Rakastaja / Teatteri Jurkka
Ensi-ilta 17.11. 2018, kesto n 1h (ei väliaikaa)
Käsikirjoitus Harold Pinter
Suomennos Juha Siltanen
Ohjaus Essi Rossi
Skenografia Aino Koski
Äänisuunnittelu Pauli Riikonen
Valosuunnittelu Saku Kaukiainen
Rooleissa : Milla Kangas ja Lauri Tilkanen (ja mystinen maitomies...)
Harold Pinter kuuluu niihin näytelmäkirjailijoihin, joiden tekstejä haluaisin nähdä Suomen teattereissa paaaaljon enemmän. Ennen Rakastajaa olin nähnyt Pinteriltä kaksi näytelmää, "Petos" ja "Ruokahissi", joita molempia yhdisti varsin yllättävät käänteet ja intensiivinen ote, jossa hienosti korostui näyttelijäntyö eri vivahteineen. Tiesin ennalta, että aikamoista herkkua on tarjolla, kun Pinterin "Rakastaja" nähtäisiin syyskaudella suosikkiteatterissani (tätä jaksan aina hehkuttaa hamaan loppuun asti) Teatteri Jurkassa - ja kieltämättä vähän jännittikin, että miten kuumottava tunnelma salissa saataisiin aikaan kun aihe on mitä on. Tai mistän minä tiesin aiheesta mitään, näytelmä ei ollut tuttu yhtään ja sepäs olikin passeli juttu se. Jos nimenä on Rakastaja ja lavasteena lähinnä sänky, mietin että kannattaako tällä kerralla parkkeerata suosikkipaikalleni eturiviin vai meneekö linssit huuruun. Tekstissä tuskin käsiteltäisi fiinisti vaikkapa teenjuontia tai työmatkan pituutta, mutta väärässäpä olin...
Aluksi saamme katsella tovin vanhalta tallenteelta kahden naamioidun henkilön tanssia (myöhemmin selvisi, mistä taltiointi oli peräisin). Yllättäen edessämme onkin oikeasti muuveja vetämässä vielä meille tuntematon pari, liikkeet ovat kuin soidintanssia ja sanaton kutsu tuntemattomaan. Katseet polttavat ja ilma jo sakenee. Naisen silmänisku, yhteinen sopimus ja kuittaus. Game is on. Leikki/peli/jahti?
Hetkeä myöhemmin Sarah (Milla Kangas) viimeistelee päiväpeiton laskoksia ja tsekkailee, että kaikki on kunnossa Häntä varten. Aviomies Richard (Lauri Tilkanen) on valmistautumassa salkkuineen töihinlähtöön. Keskustelu on varsin avointa. Vaimon rakastaja saapuu jälleen illalla - se tuntuu olevan, ihme kyllä, miehelle ihan okei. Pitää muistaa pysyä poissa ennaltasovitun ajan, viipyä työmatkalla tovin pitempään ettei vaan saavu kotiin kesken kaiken. Heippa rakas, nähdään myöhemmin. Mukavaa iltaa. Mietin, että näilläpä on erikoinen sopimus ja ei kyllä onnistuisi itseltäni. Tai ehkä sittenkin...? Richard poistuu ovesta kadulle ja viileää, raitista ilmaa tuulahtaa ovesta sisään. Tunnelma pysyy kuitenkin varsin sähköisenä, latausta on ilmassa enemmän kuin tarpeeksi. Kattotuuletin hurisee hiljalleen. Valot himmenevät. Jostain kaukaa kuuluu oven kolahdus ja Rakastaja astuu huoneeseen. Sarah´n huulet raottuvat aavistuksen, vilkaisen muita katsojia vaivihkaa ja käy mielessä "olisitpa nähnyt ilmeesi"-ajatus. Mahdankohan itse näyttää samalta? Silmät kiiluen tuijotetaan kohtalaisen raamikasta miestä, jolla muutama otsakiehkura on karannut juuri sopivasti ja paita auki hän lähestyy naista... ja yritetään näyttää siltä, että ei tässä mitään. Teatteriahan tässä vaan katsotaan, ei muuta!
Jestas tätä kiehtovaa, sensuellia, selvästi vaarallista leikkiä! Tohtiiko edes katsella ja vielä lähietäisyydeltä? Kyllä tohtii ja saa ja pitää katsoa, kun koskettaa ei saa. Enpä ole ennen nähnyt yhtä aistikasta appelsiininsyöntiä, tupakanpolttoa, korttipeliä, mikrofonin pitelyä... Ja sitten myöhemmin ihan oikeasti siemaistaan kupponen teetä. Tallenteellakin on teerituaali käynnissä ja siinä hokaan, että tosiaan, tuohan on TeaKista samasta näytelmästä kymmenen vuoden takaa. Sama työryhmä, välissä vuosia ja etenkin elettyä elämää, tietoa ja kokemusta. Pirun kiehtovaa!
Erikoinen maitomieskin piipahtaa mestoilla ja Richardkin palailee töistä. Jokin kuvioissa kuitenkin mietityttää ja sitten sen tajuan. Onko teatterissa mikään muu parasta kuin omien korvien välissä kaikuva "HEEEETKINEN mitäs täällä oikein nyt tapahtuu!" Se on koukuttanut ennenkin, jaksaa yhä koukuttaa, pitää hereillä.
Onhan tämä nyt aikamoinen veto. Hämmentää, yllättää, kiihottaa, kaikkea mahdollista. Tekee olon jopa vähän surulliseksi ja epämukavaksi. Kun odotukset ja toiveet eivät kohtaa... Mitä jää jäljelle? Pelkkiä kuoria, kaikki mehut imetty kuiviin, jaloissani pyörivä ristijätkä. Nopeat syövät hitaat. Syksyn esitykset taitavat kaikki olla loppuunmyytyjä ja lisäesityksissä muutama lippu jäljellä. Vaan josko tulisi lisäesitysten lisäesityksiä ja taas kymmenen vuoden kuluttua päivitetty versio?
Esityksen jälkeen oli pienoinen yleisökeskustelu, jossa Lauri Tilkanen, Milla Kangas ja ohjaaja Essi Rossi kertoivat esityksen teemoista, yhteisestä historiastaan ja siitä, miksi se piti tehdä uudelleen juuri nyt. Lauri ja Milla ovat kurssikavereita TeaKista, ja siellä tosiaan tuli nuorena ja kokemattomampana sama teksti vedettyä muutaman kerran. Hyvin toimivat kyllä Millan ja Laurin kemiat yhteen, sähköä ja jotain mystistä muutakin oli ilma sakeana. Tämä kuuluu niihin esityksiin, joita ei voi oikein sanoin kuvata. Pitää nähdä ja kokea itse.
Meikäläinenkin sitten rohkeni "kolmanneksi pyöräksi" vielä yleisökeskustelun jälkeen, teimme nimittäin pienimuotoiseksi tarkoitetun haastattelun, joka lähti vain hivenen käsistä loppumetreillä ja ehdin juuri ja juuri bussiin, johon olin ostanut ennakkoon lipun. Kerrankos sitä Rakastajan tähden bussista myöhästyttäisiin... Pysykää siis kuulolla!
Teatteri Jurkka ja Pinter ei näemmä petä koskaan! Eläköön!
Esityskuvat (c) Marko Mäkinen
(Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos Teatteri Jurkka!)
Sivut
▼
lauantai 24. marraskuuta 2018
perjantai 23. marraskuuta 2018
Valmiina muistamaan / KOKO Teatteri
Valmiina muistamaan / KOKO Teatteri
Ensi-ilta 16.11. 2018, kesto noin 2h (väliaikoineen)
Käsikirjoitus Taina West ja Eeva Litmanen
Ohjaus Tiina Pirhonen
Musiikki Jussi Tuurna ja Vilma Timonen
Puvut Maiju Hovi
Koreografia Karoliina Kauhanen
Valo-ja äänisuunnittelu Juha Tuisku
Rooleissa : Eeva Litmanen, Anna-Sofia Tuominen, Pyry Kähkönen, Tatu Siivonen, Karoliina Franck ja Vilma Timonen
Jos "Valmiina muistamaan" olisi ollut kevätkauden ohjelmistossa, olisi se ehkä jäänyt minulta näkemättä. Keväällä alkoi tulla jo pientä ylitarjontaa ja ähkyä sisällissota/kansalaissota/vapaussota/veljessota -aiheisista teatterijutuista, millä nimellä vuoden 1918 tapahtumia nyt sitten halutaankin muistella. Pääasia on, että muistetaan! Itse kävin katsomassa KOM-teatterin "Veriruusut" (joka myös nähtävissä nyt Yle Areenassa), Työviksen "Tytöt 1918" ja Tampereen Teatterin "Teatteri taistelussa". Muutakin tarjontaa olisi ollut, mutta valintani kohdistui mainitsemiini kolmeen hyvin erityyliseen esitykseen. Onneksi näyttelijä Eeva Litmasen vaiettuun sukutarinaan pohjautuva "Valmiina muistamaan" tuli ohjelmistoon vasta loppuvuodesta, sillä esitys kiinnosti minua ennakkoon kovasti ja tässä välissä olin ehtinyt nähdä paljon muuta ja toisenlaista, joten pääkopassani oli taas enemmän tilaa tälle kuvastolle. Tärkeää olisi, että tämän aihepiirin esitystarjonta ei loppuisi vuoteen 2018 ja jatkuisi hamaan tulevaisuuteen säännöllisin väliajoin. Jotta emme unohtaisi.
Esityksen nimikin jo kertoo sen, että aiemmin ei ole oltu valmiita muistamaan ja muistelemaan. Nyt on ollut juuri oikea hetki. Uskallan väittää, että ihan jokaisessa suvussa on omat tapahtumaketjunsa joista on visusti vaiettu ja jotka on haluttu unohtaa. Vaatii rohkeutta tuoda oma historiansa ja omat juurensa kaiken kansan nähtäville ja luettavaksi (Eeva Litmasen sukutarinasta on tänä vuonna julkaistu myös kirja Surun suitsima suku (Like), kirjaa oli myynnissä myös KOKO Teatterissa 25 € hintaan). Vaikka kipeitäkin asioita tulee ilmi, voimme ymmärtää paremmin itseämme. Kuka minä olen, mistä minä tulen, mitä haluan muistettavan menneistä sukupolvista, millaisen muiston itse haluan jättää. Unohtaa ei sovi, mutta voi ymmärtää tehtyjä valintoja, antaa anteeksi, katsoa tulevaan luottavaisesti - huolehtia omalta osaltaan siitä, että sama ei toistuisi.
KOKO Teatterin katsomossa meillä on harras tunnelma. Kantele soi. Pian lavalle astelee itse Eeva Litmanen, tämä on hänen sukunsa tarina. Olemme kaikki valmiina, aistit auki. Lavalle astelevat myös Eevan isoäiti Anna (Anna-Sofia Tuominen) sekä isoisä Taneli (Pyry Kähkönen). Nuoret ovat kuin suoraan vanhasta Suomi-filmistä, jossa on ikuinen kesä, neidot sorjia Eloveena-tyttöjä huiveineen ja nuorukaiset riihipaidoissaan salskean komeita - sellaisia, jotka nappaavat tuosta noin syliinsä ja vievät mennessään tanssin pyörteisiin tai kantavat pirttiin kynnyksen yli. Kohta jo pistetäänkin tanssiksi ja siinä menossa matot pöllyävät ja jalat vispaavat siihen tahtiin, että hiki tulee jo katsellessa. Pian on oma tupa ja lapsiakin alkaa siunaantua, nälkäisiä suita.
