Minka
Kuustosen tapasin Helsingin Sanomatalon kahvilassa marraskuussa 2014
(huom. Osa kysymyksistä on lähetetty meilitse jälkikäteen ja niiltäosin haastattelua on täydennetty myöhemmin).
Vuonna 1985
syntynyt Minka on horoskoopiltaan neitsyt. ”Kotoisin mä olen
Vantaalta, vaikkakin olenkin syntynyt Helsingissä Kätilöopistolla.
Ekat kahdeksan vuotta olen asunut Vantaalla, sitten Espoossa kymmenen
vuotta, jonka jälkeen muutin Lahteen, Helsinkiin, Tampereelle ja
takaisin Helsinkiin. Täällä asun tälläkin hetkellä.”
Mitä
harrastat? ”Pidän huolta kunnostani käymällä kuntosalilla,
maastopyöräilen, joogaan ja lenkkeilen. Ne vähän vaihtelee, et
mikä on milloinkin pinnalla. Viimeisen vuoden aikana oon taas
ruvennut tekemään musiikkia, pitkästä pitkästä aikaa. Mä
sanoitan ja työparini säveltää. Olen iloinen, kun luovuutta on
vapautunut biisintekoon. En osaa soittaa juuri mitään, ja on tosi
mukavaa, kun ympärilleni on löytynyt soittotaitoisia ihmisiä.
Mulla ei vaan ole riittänyt pitkäjänteisyys soittotaidon
opetteluun, piano-opinnotkin jäi aikoinaan kesken.”
Mitä
sanoisit ammatillisessa mielessä sinun
vahvuudeksesi/erityistaidoksesi? ”Hmmm... Paneutuminen,
tunnollisuus, herkkyys, ryhmätyötaito. Nämä liittyy paljolti
tahtotilaan. Mulla ei ole koskaan ollut mitään erikoiskikkoja, vaan
työkaluni ovat karttuneet eri proggisten myötä. Oon saanut
tutustua eri aihealueisiin ja roolin vaatimiin yksityiskohtiin
mahdollisimman tarkasti, ja se on rikastanut omaakin maailmaani”,
pohtii Minka.
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Matkanvarrella on tullut
vastaan kaikenlaista, joista on ihan ammatillistakin hyötyä.
Tellusta varten opettelin maastopyöräilemään, Persona-näytelmää
varten opettelin soittamaan haitaria, kitaraa tahtoisin oppia
soittamaan, ehkä se seuraavaksi.”
Jaahas,
löytyykö suvustasi muita teatterialalla olevia? ”On, siskoni Iina
on myös näyttelijä. Iina valmistui samaan aikaan TeaKista kuin
minä Nätyltä. Isäni on muusikko ja tv-esiintyjä, ja serkkuni
Sami Hedberg stand-up koomikko ja näyttelijä.”
Milloin
olet kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä? ”Luulen, että
sillä on ollut paljonkin vaikutusta, että olen pienestä pitäen
elänyt kulttuuri-ihmisten ympäröimänä ja kotona on puhuttu
paljon taiteesta ja ilmapiiri on ollut innostava ja ”kupliva”. Se
on varmasti vaikuttanut kiinnostukseeni. Aina kun multa tätä
kysytään, mun ajatukset menee heti ala-asteelle. Aloin varhaisessa
vaiheessa kirjoittamaan kaikenlaisia tarinoita, ja halusin jatkaa
leikkimisen maailmaa tosi pitkään. Monet luokallani löysivät
jonkun oman joukkueurheilulajin ja innostuivat siitä, ja mä en
löytänyt paikkaani sellaisesta. Sit löysin teatterikerhon ja sain
jatkaa leikkimistä ja tarinankerrontaa siellä, se oli luonteva
jatkumo – muitakin harrastuksia tuli ja meni mutta teatteri pysyi
koko ajan. Myöhemmin aloin kirjoittaa ja ohjata koulun näytelmiäkin,
ja siskon kanssa meillä oli kotona kaikenlaisia musiikkiesityksiä
ja näytelmiä. En tavallaan nää mitään suurta siirtymää tässä
välillä, liu´uin sujuvasti paikasta toiseen koska halusin tehdä
lisää ja siitä tuli tapa elää. Nuorisomusikaalit, Kallion
ilmaisutaidon lukio ja niin edelleen.”
