Mikael ”Fagu” Haaviston tapasin
Turussa maaliskuun puolivälissä 2013 Jekyll & Hyde –
musikaalin jälkeen ravintola Tintåssa .
Vuonna 1986 syntynyt Mikael on
horoskooppimerkiltään härkä. ”Olen syntynyt Etelä-Hollannissa
s´Hertogenboschissa, olen siis ihan maahanmuuttaja. Olen asunut
lapsuuteni siellä ja ollessani 7-vuotias muutimme Suomeen. Myöhemmin
palasin vielä vuodeksi Hollantiin vaihto-oppilaaksi. Kyllä mulla
aina välillä aika kova ikävä iskee sinne. Pitkään kyllä etsin
omaa identiteettiäni kunnes tajusin, että kyllä mä ihan
suomalainen olen. Tällä hetkellä mä asustelen Turussa.
Helsingissä olen asunut myös, Lahdessa, Raumalla, Tampereella...
Mulla on Suomi tutuksi – kiertue näköjään menossa”, Mikael
naurahtaa.
Mitä harrastat? ”No sanotaan näin,
että teatteri kaikissa muodoissaan vie 90% ajastani, mutta jos ihan
harrastuksia ajatellaan, niin pelaaminen on hyvin lähellä
sydäntäni, konsolipelaaminen ja sellainen. Se on mun tapani
irtaantua kaikesta. Leffassakin mä käyn, mutta mulla on sellaisia
kausia, että välillä mä käyn ihan hirveestikin katsomassa
leffoja ja sitten menee puoli vuotta, etten käy yhtään missään.
Kirjojen kanssa sama homma, meni 4-5 vuotta etten lukenut yhtään
kirjaa ja sitten luin ykskaks seitsemän kirjaa kuukaudessa! Joskus
on niin, että mikään ei vaan iske. Harrastuksista vielä sen
verran, että tietysti teatteri ja musiikki, mutta kun ne on myöskin
mun ammattini, niin en niitä oikein harrastuksiksi voi kutsua.
Eläimet on mulle myös kauheen rakkaita, etenkin koirat. Mulla on
”yhteishuoltajuudessa” sellainen neljätoistavuotias
viisikymmentäkiloinen Siiri-tyttö, aivan ihana tapaus. Lisäksi mua
kiinnostaa ilmaisu sen kaikissa muodoissa. Viime aikoina olen ollut
aivan fiiliksissä Van Goghista, olen tsekkaillut hänen maalauksiaan
ja jossain kohtaa itsekin muuten maalasin, mutta niin kuin moni
muukin asia, niin sekin vaan sitten jäi. Ehkä joskus vielä saisin
otettua itteeni niskasta kiinni ja ostettua kankaan ja öljyt, ja
lähtisin kokeilemaan uudestaan. En oo elämässäni maalannut kuin
muutaman taulun ja ekan maalasin Hollannissa. Kuulin myöhemmin, että
se olisi päätynyt johonkin saksalaiseen galleriaan, itselläni ei
oo hajuakaan missä se on.”
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi?
”Jaa tässä kohtaa pitää kehua itteensä? Sinänsä paha
kysymys... Uskoisin, että mä yleensä aika nopeasti löydän sen
samaistumisen, että jos mä jotain hahmoa lähden esittämään,
niin mä ainakin pyrin siihen, että mä yritän mahdollisimman
nopeasti ymmärtää sitä hahmoa tai tyyppiä ja miksi se tekee
niitä valintoja tai miksi se käyttäytyy niin kuin käyttäytyy.
Yhtymäkohtien löytäminen esitettävien hahmojen välillä, niin se
on. Jaa että mitäkö olen laittanut cv:hen? No minähän oon
soittanut kymmenen vuotta nokkahuilua, siitä taidosta on ollut
hirveän paljon hyötyä kyllä! Mä rakastan myös tanssimista tosi
paljon, vaikka mä en ole siinä kovin hyvä. Se tuli mulle ihan
uutena juttuna tuon koulun kautta ja siinäkin on uusi ilmaisumuoto,
ja etenkin kun joku tanssii hyvin niin mä arvostan sitä tosi
paljon. Ja tietysti hollannin kieli, tosin ei kyllä siitäkään oo
mitään hyötyä ollut... Sit tälleen kuriositeettina voin kertoa,
että mä kävin Varusmiessoittokunnan kun olin armeijassa ja siihen
kuului sellainen kiväärinpyörittäminen. Me pyöritettiin
sellaista kromattua kivääriä ja heiteltiin sitä ja tehtiin sen
kanssa kaikenlaisia temppuja. Siinäkin taas yksi turha taito lisää!