Kohtapa ollaankin nykyajassa joulunvietossa ja tarina saa absurdin käänteen, kun Eeva Litmanen (niin, kaikkihan tietävät että hän on Larin Parasken tyttären pojanpojan tytär?) tuo joulunpöydän ääreen tuntemattoman asunnottoman nuorenparin Joosefin ja Marian, joka vielä sattuu olemaan raskaana. Tutulta kuulostaa ja käykin ilmi, että ennenkin on tuntemattomia autettu ja tarjottu niin yöpymispaikkaa kuin lämmintä ruokaakin. Yhteisöllisyyttä, evakkoja nääs. Lahjoja jaellaan ja terästettyä glögiä maistellaan, ja porukka alkaa humaltua (paitsi Maria ja Joosef, jotka ovat jo toisaalla huilaamassa). Tatun (Tatu Siivonen) paketista paljastuu sisällissota-aiheiset pelikortit ja innokkaasti Eevan tytär Karo (Karoliina Franck) ja tämän bestis Vilma (Vilma Timonen) haluavat pelata nimenomaan punaisten puolella. Eipä sitä ennen puolta valittu ja viihdettä revitty siitä, ollaanko punaisten vai valkoisten puolesta "pelaamassa". Tatu on sentään vannoutunut Marski-fani, Mannerheimin kuva komeilee paraatipaikalla joulukuusessakin...
Näitä joulukamoja roudataan ees ja taas tasaisin väliajoin, ja palataan ajassa taaksepäin takaisin Annan ja Tanelin ei-niin-auvoisaan yhteiseloon. Huutoa ja turhautumista piisaa, ja huomaan keskittymiskykyni vähän herpaantuvan. Suoraan töiden jälkeen aamuvuorosta teatteriinlähtö ei aina ole ihan se järkevin ratkaisu, ja se tuntuu jälleen kostautuvan. Onneksi tarinan lomaan on upotettu myös kaunista musiikkia ja komeaa laulua, ja kappaleiden myötä harhaileva mieleni palautuu jälleen raiteilleen. Toisaalla taas Taneli tärisee punaisten joukoissa ase käsissään, hätä on käsinkosketeltavaa. Piileskelyä, rajan yli hiiviskelyä "pelko persiissä" kiinnijäämisestä, kuulusteluja, helliä katseita ja kosketuksia ja toinen nainen, puukkohippasia, itsensä kovettamista. Joulupöydän ääressäkin käydään taas eikä sielläkään oikein iloluontoista menoa ole, vaikka touhu kyllä naurattaa.
Lopussa palataan takaisin alun rauhaan ja seesteisyyteen, olo on levollinen ja jotenkin puhdistunut. Kaikki se melskaaminen on takana, on kanteleen vieno sointi ja kauniita sanoja - kuulasta laulua, joka herkistää mielen.
Kokonaisuudesta en saanut ihan täysin otetta, mutta sekavia aikoja on eletty toki ennenkin... Näin jälkikäteen ajateltuna parasta olivat hetket, joissa ei sanoja tarvittu. Katseet, kosketukset, ikävä ja kaipuu. Anna-Sofia Tuomisen ääni ja läsnäolo. Eeva Litmanen sivummalla tarkkailemassa vakavana, mutta ymmärtävä katse silmissään. Syrjässä, mutta kuitenkin kaiken keskellä. Valmiina muistamaan.
Esityskuvat (c) Heidi Bergström
(Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos KOKO Teatteri!)
Ensi-ilta 16.11. 2018, kesto noin 2h (väliaikoineen)
Käsikirjoitus Taina West ja Eeva Litmanen
Ohjaus Tiina Pirhonen
Musiikki Jussi Tuurna ja Vilma Timonen
Puvut Maiju Hovi
Koreografia Karoliina Kauhanen
Valo-ja äänisuunnittelu Juha Tuisku
Rooleissa : Eeva Litmanen, Anna-Sofia Tuominen, Pyry Kähkönen, Tatu Siivonen, Karoliina Franck ja Vilma Timonen
Jos "Valmiina muistamaan" olisi ollut kevätkauden ohjelmistossa, olisi se ehkä jäänyt minulta näkemättä. Keväällä alkoi tulla jo pientä ylitarjontaa ja ähkyä sisällissota/kansalaissota/vapaussota/veljessota -aiheisista teatterijutuista, millä nimellä vuoden 1918 tapahtumia nyt sitten halutaankin muistella. Pääasia on, että muistetaan! Itse kävin katsomassa KOM-teatterin "Veriruusut" (joka myös nähtävissä nyt Yle Areenassa), Työviksen "Tytöt 1918" ja Tampereen Teatterin "Teatteri taistelussa". Muutakin tarjontaa olisi ollut, mutta valintani kohdistui mainitsemiini kolmeen hyvin erityyliseen esitykseen. Onneksi näyttelijä Eeva Litmasen vaiettuun sukutarinaan pohjautuva "Valmiina muistamaan" tuli ohjelmistoon vasta loppuvuodesta, sillä esitys kiinnosti minua ennakkoon kovasti ja tässä välissä olin ehtinyt nähdä paljon muuta ja toisenlaista, joten pääkopassani oli taas enemmän tilaa tälle kuvastolle. Tärkeää olisi, että tämän aihepiirin esitystarjonta ei loppuisi vuoteen 2018 ja jatkuisi hamaan tulevaisuuteen säännöllisin väliajoin. Jotta emme unohtaisi.
Esityksen nimikin jo kertoo sen, että aiemmin ei ole oltu valmiita muistamaan ja muistelemaan. Nyt on ollut juuri oikea hetki. Uskallan väittää, että ihan jokaisessa suvussa on omat tapahtumaketjunsa joista on visusti vaiettu ja jotka on haluttu unohtaa. Vaatii rohkeutta tuoda oma historiansa ja omat juurensa kaiken kansan nähtäville ja luettavaksi (Eeva Litmasen sukutarinasta on tänä vuonna julkaistu myös kirja Surun suitsima suku (Like), kirjaa oli myynnissä myös KOKO Teatterissa 25 € hintaan). Vaikka kipeitäkin asioita tulee ilmi, voimme ymmärtää paremmin itseämme. Kuka minä olen, mistä minä tulen, mitä haluan muistettavan menneistä sukupolvista, millaisen muiston itse haluan jättää. Unohtaa ei sovi, mutta voi ymmärtää tehtyjä valintoja, antaa anteeksi, katsoa tulevaan luottavaisesti - huolehtia omalta osaltaan siitä, että sama ei toistuisi.
KOKO Teatterin katsomossa meillä on harras tunnelma. Kantele soi. Pian lavalle astelee itse Eeva Litmanen, tämä on hänen sukunsa tarina. Olemme kaikki valmiina, aistit auki. Lavalle astelevat myös Eevan isoäiti Anna (Anna-Sofia Tuominen) sekä isoisä Taneli (Pyry Kähkönen). Nuoret ovat kuin suoraan vanhasta Suomi-filmistä, jossa on ikuinen kesä, neidot sorjia Eloveena-tyttöjä huiveineen ja nuorukaiset riihipaidoissaan salskean komeita - sellaisia, jotka nappaavat tuosta noin syliinsä ja vievät mennessään tanssin pyörteisiin tai kantavat pirttiin kynnyksen yli. Kohta jo pistetäänkin tanssiksi ja siinä menossa matot pöllyävät ja jalat vispaavat siihen tahtiin, että hiki tulee jo katsellessa. Pian on oma tupa ja lapsiakin alkaa siunaantua, nälkäisiä suita.
Kohtapa ollaankin nykyajassa joulunvietossa ja tarina saa absurdin käänteen, kun Eeva Litmanen (niin, kaikkihan tietävät että hän on Larin Parasken tyttären pojanpojan tytär?) tuo joulunpöydän ääreen tuntemattoman asunnottoman nuorenparin Joosefin ja Marian, joka vielä sattuu olemaan raskaana. Tutulta kuulostaa ja käykin ilmi, että ennenkin on tuntemattomia autettu ja tarjottu niin yöpymispaikkaa kuin lämmintä ruokaakin. Yhteisöllisyyttä, evakkoja nääs. Lahjoja jaellaan ja terästettyä glögiä maistellaan, ja porukka alkaa humaltua (paitsi Maria ja Joosef, jotka ovat jo toisaalla huilaamassa). Tatun (Tatu Siivonen) paketista paljastuu sisällissota-aiheiset pelikortit ja innokkaasti Eevan tytär Karo (Karoliina Franck) ja tämän bestis Vilma (Vilma Timonen) haluavat pelata nimenomaan punaisten puolella. Eipä sitä ennen puolta valittu ja viihdettä revitty siitä, ollaanko punaisten vai valkoisten puolesta "pelaamassa". Tatu on sentään vannoutunut Marski-fani, Mannerheimin kuva komeilee paraatipaikalla joulukuusessakin...
Näitä joulukamoja roudataan ees ja taas tasaisin väliajoin, ja palataan ajassa taaksepäin takaisin Annan ja Tanelin ei-niin-auvoisaan yhteiseloon. Huutoa ja turhautumista piisaa, ja huomaan keskittymiskykyni vähän herpaantuvan. Suoraan töiden jälkeen aamuvuorosta teatteriinlähtö ei aina ole ihan se järkevin ratkaisu, ja se tuntuu jälleen kostautuvan. Onneksi tarinan lomaan on upotettu myös kaunista musiikkia ja komeaa laulua, ja kappaleiden myötä harhaileva mieleni palautuu jälleen raiteilleen. Toisaalla taas Taneli tärisee punaisten joukoissa ase käsissään, hätä on käsinkosketeltavaa. Piileskelyä, rajan yli hiiviskelyä "pelko persiissä" kiinnijäämisestä, kuulusteluja, helliä katseita ja kosketuksia ja toinen nainen, puukkohippasia, itsensä kovettamista. Joulupöydän ääressäkin käydään taas eikä sielläkään oikein iloluontoista menoa ole, vaikka touhu kyllä naurattaa.
Lopussa palataan takaisin alun rauhaan ja seesteisyyteen, olo on levollinen ja jotenkin puhdistunut. Kaikki se melskaaminen on takana, on kanteleen vieno sointi ja kauniita sanoja - kuulasta laulua, joka herkistää mielen.
Kokonaisuudesta en saanut ihan täysin otetta, mutta sekavia aikoja on eletty toki ennenkin... Näin jälkikäteen ajateltuna parasta olivat hetket, joissa ei sanoja tarvittu. Katseet, kosketukset, ikävä ja kaipuu. Anna-Sofia Tuomisen ääni ja läsnäolo. Eeva Litmanen sivummalla tarkkailemassa vakavana, mutta ymmärtävä katse silmissään. Syrjässä, mutta kuitenkin kaiken keskellä. Valmiina muistamaan.
Esityskuvat (c) Heidi Bergström
(Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos KOKO Teatteri!)
Haastattelussa lavastaja/näyttämömies Riku Suvitie
Riku
Suvitien tapasin Salon rautatieaseman kahvilassa syyskuun lopulla
2018. Olin haastattelun jälkeen menossa katsomaan Salon Teatteriin
Macbethia, jossa on Rikun suunnittelema lavastus. Olin kehitellyt
liudan täysin uusia kysymyksiä, sillä en ollut aiemmin
haastatellut lavastajaa/näyttämömiestä ja tämä heti herätti
uudentyyppisiä haasteita.
Mikä sinun
virallinen tittelisi oikein on? ”Eniten tunteja teen Turun
Kaupunginteatterissa näyttämömiehenä, mutta lavastaminen
määrittelee identiteettiäni vahvemmin. On tullut tehtyä niin
paljon kaikenlaista teatteriin liittyvää. Jokin sieltä lavastajan
ja näyttämömiehen väliltä. Toivon tulevaisuudessa voivani kutsua
itseäni pääasiallisesti lavastajaksi”, pohtii Riku.
