Reidar Palmgrenin
tapasin lokakuun loppupuolella 2016 Helsingin Forumin
Picnic-kahvilassa. Aiemmin päivällä Reidar oli ollut
Messukeskuksessa Kirjamessuilla haastateltavana ja uusinta teostaan
”Kirpputori” signeeraamassa. ”Yleensä mulla on vain yksi
isompi tekeminen päivää kohti, esimerkiksi jos on aamulla
hammaslääkärikäynti, loppupäivästä en tee mitään koskapa se
päivän ”iso juttu” oli jo. Tänään onkin sitten todella
harvinainen päivä, kun ensin olin Kirjamessuilla, nyt sinun
haastateltavanasi ja illalla menen vielä teatteriinkin!”
Vuonna 1966
syntynyt Reidar on horoskoopiltaan rapu. ”Oon syntynyt Helsingissä
ja juureni ovat hyvin vahvasti täällä. Oon asunut Tampereella
vuodesta 1989 ja mulla on siellä asunto ja molemmat poikani, mutta
juureni ja henkinen kotini on täällä. Helsinki on mielestäni
Suomen hienoin kaupunki; Tampere on hyvänä kakkosena, mutta siinä
välissä on aika pitkä väli. Muualla en ole asunut, paitsi
väliaikaisesti töiden vuoksi.”
Mitä harrastat?
”Nukkumista, sähköpyöräilyä, polkupyöräilyä, luonnossa
liikkumista. Kirjallisuutta, teatteria ja taiteita, mutta ne ovat
myös työtä. Kyllä mä käyn ahkerasti taidenäyttelyissä ja
teatteriesityksiä katsomassa.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”En osaa. Yhdessä lyhytelokuvassa oon esittänyt
kitaristia, ja opettelin tasan yhden soinnun. Biisi oli sellainen,
että siinä rämpytettiin vain ja ainoastaan sitä yhtä sointua, ja
se kuulemma näytti ihan hyvältä! Sen enempää en oo soittanut, ja
oon syvästi kateellinen kyllä kaikille niille, jotka osaavat
soittaa jotain. Se on hieno taito, ja musta on uskomatonta nähdä
miten joku luo musiikkia. Se on mielestäni taidelajina muutenkin
ylivoimainen kaikkiin muihin taidelajeihin verrattuna. Musiikki menee
niin suoraan tunnemaailmaan. Hyvin harvoin näkee kenenkään
nousevan hurmioituneena pystyyn, hyppivän, kyynelehtivän ja
nauravan luettuaan kirjasta hienon kohdan.”
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi ammatillisessa mielessä
näyttelijänä/kirjailijana? ”Näyttelijänä mun vahvuuteni on
rytmitaju ja lisäksi mulla on aika hyvä analyyttinen, dramaturginen
taju. Mä en ole kauhean laaja-alainen näyttelijä, en juuri tanssi
ja laulan vähän, mutta väitän olevani suhteellisen hyvä omalla
sarallani. Älykäs näyttelijä, joka voi olla toki myös heikkous.
Älyllisyys ei välttämättä ole aina hyvä asia.”
”Kirjailijana mun
vahvuuteni on ehkä siinä, että mulla ei ole tyypillistä
kirjailijan tapaa katsoa maailmaa. Mut erottaa muista kirjailijoista
se, että mä katson maailmaa hyvin toiminnallisesti, dramaturgisten
tilanteiden kautta. Teatteritausta on mun tietynlainen
valttikorttini, ja osaan käyttää suomen kieltä myös hyvin. No,
niin osaa moni muukin, mutta väittäisin, että nämä ovat mun
vahvuuksiani.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Mä haluaisin osata laulaa
komeasti, ja soittimista huuliharppu voisi olla aika magee. Tiedän
kyllä jo nyt, että mulla ei riitä kärsivällisyyttä
opettelemiseen minkään soittimen kanssa, mutta huuliharppu olisi
siitä hauska, että se voisi kulkea aina taskussa mukana.”
Reidar Forumin kulmilla (c) Teatterikärpänen |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei
ole, ei isän eikä äidin puolelta. Isoisäni oli kyllä yhdessä
vaiheessa naimisissa Ilmi Parkkarin kanssa, joka oli näyttelijä ja
teatterinjohtaja aikoinaan, mutta hänhän ei varsinaisesti ollut
mulle sukua. Isäni puolelta löytyy tieteilijöitä ja äidin
puolelta vähän perinteisempiä ammatteja.”
Mikä sai sinut
kiinnostumaan teatterista ja näyttelemisestä? ”Mä olin hyvin
sulkeutunut teini-ikäisenä, lukutoukka ja jossain vaiheessa olin
koulukiusattukin. Änkytin, olin sisäänpäinkääntyvä, hyvin
älyllinen ja myös hyvin sarkastinen, joka tuli alemmuudentunteen
myötä. Se taitaa olla mussa vieläkin, en mä sitä kiistä.
