Ylermi
Rajamaan tapasin marraskuun alussa 2013 Ravintola Vltavassa
Helsingissä.
Vuonna
1981 syntynyt Ylermi on horoskoopiltaan rapu. ”Mä olen ihan
Helsingistä kotoisin, tarkemmin Kampista. Siellä oon asunut peräti
18 ensimmäistä vuotta elämästäni ja sit muutin ekaan omaan
kämppään Kallioon. Siellä oli sitten niitä kämppiä enemmänkin.
Sen jälkeen oon asunut Töölössä, eli aika pieni elämänpiiri
mulla on kyllä ollut. Voisin sanoa, että mä olen tietyllä tavalla
helsinkijuntti, eli en oo asunut missään muualla vakituisesti.
Bändihommissa on tietysti reissattu muuallakin ja Kehä III:n
ulkopuolellakin on käyty, heh. On sitä kuule nähty Suomea
muualtakin!” Ylermi kertoo leppoisaan tyyliinsä.
Mitä
harrastat? ”Kausittain mä harrastan lenkkeilyä. Tykkään juosta,
mutta en sillai pakolla, jotta pitäisin kuntoa yllä, vaan
pikemminkin sellaista zeniläistä lenkkeilyä. Meinasin ensin
vastata myös musiikin tähän, mutta sitä mä en voi kutsua enää
harrastukseksi, koska sitä tulee tehtyä jo niin, että saan siitä
vähän palkkaakin. Sit mä rakastan mökkeilyä ja metsässä
samoilua ja petanquee pelataan kavereiden kanssa. Kuulostaa muuten
vähän tylsältä nää mun harrastukset! Mä haluan keksiä tähän
vielä pari jotain … en siis keksimällä keksiä eli en aio
valehdella, vaan koitan miettiä mitä voisi tekemisistäni vielä
kutsua harrastukseksi...” pohtii Ylermi.
Osaatko
soittaa jotain soitinta? ”Osaan soittaa montaakin soitinta, mutta
en hirveen ammattimaisesti. Oon aika itseoppinut noiden soitinten
suhteen. Kutsuisin itseäni enemmänkin säveltäjäksi kuin
soittajaksi. Oon kyllä soittanut selloa yli kymmenen vuotta,
6-vuotiaana aloitin. Sit se vaan hiipui pois vähitellen. Sain siitä
kuitenkin hyvän pohjan kaikelle sille muulle, mitä olen musiikin
parissa tehnyt. Kitaraa mä osaan soittaa parhaiten ja
kosketinsoittimia, ja klarinetti olisi puhaltimista eka, jonka
haluaisin ottaa haltuun.”
Kerrohan
niistä bänditouhuista vähän enemmänkin. ”Meillä on sellainen
kaveriporukka kuin Plutonium 74, jonka kanssa aina välillä
kokoonnutaan yhteen ja tehdään keikkaa. Nyt ollaan tekemässä
meidän kolmatta levyä. Se on aikalailla sellaista
marginaalimeininkiä, mutta on olemassa aika paljon ihmisiä, jotka
tykkää siitä meidän toiminnasta – meidän itsemme lisäksi heh.
Sit mulla on kaikenlaisia projekteja, jotka on enemmän tai vähemmän
aktiivisia. Bändejä löytyy varmaan yli kymmenen. Yhdistävä
tekijä näillä kaikilla on Rapu Records, meillä on sellainen parin
kaverin, Ville Pystysen ja Joonatan Kotilan, kanssa ja me ollaan se
ydinryhmä. Se on musiikintuottamisstudio, missä me äänitetään
ja tuotetaan bändejä ja omia projekteja. Siihen se mun
musiikkiharrastus on päätynyt, eli sitä voisi vähitellen alkaa
kutsua ammattimaiseksi toiminnaksi. Omaa sooloprojektia mä oon
suunnitellut myös jo pitkään, mutta siitä en uskalla sanoa sen
enempää.”
Eikös
tuossa Esitystalous 2:ssa ollut mukana sinun säveltämäsi biisikin?
”Kyllä vaan, siinä on mukana se Espoo-biisi, siinä on Juha
Jokelan sanat ja mun sävellys. Se on aika suoraviivainen,
perinteikäs ehkä vähän grunge-tyylinenkin. Ohjaaja tilasi aika
simppelin biisin, ja tuommoinen siitä nyt sitten tuli.”
