Niskavuoren
naiset / Lahden Kaupunginteatterin Juhani-näyttämö
Ensi-ilta
19.1. 2013, kesto noin 2h 40min väliaikoineen
Ohjaus
Miika Muranen
Rooleissa
: Mirja Räty, Kai Vaine, Elsa Saisio, Anna Vihanto, Liisa Loponen,
Anna Pukkila, Markku Haussila, Maija Rissanen, Timo Välisaari, Kai
Kokko, Maarit Peltomaa, Aki Raiskio, Jorma Helminen, Lumikki Väinämö,
Aada Himanen/Venla Vihanto ja Pinja Vuorinen/Elina Assiep
kuvat Lauri Rotko / Lahden Kaupunginteatteri |
Taustaa
: Hella Wuolijoen "Niskavuoren naiset" ilmestyi jo 1933,
eli tasan 80 vuotta sitten. Suomalainen mieli on kuitenkin kuin
kallio, joka ei siinä ajassa juuri mihinkään muutu, ja siten sen
teemat ovat edelleen ajankohtaisia ja osa suomalaista sielunmaisemaa.
Yhteisön paine, rakkauden kaipuu, jalat alta vievä intohimo,
pettymys, raastava mustasukkaisuus... Esitys on tosin sijoitettu nyt
50-luvulle, jolloin ohjaaja Miika Murasen mukaan se on saatu meitä
hiukan lähemmäksi. Juonihan menee niin, että kylälle saapuu nuori
ja kaunis opettajatar Ilona (Maija Rissanen) , jolla tuntuu olevan
omaa tahtoa ja mieltä enemmän kuin muiden soisi hänellä
olevan. Mokoma kevytkenkäinen naikkonen; pukeutuu housupukuun ja
harrastaa öisiä kävelyretkiä yksin, eikä ole kiinnostunut
liittymään kaikenmaailman kylätoimikuntiinkaan. Näytelmäkerhohan
on jo kaiken huippu! Raikas tuulahdus siis, aikalailla jämähtäneeltä
meno kylällä vaikuttaakin... Niskavuoren Aarnen (Kai Vaine) ja
Ilonan katseet kohtaavat, ja se onkin menoa sitten. Aarne on
perheellinen mies, on Martta (Elsa Saisio) ja ihanat lapset, mutta
hän on kuitenkin myös isänsä poika. Niskavuoren vanha emäntä
Loviisa (Mirja Räty) on aikoinaan naitu taloon rahojensa vuoksi ja
kokenut karvaita pettymyksiä rakkaudettomassa liitossa, nyt itsensä
kovettaneena pitää Niskavuoren kulisseja kaikin keinoin pystyssä.
"Ei tästä talosta ennenkään ole miesten perään lähdetty!"
Aarne on kahden tulen välissä. Valitseeko hän suvun paineen alla
perhe-elämän, josta intohimon liekki on sammunut aikaa sitten, vai
valitseeko hän Ilonan ja vapauden?
kuva Lauri Rotko |
Plussaa
: Pidin alkuasetelmasta jo heti kättelyssä, ennen kuin esitys ehti
edes virallisesti alkaa. Näyttelijät istuivat pareittain penkeillä,
oli herttaista ja ihanaa ja sitten alkoikin viima käymään ja tuli
ns. lunta tupaan. Katsomossakin tuli vähän kylmä. Tässä
esityksessä käytettiin myös Rajaton-lauluyhtyeen lauluja ja
instumentaaliversioitakin kappaleista. Lauluja korostettiin tanssin
keinoin ja liikekieli oli runollista ja kaunista. Koreografiasta vastaaville ohjaaja Muraselle ja Reetta-Kaisa Ilekselle peukku ylös. Erityisen hieno ja
pysäyttävä kohtaus oli se, missä naisryhmä alushameissaan tanssi
ja lauloi tuskaansa ulos tyhjän aviovuoteen ympärillä. Rintaa
raastava tunne oli käsinkosketeltavissa kyllä. Alussa vietettiin
perinteisiä Loviisanpäiviä kahvittelun merkeissä, naiset istuivat
nutturoisaan siveinä rivissä kupposet käsissään, miehet sen
sijaan riehakoivat ja pistivät jalalla koreasti toisessa huoneessa
ja otettiin siinä vähän miestä väkevämpääkin samalla. Kaiken
tämän keskelle saapuu Ilona hiukset valtoimenaan, vaaleassa
liehuvassa mekossaan ja tietäähän sen miten siinä käy. Jännää
symboliikkaa oli kyllä, jättikokoisia sydänpipareita hiljaa
mutustellaan ja murretaan pieniä paloja, lopulta pistetään sydän
puoliksi ja murskataan pieniksi siruiksi lattialle. Loviisa häärää
hopea-astioiden keskellä, hypistelee kynttilänjalkoja ja lisää
koruja kaulaansa koko ajan. Vaurautta on ja kaikenlaista hienoa
tavaraa on, kulissit ovat siis kunnossa ja mammonasta ei ole pulaa.