Teatteri ja näytteleminen avasi mulle hyvin selkeästikin oven ulos
sisäänpäinkääntyneisyydestäni. Oon teatterille kaiken velkaa
siitä, että ylipäätään uskallan puhua ihmisille, oon aika
sanavalmis enkä pelkää itseni ilmaisemista ääneen.”
”Kaikki lähti
siitä, että mulla oli erittäin hyvä äidinkielenopettaja
Norssissa täällä Helsingissä ja hän piti lukion ekalla
ilmaisutaitokurssin, jonne jotenkin sai mut houkuteltua. Hän pisti
meidät jokaisen vuorollaan juhlasalin näyttämölle lukemaan jotain
tekstiä. Muut meni salin perälle seisoskelemaan ja kuuntelemaan. Mä
sitä tekstiä lukiessani huomasin, että ”hitto vie, noihan
kuuntelee ja suhtautuu muhun kuin olisin jotenkin merkittävä ja
teksti olisi omaani.” Se oli kauhean voimaannuttava hetki ja vaikka
suoritus oli amatöörimäinen, mä tajusin siinä samalla, että
voin pitää tässä kohtaa pienen tauon ja näyttää siltä, että
mietin tätä lukemaani asiaa, voin kääntää katseeni toisaalle ja
toiset kuuntelevat mua ja odottavat, mitä tapahtuu seuraavaksi. Oli
hienoa tajuta se, että voin omalla puheellani ja sen nopeudella
hallita sitä, miten mua kuunnellaan. Kaisa Lange oli
äidinkielenopettajani nimi, ja en tiedä olisiko tätä tapahtunut
ilman häntä.”
”Tämän jälkeen
mä olin hyvin aktiivinen Kellariteatterissa täällä Helsingissä
ja pyrin joka vuosi teatterikouluun. Viidettä vuotta hain TeaKiin ja
päätin hakea ensimmäistä kertaa myös Nätylle, jonne pääsin
sitten vuonna 1989. Valmistuin ´93.”
Missä vaiheessa
kirjoittaminen tuli mukaan kuvioihin? ”Se tuli vasta 90-luvun
loppupuolella. Mä oon ollut aktiivinen lukija ihan pikkupojasta,
aloin lukea nelivuotiaana ja oon lukenut ihan hirveästi kaikenlaista
aina siihen asti, kun aloin harrastaa teatteria. Siinä vaiheessa
käytännössä jäi kaikki lukeminen, ja aloitin uudelleen vasta
siinä vaiheessa, kun mun ensimmäinen oma kirjani ilmestyi (Jalat
edellä) vuonna 2001. Väliin tuli aika pitkä, liki viidentoista
vuoden mittainen tauko, jolloin en lukenut kuin ihan
välttämättömimmät eli ne, jotka piti esimerkiksi koulun puolesta
lukea. Olin freelancer-näyttelijä 90-luvulla (niin kuin käytännössä
oon ollut melkein koko ikäni, vuoden olin kiinnityksellä
Jyväskylässä ja pari vuotta sitten parin roolin kiinnityksellä
Hämeenlinnassa) ja 90-luvun loppupuolella olin työttömänä, ja
silloin aloin kirjoittaa. Tein aikoinaan pitkää tv-sarjaa (Elämän
suola) ja aika tutuksi tuli tuolloin tv-sarjojen käsikirjoitukset ja
etenkin niiden muoto. Mä intoonnuin siitä ja päätin kirjoittaa
lyhytelokuvan käsikirjoituksen, koska muoto oli tullut tutuksi.
Siinä on alku ja loppu, pituus on suunnilleen tämä, ihmisiä on
tietty määrä, ja alussa joku sanoo jotain. Toimintaa ja pieniä
viittauksia väliin. Tein käsikirjoituksen ja esittelin sitä
ohjaajille, dramaturgeille ja kollegoille TV2:lla, jossa tein
tv-sarjaa samaan aikaan. Sain ihan kannustavaa palautetta, mutta
kukaan ei hirveästi innostunut. Ajattelin, että tää oli sitten
tässä ja pistin kässärini ihan konkreettisesti pöytälaatikkoon.
Kului sitten aikaa ja ihan muista syistä mut valtasi tekemisen
puuska ja päätin, että kirjoitanpa siitä samasta aiheesta
novellin lisäämällä tekstiä väliin. Tajusin sitten, että
nythän mua ei rajoita enää mitkään lyhytelokuvan lainalaisuudet,
eli kuinka monta näyttelijää olisi vara palkata tai millaisiin
kustannuksiin lavasteet nousisivat. Voin kirjoittaa joukkoon lisää
väkeä ja laajentaa muutenkin, eikä se tulisi maksamaan yhtään
sen enempää. Pieni tarina alkoi kasvaa alusta kohti menneisyyttä
ja lopusta kohti tulevaisuutta, ja kirjoitin sitä aina kun en ollut
töissä. Hiljalleen siitä syntyi romaani, jonka Otava julkaisi.
