Rinna Paatson tapasin tammikuun
puolivälissä Wrong Noodle Barissa Tampereella, kahden
Veriveljet-esityksen välisellä tauolla.
Rinna on vuosimallia 1969 ja
horoskooppimerkiltään hän on leijona. ”Oon syntynyt Turussa ja
parivuotiaana muutin Helsinkiin, kun isä ja äiti erosivat. Isä jäi
Turun Kaupunginteatteriin ja äiti tuli Helsinkiin. Pienenä mä
menin Turun ja Helsingin väliä edestakaisin lentokoneella ja
Hesassa oon ollut sen jälkeen, paitsi että Turussa olin kaksi
vuotta teatterissa duunissa myöhemmin”, Rinna kertoo.
Mitä harrastat? ”Ruuanlaittoa, mä
en oikein harrasta mitään muuta. Pitäis kyllä harrastaa ja pitäis
kyllä huolehtia omasta itsestään paljon enemmän. Lisäksihän mä
harrastan tämmöisiä rooleja välillä, eli teatteria. Tää
freelancerin arki on välillä aika kovaa...”
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”En
minä tiedä, apua! Ehkä se musikaalisuus on sellainen yksi hyvä
asia ja rytmitaju ehkä, se menee tuonne lihaksiin toi musiikki ja
sävelet. En nyt sanoisi, että mulla on absoluuttinen sävelkorva,
mutta mä pystyn kyllä vetään aika puhtaasti ja siitä mä olen
kyllä tosi iloinen. Äitini on joskus sanonut, että ehkä mä olen
perinyt isältäni sellaisen tietynlaisen herkkyyden. Isä oli tuolla
lavalla sellainen herkkä kaveri ja pystyi helposti esittämään
kaikenlaisia tunnetiloja ja ne tuli vilpittömästi. Se on mulle
tässä Veriveljissä ollut ainakin sellainen hyvä asia, se että
pystyy välittämään vilpittömiä tunteita. Jaa mikä on mun
bravuurini kokkaamisessa? Voi niitä on paljon, mä aina mietiskelen
valmiiksi mitä mä seuraavana päivänä teen, ja pyrin tietysti
tekemään ne aina niin, että ne on maukkaita ja hyviä. Yks
sellainen valkosipuli-sitruuna-kaali on varmaan mun bravuurini, se on
mun äitini mulle opettama. Se ja siihen kylkeen joku hyvä pihvi,
muuta ei tarvi!” Rinna hehkuttaa.
Minkä taidon haluaisit osata? ”Mä
haluaisin osata säestää itseäni pianolla ja lukea nuotteja,
ehdottomasti. Mä pienenä pyysin isäpuoleltani pianotunteja, hän
on siis muusikko-pianisti, mutta en mä sit kuitenkaan saanut niitä.
Tanssitunneille mä pääsin kyllä...”
Hassu kysymys siis, mutta onko
suvussasi muita tällä alalla olevia? ”No juu, isä ja äiti.
Äitini on siis Liisa Paatso ja isäni oli Ilari Paatso, hän kuoli
90-luvun alkupuolella. Voit muistaa hänet Turun Kaupunginteatterin
Seitsemästä Veljeksestä, hän oli siinä Lauri. Isän äiti oli
oopperassa, lauloi ja oli nuotistonhoitajana. Hänen vanhempansa
olivat Viipurin Teatterin näyttelijöitä (Simo Osa ja Aina Osa) ja
tekivät Suomi-filmeissä paljon rooleja, kuten mummi myös. Äidin
puolelta sitten ei ole ollut ketään, paitsi että äidin isä oli
muusikko.”
Kasvoit pienenä varmaan teatterissa?
”Joo mullahan ei ollut lastenhoitajaa, joten teatteri oli se
paikka, jossa tuli koko ajan vietettyä aikaa pienenä tyttönä.