Rakkaudesta ja intohimosta sen sijaan on pulaa, mutta ei Ilonan ja
Aarnen välillä. Näiden kahden välillä kipinöi ja aistikasta
menoa on lakanoiden välissä. Martta piehtaroi yksistään omissa
lakanoissaan... Ennen väliaikaa nähtiin hieno kohtaus, jossa Martta
turkissaan pedon lailla hyökkää rakastavaisten välistä mutta
nämä tästä viis veisaavat, vaan kietoutuvat toisiinsa entistä
tiukemmin. Naisilta etenkin upeita roolitöitä! Elsa Saisio oli
uskomaton! Suorastaan huikea Martta, vahva lauluääni kantoi
takuulla salin takaseinään asti ja mykisti katsojat
tunnepitoisuudellaan. Ihmeellisesti sitä vaihtoi puolta katsojana,
ei oikein aina ollut ihan varma että kenen puolella oli. Tärkeintä
lie kai kuunnella sydämensä ääntä, vaikka joutuisi tekemään
raskaita ja vaikeita päätöksiä. On sitä itse kukin välillä
joutunut punnitsemaan, että kumpi painaa vaakakupissa enemmän,
järki vaiko tunteet, vaikkei mitään kolmiodraamoja sentään ole
aiheutettukaan... Jotenkin kävi sääliksi se Simolan isäntäkin
(Timo Välisaari), kukkapuskat senkun suurenivat ja varmasti oli
mukava mies hän, mutta kun ei kipinöi niin ei kipinöi. Minkäs
teet. Mieleeni jäi vielä sekin, miten lapset leikkivät viattomia
leikkejään, turkki päällä kontataan lattialla ja hoetaan Aarnea.
Voi pieniä! Ilonan tunnustus ”kuulusteluissa” jäi myös hyvin
mieleeni, ”Ei se ollut sinun miehesi. Se oli aivan toisenlainen
mies...” Viulu on suosikkisoittimeni ja suureksi ilokseni tässä
oli paljon viulumusiikkia mukana, etenkin instrumentaaliosuuksissa.
Kyyneleet silmissä oltiin siis koko ajan. Oli sellainen olo, että
tässähän pakahtuu. Loppukohtaus oli niiiiiiin upea, että luulin
jo että sydän pysähtyy. Yksi hienoimmista lopetuksista ikinä!
Loviisan kuuluisa lausekin sieltä tuli. Esityksen päättyessä
yleensä vaihdamme matkaseuralaisen kanssa (ellen olen yksin
liikenteessä) heti muutaman sanan, nyt vaihdoimme merkitsevän
katseen ja siinä oli kaikki. Ei tarvittu muuta. Tämä oli kyllä
upea elämys ja muistutti hyvin paljon TTT : ssä näkemääni
Anna-Liisaa, joka kosketti ja liikutti todella paljon. Näin siinä
käy kun perinteiseen tarinaan yhdistetään tanssia ja musiikkia –
lopputulos on pysäyttävä ja jää pitkäksi aikaa takuulla
mieleeni yhtenä tämän kevään hienoimmista teatterielämyksistä.
Katse kertoo kaiken... / kuva Lauri Rotko |
Miinusta
: Musiikki pauhasi välillä liian kovaa ja en oikein pitänyt
laulujen huutokohtauksista, sanoistakaan ei aina saanut selvää.
Kesto oli aika pitkä, muutamaa kohtausta olisi voinut vähän
tiivistää. Tiedän sen, että Telefooni-Sandran ja Serafiinan
hahmot ovat tarinan koomisin osa, mutta jotenkin tässä välillä
tuntui, että kerättin vain irtonauruja heillä. Yleisö kun tuntui
hekottelevan etenkin Serafiinan pelkälle olemukselle ja syystäkin,
mutta …
Muuta
: Lavastuksesta, valoista ja puvustuksesta myös lisäpointseja,
naisten mekoista ja alushameista pidin etenkin ja Niskavuoren
vahvoista seinistä ryijyineen. Aika paljon näkee miesvoittoisia
näytelmiä, joissa miehille on tarjolla vahvoja rooleja vaikka
kuinka. Hienoa kuitenkin, että on sitten myös näitä Niskavuoria,
joissa naiset vievät ja miehet vikisevät. Kiitos tästä!
Niskavuoren naisille täydet viisi tähteä ***** . Väliajalle lähdettiin vahvassa
nelosessa, mutta sen verran tuli vielä tunteenpaloa, että täydet
pinnat napsahti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).