Sattumalla oli osansa siinä, että musta tuli kirjailija. Lähetin
tekstini nimittäin useampaan kustantamoon, ja yksi niistä ei ole
vastannut vielä tänäkään päivänä. Jos olisin lähettänyt
vain sinne, olisin varmaan tyytynyt kohtalooni ja jatkanut entisellä
tiellä. Ei mulla ollut minkäänlaista aavistusta siitä, oliko
tekstini hyvä vai huono.”
Virallinen potretti |
Takaisin teatterin
pariin. Mikä oli kirjallisen lopputyösi aiheena Nätyllä? ”Siihen
aikaan se oli hiukan erilainen kuin nykyisin. Muistaakseni mä
kirjoitin taiteellisesta lopputyöstäni kirjallisen analyysin.
Taiteellisessa lopputyössäni Nätyllä olin Otto-niminen henkilö
Jussi Kylätaskun näytelmässä ”Maaria Blomma”. Otto oli
maallikkosaarnaaja, joka julistaa maailmanloppua. Juha Malmivaara
ohjasi. Muistaakseni kirjoitin tuosta, mutta en oo kyllä ihan varma.
Kirjallisella lopputyöllä ei ollut silloin niin suurta merkitystä
kuin nykyisin. Kaikki varmasti hyväksyttiin, kunhan sai jotain
aikaiseksi paperille...”
Onko sinua
kiinnostanut jokin muu ala, eli oliko sinulla muita urasuunnitelmia?
”Lapsena mä olin suuntautunut tieteeseen päin – ennustivat,
että musta tulee professori tai tutkija. Olin hyvin
luonnonsuojeluhenkinen, ja oon kyllä edelleenkin, ja oon aina
pitänyt eläimistä hyvin paljon. Yhtenä lapsuuden haaveenani oli
tulla Korkeasaaren intendentiksi tai Eläinmuseon johtajaksi. Joskus
teinivuosinani, ennen teatteriharrastusta ja äidinkielenopettajan
tehtävänantoa ja suunnannäyttöä, maalasin ahkerasti ja musta
piti tulla kuvataiteilija. Jos en olisi löytänyt teatteria, luulen
että taiteen tie olisi jäänyt multa kulkematta. Samoin
kirjoittamisen kanssa. Varsinkin ensimmäisten kirjojeni kohdalla se
oli seurausta näyttelemisestä, ja tapani katsoa maailmaa oli
näyttelijän tapa. Nykyisin koen, että mulla on ihan oma ääni
kirjailijanakin.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Se on hirveän kivaa työtä! Se on vaikeata ja
työolosuhteita ajatellen hirveän raskasta, mutta todella
palkitsevaa. Siinä saa tehdä töitä muiden ihmisten kanssa, se on
leikillistä ja ”antavaa”. Ihmisen ja maailman tutkimista, ja
sellaisenaan tyydyttää mua syvästi. Taloudellisesti se ei ole
mitenkään erityisen palkitsevaa, mutta rakastan tätä ammattia ja
se sopii minulle. Olisin muuten paljon sisäänpäinkääntyneempi
ilman tätä työtä.”
Roolikuvia osa 1 |
Miksi olet myös
kirjailija? ”Se on saman kolikon toinen puoli, joka jollain lailla
tyydyttää tutkijapuolta minussa. Se puoli minussa tykkää jäädä
kiinni johonkin yksityiskohtaan ja jää pohtimaan, ja se tyydyttää
sellaista ”märehtijää” minussa. Teatterissa ollaan aika lailla
muiden varassa, kirjailijan työ on paljon yksinäisempää ja
itsenäisempää. Toisaalta itsellä on täysi valta, mutta myös
vastuu kaikesta ja siinä mielessä se on moninverroin pelottavampaa.
Kirjailija ei voi syyttää vastanäyttelijää tyyliin ”kyllä mä
muuten, mutta kun toi oli huono”, tai huono teksti, huono ohjaus,
huono yleisö. No, kirjailija voi yrittää syyttää yleisöä, jos
se ei ymmärrä lukemaansa. Sitä ei pääse kuitenkaan pakoon, koska
todistusaineisto on kaikkien nähtävillä. Kirjan kirjoittaminen on
siis riskialttiimpaa, siinä ollaan henkilökohtaisesti enemmän
vastuussa kaikesta. Kirja myös jää olemaan eikä katoa, kun taas
teatteriesityksestä jää vain muisto ja kuvat. Ja kritiikit.