Eero Aarnion suunnittelemilla pyöreillä nahkatuoleilla pyörittiin
siellä Turussa Santeri Kinnusen kanssa, ja sit oli niitä
lepakkotuoleja myös. Näin sen Seitsemän veljestä varmaan yli 70
kertaa, istuin aina eturivissä. Siinä yhdessä kohtaa kun tuli se
haulikonlaukaus, niin muistan kun nousin aina tuoliltani jo etukäteen
ylös!” Rinna muistelee nauraen.
Oliko teatteri sitten selkeä
uravalinta heti nuorena? ”Ei se mitenkään ollut selkeetä, mä
olin ujo ja hiljainen ja jotenkin kiltti lapsi. Lukiossa mä
ajattelin, että menen lukemaan yliopistoon kieliä, mutta sit
kumminkin oli jossain tuolla takaraivossa se, että menen
Teatterikouluun. Olin tehnyt jotain pieniä rooleja ja 6-7 –
vuotiaana olin tehnyt sellaisen kolmiosaisen tv-näytelmän kuin
”Meille tulee vauva” (linkki Elävään arkistoon tässä) mun äidin kanssa. Lukion tokalla mä pyrin
Teakiin, en kertonut kenellekään ja Erkki Saarela sanoi mulle vaan,
että ”lunta paskahuusin katolle eli ylioppilaslakki päähän ja
ens vuonna yrität uudestaan”. Ja sit mä sain yo-lakin ja muistan,
miten kevätjuhlissa mä sain lakin päähäni ja samana päivänä
sain tietää, että olin päässyt kouluun. Oli se hienoo! Vuosi oli
silloin 1988 ja mä valmistuin 1992 sitten.”
”Juu siis Kallion ilmaisutaidon
lukiotahan mä kävin ja sinä vuonna vielä kauheen moni sieltä
pyrki Teakiin ja mä olin ainut joka pääsi sisään. Teakin
jälkeenhän se varsinainen koulu sitten oli se kaksi vuotta Turun
Kaupunginteatterissa, siellä sitä oppi sen varsinaisen
näyttelemisen, se ei ollut sellaista ”hörhöilyä” mitä se
opiskelijaelämä vähän tuppaa olemaan... Se oli selkeesti toinen
koulu, ja oli kyllä hirveesti duunia ja rooleja.”
kuva Teatterikärpänen |
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Mä haluaisin olla kokki. Haluaisin
omistaa ravintolan, se on tullut nyt tässä aikuisiällä. Se olisi
tosi ihanaa! Tai sitten mä haluaisin perustaa catering-firman, kun
elokuva-alalla on aika vähän sellaisia hyviä catering-firmoja,
jotka tuo lounasta ja silleen. Mä voisin ryhtyä sellaiseksi!”
intoilee Rinna.
Miksi olet näyttelijä? ”Varmaan
sen takia, että saan tuotettua ihmisille niitä hetkiä, joihin ne
pystyy katsomossa samaistumaan tai tuntemaan tai kokemaan jotakin
omaa, se on sellaista vuorovaikutusta, iloa ja surua. Ei tässä
mitään maailmaa muuteta, mutta hetkittäin tulee sellaisia kivoja
olotiloja, kun joku tulee sanomaan vaikka että on nauttinut jostain
roolistani. Kyllä ihmiset tulee aika paljonkin juttusille. Muistan,
kun Turussa tein Villisorsaa. Se oli hieno rooli se Hedvigin rooli
siinä, ja yhden esityksen jälkeen yksi nainen juoksi mun perääni
itkien ja kiitti, sillä oli ollut omassa elämässä jotain
vaikeuksia ja esitys oli ollut hänelle sellainen puhdistava kokemus.
Olin aika hämmentynyt, mutta kyllä se hyvältä tuntui.”
