Ville Majamaan tapasin toukokuun
alkupuolella 2013 Tampereen Teatterin näyttelijälämpiössä, ennen
Taide-näytelmän viimeistä esitystä.
Paljasjalkainen tamperelainen Ville on
syntynyt 1976 ja horoskooppimerkiltään hän on kalat. ”Muualla en
ole varsinaisesti asunut, paitsi vuoden Lahdessa silloin kun olin
opiskelemassa Kansanopistossa, ja yhden kesän oon asunut Helsingissä
kun tehtiin Paavo Nurmi-oopperaa.”
Mitä harrastat? ”Pyrin harrastamaan
sulkapalloa aina kun mahdollista. Kun on pienet lapset (5-ja
7-vuotiaat), niin niiden kanssa aika tarkkaan menee sitten kaikki muu
vapaa-aika, mikä töiltä jää. Tykkään myös lukea, kaikenlaista
laidasta laitaan. Sarjakuvia mä keräilin pienempänä, Tintit ja
Asterixit ja Lucky Luket oli kyllä ihan ylivoimaisia silloin. Niitä
pitäiskin nyt taas ruveta keräämään, kun vanhempi poitsu on
ykkösellä ja osaa lukea. Se oli ite nyt lainaillut Tinttejä
kirjastosta. Ai sulla on vai kaikki Lucky Luket! Wau, oon kyllä
kateellinen. Mä muuten muistaakseni kuuluin Roope Ankka-kerhoon, vai
mikä Miljonäärikerho se nyt oli!” Ville kertoilee nauraen.
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”Mä
oon iso! Onko se erityistaito? Ei mulla oo varmaan mitään sellaista
vahvuutta, joka olis jotenkin ylitse muiden. Koen, että ihan hyvin
pärjään siinä duunissa, mitä mä teen ja aika monella
osa-alueella. Tokihan aina kaikkee voi kehittää.”
Minkä taidon haluaisit osata? ”Mulla
on nyt joku fiksaatio pelleihin ja klovneriaan, se on sellainen alue,
jota varmasti jossain vaiheessa tulee kokeiltua. Tuskin tulee
kiinnityksellä täällä Tampereen Teatterissa klovneriaesitystä
vastaan, eli se olisi sitten näitä juttuja, jotka lähtee ihan
omasta ajatuksesta. Oon tossa tietenkin jo vähän pallotellutkin,
että pitäiskö sitä lähtee kehittämään jonkun hahmon kautta.
Jotenkin mua se klovnin figuuri kiinnostaa. Et mitä se voisi tehdä
ja minkälaisia asioita sen kautta voisi käsitellä. Mulla on
mielessä sellainen pitemmän ajan kehittely, että jossain vaiheessa
luultavasti tuun tekeen jonkun sooloesityksen. Tällä hetkellä se
mielikuva siitä on se, että se olisi sellainen sanaton pitempi
esitys ja sitä voisi esittää ihan missä vaan. Se myös kiehtoo
siinä, että se olisi jotain sellaista, mitä en ole koskaan aiemmin
tehnyt. Riski ja haaste! Mitähän sitten olisi ammatin ulkopuolelta
sellaista, mitä haluaisin osata... Mä haluaisin osata puhua
ranskaa, se on mun mielestä maailman kaunein kieli. Sanaakaan en
osaa, mutta Pariisissa oon käynyt monta kertaa ja hyvin on pärjätty.
Sukeltaminen olisi myös sellaista, mitä oon aina halunnut koittaa,
mutten ole itseäni vielä tähän päivään mennessä kurssilta
löytänyt.”
Onko suvussasi kenties muita tällä
alalla olevia? ”Taiteilijaihmisiä löytyy kyllä äidin puolelta,
kuvataiteilijaa ja näin, mutta oon kyllä ainut näyttämötaiteita
edustava.”
Osaatko soittaa jotain instrumenttia?
”Kitaraa osaan soittaa ihan omaksi ilokseni. Pyrin joskus
opettelemaan sitä sillai, että osaisin säestää itteeni.
Korvakuulolta oon opetellut ja eihän siitä mitään oo tullut!
Rumpuja oon soittanut ihan sillai mättömielessä, sellaista musaa
mikä tuntui silloin hyvältä. ´95-´99 meillä taisi olla bändi
pystyssä. Silloinhan ei vielä ollut näitä Spotify-juttuja tai
näitä sosiaalisen median jakeluverkkoja. Varattiin YO-talo ja
järjestettiin keikka, jaettiin flaijereita ja mainoksia on vedetty
koko kaupunki täyteen aikoinaan. Sen bändin nimi, jossa mä
lauloin, oli nimeltään Swearfish. Englanniks me laulettiin ja
suuret oli suunnitelmat, mutta kyllä se maailmanvalloitus tänne
Tampereelle jäi. Se touhu loppui just sitten siihen saumaan, että
mä aloin innostua teatterista ja muilla kans lähti opiskelut ja
ihmisiä muutti eri kaupunkeihin, ja se hajosi sit vaan siihen. Just
kun siitä olisi voinut alkaa kehittyä jotakin! Me oltiin niin kauan
soitettu yhdessä ja viimeinen tekemämme demo kestää kyllä
kuuntelua vielä nykyäänkin. Se oli kyllä tosi nastaa aikaa ja
sitä vaan niinku harrastettiin, mutta ihan täysin tosissaan ja
totta kai meillä oli suuntana ulkomaat”, muistelee Ville.
