tiistai 30. huhtikuuta 2013

Fiftari!-esittelyssä Heidi Helkiö

Seuraavana Fiftari!-esittelyssä puvustuksesta yhdessä Siiri Uotilan kanssa vastaava Heidi Helkiö!

Heipä hei Heidi. Milloin olet syntynyt ja mikä olet horoskoopiltasi? ”Olen syntynyt 1966 ja horoskoopiltani olen leijona. Mun mielestä ne horoskooppihommat on tosin kyllä täyttä hölynpölyä!”

Mistä olet kotoisin ja missä asut nyt? ”Olen lähtöisin Kainuusta, mutta tullut tänne Hämeeseen alle parikymppisenä. Nykyisin asumme Hauholla, eli ihan oikeasti maalla.”

Mitä harrastat? ”No tietysti teatteria, teatteria ja teatteria...”

Löytyykö suvustasi ketään teatteri-tai musiikkialalla olevia? ”No aika kaukaisia ovat ne sukulaiset, mutta tiestysti oma tyttäreni Minna ainakin pyrkii alalle!”

Osaatko soittaa jotain instrumenttia? ”Heh, sitä ”pakkopianoa” tuli soitettua lapsena, mutta en todellakaan voi sanoa osaavani soittaa sitä.”

Heidi Helkiö / kuva Teatterikärpänen 

Millä alalla olet ”siviilissä” ja oletko suorittanut jotain teatterialan opintoja kenties joskus? ”Siviilissä olen kouluohjaajana pienessä kyläkoulussa. Teatteri on mulle ihan harrastus, ja innostuin vasta näin aikuisena, eli ei ole kouluttautuminen oikein enää mahdollista.”

Mitä teatteriin liittyvää olet aiemmin tehnyt ja millaisissa jutuissa olet ollut mukana? ”Olen ollut hauholaisissa kesäteattereissa mukana, nyt tulossa seitsemäs kesä jo. Lisäksi olen tehnyt musiikkiteatteria Pälkäneellä, ja sitten olin mukana mm. Teatteribarrikadin Kyrsyä-näytelmässä.”

Milloin olet kiinnostunut teatterista ja olitko esim. koulunäytelmissä mukana? ”Meillä oli ala-asteella aina sellainen näytelmätunti...esitettiin Kotikadun esiversioita omin voimin. Hahah! Varsinaisesti innostuin Minna-tyttäreni vanavedessä.”

Kiinnostaako sinua teatteri taidemuotona noin yleisesti, eli käytkö itse katsomassa esityksiä myös? ”Kiinnostaa toki, mutta liian vähän ehdin käydä katsomassa juttuja.”

Miten päädyit tähän Fiftari!-hommaan mukaan ja milloin aloitit suunnittelutyön? ”Silloin kun Fiftari!-musikaali oli vielä Minnan ja ohjaaja-Lauran haaveilun asteella, heitin heille, että minä tulen sitten puvustamaan. Siitä se sitten lähti, ja siellä se ajatus on ollut sitten takaraivossa sieltä asti.”

Mitä odotat tältä projektilta kokonaisuutena ja mikä on ollut parasta tässä? ”Odotan tästä ennen kaikkea mahtavaa kokemusta nuorille. Tässä on todella innostunut ja osaava joukko, ja on todella hienoa olla mukana tässä!”

Millaista taustatyötä olet tehnyt tätä varten ja onko sinulla jotain tiettyjä inspiraation lähteitä? ”Olen pitänyt yleisesti silmät ja korvat auki, ja vanhoja leffoja olen katsellut esimerkiksi. Olen aina pitänyt 50-luvun muodista, kerrankin saan olla puvustamassa sitä aikakautta!”

Mitä terveisiä haluaisit lähettää katsojille! ”Tervetuloa fiilistelemään!”

Mahdollisia tulevia projektejasi? ”Ensi kesänä olen akkana Akkapakassa Vitsiälän lavalla Hauholla, ja kenties jossain vielä lottana ”Puheenvuoro kaatuneilla”-jutussa.”

Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :

Mistä sanasta pidät eniten? -
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Mikä sytyttää sinut? - Iloinen nauru
Mikä sammuttaa intohimosi? - Väsymys
Suosikkikirosanasi? - Saatanaperkelevittujumalaluta
Mitä ääntä rakastat? - Hiljaisuutta tai lasten kikatusta
Mitä ääntä inhoat? - Riitelyn ääntä
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Näyttelijä
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Pörssimeklari
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Käy peremmälle!

1 kommentti:

  1. Sanon vielä tännekin, että sori se nimisekaannus! Olin väsyneenä kirjoittanut ihan höpsöjä. :)

    - http://toomaterialgirl.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).