Jos tulis joku hollanninkielinen
nokkahuilu-kiväärinpyörittelymusikaali, niin epäilemättä mä
olisin siinä aika vahvoilla heheeh! Joo. Moni on mun kanssani
varmaan eri mieltä, mutta mä pidän itseäni johtajahahmona. Jos on
sellainen tilanne, että kukaan ei ota vastuuta tai ala johtamaan,
niin aika äkkiä mä otan hommat haltuun. En tiedä mistä se
johtuu, mutta mä en oikein siedä sellaisia tilanteita, missä
tilanteita ei johdeta ja sen takia ei päästä eteen päin. Siinä
on ollut mulla kans kyllä opettelemista, sillä en mä voi alkaa
esimerkiksi ohjaamaan yhtäkkiä, jos vaikka ohjaaja jättää työnsä
tekemättä.”
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit osata? ”Mä haluaisin osata soittaa paremmin pianoa. Mä
olen vaan niin laiska harjoittelemaan eli en oo vaan saanut
aikaiseksi. Mä osaan soittaa pianoa avustavasti tällä hetkellä,
mutta keikalle en kyllä lähtis. Ja kyllä mä haluaisin osata
tanssia, siis ”oikeesti oikeesti” tanssia. Jokainen kerta kun
oppii jonkun koreografian ja pääsee ilmaisemaan itseään sitä
kautta on ollut suuri ilon hetki, ja toivoisin olevani siinä vielä
parempi. Niin ja sitten se maalaaminen on vielä yksi juttu, mutta
sitten pitäisi varmaan ilmoittautua johonkin kansalaisopiston
kurssille tai vastaavaan. Ja sitten vielä kirjoittaminen, näitähän
nyt tulee mieleeni! Mä itse asiassa suomensin yhden
hollanninkielisen tekstin ja huomasin, että se on oikein kivaa
puuhaa. Haluaisin siinäkin kehittyä ja voisin ehkä jonain päivänä
kirjoittaa ihan omaakin tekstiä. Olisko se sitten
näytelmäkirjallisuutta vai mitä se olisi, mutta kirjoittaminenkin
kiinnostaa.”
Tyhmä kysymys tähän väliin, mutta
osaatko soittaa jotain soitinta? ”Heh no sitä nokkahuilua! Ja
pianoa. Auttavasti osaan rumpujakin soittaa. Ai niin ja meinasi
unohtua kokonaan, että olen soittanut muutaman vuoden oboeta myös.
Se on sellainen soitin, että se olisi vaatinut kaiken ajan kyllä ja
siihen olisi pitänyt ihan oikeasti paneutua. Se oli niin haastava
soitin, että oli parempi sitten lopettaa kokonaan kuin jotenkin
räpiköidä siellä oboensoiton suomaailmassa.”
Löytyykö suvustasi muita tällä
alalla olevia? ”Hassua kyllä, mutta minä ja mun siskoni
aloitettiin samaan aikaan musikaalien teko toisistamme tietämättä.
Hän asuu Amerikassa ja emme vaikuttaneet toistemme päätöksiin
mitenkään, ja päädyttiin sitten samalle alalle. Hän tekee siellä
Jenkeissä näitä hommia ja minä täällä. Muuten lähin on
varmaan sitten isän pikkuserkku, joka on joskus aikoinaan tehnyt
ammattikesäteatteria ja näytellyt teatterissa. Muita ei sitten
tällä alalla ole”, selvittää Mikael.
