”
Milloin sinua
sitten teatterikärpänen puraisi kunnolla? ”Pienenähän mä
katselin kovasti elokuvia, ja sitten esitin kohtauksia leffoista…
Keski-Pohjanmaalla kun pienessä kylässä asui, oli vähän
sellainen meininki ja mentaliteetti yleensä, ettei nyt kannata
kauheasti pitää meteliä itsestään. Pienenä olin kyllä Eskolan
kesäteatterissa yhdessä satunäytelmässä mukana, tykkäsin siitä
näytelmästä kovasti ja muutenkin olin käynyt katsomassa siellä
juttuja. Aina harmitti, että miksen itsekin ole lavalla.
Ala-asteella meillä oli näytelmäkerho, sinne menin. Yläasteella
ei todellakaan ollut mitään, kuorossa tosin olin vähän aikaa,
mutta teini-ikäisenä tuntui tosi nololta olla kuorossa. Ollessani
ysiluokalla ilmaisutaidonryhmä teki näytelmää ”Vihervaaran
Anna” ja mukaan tarvittiin poikia. Ilmaisutaidon opettaja näki
minut ja kaverini koulun käytävällä ja kysyi, kiinnostaisiko
meitä tulla mukaan. Kiemurreltiin siinä aikamme ja lopulta
suostuttiin sillä ehdolla, että ”kyllä mäkin jos säkin”.
Olihan se ihan kivaa, mutta fiilis oli edelleen sellainen, että
menin kun käskettiin. Sitten mulle soitettiin Eskolan
Kesäteatterista ja lukioaika vierähtikin siellä kesäisin, ja
teatteri vei mennessään. Sain tehdä isoja rooleja”, Kalle
muistelee iloisena.
”Opon kanssa
juttelin suunnitelmistani ja kerroin teatterihaaveistani. Hän oli
kannustava mutta myös realisti, sanoi että ilman muuta haet mutta
kannattaa miettiä ehkä muitakin vaihtoehtoja. Koulussa sain hyviä
arvosanoja ja matematiikka kiinnosti, ja hainkin opettajaksi, mutta
en koskaan mennyt pääsykokeisiin, koska ne olivat päällekkäin
teatterihakujen kanssa. Pääsin sitten Lahteen
musiikkiteatterilinjalle vuonna 2011, heti lukion jälkeen. Mutella
meni 4,5 vuotta ja sen jälkeen olin vielä Lahden Kansanopistossa
vuoden. Oon hakenut myös Nätylle ja TeaKiin, tuloksetta. Ehkä haen
maisterilinjalle?”
Mikä on
”virallinen” tittelisi? Oletko
näyttelijä-muusikko-taiteilija-artisti-laulaja? ”Kyllä mä
itseäni kutsun näyttelijäksi. Mä haluan näytellä,
muusikko/musikaaliartisti ei kuvaa sitä mitä haluan tehdä.”
Miksi halusit
näyttelijäksi? ”Alunperin siksi, että näytteleminen on kivaa.
Olin ujo mutta esiintyminen kiinnosti, ja lavalla voin olla ihan joku
muu. Kesäteatterissakin esitin välillä ryyppäävää nuorta
poikaa, ja rooli oli niin kaukana minusta kuin suinkin mahdollista.
Sai kiroilla ja örveltää, se oli jotenkin vapauttavaa! Nykyään
mä en nää mitään muuta vaihtoehtoa. Tätä mä haluan tehdä!
Harjoitusvaiheessa kipuilee ja miettii, että mahtaako tästä nyt
tulla mitään. Sitten tulee ensimmäinen yleisö ja saa palautetta,
että joku on saanut roolityöstäni itselleen voimaa ja ajatuksia,
ja taas muistaa, että ”tämän takia tätä hommaa
tehdään!” Se palkitsee. Tämä on mun tapani tehdä hyvää tai
edes vähän parantaa maailmaa, vaikuttaa ihmisiin tai viihdyttää.
Lavalla voi käsitellä tärkeitä asioita, sanomaa ja ideaa pitää
olla mukana.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Kaikilta opettajiltani oon
saanut tärkeitä oppeja, pieniä palasia. Lahden Kansanopiston
opettaja Timo Raita sanoi ajatuksen, että ”taiteilija itse tekee
päätöksiä eikä vain odota, että ohjaaja ratkaisee niitä hänen
puolestaan”. Näin mä sen ainakin koin. Kokeile, yllätä itsesi
ja muut. Näyttelijäkollegoilta oon myös saanut paljon hyviä
neuvoja mm. Olli Rahkoselta, hän on todella mukava. Pienetkin sanat
riittävät välillä. Chekhov-tekniikan kurssilla kävin myös, ja
se oli todella avaava kokemus.”
Onko sinulla omia
”esikuvia”, joita erityisesti arvostat tai ihailet? ”Seela
Sella ja Hannu-Pekka Björkman, heitä haastattelin lopputyötäni
varten myös. Usein mä teatterijutuista ”fanitan” nimenomaan
sitä juttua enkä yksittäisiä näyttelijöitä, Q-Teatterin
”Tavallisuuden aave” esimerkiksi oli todella upea. No, Elina
Knihtilä pitää myös mainita erikseen. Kokkolan
Kaupunginteatterissa kävin katsomassa Sini Pesosen aikaan paljon
juttuja – Virtasen Mikko, Hellénin Essi ja Anderssonin Pia olivat
juuri valmistuneet TeaKista ja meno oli äärimmäisen
mielenkiintoista”, hehkuttaa Kalle.
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”No mulle tuli ekana mieleen taas Seela Sella tai
Hannu-Pekka Björkman. Suomessa on muitakin tosi hyviä
näyttelijöitä, joiden kanssa mielelläni tekisin töitä. Taneli
Mäkelän kanssa on myös hienoa näytellä Viimeisessä laivassa.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Paula Vesala on
kyllä yksi suosikeistani, ja Coldplayn Chris Martin! Paula Vesalan
kanssa voisin laulaa Jussi Tuurnan säveltämän kappaleen, jota ei
ole vielä edes tehty! Tilataan tässä samalla Jussilta kappale.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Kotkan Kaupunginteatterissa,
Kellariteatterissa,Turun Kaupunginteatterissa, koulun kautta Lahden
Kaupunginteatterissa siinä ”Asemalla”-jutussa ja lisäksi
tietysti Eskolan Kesäteatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi jollain lailla tärkeä roolityö tai koko proggis. ”Lahden
Kansanopiston ”Vapauttakaa Kuningas Oidipus!” oli todella tärkeä,
se oli niin erilaista mitä olin aiemmin tehnyt. Se oli vielä itse
tehty yhdessä työryhmän kanssa. Mielenkiintoinen ja palkitseva,
vaikkakin vaikea ja raskas matka. Kotkan Kaupunginteatterissa
”Ystävät hämärän jälkeen” -näytelmässä sain olla isossa
roolissa. Se oli mun ensimmäinen työni, joka ei ollut koulun
kautta. Sain paljon oppia ohjaajilta, Snoopi Sireniltä ja Pia
Lunkalta (jälkimmäinen Kotkan Nuorisoteatterin kautta). Tietysti
nyt päällä oleva ”Viimeinen laiva” on tärkeä myös, aina
sitä vaan ihmettelee että miten sitä onkaan niin onnekas, että
pääsin mukaan niin hienoon proggikseen!”
