Mikael Saaren
tapasin elokuussa 2013 Lahden Kaupunginteatterilla West Side
Story-musikaalin harjoitusten välisellä tauolla.
Vuonna 1988
syntynyt Mikael on horoskooppimerkiltään kalat. ”Mä olen
syntynyt Vantaalla, asunut ensimmäiset kuusi vuotta siellä ja
sitten muuttanut Hyvinkäälle. Neljä vuotta sitten muutin Lahteen
ensin armeijan takia.”
Mitä
harrastat? ”Onhan se tietysti nyt hallitseva homma, että koko ajan
on soitto-tai laulutreeniä ja näyttelijänhommaa ja tanssia.
Mullahan on leikattu molemmat jalat nyt lyhyen ajan sisään, eli
urheilut on ollu kyllä aika vähissä sen takia, mutta kyllä mä
tykkään kauheasti pelata. Oon pelannut fudista kauan, sulkista ja
sählyä ja kaikkea sellaista. Kiva olisi päästä taas pitkästä
aikaa kunnolla pelaamaan, ettei tarvis koko ajan varoa noiden polvien
kanssa. Mä myös lueskelen silloin kun mahdollista. Oon Tuomas Kyröä
diggaillut tässä viime aikoina, ja runoja olen lukenut myös paljon
ja ihan siksi, että olen tykännyt säveltää niitä. On myös kiva
syventyä ihan fiilistelemäänkin niitä”, Mikael kertoo.
Mitä
sanoisit erityistaidoiksesi? ”Kaikenlaiset volttihypyt ja muut
kivat on nyt mennyt noiden jalkojen myötä, eli en enää liiku niin
paljon. Mä en osaa enää mitään, heh. Oon joutunut keskittymään
ihan perusasioihin nyt esim. ihan vaan jaloillaan pysymiseen, mutta
sitä ei varmaan voi pitää minään erityistaitona...?”
Minkä taidon
haluaisit osata? ”Musta olisi ihana tehdä äänellä kaikenlaisia
juttuja, imitoida. Ja olisi kiva osata ylipäätään näytellä!
Ihan tässä viime aikoina on tullut se, että pitäisi osata
soittaa. Mä oon aina ollut vähän laiska treenaamaan, eli tavallaan
ne vähätkin taidot mitä on, on tullu sitä kautta, että tekee
vaan. Nyt pitäisi pianon-ja kitaransoittoa vaan tiukasti treenata.”
Löytyykö
suvustasi muita teatteri- tai taiteellisella alalla olevia? ”Ei
löydy työkseen tekeviä, mutta mun pikkuveljeni opiskelee tässä
Mutella myös, eli samassa koulussa missä mäkin oon, ja menee nyt
tokalle. Mun äitini on opettaja ja isä on rakennusinsinööri.
Taitaa muuten äidin puolelta yksi olla tanssija, mutta ihan
lähisuvussa ei ole muita. Niin ja itse asiassa mun mummoni veli on
Martti Kuningas, joka oli esim. klassikkoelokuva Nuoren myllärin
nimiroolissa aikoinaan. Ja Tuntemattomassa.”
Milloin
kiinnostuit musiikista ja biisienteosta? ”Mä oon käynyt sellaisen
traagisen lapsuuden musiikkiopistossa, niin kuin varmaan suurin osa
lapsista on käynyt. Se oli ihan hirveetä! Ajattelin joskus
11-vuotiaana, että en aio enää ikinä tehdä mitään musiikkiin
liittyvää. Mä menin musiikkiopistoon alle kouluikäisenä ja ihan
omasta halustani, mutta mä olisin halunnut soittaa pianoa tai
selloa. Se on mun ”vanhuudenhaaveeni”, että vielä jossain
vaiheessa opettelen soittamaan selloa. Mutta siis Hyvinkäällä ei
ollut mahista oikein mihinkään ja mut laitettiin soittamaan
nokkahuilua. Se ei ollut oikein se pienen pojan suuri unelma, jos
näin voi sanoa. Viisi vuotta mä jaksoin siellä käydä.