Mitä
sanoisit ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Se
muusikkous on kyllä yksi asia, joka laajentaa teatterillisessakin
mielessä mun mahdollisuuksiani. En kuitenkaan koe missään
tapauksessa olevani mikään musikaalinäyttelijä, vaikka se
musiikkipuoli mun yksi vahvuuteni onkin. Mä koen olevani
suhteellisen monipuolinen, loksahdan eri tyylilajeihin aika hyvin ja
musta löytyy eri puolia näyttämöllä. Kauheen vaikeeta muuten
näin suomalaisittain miettiä omia vahvuuksiaan ja kehua itteensä!
Pitäishän sitä osata itteensä jotenkin promota... Uskon, että
mulle on kehittynyt jonkinlainen draamantaju ja mä tuun yleensä
aika hyvin toimeen ryhmässä. Se johtuu myös siitä, että mulla on
käynyt tosi hyvä mäihä, eli oon päässyt tekemään mahtavien
ihmisten kanssa töitä. Aika paljon se on myös kiinni ohjaajasta,
et jos sillä on homma hanskassa, niin se luo kyllä sellaisen hyvän
työilmapiirin. On ihan etuoikeus, et oon päässyt tekemään hyvien
ohjaajien ja hyvän porukan kanssa töitä. Aika näyttää sitten,
että pitääks tää seuraava paikkansa, mutta yks hyvä puoli on
myös se, että mulla on ollut suhteellisen hyvä intuitio sen
suhteen, että mihin juttuihin mä lähden mukaan. Tarkoitan tällä
sitä, että mulla on ollut kivaa työssäni, oon päässyt tekemään
erilaisia rooleja ja kiinnostavia juttuja, jotka kuitenkin poikkeaa
toisistaan aika paljon. Voisi sanoa myös, että mulla on erikoinen
fysiikka! Mä en oo mikään perusjampan näköinen, vaan ehkä vähän
hassunnäköinen, heh. Persoonallinen!” Ylermi naurahtaa.
"Joulupuu on rakennettu..." / (c) Teatterikärpänen |
Mikä
olisi sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Noitahan on varmaan
tuhansia, mutta jostain syystä tuli nyt ekana mieleen seinäkiipeily
ja se, että kiivettäisi tosi korkealle ihan luonnossakin. Mulla on
suhteellisen paha korkeanpaikankammo ja sellaisen pelon voittaminen
voisi olla hyvä päämäärä. Ruoholahdessa on kiipeilyseinä, ja
mä menin sinne kerran kurssikaverini Niemisen Rikun kanssa, se
harrastaa sitä enemmänkin. Mun piti kokeilla ekan kerran ja jäinkin
sit vaan sinne penkille istumaan, kasvot valkoisina. Riku kiipesi
ylös parikin kertaa ja sit me jatkettiin matkaa. Mä en vaan
pystynyt siihen, mutta se oli jo ensimmäinen askel kun menin sinne
paikalle.”
Tässä
välissä puhuimme pitkään Linnanmäen laitteista ja selvisi, että
Ylermi kärsii korkeanpaikankammon lisäksi ahtaanpaikankammostakin,
joten sopivat laitteet ovat aika vähissä...
”Mä
haluaisin myös osata ajaa autoa, eli mun pitäisi mennä autokouluun
ja ottaa se taito haltuun. En haluaisi täällä ajella autolla,
koska täällä on niin hyvä julkinen liikenne, mutta haluaisin
osata sen takia, että siitä olisi ammatillistakin hyötyä ja olisi
helpompaa lähteä mökille extempore. Meillä on tuolla Porvoon
suunnassa mökki, eli periaatteessa ei pitkä matka, mutta se
tavaroiden roudaaminen olisi huomattavasti helpompaa autolla. Mua
kiinnostaisi myös joku pidempi reissu, sitä on tullut töiden ja
harrastusten takia aina lykättyä. Sellainen vuoden reissu olisi
hieno, kävisi ihan joka paikassa! Vähän kliseinenkin haave. Voisi
jäädä johonkin pidemmäksikin aikaa, menisi sillai fiiliksen
mukaan aina. Zeniläistä matkustelua, juurikin niin! Tuo on tosin
vähän hankalaa ainakin tässä elämänvaiheessa, enkä luule tän
vaiheen tästä paranevan vähään aikaan. Eli pitäisi voittaa
lotossa, niin sit voisi tänkin toteuttaa! Ja sit voisin rakennuttaa
ittelleni oman huvipuiston, jossa on kauheeta kivaa kieputusta ilman
lukitsevia turvalaitteita, maanpinnalla”, innostuu Ylermi.
