Peter Nybergin tapasin
helmikuun puolivälissä 2017 Panimoravintola Bruuverissa Helsingin
Kampissa.
Vuonna 1993 syntynyt
Peter on horoskoopiltaan vesimies. ”Oon kotoisin Salosta, käynyt
kaikki kouluni siellä. Lukion jälkeen lähdin opiskelemaan Lahteen
ja muutin ensimmäistä kertaa pois kotoa. Lahden lähiopintojeni
jälkeen palasin Saloon joksikin aikaa kirjallista oppariani varten,
mutta sitten kävikin ns. klassisesti ja tietokoneeni hajosi.
Kirjoitushommat jäi kesken ja tuli vaan lähinnä hengailtua siellä.
Nyt syksyllä on hauska palata takaisin Saloon teatteria tekemään,
sieltä kuitenkin kun oon lähtöisin. Tällä hetkellä mä asun
Helsingissä, duunit kun on Espoossa Äidinmaa-musikaalin parissa.”
(c) Jarno Lindholm |
Mitä harrastat? ”Niin…
täähän oli mulle rakas harrastus ennen kuin tästä tuli mulle
”oma ala” ja osa mua. Siis musiikki, laulaminen, kitaran-ja
pianonsoitto, teatteri, tanssi ja niin edelleen. Nyt kun kaikki tuo
on osa mun arkeani, en pysty mitenkään sanomaan noita enää
harrastuksiksi. Lenkkeily, piirtäminen, maalaaminen ja kokkaaminen
on mulle tällä hetkellä tavallaan terapeuttisia
vapaa-ajanviettotapoja, kesäisin myös purjehdin. Lapsena oon
piirtänyt tosi paljon sarjakuvia. Viime kesänä mun siskoni pääsi
ylioppilaaksi ja maalasin hänelle lahjaksi taulun. Kokkauspuolella
mun bravuureitani on selkeästi sea food. Kokkaaminen on kyllä mulle
pieni terapiahetki kaikesta muusta, pääsee kunnolla keskittymään
vain siihen. Töistä kun kotiudun, eipä tule ensimmäisenä mieleen
että taidanpa laulaa jotain. Nyt laulattaa kovasti! No, kyllä
niitäkin hetkiä välillä tulee, muttei enää niin paljon kuin
opiskeluaikoina. ”
Minäkin olen lapsena
piirrellyt paljon ja tehnyt kirjojakin, joihin olen piirtänyt kuvat
ja sanellut tekstit… ”Kuulostaa tutulta! Etenkin Lumikki oli
lapsena mulle tärkeä juttu, ja itse asiassa Lumikki oli myös
ensirakkauteni… Lumikki-piirretyn pohjalta tein oman versioni,
johon piirsin kaikki kuvat ja suttasin tekstit, kun en osannut
kirjoittaa. Selostin sitten tarinan kuvien pohjalta kaikille.
Prinssin hommista en kyllä haaveillut silloin, en ole koskaan oikein
sympatiserannut prinssiä Disney-jutuissa. Ensimmäinen Disney-hahmo,
jossa lapsena näin itseäni, on ollut Aladdin, ja sehän on aika
antisankarihahmo. Mun mielestäni kaikki pahikset ja antisankarit on
paljon mielenkiintoisempia hahmoja kuin prinssit, jotka on jotenkin
olevinaan niin söötin täydellisiä.”
”Kirjoittamisesta
tuli vielä yksi juttu mieleeni, eli ensimmäinen lukemani sana on
ollut ”Dallas”. Joskus nelivuotiaana katselin äidin kanssa
televisiota, ja sieltä sattui tulemaan Dallas. Aloin vaan luetella
niitä kirjaimia. Ensimmäinen kirjoittamani sana on sitten ”Lapin
Kulta”. Siitä se näyttelijä lähtee hiljalleen liikkeelle,
hahah!”
