Antti L.J. Pääkkösen tapasin Kampin
kauppakeskuksen kahvilassa elokuussa 2012. Kyllä, haastattelusta on
jo liki vuosi aikaa... Haastattelun aikoihin Antti näytteli
Aleksanterin teatterissa Aladdin-musikaalissa Henkeä, siksi tässäkin
puhutaan paljon siitä roolista. Täytyy kyllä todeta, että
kyseessä on hyvin poikkeuksellinen ja lähes eeppinen haastattelu,
sillä jutut lähtivät todella sivuraiteille useammankin kerran ja
myöhästyin mm. kahdesta bussista. Myös ääninäyttelijänä
tunnettu Antti kävi läpi lähes koko repertuaarinsa ja ennen kuin
ehdin ensimmäistäkään kysymystä esittämään, oli puhuttu
vartti Sid Laiskiaisesta ja Paavo Pesusienestä.
Seinäjoella 1980 syntynyt Antti on
horoskooppimerkiltään skorpioni. ”Olen syntynyt Seinäjoella,
mutta Lapualla mä olen kasvanut elämäni ensimmäiset 20 vuotta, ja
sinne mulla on yhä hyvin vahvat siteet. Viimeisen kuuden vuoden
sisällä mä olen tehnyt tosi paljon töitä Lapuan
harrastajateatterin kanssa. Tällä hetkellä asun Helsingissä,
kahdeksan vuotta mä olen asunut täällä. Sitä ennen asuin viisi
vuotta Turussa, kun opiskelin siellä.”
Mitä harrastat? ”Harrastan
elokuvia, oon ihan lapsesta asti ollut hirveä leffafriikki ja
keräilijä. Sit mä tykkään harrastaa karaokea, se on mun mielestä
hyvää musiikkiterapiaa. Se on tärkeetä, että silloin tällöin
pääsee sen Bohemian Rhapsodyn vetämään. Se on mulle sellainen
hyvä höyryventtiili, ja on mulla pari muutakin sellaista hyvää
terapiabiisiä. Sit vielä muita harrastuksia, eli isäukon ja parin
tosi hyvän kaverin kanssa tykkään käydä silloin tällöin
pelaamassa pari erää biljardia. En oo hyvä siinä, mutta tykkään
siitä siksi, että siinä saa kans ajatukset muualle. Mä oon
kauheen huono harrastaan liikuntaa, koska mä oon kahden muusikon
lapsi ja mua ei oo kasvatettu liikkumaan, mutta että useampana
kesänä, heti kun lumet on sulaneet pois, mä kaivan mun
lenkkeilyharrastukseni naftaliinista ja yritän sillä ylläpitää
kuntoani. Noi Aladdinin tanssitreenit on käyneet kyllä lenkkeilystä
nyt, huh huh! Sit mä luen myös, mutta en ole mikään lukutoukka.
Aina mulla on joku kirja kesken. Periaatteessa voisin sen musiikinkin
laskea mun harrastuksekseni, vaikka osittain se on myös mun duunini.
Soittelen pianoa ja silloin tällöin mulla on trubaduurikeikkaa ja
joskus ihan omaksi huvikseni opettelen biisejä.”