”Mulle on itselleni kerran käynyt
sillai, että olen menettänyt täysin ajan-ja paikantajun. Lontoossa
kävin katsomassa John Malkovichia 90-luvun alussa sellaisessa
näytelmässä kuin ”Burn this”. Se oli ihan käsittämätön, mä
kävin kaksi kertaa sen katsomassa, peräkkäisinä päivinä. Kun se
eka esitys loppui ja valot syttyi, mä olin ihan jossain muualla. Se
Malkovich oli vaan niin mieletön, se oli jotain sellaista lähes
hengellistä jopa!”
Onko sinulla omia esikuvia? ”Seela
Sella on ihana, hän on ihan mahtava. Ja ainahan mä oon rakastanut
Meryl Streepiä. Se Sophien valinta-elokuva oli mulle sellainen
juttu, että kun kävin katsoon sen leffassa niin mä vaan itkin ja
huusin siellä kuin hyeena. Meryl on kyllä hyvä näyttelijä, mutta
kans sellainen joka jakaa mielipiteitä aika tavalla.”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Marlon Brando tai Johnny
Depp, ne olis aika kovia kyllä! Onhan noita ihan hirveesti!
Suomalaisista en osaa sanoa, tai sit kun noi pojat vielä vähän
kasvaa ja pääsee koulusta niin heh heh.”(Huom.Tällä viitataan
viereisessä pöydässä istuvaan Martti Manniseen, jonka äitiä
Rinna esittää Veriveljet-musikaalissa.)
Entä kenen kanssa haluaisit laulaa
dueton? ”No Princen kanssa tietysti ja biisi olisi Love Bizarre, se
on Sheila E:n kanssa esittänyt sen aiemmin ja musta niillä on
niiiiin hyvä meininki. Tosin mä olisin varmaan ihan kipsissä.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta? ”Ei
mulla oikein oo. Mä oon sellainen, että mä en oo välttämättä
sillai kauheen kunnianhimoinen tän ammattini suhteen, että mitä
haluan ja miten mä saavutan ne asiat. Kyllä mä jonkun hirveen hyvä
musikaaliroolin vielä haluaisin tehdä, Sweet Charity voisi olla
hauska! Ja kyllä jotain Kolmea sisartakin olisi hauskaa esittää
tietysti. Ja joku iso leffaroolikin olisi kiva!” Rinna innostuu.
Freelancer vai kiinnitys, ja miksi?
”Mä oon aina ollut ”friikku”, paitsi että Turussa olin sen
kaksi vuotta silloin ´94-´96. Ensin mulle tuli kaksi paikkausroolia
ja sitten mulle tarjottiin kahden vuoden pestiä, et kyllä se sillä
tavalla kaiken sen opiskelun ja Neon-teatteriryhmän jälkeen
vaikutti sellaiselta uudelta kokemukselta. Ja kun menin Turkuun, joka
on vanha kotikaupunkini ja teatteri oli sama, jossa äitini ja isäni
ovat olleet töissä, niin olihan se kauhean nostalgista ja mä
nautin siitä hirveesti ja opin siellä todella paljon. Mutta …
Mulle tarjottiin vakanssia silloin aikoinaan sieltä ja minä vaan
nauroin, että minä menen kuulkaa pääkaupunkiin! Kyllä mä olen
ollut ihan tyytyväinen kuitenkin siihen, että olen ollut
freelancer, koska laitosteatterielämähän on ihan murhaa.
Jokaisella laitosteatterissa työskentelevällä ihmisellä pitäisi
olla se, että ensin tekee duunia vaikka pari vuotta ja sitten olisi
joku välivuosi tai puoli vuotta, että sais vaan olla. Muutenhan
ihminen kuluu loppuun!? Vierailut on kivoja, pystyy tuomaan ehkä
jonkun oman pikku tuulahduksen työryhmään, muttei kuitenkaan
jämähdä sinne ikuisiksi ajoiksi.”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”Olen. Vähän tälläkin hetkellä. Mun pitäis
tehdä sellainen selkee päätös elämästäni sillä tavalla, että
nyhjäänkö ja ketkutanko mä tässä vai yritänkö mä kenties
jotain muuta välillä? Mä oon siinä pisteessä mun elämässä
nyt, että näköjään kaikki ei ole tullut sillai tarjottimella.