Ja sitten
kohti Nätyä? ”Niin. Kallion ilmaisutaidon lukio oli ratkaiseva
lenkki, mä kävin kaikki musiikin, ilmaisutaidon, kirjallisen
ilmaisun ja puheilmaisun kurssit mitä tarjolla oli. Siellä sai
kyllä inspiroivaa opetusta ja ekaa kertaa löytyi ympäristö, jossa
sain ahmittua sitä tietoa ja taitoa. Sit mä menin Lahden
Kansanopiston teatterilinjalle ja sit opiskelin Stadiassa (nykyinen
Metropolia) teatteri-ilmaisunohjaajalinjalla vuoden. Se oli
nelivuotinen koulutus, mutta jätin sen kesken päästyäni Nätylle.
Tampere on ihana kaupunki, viihdyin siellä todella hyvin ja siellä
sai rakennettua ammatti-identiteetin helposti. Sopivan pieni
kaupunki, mutta paljon teatterintekijöitä kuitenkin. Mulle teki
tosi hyvää myös tietynlainen irtautuminen Helsingin kuvioista ja
myös siskostani, me oltiin niin tiiviisti yhdessä ja sain rauhassa
rakentaa omaa näyttelijyyttäni ja itseäni Tampereella. Me käytiin
Iinan kanssa siis samaan aikaan teatterikoulua, Iina Helsingissä ja
minä Tampereella, ja musta se oli hyvä ratkaisu. Saatiin tavallaan
peilattua koulutuksen eroja ja näyttelijäksi kasvua, ja koulussa ei
oltu pikkusisko/isosisko-meiningillä. Siihen asti me oltiin ihan
joka paikassa yhdessä, Kallion lukiossa myös. Nätyltä valmistuin
sitten vuonna 2011.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Hyppäämisen pelko –
Lukihäiriöisen näyttelijän 12 askelta”. Siinä mä ekaa kertaa
hahmotin niitä esteitä ja hidasteita, joita olin kokenut ja
kohdannut teatterikoulun loppuvaiheessa, suhteessa omaan itseeni ja
näyttelijäntyöhöni sekä treenaamiseen. Et missä kohtaa menin
esimerkiksi paniikkiin, tajusin että sillä on jotain tekemistä
lukihäiriöni kanssa ja sen, että koin itseni tyhmäksi ja
hitaaksi. Mun piti selkeästi ensin hahmottaa asiat tietyllä tavalla
ja vasta sen jälkeen pystyin heittäytymään harjoitusprosessiin.
Se oli mulle käänteentekevää aikaa, tiedostin ensimmäistä
kertaa ne riskit, jotka saattaa paineessa tulla ja osasin paremmin
varautua niihin. Tuo oli mulle hirveen tärkeä oivallus ja auttoi
ymmärtämään omaa ammatillisuuttani, ja siitä tuli hyvin
henkilökohtainen opinnäyte.”
”Työharjoittelunani
mä tein Tampereen Teatterissa Popcorn-nimisen näytelmän, Snoopi
Sirenin juttu. Varsinaista taiteellista opinnäytetyötä meillä ei
ollut, paljon oli Nätyn proggiksia ja tein lisäksi
maisterinvuosinani pari ammattiteatterituotantoa, joiden kautta opin
tästä työstä ja joista ammensin havaintoja kirjalliseen
opinnäytteeseeni.”
|
Minka Kuustonen (c) Anna Paavilainen |
Mitä
tekisit, jos et olisi tällä alalla? Onko sinulla ollut muita
suunnitelmia/haaveita, vaiko onko tämä ollut niin selkeä suunta?
”No kyllä se tosi selkeää oli, ala-asteella haaveilin ammatista
näyttelijä-laulaja-kirjailija. Eri elämäntilanteissa on noussut
sitten joku osa-alue enemmän pinnalle. Jos en näyttelisi, tekisin
varmaan enemmän musiikkia, kun nyt teen sitä kaiken ylimääräisen
vapaa-aikanikin. Oon ollut tosi iloinen siitä, että Tellus-
tv-sarja on jotenkin avannut sitä, että olen poliittisesti
kiinnostunut asioista ja siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Koen,
että se on taiteilijan velvollisuus ja tehtävä. Teatterikouluaika
kun meni tavallaan ”omaan napaan tuijotellessa”. Mussa on nyt
viimeisen vuoden aikana herännyt se puoli, että haluan ottaa selvää
yhteiskunnallisista asioista, ja siitä olen tosi kiitollinen.