”Leffojen suhteen mun filosofiani on
periaatteessa katsoa laidasta laitaan, mutta kun ihminen ei ole kone
vaan erehtyväinen, niin oon huomannut, että kyllä se menee tuonne
jännäri-toiminta-komedia-kauhu – osastolle. Harvemmin sellaiset
ihan puhtaasti ihmissuhdedraamat tipahtaa. Kyllä se pääpaino
taitaa tällä hetkellä olla hollywoodilaisessa valtavirtaleffassa,
mutta sellaista huonoa valtavirtaleffaa mä en voi sietää! Silloin
tällöin sellaisista pienemmän budjetin indie-leffoista löytyy
helmiä, jotka kolahtaa oikein lujaa. Mä käyn paljon
leffateattereissa ja harvemmin vuokraan. Tykkään yleensä ostaa sen
leffan, ja leffan taso sitten määrittelee sen lopullisen
sijoituspaikan, eli hyllyyn tai divariin. Viimeks kun laskin mun
hyllyssä olevat leffani, niin oisko niitä ollut noin 650 ja
erinäisiä tv-sarjoja siihen päälle vielä. Yks leffa on ylitse
muiden ja se on ollut lapsesta saakka jo, eli Kadonneen aarteen
metsästäjät. Se toimii aina! Se ei oo pelkästään se paras
leffa, vaan myös se rakkain. Siihen sisältyy niin paljon
lapsuusmuistoja. Toiseksparas leffa on eka Die Hard, koska mä
kirjoitin siitä aikanaan äikänaineen yo-kirjoituksissa ja sain
siitä laudaturin”, Antti muistelee ja seuraava vartti puhutaan
Indiana Jones-leffoista...
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi?
”Kymmensormijärjestelmä! Mä osaan lyödä 400 merkkiä
minuutissa. Sit mä osaan pyörittää kynää nopeasti sormissa, ja
osaan tehdä saman tempun kumipallolla ja kolikolla. Eli kaikkea
tollasta turhaa! Jaa ammatillisessa mielessä. No olisit heti
sanonut! Itse asiassa tuosta kymmensormijärjestelmästä on ollut
ihan ammatillisessakin mielessä hyötyä, esim. Aladdiniin kirjoitin
yhden extran ohjaajan pyynnöstä ja ajatus meni suoraan sormien
kautta läppärille. Ja kun ohjaan dubbauksia, niin kun saan
kääntäjän tekemän tekstin eteeni, niin ohjaajan tehtävänä on
monesti adaptoida se teksti. Kyllä mä lasken ton laulamisen ja
musiikin myös erityistaidoksi. Ja kun oon kymmenen vuotta tehnyt
näitä dubbaushommia jo, niin kyllä mulla on sellainen tahto ja
into katsoa, että mihin kaikkeen toi oma ääni taipuu. Kyllä mä
tiettyyn pisteeseen asti osaan jotenkuten imitoida, mutta en koe
olevani mikään jukkapuotila tai jarkkotamminen. Tietyllä tasolla
toi ääni mukautuu sen mukaan, että millaista hahmoa tarttee tehdä.
No sitten tietty englannin kieli mulla on hanskassa, eli osaan
ilveillä sekä amerikanaksentilla että brittiaksentilla, ja sit oon
aikanaan opetellut trubaduuriohjelmistoon alkuperäiskielellä oman
version tuosta Dragostea din tei´stä ( huom! Moni muistaa varmaan
biisin siitä ”ma-ia hii ma-ia huu”-huudosta) , eli hommasin ne
sanat ja kuuntelin ja imitoin sen ääntämisen ja silleen. Silloin
tällöin oon saanut myös kiitosta tuosta ääntämisen
imitoimisesta.”
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit osata? ”Tanssi ehdottomasti, ja liikunnallisuus
muutenkin. Oon ollut lavalla muutamassa sellaisessa proggiksessa,
jossa on ollut koreografioita ja toisinaan on tullut se fiilis, että
saan askeleet hyvin hanskaan, mutta se sellainen liikkeiden sulokkuus
ja näin...” Antti naurahtaa.
Löytyykö suvustasi mahdollisesti
muita teatteri- tai muun taiteellisen alan ihmisiä? ”Mä olen
tosiaankin kahden muusikon lapsi. Isäni on diplomilaulaja ja Lapuan
musiikkiopiston entinen rehtori ja äitini taas puolestaan on
kanttori.”
Osaatko itse soittaa jotain
instrumenttia? Pianon tuossa jo mainitsitkin. ”Piano, laulu, viulu.