13-vuotiaana olen tehnyt pari biisiä itse. Kun alkoi tulla tyttöjä
kuvioihin, niin piti alkaa soittamaan kitaraa... se oli ainoa ja
vahvin motivaattorini silloin kyllä! Rippikoulussa mä oon sitten
ekan kerran laulanut yksin julkisesti, pienelle porukalle tosin. Nyt
muuten lokakuussa tulee 10 vuotta täyteen mun ensimmäisestä
sävellyskonsertista! Mulla oli oma bändi ja siinä soitettiin omia
biisejä. Oon jotenkin näin jälkikäteen vasta tajunnut, että
miten hienoa se on. Se eka keikka oli Hyvinkäällä sellaisella
nuorisotalolla. Mun veljeni soitti rumpuja siinä. Bändin nimi oli
Kanava. Se eli pitkään se bändi, ja yhtä biisiä mä soitan
edelleenkin, oon tehnyt sen silloin 13-vuotiaana. Niin ja se on vielä
mainittava, että mähän oon aina ollut musiikkiluokalla ja laulanut
kuorossa, mutta se oli aikoinaan lähinnä siksi kun kaikki
kaveritkin oli”, Mikael muistelee.
(c) Teatterikärpänen |
Miten sitten
teatteri tuli mukaan kuvioihin? ”Lapsena olin mukana jossain koulun
proggiksissa ja väkisin, se oli lähinnä hirveätä. Soittaminen ja
laulaminen on mulle helppoa eikä sillä tavalla jännitä, mutta
puhuminen lavalla on mulle ihan kauheeta edelleen. Kun olin
16-vuotias, pari mua vanhempaa tyttöpuolista kaveria raahasi mut
väkisin yksiin koelauluihin Helsinkiin. Meitä oli reissussa itse
asiassa viisi, ja mä olin ainoa joka siihen proggikseen sitten
pääsi. Se oli vuonna 2005 ja se oli Queenin musiikkiin perustuva
musikaali. Se on tavallaan se isoin juttu edelleen, sitä kautta mä
olen tähän hommaan jäänyt. Seuraavana vuonna olin sitten saman
porukan uudessa jutussa mukana, se oli HONK! –koko perheen
musikaali. Ne oli mulle kauhean tärkeitä molemmat, koska ne oli ne
ensimmäiset.”
”Mä olin
täällä Lahdessa armeijassa soittokunnassa ja pari tuttua oli
koulussa Mutella ja kehoittivat muakin hakemaan sinne. Mä hain
englantiakin lukemaan. Pääsykokeet oli samana päivänä ja
jotenkin mä sitten jäin tänne. Mä oon aina ollut maailman surkein
näyttelijä, mulla ei ole minkäänlaisia lahjoja siihen, mutta
kyllä toi musa oli ja on ollut mulle sellainen tärkeä juttu ja
sitä mä haluan tehdä jatkossakin, laulaa ja näin. Ja kai sitä
näyttelijäntyötäkin voi oppia! Loppujenlopuksi se meni niin, että
se Mute olikin ihan oikea ratkaisu, niin ne asiat jotenkin aina
menee. Oon nyt kolmatta vuotta täällä Mutella. Mun piti itse
asiassa valmistua jo keväällä, mutta mulla on tosiaan kouluaikana
menny molemmat jalat, niitä on leikelty ja väännelty ja käännelty,
ja mä oon sen takia ollut aika vähän koulussa. Tarkoitus olisi
valmistua sitten syksyllä 2014.”
Olisiko
englannin opiskelu kenties vaihtoehto B sinulle? ”Varmaan olisin
jotenkin kirjallisuuden ja englannin kielen parissa. Mä edelleenkin
mietin sitä, että jossain vaiheessa lähtisin englantia lukemaan.
Kääntäisin kirjoja tai muuta. Pienenä mä innostuin hirveesti
Harry Pottereista ja niiden suomennoksista. Aina kun uusi kirja
ilmestyi, mä luin sen ensin englanniksi ja ehdin itse tavallaan
suomentamaan sitä aika paljon, ennen kuin virallinen suomennos
ilmestyi. Siinä kun oli kaikkia niitä uudissanoja, et miten ne
kääntäisin itse. Se oli kauhean mielenkiintoista! Ja sit toinen
haaveammatti, mikä on tullut vasta myöhemmin, olis et pääsis
suomentamaan Aku Ankkaa. Se olis ihan mielettömän siistiä. Mä oon
tosi natsi mitä tulee suomen kielen oikeellisuuteen ja Akussa se on
aina oikein. Niissä puhekuplissa on tietynlaista runoutta.
Nerokasta! Ja kaikkia niitä hauskoja sanoilla kikkailuja...aikoja
sitten siellä seikkaili mm. Poski-niminen artisti, jonka tajusin
vasta myöhemmin”, nauraa Mikael. “Toisaalta taiteilijana suurin
haave on tietenkin saada omasta nimestä väännös Aku Ankkaan.”
