Pelle Heikkilän
tapasin tammikuun puolivälissä 2015 Cafe Talossa Helsingin
Hakaniemessä.
Syntymävuotesi?
”1978, se onkin hyvä että kysyit! Mä aina välillä unohdan minä
vuonna olen syntynyt ja lopetin laskemisen kun täytin 28. Jaa miksi?
Jotenkin se tuntui hyvältä iältä – ei ole enää poika eikä
vielä ihan mies, ja se sopi mulle hyvin. Roikun siinä kiinni vielä,
heh. Oikeesti mä kyllä odotan sitä, että alan tulla vähän
harmaaksi. Tulee arvokkuutta lisää”, kertoilee Pelle ja mainitsee
vielä horoskooppimerkikseen kaksonen.
Mistä olet
kotoisin? ”Espoosta, Nöykkiön poikia. Siellä on paljon metsää
ja se teki hyvää nuorelle miehelle. Luontourpoilua tuli
harrastettua. Pääkaupunkiseudulla olen muuten asunut koko ikäni,
mutta parisen vuotta asuin Loviisassa. Lähdin vähän rauhoittumaan
sinne, ainakin ajatuksena oli se, mutta siinä taisi käydä vähän
päinvastoin. Mulla oli vähän vaikea nuoruus ja sitä yritettiin
korjata monellakin tavalla.”
Mitä harrastat?
”Kaikki jotenkin liittyy työhöni. Mä liikun paljon. Nyt mä
treenaan maratonia varten, ensi kesänä olisi tarkoitus juosta.
Työhön liittyy se, että yritän pitää itseni kunnossa. Mä
kirjoitan jonkunverran, käsikirjoitusideoita ja sellaista. En ole
vielä sillä saralla päässyt eteen päin, mutta tykkään
kirjoittaa ja mua kiinnostaa se maailma. Lukeminen on nyt
valitettavasti viime vuosina jäänyt vähän pienemmälle osalle,
mutta esim. venäläiset klassikot oli jossain vaiheessa tosi kova
juttu. Luonnossa liikkuminen on mulle henkireikä. Ollessani pieni me
telttailtiin paljon tuolla itärajan tuntumassa, isäni on
merikapteeni ja lomilla hän halusi aina mahdollisimman kauas
merestä. Kalastus on myös rentouttavaa, ah!”Pelle hehkuttaa.
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Kitaraa jonkin verran, tosin jos joku sanoisi,
että vedä a-molli, en osaisi koska mulla on ihan eri nimikkeet
niille. Kyllä mä olen kirjoittanut laulujakin, mutta mulla on
jotenkin jännä rytmitaju, vähän erilainen. Yhdessä jutussa oli
kohtaus, jossa lauloin kitaran kanssa, mutta se otettiin
harjoitusvaiheessa pois. Ei se johtunut siitä ettenkö olisi
osannut, se ei muuten vaan sopinut siihen esitykseen mukaan. Tuo on
aika herkkä laji, laulaminen ja soittaminen siis näyttelijälle
ylipäätään. Ainakin mulle. Laulaessa ollaan jotenkin niin
”alasti”. Näyttämöllä voin olla alasti muuten ja tehdä ihan
mitä vaan, mutta laulaminen on mulle haaste ja haluaisin kokeilla
sitä enemmänkin.”
Mikä on
ammatillisessa mielessä sinun vahvuutesi/erityistaitosi omasta
mielestäsi? ”Niitä on niin monta... Mä oon aika analyyttinen ja
pystyn nopeasti tekemään päätöksiä ja pääsemään ns. asian
ytimeen. Mä mietin tosi paljon lavalla liikkumista, eli missä kukin
on ja missä mun pitäisi olla, vähän niin kuin ohjaajan
näkökannalta sitä kokonaiskuvaa, ja suunnat tulee itsestään,
niitä ei tarvitse edes miettiä. Sit mä oon fyysinen ja aika
rohkeakin. Näistä suurin osa johtuu siitä, että meillä oli
professorina TeaKissa Erik Söderblom, joka on ohjaaja, fiksu ja
hieno ihminen. Hän antoi jotenkin leimansa koko mun kurssilleni ja
oikeastaan koko hänen aikakautensa oppilaille, eli näytteleminen on
tavallaan ohjaajapainotteista. Analyyttinen puoli tulee hyvin
voimakkaasti esiin meillä Teatteri Viiruksessa, jossa voidaan itse
tehdä päätöksiä siitä, kuka ohjaa ja niin edelleen.”