Vapauttakaa Kuningas Oidipus! (c) Antti Turunen |
Minkälaista
teatteria haluaisit nähdä Suomessa enemmän? ”Mä tykkäisin
nähdä sellaista, missä ei ole paljoakaan ”ylimääräistä”
teatteritekniikkaa. Näyttelijäntyö edellä mentäisi. Hyvänä
esimerkkinä jo aiemmin mainitsemani ”Tavallisuuden aave”, se
herätti paljon ajatuksia. Jokainen suomalainen saisi siitä takuulla
jotain irti. Suomessa osataan kyllä tehdä, mutta siihen voisi
luottaa vielä enemmän – uusiin kotimaisiin teksteihin. Ja
suomalaista uutta musiikkiteatteria haluaisin nähdä enemmän!
Huomenna aion mennä katsomaan Musiikkiteatteri NYT:n Photo
Sapiensia, ja Kansallisteatterissa nähty ”Slava!” on tästä
myös loistava esimerkki.”
Miten selittäisit
sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes selittää? ”Mun
mielestäni hyvä esimerkki on se, että ensin huomaa esityksen
kestävän kolme tuntia ja kauhistelee sitä, ja hetken kuluttua
esitys on ohi ja miettii, mihin aika oikein hurahti. Välillä
esityksiä katsellessa alkaa heti analysoida näkemäänsä ja
miettiä erilaisia ratkaisuja ja sellaisiakin asioita, mitä ns.
tavallinen katsoja ei edes huomaa. Välillä taas ei mieti mitään,
ja silloin on esitys imaissut minut kunnolla mukaansa. Se on hieno
tunne!”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Toiset esitykset (sekä hyvät että huonot),
kirjat, kaikenlaiset tarinat, lehtiartikkelit.”
Podetko
ramppikuumetta? ”En enää. Aiemmin mua jännitti tosi paljon.
Koe-esiintymiset, huh huh … se ei ole luonnollinen tilanne millään
tavalla! Se jännittää kyllä, muttei niin paljoa ettei pystyisi
mitään tekemään. Mulla on tekniikoita, millä saan liiallisen
jännityksen pois tai laskemaan sellaiselle tasolle, että pystyy
tekemään mitä tarvitaan. Myönnän, että silloin kyllä jännitti
hiukan enemmän kuin normaalisti, kun Sting istui katsomossa. Minähän
se ensimmäisenä olen lavalle astumassa ja silloin mietin, että älä
nyt ainakaan kaadu!”
Viimeinen laiva (c) Otto-Ville Väätäinen |
Onko sinulla omia
rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen esitystä? ”Kyllä mä
aina lämmittelen kehon ja äänen. Täällä mä käyn yleensä
lenkillä aamupäivällä ennen kuin lähden junalla kohti Turkua, ja
tietenkin teatterilla lämmittelen vielä. Omia hassuja rutiineja
vierastan, ettei tule pakonomaista tarvetta aina tehdä jotain asiaa
ennen esitystä. Lämmittelyhommat täytyy kyllä aina suorittaa.
Voishan tuossa Viimeisessä laivassa poiketa sen verran rutiineista,
että tehtäisiinkin vielä yksi laiva ja se joka lähtee, oliskin
vasta toiseksiviimeinen!” Kallen kanssa visioimme. Sting olisi
varmasti mielissään näistä muutoksista.
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Heti ei tule mieleen mitään
kommellusta. Aiemminhan mä oon pelännyt hirveästi sitä, että
teen virheen. Silloinhan niitä sattuu, jos oikein kovasti pelkää
ja koko ajan ajettelee mokaavansa. Nykyään tykkään siitä, että
tapahtuu jotain yllättävää! Se pitää porukan hereillä ja
valppaana. Pari kertaa on käynyt niin, että oon mennyt lavalle ja
yhtään en ole muistanut, mitä seuraavaksi pitää sanoa. Oikea
repliikki on jostain sitten alitajunnasta tullut mieleen juuri
sopivalla hetkellä. Keisarikunnassa kävi just niin, että Junnu
nousee pianon päälle ja biisin pitäis lähteä, mutta pää on
ihan tyhjä! Siitä se sitten lähti takapotkulla.”
Tulevia rooleja
kenties? ”Ei ole mitään toistaiseksi tulossa. Viimeinen laiva
jatkuu huhtikuuhun 2018 asti, esityksiä on aika harvassa, joten
sittenhän mulla olisi aikaa mennä mukaan siihen
ystävätoimintaankin.”
Kysytäänpäs
tämäkin nyt sitten. Mitä sanoisit nuorelle itsellesi täältä
vuodesta 2017? ”Vanhana ja viisaana (hehe) täältä sanoisin
nuorelle itselleni, että ”kaikki järjestyy”. Taaksepäin kun
elämää katsoo, niin kaikista asioista ei olisi tarvinnut murehtia
niin paljon.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla ja miksi?
”Spiderman! Se oli pienenä mun lempparihahmoni.”
Ystävät hämärän jälkeen (c) Snoopi Siren |
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi sinun supervoimasi ja
hahmosi nimi? ”Mullahan on usein lenkkarit jalassa ja siitä tuli
joskus Lenkkarimies -lempinimi. Se olisi varmaan mun nimeni, koska se
on jo ns. lanseerattu. Kun piippari taskussa piippaa, Lenkkarimies on
jo paikalla, koska se on tosi nopea. Juoksemalla siirtyy paikasta
toiseen. Sen tehtävänä olisi tuoda paikalle jäätelöä ja kaksi
lusikkaa. Toinen voisi puhua ja minä kuuntelisin, ja yhdessä
syötäisi jätskiä. Se voisi syödä jäätelöä usein ja paljon,
koska se kuluttaisi liikunnalla kaiken.”
Tuonhan voisi
yhdistää siihen ystävätoimintaankin! Jäätelöpaketti ja lusikat
mukaan vaan, ja ”kerro minulle huolesi tai älä kerro, syödään
yhdessä jätskiä”-mies? ”Loistava idea! Laitetaan Mesenaattiin
joukkorahoituskampanja vireille! Palataan tähän sitten ensi
keväänä, kun viimeinenkin laiva on lähtenyt telakalta.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Kirjan voisin ottaa, vaikkapa Sinuhe egyptiläisen. Muutama muukin
klassikko. Jos on tylsä kirja, nukahtaisi heti ja sehän ei olisi
ollenkaan hassumpi juttu. Kaikki hyöty irti. Ruuaksi voisi olla
pizzaa, juotavaksi ginger alea (sitä missä on reilusti inkivääriä)
tai cokista.”
Tässä välissä
”keskustelemme” tovin Movemberistä ja viiksistä… älkää
kysykö miksi.
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit? ”Maja saisi olla aika
korkealla, vaikka mulla pienoinen korkeanpaikankammo onkin. Joku muu
voisi rakentaa sen, menisin sitten valmiiseen majaan. Perinteinen,
pieni puumaja olisi kiva. Sellainen kuitenkin missä olis lämmitys,
että siellä voisi olla talvellakin. Säkkituolissa olisi siellä
mukava loikoilla.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn aikakauteen tai
katsomaan tiettyä tapahtumaa, minne menisit? ”Haluaisin mennä
katsomaan vanhaa kunnon Suomi-filmi -aikaa, puhuttiinko silloin
”oudosti” tyyliin ”maisteri on hyvä ja ottaa tästä nyt
sitten lisää kahvia” tai ”nuori ylioppilas on tullut meille
tänne kesänviettoon”. Onko puhuttu sillai tietyllä nuotilla ja
nopeasti! En usko, hahah! Dinosauruksia olisi kiva nähdä myös ihan
livenä.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisiin esitys, millainen se olisi ja kuka olisi
sinun roolissasi? ”Se voisi olla hyvinkin kokeellinen, dramaattinen
tanssiteos. Siinä ei puhuttaisi mitään. Uutta musiikkia olisi
sävelletty. Mukana olisi koko Kansallisbaletin tanssiryhmä ja
suurella näyttämöllä ehdottomasti. Ja tässä olisi nyt sitten
kaikki tekniset vimpaimet mukana, vaikka aiemmin halusin esityksiä
ilman “ylimääräistä” tekniikkaa.”