Soitat siis ainakin
kitaraa ja pianoa. Entä muut soittimet? ”Niitä lähinnä. Aina
kun menen vanhempieni luokse Saloon, ilta menee pianon ääressä,
kun sattuneesta syystä täällä ei kerrostaloasunnossa oikein tohdi
soitella. Klassista kitaraa soitin viidenneltä luokalta yläasteen
loppuun. Laulamisesta alkoi hiljalleen muodostua mun
pääinstrumenttini, ja jossain kohtaa kitaransoittoni alkoi muuttua
itseni säestämiseksi ja enää ei jaksanut etydit kiinnostaa…
Klassisessa kitarassa on selkeästi mun opetukselliset juureni, ja
koulun kautta on tullut sitten vapaat säestykset jne. Nykyään mä
soitan pianoa eniten. Välillä on kiva ottaa haltuun myös uusia
soittimia, ja tässä Äidinmaa-musikaalissahan mä soitan
kontrabassoa.”
Äidinmaassa myös pussaillaan ... (c) Andreas Janett |
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi ammatillisessa mielessä? ”Väittäisin
tässä kohtaa, että mun ehdoton vahvuuteni on laulaminen ja
lauluilmaisu. Lukioikäisenä olin mukana bile/funkbändissä ja
siellä on mun laululliset juureni, ja jo niihin aikoihin aloin
opetella erilaisia genrejä rockista oopperaan. Osaan heittäytyä
genrestä toiseen aika sujuvasti, ja saan esimerkiksi musikaalissa
tarinan ja tunteen linkitettyä lauluun, ilman että esitetään
laulu numeron vuoksi. Laulupuoli oli mun ykkösjuttuni aloittaessani
Lahden opinnot, ja näyttelemistä ja tanssia pääsin hiomaan sitten
opintojeni aikana.”
Onko sinulle jotain
bilekikkaa tai muuta vastaavaa? Alatko heittelemään voltteja
tietyssä vaiheessa tai niin edelleen? ”Volttien ja taikatemppujen
puolesta luojan kiitos ei ole! Mä olisin siinä vaiheessa
sairaalassa, jos alkaisin niitä heitellä. Siinä vaiheessa kun
kello lähenee pilkkua ja ollaan karaokebaarissa, mä laulan
viimeisetkin äänihuultenrippeeni pois kun menen vetäisemään Joe
Cockerin ”Unchain My Heart”. Toi tuli nyt ekana mieleen… Toinen
”kikka” on sitten se, kun laulukieli muuttuu italiaksi. Siinä
vaiheessa voi pikkuhiljaa alkaa tilaamaan taksia ja lähteä kotia
kohti.”
Mikä olisi sellainen
taito, jonka haluaisit vielä osata? ”Voi kuule, sitä haluaisi
osata vaikka mitä. Kukapa ei esimerkiksi haluaisi Freddie Mercuryn
äänialaa itselleen tai puhua sujuvasti seitsemää eri kieltä? En
haluaisi niinkään yhtä selkeää lisätaitoa, vaan haluaisin hioa
ja kehittää kaikkia musiikkiteatterissa tarvittavia osa-alueita
isoon ja arvostettuun asemaan asti, ja se on ihan mahdollistakin.
Olishan kaikki akrobaattinen kehonhallinta ja vastaava ihan törkeän
hienoa, tosin tässä iässä voisi olla vähän hankalaa mennä
kunnolla sille alueelle äkkiseltään. Hoidetaan tuo
musiikkiteatteripuoli nyt ensin, ja katsotaan lisätaitoja sitten
myöhemmin.”
(c) Petri Knuuttila |
Mikä on ollut
toistaiseksi suurin ammatillinen haasteesi, jonka olet urasi varrella
kohdannut? ”Vastaan muutamankin jutun. Vuonna 2014 oli mun
ensimmäinen työharjoitteluni LAMK:in puolesta, ja pääsin
auditioneiden kautta Lahden Kaupunginteatterin ”Chicagoon”
mukaan. Se oli mun ensimmäinen ammattilaisproduktioni ja pelkkää
showta 2,5 tuntia. Showtanssijana olin täysin epämukavuusalueellani
ja vietin monta unetonta yötä miettien, etten osaa mitään. Tuli
kyllä opittua todella paljon, enkä vaihtaisi päivääkään pois
ja oon todella iloinen, että kävin kaiken sen läpi. Se oli todella
iso koulu mulle – ensinnäkin se, että olin ensimmäistä kertaa
ammattiteatterin lavalla ja sain maistiaisia ammattilaiselämästä
ja se, että olin mukana tanssimusikaalissa, joka oli mulle uutta.