Mikä olisi
valmistumisen jälkeen sinulle ihanteellisin tilanne? ”Mä en tiedä
onko mulla varaa siihen, mutta mä aattelin lähteä Englantiin
käymään sellaisen maisterikurssin, tekeen musaa. Sit ehkä haen
Helsinkiin yliopistolle musiikkitiedettä lukemaan. Ja tehdä lisää,
jatkaa sitä mitä mä teen nyt eli teatteria ja musaa. Nyt kun olen
täällä teatterissa vierailemassa ja teen yhtä proggista
kerrallaan, niin se käytännössä tarkoittaa sitä, että mulla on
pari-kolme näytöstä viikossa ja sen lisäksi ehtii vielä tekemään
keikkaakin. Ne tukee toisiaan todella hyvin, ja motivoi myös.”
Onko sinulla
omia esikuvia? ”Niitä on nykyään ihan älytön kasa, koska niitä
tulee koko ajan lisää ja mulla on hirvee määrä kavereita, joita
myös fanitan ihan suunnattomasti. Kun näkee läheltä, että miten
ne työskentelee, niin tietää tarkemmin ja sitä kautta ihailee
myös. Tämmöisistä tunnetummista mä olen esimerkiksi Jarkko
Martikaista ihaillut aina, sitä sanakikkailua ja musiikkia.
Ulkomailta sitten Damien Rice, joka on irlantilainen
singer-songwriter. Ja Rahmaninov, klassista romanttista pianomusaa!
Vähän eri juttuja. Helppo on fanittaa myös Adam Lambertia ja muita
superhyviä laulajia, omien alojensa mahtavuuksia”, Mikael
hehkuttaa.
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale? ”Mä
oon tavallaan siitä onnellisessa asemassa, että mä oon saanut
tehdä jo niin hienoja juttuja niin hienojen tyyppien kanssa. Täällä
koulullakin on mahtavia laulajia, joilla on synnynnäinen magee
soundi äänessä ja karisma ja siihen sitten lisätään vielä
treenaamalla tehty taito. Freddie Mercuryn kanssa mä kyllä
haluaisin päästä laulamaan! Ja Adam Lambertin. Meillä on myös
sellainen lauluporukka kuin PopUp (linkki ohessa), jossa siis
kertakaikkiaan ihan 6-0 oon huonoin laulaja. Oon mä nyt laulanut ja
pärjään kyllä, mutta että saa olla osa tuollaista porukkaa,
jossa on kaikki niin älyttömän hyviä. Meitä on yksitoista siinä
ryhmässä mukana.”
Onko sinulla
jotain roolihaavetta? ”Tää on tavallaan helppo, et tuollakin kun
noissa lavasteissa pyörii ja katsoo tuota isoa lavaa, niin olisi
mahtavaa tehdä se Queen-juttu uudestaan ja siitä se sama rooli.
Varmaan Last 5 years tai Once olisi mahtavaa tehdä myös.”
Mikä on
mielestäsi parasta teatterissa? ”Tähän on kaks eri vastausta,
joista toinen on lavalta käsin ja toinen on katsomosta käsin. Kävin
keväällä katsomassa täällä tuon Niskavuoren naiset ja siinä
oli mun mielestä paljon sellaista, mikä on mun mielestäni parasta
teatterissa. Se hienous mikä tulee siitä, että se oli ensinnäkin
musiikkiteatteria ja siinä oli lisäksi todella hienot
näyttelijäsuoritukset, ja miten se teksti oli käsitelty. Mä en
ole ikinä aiemmin ymmärtänyt Niskavuorista mitään, oon kattonut
niitä vanhoja elokuvia ja miettinyt, että mikä tässä on se
juttu! Vaikka tehdään epookkia ja vaikka se oli pateettista ja
melkeinpä saippuaoopperaa paikoitellen, niin vaikka se ei sillä
tavalla kerro minusta, niin mä sain silti itelleni sellaisia
henkilökohtaisia fiiliksiä, et tää puhuu musta! Mulle tuli
sellainen olo siitä, että nää tietää miltä musta tuntuu, mitä
mä oon tehnyt omassa elämässä ja se kosketti todella monella
tavalla. Se tuntuu myös todella hienolta, kun ihan spontaanisti voi
vähän itkeäkin siellä. Tiivistettynä parasta teatterissa on se
tunteisiin vetoaminen ja toisaalta se ajatusten herättäminen. Mun
lempipaikkani Lahdessa on Teatteri Vanha Juko, ne tekee todella
uskomattomia juttuja välillä rankoistakin aiheista. En tykkää
politiikka-sanasta yhtään, mutta että näytetään miten asiat on
ja millainen maailma on. Lavalta käsin ne on periaatteessa samoja
asioita, mutta mä en ole vielä toistaiseksi tämän lyhyen urani
aikana päässyt sellaiseen tilanteeseen, että mä olisin päässyt
kokemaan sen, että mitä olisi välittää sitä tunnetta. Se johtuu
monesta asiasta, rooleista mitä oon tehnyt mutta ennen kaikkea
siitä, että mä en ole näyttelijä. Mutta mä luotan siihen, että
se tulee vielä.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Saan kyllä inspiraatioita tosi iisisti ja tosi
monesta paikasta. Eilen kävelin klo 22 jälkeen kotiin täältä
teatterilta ja oli tosi pimeetä kun ukkonen oli tuossa ihan päällä.