Teatteriesitys katoaa, ja niin sen kuuluu mennäkin. Kyllä mulle
tulee jotenkin hyvä mieli kun katson kirjahyllyäni, ja siellä
satojen kirjojen joukossa on viisi itsekirjoittamaani kirjaa. Tulee
tunne siitä, että minusta jää edes jotain jäljelle
jälkipolville, ainakin todistus siitä ajasta.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut? ”Valtavasti on
hirveän hyviä oppeja ja oon ollut tosi onnekas, että oon saanut
tehdä töitä hyvien ja hienojen taiteilijoiden kanssa. Jos nyt
yhden valitsen, valitsen Leena Havukaisen sanoman lauseen. Eilen
tajusin, mistä hän sen oli poiminut, vähän eri sanoin tosin.
(Reidar kaivaa repustaan Francois Truffaut´n ja Alfred Hitchcockin
haastattelukirjan). Tässä kirjassa Hitchcock sanoo näin, että
taiteessa kaikki on sallittua, paitsi olla ikävystyttävä. Musta se
on aika hyvä ohjenuora. Taiteessa saa olla röyhkeä, törkeä,
epäkorrekti, sentimentaalinen, lässy ja tyhmäkin, mutta
ikävystyttävä ei saa olla. Siihen ohjeeseen mä haluan uskoa.
Siinä vaiheessa kun joku osoittaa luottamusta ostamalla lipun ja
tulemalla teatteriin tai tarttumalla kirjaan ja avaamalla sen, niin
siinä vaiheessa katsoja/lukija on oman osansa tehnyt. Taiteilijan
tehtävä on siinä vaiheessa pitää huolta siitä, että taiteen
vastaanottaja ei ikävysty. Mun mielestäni tylsyys on taiteen surma
ja melkein tärkeimpää kuin mikään muu. Jos ihminen ikävystyy,
ei se ota vastaan sanomaakaan eikä mitään muutakaan.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia esikuvia, joita erityisesti arvostat tai ihailet?
”Kyllä mä nostan teatterin puolella, ja koko taiteen suhteen,
Kalle Holmbergin aika korkealle. Olin onnekas saadessani tehdä
Kallen kanssa viisi peräkkäistä kesää Pyynikillä töitä
(”Akseli ja Elina” kahtena kesänä, ”Täällä Pohjantähden
alla” kahtena kesänä ja ”Tuntematon sotilas”) - olin
suhteellisen pienissä tehtävissä, mutta sain olla kaikissa
prosesseissa mukana. Tästä on kulunut jo parikymmentä vuotta
aikaa, mutta edelleen silloin tällöin kohdatessani jonkun
dramaturgisen ongelman, taiteellisen kysymyksen tai rytmisen
ongelman, mä huomaan ottavani oppia sieltä, mitä Kalle teki ja
puhui. Se oli mulle vähän niin kuin toinen teatterikoulu, ja luulen
että se oli kaikille muillekin, jotka saivat olla siellä mukana.
Kyllä mulla kirjallisella puolellakin on ”esikuvia” valtavasti,
nostaisin sieltä esiin varsinkin Tove Janssonin. Tämä riippuu
kyllä vähän siitä, millaisia kirjoja on tullut luettua jossakin
merkittävässä iässä, mutta kyllä mulle Tove Janssonin
Muumi-kirjat on sellaisia, jotka ovat muokanneet mun tapaani ajatella
kirjallisuudesta.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit oikein fantasioida asialla?
”En mä koskaan ole tämmöistä miettinyt! Mulla ei ole koskaan
ollut oikein varaa valita vastanäyttelijöitä eikä mulla ole sen
puoleen ollut varaa kieltäytyä kenestäkään. Hmm, nyt tuli yksi
mieleen. Olemme kyllä tehneet yhteistyötä, mutta oon ollut vain
hänen ohjauksessaan. Haluaisin näytellä Birgitta Ulfssonin kanssa.
Hän ohjasi Helsingin Kaupunginteatteriin näytelmän ”Kuka
lohduttaisi Nyytiä?” kymmenkunta vuotta sitten, ja meillä oli
kyllä hirveän hyvä työyhteys ja tunsin hyvin voimakasta
hengenheimolaisuutta hänen kanssaan. Hän on hieno näyttelijä ja
hieno ihminen, suurisydäminen ja suuri sydämen sivistys.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja minkä kappaleen esittäisit? ”Haluaisin
laulaa Taru Valjakan kanssa. Olen tavannut hänet, hänen poikansa
oli luokkakaverini, ja musta olisi hauska saada Mikko mukaan
katsomaan, miten minä laulaisin äitinsä kanssa. Taru laulaisi
onneksi varmaan niin kovaa, ettei mun ääneni kuuluisi sieltä
taustalta, ja se saattaisi olla pelkästään hyvä asia. Tämä oli
mahdottomaan kysymykseen mahdoton vastaus!”