Pitäisi hirveesti niinku vääntää ja kirjoittaa ja olla energinen
ja muuta, tehdä välillä omiakin juttuja ja oon kyllä sellaista
tehnytkin ja se on ollut hirveen kivaa, mutta että tää on vähän
sellainen ammatti, että se ei välttämättä ole loppuun asti
meikäläisen ammatti. Ehkä. Ellei tässä nyt tapahdu jotain
ihmeitä.”
Mikä on parasta työssäsi? ”Kyllä
se on aika lailla mukavat työkaverit, tässäkin on saanut tutustua
ihan äärettömän kivoihin ihmisiin ja se on aina jotenkin ihanaa,
että tulee uusia ystäviä ja sellaisia luottokavereita ja
hengenheimolaisia. Vaikka olisin kuinka väsynyt, kun junassa
tännekin Helsingistä matkustaa, niin kun tänne tulee ja näkee noi
ihanat ihmiset, niin tulee heti hyvä mieli.”
Entä miinusta? ”Huonot palkat,
ikärasismi ja tavallaan syrjintä sillai, että ihmisiä mapitetaan
erilaisiin kansioihin... Onhan tää kuluttavaa, mullakin on
sellainen olo että syyskuusta olen rypistynyt ja mulla on
kolmoissilmäpussit, kun mä joudun itkemään tuolla lavalla niin
paljon. Kuluttavaa tää on, mutta taas toisaalta ihanaa!”
Millaisessa roolissa koet olevasi
omimmillasi? ”En mä oikein tiedä, mutta oliskohan se kuitenkin
tällainen... Mä diggasin kyllä siitä Naisia kaupungilla-sarjasta,
joka me tehtiin Veikko Aaltosen kanssa. (Huom! Alkoi 3.4. uusintana,
keskiviikkoisin klo 21 TV2 !) Tykkäsin kun sain olla siinä tulta ja
tappuraa, sain näyttää myös tunteita ja mun roolihenkilöllä on
siinä sellainen burn out. Että ehkä mulle sitten sopii sellaiset!”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Sellaiset ihmiset inspiroi, joiden pauloihin tavallaan joutuu. Kun
tapaa sellaisia tyyppejä, että niistä näkee että toi tekee
tuolla tavalla ja toi on ton tyylinen, ja kun katsoo sitä niin tulee
sellainen wau-juttu, että mäkin voisin kokeilla tuota. Musiikki on
kyllä sellainen asia, mikä inspiroi mua eniten. Kokkaillessakin
kuuntelen aina, ja eri mielentilassa tietysti eri musaa.”
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”No ainakin Helsingin Kaupunginteatterissa, Turun
Kaupunginteatterissa, Työviksessä, Tampereen Teatterissa,
Neon-teatterissa ja Komediateatteri Areenassa. Kesäteattereista mä
olen ollut Samppalinnassa ja Oulussa.”
Entä omasta mielestäsi tärkeimmät
roolityösi? ”Tämä Veriveljet ehdottomasti ja sitten se Naisia
kaupungilla, ne on mun sydäntäni lähellä. Ja Villisorsan Hedvig
oli kans ihana!”
Kärsitkö esiintymisjännityksestä?
”Aina välillä, ja se on inhottavaa. Meillä oli Veriveljien
omaisten ennakko ja siellä oli kaikki maailman ihmiset katsomassa,
no ei ny kaikki mutta melkein, ja mä annoin itselleni luvan olla
jännittynyt. Sitten tietysti kävi niin, että ekan 20 min aikana
lavalla mä vaan tärisin, jalkoja myöten ja mä en saanut sitä
tärinää pois mitenkään. Annoin itselleni luvan ja enskarissa
olikin sitten helpompaa. Silloin mä jännitän eniten, jos on jotain
tuttuja katsomassa.”