Viulunsoitosta on kyllä jo aikaa...mä oon 20 vuotta soittanut sitä
aikanaan ja mä luulen, että nyt jos useamman vuoden tauon jälkeen
kaivaisin viulun esiin, niin kyllä mä saisin siitä sen äänen
kuuluviin. Se viulu vaan aikanaan jäi, aika ei yksinkertaisesti
siinä elämänvaiheessa enää riittänyt sille.”
kuva Teatterikärpänen |
Mitä mahdollisia alan opintoja olet
suorittanut? ”Olen opiskellut Turussa Taideakatemiassa
elokuvantekemistä, ja sillä elokuvalinjalla erikoistuin ohjaamiseen
ja käsikirjoittamiseen. Valmistuin sieltä medianomiksi toukokuussa
2005, mutta sitten varsinaisia elokuva-alan töitä mä sitten vaan
jotenkin en ole ajautunut tekemään, vaan dubbaushommia ja
dubbauksen ohjaushommia. Oon kyllä huomannut, että koulutuksestani
on ollut hyötyä niissäkin hommissa”, kertoilee Antti.
Miten sitten alunperin päädyit
dubbaushommiin? ”Vuonna 1997 tuli Disney-leffa Herkules ja sitä
tehtiin sinä kesänä suomeksi, ja siinä on yksi biisi, johon
ohjaaja Pekka Lehtosaari etsi nuorta tenoriääntä. Hän oli kysynyt
Seppo Hovilta neuvoa (huom. Antti voitti Tenavatähti-kilpailun
vuonna 1992) ja Seppo oli kertonut mm. meikäläisen nimen. Kävin
sitten äänitesteissä sitä roolia varten. Ensin tehtiin
laulutesti, puolitoista säkeistöä sitä biisiä, ja sitten
dialogitesti, ja nimenomaan se dialogitesti meni läpi! Lopullisen
sanan sanoo ne tuottajat Amerikassa, eli vaikka ne ei kieltä
ymmärrä, niin ne haluaa kuulla sen ääninäytteen ja tekee sitten
valintansa. Joku vanhempi kaveri lauloi sitten sen biisin, mutta toi
oli mun eka dubbaus ja nimeni jäi keikkumaan sinne listoille, ja
siitä kolme vuotta myöhemmin tuli ”Kaunotar ja Kulkuri 2 –
Pepin seikkailut” suoraan videolle, ja siihen tarvittiin Pepiä ja
ne soitti mulle. Sen jälkeen alkoikin tulemaan eksponentiaalisesti
koko ajan vähän tiiviimmin dubbauskeikkaa, ja tän leffan jälkeen
seuraava olikin jo Ice Age. Kyllä se Sid Laiskiainen niin
hirvittävän rakas roolihahmo mulle on, aina kuin sitä dubataan
niin on kuin kotiinsa tulisi”, Antti herkistelee ja mielikseni
puhuu tovin Sidin äänellä.
Miten ääni ja hahmo syntyy? Saatko
itse vaikuttaa siihen, vai onko ohjaajalla tai muulla vastaavalla
viimeinen sana? ”Se on useamman osasen summa. Paljon totta kai
rakentuu sen varaan, että mitä dubbaajalla itsellään on ehdottaa
ja totta kai ohjaaja sanoo myös oman näkemyksensä, esim. ettei
tarvitse niin uskollisesti matkia alkuperäistä tai toisinpäin.
Paljon kyllä tulee siitä, että millaisia ratkaisuja alkuperäisen
äänen tekijä on päättänyt tehdä ja sitten vaan lähdetään
imitoimaan. (Tässä välissä puhutaan ummet ja lammet taas Sidinä
ja Paavo Pesusienenäkin...) Sitten on tilanteita, esim. Disneyn
Pikku Kananen, eli kuuntelin sitä alkuperäistä ja minusta se on
hirveen nasaali se hahmo, ja jotenkin se lähti vaan siihen suuntaan,
että mä aika paljon tein sen oman ääneni pohjalta ja ohjaajalle
se oli tosi jees. Aina ei oo siis tarpeen matkia soundinsa puolesta
sitä alkuperäistä, vaan pikemminkin tärkeää on se, että
ajoitus ja rytmitys menee kohdalleen.”