Kesällä 2015 tulin tekemään Teatteri Provinssille Saloon
Satumaa-nimisen tangomusikaalin, jossa näyttelin Unto Monosta. Se
taas oli mun ensimmäinen iso roolini, koko tarina kun linkittyy
häneen ja ainahan siinä on haastetta, kun kyseessä on ihan
oikeasti olemassa ollut henkilö, jonka koko elämänkaari käydään
läpi. Siinä mentiin näyttelijäntyöllisesti ja roolityöllisesti
syviin vesiin, hänellähän oli mielenterveys-ja alkoholiongelmia.
Tein todella paljon töitä sen roolin eteen. Keväällä 2016 oli
muutama näytös Cats-musikaalikonsertista, joka oli LauKesin ja
Lahden Kaupunginteatterin yhteistuotanto. Tein siinä Rum Tum
Tuggerin roolin (suom. Räntäntouho), joka oli yksi mun
unelmarooleistani. Sekään ei ollut mikään iisi rooli, kun
energian pitää oikein vyöryä yleisön joukkoon ja monella oli jo
valmiiksi ennakkokuva siitä, millainen sen pitää olla. Oletusarvo
oli kova jo valmiiksi. No, nyt on menossa Äidinmaa. Ekaa kertaa olin
hakemassa koulun puolelta isoon hienoon kantaesitysmusikaaliin mukaan
ja pääsin. Lisää unettomia öitä on luvassa, kun pääsen vielä
tutkimaan ihmismielen synkimpiä syövereitä. Harjoitukset alkoivat
juuri, syksyllä on nimittäin tulossa Salon Teatteriin Jekyll &
Hyde -musikaali, jossa olen nimiroolissa. Laulullisesti tuo on
järjettömän haastava, ja pitää olla uskottava, pelottava Edward
Hyde. Mun mielestä siinä pitäisi mennä ihan Hannibal Lecter
-osastolle. Tässä nyt muutama ammatillinen haaste… Oon sitä
mieltä, että jokainen produktio on jo itsessään iso haaste ja oli
produktio mikä tahansa, pyrin aina tekemään kaiken niin hyvin kuin
ikinä osaan.”
Rum Tum Tugger |
Onko suvussasi muita
teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei
tietääkseni ole ainakaan lähipiirissä, oon siinä suhteessa suvun
musta lammas. Isäni on kyllä musikaalinen ja oli nuorena innokas
harrastaja. Hän ei osaa lukea yhtäkään nuottia paperista, mutta
antakaapa hänelle mikä tahansa instrumentti käteen, niin kyllä
lähtee jotain aina. Hänen puoleltaan oon saanut innostuksen ja
”hajun” musiikin puolelle.”
Mikä sai sinut sitten
kiinnostumaan nimenomaan tästä alasta? ”Mä oon aina ollut vähän
erikoinen ja outo lapsi. Mua on kiinnostanut teatteri ja taide jo
ihan lapsesta asti todella paljon, ja elämässäni on ollut muutama
henkilö, jotka ovat potkineet ja kannustaneet mua tälle alalle.
Mulla oli ala-asteella yksi opettaja, joka oli (ja on vieläkin)
todella kiinnostunut teatterista ja on monin tavoin kultturelli
ihminen. Hän laittoi mua koulun näytelmäkerhoihin ym. ja kannusti
osallistumaan. Hänen kauttaan mun jo valmis kiinnostukseni alkoi
kipinöidä enemmän. Lukiossa musiikinopettajani laittoi mut
lukiomusikaalin päärooliin ja potki mua tälle alalle enemmänkin.