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla olevia? Ӏitini, Johanna Rajamaa,
on ohjaaja-dramaturgi, Teatterikorkeakoulusta aikoinaan valmistunut.
Muista en oo ainakaan tietoinen. Isäni, Lassi Rajamaa, on
musiikkialalla, eli läheltä liippaa sekin.”
Missä
vaiheessa kiinnostuit sitten teatterista/näyttelemisestä? ”Mä
olin ala-asteella eka-tokaluokalla yhdessä kesäsiirtolassa, se oli
aluksi aika kauhea kokemus. Parin viikon ajan mentiin sinne aina
päivisin. Siellä oli lapsia, jotka ei varsinaisesti kiusanneet mua,
mutta ne oli aina mun kimpussani mun erikoislaatuisuuteni takia. Olin
silmätikkuna. Ne teki sitten teatteriesityksen siellä ja kysyin,
että saanko tulla mukaan. Siinä näytelmässä oli kaksi tyhmää
rosvoa ja mä olin toinen niistä. Meillä oli repliikit, missä
meidän piti vaan sanoa sille rosvopomolle, että noi meidän vangit
pääsi karkuun. Mä siinä esitystilanteessa sitten jostain syystä
improvisoin siihen repliikin, et kun se pomo kysyi, että ”Miten te
saatoitte päästää ne karkuun?”, niin mä sanoin ”Kun mä olin
just rautakaupassa ostamassa banaania”. Yleisö nauroi ihan
kippurassa tosi pitkään ja mä en itsekään oikein tiennyt, et
mistä se lause tuli ja miks mä sanoin sen siihen. Se vaan tuntui
oikealta ja mulle tuli heti sellainen olo, että täähän meni ihan
nappiin. Se kiusaaminenkin loppui sen jälkeen kuin seinään ja mut
hyväksyttiin porukkaan täysin mukaan. Mä en sitä silloin
varmaankaan tajunnut, mutta sieltä mulle jäi sellainen tunne, että
tää voisi olla mun juttuni. Teatterintekeminen jäi sitten
useammaksikin vuodeksi, mutta aina silloin tällöin tuli joku
nuorisoproggis mihin mua pyydettiin tai mihin mä ajauduin, ja se
tuntui aina kivalta vaikkakin ristiriitaiselta, kun mua jännitti
niin paljon. Se oli vähän epämukavaa, mutta samalla kiehtovaa ja
siistiä.”
”Koulussa
oli näytelmiä ja muuta, mutta mä en jostain syystä hirveesti
niissä ollut mukana. Tuolla Narrin tiloissa olin jossain
nuorisoproggiksissa mukana. Meillä oli oma ryhmä siellä, sen nimi
oli Teatteri Kohtaus ja siinä oli Nikkilän Jussikin mukana. Olin
näyttelijänä muutamassa jutussa, mutta jostain syystä mä en
ajatellut itseäni näyttelijäksi, vaan halusin muuten olla
teatterin kanssa tekemisissä, tehdä musiikkia, ääniä jne. Näin
meni aika pitkäänkin, kunnes kävi niin, että Masalan
nuorisoteatterissa puuttui yksi näyttelijä ja mua pyydettiin siihen
mukaan. Siellä sit syttyi selkeämpänä se idea, että nimenomaan
tää näytteleminen oliskin se mun juttuni. Se oli mulla muhimassa
alitajunnassa pitkään, mutta tuolla mä sen sitten tiesin.”