Entä niitä
erityistaitoja? ”Karisma! Hahhah! Mä osaan tehdä paperista kukan.
CV:ssä mulla lukee miekkailu, akrobatia, ratsastus, kielet (suomi,
ruotsi englanti), kamppailulajit. Kaikki on tarvittaessa
opeteltavissa, jos vain on riittävästi aikaa. Rakastan niitä
haasteita! Isoin haaste on ollut se, että ”He ovat
paenneet”-elokuvaa varten mä lihoin 10 kg. Sain ottaa kesällä
samalla t-paidalla aurinkoa, mutta en ilman paitaa.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Murteita mä haluaisin
osata, mä olen aika huono niissä. Jotkut oppii sen tuosta noin
vaan, ajan kanssa se multakin kyllä onnistuu. Mä olin joskus
nuorempana hinaajalla töissä siellä Loviisassa ja muu porukka oli
Raumalta. Se puhe tarttui ja oli se kyllä aikamoista, kun
suomenruotsalainen jätkä puhuu oikein vanhaa Rauman murretta.”
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei
ole, ei todellakaan mitään. Meillä ei olla koskaan edes käyty
teatterissa eikä siitä ole puhuttukaan kotona.”
Milloin sinä
sitten kiinnostuit teatterista? ”Samana vuonna kun hain sisään.
11-vuotiaana näin yhden teatteriesityksen (se oli Svenska
Teaternilla ”Herr Huu”) ja seuraava kosketus teatteriin oli se,
kun pääsin TeaKiin. Muuten ei teatteri kiinnostanut mua pätkääkään
- koulussakin lintsasin, jos joku urpo teatteriryhmä tuli
esiintymään meille. En ole ylioppilas, oon ollut vähän semmoinen
hunsvotti. Jossain vaiheessa mä ymmärsin, että näyttelemisessä
tarinankerronta on ”jotain”, vaikken mä en edes tiennyt että se
on tarinankerrontaa. Joku mua siinä kiehtoi! Sit vuonna 2005 mä
hain TeaKiin ja pääsin heti sisälle. Mun vahvuutena oli varmaan
se, että olin erilainen ja mulla ei ollut mitään teatteritaustaa.
Lisäksi olin vähän vanhempi, eli 28 ja mulla ei ollut tosiaankaan
mitään hajua teatterista. Samaan aikaan haki Viktor Idman ja Oskar
Pöysti, jotka on mukana myös Viiruksessa. Molemmat tulevat
teatteriperheistä, ja oli jännä huomata heidän stressinsä
pääsykokeissa. Mä menin sinne lähinnä kokeilemaan, että
katsotaanpas mitä tästä tulee. Valmistuin sitten vuonna 2010, ja
samana vuonna saatiin myös Viirus-teatteri. Siellä ollaan oltu nyt
viisi vuotta. Vuoden Teatteri 2014!”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Saaristoteatteri –
Skärgårdsteatern”, 20 vuotta vanha perinne. Joka vuosi se
tehdään, ja silloin kun TeaKin ruotsinkielisellä puolella on
kolmoskurssilaisia, ne tekee sen silloin. Ensin sitä harjoitellaan
koulussa ja sitten pyöritään kuukausi tuolla saaristossa. Mennään
ympäri Ahvenanmaan ja takaisin, ja paikkoihin jonne teatteria ei
yleensä viedä. Ei mennä siis isoihin paikkoihin, vaan pyritään
menemään pienempiin pitäjiin. Utö, Korppoo, Nauvo... Tuosta ei
ollut kukaan kirjoittanut aikaisemmin, ja se kiinnosti mua kovasti.