Milloin kiinnostuit teatterista? ”Mä
tiedän tarkalleen mikä se hetki oli! Olinhan mä siis jotain
kokeillut, mm. siellä Hollannissa vaihto-oppilasaikoina ja jossain
tanssijutussakin kävin pyörähtämässä, mutta en mitenkään
vielä silloin ajatellut tosissani, että lähtisin teatteria
tekemään. Silloin vielä mun suurin tulevaisuudenkuvani oli se,
että musta tulee hotellinjohtaja ja mieluiten ison kansainvälisen
ketjun johtaja, se oli se mihin mä tähtäsin lähes koko
nuoruuteni. Sit mä olin ystäväni kanssa Helsingissä ja näin
Lasipalatsin vitriinissä sellaisen lapun, jossa luki että ”Haluatko
rock-musikaaliin?” Lisäksi siinä oli audition-päivä ja
puhelinnumero. Enhän mä silloin tajunnut näistä jutuista yhtään
mitään, mutta mä vaan soitin siihen numeroon ja eihän siellä
vastannut kukaan muu kuin Samuel Harjanne. Se oli hänen
produktionsa, Bohemian Rhapsody-musikaali. Juu soitin ja kerroin,
etten pääse siihen auditioniin ja mulla oli niinkin hyvä syy kuin
että olin menossa Scorpionsin keikalle, ja kysyin että voisinko mä
jotenkin muuten hakea siihen. Hain ja sain siitä sitten roolin ja
tämä oli siis ensi-illassa vuonna 2005. Gloriassa sitä esitettiin
ja se oli siis ihan harrastajaporukalla tehty. Hyvin moni siitä
porukasta on tälläkin hetkellä mun ystäviä ja moni päätyi
tälle alalle myöskin. Se oli aivan mahtava kokemus kyllä silloin,
olin ite just täyttänyt 18 siinä, ja oli mahtavaa päästä
vetämään ja kokeilemaan oikeesti näyttelemistä lavalle.”
”Sitten tuli seuraavaksi toi
Honk!-musikaali Aleksanterin teatteriin ja se oli myös Samuelin
ohjaama. Siellä sitten kuulin ekaa kertaa siitä Lahden
koulutuksesta, ja samantein hain sinne kouluun 2007 ja pääsin.
Sille tielle menin ja sille tielle jäin. Valmistun nyt keväällä
2013 sieltä. Siitä alkaen kun aloitin siellä harrastajaporukassa,
niin ainut tauko teatterista oli se kun olin armeijassa heti
kouluunpääsemisen jälkeen. En mä oo missään vaiheessa vakavasti
harkinnut tekeväni yhtään mitään muuta. Tää on kyllä
sellainen ala, että tähän pitää sitoutua, ei näitä hommia
tehdä vain silloin tällöin. Vuodenhan mä olin sitten Raumalla
kiinnityksellä, eli siitäkin katkesi koulu vähäksi aikaa. Olin
Samppalinnassa West Side Storyssa mukana ja silloiselle
naisystävälleni tarjottiin vierailijan paikkaa Raumalta ja mulle
tarjottiin sitten samalla kiinnitystä sieltä. Olin mm. My Fair
Ladyssa ja parissa muussakin jutussa mukana siellä. Totta kai mä
tartuin tuollaiseen tilaisuuteen, vaikka kesken koulunkin. Opin siinä
samalla sitten tuosta laitosteatterin maailmastakin. Se oli hyvä
vuosi!” Mikael muistelee.
Mikael / kuva Teatterikärpänen |
Millä alalla mahdollisesti olisit,
jos et olisi tällä alalla? ”Mä varmaan elättäisin itteni
baarimikkona/portsarina, ja maalaisin paljon vapaa-ajallani!
Sellainen kombinaatio se varmaankin olisi. Ei sekään hassumpaa
elämää olisi! Mun mielestä ihmisen pitää olla rehellinen
itselleen. Olen nähnyt tällä alalla olevia ihmisiä, jotka ovat
joskus tehneet sen valinnan, mutta haluaako ne oikeesti tehdä tätä?
Olen kysynyt itseltäni samaa säännöllisin väliajoin ja niin
kauan kuin vastaus on kyllä, niin kauan mä tätä teen. Onko tämä
kaiken sen arvoista? Työtunnit on aika hurjat, palkka ei ole
mitenkään huima ja siinä kohtaa kun tästä ei enää nauti, niin
onko siinä oikeesti enää mitään järkeä jatkaa? Monia varmaan
myös pelottaa lähteä hakemaan jotain muuta, jos on ensin antanut
koko sielunsa ja elämänsä tälle. Arvostan niitä jotka ovat
uskaltaneet lopettaa”, Mikael pohtii.