Riku Suvitie (c) Mika Nurmi |
Sitten päästiin
alkuun. Vuonna 1995 syntynyt Riku on perheen kuopus. ”Alunperin
olen kotoisin täältä Salosta. Ihan lapsena asuttiin maalla.
Turkuun muutin aloitettuani työt Kaupunginteatterissa.”
Mitä
harrastat/teet vapaa-ajallasi? ”Kun tekee kahta-kolmea työtä, ei
juuri jää vapaa-aikaa. Kun saan Mollin valmiiksi (Teatteri
Kurnuttavan Sammakon ja Turun Kaupunginteatterin yhteistuotantona
toteutettu lastennäytelmä ”Molli ja Kumma”, joka oli
ensi-illassa lokakuun puolivälissä, tämän haastattelun teon
jälkeen), sen jälkeen koitan keskittyä maalaamiseen, joka taas
valmistaa minua pääsykokeita kohti. Käytännössä tällä
hetkellä hommaa riittää 24/7. Ensin teen työni
Kaupunginteatterilla, ja kaikki välit ja illat ja yöt teen
freelancer-hommia.”
Jos
sinulla olisi runsaammin vapaa-aikaa, mitä tekisit mieluiten? ”Olen
nuorena harrastanut tanssia ja soittanut viulua. Tanssi oli minulle
todella vapauttavaa, ja tuntuu siltä, että tarvitsisin sitä juuri
nyt tietynlaisena ulostulona muuten visuaalisesta mielenmaisemasta.
Haluaisin myös lukea enemmän. Asunnossani on odottamassa kasoittain
kirjoja, jotka ovat kiireiltä jääneet koskemattomiksi.”
Onko
sinulla jotain erityistaitoja/bravuureja? ”Laulan yksin töitä
tehdessäni, isoissa tyhjissä saleissa on ihana akustiikka. No, jos
pienen bravuurin mainitsen, niin osaan solmia kielelläni kirsikan
varren solmuun Twin Peaksin hengessä. Olisi saattanut mennä puoli
tuntia hyvää haastatteluaikaa tässä hukkaan, jos olisin ottanut
kirsikoita mukaan, hahah.”
Twin
Peaks -tunnelmista takaisin asiaan. Mitä haluaisit osata/mistä
haluaisit saada vielä lisäoppia? ”Etenkin suunnitteluvaiheesta ja
pienoismallien tekemisestä. Viimeaikoina olen tehnyt pienoismalleja
aika kiireellä ajan rajallisuuden takia, enkä ole saanut mitään
opetusta niiden tekemiseen. Olin hiljattain Lontoossa ja toin sieltä
mukanani alan kirjallisuutta. Minulla on valtava pino oppikirjoja
pienoismallien rakentamisesta, enkä ole vielä ehtinyt niitä
kaikkia pieteetillä lukemaan. Yleensä suunnittelussa ennen
piirtämistä aloitan pienoismallista, pääsen siten
kolmiuloitteisesti sommittelemaan ja katsomaan mikä toimii ja mikä
ei. Se on lempiosuuteni suunnitteluvaiheessa! Kaupunginteatterille
tuotuja pienoismalleja käyn usein tauoilla kurkkimassa, tekemässä
huomioita kuten: Ahaa, tuon voi tehdä rautalangasta!”
Macbethin pienoismalli (c) Riku Suvitie |
Onko
suvussasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Toiset isovanhempani ovat kuvataiteilijoita, ehkä sieltä
olen innostuksen saanut jo nuorella iällä. Molemmat sisarukseni
ovat kuvallisesti lahjakkaita ja nuorempana ovat soittaneet jotain,
eivät kyllä enää. Koulussahan olin todella surkea puutöissä
verrattuna luokkakavereihini enkä kuvaamataidossakaan mikään
erikoinen. Sain kyllä kehuja kuviksessa siitä, että minulta löytyi
ajatusta, vaikka toteutus ei aina sitten onnistunutkaan. Kaiken olen
opetellut kantapään ja virheiden kautta. Se ajatus ja intohimo
jaksavat painaa eteenpäin taitojen karttuessa. Musiikkiluokalla olin
kuusi vuotta, elin sitä maailmaa nuorena enemmän...”
Mistä
sinulla sitten kiinnostus teatteria kohtaan lähti? ”Homma lähti
siitä, että olin päättänyt hakea siviilipalvelukseen, ja Salossa
oli tasan kaksi siviilipalveluspaikkaa. Toinen niistä oli Salon
Teatteri, ja
päätin, että haluan sinne. Halusin parantaa mahdollisuuksiani
menemällä harrastajanäyttelijäksi saadakseni hieman jalkaa oven
väliin. Näyttelinkin vuoden ajan täällä Salon
harrastajateattereissa, ehdin tekemään viisi eri prokkista. Lukion
musiikkiteatterikurssilla tein ensimmäisen lavastussuunnitelmani
yhdessä ohjaaja Arto Lindholmin kanssa.”
”Kun
aloitin Salon Teatteri
ry:ssä siviilipalveluksen, teatteri oli paljon pienempi,ja siellä
oli lisäkseni vain yksi vakituinen työntekijä. Sain ja pääsin
tekemään kaikenlaista ja myös niin paljon kuin halusin. Pitkiä
päiviä innostuneelle nuorelle. Siviilipalveluksen jälkeen tein
teatterille vielä yhden lavastuksen ja äänisuunnittelun, minkä
jälkeen päädyin sattuman kautta Turun Kaupunginteatterille töihin.
Ensimmäinen juttuni siellä oli Naantalissa kesäteatterissa Linnan
juhlat. Eipäs kun sitä ennen oli Logomolla Robin Hoodin sydän! Oli
pärisyttävä kokemus päästä sinne hommiin. Naantalin Emma
Teatteri oli kyllä aika hyvä ”boot camp”, siellä kun on
tekniikalla kova kiire ja sai opittua nopean tahdin tehdä. Olen
enemmän harjoitus- kuin esityskausi-ihmisiä ja pidän nopeasta
temposta takana olevissa hommissa.”
Mitä
kaikkea olet nyt sitten teatterissa ehtinyt tekemään? ”Olen
näytellyt, lavastanut, äänisuunnitellut ja tehnyt rekvisiittaa.
Yhdessä oopperassa olin myös näyttämömiehenä, se oli ihanaa!
Logomossa oli Tiina Puumalaisen ohjaama ooppera ”Die Kalewainen in
Pochjola”. Kaipaisin oopperaa enemmänkin. Se on oma maailmansa.”
Mitä
muuta haluaisit kenties vielä teatterin parissa tehdä? ”Minua
kutkuttaa oppia valoista enemmän. Lavastaminen on kuitenkin se,
mihin haluan keskittyä. Minulla ei ole suurta kaipuuta päästä
tekemään jotain muuta. Kun tekee hyvien tyyppien kanssa, pääsee
myös sitä kautta keskustellen ja ideoita heitellen tekemään
yhteistyötä eri osa-alueilla. Teatteri on kuitenkin aina monen
ammattilaisen yhteinen tuotos eikä yhden kuolemattomuusprojekti.”
Viidakkokirja (c) Riku Suvitie |
Onko
sinulla mitään alan opintoja takana? ”Ei ole. Sinne on kuitenkin
suunta. Opintoihin siis. Kaiken tähänastisen taitoni olen saanut
tekemällä ja oppimalla itse alan kirjallisuudesta. Viime syksyinen
Salon Teatterin ”Jekyll & Hyde” oli iso ja kasvukipuja täynnä
ollut oppitunti. Siinä opin etenkin itsestäni tosi paljon. Sen
ansiosta Macbeth sujui paljon kivuttomammin. Uskon siihen ettei
tarvitse olla tehtävän arvoinen sen saadessaan. Olet valmis kun se
on saatu päätökseen.”
”Totta
kai haluan opiskelemaan alaa. Viime keväänä hain ensimmäistä
kertaa Aalto-yliopiston lavastuspuolelle. Ulkomailla opiskelu ei
vielä kutkuta. Luotan siihen, että täällä olisi juuri minulle
laadukkainta opetusta ja resursseja. Täällä tietysti verkostoituu
vahvemmin myös tulevaisuuden tekijöiden kanssa. Naantalissa oli
toukokuussa ”Love me tinder”-esityksestä samalla viikolla
ensi-ilta pääsykokeiden kanssa. Lähdin kuudelta aamulla ajamaan
Helsinkiin, olin kahdeksan tuntia pääsykokeissa ja sieltä suoraan
Naantaliin pääharjoituksiin. Yöllä takaisin Saloon ja
aamukuudelta taas Helsinkiin. Olin sekä pettynyt että huojentunut,
että tipuin toisen päivän jälkeen. Ensi keväälle olen
järjestänyt vapaampaa aikataulua pääsykokeita varten.”
”Pääsykokeissa
oli ensin ennakkotehtävät,
joiden perusteella valitaan varsinaisiin
pääsykokeisiin,
jotka kestävät viisi päivää. Toisen päivän jälkeen on
ensimmäinen karsinta. Molempina päivinä meillä oli kaksi
tehtävää, joissa aikaa kolme-neljä tuntia. Ensimmäisenä päivänä
teimme pienissä ryhmissä varjoteatteriesityksen, lisäksi oli
maalausta ja savella sekä paperilla muotoilua. Yllätti
se, että tehtävä, joka omasta mielestäni meni huonoiten toi
minulle
parhaat
pisteet ja tehtävä, josta olin itsevarma meni päinvastoin. Ja
neljä pääsee opiskelemaan. Hakijoita taisi olla nelisenkymmentä,
eli sisäänpääsyprosentti on suhteellisen suuri. Pääsykokeissa
ymmärsin sen, että seuraavalle keväälle tarvitsen enemmän aikaa
ja harjoitusta, ja nyt aion Mollin jälkeen treenata enemmän
maalaamista ja piirtämistä, suunnittelua. Nyt lavastuksien
tekemisestä on mennyt suurin osa ajasta itse toteutukseen. Iso osa
ajasta on ollut asioiden organisointia, talkoiden ja materiaalien
järjestämistä ja hankkimista ympäri Etelä-Suomea. Ns. juoksevia
asioita. Harrastajateattereissa on kyllä mahtavaa se, että on
päässyt tekemään niin monien ihanien ihmisten kanssa töitä!”
Jekyll & Hyde (c) Mika Nurmi |
Onko
sinulla mitään muuta alaa, joka mahdollisesti kiinnostaisi? ”Ennen
teatterihurahdustani olin aktiivisemmin kiinnostunut yhteiskunnasta
ja hainkin valtiotieteelliseen. Olin Euroopan nuorisoparlamentissa
järjestämässä tapahtumia. Tämä puoli on sittemmin jäänyt,
mutta kyllä identiteettini osana ovat vahvasti ympäristökysymykset
ja yhteiskunnalliset asiat. Niitä haluaisin myös käsitellä
tietyllä tavalla työssäni. Haluaisin päästä tekemään sekä
tilataidetta että piristeenä somistuksia, muutamia ajatuksia olen
pyöritellyt pöytäni laatikoihin. Aalto-yliopisto kuulostaa siksi
hyvältä, koska koulutusohjelma ei keskity pelkästään teatterin
lavalle vaan esittävän taiteen lavastukseen ylipäänsä. No,
joskus sitä kiireellisimpinä kausina tietysti toivoisi, että voisi
muuttaa Mathildedaliin kahvilanpitäjäksi. Kuka ei välillä
kaipaisi sinne?”