Tuo on myös aika hyvä lähtökohta opiskelijoille, koska esitystä
vedetään monta kertaa ja esitys kehittyy siinä ajanmyötä ja
samalla oppii roudaamaan, rakentamaan lavastusta. Kaikki on mukana
tavalla tai toisella tuotannossa, lavastuksessa, buffassa. Se on
kyllä hieno juttu! Olen valmistumiseni jälkeen ollut mukana kerran
ihan ammattilaisena. Esitykset on saaneet aina loistavan vastaanoton
ja ne ovat olleet lähes kaikki loppuunmyytyjä. Paikalliset oikein
odottaa näitä tapahtumia ja väki kokoontuu sinne tapaamaan
toisiaan ym. Ohjelmisto on ollut laidasta laitaan, kevyttä
kesäteatterimeininkiä, kaikki mahdolliset farssit ja ihan tätä
varten kirjoitettuja juttuja myös. Ihana perinne!”
|
Pelle 28v / (c) Teatterikärpänen |
Mitä tekisit, jos
et olisi tällä alalla? ”Jos mä en olisi mennyt TeaKiin, mä
olisin varmaan vankilassa... en tiedä. Jännä kysymys. Silloin kun
hain TeaKiin, mua ei kiinnostanut mikään muu, korjaan mua ei
oikeestaan kiinnostanut yhtään mikään, enkä tiedä minne muualle
olisin ajautunut silloin. Puusepäksi varmaan, koska niin kuuluu
vastata. Markkinointi ja myyntihommat olisi voinut kiinnostaa,
päiväkotisetä voisin olla myös. Sit muuten mä harrastan
sijoittamista. Pari vuotta sitten mä päätin, että mun pitää
ymmärtää mitä sijoittaminen on. Ensinnäkin siksi, että voisin
esimerkiksi häissä keskustella sijoittamisesta jonkun vieressäni
istuvan sijoittajan kanssa sujuvasti. Tähän asti on sujunut ihan
hyvin. Mä kutsun itseäni Suomen ainoaksi vasemmisto-kapitalistiksi,
se saisi lukea mun hautakivessäni myös. Mutta oikeasti, mä en
tiedä mitä muuta mä tekisin. Näytteleminen on niin siistiä ja mä
rakastan sitä! Mulle teatteri on leikkiä, mutta myös vakavaa.
Tässä pitää olla paloa mukana. Jos tuntee leipiintyvänsä
(huomaako sitä muuten itse?), pitää tehdä jotain muuta. Mä olen
näyttelijä siksi, että haluan olla utelias. Mua kiinnostaa monikin
asia. Mä rakastan elämää, mutta mua harmittaa se, että se on
niin lyhyt. Mä haluaisin oppia kaiken! Olisi niin paljon kaikkea,
mitä haluaisin oppia, nähdä, kokea ja tuntea. Haluan myös olla
aktiivinen ja vaikuttaa ja provosoida sopivassa määrin.”
Miten ajatuksesi
näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella, vai
ovatko muuttuneet? ”Mä en tiedä, että ovatko ne muuttuneet,
koska mullahan ei ollut oikeastaan mitään lähtökohtaa. Sen mä
tiedän, että on olemassa erilaisia näyttelijöitä. On niitä,
jotka oppivat vuorosanat ja lausuvat ne, ja sitten on niitä, jotka
elävät ja hengittävät sitä. En tiennyt, että on niin paljon
ihmisiä, joiden sielusta tai tietoisuudesta iso osa pyörii
teatterissa koko ajan jollain tavalla. Teatteria miettii
tiedostamattaan koko ajan, ja se oli mulle yllätys.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja keneltä/mistä se
on tullut? ”Mitään ”one-linereita” en ole saanut tai tyyliin
”muista nyt, näyttelijänä sinun pitää blaa blaa blaa”, mutta
enemmänkin ne pitkät keskustelut taiteesta, elämästä,
rakkaudesta, kuolemasta, intohimosta, vihasta ja surusta esimerkiksi
Erik Söderblomin ja Dick Idmanin (kahden eri koulukunnan miehiä)
kanssa sekä rakkaan vaimoni (hän on näyttelijä myös) sekä
muiden kollegoideni kanssa ovat tuntuneet tärkeiltä.”
Onko sinulla omia
esikuvia, joita ihailet tai katsot tietyllä tavalla? ”Ei nyt
varsinaisia esikuvia... Hyviä on monta, mutta eri tavalla. Mulla ei
ole ketään tiettyä yhtä ”gurua”. Kaikilla on omia vahvuuksia
ja heikkouksia, toiset vaan osaa peittää fiksummin ne heikkoutensa.
Rakastan seurata etenkin pieniä yksityiskohtia, ei niinkään
kokonaisuutta tietyissä tyypeissä. Hei mun on pakko mainita nyt
kuitenkin yksi, jota en ole edes paljon nähnyt, ja hän on Hannu-
Pekka Björkman. Tähän liittyy yksi sisäpiirin läppä liittyen
mun johonkin tulevaan taiteilijajuhlaani, eli ystäväni ovat
heittäneet, että palkkaavat sinne HP:n nousemaan kesken esityksen
ylös ja taputtamaan ”Pelle, Pelle, Pelle!” ”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet tahansa?