Työnkuvani on laajentunut ja tiedän tarkemmin, mikä on mun
elämäntehtäväni ja miten se kanavoituu. Voisin haluta toimia
toisellakin alalla - tärkeää on se, että aihe puhuttelee ja että
paneutuu siihen mitä tekee ja luovuus johdattaa mitä sitten
tekeekin. Tapa toteuttaa saakin muutua elämän mukana, ovia ei pidä
sulkea.”
Tästä
tuli mieleeni esimerkiksi se ”Väkivallankumous”-tapahtuma, jossa
olit mukana? ”Kyllä, se oli yksi tällainen hanke, joka herätti
toimimaan tärkeäksi kokemani asian puolesta. Väkivallankumouksessa
toimimme suvaitsevuuden ja väkivallattomuuden puolesta. Oli hienoa,
että löytyi sellaisia ihmisiä, jotka haluaa toimia ja että
korostetaan sitä, että ei saa kiusata, ei tehdä henkistä eikä
myöskään fyysistä väkivaltaa. Mulle se oli jälleen yksi
herättely siitä, että tuollaiseen haluan käyttää
ammattitaitoani ja puhua asioiden puolesta, joita pidän tärkeinä.
Yhteinen tekeminen, se että lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi ja
saa mielekästä tekemistä on ratkaisevaa kehityksen kannalta, niin
oli minullekin. Muakin on kiusattu koulussa. Väkivallankumous oli
hyvin yhteisöllinen päivä ja hienoa, miten paljon tapahtuma
säteili ulkopuolelle ja miten moni tarttui kiinni tapahtuman
perusideasta. Oli avartavaa työskennellä mm. Helsingin
Nuorisotoimen ja Aseman Lapset ry:n kanssa ja nähdä heidän
pitkäjänteisen työnsä voima.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Ala-asteelta se aikanaan lähti ja halusta jatkaa
leikkimistä, mutta toimenkuvani on muuttunut. Pääsykokeissa
vastasin tähän kysymykseen, että haluan kertoa tarinoita. Nyt
haluan tutustua uusiin asioihin ja oppia lisää maailmasta, välittää
jonkun roolihenkilön elämäntilanteen ja tavan katsoa maailmaa
parhaani mukaan. Näyttelijyys on elämäntapani, on aina ollut.
Yhteisö on myös todella tärkeä, ja arjessa se korostuu.
Teatterille mennään joka aamu ja ilta ja yhdessä virittäytyminen
ennen lavalle astumista on tärkeä osa työtäni. Esimerkiksi
Persona-näytelmässä, jossa näyttelimme yhdessä Marja Salon
kanssa me myös virittäydyimme yhdessä esityksen tunnelmaan”,
Minka naurahtaa ja kertoo ”nolotanssista”, jossa he Marjan kanssa
tanssivat peilin edessä kikattaen ja näyttävät takuulla
kaksivuotiailta, ennen jokaista yhteistä esitystä.
Mikä on
ollut tärkein oppi, jonka olet saanut ja keneltä/mistä se on
tullut? ”Tää on tullut monestakin paikasta, eli muistaa olla
kiitollinen jokaisesta työstä, sillä kaikesta oppii ja muistaa
olla myös nöyrä. Kiitollisuus myös herkistää elämään,
kokemaan ja kohtaamaan – niin työssä kuin arjessakin.”
Onko
sinulla omia esikuvia, joita ihailet tai arvostat erityisesti? ”Hmmm,
niitä on paljon. Tästä tulee pitkä vastaus. On paljon
näyttelijöitä ja taiteilijoita ja eri alojen ihmisiä, joita
arvostan ja kunnioitan valtavasti. Tällä alalla ikä katoaa ja
kaikki ovat samassa leikissä mukana. On ihanaa saada oppia pitkän
linjan tekijöiltä, ja se on varmasti vastavuoroista myös.