Miksi olet näyttelijä ja miten
ajatuksesi näyttelijäntyöstä ovat muuttuneet tässä vuosien
varrella? ”Se ajatus silloin kun mä pääsin sinne Lahteen oli
varmaan se, että siinä taustalla oli varmaan jotain hyväksynnän
hakemista, että sä pärjäät jossain ja sua taputetaan selkään
ja sanotaan, että hyvin menee, hyvältä näyttää. Se näytti
olevan se, missä mä silloin pärjäsin. Sitten myöhemmin siitä
kehkeytyi sellainen asia, että tää on juttu, missä mä haluan
olla hyvä ja missä mä haluan kehittyä, koska näyttelijäntyöhän
on sellaista, että sä et ole koskaan valmis. Ja jokaisen
näyttelijänhän täytyy hyväksyä se jossain vaiheessa, että
kyllähän me nyt narsisteja ollaan, enemmän tai vähemmän. Se mitä
kaikkea mä olen saanut muilta näyttelijöiltä ja muiden juttuja
katsomalla … Mä olen sellainen ihminen, joka itkee hyvin paljon.
Teattereissa ja elokuvissa ja jostain syystä musikaalit on
meikäläiselle se kaikkein ”pahin”, huonotkin musikaalit saa mut
vollottamaan katsomossa. Jos mä ikinä kykenisin antamaan sellaisia
tunteita muille, mitä mä oon itse saanut teatterista, niin musta
tuntuu, että siinä kohtaa mä olen onnistunut tehtävässäni.
Tavallaan mä näen tän asiakaspalveluammattina, me ollaan siellä
yleisöä varten. Mun mielestä koko tän homman tarkoitus on
välittää ajatuksia, herättää tunteita, herättää ajatuksia,
opettaa. Ittelleni on tosi tärkeä sellainen musikaali kuin RENT,
sen näkeminen New Yorkissa muinoin taisi olla se viimeinen naula mun
arkkuuni ja uravalinta oli sitä myöten selvä. Mä just tossa
mietin yks päivä, että kuka tahansa joka esittää RENTiä voi
ajatella sen niin, että jos saa yhdenkin katsojan muuttamaan
mielipidettään tai ajatuksiaan positiivisempaan suuntaan,
esimerkiksi seksuaalisesta tasa-arvosta, niin silloin tehtävä on
onnistunut. Teatteri on aika hurja väline, mitä kaikkea sillä
voikaan saada aikaiseksi. Itse olen erikoistunut musikaaleihin ja ne
on lähinnä viihdettä, mutta kyllä mun mielestä musikaalinkin
avulla pystyy kertomaan tärkeitä ja kipeitäkin tarinoita, hyvänä
esimerkkinä vaikka Next to normal. Se on hyvä esimerkki siitä,
ettei sen aina tarvi olla vain hömppää. On tässä Jekyll &
Hydessäkin tärkeintä pointteja.”
Onko sinulla omia esikuvia? ”Toi on
kyllä aika paha kysymys. Mä teen ehkä nyt sellaisen päätöksen,
että mä en aio enkä halua sanoa yhtäkään näyttelijää tai
musikaaliartistia, koska mä en pysty laittamaan ihmisiä sellaiseen
arvojärjestykseen, etenkään jos mun pitäisi jotain suomalaisia
sanoa. Mä en vaan voi lähteä siihen. Kuten sanoin aiemmin, niin
Vincent van Gogh on kolahtanut mulle viime aikoina. Kaikille niille,
joille sen tarina on tuttu, on sanomattakin selvää se, millaisen
tien se on joutunut kulkemaan, mutta se on aina jatkanut sitä omaa
juttuaan. Tosiaan koko elämänsä aikana Vincent sai yhden taulun
myytyä ja siltikin jatkoi vaan, koska se oli hänen keinonsa
ilmaista itseään. Niin upea taiteilija ja ilman arvostusta eli
elämänsä loppuun asti. Maalaajista siis Vincent on iskenyt muhun
kovasti, sit muusikoista ja laulajista mulla on kolme miestä, jotka
on mulle tärkeimmät laulajat kautta aikojen eli Freddie Mercury,
Frank Sinatra ja Tom Waits. Kerran olen ollut niin etuoikeutettu, kun
pääsin Lahden Big Bandin kanssa vetämään kokonaisen Frank
Sinatra-konsertin ja huh huh, en paljon onnellisempi olisi voinut
olla. Siinä on kuitenkin musiikillinen esikuvani hyvin vahvasti. Ja
Tom Waits, sen miehen ilmaisukyky on jotain aivan uskomatonta ja
kuitenkin hän opetti myös sen, että ei tarvi laulaa aina kauniisti
laulaakseen hyvin. Se on yllättävän vaikea asia oppia silloin kun
laulamista opiskelin. Mulla on Sinatraa 18 levyä himassa, Waitsia
mulla on kymmenisen levyä. Kirjailijoista viimeisin kova juttu mulle
on ollut toi Game of Thrones, eli George R.R. Martinin kirjat ja
nehän oli sitten pakko lukea kaikki putkeen samantien. Mulla oli
viime vuonna ensimmäinen kesäloma miesmuistiin ja sehän meni
sitten niitä kirjoja lukiessa. Nuorempana muhun teki suuren
vaikutuksen Noam Chomsky, hän ei varsinaisesti kaunokirjallisuutta
kirjoita vaan enemmänkin tietokirjoja. Hän uskalsi rohkeasti
Amerikan kansalaisena kritisoida omaa maataan ja teki muhun ison
vaikutuksen myös.”