”Haluaisin näytellä vaimoni Sophian kanssa. Me oltiin TeaKissa
samaan aikaan, mutta sen jälkeen ei olla näytelty yhdessä. Se
olisi kiinnostavaa. Siinä olisi kyllä omat riskinsä, mutta mua
kiinnostaa se, että mitä meille tapahtuisi lavalla, kun näyttelee
ihmisen kanssa, jonka kanssa on parisuhteessa. Hei! Mä haluaisin
näytellä tän herran kanssa, joka näytteli NYPD Blue-
poliisisarjassa Andy Sipowitzia. Mikäs hänen nimensä nyt
olikaan... Dennis Franz! Hieno tyyppi, herkkä ja vahva samaan
aikaan. Ai että, mulla tulee ihan kylmät väreet kun ajattelen
häntä yksin istumassa siinä sängyn reunalla nukuttamassa pientä
poikaansa työpäivän jälkeen. Huh huh!” fiilistelee Pelle.
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Haluaisin laulaa Eddie Vedderin kanssa kappaleen ”Black”.
Huikeeta!” intoilee Pelle ja laulaa pätkän.
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Dramatenilla Tukholmassa puoli
vuotta työharjoittelussa ja sitten Viiruksella, en missään
muualla. Ja Q-teatterissa 24 Hour Plays´ssa tietenkin... Mä en ole
muuten hirveästi näytellyt suomeksi, tv-sarjoissa ja elokuvissa
kyllä, mutta teatterissa en ja se kiinnostaisi mua kovasti. Suomen
kieli on lähellä sydäntäni ja se taittuu multa aika hyvin myös.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö. ”Mulle on älyttömän vaikeeta
vastata tähän. Huh! Se saattaa jopa vaihdella päivästä riippuen.
TeaKissa Akse Petterssonin ohjaamassa ”Shopping and
fucking”-näytelmässä esitin yhtä päähenkilöistä, se ei
varmaankaan ollut roolisuorituksellisesti mikään hyvä mutta
esityksenä kyllä. Yksi vanhempi kollega (homoseksuaali) tuli
esityksen jälkeen sanomaan, että hän ei ole koskaan aiemmin
esityksen aikana itkenyt samaan aikaan kuin hänellä seisoo. Musta
se oli aika erikoinen, mutta hyvä arvostelu! Näytelmä oli
brutaali, herkkä ja siinä oli aitoa rakkautta, kahden miehen
välistä. Tuo on varmaankin yksi parhaimmista.”
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Raskolnikov teoksesta Rikos ja rangaistus. Vaikea
teos ja vaikea teema, kirjana kolahti kovaa.”
Missä sinun
mielestäsi on teatterin taika? ”Kyllä se on kohtaamisessa, eikä
pelkästään katsomon ja näyttelijöiden välisessä. Mulle
teatterin taika lähtee alkuvaiheen keskusteluista puvustamon ja
lavastusmiesten kanssa, ei siitä että seison lavalla huijaamassa
teitä kaikkia. Kommunikointi eri työvaiheiden välillä on erittäin
tärkeää, kaikki lähtee siitä. Taikuutta on myös siinä, että
kollektiivisessa mielessä me siirrytään jonnekin, rakennetaan
lavalla se maailma yhdessä. Niin kuin tuossa ”24 Hour
Plays”-näytelmässämme mä nojasin siihen pianoon San
Fransiscossa ja sisälläni tunsin oikeasti olevani siellä, ja se on
hienoa.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Tää on ehkä erikoinen vastaus, mutta mua
kiinnostaa tosi paljon vankilat ja se, miten ihminen pärjää
vankilassa. Mä katson tosi paljon vankiladokkareita. Se inspiroi mua
elämään ja olemaan, nauttimaan ja ottamaan sisään vaikutteita.
Kun on katsonut näitä dokkareita, missä joku istuu kolminkertaista
elinkautista 15-vuotiaana tekemästään rikoksesta eikä tule
koskaan vapautumaan, mutta päässään ja sydämessään hän on
vapaampi kuin minä. Mä yritän olla vapaa, mutta mikä mua sitoo?