Esimerkiksi kohtaaminen Seela Sellan kanssa vähän aikaa sitten
sykähdytti – siinä on nainen joka jaksaa leikkiä ja oivaltaa
vuodesta toiseen. Ja Satu Silvon ja muiden vastanäyttelijöideni
heittäytymistä ihailen Espoon Kaupunginteatterin "Kuka pelkää
Virginia Woolfia?” -näytelmässä. Ja Marja Salo, jonka kanssa
olen saanut kohdata ja tulla todeksi ja yhdeksi yhdessä näyttämöllä.
Ja siskoni Iina ja vanhempani, joiden kanssa olen saanut kasvaa ja
oppia. Jokaisessa projektissa on omat, uudet opettajansa ja aina
uudestaan hämmästelen eri puolia kollegoideni työssä, päivittäin.
Mutta tässä oli vasta näyttelijät ja perhe. Esikuviani ovat yhtä
lailla esimerkiksi näytelmäkirjailijat, ajattelijat,
ympäristöaktivistit, ystäväni joka on maatilan emäntänä, ja
vaikka kuka! Mulla on tällä alalla muutama luottoihminen, joihin
otan yhteyttä, jos musta tuntuu, että mulla ei ole itselläni
riittävästi työkaluja jonkun tietyn ongelman ratkaisemiseen. Aina
voi pyytää apua ja keskustella.”
Jos saisit
valita ihan kenet tahansa, kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä?
”Ah, heitä on paljon. Haluaisin näytellä joskus Hannu-Pekka
Björkmanin kanssa. Arvostan häntä hyvin paljon, ja hänellä on
todella syvä ajatus näyttelijyydestä, vaikka en häntä hyvin
tunnekaan. Silmistään näkee, miten levollisesti hän on aina läsnä
siinä tilanteessa. Vastanäyttelijän kanssa kohtaaminen on parasta
tässä työssä, silmiin katsominen.”
Kenen
kanssa haluaisit laulaa dueton, ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Voi, niitäkin on niin paljon! Musiikki on kuulunut aina elämääni
hyvin vahvasti. Mulle tulee nyt mieleen Bonnie Raitt, blueslegenda.
Pidän hänen rouheudestaan, hänessä on asennetta ja hän nauttii
siitä mitä tekee. Olen laulanutkin hänen kappaleitaan joskus. Ja
suomalaisista esimerkiksi Tuure Kilpeläinen, arvostan Tuurea
suuresti. Tuuren kanssa pääsenkin esiintymään kesällä, kun
vierailen heidän keikallaan 'Sata-Häme soi'-festivaalilla
heinäkuussa. ”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Teatteri Siperiassa ”Valhetta ja
vedätyksiä” , Linnateatterin, Aleksanterin teatterin ja Peacockin
yhteistyönä ”Ella ja kaverit”, Tampereen Teatterissa kaksi
näytelmää, Kansallisteatterissa muutamassa näytelmässä ja
sitten Teatteri Nirvanassa, joka on meidän oma ryhmä ja sillä ei
ole vakituista omaa tilaa. Tällä hetkellä näyttelen Espoon
Kaupunginteatterissa näytelmässä ”Kuka pelkää Virginia
Woolfia?” ja Suomen Kansallisteatterissa näytelmässä ”Kuningas
kuolee”.”
Mainitse
muutama itsellesi tärkeä roolityö. ”Saako sanoa muitakin kuin
teatterijuttuja? JP Siilin käsikirjoittama ja ohjaama Tellus ja
Eevin rooli siinä on mulle hyvin tärkeä ja monisyinen.
”Patriarkka” oli eka työ, jota pääsin tekemään
Kansallisteatteriin. Se oli mulle unelma ja olen tosi kiitollinen
Juha Jokelalle siitä, että otti mut mukaan siihen. Tuosta
teatterista on tullut mulle toinen koti, ja rakastan sitä paikkaa.
Personassa esimerkiksi puhuin koko ajan. En oo koskaan aiemmin tehnyt
mitään noin isoa kakkua, ja mua jännitti tosi paljon. Opin siitä
paljon, juurikin siksi että koimme näytelmän Marjan kanssa niin
yhdessä. Kaikki roolit ovat olleet minulle tärkeitä ja
opettavaisia.”