Onko puheet sitten käsikirjoitettuja,
vai vedetäänkö ne ns. improten siinä tilanteessa? ”On hahmoja,
joissa nimenomaan siihen hahmoon kuuluu se, että improvisoidaan ja
että ne jutut tulee sen dubbaajan oman persoonan kautta. Sidiin oon
heitellyt paljon omia ideoitani. Ihanteellisin on sellainen tilanne,
että on niin löysät aikataulut, että ehtii vähän
pähkäilemäänkin siellä studiossa. Hyviä ideoita tulee välillä
kaikilta; niin ohjaajalta, dubbaajalta kuin äänittäjältäkin.”
Miten kauan dubbauskeikoilla yleensä
menee aikaa? ”Ice Age 4:ssä Sidin repliikit meni periaatteessa
purkkiin seitsemässä tunnissa studioaikaa ja kaksi eri sessiota.
Ekassa Ice Agessa tehtiin kaksi peräkkäistä kuusituntista päivää,
eli leffasarjan kasvaessa hahmomääräkin kasvaa ja omia repliikkejä
on vähemmän. Hirveestihän se riippuu siitä hahmosta mitä dubbaa.
Yleensä pitkät leffat aikataulutetaan niin, että 25-35 replaa
tunnissa ja siinä ehtii hieromaan ja tekemään yksityiskohtaisempaa
jälkeä, kun leffassa kaikki näyttää isommalta ja pitää tehdä
tarkemmin. Dvd:t ja suoraan telkkaan menevät jutut aikataulutetaan
sitten eri tavalla, 40-50 replaa tunnissa. Yksi kerrallaan me ollaan
siellä studiossa juu. Joitakin poikkeustapauksia on ollut, mutta
yleensä ne tehdään eri aikaan”, Antti kertoo.
Sid ja Antti |
Miten sitten olet päätynyt teatterin
pariin muuten? ”No se on tullut siis niin, että Lapualla on
hirveän aktiivinen harrastajateatteri ja sillä on tosi hyvä maine,
ovat tehneet todella kunnianhimoisia juttuja siellä, esim. oman
version Lapualaisoopperasta tekivät vuonna 2001. Se oli mun
ensimmäinen keikka ohjausassistenttina. Kun valmistuin koulusta
2005, niin tutut tyypit soittivat mulle Lapualta ja kertoivat, että
haluavat mut seuraavana kesänä ohjaamaan. Halusivat ottaa riskin,
mutta tiesivät kuitenkin vähän, että millainen tyyppi mä olen.
Sit tehtiin se juttu ja siitä tuli niillä leveyspiireillä
menestys, 2000 katsojaa ootettiin ja 4000 saatiin, ja tehtiin sille
seuraavana kesänä jatko-osa. Siitä se sitten lähti, neljä juttua
mä olen siellä ohjannut ja parissa näytellyt. Kesällä 2009 me
tehtiin oma versio Housut pois-musikaalista, tehtiin sen musikaalin
pohjalta laulunäytelmällisempi versio. Kun kuulin siitä, niin
päätin, että haluan siihen ehdottomasti mukaan, koska en ollut
iäisyyksiin tehnyt mitään lavalla ja huomasin, että mulle oli
vähän jo ehtinyt kehittyä sellainen kynnys. Päätin, että sen
kynnyksen yli olisi nyt päästävä ja että siitä olisi varmasti
hyötyä kaikessa mitä tuun tekemään. Tehtiin sitten se ja tajusin
olleeni 3000 ihmisen edessä ilkosillani. Kynnyksen yli mentiin juu
ja kunnolla! Sitten vaan läpällä heitettiin, että pitäsiköhän
seuraavaksi tehdä tuo Kiviä taskussa. Mun rakas hyvä ystäväni
Tapani Korhonen saatiin siihen mukaan. Hänet mä olen tuntenut
7-luokalta asti ja Tapsalla on ollut tosi iso vaikutus muhun ja mun
huumorintajuuni ja hän on Lapuan oma Jim Carrey. Tehtiin sitten oma
versio! Periaatteessa se proggis on vieläkin pystyssä ja se silloin
tällöin herätetään henkiin. Niinkin absurdi keikka on tehty,
että ollaan käyty esittämässä se Fuengirolassa ja
Torremolinoksessa sikäläisille suomalaisille. Paljon siitä, mitä
mä Henkenä lavalla teen, on oppia siitä mitä tehtiin Tapsan
kanssa Kiviä taskussa-jutussa. Se on kyllä hirveen rakas proggis.