Tehtyäni Teatteri Provinssin lavalla ”Sound of Musicin” mua
vietiin… se oli ns. ”viimeinen naula arkuuni”. Siinä kohtaa
päätin, että tää on mun juttuni. Vaikka kuinka vannoin
itselleni, että tää on hyvä harrastus ja hankin järkevän työn,
kyllähän se niin oli että jos lapsesta asti oli ajatus kytenyt
päässäni, ei sitä voinut enää vastustaa. Oon ollut onnekas
siinä mielessä, että lähipiirini on kannustanut mua aina.”
Muistatko vielä
ensimmäisen roolisi? ”Muistan kyllä! Ala-asteella oli sellainen
näytelmä kuin ”Pisimi – pieni vihreä mies” (lastenversio
E.T.:stä) ja tietysti olin tämä avaruusolento. Lukiossa
ensimmäinen roolini oli kulttimusikaalissa ”Paluu kielletylle
planeetalle”, jossa näyttelin Prosperoa ja teatterinlavalla eka
roolityöni oli Sound of Musicissa Rolf.”
Mikä oli sitten
seuraava siirtosi? ”Suoraan kirjoitusten jälkeen menin Lahteen.
Lukion tokalla hain TeaKiin ja pääsin silloin kolmanteen vaiheeseen
asti. Seuraavana vuonna yo-kirjoitukset ja TeaKin pääsykokeet oli
samaan aikaan enkä pystynyt osallistumaan, ja ajattelin etten selviä
ikinä tästä pettymyksestä. Niihin aikoihin luin Lahden
koulutuksesta ensimmäistä kertaa ja löysin sen siinä suuressa
hädässäni. Hain sisään ja pääsin, vuosi oli 2012. Palaset
loksahtelivat paikalleen ja heti ensimmäisestä koulupäivästä
alkaen tiesin, että tämä on mun juttuni. Opinnoissa ollaan tällä
hetkellä loppusuoralla, opinnäytetyö on vielä kesken.”
Onko sinulla ollut
missään vaiheessa muuta alaa mielessäsi, vai onko tämä ollut
ihan selkeä juttu? ”Nelivuotiaana halusin sarjakuvapiirtäjäksi.
Jossain kohtaa halusin papiksi tai salaiseksi agentiksi.
10-12-vuotiaana halusin poliitikoksi, olin oudon pikkuvanha ja olin
kuin se yksi Putouksen sketsihahmoista… Lääkäri oli mielessä
joskus, samoin opettaja. Jos näyttelijän-tai muusikonura ei lähtisi
lentoon, olisin mielelläni opettaja - innostaja ja kannustaja
jollekin, ja auttaisin löytämään sen oman tiensä. Soisin
kaikille nuorille sen, että heillä olisi innostavat opettajat!
Itselleni oli apua siitä todella paljon.”
Miksi juuri tämä ala
tuli valittua eikä nuo aiemmat? ”Oli mulla valtava itseilmaisun
tarvekin, mutta en mä osaa oikein edes sanoa tähän mitään
järkevää syytä. Muuttolinnunkin jos kasvattaa poikasesta asti
häkissä, se vietti vaan iskee myöhemmin jostakin ja lähdettävä
on. Mussa on sisäänrakennettu vietti, pakko vaan päästä lavalle.
En osaa selittää sitä. Outo, kupliva tunne sisälläni. Vähän
kuin huumeisiin viittaava addiktio myös. Jännitys kun purkautuu
lavalla, siitä tulee vaan niin älyttömän euforinen olo ja siihen
jää omalla tavallaan koukkuun. Lisäksi tää tuntuu oikealta ja
tätä mä haluan tehdä. En mä osaa antaa tähän mitään
järkiperäisempää syytä.”
Mikä on ollut tärkein
oppi, jonka olet saanut ja mistä/keneltä se on tullut? ”Äidiltäni
oon esimerkiksi saanut sellaisen elämänohjeen, että ”kerro aina
totuus, vaikka se satuttaisi kumpaakin osapuolta”, ja oli tilanne
mikä tahansa, niin totuuden kertominen on aina kaikista tärkeintä.
Ei valehtele muille eikä itselleen, missään. Yläasteen
luokanvalvojaltani taas on peräisin se, että ”minkä taakseen
jättää, sen edestään löytää”. Pitää olla avoin, auki ja
rehellinen itselleen ja muille, ja käy asioihin käsiksi eikä
työnnä niitä mielestään syrjään.”