Onko
sinulla jotain roolihaavetta? ”Tätä on kysytty usein ja olen
vastannut, että haluaisin tehdä jonkun klassikkoroolin, Tsehovia
esimerkiksi. Nyt olen tajunnut, että haaveeni liittyy työryhmiin ja
ohjaajiin, joiden kanssa haluaisin tehdä. Tai tiettyjen henkilöiden
kirjoittamiin näytelmiin (esimerkiksi Klemolan, Smedsin, Hurmeen tai
Jokelan...) Toinen vastaukseni on, että tahdon tehdä mahdollisimman
erilaisia, monipuolisia rooleja – niin tv:ssä, elokuvassa kuin
teatterissakin. Ja tahtoisin, että voisin tehdä vanhana naisena
elämäni roolin."
Miten
määrittelisit sanonnan ”teatterin taika”? ”Taika on uusi joka
ilta! Se riippuu siitä, miten pallo kulkee, miten tuntee
roolihenkilön tunteet, mitä näkee vastanäyttelijän silmissä.
Personassa mulla oli kuuden sivun kännimonologi, joka meni aina
hiukan eri tavalla. Se aaltoili ja ne hersyvät kohdat tuli aina
vähän eri kohtaan. Niin sen kuuluukin mennä, että näyttelijän
pitää elää ja hengittää siellä mukana, koska sen tuntee heti,
jos yrittää vain toistaa jotain. Pitää uskaltaa heittäytyä
tuntemattoman päälle, ja siellä jossain välissä syntyy se taika.
Taikaa on luottamus, että tarina ja elämä roolin nahoissa kantaa,
taikaa on vastanäyttelijän katse. Taika on mukana myös
jännityksessä, mikä kihelmöi yleisön ja näyttelijän välillä.
Yleisö on tullut katsomaan ja kuulemaan, elämään tarinaa, ja mä
haluan välittää sen niille itseni kautta. Molemminpuolista
taikaa!”
Mitkä
asiat inspiroi sinua? ”Intohimoinen suhtautuminen ihan mihin
tahansa asiaan, välinpitämättömyys ei inspiroi. Musiikki ja
kauniit melodiat inspiroi mua, keskustelut, tiedon saaminen ja sen
jakaminen, ihmisten kohtaaminen. Muiden tekemä taide; kuvataide,
musiikki, teatteri tuo kipinää sieluun ja se resonoi omaankin
tekemiseen elämään.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Mä oon kova jännittämään kyllä, mutta
onneksi tässä vuosien varrella se on vähän helpottanut. Oon
hyvällä tavalla löytänyt omat työkalut siihen, miten
valmistaudutaan. Kyllä mulla aamusta on heti mielessä, jos illalla
on esitys. Koko päivä tavallaan hahmottuu sen kautta. Iltaa kohti
suuntaa energiahuippunsa. Riippuu tietysti vähän esityksestäkin,
Persona esimerkiksi vaati isommat kierrokset ja erilaisen
herkistymisen tason kuin joku toinen näytelmä.”
Onko
sinulle muodostunut omia rutiineja tai rituaaleja, joita huomaat
toistavasi jokaisessa esityksessä? ”Joka esityksessä mulla on
ollut vähän erilaiset valmistautumisrutiinit. Eri esitykset
vaativat erilaisen virittäytymisen. Kaikissa esityksissä veryttelen
kropan joogaamalla tai juoksemalla ja avaan äänen. Äänenavauksena
käytän teatterikoulussa puheenlehtoriltani Tiina Syrjältä
oppimiani Niilo Kuukan kehittämiä ääniharjoitteita. Äänenavauksen
myötä koko ääniala ja artikulaatio pelaa esityksessä. Jos jätän
äänenavauksen tekemättä, puhe puuroutuu helposti. Käyn myös
aina läpi pari pidempää repliikkiä jotka mua jännittää, se on
pakkomielteeni, ja välillä käyn jonkun kohtauksen vastanäyttelijän
kanssa, jos jokin kohta kaipaa preppaamista.”