Roolikuvia osa 2 |
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”No, jos ammattilaisaikaa katsotaan,
niin Lahden Kaupunginteatterissa (teatterikouluaikaan harjoittelijana
tosin), Pyynikin Kesäteatterissa, Tampereen Teatterissa, Tampereen
Työväen Teatterissa, Jyväskylän Kaupunginteatterissa,
Hämeenlinnan Teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa, Teatteri
Avoimissa Ovissa ja lisäksi kesäteattereista Mustionlinnan
Kesäteatterissa, Porin Kirjurinluodon Kesäteatterissa ja Utran
Uudessa Teatterissa Joensuussa. Sitten on Kulttuuriosuuskunta Kaje,
jolla ei varsinaisesti ole omaa teatteritilaa. Vain Bocelli
puuttuu-näytelmän kanssa on tullut kierrettyä vierailuesityksenä
sitten monessa eri teatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö. ”Tampereen Teatterissa 90-luvun
loppupuolella esitetty Leena Havukaisen ohjaama ”Victor eli lapset
vallankahvassa” oli mulle tärkeä siinä mielessä, että se oli
ensimmäisiä juttuja, jossa tunsin olevani lavalla jotenkin
omillani. Aika monta vuotta teatterikoulun jälkeen oli paljon sitä,
että rooleista jotenkin selviytyi. Mulla ei ollut kauheasti
vaihtoehtoja siinä, miten roolin näyttelisin, vaan se meni siten
mihin pystyin ja mihin rohkenin. Tuo Victor oli ensimmäisiä
rooleja, jossa tunsin olevani ikään kuin roolin päällä ja pystyn
itse hallitsemaan, mitä tietä lähden sitä kuljettamaan.
Ohjaajalla oli tuossa iso osuus, Leenan kanssa oli hyvä tehdä
töitä. Se rooli oli mulle henkilökohtaisella tasolla tärkeä.
Myöhemmältä iältä voisin mainita Helsingin Kaupunginteatterista
Armfelt-näytelmän, joka oli taas sitten aivan eri lajia. Näyttelin
siinä kuningas Kustaa IV Aadolfia. Se oli siitä hieno proggis, että
siinä kaikki sodat käytiin tanssien ja ilmaisu oli hyvin groteskia.
Näyttelin siinä ensimmäistä kertaa vahvan maskin ja karmean
hahmon takaa, joka oli jännällä tavalla hyvin vapauttavaa. Olin
ollut aiemmin vähän semmoinen ”siloposkinen, pienileukainen,
suurisilmäinen nätti poika” ja tämä auttoi mua taiteilijana
pääsemään sen oman fyysisen hahmoni ulkopuolelle. Se oli hieno
näytelmä muutenkin, kolme kautta sitä aina silloin tällöin
pyöritettiin. Santeri Kinnunen oli Armfeltin roolissa, Oskari
Katajisto oli Kustaa III, joka ammuttiin juuri ennen väliaikaa ja
minä olin hänen poikansa, joka joutui hyvin vastahakoisesti
ottamaan kruunun vastaan. Rooli oli mulle hyvin merkittävä oman
taiteilijakehitykseni kannalta.”
”Jyväskylässä
heti Nätyn jälkeen sain olla mukana mm. Kesäyön unelma-näytelmän
Puckina, paikkaushommissa. Leena Havukainen ohjasi senkin ja siinä
yhteydessä tutustuimme. Puckin rooli oli myös hyvin rakas. Siinä
oli valtava määrä tekstiä ja liikettä, kuperkeikkaa, flengausta,
runomittaa. Opin siinä sen, että mutkat suoriksi ja tulta päin!
Haluan mainita myös Pasi Lampelan hienon romanttisen komedia ”Vain
Bocelli puuttuu”, jota olemme puolisoni Satu Silvon kanssa
esittäneet eri paikoissa ja ensi kesänä esitämme sitä Juvalla
nimellä ”Takahuoneen taika”. Siinä kaksi tarjoilijaa kohtaavat
ensimmäistä kertaa ravintolan takahuoneessa ja sen illan aikana
heille syntyy suhde.”
Miten sinä
selittäisit asian ”teatterin taika”, vai pystyykö sitä edes
selittämään? ”Teatteriinhan liittyy hirveästi kaikenlaista
mystisyyttä, myyttejä ja näyttämön taikaa – teatterihan on
taikalaatikko. Teatteri on salaperäistä, ja niin sen kuuluu
ollakin. Näyttelijähän on alunperin ollut jumalten viestien tuoja
tai shamaani, joka muuttuu henkiolennoiksi ja alkaa puhua niiden
äänillä ja vierailla kielillä. Jotain tuollaisesta ihmeuskosta on
jäljellä yhä, ja niin pitää katsojalla saada ollakin. Jos puhuu
liikaa siitä, miten näytellään tai miten esityksiä rakennetaan,
se taika katoaa. Se on vähän sama asia, että taikuri paljastaisi
temppunsa ja se on aina katsojalta pois. Taika on siinä, että
tullaan jostain arkisesta maailmasta hämärään tilaan, jossa
toiset ihmiset tekevät ihmeitä ja muuttuvat joksikin toiseksi.