Mökkinaapurit (c) Johannes Wilenius |
Onko sinulla omia
esikuvia tms. joita erityisesti ihailet tai arvostat? ”Suomalaisista
tekijöistä äänellisesti esikuvani on Pentti Hietanen, monen eri
tyylin taitaja ja hän osaa kaikkea. Tuukka Leppänen myös, hän on
järjettömän hyvä näyttelijä ja musikaalinen lahjakkuus.
Ulkomaisista sitten Ramin Karimloo, joka on ollut niin Jean
Valjeanina kuin Oopperan kummituksenakin. Lisäksi Anthony Warlow,
joka on ollut Tohtori Zivagona ja Jekyll & Hydena esimerkiksi.
Selkeästi esikuvinani on musikaaliartisteja, jotka osaavat laulaa
ihan kaikkea oopperasta rockiin, ja he ovat herkkiä niin
näyttelijäntyöllisesti kuin laulullisestikin, tuovat tunteen
mukaan niin että selkäkarvat nousevat pystyyn. Nämä ovat myös
eniten mun taiteellista ja musiikillista makuani muokanneita
henkilöitä.”
Onko sinulla nyt mitään
roolihaavetta? Rum Tum Tugger meni jo ja Jekyll & Hyde on
tulossa. ”Tohtori Zivagon roolin haluaisin tehdä ja ihan lapsesta
asti olen haaveillut Phantomin roolista Oopperan kummituksessa.
Mennyt viitta liehuen pitkin rappukäytäviä… Phantomin rooli on
se yksi ylitse muiden, voi kunpa sen pääsisin joskus tekemään.”
Missä eri teattereissa
olet ollut mukana? ”Teatteri Provinssi Salossa ja tulossa on Salon
Teatteri, Lahden Kaupunginteatteri, Kansallisteatteri (Slava), LauKes
(Cats ja Mökkinaapurit) ja Espoon Kaupunginteatteri.”
Kuka olisi unelmiesi
vasta/kanssanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet tahansa?
”Täähän on paha! Mä haluaisin tehdä kaikkien kanssa!
Tulevaisuudessa olisi mahtavaa tehdä jotain ”vanhojen” Lahden
luokkakavereidensa kanssa, kun kaikki meistä ovat tahoillaan
kartuttaneet omaa osaamistaan ja uraansa. Näki sitten nyt vuoden-
tai vanhoina konkareina parinkymmenen vuoden päästä. Tuo olisi
mahtavan hieno idea jo itsessään, eikä mikään mahdotonkaan. Mä
en sillai osaa ajatella, että kenen kanssa olisi siistiä tehdä.
Äidinmaa-musikaalistakin tunsin ennalta ainoastaan Mikael Saaren ja
Puntti Valtosen, ja teatteriproduktioiden hienoushan on siinä, että
proggisten kautta opit tuntemaan eri ihmisiä, ja työssä ollaan eri
tavalla ”herkillä”, kuin monessa muussa ammatissa. Siinä oppii
tuntemaan toisen paremmin.”
Minkä kappaleen
haluaisit esittää julkisesti? ”Duettona haluaisin laulaa
Zivagosta ”On The Edge of Time” ja Phantomista ja Les
Misérablesista voisin vetäistä kaikki biisit! Noita harvemmin
pääsee vetämään ison orkesterin kanssa missään...”
Miten sinä
määrittelisit ”teatterin taian”, vai voiko sitä edes
määritellä? ”Teatteri on taikaa itsessään mun mielestäni.
Valot kun lähtee himmenemään, siinä tulee selkeä sopimus
katsojan ja näyttelijän välille ja katsoja alkaa herkistyä
tarinalle. Ja lisäksi illuusio siitä, että ollaan jossain ihan
muualla. Äidinmaassa on esimerkiksi kohtaus, jossa on neljä tuolia
ja yleisö ei kyseenalaista missään vaiheessa sitä, etteikö siinä
ajettaisi autolla. Siinä jos missä on teatterin taikaa. Maailmaan
uppoudutaan ja eletään mukana tarinassa. Koko teatterin maailma on
mielestäni maaginen, se naurattaa ja herkistää, ja sillä on iso
kyky puhutella katsojaa kunnolla, ilman pakkosyöttöä.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua tai saavat innostumaan? ”Muut ihmiset, sellaiset
jotka ovat itsekin innostuneita ja joilla on oma palo tekemiseensä.