Mitä haluaisit
kysyä minulta? ”Oletko sinä koskaan halunnut näytellä, tai
oletko näytellyt missään?”
Tähän tuli pitkä
ja rönsyilevä vastaus, jonka lopputuloksena oli se, että eihän
tästä tulisi mitään, jos kaikki haluaisivat näytellä, koska
pitää olla katsojiakin…
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Mä menen kotiin ja kaveri tulee kylään.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Meri
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Löllö
Mikä sytyttää
sinut? - Muut ihmiset
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Muut ihmiset
Suosikkikirosanasi?
- Perkele
Mitä ääntä
rakastat? - Sellon ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Julkisivuremontti!
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Meribiologi
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Poliitikko
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa!
maanantai 11. joulukuuta 2017
Täällä Pohjantähden alla osa 2 / Lahden Kaupunginteatteri
Mäensyrjänkansan kärsimystie - Täällä Pohjantähden alla osa 2 / Lahden KT, Juhani-näyttämö
Ensi-ilta 15.11. 2017, kesto noin 2h 45min (väliaikoineen)
Teksti Väinö Linna
Sovitus Ari-Pekka Lahti
Ohjaus Juha Malmivaara
Koreografia Panu Varstala
Lavastus Minna Välimäki
Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Valosuunnittelu Kari Laukkanen
Äänisuunnittelu Kai Poutanen
Musiikki Hannu Kella
Rooleissa : Hiski Grönstrand, Jori Halttunen, Laura Huhtamaa, Saana Hyvärinen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Eeva-Kirsti Komulainen, Paavo Kääriäinen, Liisa Loponen, Jarkko Miettinen, Teemu Palosaari, Mikko Pörhölä, Aki Raiskio, Jari-Pekka Rautiainen, Aarre Reijula, Maiju Saarinen/Anna Pitkämäki, Ritva Sorvali, Raisa Vattulainen, Lumikki Väinämö, Timo Välisaari sekä Jarkko Lahti
Muusikko : Hannu Kella
Lokakuun lopussa tuli nähtyä Täällä Pohjantähden alla osa 1 - Kuu on torpparin aurinko ja esitys vaikutti minuun hyvin kokonaisvaltaisesti, kuten voitte tästä lukea. Kakkososa oli tuolloin vasta tulossa ensi-iltaan ja myöhemmin olisi ollut mahdollista nähdä molemmat näytelmät peräkkäin saman päivän aikana. Jostain syystä halusin alunperinkin nähdä näytelmät itsenäisinä kokonaisuuksina, välissä viikkojen tauko, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisi ehkä sittenkin pitänyt katsoa molemmat peräkkäin - enkä edes osaa sanoa miksi.
Ykkösosassa musiikin, liikekielen, Linnan tekstin, visuaalisen puolen, äänimaailman ja koko näyttelijäkunnan saumattoman yhteistyön synnyttämä kokonaisvaltainen elämys oli silkkaa nautintoa alusta loppuun, nyt jo vähän tiesin mitä tuleman pitää ja siksi tiettyjä elementtejä osasi jo odottaa. Olin henkisesti ja fyysisesti valmistautunut ennalta, ja siten tässä toisessa osassa vältyin lähes kaikelta niiltä hivenen pelottavaltakin vaikuttaneilta tuntemuksilta. Tunsin oloni jopa hiukan pettyneeksi, kun pystyin lopuksi nousemaan seisaaltani aplodeeraamaan, jälkikäteen ei tarvinnut nojailla seiniin huippauksen vuoksi ja minua hymyilytti enemmän kuin itketti. Osansa lienee silläkin, että väliajan aikana sidoin aulan tilataideteokseen valkoisen nauhan toivon merkiksi (ensimmäisessä osassa sidoin punaisen nauhan, joka merkitsi uskoa). Ennalta epäilin, että valitsen violetin (suru), mutta toisin kävi. Elämä jatkuu, ja nyt on vuosi 2017. Suomi on täyttänyt 100 vuotta.
Äsken mainitsemani pettymys on siinä mielessä väärä sanavalinta, että missään tapauksessa en ollut pettynyt kakkososaan. Erittäin vaikuttava kokemus ja kokonaisuus tämäkin, ja yhdessä nämä näytelmät muodostavat yhden parhaimmista, mieleenpainuneimmista teatterielämyksistäni ikinä missään. Ensimmäisessä osassa vaikutuin eniten yhteispelistä ja liikkeestä, koko näyttelijäkunnasta. Nyt jotenkin yksilöt nousivat enemmän esiin ja erilaiset pienetkin yksityiskohdat. Elinan (Liisa Loponen) suunnaton tuska menetysten hetkellä, Akselin (Tapani Kalliomäki) uskomattoman koskettava kotiinpaluu vankileiriltä, Jussin (Aki Raiskio) hautajaiset, Elias Kankaanpää (Ritva Sorvali)... Lasten viaton pallonheittely ja pallon putoaminen kädestä isän palattua kotiin, Akselin nojailu lapioihin kuten isänsä aiemmin, mustapukuiset naiset teloitushetkellä, kaunisliikkeisen kurjen (Paavo Kääriäinen) paluu. Usein toistuva sisu-tanssi (kutsuin tätä suomalaisten omaksi haka-tanssiksi, alkuvoimaa ja vahvaa poljentoa).
Mäensyrjänkansan kärsimystie oli vuoden viimeinen teatteriesitykseni (toki tulevalla viikolla on vielä kaksi reissua luvassa, mutta ne näytelmät menevät jo uusintakierrosta, joten lasken tämän Lahden reissun virallisesti vuoden viimeiseksi) ja hienon lopetuksen tämä vuosi saikin. Suuri kiitos koko työryhmä ja erityisesti koreografi Panu Varstala.
Esityskuvat (c) Robert Seger
(Näin näytelmän kutsuvieraana, kiitos Lahden Kaupunginteatteri!)
Ensi-ilta 15.11. 2017, kesto noin 2h 45min (väliaikoineen)
Teksti Väinö Linna
Sovitus Ari-Pekka Lahti
Ohjaus Juha Malmivaara
Koreografia Panu Varstala
Lavastus Minna Välimäki
Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Valosuunnittelu Kari Laukkanen
Äänisuunnittelu Kai Poutanen
Musiikki Hannu Kella
Rooleissa : Hiski Grönstrand, Jori Halttunen, Laura Huhtamaa, Saana Hyvärinen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Eeva-Kirsti Komulainen, Paavo Kääriäinen, Liisa Loponen, Jarkko Miettinen, Teemu Palosaari, Mikko Pörhölä, Aki Raiskio, Jari-Pekka Rautiainen, Aarre Reijula, Maiju Saarinen/Anna Pitkämäki, Ritva Sorvali, Raisa Vattulainen, Lumikki Väinämö, Timo Välisaari sekä Jarkko Lahti
Muusikko : Hannu Kella
Lokakuun lopussa tuli nähtyä Täällä Pohjantähden alla osa 1 - Kuu on torpparin aurinko ja esitys vaikutti minuun hyvin kokonaisvaltaisesti, kuten voitte tästä lukea. Kakkososa oli tuolloin vasta tulossa ensi-iltaan ja myöhemmin olisi ollut mahdollista nähdä molemmat näytelmät peräkkäin saman päivän aikana. Jostain syystä halusin alunperinkin nähdä näytelmät itsenäisinä kokonaisuuksina, välissä viikkojen tauko, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisi ehkä sittenkin pitänyt katsoa molemmat peräkkäin - enkä edes osaa sanoa miksi.