No
nyt ruvetaan tekemään sitä lavastusta! Mistä lähtee inspiraatio?
”Tätä kysymystä ehkä pelkäsin eniten, koska en yhtään tiedä
mitä vastata. Olen alkanut keskittyä tunnelmaan, jonka haluan
esitykseen luoda. Sitä kautta mietin, mitkä ovat tarvittavat
lähtökohdat näyttämölle ja siitä lähden hiljalleen
rakentamaan. Macbethissa korostuu tunnelma, jonka halusin luoda ja se
näkyy mielestäni eniten. Samojen teemojen olen huomannut toistuvan
muissakin tämän hetken Shakespearen tragedioiden lavastuksissa,
ehkä kyse on jostain universaalista asiasta. Kun esityksen maailman
saa sisäänsä, on helppo tehdä siellä nopeitakin päätöksiä ja
intuitiivisia ratkaisuja.”
Macbeth (c) Mika Nurmi |
”Ensin
käyn tekstin läpi, ja jos teksti on ennalta tuttu, on ehkä
päässäni jo jotain idiksiä. Katson tekstistä tapahtumapaikat,
niissä tapahtuvien kohtausten tunnelmat ja tarvittavat
käyttöelementit, jos sellaisia on. Macbethissa nousi mieleeni
vahvimmin tunnelmina paranoia, kovuus, valta ja kuolemanpelko.
Seuraavaksi lähden tekemään kuvaa kolmiulotteisesti ja
testailemaan valkoisena, mikä näyttäisi hyvältä. Ensimmäiseen
tuotantopalaveriin toin pienoismallin luonnoksen, ja työryhmässä
puhuimme siitä, mikä toimii ja mikä ei. Sitten muokataan ja
katsotaan uudestaan. Aika paljon harrastajateatterissa mennään myös
budjetin ehdoilla ja sillä, mistä materiaaleista rakennetaan.
Kaupunginteatterilla olen nähnyt monenlaisia kiinnostavia teknisiä
toteutuksia. Helpottaa suunnittelua, jos tietää ennalta, että
jokin asia on oikeasti mahdollista itse toteuttaa käytännössäkin.”
Mitä
materiaalia pienoismalli on? ”Nyt Macbethissa käytin kapalevyä
aika paljon, se on sellainen perusmatsku. Kapalevy on kaksi
paperipintaa, joiden välissä on polystyreenivaahtoa. Muuhun voi
käyttää käytännössä mitä vain nippusiteistä rautalankaan,
mutta jokaiseen toteutukseen löytyy se yksi parhaiten toimiva
materiaali. Minulla on tilauksessa kaikenlaista huonekalua ynnä
muuta tulostimella tulostettua. Olisi mahtavaa saada 3D-tulostin,
tarkat mittakaavassa olevat huonekalut olisi niin yksinkertaista
valmistaa sillä itse. Kunhan nyt saadaan seuraava lavastus pulkkaan,
pääsee taas testailemaan uusia materiaaleja. Unelma olisi työhuone
täynnä useita eri materiaaleja, jotta kaikki olisi lähellä.”
Moneenko
kertaan sinun suunnitelmasi ja pienoismallit menevät uusiksi tyyliin
”heitämpä seinään, ei tästä tule yhtikäs mitään”?
”Noooo, kyllä aika usein menee uusiksi etenkin
luonnosteluvaiheessa. Se on turhauttavaa ja samalla ihanaa. Macbethin
kohdalla kaikki tuntui jotenkin leikiltä, kun kokeili ja teki vaan.
Kun kokemusta on tullut lisää, pystyy innostumaan ja leikittelemään
keskeneräisellä jutulla. Prosessista on tullut rakkain osa
produktioita.”
Millaisella
aikataululla näitä hommia tehdään? ”Harrastajateatterikentällä
aikataulut vaihtelevat usein riippuen teatterista, koska tuotannon
rakenteita on usein vähän. Itse pidän pidemmän aikavälin
(vuoden) työstä, jossa on helpompi sovittaa keskustellen
suunnittelijoiden työt yhteen sekä ohjaajan näkemykseen. Siten
saadaan ehyt kokonaisuus, ja ennaltaehkäistään myöhemmin tulevia
‘yllätyksiä’.”
Nyt
tulee vähän hassu kysymys, mutta jääkö työ koskaan kesken?
”Aina se jää. Kiireellisellä aikataululla jää omasta mielestä
usein. Macbethissa on paljon asioita, joita haluaisin vielä vähän
viilata, mutta aika tyytyväinen olen lopputulokseen. Pitää aina
uskaltaa luovuttaa työ eteenpäin, vaikka haluaisi patinoida pintoja
maailman ääriin. Keskeneräisyydestä esimerkkinä ”Tulitikkutyttö”
Kaarina-teatterissa oli ensimmäinen kunnon lavastukseni ja siellä
ensi-iltaa edeltävänä yönä maalasin vielä kaikki pinnat
uusiksi. Se kannatti. Mollin ja Kumman kanssa tulen myös jatkamaan
työtä ensi-illan jälkeen, koska esitys lähtee kiertämään
Suomea.”
Tulitikkutyttö (c) Pirita Linden |
Nämä
kysymykset nyt hiukan pomppivat, mutta ei anneta sen häiritä. Mikä
on lavastuksen teossa haastavinta? ”Jokaisessa lavastuksessa on
aina jotain, mitä en ole tehnyt koskaan aiemmin ja siihen
pelottomasti tarttuminen on haastavinta. En ole esimerkiksi koskaan
aiemmin maalannut kankaita ennen
kuin nyt
Mollia tehdessä. Pakostakin tulee virheitä joista oppii tulevia
töitä varten."
"Lavastuksen tekemiseen liittyy paljon
osa-alueita – pintakäsittelyä, puutyötä, verhoilua. Pitää
osata luopua tietynlaisesta perfektionismista ihan vaan siksi, että
ylipäätään pystyy aloittamaan työn! Aiemmin en kestänyt
keskeneräisyyttä, ja nyt siitä on oppinut ottamaan kaiken irti.
Yksi haastava asia on myös stressin kestäminen. Se on onneksi
helpottanut ja osaan jo tunnistaa niitä merkkejä, jolloin tarvitsee
rauhoittua ja tehdä jotain muuta. Hyvä ilmapiiri ja kommunikaatio
työryhmien sisällä on elintärkeää.”
Mikä
sitten on ”helpointa”? ”Ideointivaihe, leikkisä vaihe. Pystyy
heittelemään ideoita työryhmän sisällä puolin ja toisin. Se on
varmasti kaikille helpointa.”
Ammatilliset
esikuvasi? ”Tietysti kaikki ne lavastajat, joita olen saanut
tavata! Rakastan jokaisen tyyliä tehdä ja olen saanut onnekseni
nähdä monta todella upeaa lavastajaa tekemässä työtään. Voisin
listata kaikkien esikuvien nimet. Jani Uljas, Kati Lukka, Teemu
Loikas, Teppo Järvinen, Markus Tsokkinen, Es Devlin muutamia
mainitakseni. Yksi esikuva siitä, millainen henkilö työympäristössä
haluaisin olla, on Janne Vasama. Hänen tapansa olla on ihailtavaa.
Seitsemää veljestä oli ihana tehdä Turussa, koska Janne ja Lauri
(ohjaaja Maijala) toivat auringon teatterin tekemiseen.”
Entä
esikuvia muilta aloilta kenties? ”Ei ole oikein yhtä idolia. Kyllä
minä fanitan kaikkia visuaalisia ihmisiä, joita tapaan. Arjessa
konkreettisesti jokaista, joka on kaupunginteatterin verstaalla
töissä. He ovat ensinnäkin hyviä tyyppejä ja mielettömän
taitavia. Olen ihaillut jo kauan Perniöstä kotoisin olevaa
kuvataiteilija Sampsa Sarparantaa, hän on tärkeä esikuva ja
toivon, että todella monet ihmiset kohtaisivat hänet.”
Millainen
on sinun ”normipäiväsi” töissä? ”Jos puhutaan nyt ihan
lähipäivistä, niin olen mennyt vähän ennen aamukahdeksaa
kaupunginteatterille ja tehnyt parisen tuntia jotain Molliin
liittyvää. Harjoitukset ovat alkaneet kymmeneltä, treenataan joko
Tarua Sormusten herrasta tai Näytelmää joka menee pieleen. Siellä
kahteen asti, välillä tauolla käynyt ehkä kurkkaamassa Mollin
puolella. Sitten seuraamaan Mollin harjoituksia viiteen asti ja
työstänyt hetken lavasteita kunnes on päänäyttämön
iltaharjoitusten aika. Iltaharkkojen jälkeen siivoan jälkeni
Mollista ja normipäivä oli siinä. Kesällä päivät kului niin,
että ensin olin tekemässä Salossa lavastusta ja illaksi ajoin
Naantaliin esitykseen. Kotona olen yleensä kymmenen jälkeen
illalla. Aamukasista iltakymmeneen tällä hetkellä, kyllä vaan. Ei
sitä pitkään jaksa. Siinä vaiheessa kyllä tuntee väsymyksen,
kun saa kommentteja silmäpusseistaan. Pitää löytää tiettyjä
päiviä ja kausia, jolloin pystyy rauhoittumaan. Liiallisista
tunneista tuleva uupumus ei ole tavoiteltavaa, mutta en halua
kuitenkaan peitellä faktoja. Teen tiettyinä kausina paljon töitä
pystyäkseni tulevaisuudessa tekemään vähemmän. Lavastajuuden
unelmaa tavoitellen.”
Molli ja Kumma (c) Harri Ahola |
Missä
jutuissa olet nyt ollut näyttämömiehenä? ”Nyt syyskaudella olen
”Tarussa” ja Näytelmässä joka menee pieleen, joka on
marraskuussa ensi-illassa. Keväällä olen mukana eräässä isossa
produktiossa, jota ei vielä tässä vaiheessa ole julkistettu.
Kevään juttu ja NJMP ovat sellaisia, joissa toivoin olevani mukana,
juuri niiden lavastajien takia!”
(Huom.
Tässä vaiheessa voi jo paljastaa sen, että kevätkaudella Turussa
nähdään Hamlet, ja sen lavastussuunnittelijana on Markus
Tsokkinen.)
Podetko
sinä muuten ensi-iltajännitystä? ”Joo-o, nyt on helppo vastata
tähän kun juuri oli Macbethin ensi-ilta. Olin todella hermostunut
siihen asti kunnes pääsi teatterille ja alkoi tulla muuta
ärsykettä, ensi-iltayleisöä ja koko ajan on pieni puheensorina
ympärillä. Jännityksen taso riippuu kyllä itse jutusta ja siitä,
miten varma siitä on. Macbethissä sain rauhan, koska sain oman
työni valmiiksi aikaisessa vaiheessa. Jekyllissä & Hydessä
taas olin ihan romuna katsomossa, jännitin ja stressasin.
Levollisuus tulee yleensä siinä vaiheessa kun esitys alkaa, pystyy
nauttimaan näkemästään. Jälkeen päin on ”takki tyhjänä”
-olo. Ensi-illan jälkeistä tyhjyyttä omien lavastusteni jälkeen
poden myös. Tällä hetkellä tosin en ehdi kokemaan sitä, koska
seuraavan lavastuksen ensi-ilta on jo parin viikon päästä!”
Urasi
tähtihetki (joku muu kuin tämä haastattelu hahah)? ”Heheh, kyllä
niitä tähtihetkiä on ollut jo aika paljon! Sanotaan näin, että
urani tähtihetki oli ehdottomasti se, kun lähdin tekemään
Macbethin suunnittelua ja se tuntui ihanalta! Olin saavuttanut jonkin
pisteen. Tämä on hyvä alku.”