”18-vuotiaana
mä hain ekan kerran TeaKiin, enkä mä silloin ihan vielä ollut
varma, että onks tää nyt ”se”. Hain aika moneen muuhunkin
kouluun myös. Pääsin silloin kolmanteen vaiheeseen, ja sit vedin
jotenkin liinat kiinni. Aloin jotenkin liikaa suorittamaan ja menin
vaan ihan lukkoon, tiedän sen nyt jälkikäteen. Se oli hyvä
kokemus silti. Sit meni taas monta vuotta miettiessä, että tää ei
sittenkään oo mun juttuni. Siinä välissä mä tein musiikkihommia
ja kävin raksalla duunissa ja rahoitin sillä mun elämistäni. Aika
sellaista repaleista meininkiä oli se, etsikkoaikaa, aina oli joku
proggis käynnissä, johon piti saada rahaa. Menin viikoks raksalle
ja maksoin velat pois jne. ja sellainen elämä alkoi aika nopeasti
tympimään. Sit mä keksin, että jostain pitää saada
työttömyyskorvausta ja sitä varten pitää hakea kouluun. Sain
yhdet ennakkotehtävät valmiiksi Stadian esittävän taiteen
koulutusohjelmaan ja sain kutsun pääsykokeisiin. Pääsin sit
sisään kouluun ja siellä mä taas oivalsin, kun siellä oli aika
tilkkutäkkimäisesti teatterin eri osa-alueilta näitä kursseja,
että se TeaK on sittenkin mun ainut vaihtoehtoni. Mulla oli sitten
motivaatio kohdallaan ja valmistauduin huolella pääsykokeisiin,
vedin ihan täysillä ja pääsin TeaKiin sit vuonna 2005. Stadiassa
ehdin olla yhden vuoden ja TeaKissa viisi vuotta, eli mulla on kuusi
vuotta takana teatteriopintoja. Valmistuin vuonna 2010.”
Mikä
oli kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Mä käsittelin kohtaamiani
esteitä sillai, että voisi olla rentona lavalla ja työympäristössä.
Pohdin sitä, että mistä ne esteet johtuu. Mä kirjoitin sen
lopputyön aika nopeassa ajassa, mulla on tapana vähän havahtua
asioihin aika myöhäisessä vaiheessa. Deadline on paras muusa …
siteerasin omaa esitystäni, heh. Perustettiin muutaman luokkakaverin
kanssa sellainen lopputyönkirjoittamispiiri ja kirjoitin sen sit
kolmessa viikossa. Siinä ei mennä ehkä hirveen syvälle, mut sen
arvon mä itse tajuan ja itselleen sitä loppujenlopuksi tekee, ja
asioitahan voi tutkia myös koulunjälkeisenä aikana, ajattelen nyt
sillä tavalla. Mulla on aina tapana jämähtää tiettyihin asioihin
ja mun pitää riuhtaista itseni irti niistä. Kouluhan on aika
turvallinen ympäristö ja sieltä lähteminen ei oo monelle
muullekaan mikään selviö. Kerrankin tein jonkun asian siinä
minimiajassa, ja se on kyllä hyvä!” muistelee Ylermi
tyytyväisenä.
Millä
alalla mahdollisesti olisit, jos et olisi tällä alalla? ”Jos
saisi pysytellä silti taidealalla, niin kirjoittaminen mua
kiinnostaisi. En tosin tiedä, että olisko mulla lahjoja siihen.
Kyllä mua joku käsillätekeminenkin kiinnostaisi,
soitinrakentaminen tai vastaava. Tai sarjakuvien piirtäminen!”
Miksi
olet näyttelijä? ”Huh huh. Mä uskon, että mulla on eniten
annettavaa näyttelijänä tällä hetkellä, tässä
elämänvaiheessa. Näyttelijänä mä pääsen parhaiten
toteuttamaan itseäni ja sitä kautta olemaan osana tätä
yhteiskuntaa ja kulttuuria, jota rakastan mutta jossa on kuitenkin
niin paljon epäkohtia, jotka pitäisi korjata. Voi kuulostaa tosi
ylevältä, mutta tää on ainakin se päämäärä, jossa mä haluan
kehittää itseäni ajattelemaan ja olemaan, ja uskon että se on
mulle oikea tapa tehdä tätä hommaa ja ylipäätään taidetta. On
mahdollisuus muuttaa itseään ajattelemaan, että sillä on ja
pitääkin olla merkitystä, mitä tekee”, pohtii Ylermi.