Yhtäkkiä on olemassa rinnakkaistodellisuus, joka on tavallaan totta
ja jossa voi leikkiä vakavilla asioilla. Katsojat näkevät
turvallisesti asioita, joita eivät välttämättä arjessa pysty
havaitsemaan. Taika ei ole kenelläkään näyttelijällä, vaan se
liikkuu ihmisten välillä. Joku kysyy ja joku vastaa, ja siinä
välissä ennen vastausta on taikaa. Energia siirtyy ja liikkuu, ja
kun saadaan vielä yleisökin mukaan, kyllä sen näyttelijäkin
tuntee. Enempää en teatterin taikaa pysty enkä edes halua
selittää.”
Roolikuvia osa 3 |
Mitkä asiat
inspiroivat sinua näyttelijänä? ”Entistä enemmän vuosien myötä
mua inspiroi huumori. Mä haluan entistä enemmän nähdä huumoria.
Mä pidän useammista näkemistäni esityksistä ja tykkään
katsella ja nauttia, vaikka esityksessä olisi puutteitakin. Mitä
enemmän maailmassa on murhetta, sitä tärkeämpänä mä näen
lohdun ja ilon tarjoamisen. Mä näen paljon mieluummin hauskan kuin
traagisen tilanteen, nehän ei toki sulje toisiaan pois. Kaikista
mieluiten näkisin älykästä huumoria, mutta sekään ei ole
välttämätöntä. Täysin tollohuumorikin voi olla tavattoman
virkistävää!”
Entä mikä
inspiroi sinua kirjailijana? Mistä saat ideoita? ”Musiikki
inspiroi mua, mutta ideoitahan mä saan joka puolelta koko ajan.
Mulla on aina muistivihko mukana. Itse asiassa tuolla Kirjamessuilla
tuli yksi sanaleikki mieleen, joka pitää merkata muistiin ennen
kuin unohdan sen. Sanonkin sen nyt sulle, niin sitten se on ainakin
täällä tallessa. Sanotaan, että joku on lapsille ja
lapsenmielisille. Tuosta tuli sitten mieleen vielä, että joku on
lapsille, lapsenmielisille ja myös vastenmielisille. En tiedä missä
tuota voisi käyttää. Mutta kuten sanoin alkuun, musiikki toimii
mulla nostattajana. Kirjoittaessani mä soitan jotakin mahtipontista
70-luvun rockia, joka toimii mulle mielenkohottajana. Kirjoittaminen
ei ole mielestäni vaikeinta vaan se, että pystyy ylläpitämään
sen mielentilan, jossa kirjoittaminen syntyy. Musiikin avulla mä
pidän itseni hyvällä tuulella. Kirjoittaminen tapahtuu aina yksin,
näytellessä ollaan aina porukassa ja vire syntyy porukan kesken.
Kirjoittaessa vire on hoidettava yksin, ja siinä rutiini auttaa –
säännölliset elämäntavat ja säännöllinen työaika.”
Millainen on
työskentelytapasi kirjoittajana? ”Silloin kun varsinainen
leipätekstin kirjoitusvaihe on käynnissä, mä yritän pitää
suhteellisen säännöllistä elämänrytmiä. Mä yritän nukkua
hyvin ja paljon, yritän syödä hyvin, pidän itseni vireänä
hoitamalla itseäni ja pitämällä itseni mahdollisimman hyvällä
tuulella. Rytmini on säännöllinen – nousen ajoissa, aamulla syön
hyvin ja luen Helsingin Sanomat ja teen aamutoimet ja pyrin siihen,
että olisin klo 10 koneen ääressä ja ehkä puoli yksitoista
alkaisi tulla jotain tekstiä. Yhteentoista mennessä olisi hyvä
ollut tulla sellaista tekstiä, josta on johonkin. Aina se ei
onnistu. Vauhdin ollessa päällä jos saa pari-kolme tuntia tehtyä
töitä, niin se on jo tosi hyvin. Pitemmät työrupeamat
kirjoittaessa on aika vaikeita, ainakaan multa ei onnistu. Yritän
pitää viisi – tai nelipäiväisen työviikon suunnilleen ja
viikonlopuisin lepään. Jos mä aamulla saan kolmessa tunnissa
itseäni tyydyttävää raakiletta aikaan, mä oon illalla vapaa
tekemään kaikkea muuta. Jos oikein tekee mieli, saatan palata
tekstiin vielä illalla tai tehdä muistiinpanoja. Hyväntuulisuus on
ehkä tärkein asia mulle tässä prosessissa.”