Ja
toinen tähtihetki oli se, kun tuurasit kesällä Love me Tinderissä
Arttua ”kapselissa” ja tulit mainituksi Teatterikärpäsen
jutussa? ”No ehdottomasti sekin, hahah. Heti tuli Artun kanssa
kuittailua siitä, kumpi saa enemmän mediahuomiota näillä lyhyillä
mieskarkki-lavavisiiteillään. Arttu on kyllä yleensä päässyt
hoitamaan tämän lavapuolen.”
”Tähän
väliin haluan mainita yhden kannustavan kommentin, joka lämmitti ja
lämmittää mieltäni edelleen. Nopea pieni kohtaaminen, joka tuntuu
merkitykselliseltä. Lauri Maijala huikkasi mulle pienellä
käytävällä ”Jäbä on kultaa!” Se oli pieni ja tärkeä
hetki.”
Mitenkäs
muuten sitten, kun käyt itse teatterissa. Pystytkö katsomaan
esitystä ilman, että kiinnität liikaa huomiota
lavastusratkaisuihin ja vastaaviin, irrottautumaan töistä? ”
Tottakai lavastusratkaisuihin kiinnittää huomioita ja niitä
ihailee, mutta en koe sen häiritsevän omaa katsojakokemustani.
Hyvästä esityksestä nauttii aina.”
Mitä
sinulle merkitsee teatterin taika? ”Teatterin taika on sen
katoavaisuudessa. Jos et mene tänään katsomaan esitystä, sitä
esitystä ei enää ole. Huomenna se on erilainen. Suomessa esitysten
kausi on vielä aika lyhyt ja esitysten päätyttyä se katoaa, ja
jäljelle jää oma muistosi ja kokemuksesi juuri siitä hetkestä.
Teatteri on sidottuna aikaansa.”
Kerro
joku legendaarinen kommellus. ”Tämän kirjoitan nyt haastattelun
jälkeen, mutta kuulin juuri, että Salon Teatterilla oli käynyt
siivousfirma pesemässä lattian, ja koko porukka oli Macbethin
alkukohtauksessa vetänyt flipat näyttämölle jääneeseen
pesuaineeseen. Olisi ollut mahtavaa nähdä se! Kunnon slapstick
-hetki!”
Jos
saisit vapaat kädet, minkä näytelmän haluaisit lavastaa?
”Haluaisin tehdä jonkun kauhunäytelmän, esimerkiksi
”Mustapukuinen nainen”. ”Pukija”-näytelmän haluaisin tehdä,
ja sellaisia juttuja, joita esimerkiksi Ryhmäteatteri on tässä
lähiaikoina tehnyt. Muodonmuutos. Yhteiskunnallisia aiheita, uusia
tekstejä. Eduskunta III oli mielestäni upea.”
Jos
ihminen menisi syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta,
että heräät kesken kaiken? ”Ottaisin kaikki lukemattomat kirjani
ja maalausvälineet ja askarteluvälineet ja pienoismallit,
kaikenlaista tilpehööriä. Tarviiko sinne nyt sitten ruokaa?”
Jos
voisit aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai aikakauteen, minne menisit? ”Haluaisin mennä Ranskaan ja
Pariisiin impressionismin aikaan. Se tyylilaji tuntuu itselle
tärkeältä. Tunnelma kohdillaan. Vapaa-ajan vallankumousta ja
taiteessa korostetaan tavallisten ihmisten arkea ja elämää
Antiikin sankaritarinoiden sijaan ensimmäisiä kertoja.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Toivo
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Pettymys
Mikä
sytyttää sinut? - Ihmisten kohtaaminen
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Välinpitämätön asenne
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä
ääntä rakastat? - Puheensorina, joka kuuluu toisesta huoneesta
Mitä
ääntä inhoat? - Melua kun koittaa keskittyä. Sirkkelin ja vasaran
ääneen herääminen.
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Oopperalaulaja
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Mikään monotoninen työ mihin ei
pysty vaikuttaman.
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - ”Vittu
mitä
säätöö!” Hahhahahahhah! Pääsihän se Kimi Räikkösen
kommenttikin tähän mukaan.
Rikulla
on myös omat nettisivut, jossa varsin kattava kavalkadi valokuvia
eri esityksistä ja niiden lavastuksista. Kannattaa käydä
tsekkaamassa! Sivut löytyvät tämän linkin alta.
Riku esittelee kuvaansa Salon Teatterin lämpiön seinällä... |
torstai 15. marraskuuta 2018
Tämä on ryöstö! / Tampereen Työväen Teatteri
Tämä on ryöstö! / Tampereen Työväen Teatteri, Suuri näyttämö
Suomen kantaesitys 6.9. 2018, kesto noin 2h 20min (väliaikoineen)
Käsikirjoitus Henry Lewis, Jonathan Sayer ja Henry Shields
Suomennos Mikko Koivusalo
Ohjaus Tommi Auvinen
Koreografi Jouni Prittinen
Taistelukoreografia Saska Pulkkinen ja Tommi Auvinen
Musiikin sovitus Joonas Mikkilä
Lavastussuunnittelu Hannu Lindholm
Pukusuunnittelu Jaana Aro
Valosuunnittelu Sami Rautaneva
Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa/Kyösti Kallio & Rauli Roininen
Rooleissa : Petra Ahola, Heidi Kiviharju, Janne Kallioniemi, Verneri Lilja, Samuli Muje, Saska Pulkkinen, Tommi Raitolehto, Tom Lindholm, Puntti Valtonen, Osku Ärilä ja Juulianna Mäkelä
Viikon sisällä tuli tehtyä kolme eri reissua Työvikseen, ja niistä viimeisimpänä Tämä on ryöstö!, jonka ensi-ilta oli jo syyskuun alussa. Heti enskarin jälkeen korviini kantautui viestejä, että tässä olisi herkkua ainakin minunkaltaiselleni viiksifanille ja jokin erityistä lahjakkuutta ilmaiseva sooloilukohtaus. Niitä sain odottaa sitten marraskuun puoliväliin asti ja kaikensorttista kohkaamista odotin muutenkin, näytelmän käsikirjoituksesta kun vastaavat samat ukot, jotka ovat hillittömän "Näytelmä joka menee pieleen" takana. Ja edessä.
Nyt on kyseessä pankkiryöstö, tarkemmin sanottuna havitellaan mittaamattoman arvokasta timanttia Tammerkosken Pankista, jonka johtajana pönöttelee viiksekäs herra nimeltään Putz A Kulmikko (Puntti Valtonen). Alussa vankilasta pakenee pari tyyppiä, etunenässä Runqvistin Kaitsu (Tommi Raitolehto) ja vaikuttaa vähän siltä, että vaikka timantinvohkimissuunnitelmista ei olisi saanut kertoa kenellekään, hommasta tietää suurin osa vankilan vartijoistakin ja pakoauton kuskiksi on pestattu vartija Kauppinen (Samuli Muje), jolla tosin ei ole minkäänlaista kokemusta autolla-ajosta eikä muutenkaan vaikuta olevan ns. penaalin terävin kynä. Alussa on muuten aikamoista kielellistä kikkailua ja sanoilla leikittelyä, osa meni sujuvasti ohi kun vasta tajusin missä mennään. Ainakin siinä nosteltiin punttia ja Puntti seisoi vieressäkin kirjaimellisesti.
Pankissa sitten on toisenlaista meininkiä, Supon tarkastajaa odotellaan visiitille ja kaikki arkaluonteinen matsku on piilotettava. Tässä vaiheessa jo mietin, että miten Saska Pulkkinen ehtiikin joka paikkaan ja käsiohjelmassakin mainitaan roolihenkilön nimeksi "Kuka ehtii". Ynnä muut -hahmoja sitten esittävät Juulianna Mäkelä ja Osku Ärilä... Ja sitten on sitä "mahtava peräsin ja pulleat purjeet"-tyylistä pankkivirkailija Raijaa (Heidi Kiviharju), tämän vilunkia poikaa Samia (Verneri Lilja), hiukan hassahtaneenoloista pankkihenkilö Aarnea (Tom Lindholm, joka aiheutti hihitystä katsomossa pelkästään sillä että saapui estradille), jolle kiinnitetään timantin turvajärjestelmän tärkeät koodit salkussa käsiraudoilla ranteeseen kiinni, Kulmikon tytärtä Oikkua (Petra Ahola), jolla muuten kosijoita riittää joka lähtöön - ja sitten se tarkastaja Raimo Sokka (Janne Kallioniemi), joka iskee ensitöikseen silmänsä ja kätensä Raijaan. Sokka muuten muistuttaa hämäävän paljon Mennään bussilla -sarjan nuivaa tarkastajaa, hiukan nuorempi versio hänestä. Ja johan niitä alatikasvavia viiksiporukoitakin päästään ihailemaan, kun Sokan esimiesten esimiehet vuorollaan soittelevat, missä mennään. Aijai, moista viiksikavalkadia en ole aiemmin nähnytkään, eli kyllä tietäjät tiesi mistä narusta vetää ja mistä meikäläinen tykkää.
Mitä tästä oikein osaa edes kirjoittaa, ettei paljasta liikoja! Aikamoista sohlausta saadaan aikaan niin Oikun asunnolla kuin pankissakin. Ensinmainitussa sattuu kosijoita paikalle samaan aikaan useampi, sängyn mekanismi toimii liiankin hyvin, esitetään pantomiiminä Suomen eri paikkakuntia ja mäiskitään ikkunasta liihottelevia yllätyslokkeja päin nokkaa. Pankissa soluttaudutaan porukoihin mukaan, yritetään vohkia vara-avainta ja kierrokset nousevat, kun paikalla pyörii lopulta peräti kolme Kulmikkoa, joista vain yksi aito. Kulmikko-kolmikko housujen kera ja ilman nauratti kovasti, sen sijaan parikymmentä kertaa toistuva mapillapäähänmäiskintä ei jaksanut enää naurattaa muutaman kerran jälkeen. Liika on liikaa!
Mitenkäs minulla tuli muuten Runqvistista mieleeni myös Tommi Korpela Rumble-leffassa, habitus ja kehonkieli oli vähän samaa luokkaa. Tosin kaikki rokkarityypit kävelee vähän samalla lailla (ja takamus näyttää hyvältä farkuissa). Seuralaiselleni tuli viiksekkäistä poliiseista taas Rauno Repomies mieleen...
Lopulta päästään varsinaiseen asiaan elikkäs sitä timanttia vohkimaan, ja aika näyttävästi ilmastointikanavissa kiipeilläänkin. Ja se kohtaus, jossa vorot katselevat toimistoa ylhäältäpäin! Olipas näpsäkästi toteutettu seinä, ja siinä Aarne ja johtaja Kulmikko vähän vinksallaan papereita setvivät ja kahvia kaatelivat minne sattuu. Varsin hupaisaa. Oma lukunsa oli sitten Vaarallinen tehtävä -tyylisesti katosta vaijereiden varassa laskeutuminen ja tuutulaulujen laulelu samalla, ettei vaan vartija herää kesken kaiken. Mutta kuka korjaa koko potin ja sanoo viimeisen sanan?