Elina ja Akseli |
Ykkösosassa musiikin, liikekielen, Linnan tekstin, visuaalisen puolen, äänimaailman ja koko näyttelijäkunnan saumattoman yhteistyön synnyttämä kokonaisvaltainen elämys oli silkkaa nautintoa alusta loppuun, nyt jo vähän tiesin mitä tuleman pitää ja siksi tiettyjä elementtejä osasi jo odottaa. Olin henkisesti ja fyysisesti valmistautunut ennalta, ja siten tässä toisessa osassa vältyin lähes kaikelta niiltä hivenen pelottavaltakin vaikuttaneilta tuntemuksilta. Tunsin oloni jopa hiukan pettyneeksi, kun pystyin lopuksi nousemaan seisaaltani aplodeeraamaan, jälkikäteen ei tarvinnut nojailla seiniin huippauksen vuoksi ja minua hymyilytti enemmän kuin itketti. Osansa lienee silläkin, että väliajan aikana sidoin aulan tilataideteokseen valkoisen nauhan toivon merkiksi (ensimmäisessä osassa sidoin punaisen nauhan, joka merkitsi uskoa). Ennalta epäilin, että valitsen violetin (suru), mutta toisin kävi. Elämä jatkuu, ja nyt on vuosi 2017. Suomi on täyttänyt 100 vuotta.
Äsken mainitsemani pettymys on siinä mielessä väärä sanavalinta, että missään tapauksessa en ollut pettynyt kakkososaan. Erittäin vaikuttava kokemus ja kokonaisuus tämäkin, ja yhdessä nämä näytelmät muodostavat yhden parhaimmista, mieleenpainuneimmista teatterielämyksistäni ikinä missään. Ensimmäisessä osassa vaikutuin eniten yhteispelistä ja liikkeestä, koko näyttelijäkunnasta. Nyt jotenkin yksilöt nousivat enemmän esiin ja erilaiset pienetkin yksityiskohdat. Elinan (Liisa Loponen) suunnaton tuska menetysten hetkellä, Akselin (Tapani Kalliomäki) uskomattoman koskettava kotiinpaluu vankileiriltä, Jussin (Aki Raiskio) hautajaiset, Elias Kankaanpää (Ritva Sorvali)... Lasten viaton pallonheittely ja pallon putoaminen kädestä isän palattua kotiin, Akselin nojailu lapioihin kuten isänsä aiemmin, mustapukuiset naiset teloitushetkellä, kaunisliikkeisen kurjen (Paavo Kääriäinen) paluu. Usein toistuva sisu-tanssi (kutsuin tätä suomalaisten omaksi haka-tanssiksi, alkuvoimaa ja vahvaa poljentoa).
Mäensyrjänkansan kärsimystie oli vuoden viimeinen teatteriesitykseni (toki tulevalla viikolla on vielä kaksi reissua luvassa, mutta ne näytelmät menevät jo uusintakierrosta, joten lasken tämän Lahden reissun virallisesti vuoden viimeiseksi) ja hienon lopetuksen tämä vuosi saikin. Suuri kiitos koko työryhmä ja erityisesti koreografi Panu Varstala.
Esityskuvat (c) Robert Seger
(Näin näytelmän kutsuvieraana, kiitos Lahden Kaupunginteatteri!)
lauantai 9. joulukuuta 2017
Tuplapäivän satoa : Saatanan teatteri ja Joulutarinoita
Napsahti taas vaihteeksi tuplapäivä Helsingissä (viikko sitten sama juttu) ja ensin tuli ihmeteltyä TeaKin Teatterisalissa nähtyä Saatanan teatteria. Näissä TeaKin jutuissa on se yhteinen piirre, että yhtään ei etukäteen tiedä mitä tuleman pitää ja sitten esityksen nähtyään on (useimmiten) ollut positiivisella tavalla hämmentynyt olo ja päässä risteilee monenlaisia värejä ja sama kysymys siitä, että mitä sitä oikein tulikaan nähtyä. Tämänkertaistakin kokemustani on vaikeaa sanallistaa sen tarkemmin. 1h 50min taukoamatonta yllätysten ja eri tavalla vaikuttavien kohtausten tykitystä, lavalla kaikki kaksitoista näyttelijäntaiteen koulutusohjelman kolmoskurssilaista. Musiikkia, tanssia, absurdeja/kiehtovia/liikuttavia/riemastuttavia kohtauksia toinen toisensa perään. Mikä määrä nuoria lahjakkuuksia ja uusia "bongauksia" sekä energiaa, kiihkoa ja röyhkeyttä. Suretti välillä kun ei oikein tiennyt, että minne olisi katsonut, kun joka puolella tapahtui ja kaikkia teki mieli seurata erityisen tarkkaan, yhdessä ja erikseen. Voi kunpa olisin nähnyt tämän heti ensi-illassa, silloin minulla olisi ollut pienoinen mahdollisuus nähdä esitys uudestaankin! Nyt jäi sellainen "once in a lifetime"-olo ja suuri riemu siitä, että onnistuin tämän näkemään. Tuli myös vähän kaihoisa olo siitä, etten ole enää nuori ja vetreä. Ulkokuoreni hämäsi tälläkin kertaa, sillä pääni sisällä oli esityksen aikana melkoiset bileet. Vinkiksi muillekin : jos alkaa kulttuurikunto tökkiä ja tuntuu jotenkin jämähtäneensä paikoilleen, pieni visiitti TeaKin esityksiä katsomaan niin johan jaksaa taas! Tätä lisää! (Etenkin jäi mieleeni näin äkkiseltään muisteltuna tummat naamiohahmot, kaalinpäätyyppi catwalkilla, poliittisia kannanottoja osa 1 ja 2 sekä moninainen liikekieli. Teatterikärpäsen "tarkkailulistalle" pääsi/joutui aika monta tyyppiä...)
Saatanan teatteri, ensi-ilta 27.11. 2017, kesto 1h 50min (ei väliaikaa), vastuuopettajat Jenni Nikolajeff, Markku Luuppala ja Elina Kivioja, äänisuunnittelu Lauri Malin, valosuunnittelu Anniina Veijalainen, pukusuunnittelu Nina Paakkunainen
Näyttämöllä : Alex Anton, Veera Herranen, Joel Hirvonen, Jutta Järvinen, Emil Kihlström, Elviira Kujala, Pyry Kähkönen, Sara Paasikoski, Aapo Puusti, Katriina Sinisalo, Asta Sveholm ja Nenna Tyni (kaikki N3) sekä Pauliina Kauppila SibA - Royal Academy of Music Aarhus (RAMA)/Nordic Master of Global Music (GLOMAS)
Päivä jatkui ensin haastattelun merkeissä, jonka jälkeen suuntasin KokoTeatteriin katsomaan Porttiteatterin "Joulutarinoita"-esitystä. Porttiteatteri on ammattitaiteilijoiden ohjaama rikostaustaisten henkilöiden teatteriseurue, jolta olen parisen vuotta sitten nähnyt Kiasma-teatterissa Vapauden kauhu-nimisen esityksen (yhteistyössä Kansallisteatterin sekä Kiasma-teatterin kanssa). Tällä kertaa keskityttiin joulumuisteloihin ja jouluisiin lauluihin. Millaista on lukea jouluevankeliumia muille vangeille kirkossa? Muistavatkohan lapset jouluna kortilla? Miksi kaikki joulussa on ihan perseestä? Toiko pukki toivotun Matchboxin autoradan? Minne äiti katosi? Millainen on joulun paras tuoksu?