Podetko
ramppikuumetta? ”En, jos tarkoitat sillä sitä, että pelkäisin
lavallemenoa tai esiintymistä. En oo koskaan kauheasti kärsinyt
siitä. Joskus jänskätti enemmän, mutta oon huomannut sen, että
jännittämisestä ei ole mitään hyötyä. Mulle se on ainakin
este. Joku minua viisaampi on sanonut, että ”ainoa este luovuuden
tiellä on pelko”. Se voi olla epäonnistumisen pelko, mutta myös
onnistumisen pelko. Tuntemattoman pelko. Se oli itselleni hyvä
oivallus tajuttuani, että jännittäminen ei auta mua yhtään. Moni
ajattelee, että ollakseen vireessä pitää olla pikkuisen
jännitystä mukana. Mä en ole koskaan mennyt lavalle ilman että
olisin vireä, se on automaattisesti virettä nostattava tilanne.
Siitä ei ole yhtään mitään hyötyä, että jännittäisin ja
hikoilisin ja vatsa olisi kuralla. Se lukitsee! Mike Tyson puhui
kirjassaan mielikuvituksesta kiinnostavasti. Miten mielikuvitus
voikaan olla paras apu, mutta myös vihollinen. Ennen ottelua voi
kuvitella, miten taistelee vastassa olevan jätkän kanssa, mutta
mitä lähemmäs ottelu tulee ja alkaa muodostua painetta, alkaa
mielikuvitus toimia vastaan. Silloin rupeaa kuvittelemaan
vastustajalle ominaisuuksia, joita hänellä ei ole. Tuo on
mielestäni erittäin hyvä neuvo myös näyttelijälle.
Harjoitusvaiheessa mielikuvitus on erinomainen asia, mutta ennen
esitystä ei pidä kuvitella kaikenlaista yleisöstä ja
esityksestä.”
Onko sinulla omia
rituaaleja tai rutiineja, joita toistat ennen esitystä? ”Tämän
nappasin yhdeltä vanhemmalta näyttelijäkollegalta. Olimme
vierailulla Tampereen Teatterin kanssa toisella näyttämöllä,
saavuimme tämän kollegan kanssa näyttämölle ja katselimme
asemia, valoja ja vastaavia. Rauhallisen hetken tultua hän meni
näyttämölle yksin, polvistui lavalle ja suuteli näyttämöä.
Hänellä oli tapana tehdä sinunkaupat uuden paikan kanssa. Minusta
se oli hirveän kaunis ajatus, ja teen sitä itsekin nykyään aina
tullessani sellaiseen paikkaan, jossa en ole aiemmin näytellyt. En
usko mihinkään henkiin, mutta tuo on lämmin ele. Mä tavallaan
nöyrryn ja sovin uuden paikan kanssa, että me ollaan samalla
puolella ja pyrkimässä yhteiseen päämäärään.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Olin Tampereen Teatterin
Frenckell-näyttämöllä mukana näytelmässä ”Kauppaparoni”.
Meillä oli lauantain päivänäytös, ja samana päivänä oli ollut
isoisäni hautajaiset. Edellisenä iltana olin tapojeni vastaisesti
käynyt ottamassa muutaman kaljan, ja olin vielä pahalla päällä.
Jouduin lähtemään hautajaisista kesken pois, jotta ehdin
näytökseen. Samana päivänä oli vielä iltanäytöskin, ja en
ollut täysin keskittynyt. Alkupuolella näytelmää on kohtaus,
jossa Mikko Hänninen ja minä olemme kahdestaan näyttämöllä ja
käymme läpi oikeastaan koko näytelmän juonen. Näytelmässä on
huijarinainen, jolla on tarkoituksena huijata kauppaparonilta koko
hänen omaisuutensa. Mä olin Hotelli Tornin hissipoika, joka oli
porukan älykkäin ja junailee ja järjestää nopein liikkein
kaiken. Minä ja Mikko käymme alussa läpi sen, että miten aiomme
huiputtaa tätä huijarinaista - parin kolmen sivun dialogi, joka oli
ohjattu vielä tavattoman tiukaksi. Kohtaus oli todella nopearytminen
eikä siinä ollut minkäännäköisiä taukoja repliikkien välissä,
ja lisäksi koko ajan liikuttiin. No, kohtauksen aluksi mä tulen
näyttämölle ja pamautan ensimmäisen repliikkini ja samassa
tajuan, että oon juuri sanonut kohtauksen viimeisen repliikin. Mikko
tuijottaa mua tyyliin ”nyt jätkä ollaan pulassa”. Mihinkään
miettimistaukoihin ei ollut varaa, tajusin hypänneeni kahden sivun
yli. Alettiin sitten mennä loppua kohti repliikki kerrallaan vähän
toisessa järjestyksessä, katse tiiviisti toisessa ja tiesimme koko
ajan, mistä tässä on kyse. Osa repliikeistä tuli kahteen kertaan,
puolivälistä lähdettiin taas eteenpäin ja välillä taaksepäin.