Tuollainen antaa vaan lisää bensaa mun liekkeihini. Muiden intohimo
tarttuu myös muhun ja lyö vaan lisää löylyä. Teatteri on
loppupeleissä niin tiimityötä, ja onneksi oon päässyt tekemään
innostavissa porukoissa, joissa on runsaasti sekä intoa että
taitoa.”
(c) Teatterikärpänen |
Onko sinulle
muotoutunut mitään omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat
aina ennen esitystä? ”Ei mulla oikeestaan ole, mä koitan relata
mahdollisimman paljon ennen vetoa. Mä teen kaikkea sellaista, mikä
saa mut rauhoittumaan. Tunne verhoissa on välillä todella
epämiellyttävä, ja mä pyrin sitä minimoimaan. Yksi hyvä tapa
mulla kyllä on, eli pyrin käymään kaikki ihmiset läpi vähintään
moikkaamassa. Teatteri kun on yhteistyötä, ja siitä syntyy samalla
sellainen yhteinen hetki ennen lavallemenoa.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Chicagon yleisökenraalissa mulla meni
polvi sijoiltaan, mutta toi ei ollut mikään ’hauska,
legendaarinen tapaus’ vaan pahempi juttu muuten. Myöhemmin sitten
charlestonia tanssiessani vedin nenä edellä suoraan lattiaan
rehelliset Aku Ankka-pannut, ja koitin sitten hymyillä ja esittää
yleisölle, että oli tarkoitusperäinen. No, sitten on liuta näitä
pienempiä juttuja, jotka pistää naurattamaan. Mökkinaapureissa
mulla oli yksi totaalinen pikavaihto Alpoksi ja lavalletullessani
mulla oli viikset ties missä, se oli vielä viimeinen esitys ja Joel
vielä kehtasi ottaa mun viikseni ja suoristi ne. Loppukohtauksesta
ei meinannut tulla yhtikäs mitään! Slavassa oli se kohtaus, jossa
oltiin Pohjois-Koreassa ja mulla lensi hatusta nappi irti kesken
kaiken. Aattelin ensin, että selviän kyllä, ja ykskaks
polettinauha pyyhkäisee naamani editse. Se alkoi kutittaa, ja
erehdyin katsomaan yleisöä, jossa osoiteltiin mua ja hihiteltiin.
Yritin pitää pokkaani, ja sitten mentiin muodostelmaan, jossa
vastapari näki mut ja sitä alkoi naurattaa oikein kunnolla. Siinä
sitä oltiin pohjoiskorealaisia tiukkailmeisiä sotilaita! Ihan
kauheeta. Onneksi mikit oli kiinni. Alaan liittymätön klassikko
ala-asteelta: Kävelin kouluun kypärä päässä koska unohdin
pyörän kotiin. Ja ei. Tämä ei ole vitsi.”
Ne kuuluisat viikset (c) Kristina Nyberg |
Kerro joku oikein hyvä
muisto. ”Lapsuudesta kesäpäivät saaristossa niin, että läsnä
olivat perheen lisäksi isovanhemmat. Lähihistoriasta
hyväksymiskirje Lahden kouluun, jolloin elämäni teki todella ison
muutoksen”
Onko sinulla mottoa?
”Unelmat eivät olisi unelmia, elleivät ne olisi vaikeasti
saavutettavissa.”
Mitä muuta haluaisit
mahdollisesti kertoa itsestäsi, onko jotain olennaista jäänyt
kysymättä? ”Olen äärimmäisen eläinrakas ihminen ja
ensimmäiset lemmikkini olivat kaksi sammakkoa nimeltä Matti ja
Teppo-”
Osaatko imitoida
ketään? ”Aladdin. Luotathan?”