Rosoista, rehellistä, kaunistelematonta. Liikutuin kyyneliin muutamankin kerran, toki hymykin nousi huulilleni. Ei minullakaan joulunvietosta pelkkiä hyviä muistoja ole, mutta enimmäkseen onnellisia muistikuvia etenkin lapsuudesta. Kiitos Porttiteatteri joulumuistoista ja kiitos kutsusta esitykseen!
Joulutarinoita, ensi-ilta 6.12. 2017 (esityksiä 13.12. asti) Ohjaaja Tuija Minkkinen, äänidramaturgi Sanna Salmenkallio, dramaturgi Titta Minkkinen, lavalla Porttiteatterin väki
Saatanan teatteri, ensi-ilta 27.11. 2017, kesto 1h 50min (ei väliaikaa), vastuuopettajat Jenni Nikolajeff, Markku Luuppala ja Elina Kivioja, äänisuunnittelu Lauri Malin, valosuunnittelu Anniina Veijalainen, pukusuunnittelu Nina Paakkunainen
kaikki kuvat (c) Aapo Juusti |
Näyttämöllä : Alex Anton, Veera Herranen, Joel Hirvonen, Jutta Järvinen, Emil Kihlström, Elviira Kujala, Pyry Kähkönen, Sara Paasikoski, Aapo Puusti, Katriina Sinisalo, Asta Sveholm ja Nenna Tyni (kaikki N3) sekä Pauliina Kauppila SibA - Royal Academy of Music Aarhus (RAMA)/Nordic Master of Global Music (GLOMAS)
Päivä jatkui ensin haastattelun merkeissä, jonka jälkeen suuntasin KokoTeatteriin katsomaan Porttiteatterin "Joulutarinoita"-esitystä. Porttiteatteri on ammattitaiteilijoiden ohjaama rikostaustaisten henkilöiden teatteriseurue, jolta olen parisen vuotta sitten nähnyt Kiasma-teatterissa Vapauden kauhu-nimisen esityksen (yhteistyössä Kansallisteatterin sekä Kiasma-teatterin kanssa). Tällä kertaa keskityttiin joulumuisteloihin ja jouluisiin lauluihin. Millaista on lukea jouluevankeliumia muille vangeille kirkossa? Muistavatkohan lapset jouluna kortilla? Miksi kaikki joulussa on ihan perseestä? Toiko pukki toivotun Matchboxin autoradan? Minne äiti katosi? Millainen on joulun paras tuoksu?
Rosoista, rehellistä, kaunistelematonta. Liikutuin kyyneliin muutamankin kerran, toki hymykin nousi huulilleni. Ei minullakaan joulunvietosta pelkkiä hyviä muistoja ole, mutta enimmäkseen onnellisia muistikuvia etenkin lapsuudesta. Kiitos Porttiteatteri joulumuistoista ja kiitos kutsusta esitykseen!
Joulutarinoita, ensi-ilta 6.12. 2017 (esityksiä 13.12. asti) Ohjaaja Tuija Minkkinen, äänidramaturgi Sanna Salmenkallio, dramaturgi Titta Minkkinen, lavalla Porttiteatterin väki
tiistai 5. joulukuuta 2017
Huastattelussa Santeri Niskanen
Santeri
Niskasen tapasin kahvila Kaffilassa Tampereella syyskuun
loppupuolella 2017.
Vuonna
1996 syntynyt Santeri on horoskoopiltaan rapu. ”Henkisesti olen
aina ollut savolainen ja olen kotoisin Sonkajärveltä, Pohjois-Savon
pimeimmästä peränurkasta Kainuun rajalta. Minussa on ¼
pohjalaisverta myös, äidinäiti on kotoisin Lapualta. Synnyin
Vaasassa ja Pohjanmaalla on asuttu nuorempana, ollessani alle
kouluikäinen muutettiin Savvoon ja monien mutkien kautta päädyin
Sonkajärvelle isän luo asumaan. Siellä on asunut muutakin sukuani
ja lapsuuteni kesiä on tullut vietettyä, Sonkajärvi on minulle
tuttu ja turvallinen ”kodinhajuinen” paikka.”
Sieltä
suunnaltahan on monia muitakin ”tuttuja” kotoisin? ”Kyllä
vaan. Vatasen Jussi, Holman Antti, Huttusen Tuukka tietennii,
Juntusen Tuomas (Tanssiteatteri Tsuumin taiteellinen johtaja)… Enpä
tiedä mitähän siellä Sonkajärven vedessä mahtaa olla. Oma
teoriani on pienen paikkakunnan lumipalloefekti eli on mahdollista
päästä vaikka mihin, kun tuokin on päässyt ja tuo ja tuo.
Kokkeilemallahan se sitten selevis tuokii”, Santeri innostuu.
Mitä
harrastat? ”Hyvä harrastushan tässä meni pilalle
ammattistatuksen myötä, että… Sehän tässä on vähän
harmittanut. (naurua) Musiikki on pysynyt mulla vielä harrastuksena.
Oon käynyt Ylä-Savon Musiikkiopistossa laulutunneilla. Peräkylällä
(kotipaikkaani kutsutaan sillä nimellä) oli runsaasti aikaa ja jos
oli kiinnostusta, pystyi harjoittelemaan kaikenlaista itekseen.
Yhdellä kaverillani oli rummut ja soittelin niillä aluksi, jossain
vaiheessa minullekin hommattiin rummut. Myöhemmin tuli mukaan
kielisoittimetkin, ja tahtotila kun oli oikeanlainen, soittaminen
tuntui mielekkäältä ja uskoin, että soittotaidosta voisi
myöhemmin olla hyötyä. Kotoa löytyy läjä kaikenlaisia
soittovehkeitä tällä hetkellä. Soittamisen kautta oon saanut
uusia ystäviäkin, kotopuolessa on paljon vanhoja soittokavereita ja
meillä oli tuossa viikko sitten yksi keikkakin. Vaikkei usein
nähdäkään, soiton kautta löytyy aina heti taas se yhteinen kieli
ja toveruus.”
Mitkä
asiat ovat lähellä sydäntäsi? ”Minä viettäisin enempi aikaa
luonnossa, jos se suinkin olisi mahdollista. Minua kiinnostaa kovasti
vaeltaminen ja retkeily. Luonnon läheisyys rauhoittaa paljon,
kotokulmilla luonto on todella iholla. Voi vaan pakata reppuun eväät,
ja lähteä melomaan tai viettää päivän metässä. Tuo on
itelleni sellasta terapiaa, josta tulee hyvä mieli.”
(c) Lauri Qvick |
Mitkä
ovat sinun vahvuutesi ammatillisessa mielessä? ”Tämä on
kinkkinen kysymys. Tässä eletään vielä vahvasti itsensä
tutkimisen aikaa ja olen vasta tunnistamassa omia vahvuuksiani ja
myös niitä asioita, joissa on vielä parantamisen varaa. ”Kun
tietää mistä on tulossa, voi alkaa tuntea itseään paremmin”
voisi olla minun mottoni, ”juuriasiat” ovat itelläni tosi
vahvasti läsnä ja näkyvät varmasti kaikessa mitä teen.