Missä eri teattereissa olet näytellyt
ja omasta mielestäsi tärkeimmät roolityösi? ”Helsingissä mä
olin niissä Samuelin jutuissa ja ne oli siis Gloriassa ja
Aleksanterin teatterissa. Ekan työharjoitteluni mä olen tehnyt
Lahden Kaupunginteatterissa Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen –
musikaalissa, ja sit me tehtiin opiskelijaproggiksena se Fame Lahteen
myös. Samppalinnan Kesäteatterissa olen ollut kahtena kesänä
(West Side Story ja Blondi) ja Pesäkallion Kesäteatterissa mä olen
ollut, se oli mun eka kesäteatterini ja näytelmä oli
Pikku-Pietarin piha. Sit oli se meidän oma produktio RENT Lahdessa,
siinä Collins on yksi mun tärkeimpiä roolejani mitä oon ikinä
tehnyt. Sit olin siellä Rauman Kaupunginteatterissa ja siellä
pääsin tekemään myös puheteatteria. Sain tehdä sellaisen kunnon
neljän hengen farssin ”Vaimoni on toista maata” ja siinä olin
koko ajan lavalla. Se oli itelleni tärkeä homma päästä tekemään
puheteatteria, opin siinä ihan älyttömän paljon
näyttelijäntyöstä, kun olin harmillisesti profiloitunut aiemmin
aina vaan laulajaksi. Opin myös komiikasta ja rytmityksestä.
Raumalla tein muuten yhden lauluillankin, ja My Fair Lady tehtiin
myös sinne. Ja nyt sitten tämä Jekyll & Hyde Turun
Kaupunginteatterissa. Tärkeimmät jutut on ehdottomasti RENT,
Vaimoni on toista maata ja tämä Jekyll & Hyde. Tää on
avartanut mulle monia asioita. Koko paketti on toiminut mulle todella
hyvin, mulla on kivasti vastuuta ja laulajanakin mä tän proggiksen
myötä ymmärsin, että mä olen ihan oikeasti baritoni! Mulla on
kuitenkin matala ääni, miksi mä yrittäisin laulaa kilpaa tenorien
kanssa! Tavallaan perusasia, mutta ei sitä vaan aiemmin ole tullut
mietittyä kun on lähtenyt poikien kanssa kilpaa kiljumaan.”