Liikuimme koko ajan ja hiki vaan tippui. Saimme alkuasetelmat
kerrottua, hyppäsin loppuun ja olin jo lähdössä lavalta pois kun
tajusin, että jotain jäi vielä sanomatta ja palasin ”ai niin
tämä piti vielä sanoa”. Muistan, miten sydän hakkasi tuhatta ja
sataa. Hirvittävä kohtaus! Yleisökin taisi hokata sen, että
jotain erikoista siinä nyt oli. Ajallisesti kohtaus tuntui
loputtomalta, ehkä neljän minuutin kohtaus kesti kuusi minuuttia,
en osaa sanoa. Vastaavaa ei ole tapahtunut koskaan tuon jälkeen.”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Onnellisimmillani oon ollut lasteni syntyessä.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Kirjoitushommia on talveksi. Tällä hetkellä
mä kirjoitan Teatteri Siperian porukan kanssa ensi keväänä
ensi-iltaan tulevaa näytelmää ”Eikä kukaan meitä enää etsi”,
joka kertoo ilmastonmuutoksesta.”
Mitä haluaisit
sanoa nuorelle itsellesi? ”Parikymppiselle Reidarille sanoisin,
että älä ole aina niin tosissasi. Tai että tosissaan voi olla,
mutta aina ei tarvitse olla vakava. Relaa vähän.”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Musta olisi kiehtovaa
näytellä Riidankylväjää, Asterix ja Riidankylväjä-sarjakuvasta.”
Jos sinusta
tehtäisi supersankarihahmo, mikä olisi sinun supervoimasi ja
millainen hahmo olisit? ”Mä luulen, että olisin jonkinnäköinen
vesirotta, joka osaa pidättää hengitystään sukeltaessaan
mutaisen veden halki. Tämän vastaan puhtaasti ulkonäöllisistä
lähkökohdista.”
Jos voisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Meinasin sanoa, että haluaisin
ainakin heti harrastaa seksiä, jotta tuntisin miltä se tuntuu
naisesta. Meinasin ja sanoinkin jo. Toisaalta mun täytyisi ensin
himoita miestä, enkä kyllä tiedä osaisinko. Jos seksuaalisuuskin
kääntyisi ympäri, mä haluaisin siinä tapauksessa löytää
itselleni miehen.”
Jos ihmiset
menisivät syksyisin talviunille ja heräisivät keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin
kesken unien? ”Ottaisin mukaan kissan, olettaen että hänkin
viihtyisi siellä. Lisäksi ottaisin mukaan jonkun oikein
pitkäkestoisen tv-sarjan, historiallisesta aiheesta. Salmiakkia
pitäisi olla, ja kynttilä. Ja kirjoja, venäläisiä klassikoita.
Varsinaiseksi ruuaksi ottaisin ossobuccoa, en ole saanut sitä
vuosikausiin. Ja kananmunia! Juotavaksi AB-piimää ja kevättä
kohti kotikaljaa.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit? ”Aika pienen. Puumajan
kuuluukin olla pieni, mutta mä pidän muutenkin pienistä loukoista.
On ihmisiä, jotka kaipaavat suuria, avaria tiloja ja repivät
väliseinät pois. Mä pidän pienistä huoneista, hahmotan kaiken
paremmin. Majassani olisi istuin, pieni tulisija, valo ja kirjoja.
Maja ei olisi kauhean korkealla, koska jos sieltä joutuisi yöllä
könyämään ulos ”asioille”, ei tarvitsisi pelätä kallon
halkeamista.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn ajanjaksoon tai
hetkeen, mutta et saisi muuttaa historian kulkua, minne menisit?
”Haluaisin olla mukana Venäjän vallankumouksessa ja sellaisessa
vaiheessa, missä vallankumous ei olisi vielä osoittanut karmeaa
puoltaan. Siinä voitonhuumassa olisi mielenkiintoista olla mukana ja
kokea kaikki se hurma. Yksittäisistä tapahtumista haluaisin olla
mukana Talvipalatsin valtauksessa, ensimmäisenä siellä punalippua
heiluttamassa ja laulamassa rinta kaarella Kansainvälistä.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Käväisen äkkiä ehkä kotona ja sen jälkeen menen
Kansallisteatteriin katsomaan esitystä Keuhkot.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Maahanmuuttokriittinen
- Mikä sytyttää
sinut? - Hyvä huumori
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Moukkamaisuus
-
Suosikkikirosanasi? - Perkele
- Mitä ääntä
rakastat? - Lokkien ääntä
- Mitä ääntä
inhoat? - Poran ääntä aikaisin aamulla
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Puuseppä
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Puhelinmyyjä
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Johan sua odotettiinkin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).