Onko sinulla jotain omia rituaaleja,
joita huomaat toistavasi ennen lavalle menoa? ”On mulla ollut,
mutta olen nyt päässyt eroon siitä, eli mulla on ollut plari
lähellä auki jossain koko esityksen ajan, et jos tulee jotain. Jos.
Sitten mulla on rituaalina ehkä myös toi Carmolis-karkki, eli mulla
täytyy olla pieni muru aina sitä suussa kun tulee joku
laulukohtaus, jotta mulla ei suu kuivu, mutta ei mulla mitään
sellaisia hokkuspokkus-juttuja ole, lähinnä tuollaisia käytännön
juttuja. Taikauskoon muuten mulla on sellaisia uskomuksia, että
kengät tosiaan ei saa olla pöydällä ja suolaa ei saa antaa
kädestä käteen suoraan. Ja jos mulla on sellainen olo etten oo
ihan kartalla tai oon epäkeskittynyt, niin kyllä mä isääni aika
paljon mietiskelen, se antaa fiilistä. Hänestä mulla on monta
kertaa tullut sellaisia tuntemuksia, että hän on jotenkin
”humahtanut” mun lähelle.”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”En oo nähnyt, mutta ehkä se on toi mun isäni? Se on
tullut jotenkin jopa tuoksun kera, eli mä on kattonut esim.
ikkunasta ulos ja sitten on tullut sellainen olo, että nyt on isä
tässä jossain ihan lähellä. Sellainen hetken häivähdys, sit se
vaan menee pois. Mähän nään siitä säännöllisesti uniakin,
joissa se kertoo mulle mitä sille kuuluu, makoilee sellaisella
suurella divaanilla ja juttelee.”
Kerro joku kommellus, joka on sattunut
kesken näytöksen! ”No tossa äskeisessä näytöksessä mua
aivastutti yhdessä kohtauksessa ja lopussa mokasin oikein kunnolla,
kun aloin loppukiitoksissa heti osoitella ääntä ja valoja ja
kapellimestaria ennen kuin kukaan meistä ehti edes itse kumartamaan.
Sain kyllä sössilistaan ison merkinnän nyt! Sit joskus mulla on
mennyt kieli ihan solmuun, Neon-teatterin aikoina mun piti sanoa
repliikki ”Tässä olisi herralle vähän leipää ja kananmunia”,
niin mä sanoin että ”Tässä olisi hellarre hellarle hellarre”
, mä en päässyt siitä eteen päin mitenkään ja vastanäyttelijä
joutui litsauttamaan mua poskelle. Se oli jotain ihan älytöntä! Ai
niin, ja Avenue Q:ssa mä unohdin mennä lavalle, olin kyllä ihan
valmiina lavan takana odottamassa omaa vuoroani, kun Peter Pihlström
huutaa sieltä että ”Garyyyyy” moneen kertaan. Sit mä vasta
hokasin, että se olikin mun vuoroni, kyllä sillai nolotti kun
siellä oli yleisöö ja kaikkee ja jätin Peterin noloon
tilanteeseen.”
Kerro joku hyvä muisto! ”Tyttäreni
syntymä tietysti ja sitten aina noi kohtaamiset Princen kanssa. Ja
sitten tietysti John Malkovich, kun mä pääsin jutteleen sen kanssa
ja kaikkee. Sen ekan esityksen jälkeen menin sinne näyttelijöiden
ovelle, siellä ei yllätyksekseni ollut ketään muita. Mulla oli
huppari ja siinä taskussa oli huulikynä ja tavallinen kynä ja
paperia. Sit ykskaks pitkä, kalju mies tulee niitä portaita alas ja
mä menin juttusille. Kerroin, että olen näyttelijäopiskelija
Suomesta ja olin katsomassa esitystä ynnä muuta, tietysti kaivoin
sen huulikynän nimmaria varten ensin esiin ja Johnia nauratti.