Päästiin myös esittään se Seinäjoen Harrastajateatteripäivillä
kaupunginteatterin päänäyttämöllä, ja se oli tosi iso kiitos
siitä, mitä me oltiin tehty sen jutun eteen”, Antti muistelee
lämmöllä.
Miten sitten päädyit tähän Hengen
rooliin? ”Samuel Harjanne, jonka mä olen oppinut tuntemaan noista
dubbauskuvioista, mainitsi mulle, että hänellä olisi tämmöinen
Aladdin-projekti tulossa ja rohkaisi mua koe-esiintymään nimenomaan
Hengen rooliin. Kelasin sitä, että missä tulen viettämään kesän
2012 ja tajusin, että Hengen roolin on leffassa tehnyt niin Robin
Williams kuin Vesa-Matti Loirikin, ja mulla olisi mahdollisuus tehdä
se livenä ja päästä kokeilemaan sitä huumoria, et jos en tähän
tilaisuuteen tartu, niin tuun vihaamaan itteeni seuraavat 15 vuotta.
Sit mä kävin koe-esiintymässä sitä roolia varten ja sain sen.”
Onko sinulla omia esikuvia? ”Mulla
ei enää niitä oikeastaan oo. Joskus parikymppisenä mulla niitä
oli ja sitten löysin itteni tilanteesta, jossa pääsin tutustumaan
mun esikuviini, todetakseni että parempi kun ei olisi päässyt
tutustumaan ollenkaan... Esikuvissa on jotain sellaista, että ne
menee rikki siinä kohtaa kun niistä saa tarpeeksi tietoa. Voisin
sanoa, että ammatillista ihailua mä huomaan toisinaan tuntevani
vahvasti, ja ihan laidasta laitaan. Ohjaajista Steven Spielberg on
ollut mulle tosi iso juttu lapsesta asti, ja sit koomikkopuolelta
Robin Williams ja Jim Carrey. En mä niitä matkimaan lähde, pidän
vaan siitä tavasta, miten niiden ajatus juoksee niin nopeesti. Sit
koomikkopuolelta vielä edesmennyt Victor Borge, tää tanskalainen
pianisti-koomikko. Näyttelijäpuolelta ei oo ihan niin vahvoja
suosikkeja, jotka ihan näin lonkalta tulisi heti mieleeni. Sean
Connery on kyllä kova, hän on Äijä! Monestikin mä katon noita
vanhemman polven näyttelijöitä, et tollai haluaisin vanheta niin
kuin Michael Caine tai Elliott Gould. Mulla toi esikuvahomma
kohdentuu eniten kyllä elokuvaohjaajiin, et kuten huomasit niin
Spielberg tuli sieltä heti. Sit Christopher Nolan on mun mielestä
tosi lahjakas ja hyvä isojen kassamagneettielokuvien tekijä. Ja
muuten jos mennään ihan fiktiivisiin hahmoihin, niin mun mielestä
Roger Rabbit on aivan ihanne : hauska koomikko, just sitä Looney
Tunes-huumoria ja onhan sillä ihan järjettömän kuuma vaimo!