Free vai kiinnitys? ”Tällä
hetkellä mä kyllä sanoisin, että kiinnitys kiinnostaa. Vaikka
friikkuna on mahdollisuus päästä tämmöisiin juttuihin kuin J&H,
niin se miksi mä Raumaltakin lähdin friikuksi oli se, että mä
halusin olla rehellinen itselleni ja mä halusin tehdä isoja
musikaaleja. Halusin koulutustani vastaavaa työtä ja se on se mistä
mä nautin kaikkein eniten. Kiinnityksellä on sitten taas se, että
sä pääset tekemään monipuolisemmin. Mä oon ehkä vähän
elämänhallinallisesti huono ihminen ja teatteri tekee siitä
jotenkin järkevämmän, sanotaan näin että sitten kun sä oot
vankina laitosteatterissa kuusi päivää viikossa, niin sä et ehdi
pilata itseäsi millään muulla tavalla. Kiinnitys on se mikä mua
tällä hetkellä kiinnostaa ja tietysti sellaisessa paikassa, jossa
tehdään isoja musikaaleja. Siinä tulisi ne molemmat tarpeet
tyydytettyä.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Nää on ehkä vähän vanhemman kaverin rooleja ja nää on tullu
sen jälkeen kun tajusin sen, että mähän oon baritoni. Sitä
kautta oon löytänyt nää herkuimmat roolitoiveeni. Jonain päivänä
haluaisin ehdottomasti tehdä Les Misin Javertin roolin ja toinen on
Sweeney Todd, joka on tällä hetkellä mulla vielä enemmän
pinnassa. Se on äänellisesti sellainen, jonka mä ehdottomasti
haluaisin tehdä joskus. Ja Phantom of the Operan Phantom,
herranjestas se myös! Ja RENTin Collinsin roolin haluaisin tehdä
uudestaan ja niin monta kertaa kuin suinkin vain mahdollista”,
hehkuttaa Mikael.
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Helppo vastaus olisi Robert
Downey Jr, voisi ihan vaan katsoa että millaista häröilyä siitä
oikein tulisi. Sit vakavempana vastauksena olisi Daniel Day-Lewis,
olisi kiintoisaa nähdä se prosessi, että millä tavalla se tekee
töitä. Suomikin on täynnä mielenkiintoisia tyyppejä, en sano
mitään nimiä, mutta olisi mahtavaa päästä työskentelemään
kenen tahansa alalla yli 40 vuotta olleen kanssa. Luulen, että
saisin vanhemmalta näyttelijältä niin paljon. Me nuoret ollaan
niin kilpailuhenkisiä, tää on usein meille vähän niin kuin
urheilua. Vanhemmat ihmiset on sen kaiken jo nähneet ja heillä ei
ole enää tarvetta sellaiseen.”
Kenen kanssa haluaisit laulaa dueton
ja mikä olisi kappale? ”Kerron ensin tähän väliin, että kivoin
duetto, jonka tähän mennessä oon laulanut oli Mäkäräisen Heikin
kanssa ”Well did you evah”-niminen biisi, sitä oli niin hemmetin
kiva vetää ja toivottavasti päästäis vetään se vielä
uudestaan joskus yhdessä. Sit taas vakavasti puhuen tällä hetkellä
Suomen paras laulaja on mun mielestäni Mikael Saari ja mä voisin
laulaa sen kanssa ihan mitä vaan!”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”Tavallaan voisin sanoa, että joka päivä,
mutta en vaihtaisi päivääkään enkä ikinä lopeta enkä halua
lopettaa, ellen sitten siinä tapauksessa että oikeesti haluaisin
lopettaa. Jos sellainen päivä tulee, niin toivon, että mulla on
silloin uskallusta olla itselleni rehellinen. Tällä hetkellä mä
nautin tästä täysin siemauksin enkä kadu mitään!”
Mikä on parasta teatterissa?
”Tunteet.”
Entä miinusta? ”Tavallaan se mikä
on suurin vahvuus mutta myös suurin heikkous, eli
kokonaisvaltaisuus. Eihän tässä pysty oikein mitään muuta elämää
elämään, jos näihin hommiin oikeesti lähtee. Jossain kohtaa
realismi katoaa ihan täysin, tavallinen arki. Sit v-mäiset
työkaverit, niitäkin on joskus ollut. Yksikin ihminen pystyy
pilaamaan kokonaisen produktion pahimmillaan. Ehkä mä oon vähän
sellainen ihminen, että mä yritän paeta todellisuutta ja yritän
keskittyä enemmän niihin positiivisiin asioihin. Tää on kuitenkin
95% kivaa, turha on käyttää siihen 5% enempää aikaa.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Lahjakkaat ihmiset, on ne sitten työkavereita tai muita.
Lahjakkuuskaan ei tosin aina riitä. Oon esimerkiksi kuullut paljon
todella hyviä laulajia, jotka vaan jättää kylmäksi. Sellainen ei
inspiroi, mutta jos on yhdistelmä lahjakkuutta, ilmaisukykyä ja
heittäytymistä, niin sellainen inspiroi mua ihan äärettömän
paljon. Maalatessa taas lähdettiin ihan tajunnanvirrasta, mikä sinä
päivänä sattuikaan olemaan se päivän tunne tai väri. Voi vitsi,
nyt mun tekis taas tosi paljon mieli maalata!” Mikael innostuu.