Oli tämä ihan kelpo viihdettä ja tarjosi muutamiakin todella messeviä hetkiä, viiksien kera tahi ilman. Osittain junnattiin paikallaan ja liika toisto taas ei jaksanut innostaa, ei liioin laulutkaan vaikka hyvin niitä vedettiin, ja etenkin P. Valtosen puntinvispausta on hauska aina seurata. Naurusulakkeeni kuumeni kivasti ja oli kärvähtämisvaarassa siinä vaiheessa, kun housuttomia ja housullisia pankinjohtajia sekoili useampi samassa tilassa ja vuorotellen. Kielellisestä iloittelusta pidin kovasti, varsin hyvää duunia tehnyt taas Koivusalon Mikko. Ja miten se Saska tosiaankin ehti joka helkkarin tilanteeseen ja onnistui aika näyttävästi saamaan itsensä solmuun itsensä kanssa. Uskomatonta!
Esityskuvat (c) Kari Sunnari
(Näin esityksen ilmaisella pressilipulla, kiitos taas Työvis!)
Yhteistyössä Teatterimatka. fi, teatterit yhdestä osoitteesta!
Suomen kantaesitys 6.9. 2018, kesto noin 2h 20min (väliaikoineen)
Käsikirjoitus Henry Lewis, Jonathan Sayer ja Henry Shields
Suomennos Mikko Koivusalo
Ohjaus Tommi Auvinen
Koreografi Jouni Prittinen
Taistelukoreografia Saska Pulkkinen ja Tommi Auvinen
Musiikin sovitus Joonas Mikkilä
Lavastussuunnittelu Hannu Lindholm
Pukusuunnittelu Jaana Aro
Valosuunnittelu Sami Rautaneva
Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa/Kyösti Kallio & Rauli Roininen
Rooleissa : Petra Ahola, Heidi Kiviharju, Janne Kallioniemi, Verneri Lilja, Samuli Muje, Saska Pulkkinen, Tommi Raitolehto, Tom Lindholm, Puntti Valtonen, Osku Ärilä ja Juulianna Mäkelä
Raitolehto-Ahola-Lilja |
Viikon sisällä tuli tehtyä kolme eri reissua Työvikseen, ja niistä viimeisimpänä Tämä on ryöstö!, jonka ensi-ilta oli jo syyskuun alussa. Heti enskarin jälkeen korviini kantautui viestejä, että tässä olisi herkkua ainakin minunkaltaiselleni viiksifanille ja jokin erityistä lahjakkuutta ilmaiseva sooloilukohtaus. Niitä sain odottaa sitten marraskuun puoliväliin asti ja kaikensorttista kohkaamista odotin muutenkin, näytelmän käsikirjoituksesta kun vastaavat samat ukot, jotka ovat hillittömän "Näytelmä joka menee pieleen" takana. Ja edessä.
Nyt on kyseessä pankkiryöstö, tarkemmin sanottuna havitellaan mittaamattoman arvokasta timanttia Tammerkosken Pankista, jonka johtajana pönöttelee viiksekäs herra nimeltään Putz A Kulmikko (Puntti Valtonen). Alussa vankilasta pakenee pari tyyppiä, etunenässä Runqvistin Kaitsu (Tommi Raitolehto) ja vaikuttaa vähän siltä, että vaikka timantinvohkimissuunnitelmista ei olisi saanut kertoa kenellekään, hommasta tietää suurin osa vankilan vartijoistakin ja pakoauton kuskiksi on pestattu vartija Kauppinen (Samuli Muje), jolla tosin ei ole minkäänlaista kokemusta autolla-ajosta eikä muutenkaan vaikuta olevan ns. penaalin terävin kynä. Alussa on muuten aikamoista kielellistä kikkailua ja sanoilla leikittelyä, osa meni sujuvasti ohi kun vasta tajusin missä mennään. Ainakin siinä nosteltiin punttia ja Puntti seisoi vieressäkin kirjaimellisesti.
Aarne saa vaihteeksi mapista |
Pankissa sitten on toisenlaista meininkiä, Supon tarkastajaa odotellaan visiitille ja kaikki arkaluonteinen matsku on piilotettava. Tässä vaiheessa jo mietin, että miten Saska Pulkkinen ehtiikin joka paikkaan ja käsiohjelmassakin mainitaan roolihenkilön nimeksi "Kuka ehtii". Ynnä muut -hahmoja sitten esittävät Juulianna Mäkelä ja Osku Ärilä... Ja sitten on sitä "mahtava peräsin ja pulleat purjeet"-tyylistä pankkivirkailija Raijaa (Heidi Kiviharju), tämän vilunkia poikaa Samia (Verneri Lilja), hiukan hassahtaneenoloista pankkihenkilö Aarnea (Tom Lindholm, joka aiheutti hihitystä katsomossa pelkästään sillä että saapui estradille), jolle kiinnitetään timantin turvajärjestelmän tärkeät koodit salkussa käsiraudoilla ranteeseen kiinni, Kulmikon tytärtä Oikkua (Petra Ahola), jolla muuten kosijoita riittää joka lähtöön - ja sitten se tarkastaja Raimo Sokka (Janne Kallioniemi), joka iskee ensitöikseen silmänsä ja kätensä Raijaan. Sokka muuten muistuttaa hämäävän paljon Mennään bussilla -sarjan nuivaa tarkastajaa, hiukan nuorempi versio hänestä. Ja johan niitä alatikasvavia viiksiporukoitakin päästään ihailemaan, kun Sokan esimiesten esimiehet vuorollaan soittelevat, missä mennään. Aijai, moista viiksikavalkadia en ole aiemmin nähnytkään, eli kyllä tietäjät tiesi mistä narusta vetää ja mistä meikäläinen tykkää.
No tässä niitä viiksiä nyt sitten! |
Mitä tästä oikein osaa edes kirjoittaa, ettei paljasta liikoja! Aikamoista sohlausta saadaan aikaan niin Oikun asunnolla kuin pankissakin. Ensinmainitussa sattuu kosijoita paikalle samaan aikaan useampi, sängyn mekanismi toimii liiankin hyvin, esitetään pantomiiminä Suomen eri paikkakuntia ja mäiskitään ikkunasta liihottelevia yllätyslokkeja päin nokkaa. Pankissa soluttaudutaan porukoihin mukaan, yritetään vohkia vara-avainta ja kierrokset nousevat, kun paikalla pyörii lopulta peräti kolme Kulmikkoa, joista vain yksi aito. Kulmikko-kolmikko housujen kera ja ilman nauratti kovasti, sen sijaan parikymmentä kertaa toistuva mapillapäähänmäiskintä ei jaksanut enää naurattaa muutaman kerran jälkeen. Liika on liikaa!
Mitenkäs minulla tuli muuten Runqvistista mieleeni myös Tommi Korpela Rumble-leffassa, habitus ja kehonkieli oli vähän samaa luokkaa. Tosin kaikki rokkarityypit kävelee vähän samalla lailla (ja takamus näyttää hyvältä farkuissa). Seuralaiselleni tuli viiksekkäistä poliiseista taas Rauno Repomies mieleen...
Sänkyakrobatiaa |
Lopulta päästään varsinaiseen asiaan elikkäs sitä timanttia vohkimaan, ja aika näyttävästi ilmastointikanavissa kiipeilläänkin. Ja se kohtaus, jossa vorot katselevat toimistoa ylhäältäpäin! Olipas näpsäkästi toteutettu seinä, ja siinä Aarne ja johtaja Kulmikko vähän vinksallaan papereita setvivät ja kahvia kaatelivat minne sattuu. Varsin hupaisaa. Oma lukunsa oli sitten Vaarallinen tehtävä -tyylisesti katosta vaijereiden varassa laskeutuminen ja tuutulaulujen laulelu samalla, ettei vaan vartija herää kesken kaiken. Mutta kuka korjaa koko potin ja sanoo viimeisen sanan?
Oli tämä ihan kelpo viihdettä ja tarjosi muutamiakin todella messeviä hetkiä, viiksien kera tahi ilman. Osittain junnattiin paikallaan ja liika toisto taas ei jaksanut innostaa, ei liioin laulutkaan vaikka hyvin niitä vedettiin, ja etenkin P. Valtosen puntinvispausta on hauska aina seurata. Naurusulakkeeni kuumeni kivasti ja oli kärvähtämisvaarassa siinä vaiheessa, kun housuttomia ja housullisia pankinjohtajia sekoili useampi samassa tilassa ja vuorotellen. Kielellisestä iloittelusta pidin kovasti, varsin hyvää duunia tehnyt taas Koivusalon Mikko. Ja miten se Saska tosiaankin ehti joka helkkarin tilanteeseen ja onnistui aika näyttävästi saamaan itsensä solmuun itsensä kanssa. Uskomatonta!
Esityskuvat (c) Kari Sunnari
(Näin esityksen ilmaisella pressilipulla, kiitos taas Työvis!)
Yhteistyössä Teatterimatka. fi, teatterit yhdestä osoitteesta!
Tarkastaja Sokka |
maanantai 12. marraskuuta 2018
Billy Elliot / Tampereen Työväen Teatteri
Billy Elliot / Tampereen Työväen Teatteri, Suuri näyttämö
Ensi-ilta 18.10. 2018, kesto noin 2h 45min (väliaikoineen)
Käsikirjoitus ja laulujen sanat Lee Hall
Sävellys Elton John
Suomennos Mikko Koivusalo
Ohjaus Samuel Harjanne
Kapellimestari Joonas Mikkilä/Tony Sikström
Koreografi Jari Saarelainen
Lavastus Jyrki Seppä
Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Kampausten ja maskien suunnittelu Pia Kähkönen
Valosuunnittelu Juha Haapasalo
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Lauluvalmennus Laura Virtala/Joonas Mikkilä/Tony Sikström
Rooleissa : Osku Perkiö/Jiri Rajala/Simo Riihelä, Nuutti Kerppilä/Ilmari Kujansuu/Juho Mönkkönen, Jyrki Mänttäri, Eriikka Väliahde, Kristiina Hakovirta, Jussi-Pekka Parviainen, Jari Leppänen, Petra Karjalainen, Mesihelmi Mänttäri/Leila Ristimäki, Juha Antikainen, Antti Kerosuo, Konsta Reuter, Juha-Matti Koskela, Tommi Rantamäki, Anssi Valikainen, Mika Honkanen, Mikko Jokinen, Arne Nylander, Jouko Enkelnotko, Lauri Ketonen, Jukka Kontusalmi, Riku Lehtopolku, Julius Martikainen, Teemu Sytelä, Laura Virtala, Annamaria Karhulahti, Soile Ojala, Sampo Eerola/Eemeli Korpisaari, Iina Kairus/Ella Korpinen, Nella Koskinen/Isabella Pernice, Marikki Huhta/Kreeta Vierimaa, Meri Junttila/Meri-Ellen Vierimaa, Aliisa Ahola/Sanni Aaltonen, Lila Peltosara/Venla Vaaranmaa, Wilda Pannula/Teresa Savolainen, Jenna Ala-Sorvari/Sanni Tuomi, Myy Puurtinen/Matilda Onikki ja Helmi Linnankylä/Kerttu Ojutkangas
Ihan ensimmäiseksi näin vuosia sitten elokuvan Billy Elliot ja tunnemyrsky oli melkoinen. Kuulin, että leffan pohjalta on tehty musikaaliversiokin, ja sitä oli sitten pakko lähteä Lontooseen katsomaan. Siellä raavaat miehet kyynelehtivät paidat itkusta märkinä katsomossa ja minäkin muistan katselleeni suurimman osan esityksestä silmät sumeina. Kauheasti ei muita muistikuvia jäänyt, paitsi Billy Elliot-muovikassiin pakattu käsiohjelma. Uhosin jälkeenpäin, että upea musikaali, mutta Suomessa tätä ei tulla koskaan näkemään. Homma kaatuisi siihen, että täällä ei Maggie Thatcherin politiikka kiinnostaisi, ei hetkauttaisi kaivosmiesten lakkoilu eikä löytyisi niin montaa lahjakasta tanssivaa ja laulavaa poikaa vaativaan päärooliin. Piste. Seuraavana vuonna pääsin jo perumaan puheitani, kun Billy Elliot sai Suomen ensi-iltansa Helsingin Kaupunginteatterissa, Linnanmäen Peacockissa. Olin ensi-illassa paikalla ja tykästyin kyllä näkemääni, mutta hirveästi ei jäänyt muistikuvia siitäkään. Jotain jäi puuttumaan - joku mystinen ainesosa, jota on vaikea sanoin määritellä.