Taivas oli hieno. Aika herkästi alkoi tulla mieleen melodioita.
Kännykkään tallennan aina sellaisia pieniä pätkiä, jotka sitten
pystyn sieltä nappaamaan kun pääsen ns. sorvin ääreen. En mä
niitä siellä lenkillä tosin tallentanut, kyllä se aina vaatii sen
kitaran kuitenkin. Lisäksi hyvä kirja, hyvä leffa, hyvä biisi,
hyvä teatteriteos, mikä tahansa hyvä juttu inspiroi mua. Tulee
sellainen fiilis, että mä haluan tehdä tuollaisen itse, ja sitten
sieltä lähtee jotain kautta kierrättämään sitä juttua. Ihan
parasta on myös se, että Hyvinkäällä mun lapsuudenkodissa
tykkään loputtomiin touhuta kaikenlaista, laittaa pihaa, hioa
seinää. Se on ihanaa kun näkee omien kättensä jäljen. Mahtavaa
on myös päästä jonnekin veden äärelle ja vain tuijottaa sitä.
Ei tarvitse tehdä mitään muuta. Vesi on mun elementtini. Hyvinkää
on muuten hyvä paikka, mutta kun siellä ei ole vettä, ne on niin
pieniä lätäköitä siellä, eikä se oo ollenkaan sama asia. Meren
kohina on ihan paras juttu!” Mikael intoilee.
Kärsitkö
esiintymisjännityksestä? ”Keikalla mua ei jännitä, se on mulle
se kaikista turvallisin paikka tavallaan. En voi kyllä sanoa, ettei
ikinä jännittäisi keikalla... Totta kai on vaikeita tilanteita ja
sitten on vaikeahkoja yleisöjä. Olen tehnyt tosi paljon mies ja
kitara – tyylistä keikkaa ja se on sillä tavalla helppoa, koska
mä tiedän mitä mä teen. Mutta että heti kun joutuu puhumaan ja
varsinkin puhumaan ja liikkumaan, niin sitten onkin kova paikka. Ei
ole tavallaan turvassa heti. Se on aika perinteistä se jännitys,
mahaan sattuu. Se menee muuten jännästi niin, että mua jännittää
treeneissä enemmän kuin yleisön edessä. Luulen, että jos
esityksessä teen jonkun virheen, niin yleisö ei välttämättä
edes huomaa sitä, mutta työyhteisön edessä mokaaminen jännittää
mua tosi paljon.”
Onko sinulla
jotain omia rutiineja tai rituaaleja ennen lavalle menoa? ”Ei
oikeestaan. Se liittyy ehkä taas siihen laiskuuteen, mutta mä istun
ja tuijotan vaan, ja sitten menoksi. Totta kai kun lähtee
liikkumaan, niin sitten pitää fyysisesti ihan lämmitelläkin.
Ääntä mä en oo koskaan osannut avata.”
Kerro joku
kommellus! ”Mä oon miettinyt, että milloinkohan jotain tapahtuu,
kun tässä on oikeesti paljon kaikenlaista takana. Kerran mä
lauloin Sibelius-talossa täydelle salille ”Täällä Pohjantähden
alla”-laulua, minkä liki kaikki osaa, ja unohdin sanat kesken
kaiken. Oon selvinnyt aika vähällä kyllä, ei oo käynyt mitään
uskomattomia juttuja. Olin tuossa kesällä varusmiessoittokunnan
bändin solistina tässä Lahdessa. Aurinko paistoi ihan kirkkaalta
taivaalta, 4000 ihmistä yleisössä, upea bändi. Ensin meni aurinko
pilveen, sitten alkoi sataa ja sitten ukkostaa, ja pian satoi
rakeita. Ihmiset otti vaan sateenvarjoja esiin ja näytti, ettei
kukaan ainakaan lähtenyt pois. Se oli ihan mieletöntä. Mun oli
pakko lopettaa laulaminenkin, biisi oli tosin jo loppumaisillaan.