”Tulen
teatterille myös aina hyvissä ajoin ennen esitystä, kohtaan
työryhmän ja vaihdamme kuulumiset. Lisäksi tarvitsen pienen hetken
itselleni aina ennen esitystä, etten ajattele omia päivän
asioitani enää lavalla. En pysty keskittymään mihinkään roolin
ulkopuoliseen juuri ennen esitystä enkä sen aikana lavan takana,
vaikka olisikin pidempi tauko. Koen, että olisi väkivaltaa
roolihenkilöä kohtaan joutua surffaamaan oman itsen ja roolin
välillä, enkä tahdo omia asioitani lavalle mieleen pyörimään.
Tahdon kohdata esityksen maailman mahdollisimman puhtaana. Usein
sanon itselleni tietyn mantran ennen esityksen alkua, joka auttaa
minua tekemään parhaani sinä iltana ja avaamaan sydämeni ja
olemaan hetkessä.”
Käytkö
itse seuraamassa teatteria ja mikä esitys on viimeaikoina tehnyt
sinuun vaikutuksen? ”Kun ehdin, käyn katsomassa kiinnostavia
esityksiä ja keikkoja. Viimeksi vaikutuksen teki mm.
Kansallisteatterin Red.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata tai käsikirjoittaa, näyttelemisen
lisäksi? ”Jossain vaiheessa elämää kyllä, mutta ei vielä.”
Tulevia
roolejasi tai muita töitäsi? ”En voi vielä kertoa, mutta
syksyllä alkaa seuraavan kamerajutun kuvaukset. Sitä ennen on
luvassa kesälomaa ja rooliin valmistautumista.”
Onko
sinulla mottoa? ”Kaikki järjestyy. Tai 'Tee parhaasi hetkessä,
muuta et voi...” Näitä mä hoen itselleni ja ystävilleni, kun
iskee hätä.”
Mikä
sarjakuvahahmo/fiktiivinen hahmo haluaisit olla ja miksi? ”Haluaisin
olla Spiderman, musta se on niin siisti tyyppi! Se voi tehdä mitä
vaan eikä pelkää mitään. Paitsi kyllähän sekin pelkäsi
läheistensä menettämistä...”
Jos saisit
viettää päivän miehenä, mitä tekisit? ”Tutkisin miesten
ajatuksenkulkua, et onks se niin ettei mies pysty keskittymään kuin
yhteen asiaan kerrallaan. Haluaisin myös saada selville sen, että
mikä naisellisissa avuissa on niin kiinnostavaa, että tekee niistä
niin ihmeellisiä asioita. Yrittäisin takoa miehenä päähäni sen,
miten tärkeää on kuunnella naista eri mielentiloissa. Aika paljon
asioita... ei taida yksi päivä riittää.”
Jos ihminen
menisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit
omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Välillä oon haaveillutkin tuosta. Hunajapurkin ottaisin,
viltin ja jotain unimusiikkia, jotta nukahtaisin uudestaan.”
Jos
rakentaisit puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Muistikirjan
ja kynän (ja kiikarit). Tutkisin ympäristöä ja tekisin lauluja.”
Jos voisit
palata aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn ajanjaksoon tai
hetkeen, minne menisit? ”Mua kiinnostaisi oma lapsuuteni, olisi
kiva nähdä itseni pienenä, ilman minkäänlaisia suodattimia.”
Mitä aiot
tehdä seuraavaksi? ”Menen Kansallisteatteriin ja klo 19 alkaa
Kuningas kuolee-näytelmä.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä : ”Jee mä en oo koskaan saanut
vastata näihin!”
-
Mistä sanasta pidät eniten? - Rakkaus
-
Mistä sanasta pidät vähiten? - Viha
-
Mikä sytyttää sinut? - Kohtaaminen
-
Mikä sammuttaa intohimosi? - Kohtaamattomuus
-
Suosikkikirosanasi? - Vittu
-
Mitä ääntä rakastat? - Musiikkia
-
Mitä ääntä inhoat? - Hälinää
-
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Poliitikko
-
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Sellaista ei ole, koska
näyttelijänä voisin sukeltaa kaikkiin nahkoihin. Paitsi korkealla
en haluaisi olla, eli vastaan nosturinkuljettaja.
-
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun
saavut Taivaan porteille? - Hyvin sä vedit!