Kuluvan vuoden keväällä Tampereen Työväen Teatteri esitteli ystävänpäivän kunniaksi ohjelmallisessa illassa kaikelle kansalle ohjelmistoaan ja illassa esittäytyivät muiden muassa Billy Elliotin nuoret tähdet - kolme Billya ja kolme Michaelia kukin vuorollaan. Minulla meni tavattoman paljon roskia silmiin poikain lavavisiitin aikana ja pohdin jo valmiiksi, että kuinkakohan mahtaa käydä syksyllä varsinaisessa esityksessä! Nyt voin sanoa, että hyvin kävi. Itku ja nenäliinojen tarve ei ollutkaan yllättäen se vahvin tunne, vaan suunnattoman suuri ylpeys koko työryhmän puolesta. Juuri NÄIN tämä homma menee. Näytetään epäilijöille, että täältä pesee ja kaikista ennakkoasenteista huolimatta laitetaan homma toimimaan niin, ettei voi muuta kuin myöntää olleensa totaalisen väärässä. Unelmien tiellä saattaa olla epäilijöitä enemmänkin, mutta jos yksikin uskoo vahvasti ja näkee pelkkiä mahdollisuuksia, silloin tie tähtiin on auki. Sama koskee meikäläisen suhtautumista tämän musikaalin toimimiseen Suomessa, sama koskee tanssista virtaa ammentavaa Billyä pienen työläiskaupungin ja sen asukkien keskellä.
Lauantain päivänäytöksen Billynä oli vuorossa Jiri Rajala ja Michaelina Nuutti Kerppilä. Minun ja seuraneitoni paikat tuntuivat aluksi olevan kovin kaukana (tekniikkaosaston edessä), mutta heti ensimmäisen kohtauksen jälkeen se taas tapahtui : kaikki ympäröivät ihmismassat ja hahmot katosivat, tunsin istuvani ylhäisessä yksinäisyydessäni katsomon keskellä parhaalla paikalla ja näyttämöllä kaikki tapahtui vain minulle. Oma, yksityinen kokemus eikä kenenkään muun. Jokaisella omansa.
Jos joku nyt ei tarinaa tiedä, kertaan sen lyhyesti. Nuori Billy (Jiri Rajala) elelee pienessä kaivoskaupungissa isänsä (Jyrki Mänttäri), isoveljensä Tonyn (Jussi-Pekka Parviainen) ja hiukan höpsähtäneen mumminsa (Kristiina Hakovirta) kanssa. Billyn äiti (Eriikka Väliahde) on menehtynyt muutamaa vuotta aiemmin, mutta on arjessa vahvasti läsnä, myös muistoina ja kaipauksena. Billy käy ystävänsä Michaelin (Nuutti Kerppilä) kanssa viikottain nyrkkeilytunnilla, sehän on äijämäistä toimintaa ja siinä jos missä saa ylimääräisiä paineitaan purettua. Kerran sitten Billy jää paikalle kokoamaan kamppeitaan sattumalta hiukan liian pitkäksi aikaa ja samaan saliin kirmaa lauma innosta kiljuvia tyttöjä balettihameissaan kera lakonisia kommentteja heittelevän opettajansa rouva Wilkinsonin (Petra Karjalainen). Ope pistää Billynkin tanssimaan, halusi tämä tai ei, ja loppu onkin historiaa. Rouva Wilkinson havaitsee Billyssä hiomattoman timantin ja selvän lahjakkuuden, tällä pojalla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin! Mahdollisuus päästä pois tästä paikalleen jämähtäneestä pikkukaupungista, jossa ei ole muuta kuin katkeruutta, särkyneitä unelmia - ja lakkoilevia kaivosmiehiä.
Tässä oli niiiin paljon kohtauksia ja hetkiä, jotka saivat aikaan kylmiä väreitä, tunnelman sähköistymistä, käsien puristumista nyrkkiin, pulssin kohoamista, hengityksen pidättelyä, "hyvä, juuri näin!"-ajattelua mielessäni, nyökyttelyä, myhäilyä ja kuten jo todettu, valtavaa ylpeyttä koko työryhmän puolesta. Jostain kaukaa maan alta esiin tallustavat kaivosmiehet ja ruoto suorana rintamassa komeasti laulaminen. Jotenkin aina sykähdyttää nämä tavalliset duunarit haalareissaan, tässä me helvetti seistään eikä anneta periksi! Rouva Wilkinsonin kireän äänensävyn pehmeneminen huomattuaan Billyn kuin varkain täydellisyyttä hipovan tanssiasennon, Billy piruetteineen ja lumoavan kaunis kohtaaminen vanhemman Billyn kanssa, Michaelin ja Billyn mekkokokeilut, yhteiset steppailut ja lämmin ystävyys, joulujuhlien riehakas tunnelma ja väliajan jälkeen kontaktin ottaminen yleisöön (koitin katsomosta heilutella parille kaivosmiehelle, mutta eivätpä niin ylös asti katselleet). Balettikoulun pääsykokeet ja hillittömän odottava tunnelma toisen isän kanssa, tässä Jouko Enkelnotko oikein elementissään! Mummin tilitys juopottelevasta miehestään ja ah, tanssahtelevien miesten huikea kolmikko. Sähköä (Electricity), sivukujan tunnelmaa, uhoa, aitaa ja sähkökitaraa ja hetken ajattelin, että kohta lähtee Michael Jacksonin Beat It ja kaikki poliisit ja kaivosmiehet vetävät kimpassa kunnon muuvit pitkin pihaa. Balettityttöjen innokkuus ja rouva Wilkinsonin hiukan laimeampi into opetushommiaan kohtaan. Billyn äidin kirje ja vastaus. Keskisormen vilautus juuri oikeassa kohdassa. Ei-enää-niin-ruoto-suorassa takaisin maan alle katoavat kaivosmiehet... Ääni kaikuu komiasti ja pitkään, kunnes vaimenee kokonaan. Yllättävä käänne kiitosten aikana, show tuntui jatkuvan ja jatkuvan enkä olisi halunnut sen päättyvän ollenkaan.
Sehän on selvä, että Jiri Rajala ja Nuutti Kerppilä olivat varsin hurmaavia lahjakkuuksia rooleissaan, ja nyt haluaisin nähdä kaikki Billyt ja Michaelit lavalla yhdessä ja erikseen! Mitä persoonallisuuksia, ja käsiohjelmasta oli mukava lukea poikien kuulumisista enemmänkin. Ja kaivosmiehet! Ihanan sekalainen sakki nuorta ja vanhempaa lauluvoimaa ja pitelemätöntä karismaa (taisin jo mainita, että olen aika heikkona duunarimiehiin...). Muutenkin tähän on kyllä saatu haalittua melkoinen unelmaporukka, yhteisöllisyyteen ja kimpassa tekemiseen oli helppo uskoa ja toivoa, että tarina päättyisi kaikkien kannalta suotuisissa merkeissä. No, Petra Karjalainen on aina huikea roolissa kuin roolissa, ja olihan se herra Braithwaite (Lauri Ketonen) myös aika irtonainen tapaus...
Erityisesti sydämeeni otti tällä kertaa combo Billyn isä (Jyrki Mänttäri) ja isoveli Tony (Jussi-Pekka Parviainen). Kaikki se katkeruus, uhoaminen, nyrkeillä puhuminen, huoli ja murhe tulevasta, käsittelemätön suru, ääneenlausumattomat sanat ... ja kovan kuoren alla kuitenkin sykkii lämmin sydän. Etenkin riipaisi veljen käytös Billyn suunnitelmien suhteen. Mitä ovat mahtaneet olla hänen unelmansa nuorempana? Ehkä jotain, mitä ei ole pystynyt ääneen sanomaan ja tänne on jääty kaiken paskan keskelle. Molemmat roolityöt taiten tehtyjä ja varsin uskottavia. Ja kumpaakin hahmoa teki mieli mennä varovasti halaamaan ja sanomaan, että kaikki kyllä järjestyy, ota iisisti.
Jotenkin tämä nostatti korkealle arjen yläpuolelle, ja kaikki tuo marraskuinen synkkyys ja ankeus on helppo unohtaa tätä spektaakkelia lämmöllä muistellessaan. Siinä mielessä muuten ainutlaatuinen musikaalisyksy meneillään nyt : sekä Helsingissä että Tampereella on tunnelma katossa niin Kinky Bootsissa kuin Billy Elliotissa, glitteriä ja ihan käsittämätöntä talenttia lavan täydeltä. Se mystinen ainesosa mukana kummassakin. Ja molemmissa proggiksissa Samuel Harjanne ohjaajana. Sattumaako vai jotain suurempaa? Tässä jo kutkuttelee, että mikähän mahtaa olla seuraava musikaali, johon hän tarttuu.
Esityksestä poistuessamme emme suinkaan pyyhkineet kyyneliä silmäkulmistamme, vaan kokeilimme poistua vienosti sipsuttaen portaista. Ei oikein onnistunut, mutta hymy oli korvissa ja fiilis mahtava. Muutama nuori lettipäinen neito jo harjoitteli piruetteja siinä. Toivon, että kotiin päästyään ainakin muutama poika salaa kokeilisi huoneessaan samaa, jos teatterissa ei muiden nähden kehdannut. Hei täähän voisi olla kivaa! Hei täähän tuntuu just mun jutulta! Joten go for it, vaikka muut sanoisi mitä.
Esityskuvat (c) Kari Sunnari
(Näin esityksen ilmaisella pressilipulla, kiitos TTT!)
Yhteistyössä Teatterimatka. fi, teatterit yhdestä osoitteesta!