Miksi me ei arvosteta tätä? Mulla on yksi mantra, jota aina hoen ”
Tää on elämää!” Jonkun hyvän hetken ääressä,
esimerkiksi tämä hyvä latte, mä muistutan itseäni siitä ja
kerään valkoisia kiviä mun aika mustapainotteiseen selkäreppuuni.
Hyviä muistoja ja hetkiä.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Kyllä, mutta tervettä sellaista. Ensi-illat on
sellaisia, että niitä voin miettiä turhankin paljon. Viikko pari
ennen ensi-iltaa mä olen enemmän tai vähemmän jossain ihan
muualla koko ajan, sen jälkeen mä en oikeastaan edes mieti asiaa
liiemmin. Mä tiedän, että juttu on mun kropassa ja pyrin lähtemään
siihen tilanteeseen niin, että lähden katsomaan mitä tänään
tapahtuu. Mä en stressaa liikoja enkä mieti sitä, olenko hyvä vai
huono. Totta kai mä lämmittelen vähän, avaan ääntäni ja
katson, että rekvisiitta on paikallaan … ja sit mennään! Mä
vihaan sitä odottamista, kunnes vihdoin pääsee lavalle.”
Sinulla ei ole siis
mitään erikoisia rituaaleja? ”Ei todellakaan. Mä en käytä
samoja kalsareita koko ajan enkä piilottele lavan alle appelsiineja,
niin kuin jotkut kuulemma tekee. Heheh! Yksi nimeltämainitsematon
kollega jemmasi mehua ja appelsiineja lavan alle, ja hänellä ei
ollut missään vaiheessa mahdollisuutta käydä niitä sieltä
hakemassa, mutta tärkeintä oli että ne oli siellä.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Me ei harrasteta viimeisen esityksen
piloja Viiruksella, se ei kuulu vaan meidän tapoihin. Noh, kerran
meillä oli sitten ruotsalainen teknikko, joka oli uusi talossa ja
oli kohtaus, jossa minä näen ylinopeuskameran ottaman valokuvan
vaimostani juuri ennen kuolemaansa, ja tämä tapahtui siis hänen
hautajaisissaan. Kohtaus on tosi herkkä ja traaginen, ja saan sitten
valokuvan käteeni. Kas, tämä uusi teknikko oli vaihtanut kuvaksi
oman kuvansa, jossa hän, iso mies, makaa kyljellään pelkät
stringit päällään. Se oli kyllä kauhea tilanne, kun tiesi ettei
yksinkertaisesti voi nyt nauraa! Yritettiin pitää pokkaa kauhealla
puristuksella ja onnistuttiin siinä.”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Wau! Yksi hyvä muisto liittyy nuoruuteeni. Mulla
oli paha olo ja lähdin kotoani todella masentuneena ja äitini tuli
mun perääni portaille ja huusi perääni ”Pelle!” Mä käännyin
ympäri, äitini katsoi mua itkien ja sanoi, että ”Jos mä vaan
pystyisin, niin mä laittaisin sut takaisin masuuni ja pitäisin
susta huolta, ja mä luulen että viihtyisit siellä.” Mä tajusin,
että tuo nainen rakastaa mua enemmän kuin mitään muuta, ja se
rakkaus on pysyvää, vaikka tekisin mitä.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Nukketeatteria teen tällä hetkellä ja
kohta sitä aletaan vetää myös suomeksi. ”Näkymätön lapsi”
on esityksen nimi, huikea esitys ja myös vaikea. Nukketeatteri on
niiiiin haastavaa! Lähdetään sen kanssa kiertueelle myös,
päiväkoteihin ym. Tarkoitus olisi lähteä esittämään sitä myös
vankiloihin siten, että isä/äiti voisi vankilassa katsoa esityksen
lapsi sylissään, ja jälkeenpäin olisi keskustelua. Tämä
konsepti ei tosin ole vielä varmistunut. Berliinin
Elokuvafestivaaleille lähden kohta myös. Syksyn proggikset
Viiruksella on vielä vähän auki ja kuvauksista en pysty sanomaan
vielä mitään.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata itse jotain? ”Ehdottomasti kiinnostaa,
näytelmiä varsinkin. En ole ollut vielä hirveän aktiivinen sen
suhteen, mutta kiinnostus on kova.”
Onko sinulla
mottoa? ”Kiinnostunut viimeiseen asti. Ihan sama mikä on kyseessä.