Kotipaikkani on mulle tavallaan ankkuri, sieltä saan paljon voimaa
ja virtaa sillonkin kun on huono päivä. Soitan vain kotiin ja
kuuntelen hetken, kun isäukko puhhuu niitä näitä ja ajatukseni
ovat hetkessä ihan muualla. En missään tapauksessa halua katkoa
juuriani, olen pikemminkin ylpeä niistä ja pidän kynsin hampain
kiinni.”
Onko
sinulla jotain erityistaitoja tai -kikkoja, joita esittelet
otollisissa tilanteissa? ”No se soitto-ja laulutaito on, mutta en
tiiä onko niissä mittään erityisempätä. Tanssia en ole liiemmin
harrastanut, paitsi äidin ”pakottamana” kansantanhupiirissä
joskus ala-asteikäisenä. Tämä liittyy tuohon vahvuuskysymykseen
myös, että haluan tutkia paljon uutta ja olla uusien asioiden
kanssa tekemisissä. Lähtökohtaisesti en vieroksu mitään
sellaista, joka ei ole itelleni tuttua, vaan pyrin mänemään
rohkeasti niitä kohti. Bravuureita? Perintöreseptinä saatu
kantarellikeitto! Kylyminä syysiltoina ukon keittämänä ihan
parasta herkkua!” hehkuttaa Santeri.
Minkä
taidon haluaisit osata? ”Tässä vaiheessa niitä taitoja on vielä
aika paljon. Mikään taitohan ei mene hukkaan, jos elämän varrella
jotain uutta opettelee. Kaikki taidot on sinänsä arvokkaita. Minuua
on jostain syystä aina kiinnostanut haitari, äiti soitti kuulemma
pienempänä sitä. Isotätini mies on pelimannihenkinen kaveri ja
hän kulkee aina sukujuhlissa haitari mukana. Se on jotenkin kiehtova
ja kotoisa instrumentti. Koulussa meillä on nyt menossa Marc
Gassot´n pariviikkoinen miimi-ja klovneriakurssi, ja sieltä on
tullut pientä fyysisen teatterikärpäsen puremaa. Siitä olisi
paljon opittavaa monessa mielessä.”
Mikä
on ollut toistaiseksi haastavin työsi? ”Kyllä se on tuo
viimekesäinen Iisalmen Koljonvirta Teatterin ”Tuntematon sotilas”.
Se oli proggiksena isoin juttu, jossa olen ollut mukana ja siinä oli
muutenkin niin paljon kaikenlaista liikkuvata palasta. Äänimaailma
oli dolby surround 360 astetta, pyrotekniikat ja pommit,
panssarivaunut ja autot, ja miten me suhteutetaan oma
lavatyöskentelymme siihen mukaan. Isotkin palaset sitten
loksahtelivat paikoilleen, työryhmä oli taitava. Oli siistiä
seurata myös näyttelijäpositiosta sitä kaikkea. Oma roolini oli
myös haastava. Olin alikersantti Hietasen roolissa, ja hänen koko
oleminen ja puhetapansa ovat itseni vastakohtia. Äänekäs
säksättäjä, joka puhhuu Varsinais-Suomen murteella. Ite olen
pohjavireeltäni kuitenkin suht hilijanen savolainen. Sain rooliini
paljon jeesiä koulusta, yliopiston lehtori Tiina Syrjän kanssa
käytiin läpi murteen erityispiirteitä. Itelläni nojasi Hietasen
puhetapaan lähes koko työ, se ratkaisi monta asiaa ja kun sen sai
hanskattua, olikin Hietasen kanssa mukava elellä ja olella.”
Hietanen (c) Hannu Lappalainen |
Onko
suvussasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ei oo, eli olen alottamassa nyt tätä näyttelijöiden
traumatisoitunutta sukuhaaraa Niskasten klaaniin. Aika pitkälti
suvussani on ollut muatalloushommia ja itekin oon nuoruuteni kesiä
viettänyt setäni farmilla kesärenkinä. Maanläheistä hommaa on
kotopuolessa tehty. Ukki on kuulemma kirjoitellut jonkunlaisia
värssyjä ja pöytälaatikkorunoilijoita löytyy hänen
lapsistaankin.”
Mistäs
sinulla tämä homma sitten lähti? ”Oon yrittänyt miettiä, että
milloin tuli se hetki, että tuonne minäkin haluan. Nuoruuteni meni
pitkälti siten, että muutettiin aika usein ja asuttiin monessa eri
paikassa. Muistan, että Vaasan suunnalla asuessamme telkkarista oli
tullut jotain Speden juttuja. Olin joku pöydänkorkuinen silloin ja
muistan ajatelleeni, että eihän tuo nyt niin vaikeaa voi olla, ja
tuolla vielä elättävät itsensä! No, muuttohommelit alkoivat ja
koko homma unohtui, mutta takaraivoon taisi jäädä ajatus siitä,
että olisi kiva joskus itekin kokeilla jotain vastaavaa.
Seiskaluokalla asuimme Kuopiossa ja kuvioihin tuli valinnaisaineet,
valitsin ilmaisutaidon kasille siirryttäessä. En kuitenkaan koskaan
päässyt sinne, koska muutin isän luo Sonkajärvelle. Lähellä
oltiin jo, olinhan tehnyt päätöksen, että haluan kokeilla jotain
vastaavaa.”
”Sonkajärvellä
oli niihin aikoihin nuorten draamakerho ja meitä ohjasi
teatteri-ilmaisun ohjaaja Kati Rissanen, ja hän on ollut aika
monessa seuraavassakin jutussa mukana. Sonkajärvellä on paljon
pieniä kyliä ja Paisuan kylällä on Paisuan Tuajamateatteri.
Ukkelilla (eli isälläni) oli kontakteja sinne suuntaan, hän tunsi
yhden näyttelijöistä ja oli törmännyt häneen kaupassa ja
kysynyt, että voisiko poikaa tuoda näytille, kun häntä
kiinnostaisi näytteleminen kovasti. Sehän soppii! Paikkoja alkoi
sitten löytymään enemmänkin, ja jossain vaiheessa löysin itseni
myös Iisalmesta Koljonvirta Teatterista. Neljänä kesänä olen nyt
ollut siellä.”
Sinähän
olet 21-vuotiaaksi ehtinyt olla jo monessa mukana! ”Joo,
15-kesäisestä olen päässyt aktiivisesti harrastamaan teatterin
parissa. Yhtenä vuonna mulla oli koulun ohella neljä ensi-iltaa.
Paljon on tullut tehtyä! Palo kun syttyi, niin eihän se haitannut
yhtään. Oli koulupäivän jälkeen mukavaa lähteä teatterille.
Muistan, että maanantaisin lukioaikoina pääsin koulusta kolmelta,
siitä menin suoraan nuorten teatterikerhoon ja siitä vielä illaksi
Paisuaan. Kymmenen aikaan kotiuduin ja totesin, että olipas hyvä
päivä taas! Tätä lisää! Teatterikärpänen puraisi totisesti!
Sonkajärvellä suhtauduttiin myös teatteritouhuihin tosi
positiivisesti ja ilmapiiri oli kannustava. Eipä siellä kukkaan
sanonu koskaan, että ”et sinä nuin voi tehhä”. Lukion
päätyttyä tuli tehtyä omakin juttu, monologiesitys. Kävin sinä
syksynä pyöräilemässä Lapissa ja kirjoitin monologiani siellä,
ja Sonkajärvellä esitin. Paikallinen väki oli innoissaan, koululta
sain tilat ynnä muuta. Täytyy kyllä antaa Sonkajärvelle pisteitä,
kun suhtautuivat aina niin hyvin. Herkästihän se voisi mennä
toisinpäin.”