Juttelin ihmisten kanssa siitä säästä, koska oli ihan
maailmanlopun meininki ja salamoi. Oli älyttömän hauskaa ja
semmosta yhteisöllistä.”
Kerro joku
hyvä muisto. ”Parhaimpina jää mieleen kyllä sellaiset, kun on
ollut tavallaan ekaa kertaa jossain tilanteessa. Cabaret-musikaali
oli mielettömän hieno juttu, kun oli ekaa kertaa isolla lavalla ja
sai laulaa. Sit se Queen-juttu ja se kun oli ekaa kertaa isossa
bändissä sen varusmiessoittokunnan kanssa ammattilaisten keskellä.
Hirveen paljon on myös sellaisia ihmisiin liittyviä muistoja, eikä
niitä viitsi edes eritellä. Isoimmat ja parhaimmat jutut on
sellaisia, joihinkin tiettyihin ihmisiin liittyviä ihan
arkipäiväisiä asioita.”
Tulevia
roolejasi ja muita töitäsi? ”Syyskuussa 2013 on ensi-illassa tuo
West Side Story. Biisejä mä tietysti teen koko ajan ja monenlaisia.
Pianopohjaista niin kuin se viisukappaleeni ja sitten irkkufolkkia.”
(Tähän
lisäyksenä Oulun kaupunginteatterin Poika Mancini –näytelmän
päärooli syksyllä 2014 sekä Lahden Uuden kesäteatterin Pieni
Lemmenleikki -tuotanto kesällä 2014, toim. huom.)
Onko sinulla
jotain mottoa? ”Mä aina välillä luen tai kuulen jonkun tosi
hyvän ja päätän, että tätä mä käytän, mutta sitten se
unohtuukin. Toisinsanoen tällä hetkellä ei ole.”
Mistä
haaveilet? ”Tasaisin väliajoin mä haaveilen kaukomaista, et
pääsis vaan johonkin rantahiekkaan makaamaan ja katsomaan kauniita
paikkoja.”
Mikä
supersankari haluaisit olla ja miksi? ”Ehdottomasti mä haluaisin
olla näkymätön ja lentää! Mulla on kyllä kauhea
korkeanpaikankammo, mutta voishan sitä varmaan lennellä vähän
matalammallakin, niin kuin unissa aina tapahtuu. Teen myös hienoja
piruetteja ilmassa unissani.”
Jos saisit
viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Kyllä mä varmaan
nautiskelisin siitä, että joku katsoo mua. En mä tiiä...”
Jos ihminen
vetäytyisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin
kesken kaiken? ”Ottaisin tietokoneen, koska siinä on koko mun
duuni ja kaikki mahdollinen. Voisin kattella Frendejä koko talven.
Romanttisempi vastaus olisi tietysti se, että mä ottaisin kitaran
ja pianon. Oman uppokeittimen ottaisin, että saisin ranskiksia ja
kiinalaisen loputtoman buffet-pöydän. Mulla on muuten kauhee nälkä
nyt! Juomaksi pitää olla jotain halpaa light-limua, se on mun pahe.
Ja jallua tietysti. Ja punkkua.”
Jos saisit
matkata aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn ajanjaksoon tai
hetkeen, minne menisit? ”Kyllä mä menisin varmaan katsomaan
Queenia johonkin klubille. Se olis melkoista! Voisin mä ruveta
hovimuusikoksikin jossain 1500-luvulla.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Ilo
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Välinpitämättömyys
Mikä
sytyttää sinut? - Into
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Järjestelmällisyys
Suosikkikirosanasi?
- Perkele
Mitä ääntä
rakastat? - Aaltojen kohinaa
Mitä ääntä
inhoat? - Keväällä lintujen jatkuvaa sirkutusta, se on todella
rasittavaa!
Mitä muuta
kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Arkkitehti
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Yläasteen opettaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa, kiva nähdä!
kylläpä ihmisellä on hyvä lauluääni, olisi viisainta hyödyntää noin hyvä luonnonlahja,ääni on niin hyvä,että että se poistaa jopa stressiä, myös sanat tulee selvästi.
VastaaPoistaSulla on ainutlaatuinen ääni,lämmin karismaattinen,taipuisa. Toivon että saisin tulevaisuudessakin nähdä esityksiäsi,niistä tulee hyvä fiilis
VastaaPoista