Suuresti kadehdin ja ihailen ja kunnioitan Roger Rabbittia!”
Kenen kanssa laulaisit dueton, jos
saisit valita ihan kenet tahansa ja mikä olisi mahdollisesti
kappale? ”Voi että tätä vastausten määrää, joka tulvahti mun
mieleeni nyt! Varmasti Freddie Mercuryn kanssa olisi mieletöntä
vetää Bohemian Rhapsody duettona, sellaisena akustisena versiona
ilman bändiä. Frank Sinatran kanssa laulaisin My wayn, eikä mulla
olisi mitään sitä vastaan, jos Louis Armstrongin kanssa vedettäis
”What a wonderful world”. Tollasia vanhoja, legendaarisia
hyväntuulen biisejä kun pääsis alkuperäisen esittäjän kanssa
vetämään ja sillai pilke silmäkulmassa, sillai et pidettäis
vähän hauskaa yhdessä”, fiilistelee Antti.
Mikä on parasta työssäsi? ”Se
vähän vaihtelee tilanteen mukaan, mutta tällä hetkellä parasta
on se, että saa haastaa ittensä. Kun saa ottaa jonkun jutun, mikä
ehkä ensin vähän hirvittääkin ja sitten katsoo, että onks musta
tähän vai ei. Matkanvarrella siinä tulee opittua kaikkee niin
dubbaamisesta, dubbauksen ohjaamisesta, teatteriohjauksista ja
näyttelemisestä lavalla.”
Entä mahdollisia miinuspuolia? ”No
kun tekee äänellään koko ajan paljon töitä ja mulla on hirvee
hinku ja into katsoa, että mihin kaikkeen se ääni taipuu, niin
tulee tilanteita ja päiviä, jolloin se ääni on oikeesti
väsyksissä. Niin kuin esim. tänä aamuna, kun olin dubbaamassa
Madagascarin pingviineitä. Toinen miinuspuoli on se, että mä
hengästyn nopeesti... Oon kyllä huomannut, että kunto on kasvanut
tässä Aladdinia tehtäessä. Se, että oma kroppa ja oma fysiikka
tulee vastaan silloin tällöin, niin sen koen tällä hetkellä
isoimmaksi miinuspuoleksi.”
Mitä kaikkea olet ohjaajana tehnyt?
”No Lapualla kolmena kesänä tehty ”Pohjanmaa vuonna
nolla”-niminen sketsikabareetrilogia, ja sit oon ohjannut Jussi
Kylätaskun tekstin pohjalta ”Mies, joka ei osannut sanoa ei”.
Oon myös ohjannut yhden lyhyehkön pääsiäiskuvaelman Lapuan
seurakuntatalolle. Dubbausjuttuja olen sitten ohjannut enemmän.
Sieltä löytyy erinäisiä tv-sarjoja ja sitten leffoja esim.
Räyhä-Ralf, Artturi Joulu – Joulupukin poika, Jogi-karhu, Alvin
ja pikkuoravat 1 ja 2, Hannah Montana-sarjaa Disney-kanavalle mä oon
ohjannut...”
Missäs kaikissa olet sitten ollut
äänenä? ”Tv-sarjoissa ”heittiksenä”, eli paljon erilaisia
sivuhahmoja ja sitten esimerkiksi Paavo Pesusieni, Sid Laiskiainen,
Herra Popper ja pingviinit (Tom Popper eli Jim Carreyn rooli),
Horton, Surf´s up – tyrskyn ratsastajat (Cody Maverick), Lorax
(nuori keksijä Kerskanen), Pirates! (Charles Darwin), Pikku Kananen,
Karvakamut (Elliot), Megamind (Minion), Madagascarin pingviinit, Ylen
lastensarjoja...” Antti luettelee kuin liukuhihnalta ja kyllä,
lähes kaikista tulee pitempi ääninäyte vielä kaupan päälle ja
muu väki kahvilassa on aika ihmeissään.