Miten
ajatuksesi näyttelijän työstä ovat muuttuneet, vaikkapa siitä
hetkestä kun menit TeaKiin? ”Ehkä mä ajattelin silloin, että
näyttelijän työ on enemmänkin fyysistä ja se on syventynyt myös
siihen, että miten tärkeetä ajattelutyö on. Ne ei oo kilpailevia
osa-alueita, vaan ne pitäisi yhdistää niin, että ajattelu
yhdistyy fysiikkaan. Niitä ei pidä eikä voi erotella toisistaan,
ja se taas sitten yhdistyy ryhmään ja kokonaisuuteen. Kun mä menin
kouluun, niin mä ajattelin, että pitää olla nöyrä näyttelijä,
joka alistaa itsensä sille kokonaisuudelle, mutta sit mä toteutin
sitä sillai huomaamattani aika itsekeskeisesti, et kuitenkin mun
piti samalla olla tosi hyvä. Sellaisiin ristiriitoihin kompastui
koko ajan, ajatteli eri tavalla kuin toteutti asioita. Nykyään mä
uskallan olla näyttelijäntyössä rento ja kuunnella toisia
paremmin, eikä oo fokus koko ajan itsessä. Se ajatus on tietysti
aina ollut olemassa ja se prosessi on vielä kesken, mutta
konkreettisesti oon pystynyt nyt toteuttamaan sitä. Et ite ei oo
koko ajan etualalla omassa päässään, vaan pystyy oikealla tavalla
rentoutumaan ja kuuntelemaan ohjaajaa, et mitä se oikeasti
tarkoittaa. Se yhteen hiileen puhaltamisen ajatus on konkretisoitunut
näkyvämmäksi omassa tekemisessä, toivon mukaan. Jotenkin
rauhoittava ajatus on se, että tuut koko ajan paremmaksi tavallaan.
Välillä tulee takapakkia, mutta sekin on kehitystä tietyllä
tavalla. Ei pidä pyrkiä täydellisyyteen, koska sitä ei voi
saavuttaa ikinä.”
Ylermi lähtötunnelmissa / (c) Teatterikärpänen |
Onko
sinulla mahdollisesti omia ammatillisia esikuvia? ”Mulle Matti
Pellonpää ja Juice Leskinen on tärkeitä. Ehkä se on siinä, että
mä en ikinä voi olla ”ne”, mutta mä voin aina inspiroitua
niistä. Juice teki muhun vaikutuksen jo skidinä, kun rupesin
rustailemaan sen innoittamana omia sanoituksiani biiseihin, ja
loppujenlopuksi mä keksin vain biisien nimiä, kun en jaksanut enää
kirjoittaa niitä sanoituksia. Mulla on hirvee läjä hyviä biisien
nimiä, heh! On mulla sit muitakin esikuvia toki, ne liittyy usein
johonkin hetkeen, elämäntilanteeseen tai proggikseen. Sanotaan nyt
Martti Suosalo esimerkiksi, se jotenkin tulee lähelle ja on niin
suosalomainen aina.”
Kuka
olisi unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita maailmasta kenet
tahansa? ”Nyt pistit kyllä pahan. Nyt on liikaa valinnanvaraa, kun
miettii et minkä takia ja mikä juttu se olisi, olisko se joku
klassikko vai Tarantinon leffan kohtaus vai … Laitetaan
mietintämyssyyn tää vielä!”
Entä
kenen kanssa haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Mulla
oli itse asiassa yksi biisi-idea, jota en oo vielä saanut aikaiseksi
ja yksi henkilö, jonka kanssa olen kerran tavallaan duetoinutkin,
eli kurssikaverini Sara Melleri. Me laulettiin kavereiden häissä ja
siellä mulle tuli idea yhteen biisiin, jonka mä haluaisin äänittää
joskus. Sanotaan se!”
Missä
eri teattereissa olet näytellyt? ”Koulun jälkeen olen näytellyt
Kansallisteatterissa, Q-teatterissa, Ryhmäteatterissa ja Espoon
Kaupunginteatterissa.”
Mainitse
muutama itsellesi tärkeä roolityö? ”Tällä hetkellä voisi
ekaks sanoa näin suht intuitiivisesti tai peräti zeniläisesti
ajatellen, että tää Esitystalous 2, koska oon päässyt noin
valtavan hienon ohjaajan/käsikirjoittajan projektiin mukaan. Se on
yksinkertaisesti tosi iso ja mahtava juttu, että pääsin mukaan.