Sitten se toivotti mulle menestystä uralla ja halasi vielä. Noi on
kyllä sellaisia asioita, joihin voi aina palata ja niistä saa
sellaista hyvää voimaa, joka auttaa jaksamaan.”
Onko sinulla jotain mottoa? ”Mä oon
aina sanonut, että ”pokka tiukkana ja kadun yli”, se on ollut
aina mun vanha mottoni. Ehkä mulla nykyään olis sellainen, että
”yritä olla iloinen ja kiva ja mukava, niin kaikki menee paremmin”
tai jotain.”
Mistä haaveilet? ”Haaveilen
tietysti töistä. Työ on hirveen kivaa silloin kun sitä saa tehdä
hyvässä porukassa ja sitten tietysti mä haaveilen siitä, että
mun talouteni olisi kunnossa, ettei tarttis olla niin köyhä. Ja
siitä, että tyttäreni rakastaisi mua ikuisesti, vaikka tuleekin
murrosikä!”
Mitä muuta haluaisit kertoa
itsestäsi? ”Mä syön ihan liikaa juustoja ja mä hikoilen
kauheesti!Hehhehhe! Mä pyydän aina puvustossa, että ompelijat
laittaisi hikilappuja joka paikkaan.”
Mitä haluaisit mahdollisesti sanoa
meille katsojille? ”Avoimin mielin vaan. Eihän teatteriin kannata
tulla vihaisena, koska se on jo semmoinen asia joka blokkaa paljon.
Musiikki ja teatteri on sellaisia, jotka kannattaa vastaanottaa
avoimin mielin, koska jos tehdään esim. sillai
”joukoturkkamaisesti” tai sillai, niin siinähän on hirvee
nerous. Kaikessa on jotain hyvää!”
Jos saisit viettää päivän miehenä,
mitä tekisit? ”Mä hoitaisin hyvä veli – periaatteella
ittelleni mielettömästi kaikkee duunia ja rahaa ja tekisin
sopimuksia, joita ei voi perua, ja kattelisin naisten takapuolia ja
daisareita. Olisin kauhee bisnesmies ja mimmejä pyöris mun
ympärillä, saisin hätistellä niitä pois jaloistani koko ajan. Ai
kauheeta sentään!” Rinna nauraa ja näyttää samalla vähän
mallia machoiluasenteesta.
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä tärkeää ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Ottaisin
tietysti Sanni-tyttäreni kainalooni, en mä tarttis muuta. Paitsi
ehkä Princen musiikkia. Ja juustoja. Ja vichyä. Ja yhden
punkkupullon.”
Jos saisit palata aikakoneella
menneisyyteen yhteen hetkeen, minne menisit? ”Haluaisin mennä Las
Vegasiin 50-60-luvulle kun siellä oli noi Rat Packit ja Marilynit ja
kuulemma kova meininki silloin. Ja Elvis myös! Ja sit voisin mennä
siihen hetkeen kun tyttäreni syntyi, hän syntyi hätäsektiolla.
Haluisin nähdä miten se tapahtuu, veri vaan lentää ja kaikkee.
Ottaisin sen nauhalle...”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Sanni
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Ikärasismi
Mikä sytyttää sinut? - Rakkaus
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Kiusaaminen
Suosikkikirosanasi? - Perkele
Mitä ääntä rakastat? - Sannin
tuhinaa kun se nukkuu mun vieressä
Mitä ääntä inhoat? - Hammaspora
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Laulaja
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Roskakuski
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Tääl on
ruokaa ja juomaa ja hyvät bileet, tervetuloa!
Veriveljet-musikaali Tampereen
Teatterissa 20.4. 2013 asti, joten kiirehdi !!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).