Kaikki kiinnostaa! Uteliaisuus omaa vaimoa kohtaan, lapsia kohtaan,
maailmaa, elämää, tuonpuoleista. Ei pysähdy ajatusvirrassa! Ja
innostus itseään ja omia ajatuksiaan kohtaan myös.”
Mitä muuta
haluaisit mahdollisesti kertoa itsestäsi? ”Mä olen kaksikätinen!
Ja mulla on yllättävän kuiva päänahka. Hahhahhahah! Tärkeä
tieto.”
Mikä supersankari
olisit ja miksi? ”Se olisi sellainen, joka auttaisi lapsia hädässä
(varsinkin sodan keskellä olevia lapsia) ja se saisi aikuiset
ymmärtämään, että jättäkää nyt v*ttu ne lapset rauhaan! Sen
nimi olisi Möykkymies. En tiedä miksi vastasin tuon nimen. Hah. Sit
sellainen supersankari olisi myös hieno, joka voisi muuttaa
normaalin veden vichyksi. Vichymies olisi ehkä sen nimi! Voi luoja
näitä...”
Jos voisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Mä haluaisin kokea ja ymmärtää
sen, että miltä tuntuisi olla nainen jota ei oteta tosissaan.
Keskustelisin miesten kanssa monista asioista ja tulisiko tytöttelyä
vastaan. Loppuillasta varmaan olisin pitkään suihkussa ja
ihmettelisin omaa vartaloani. Haluaisin myös synnyttää, ehkä. Ja
imettää!”
Jos ihminen
vetäytyisi syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit viihdykkeeksi omaan talvipesääsi siltä varalta, että
heräät kesken kaiken? ”Mä ottaisin varmaan kynän ja paperia,
koska ennemmin tai myöhemmin mulla tulisi niin tylsää, että olisi
pakko alkaa kirjoittaa ja piirtää. Ottaisin myös ison
tynnyrillisen viskiä, jotta varmasti riittäisi. Ruuaksi ottaisin
anoppini tekemää makaroonilaatikkoa, aivan fantastista ruokaa! Ja
vaimoni tekemiä vietnamilaisia rullia ja äitini tekemää
pastasalaattia. Niillä voisin elää loppuelämäni.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Tää on pakko kertoa
nyt, vaikka onkin vähän nolo juttu. Pienenä olin löytänyt
”tuhmia lehtiä” jostain ja mulla oli puumaja, jonne juoksin ne
lehdet paidan alla. Vanhempani istuivat juomassa kahvia ja katsoivat
ikkunasta kun juoksin ohi. Kaikki lehdet levisi just siihen eteen.
Paniikissa tunkesin ne takaisin paidan alle ja kiipesin ylös
majaani. Isäni tuli puun alle huutelemaan, että ”Tule alas sieltä
vaan, me tiedetään mitä sulla siellä on!” ja voi sitä häpeän
määrää! Nyt mä tekisin sen saman hahahhahahah.”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon,
minne menisit? ”Menisin Hitlerin bunkkeriin sanomaan sille, että
”Oo urpo hyvällä tavalla!” Toisaalta mua kiinnostaisi mennä
sotaan yhdeksi päiväksi. Olisi hienoa nähdä Borneon sademetsät
ennen tuhoa. Mua kiinnostaa kyllä historia, mutta siellä on
tapahtunut niin paljon kaikkea pahaa. En haluaisi palata sinne. Liian
vähän urpoilua!”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi, nyt kun tiemme eroavat? ”Mä siirryn seuraavaan
pöytään, näkyy olevan tuttuja tuolla. Sen jälkeen menen
kauppaan, sitten kotiin, laitan lapset nukkumaan ja sen jälkeen
lähden pelaamaan kaverini kanssa pleikkaria. Tosin vaimoni ei vielä
tuota tiedä, joten voi olla etten saa lupaa...”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Papi (=isä)
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Pettynyt
- Mikä sytyttää
sinut? - Silmät
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Katkeruus
- Mikä on
suosikkikirosanasi? - Persesuti
- Mitä ääntä
rakastat? - Lapsen hengitystä
- Mitä ääntä
inhoat? - Itkua
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Loka-auton kuljettaja,
paskakaivonpuhdistaja
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Lasten psykiatrisella osastolla hoitohenkilönä
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - ”En olisi uskonut!”
ps. Pellen nettisivut löytyvät täältä