Ensi-ilta 18.10. 2018, kesto noin 2h 45min (väliaikoineen)
Käsikirjoitus ja laulujen sanat Lee Hall
Sävellys Elton John
Suomennos Mikko Koivusalo
Ohjaus Samuel Harjanne
Kapellimestari Joonas Mikkilä/Tony Sikström
Koreografi Jari Saarelainen
Lavastus Jyrki Seppä
Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Kampausten ja maskien suunnittelu Pia Kähkönen
Valosuunnittelu Juha Haapasalo
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Lauluvalmennus Laura Virtala/Joonas Mikkilä/Tony Sikström
Rooleissa : Osku Perkiö/Jiri Rajala/Simo Riihelä, Nuutti Kerppilä/Ilmari Kujansuu/Juho Mönkkönen, Jyrki Mänttäri, Eriikka Väliahde, Kristiina Hakovirta, Jussi-Pekka Parviainen, Jari Leppänen, Petra Karjalainen, Mesihelmi Mänttäri/Leila Ristimäki, Juha Antikainen, Antti Kerosuo, Konsta Reuter, Juha-Matti Koskela, Tommi Rantamäki, Anssi Valikainen, Mika Honkanen, Mikko Jokinen, Arne Nylander, Jouko Enkelnotko, Lauri Ketonen, Jukka Kontusalmi, Riku Lehtopolku, Julius Martikainen, Teemu Sytelä, Laura Virtala, Annamaria Karhulahti, Soile Ojala, Sampo Eerola/Eemeli Korpisaari, Iina Kairus/Ella Korpinen, Nella Koskinen/Isabella Pernice, Marikki Huhta/Kreeta Vierimaa, Meri Junttila/Meri-Ellen Vierimaa, Aliisa Ahola/Sanni Aaltonen, Lila Peltosara/Venla Vaaranmaa, Wilda Pannula/Teresa Savolainen, Jenna Ala-Sorvari/Sanni Tuomi, Myy Puurtinen/Matilda Onikki ja Helmi Linnankylä/Kerttu Ojutkangas
Ihan ensimmäiseksi näin vuosia sitten elokuvan Billy Elliot ja tunnemyrsky oli melkoinen. Kuulin, että leffan pohjalta on tehty musikaaliversiokin, ja sitä oli sitten pakko lähteä Lontooseen katsomaan. Siellä raavaat miehet kyynelehtivät paidat itkusta märkinä katsomossa ja minäkin muistan katselleeni suurimman osan esityksestä silmät sumeina. Kauheasti ei muita muistikuvia jäänyt, paitsi Billy Elliot-muovikassiin pakattu käsiohjelma. Uhosin jälkeenpäin, että upea musikaali, mutta Suomessa tätä ei tulla koskaan näkemään. Homma kaatuisi siihen, että täällä ei Maggie Thatcherin politiikka kiinnostaisi, ei hetkauttaisi kaivosmiesten lakkoilu eikä löytyisi niin montaa lahjakasta tanssivaa ja laulavaa poikaa vaativaan päärooliin. Piste. Seuraavana vuonna pääsin jo perumaan puheitani, kun Billy Elliot sai Suomen ensi-iltansa Helsingin Kaupunginteatterissa, Linnanmäen Peacockissa. Olin ensi-illassa paikalla ja tykästyin kyllä näkemääni, mutta hirveästi ei jäänyt muistikuvia siitäkään. Jotain jäi puuttumaan - joku mystinen ainesosa, jota on vaikea sanoin määritellä.
Michael (Juho Mönkkönen) ja Billy (Jiri Rajala) |
Kuluvan vuoden keväällä Tampereen Työväen Teatteri esitteli ystävänpäivän kunniaksi ohjelmallisessa illassa kaikelle kansalle ohjelmistoaan ja illassa esittäytyivät muiden muassa Billy Elliotin nuoret tähdet - kolme Billya ja kolme Michaelia kukin vuorollaan. Minulla meni tavattoman paljon roskia silmiin poikain lavavisiitin aikana ja pohdin jo valmiiksi, että kuinkakohan mahtaa käydä syksyllä varsinaisessa esityksessä! Nyt voin sanoa, että hyvin kävi. Itku ja nenäliinojen tarve ei ollutkaan yllättäen se vahvin tunne, vaan suunnattoman suuri ylpeys koko työryhmän puolesta. Juuri NÄIN tämä homma menee. Näytetään epäilijöille, että täältä pesee ja kaikista ennakkoasenteista huolimatta laitetaan homma toimimaan niin, ettei voi muuta kuin myöntää olleensa totaalisen väärässä. Unelmien tiellä saattaa olla epäilijöitä enemmänkin, mutta jos yksikin uskoo vahvasti ja näkee pelkkiä mahdollisuuksia, silloin tie tähtiin on auki. Sama koskee meikäläisen suhtautumista tämän musikaalin toimimiseen Suomessa, sama koskee tanssista virtaa ammentavaa Billyä pienen työläiskaupungin ja sen asukkien keskellä.
Lauantain päivänäytöksen Billynä oli vuorossa Jiri Rajala ja Michaelina Nuutti Kerppilä. Minun ja seuraneitoni paikat tuntuivat aluksi olevan kovin kaukana (tekniikkaosaston edessä), mutta heti ensimmäisen kohtauksen jälkeen se taas tapahtui : kaikki ympäröivät ihmismassat ja hahmot katosivat, tunsin istuvani ylhäisessä yksinäisyydessäni katsomon keskellä parhaalla paikalla ja näyttämöllä kaikki tapahtui vain minulle. Oma, yksityinen kokemus eikä kenenkään muun. Jokaisella omansa.
Jos joku nyt ei tarinaa tiedä, kertaan sen lyhyesti. Nuori Billy (Jiri Rajala) elelee pienessä kaivoskaupungissa isänsä (Jyrki Mänttäri), isoveljensä Tonyn (Jussi-Pekka Parviainen) ja hiukan höpsähtäneen mumminsa (Kristiina Hakovirta) kanssa. Billyn äiti (Eriikka Väliahde) on menehtynyt muutamaa vuotta aiemmin, mutta on arjessa vahvasti läsnä, myös muistoina ja kaipauksena. Billy käy ystävänsä Michaelin (Nuutti Kerppilä) kanssa viikottain nyrkkeilytunnilla, sehän on äijämäistä toimintaa ja siinä jos missä saa ylimääräisiä paineitaan purettua. Kerran sitten Billy jää paikalle kokoamaan kamppeitaan sattumalta hiukan liian pitkäksi aikaa ja samaan saliin kirmaa lauma innosta kiljuvia tyttöjä balettihameissaan kera lakonisia kommentteja heittelevän opettajansa rouva Wilkinsonin (Petra Karjalainen). Ope pistää Billynkin tanssimaan, halusi tämä tai ei, ja loppu onkin historiaa. Rouva Wilkinson havaitsee Billyssä hiomattoman timantin ja selvän lahjakkuuden, tällä pojalla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin! Mahdollisuus päästä pois tästä paikalleen jämähtäneestä pikkukaupungista, jossa ei ole muuta kuin katkeruutta, särkyneitä unelmia - ja lakkoilevia kaivosmiehiä.
Tässä oli niiiin paljon kohtauksia ja hetkiä, jotka saivat aikaan kylmiä väreitä, tunnelman sähköistymistä, käsien puristumista nyrkkiin, pulssin kohoamista, hengityksen pidättelyä, "hyvä, juuri näin!"-ajattelua mielessäni, nyökyttelyä, myhäilyä ja kuten jo todettu, valtavaa ylpeyttä koko työryhmän puolesta. Jostain kaukaa maan alta esiin tallustavat kaivosmiehet ja ruoto suorana rintamassa komeasti laulaminen. Jotenkin aina sykähdyttää nämä tavalliset duunarit haalareissaan, tässä me helvetti seistään eikä anneta periksi! Rouva Wilkinsonin kireän äänensävyn pehmeneminen huomattuaan Billyn kuin varkain täydellisyyttä hipovan tanssiasennon, Billy piruetteineen ja lumoavan kaunis kohtaaminen vanhemman Billyn kanssa, Michaelin ja Billyn mekkokokeilut, yhteiset steppailut ja lämmin ystävyys, joulujuhlien riehakas tunnelma ja väliajan jälkeen kontaktin ottaminen yleisöön (koitin katsomosta heilutella parille kaivosmiehelle, mutta eivätpä niin ylös asti katselleet). Balettikoulun pääsykokeet ja hillittömän odottava tunnelma toisen isän kanssa, tässä Jouko Enkelnotko oikein elementissään! Mummin tilitys juopottelevasta miehestään ja ah, tanssahtelevien miesten huikea kolmikko. Sähköä (Electricity), sivukujan tunnelmaa, uhoa, aitaa ja sähkökitaraa ja hetken ajattelin, että kohta lähtee Michael Jacksonin Beat It ja kaikki poliisit ja kaivosmiehet vetävät kimpassa kunnon muuvit pitkin pihaa. Balettityttöjen innokkuus ja rouva Wilkinsonin hiukan laimeampi into opetushommiaan kohtaan. Billyn äidin kirje ja vastaus. Keskisormen vilautus juuri oikeassa kohdassa. Ei-enää-niin-ruoto-suorassa takaisin maan alle katoavat kaivosmiehet... Ääni kaikuu komiasti ja pitkään, kunnes vaimenee kokonaan. Yllättävä käänne kiitosten aikana, show tuntui jatkuvan ja jatkuvan enkä olisi halunnut sen päättyvän ollenkaan.
Velipoika silmäkulma auki |
Mrs Wilkinson, tytöt ja Billy |
Sehän on selvä, että Jiri Rajala ja Nuutti Kerppilä olivat varsin hurmaavia lahjakkuuksia rooleissaan, ja nyt haluaisin nähdä kaikki Billyt ja Michaelit lavalla yhdessä ja erikseen! Mitä persoonallisuuksia, ja käsiohjelmasta oli mukava lukea poikien kuulumisista enemmänkin. Ja kaivosmiehet! Ihanan sekalainen sakki nuorta ja vanhempaa lauluvoimaa ja pitelemätöntä karismaa (taisin jo mainita, että olen aika heikkona duunarimiehiin...). Muutenkin tähän on kyllä saatu haalittua melkoinen unelmaporukka, yhteisöllisyyteen ja kimpassa tekemiseen oli helppo uskoa ja toivoa, että tarina päättyisi kaikkien kannalta suotuisissa merkeissä. No, Petra Karjalainen on aina huikea roolissa kuin roolissa, ja olihan se herra Braithwaite (Lauri Ketonen) myös aika irtonainen tapaus...
Erityisesti sydämeeni otti tällä kertaa combo Billyn isä (Jyrki Mänttäri) ja isoveli Tony (Jussi-Pekka Parviainen). Kaikki se katkeruus, uhoaminen, nyrkeillä puhuminen, huoli ja murhe tulevasta, käsittelemätön suru, ääneenlausumattomat sanat ... ja kovan kuoren alla kuitenkin sykkii lämmin sydän. Etenkin riipaisi veljen käytös Billyn suunnitelmien suhteen. Mitä ovat mahtaneet olla hänen unelmansa nuorempana? Ehkä jotain, mitä ei ole pystynyt ääneen sanomaan ja tänne on jääty kaiken paskan keskelle. Molemmat roolityöt taiten tehtyjä ja varsin uskottavia. Ja kumpaakin hahmoa teki mieli mennä varovasti halaamaan ja sanomaan, että kaikki kyllä järjestyy, ota iisisti.
Billy ja isä |
Jotenkin tämä nostatti korkealle arjen yläpuolelle, ja kaikki tuo marraskuinen synkkyys ja ankeus on helppo unohtaa tätä spektaakkelia lämmöllä muistellessaan. Siinä mielessä muuten ainutlaatuinen musikaalisyksy meneillään nyt : sekä Helsingissä että Tampereella on tunnelma katossa niin Kinky Bootsissa kuin Billy Elliotissa, glitteriä ja ihan käsittämätöntä talenttia lavan täydeltä. Se mystinen ainesosa mukana kummassakin. Ja molemmissa proggiksissa Samuel Harjanne ohjaajana. Sattumaako vai jotain suurempaa? Tässä jo kutkuttelee, että mikähän mahtaa olla seuraava musikaali, johon hän tarttuu.
Esityksestä poistuessamme emme suinkaan pyyhkineet kyyneliä silmäkulmistamme, vaan kokeilimme poistua vienosti sipsuttaen portaista. Ei oikein onnistunut, mutta hymy oli korvissa ja fiilis mahtava. Muutama nuori lettipäinen neito jo harjoitteli piruetteja siinä. Toivon, että kotiin päästyään ainakin muutama poika salaa kokeilisi huoneessaan samaa, jos teatterissa ei muiden nähden kehdannut. Hei täähän voisi olla kivaa! Hei täähän tuntuu just mun jutulta! Joten go for it, vaikka muut sanoisi mitä.
Esityskuvat (c) Kari Sunnari
(Näin esityksen ilmaisella pressilipulla, kiitos TTT!)
Yhteistyössä Teatterimatka. fi, teatterit yhdestä osoitteesta!
Billy (Simo Riihelä) |