Mikä sarjakuvahahmo
tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla ja miksi? ”Haluaisin olla
Batman, sillä hahmolla on todella karu ja hieno tarina.”
Jos sinusta tehtäisiin
supersankarihahmo, mikä olisi nimesi ja supervoimasi? ”Mä olisin
joku outo diplomaattihenkinen tyyppi… Mä olisin Martti Ahtisaari –
mies!”
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Mulle ei riittäisi päivä. Mä
haluaisin olla naisena vähintään kuukauden, jotta mulla olisi
suhteessa ainakin yksi valttikortti lauseeseen ”Sä et tiedä miltä
musta tuntuu!” ”Tiedänpäs!” Siinä ajassa mä oppisin ehkä
ymmärtämään naista enemmän kaikenlaisten biologisten kipujenkin
kannalta. Päivä ei siihen riittäisi. Ei millään.”
Jos voisit aikakoneella
palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? Historiaa et voisi kuitenkaan muuttaa. ”Monikin ajankohta.
Haluaisin nähdä antiikin ajan, koska sieltä kuitenkin on meidän
länsimainen kulttuurimme saanut alkunsa ja oon valtava
historia/mytologia-diggari. Toinen olisi jazzin kulta-ajan Amerikka,
jossa tanssittiin salakapakoissa ja jammailtiin New Orleansin
kaduilla, 1950-luvun kapinallishenkinen rock-kulttuurin nousu sekä
sokerina pohjalla, 80-luku, josta omat vanhemmat kertoo aina
mielettömiä tarinoita. Olisi makeeta mennä sinne vaikka viikoksi
ja katsastaa, että oliko ne bileet todella niin hyvät.” (toim.huom. Ei ollut!)
Jos rakentaisit puuhun
majan, millaisen majan rakentaisit ja mitä sinne ottaisit mukaan?
”Ensinnäkin se olisi varmasti aivan äärettömän ruma ja
vaarallinen mun matemaattisilla ja kädentaidoillani, mutta varmaan
joku sellainen, että latvassa olisi asuintila ja alhaalla maassa
olisi tulisija. Näin haaksirikkomielessä kun ajatellaan.”
Jos sinun elämästäsi
tehtäisiin esitys, millainen se olisi ja kuka olisi sinun
roolissasi? ”Isolla rahalla tehty musiikkielokuva, jossa mun osassa
nähdään Jake Gyllenhaal. Mistä saan haettua apurahaa tähän?”
Mitä haluaisit kysyä
minulta? ”Haluan ehdottomasti kuulla Bernard Pivot’n kysymysten
vastaukset sun puolelta!”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä : (Ja
kysyjän vastaukset suluissa)
Mistä sanasta pidät
eniten? - Kaipaus (maukas)
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Römpsä (mätäpaise)
Mikä sytyttää sinut?
- Yhteys (silmät)
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Päällekävelevä ylimielisyys (tylsyys)
Suosikkikirosanasi? -
Perkele (vitunvitunvittu)
Mitä ääntä rakastat?
- Aallokko (viulu)
Mitä ääntä inhoat? -
Rälläkkä (haarukka
ja veitsi lautasta vasten)
Mitä muuta kuin omaa
ammattiasi haluaisit kokeilla? - Arkeologi (satutäti)
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Siivooja (ei
ikinä enää puhelinmyyjäksi)
Jos Taivas on olemassa,
mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? -
”Tervetuloa kotiin!” (Tervetuloa.
Tuolla nurkkapöydässä jo Matti Pellonpää sinua odotteleekin.)
Loppukevennys :) (kuvaaja ei tiedossa) |
Olipa taas kiva haastattelu, kiitos Talle (ja Peter)! Tästä syksyn Salo-hommasta en tiennytkään, sitä siis odotellessa. Voisin tuon Jekyllin vielä tällaisella pääroolimeiningillä käydä katsomassa. :) Nybergin uraa seuraan kyllä ilolla, on päässyt ilahduttamaan lavalla moneen kertaan.
VastaaPoistaTervetuloa vain Linnea! Ihana kuulla :)
Poista