”Kouluaikoina
tuli keskusteltua opinto-ohjaajan kanssa ja mietittyä, mitä voisi
tulevaisuudessa tehdä. Kerroin, että tykkään teatterista ja
näyttelemisestä ja kiinnosti kovasti, missä voisi alaa opiskella.
Muistan katselleeni opinto-ohjaajan kanssa Nätyn ja Teakin sivuja.
Tosi kaukaiseltahan siinä vaiheessa kaikki tuntui ja kuuli legendaa,
että niihin kouluihin ei pääse kukaan. Jotenkin sitä asennoitui
silloin jo, että tarvittaessa männään vaikka läpi harmaan kiven
ja jos ei ekalla kerralla tärppää, niin sitten vaan uudestaan.
Lukion jälkeen kävin kerran yrittämässä Teakiin ja putosin heti
alkuvaiheessa. Ei mulla aiemmin ollut minkäänlaista kosketuspintaa
vastaavaan tilanteeseen, missä isosta joukosta valkataan porukkaa.
Seuraavana keväänä eli 2016 oli myös Nätyn pääsykokeet, kävin
kokeilemassa ja onnistuin! Olin samana keväänä vielä armeijassa
Kainuun Prikaatissa ja pääsin lomille pääsykokeiden ajaksi.
Jouduin käyttämään yhteensä kuusi lomaa ja viimeinen vaihe kesti
neljä päivää, ja mulla loppui sillon lomapäivät kesken!
Omenahotellista soittelin komppanian päällikölle pienessä
paniikinomaisessa tilassa, että pääsinkin vielä jatkoon. Hän
antoi minulle kuntoisuusloman, ja siten sain vapaat hoidettua ja
pääsin jatkamaan pääsykokeita. Nyt alkoi toinen vuosi Nätyllä,
muutama viikko on oltu”, Santeri myhäilee.
Onko
mielessäsi koskaan ollut jokin toinen ala? ”Hmm, lapsenahan mun
haaveammattini oli arkeologi. Olin hirveän kiinnostunut
dinosauruksista, fossiileista ja luista. Välivuosien aikana olin
Sonkajärven yläasteella kouluavustajana tovin ja minua kehotettiin
pistämään paperit myös opetusalalle. Vaikka töitä sainkin
tehdä, ei se ala loppujen lopuksi hirveästi kuitenkaan kiinnostanut
elämäntyönä. Kyllä olin aika varhaisessa vaiheessa jo
orientoitunut siihen, että teatterin parissa pyrin pääsemään
mahdollisimman pitkälle.”
Miksi
haluat näyttelijäksi? ”Tätähän pitäisi kysyä säännöllisin
väliajoin kaikilta näyttelijöiltä. Miksi halusin juuri tälle
alalle ja mitkä ovat juuri minun syyni tehdä tätä hommaa.
Alunperin minulla on ollut varmaankin ajatus, että pystyisin omalla
työlläni vaikuttamaan johonkin vallitsevaan tilaan tai ongelmiin.
Pystyisi osallistumaan keskusteluun. Koulun myötä mukaan on tullut
itsetutkiskelu, tämähän on loputon matka myös itseeni. Tässä
ollaan koko ajan tekemisissä oman menneisyytensä kanssa ja koskaan
ei olla täysin valmiita. Aika egoistinen aspekti tämä, mutta se on
osa tätä työtä, jossa on itse itsensä työkaluna. Lisäksi
sitten se yhteiskunnallinen näkökulma. On tärkeää saada
niidenkin ääni kuuluviin, jotka eivät siihen välttämättä itse
pysty.”
Mikä
on ollut tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Oon oppinut hyväksymään
paljon asioita liittyen keskeneräisyyteen, niin teatterissa kuin
elämässä yleensäkin. Hyväksyminen on hyvästä!” tiivistää
Santeri.
Onko
sinulla omia ”esikuvia”, joita erityisesti arvostat tai ihailet?
”On tunnustettava, että oon äärimmäisen huono elokuvien ja
sarjojen seuraaja. Kyllä mulla on esikuvina ”oman kylän ihmiset”,
että täältäkin metästä voidaan lähteä suureen maailmaan.
Luettelinkin nimiä jo alussa. Muuten arvostan kovasti vanhempiani,
perhettäni ja perhetuttujani – oon saanut kasvaa hyvien esikuvien
keskellä ja tuntuu siltä, että ongelmat on olleet suht´ vähissä.
Pelottavankin vähissä. Ei ole juurikaan tarvinnut kipuilla asioiden
kanssa. Kaikenlaista on sattunut minullekin, mutta oon saanut
sellaisen mallin ja asenteen, että asioita voi myös hyväksyä.
Joillekin asioille kun ei vaan voi mitään.”
Kuka
olisi ns. unelmiesi vasta/kanssanäyttelijä, jos saisit valita
maailmasta ihan kenet tahansa? ”Aika vähän oon tosiaan nähnyt
ihmisten töitä, joten vähän vaikeaa nimetä ketään tiettyä.
Joku, joka on tosi taitava siinä mitä tekee, ihan ässä omalla
alallaan. Sitä kautta voin itsekin oppia.”
Kenen
kanssa haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Baddingin
kanssa haluaisin laulaa ”Aamuöiseen sateeseen”, se on yksi
suosikkikappaleistani, sattui soimaan levyltä aamulla.”
Missä
eri teattereissa olet näytellyt? ” Paisuan Tuajamateatterissa ja
Koljonvirta Teatterissa Iisalmessa. Siinäpä ne, joilla on
virallinen nimi ja toimivat jossain tietyssä paikassa. Yksittäisiä
proggiksia on ollut muuallakin.”
Mainitse
muutama roolityö tai proggis, joka on ollut itsellesi tärkeä.
”Kokonaisuutena yksi huikea proggis oli Sonkajärven lukion juhlat
muutama vuosi sitten. Juhliin osallistui koko lukio ja teimme
joulumusikaalin, Saiturin joulun. Kuvaamataidon kurssi teki
lavasteet, oli livebändi, liikuntakurssilta tuli tanssiryhmä ja
niin edelleen. Siitä jäi kyllä niin huikeita muistoja ja oli
todella siistiä olla jutussa mukana. Alunperin piti olla vain yksi
esitys, mutta kysyntää tuli niin paljon, että lopulta niitä taisi
olla melkein kymmenkunta näytöstä. Tärkeä juttu oli myös se
kirjoittamani monologijuttu, ”Oman tiensä kulkija”. Työryhmässä
oli lisäkseni ohjaaja Kati Rissanen sekä valo-ja ääniteknikko.
Siinä pääsi tekemään tosi paljon itse ja se opetti
teatterintekemisestä hyvin paljon. Tuli jotenkin itsenäinen olo!
Olin silloin 19-vuotias. Hyvä, että tein sen.”
Saiturin joulu (c) Jaana Hyvärinen |
Millaista
teatteria haluaisit itse nähdä/tehdä enemmän? ”Minä tykkään
teatterista, jolla on vahva sanoma. Välillä on tarpeellista
katsella myös hömppäosastoa, mutta se ei pidä niin vahvasti
otteessaan. Myös se kiinnostaa, millaisessa kontekstissa teos
esitetään – onko se jossain kaupunginteatterissa isolla lavalla
vai kadulla, teatteritilan ulkopuolella. Koulussa ollaan päästy
tekemään kaikenlaista, esityksiähän voi ja pitää viedä ihan
mihin vaan. Me tehtiin yksi esitys bussissa esimerkiksi.”