Ennen tätäkin arvostin Juha Jokelaa suunnattomasti ja niitä sen
juttuja. Sit vielä toi ryhmä on niin upea. Mainitaan myös
sellainen näytelmä kuin ”Sukanvarsi”, se oli sittemmin
Teatterikorkeakoulusta ohjaajaksi valmistuneen Petra Vehviläisen
Stadia - lopputyö. Hän ohjasi ja käsikirjoitti sen. Se oli
yhteiskunnallinen, aika traaginen mutta samalla tosi hauska
yksinhuoltajaäidin selviytymistarina. Muiden roolien lisäksi mä
esitin siinä viisivuotiasta lasta, se oli rytmin ja pienen
improvisaation kanssa pelaamista yleisön kanssa, ihan erilainen
rooli kuin aiemmat. Siinä pääsin toteuttamaan sisäistä lastani
ja hulluutta, se oli mahtavaa. Mulla oli paljon vapauksia siinä
hahmossa, se lähti melkein käsistä. Sitä oli kiva tehdä ja se
oli samalla merkittävää teatteria, niin kuin nyt tää
Esitystalous 2:kin omalla tavallaan. Sitten haluaisin mainita Broken
Heart Storyn Q-teatterista ja Ryhmäteatterin Rikoksen ja
rangaistuksen. Broken Heart Story oli ihan omanlaisensa tyylilaji ja
sen muodon takia varsinkin se oli opettavainen juttu, näyttelin
siinä monta pikkuroolia ja se tarina kerrottiin todella kiehtovalla
tavalla. Se oli siitäkin spesiaali tapaus, että yleisö otti sen
hyvin vastaan ja ymmärsi sen, vaikka se ei ollutkaan mitään
maailman helpointa teatterikieltä. Rikoksessa ja rangaistuksessa
mulla oli vaativa päärooli, ja siihen tekemiseen liittyi myös
paljon ongelmia, jotka kaikki saatiin ratkottua muuttamalla hiukan
näkökulmaa.”
Onko
sinulla jotain roolihaavetta? ”Nummisuutareiden Esko ja Hamlet! Ja
sitten tää Don Quijoten Poncho eiku mikä sen nimi nyt oli. Sancho
Panza! Voi jestas, Don Quijoten Poncho! On mulla ammattimainen ote
tähän teatteriin.”
Mikä
on parasta teatterissa? ”Se yhteisöllisyys, et pääsee tekemään
arvokkaita ja hienoja juttuja porukalla, ihmisten kanssa ihmisille.
Siinä koko systeemissä on mukana paljon ihmisiä ja vuorovaikutusta
kaikkien välillä.”
Puhutaan
teatterin taiasta. Miten sinä määrittelisit tuon sanaparin? ”En
mä tunne Taijaa niin hyvin, mut … Heheh! Olisko se joku sellainen
hetki esityksessä, jolloin kaikki loksahtaa jotenkin paikalleen ja
niin yleisö kuin näyttelijätkin ovat hetken siinä tilanteessa ja
tajuavat jotain samanaikaisesti. Sen ei tarvitse olla mikään
hengellinen kokemus, vaan joku vapautuminen. Kun kaikilla on
yksinkertaisesti kivaa!”
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Ainakin toiset teokset, mitä itse pääsee
katsomaan – teatteri, musiikki, taidenäyttely. Samalla tavalla
myös kun on itse jossain herkässä inspiroituneessa tilassa, niin
mikä tahansa voi inspiroida. Kadulla kun katselee ihmisiä, niin ne
inspiroi mua ehkä kaikista eniten. Ihmisten kombinaatiot. Näkee
esimerkiksi kerjäläisen, jonka ohitse kulkee joku lastenvaunujen
kanssa ja tää voi aiheuttaa mun sisällä jotain, mistä taas voi
syntyä jotain ihan muuta.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Poden kyllä, mä olen aika kova jännittäjä ja
se on kyllä sellainen juttu, että siitä ei varmaan ikinä pääse
eroon. Sen kanssa pitää vain oppia olemaan eikä saa antaa sille
liikaa valtaa. Jo aamusta mä tunnen sen vatsassani, että tänään
on esitys. Sen tiedostaa heti aamulla, se on ensimmäisiä asioita
mikä mulla on mielessä kun herään. Ensi-ilta on se kaikkein
kuumottavin tilanne, mutta sit kun se lähtee käyntiin, niin kyllä
se siitä sitten tasottuu. Ekan yleisön edessä on vielä ns. lupa
olla keskeneräinen, ensi-illan nimessä on jo sellainen kaiku, et
sen pitäis olla silloin valmis ja sitähän teatteri ei ole ikinä.