Kärsitkö ramppikuumeesta? ”En mä
oikeestaan. Sanotaan näin, että ensi-iltapäivänä on kivaa se
tunne mikä siellä teatterin käytävillä on, kun kaikkia vähän
jänskättää. Siihen on kiva lähteä mukaan, mutta varsinaista
jännitystä on silloin kun on ensimmäinen yleisö. Jos se menee
hyvin, niin sitten ei enää jännitä. Paitsi sitten, jos on
musapuolella keikka ja en ole ihan varma siitä, että mitä olen
menossa tekemään. Se on tosin enemmän epävarmuutta kuin
ramppikuumetta.”
Onko sinulla jotain omia rituaaleja,
joita huomaat toistavasi ennen esitystä? ”Se menee aina
esityskohtaisesti, eli sellaiset mitkä ehtii muodostamaan
harjoituskauden aikana niin huomaan kyllä toistavani niitä
käytännössä ihan sellaisenaan, ja heti jos niistä joutuu
poikkeamaan, niin siinä saattaa silloin mennä vähän pasmat
sekaisin. Tulee sellainen olo, että unohdinkohan mä nyt jotain ja
meneeks tää ihan varmasti oikein.”
Entä jotain taikauskoon liittyviä
juttuja? ”Olen mä niitä kuullut, mutta en mä niihin usko. Se
mulla on, että jos joku toivottaa hyvää ensi-iltaa niin siihen ei
saa vastata kiitos. Sitä huomaan noudattavani, en tosin tiedä
miksi.”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”Moni ystäväni ja kollegani on niitä kuullut ja
nähnyt, mutta itse en valitettavasti ole päässyt sellaista vielä
tapaamaan. Ilmeisesti en ole vielä sen arvoinen, että minulle voisi
näyttäytyä. Ehkä olen itse joskus teatterin kummitus, tai
mieluusti vielä juurikin se Oopperan kummitus!”
Kerro joku hauska sattumus, joka on
tapahtunut kesken esityksen! ”Ainahan noissa sattuu ja tapahtuu, se
kuuluu tähän teatterin luonteeseen. Ehkä itselleni mieleenpainuvin
on ollut se, kun tuossa farssissa tapahtui kunnon putoaminen. Mä
aloin itse pudota jossain kohtaa pikku hiljaa ja yleisö nappasi sen
mun putoamiseni siinä, ja mitä enemmän mä yritin peitellä, niin
sitä hulvattomampaa yleisöllä oli. Siitä tuli sellainen ihan
järkyttävä kierre ja se sattui vielä sellaisessa kohtaa, että mä
oli just sanomassa sitä punch linea. Sain sen jotenkin sanottua ja
naurettiin siinä samalla, ja sitten jatkettiin näytelmää.”
Kerro jokin hyvä muisto! ”Kyllähän
jokainen kerta, kun huomaa rakastuneensa, on erityisen hyvä
muisto...”
Käytkö katsomassa itse
teatteriesityksiä ja onko joku jäänyt erityisesti mieleesi viime
aikoina? ”Käyn niin paljon kuin mahdollista, etenkin jos mukana on
tuttuja. Yritän pysyä ajan hermolla. Tietenkin mä olen enemmän
keskittynyt musikaaleihin ja niitä käyn katsomassa. Kyllä mä
tähtään siihen, että mä näkisin kaikki isot ja keskikokoiset
musikaalit mitä Suomessa menee ja jos on jotain kiinnostavia
pienempiä, niin mä käyn sellaisetkin katsomassa. Kiintoisat
näytelmät pyrin myös katsomaan. Turussa toi Kirsikkapuisto oli mun
mielestä sellainen, että eihän sitä hyvällä tahdollakaan voinut
teatteriksi kutsua, mutta se oli upea audiovisuaalinen elämys.
Työviksen ”Lento” oli tosi hieno ja musikaaleista Työviksen
Next to normal oli myös sellainen, josta tykkäsin tosi paljon.”
Mitäs tulevia rooleja on luvassa
sinulla? ”Yksi on sellainen puolivarma, eli saatan kesällä 2013
lähteä esittämään Tauno Paloa Lahteen...”