Miten
sinä selittäisit sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä
edes selittää? ”Minusta teatterin taika liittyy jonkinlaiseen
illuusioon toisesta maailmasta – Ja myös siihen että kaekki on
lähtökohtasesti mahollista.”
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Toiset ihmiset ympärilläni, koulussakin
ollaan rennon vakavasti saman asian äärellä. Ryhmätyöskentely on
valtavan inspiroivaa, jokaiselta saa uutta informaatiota ja erilaista
näkökulmaa. Ihmiset ylipäätään inspiroivat minua valtavasti,
junassa saatan kirjoittaa vaikkapa runon mielenkiintoisesta tyypistä.
Luonnonrauha inspiroi myös.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Kyllä poden
ramppikuumetta, se riippuu kyllä esityksestä todella paljon. Jos
oon tosi hyvin jutun ”päällä”, silloin ei jännitä niin
paljon. On tietynlainen varmuus omasta tekemisestä. Jos taas joudun
”oudoille vesille” yllättäen, käy ihan päinvastoin. Tänään
minusta löytyi ihan outo jännittäjä, kun teimme Marcin kanssa
yhtä klovneriaan liittyvää harjoitetta. Alkoi ihan pyörryttää
lavalla ja tuntui siltä, että naamani puutuu. Ihan käsittämätöntä!
Mua ei oo koskaan varmaan jännittänyt niin paljon! Tilannetta on
nyt jännä tutkia jälkeenpäin ja miettiä, mitä siinä oikein
tapahtui, jotta voi kääntää kaiken hyödykseen.”
Onko
sinulle ehtinyt muodostumaan omia rutiineja tai rituaaleja, joita
toistat aina ennen esitystä? ”Sekin riippuu tosi paljon
proggiksesta. Tuntematon sotilas -esityksiin muodostui oma
rutiininsa, kun keskiviikkoisin aloitettiin aina uusi esitysviikko ja
silloin ajoin parran. Järven rannalta löysin oman paikan, jossa
kävin avaamassa ääntäni aina ennen esitystä ja olin hetken
yksikseni. Joidenkin proggisten kohdalla olen tehnyt
lämmitysharjoituksia enemmän, ne ovat virittäneet minut tietyllä
tavalla esitykseen. No, pelasinhan mä Tuntematonta ennen myös
telamiinapetankkia, kun kenraaliharjoituksissa viskaamani telamiina
menikin panssarivaunun ohi ja sitä sitten harjoittelin pahvinpalaan
tähdäten pitkiäkin aikoja ennen esitystä. Muut jo huutelivat,
että tule nyt jo pois sieltä!”
Kerro
joku kommellus. ”Tämä tapahtui lavan ulkopuolella ja tänä
kesänä myös. Siivosen Tatu oli tuonut mukanaan sellaisen
Sössipoika-patsaan, joka oli ollut mukana Hämeenlinnan
Kaupunginteatterin Täällä Pohjantähden alla -esityksessä
”kannustimena” näyttelijöille. Esityksen jälkeen kerrottiin,
kuka oli söhlännyt mitäkin ja sitten valittiin päivän
Sössipoika. Tatu ja Huttusen Tuukka olivat kuulemma kilpailleet
pitkään siitä kuka sen saa, ja Tatullehan se sitten jäi. No, hän
toi sen mukanaan Iisalmeen. Nyt se on minulla. Siihen vaikutti aika
montakin söhellystä, kaikenlaista sattui. Kerran esityksen jälkeen
huolsimme aseitamme, koska menimme hiekassa pitkin ja poikin, ja
niihin jäi aina kaikenlaista törkyä. Hämärässä illassa otin
taukokontin hyllyltä ”aseöljyä”, otin lukon irti ja
suihkuttelin öljyä joka puolelle. Kollega tuli viereeni ja tarjosin
purkkia myös hänelle. ”Santeri, tämähän on hyttysmyrkkyä!”
Haju oli yllättävän samankaltainen. Sössipoika jäi sinä iltana
minulle, vaikka esityksen perusteella se oli jo melkein jaettu
jollekulle.”
Sössipoika! |
Tulevia
rooleja? ”Koulun puitteissa tehdään syksyllä kaksi
lastennäytelmää, toinen ryhmä tekee ”Kuningas Ubu”-nimisen
näytelmän ja minä oon Lasten Peer Gyntissä. Tuleva kesä on
toistaiseksi ihan auki, eli vielä ei ole mitään tiedossa.”
Lasten Peer Gynt (c) Jonne Renvall |
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? ”En tiedä
miksi mulle tuli mieleeni Hessu Hopo. Sillä on jotenkin hyvä
meininki aina. Saisi olla oma hömelö itsensä ja voisi vesihiihtää
ilman suksia.”
Millainen
supersankarihahmo sinusta kuoriutuisi ja mikä olisi nimesi ja
supervoimasi? ”Ekana tuli mieleeni Savonmuan sankarj eli
Vituiksmän, ja se voisi savonmurteella ratkaista kaikki muailman
ongelmat. Sepä olissii hienoo!”
Jos
ihminen menisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
sinä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että
heräät kesken kaiken? ”Luurit ottaisin, jotta voisin kuunnella
musiikkia. Ottaisin myös jotain unijuomaa, jonka avulla pääsisi
takaisin unten maille, nokkosteetä esimerkiksi. Ruuaksi ottaisin
mykyrokkaa! Savolainen perinneruoka, pienten piirien herkkua.”
Jos
rakentaisit puuhun majan, millaisen majan tekisit? ”Hyvä puu
pitäisi valkata ensin, jykevä kuusi vaikkapa. Maja olisi
mahdollisimman ylhäällä. Sieltä voisi katella maisemia ja olla
omassa rauhassaan. Näin kerran puumajan, jossa oli polokupyörästä
ja vaijereista kyhätty hissi, jolla pystyi polkemaan ylös. Semmonen
ehottomasti!”
Jos
voisit aikakoneella palata menneisyyteen johonkin aikakauteen tai
tiettyyn hetkeen, minne menisit? ”Minua kiinnostaa jostain syystä
suomalainen muinaishistoria, metsäuskonnon mytologiat ja muut.
Siihen maailmaan kiinnostelisi mennä katsomaan elämänmenoa.”
Jos
sinun elämästäsi tehtäisiin esitys, millainen se olisi ja kuka
olisi sinun roolissasi? ”Esityksellä haluaisin herätellä
ihmisten uskoa itseensä, kaikki on mahdollista jos niin haluaa.”
Mitä
aiot tehdä seuraavaksi? ”Polkaisen tästä kotiin ja siellä
jonkinlainen ruoka taitaa jo odotella. Ei oo mykyrokkaa
valitettavasti, taitaa olla nyhtökauralla terästettyä italianpataa
luvassa. Onhan siellä myös ukkelin tekemää puolukkapuuroa, tämän
syksyn puolukoista!”
Perinteinen yhteiskuva |
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
-
Mistä sanasta pidät eniten? - Kaunis
-
Mistä sanasta pidät vähiten? - Kakka
-
Mikä sytyttää sinut? - Elämä
-
Mikä sammuttaa intohimosi? - Suru
-
Mikä on suosikkikirosanasi? - Perkele!
-
Mitä ääntä rakastat? - Tuulen huminaa
-
Mitä ääntä inhoat? - Liikenteen ääntä
-
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Baarimikko
-
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Opettaja
-
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun
saavut Taivaan porteille? - Sillä lailla!