Harva juttu on mitenkään erityisen valmis ensi-illassa, koska on
mahdollisuus tehdä vielä muutoksia ja hioa sitä dramaturgiaa
loppuun asti.”
Onko
sinulla jotain omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen
esitystä? ”Kyllä mulla on, ja niitä on vähän liiankin kanssa.
Yritän just päästä eroon kaikista ylimääräisistä
rituaaleista, koska niitä helposti kertyy turhaankin ja mä oon just
sellainen ihmistyyppi, joka helposti lähtee siihen, että tekee
tietyt asiat just tietyllä tavalla ennen esitystä. Yritän rikkoa
niitä rutiineja tekemällä niitä tahallani eri tavalla. Se on niin
lukitsevaa, kun pitää syödä se puolikas banaani vaikkei olisi
nälkäkään. Ne vaan on kehittyneet sellaisiksi siinä
harjoituskaudella. Rekvisiitan mä laitan aina samassa
järjestyksessä, nehän tulee siinä samalla myös sitten oikein.
Riippuen vähän esityksestä mä saatan myös käydä lenkillä tai
välttää lenkkiä sinä päivänä, ne on ihan energiaan liittyviä
asioita.”
Kerro
joku legendaarinen kommellus! ”En tiedä täyttääkö tää
legendaarisen määritelmän, mutta siinä Broken Heart Storyssa oli
sellainen rikkinäinen radio, josta oli yhteys äänimiehille, et ne
pystyi pistämään sieltä radioon vinkunaa ja sellaista. Se oli
Laura Birnillä sit yhdessä kohtauksessa kädessä ja se puhuu aika
pitkää monologia ja välillä se radio räsähtelee. Yhdessä
esityksessä sitten jollain käsittämättömällä tavalla siihen
radioon tuli joku häiriö ja sieltä alkoi tulla jotain aivan
hillitöntä ja todella kovaäänistä mongerrusta ja vinkunaa.
Yleisökin tajusi, että tää ei nyt kyl kuulu tähän. Laura yritti
urheasti vaan jatkaa, ja järjestäjä mietti äänimiesten kanssa,
et pitäiskö pistää poikki koko homma. Lopulta kuului sit
”Teknisten häiriöiden takia pistetään tää hetkeksi poikki”
ja Laura kuuli sen ja repesi ihan hysteeriseen nauruun. Se oli niin
pitkään pinnistänyt siellä, ja sit se juoksi taakse ja naurettiin
porukalla muutama minuutti ihan hysterian partaalla. Ne sai sen
radion sit korjattua ja yritettiin jatkaa, mut se hysteria vaan
jatkui. Eihän siitä meinannut tulla yhtään mitään”, Ylermi
muistelee nauraen.
Kerro
joku oikein hyvä muisto. ”Lapsena oltiin siellä meidän mökillä
ja oli kavereita mukana ja lämmitettiin päiväsauna, oltiin just
sen verran vanhoja, et saatiin olla siellä saunassa keskenämme. Oli
kova tuuli ja tuntitolkulla me hypittiin laiturilta sinne aallokkoon
ja uitiin ja sit saunaan lämmittelemään. Tätä jatkui niin kauan,
et lopulta vanhemmat tuli kysymään, että pitäiskö teidän
syödäkin vähän jotain. Ajantaju meni ihan täysin. Se oli
hauskaa, oli jotain 20 astetta lämmintä ja silti oikein kova tuuli,
muistan vieläkin sen.”
Käytkö seuraamassa muiden
teatterien näytöksiä? ”Nyt on ollut aika pitkään ns. kuiva
kausi, pyrin käymään katsomassa kyllä. On aina tiettyjä
esityksiä, jotka mä pyrin näkemään – ystävien ja kollegoiden
juttuja. Olin just Takomolla katsomassa Akse Petterssonin Eldoradon,
se oli puhutteleva ja hieno esitys.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjaaminen tai käsikirjoittaminen?