Tuleeko se hahmo sieltä muistin
perukoilta noin helposti!? ”Moni hahmo on sellainen, että se on
rakennettu mun oman äänen varaan esim. Pikku Kananen. Sit
jokaisella on oma erityispiirteensä, joka on helppo muistaa”,
kertoo Antti, ja taas tulee ääninäytettä ja Hortonia ja Erkki
Toivasta ja muisteloa oudoista heittishahmoistakin, joista yksi oli
”Sean Connery niinku puhumassa suomea”.
Naurultani en meinaa saada kysyttyä
vähään aikaan mitään.
Missäs kaikkialla olet sitten ollut
teatterinlavalla? ”Vuonna 2002 olin Heinolassa Hello Dollyssa
mukana, sitten 2009 se Housut pois, Kiviä taskussa, Porvoossa
Tenavat (Amadeuksen rooli) ja nyt tämä Aladdin (Henki).
Loppujenlopuksi näyttelijänähän mä olen aika kokematon!”
(Huom! Kesällä 2013 Antti oli
Rilli-Moen roolissa Samppalinnan Kesäteatterin Five guys named
Moe-musikaalissa.)
Rilli-Moe / kuva Robert Seger |
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Dubbauspuolella mulla oli haave, joka meni sitten rakkaalle
serkkupojalleni Petrus Kähköselle, eli hän sai dubata
Hämähäkkimiestä. Jos ikinä Roger Rabbit dubataan suomeksi, niin
sen haluaisin ehdottomasti tehdä! Teatteripuolella olisi mahtavaa
tehdä Sherlock Holmes tai Tri Watson, niissä on jotain mikä mua
kiinnostaa.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Vastaan tän näin : mä oon kaks hyvää keikkaa nähnyt tänä
vuonna. Toinen oli toi Michael Winslow, eli se Poliisiopistojen
moottoriturpa, se on kyllä kehittänyt ihan oman juttunsa! Toinen on
sitten Bobby McFerrin, sillä sama juttu. Se ei tarvi mitään
bändiä. Molemmat on sellaisia valovoimaisia ja karismaattisia
esiintyjiä. Tollainen virtuoosimaisuus ja rohkea oman tiensä
kulkeminen inspiroi mua, ja se tekemisen ilo joka niistä välittyy”,
hehkuttaa Antti.
Kärsitkö esiintymisjännityksestä?
”En varsinaisesta jännityksestä, mutta jotenkin ne viimeiset
hetket, kun oottaa jossain että pääsis lavalle... Lähtökuopissa
sutiminen! Mä oon lapsesta asti esiintynyt niin paljon, että ei mua
sillä tavalla pelota mennä yleisön eteen, mutta vähän pitää
jännittää ja vähän pitää olla perhosia vatsassa. Se on ihan
terve merkki ja se on merkki siitä, että välittää siitä mitä
tekee.”
Kerro joku hauska kommellus! ”Kiviä
taskussa-historia on täynnä sellaisia... Otettiin se Tapsan kanssa
niin, että jos jotain outoa sattuu, niin ympätään se mukaan vaan.
Seinäjoella kun käytiin esittämässä sitä, niin se esitettiin
sellaisessa entisessä verstaassa ja siinä oli hissin konehuone
näyttämölattian vieressä. Se hissin moottori meni päälle kesken
esityksen, kauhee hurina alkoi. Mä vaan lisäsin repliikin, että ai
jaa onks tässä joku lentotukikohta lähellä! ” Antti nauraa ja
lisäksi kertoo keikkareissulta tarinan kaupan avajaisista,
konsulenttitytöstä, piirakasta, mikroaaltouunista ja pimenevistä
kassoista. Vetivät mokomat väärän töpselin irti seinästä...
Kerro joku erityisen hyvä muisto!