Kiinnostaisiko sinua tulevaisuudessa
ohjata tai käsikirjoittaa jotain? ”Haluaisin kokeilla sitäkin
puolta, mutta toistaiseksi mulla ei ole sitä kohtaan sellaista
ambitiota. Mä luulen, että sitten kun vanhempana mulla on
toivottavasti enemmän kokemusta ja kilometrejä alla, niin voisin
kokeilla ohjaamista.”
Onko sinulla jotain mottoa? ”Päivä
ilman pukua on menetetty päivä. Oon sanonut sen joskus 15-vuotiaana
ja oon edelleenkin samaa mieltä. Puku miehen tekee!”
Mistä haaveilet? ”Mä en tiedä,
että onko tää surullinen vai hyvä asia, mutta en mä oikeestaan
haaveile mistään muusta kuin töistä. En tiedä mistä se johtuu,
mutta tällä hetkellä kaikki mun haaveet liittyy töihin, rooleihin
ja niin edelleen. Mua ei kiinnosta julkisuus tai mammona, vaan se
että duunia riittäisi. Tavallaan vähän surullistakin, kyllä
ihmisellä pitäisi muutakin olla kuin työ. Ehkä mun haaveeni on
myös se, että mä jonain päivänä saisin haaveita.”
Mitä muuta haluaisit mahdollisesti
sanoa? ”Sanoisin, että kuka ikinä tätä lukeekaan, niin toivon
että hän rakastaa täysillä, arvostaa muita ihmisiä ja kohtelee
toisia niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan.”
Osaatko imitoida ketään? ”Ketä
vaan! Anna mun olla kenen tahansa seurassa viisi minuuttia, niin mä
voin imitoida häntä sen jälkeen. Hieman haiskahtaa itsekehulta,
mutta näin mä nyt sanon.”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Mä nyt valitettavasti paljastan mun salaisen
identiteettini, mutta minä ja Valikaisen Anssihan ollaan...Satsimies
ja Solffapoika. Ja jos tää ei riitä, niin mä haluaisin olla
Rakkausmies. Jaa miksikö? Ei ole suurempaa voimaa kuin se.”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Mä haluaisin elää ihan tavallisen päivän ja
kokea sen päivän sellaisenaan. Ehkä nähdä sellaiset asiat, että
minkälainen on naisen euro ja miten naisia kohdellaan ja avata se
naiseuden mysteeri. Ei sitä varmaan päivässä ehtisi selvittää,
jos vuodessakaan!”
Jos koko elämän aikana... Mitä
ottaisit talvipesääsi mukaan, jos ihminen vetäytyisi talviunille?
”Ottaisin Queenin, Sinatran ja Waitsin koko tuotannon. Ja heh
jonkinlaisen soittimenkin niitä varten. Ruokapuolesta kävisi ihan
mikä vaan kunhan sitä on paljon. Mun mielestä ruoka on hyvää
silloin kun sitä on paljon! Ja olutta ottaisin juomaksi.”
Jos voisit palata aikakoneella
johonkin tiettyyn ajankohtaan tai hetkeen, minne menisit? ”Haluaisin
mennä Antiikin Roomaan, nähdä sen loisto ja upeus ja ihmetellä
niitä ihmisiä, että miten ne voikin olla niin mahtavia. Menisin
myös Vincent van Goghin viimeisille päiville ja halaisin ja
sanoisin, että kaikki on hyvin. Jos eläisin lopun elämääni
jossain, niin kieltolain aikaan jenkeissä muina laulavina
gangstereina. Olisi myös makeeta kuulla livenä Martin Luther Kingin
”se puhe” ja olla silloin paikalla kun talvisodan rauha
julistetaan.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Rakas
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Haukkumasanoina homo tai neekeri, sillai kun jollekin sanotaan
esim. ”vitun homo” tai ”vitun neekeri.”
Mikä sytyttää sinut? - Iho
Mikä sammuttaa intohimosi? - Valhe
Suosikkikirosanasi? - Kyrpä
Mitä ääntä rakastat? - Ihmisääntä
Mitä ääntä inhoat? - Kynnet
liitutaululla
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Pornotähti
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Pornotähti
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Vittuuks
luulet tänne pääseväsi!”