”Ehdottomasti! Oon miettinyt ohjaamista paljonkin, mutta en oo
ollut vielä tarpeeksi aktiivinen sen suhteen. Miksei
käsikirjoittaminenkin, mutta ohjaaminen sekä kiinnostaa että
pelottaa mua. Pitäisi ensin saada se palo kertoa siitä tietystä
aiheesta ja päästä sillä sen pelon yli.”
Onko
sinulla mottoa? ”Kaltaisellani neurootikolla voisi olla vaikkapa
sellainen motto, että ”kyllä se kahvinkeitin on pois päältä!”
”
Mitä
muuta haluaisit itsestäsi kertoa tai onko minulta jäänyt joku
oleellinen kysymys kysymättä? ”Hei, sä voisit kysyä multa, että
oonko mä käynyt tänä vuonna marraskuussa uimassa.”
Heh,
no ootko käynyt marraskuussa tänä vuonna uimassa? ”Joo kävin mä
viikonloppuna, ihan meressä uimassa. Oli kuule kylmää vettä. Kiva
kun kysyit tän, tätä multa ei oo ikinä kysytty.”
Osaatko
imitoida ketään? ”Olisin varmaan aika hyvä, jos ottaisin tän
taidon haltuun. Ekana tulee mieleen sellaisia ei-tunnettuja
henkilöitä, jotka on mun läheisiä eli bändikavereita. Ne jäis
sit kyllä inside-vitseiksi, mutta siitä voisi aloittaa tän uuden
taidon hiomisen.”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Ekana tuli mieleen Corto
Maltese, koska se on niin cool ja se saa olla meren kanssa
tekemisissä. Mä oon kyllä kaikkea muuta kuin se... mut se olisi
kyllä aika kova!”
Jos
voisit viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Lähtisin
varmaan ihmisten keskuuteen tekemään jotain tutkimusta, et mä
saisin mahdollisimman paljon kerättyä aineistoa, et miten
tavalliset sosiaaliset tilanteet toimii paremmin tai huonommin
sukupuolesta riippuen tai riippumatta. Tää on kuitenkin ollut
korrekti haastattelu, eli mä en aio enkä uskalla sanoa kaikkea mitä
mä aattelen, heh.”
Jos
ihminen vetäytyisi talviunille syksyllä ja heräisi keväällä,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että
heräät kesken kaiken? ”Ehdottomasti ottaisin jonkun tosi paksun
kirjan, vaikkapa Mikael Karvajalan. Ruuaksi ottaisin mun isän
tekemää professorin spagettia, mun kaikkienaikojen lempiruokaani.
Siinä on salainen ainesosa. Juomaksi jotain tosi hyvää punaviiniä
ja sitten mustaviinimarjamehua.”
Jos
rakentaisit puuhun majan, mitä sinne ottaisit? ”Lucky Lukeja, tää
on ihan selvä homma. Sipsejä ja kaurakeksejä ja Pommacia.”
Jos
voisit aikakoneella matkustaa menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai ajanjaksoon, minne menisit? ”Kuulin broidilta sellaisen
tarinan, että isän puolelta sukua olisi ollut punaisissa ja äidin
puolelta valkoisissa, ja ne on aika pienellä alueella rintamalla
ampuneet toisiaan ne sotilaat, ja toinen kuoli ja toinen jäi
henkiin. Haluaisin nähdä sen taistelun, et ampuiko ne oikeesti
toinen toisiaan. En tiedä mitä mä sillä tiedolla tekisin, mutta
se vaan kiinnostaa mua, koska siinä on dramatiikkaa.”
Mitä
aiot tehdä seuraavaksi? ”Aion mennä syömään ja sitten mulla on
illalla tehtävä Espoossa!”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Sammakko
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Moikkeliskoikkelis
Mikä
sytyttää sinut? - Savusauna
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Kontrolli
Suosikkikirosanasi? - Jumalauta
Mitä
ääntä rakastat? - Tuhinaa
Mitä
ääntä inhoat? - Herätyskellon ääntä
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Kukkakauppias
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Lipuntarkastaja
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - ”Nää onkin täällä jo kyselly!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).