”Pääsin pari vuotta sitten käymään Orlandossa Disney Worldissä
ja Universal Studioilla, olin mun vanhempieni kanssa siellä. Koko
mun 30v urani leffafriikkinä lunasti ittensä siinä kohtaa, kun
pääsin bongailemaan kaikkea. Se oli kyllä hieno viikko ja siitä
viikosta jäi niiiiin paljon hyviä muistoja!”
Onko sinulla jotain mottoa? ”Ne
vähän vaihtelee. Tää ei oo mikään motto, vaan pikemminkin
opetus, eli tärkeintä ei ole voitto, vaan että matsi on hyvä.”
Tulevia rooleja ja muita töitä ?
(lisätty elokuussa 2013) ”Syyskuussa olen Kapteeni Koukun roolissa
Kaapelitehtaan Teatterimuseossa esitettävässä Peter Pan-jutussa ja
lisäksi olen sivuroolissa Turun Kaupunginteatterin Jekyll &
Hydessä.”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Hieno kysymys! Mä oon varmaan useamman vuoden samaistunut
Hämähäkkimieheen sen takia, että se heittää hetulaa kesken
toimintakohtauksen. Se piirre ei leffoissa niinkään näy. Toinen
mikä on kans kova on toi Taikaviitta. Se, että se Aku Ankka, joka
on melkoinen epäonnistuja, pääsee olemaan oman elämänsä Batman!
Se on vaan niin siistiä!”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Nyt iskit aika takavasemmalta kyllä. Kai mä
ottaisin jotenkin selvää siitä, että miks sinne vessaan pitää
mennä käymään pareittain! Et mikä ihme traditio se niinku on!
Korkokengilläkävelyä vois kans koittaa. Toki voisin koittaa sitä
miehenäkin”, pohtii Antti ja kertoo tarinan siitä, miten joukko
teinityttöjä hiihteli pitkin kauppakeskusta korkkarit jalassa.
Ääniefektien kera tietysti.
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että
heräät kesken kaiken? ”Mä luulen, että siellä olisi läppäri.
Olis pakko vaikka uniansa kirjoittaa sinne talteen. Luulen, että
sähköpiano pitäisi olla kans messissä, jos iskee inspis tehdä
omia biisejä. Ruokapuolesta sen verran, että en oo kovin
gastronominen ihminen, mutta kyllä sinne kotiruokapuolelle menisin.
Nakit ja muusi, lihapullat, makaroonilaatikko...”
Menin sitten kysymään myös
kysymyksen imitoinnista, ja sain kuulla näytteet mm. Andy McCoysta,
Sean Connerysta, Erkki Toivasesta, Oiva Lohtanderista, trumpetista,
beatboxausta...
Jos voisit aikakoneella palata
menneisyyteen johonkin hetkeen tai aikaan, minne menisit? ”Se
Orlandon reissu oli mahtava, sen voisin kokea uudestaan. Kesällä
1996 olin ekaa kertaa elämässäni isosena, sitä kaksiviikoista
tulee kans kaivattua, meillä oli tosi mahtava ja hauska isosporukka.
Ja olis makeeta päästä näkeen se, kun Lumièren veljekset näytti
ekaa kertaa elokuvia ja se juna saapuu asemalle ja yleisö väistää.
Oon kuullut, ettei se olis mennyt ihan noin, eli haluan päästä
tarkistamaan miten se oikeasti meni. Sit olisin halunnut nähdä Rat
Packin livenä Las Vegasissa!”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Taivas
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Niinku
Mikä sytyttää sinut? -
Haasteellisuus
Mikä sammuttaa intohimosi? - Helppous
Suosikkikirosanasi? - Perkele! Raato!
Mitä ääntä rakastat? - Nauru
Mitä ääntä inhoat? - ”Missiässä”
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Stand up-koomikko
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Keinosiementäjä
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - No ni, mikä
biisi vedetään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).