Ville näyttelijälämpiössä / kuva Teatterikärpänen |
Missä vaiheessa sitten olet
kiinnostunut teatterista? ”En oo sitä pienenä varmaan ääneen
koskaan sanonut, mutta kun jälkeenpäin oon asiaa miettinyt, niin
oikeestaan mä oon kyllä aina haaveillut tästä työstä. Eka
esitys, jonka muistan, oli täällä Tampereen Teatterissa
”Fedja-setä, kissa ja koira”. Kävin sen ala-asteella
koululaisryhmän mukana katsomassa, ja millaisen vaikutuksen se teki!
Se meni täällä varmaan joskus 80-luvun puolivälissä. Se on se
ensimmäinen, mihin mun muistikuvat kiinnittyy ja oli kyllä
sellainen fiilis, että tässä on jotain maagista. Koulussa en ollut
missään näytelmäkerhoissa ennen kuin vasta ihan yläasteen
lopussa. Muistan kyllä ala-asteella esittäneeni jossain
joulujuhlissa runon, ja se oli mun eka esiintymiskokemukseni.
Lukiossa ei ollut mitään. Toki me sitten himassa pikkuveljen kanssa
esitettiin kaikkee...No nyt nää jutut alkoi sitten rönsyillä...
Silloin 80-luvulla me oltiin ainoita, joilla oli Betamaxit, kaikilla
muilla oli VHS:ät, niin ei voinu vaihdella kenenkään kanssa
piirrettyjä ja muita. Mepä oltiinkin siitä onnellisessa asemassa,
että faija oli nauhoittanut työnsä puolesta Chaplineja, Marxin
veljeksiä, Pätkiksiä, Mutapainin ystäviä, Tabuja, Pulttiboiseja
ym. ja kun ei muuta ollut, niin niitä mä kattelin sitten. Sitten
veljen kanssa esitettiin Tabu-sketsejä jouluaattoisin tai silloin
kun oli vieraita kylässä. Velipuolikuita ja muita, heh. Mun
esiintyjäpohja tulee sieltä asti! Nyt on hauska katsoa, kun omat
lapset tekee sitä täsmälleen samaa hommaa. Meidän olohuoneessa on
mennyt niin Klassikot lavalla kuin Vadelmavenepakolainenkin. Ja sit
tietenkin ihan improvisoituja esityksiäkin, jotka kestää puoli
tuntia. Ne on tiettyyn pisteeseen asti ihan huvittaviakin”, nauraa
Ville, ja jostain kumman syystä haastattelun seuraavat minuutit
puhutaan Juppe Puputista ja Kyläkäräjistä.
”Mihis me oikein jäätiin? Niin
yläasteaikoina perustettiin sen bändin ohessa sellainen Basement
Brothers ry, ja sillä tehtiin sitten myöhemmin niitä keikkoja.
Kuten kaikki nuoret teinipojat, joilla vaan kamera sattui oleen, me
kuvattiin kaikenmaailman elokuvia, ja siinäkin tätä alaa jotenkin
liipattiin. Lukiossa mulla oli vaan sitä bänditoimintaa, ja
teatteri tuli sitten vasta armeijan jälkeen. Mä menin
työharjoitteluun tonne Teatteri Mukamakselle vähän niinku
kattomaan, että millaista se on se pienen teatterin meininki. Sehän
on nukketeatteri. Siellä sitten tuli teatterirutiinit tutuksi. Olin
siellä sellaiset puoli vuotta, ja sen jälkeen hain ekan kerran
Nätylle. Meni ihan päin sanonko mitä ne pääsykokeet, ei mitään
hajua mistään ja lähinnä lusmuilin siellä, että ”ai tää on
tämmöstä!” Niitä olohuoneperformansseja lukuunottamatta mä
olen ollut aika ujo ja hirvee jännittäjä aika vanhaksikin asti, se
varmaan on osaltaan ollut jotenkin blokkina siinä. Sehän oli
yllättävää, että mä yhtäkkiä suostuin laulamaan bändissä,
vaikka tykkäsinkin kyllä laulamisesta. Se kun on kuitenkin se
näkyvin osa siinä bändissä ja yllätin itsenikin siinä.”
Mitenkäs sitten ne alan opinnot? ”´97
syksyllä mä menin Tampereen Ylioppilasteatteriin ja ´98 syksyllä
lähdin sinne Lahden Kansanopistoon ja siellä meni se vuosi. Se oli
kyllä kaikinpuolin huikee se vuosi siellä. ´99 tulin Lahdesta
takaisin tänne YT:lle ja sitten olin sellaisella monitaiteellisella
ilmaisulinjalla 4kk. Oliskohan se ollut sitten kolmannella
hakukerralla kun mä sitten pääsin Nätyyn, ja Teakiin mä hain
kolme kertaa myös. Vuonna 2000 pääsin Nätyyn ja valmistuin 2004.
Siinä se on kokonaisuudessaan mun koulutushistoria. Se YT:n merkitys
on kyllä ihan valtava siinä, että miten teatteria rupesi
ymmärtämään. Ei sen jälkeen ollut enää muuta vaihtoehtoa
mulla.”
Mikä oli lopputyösi aihe? ”Se oli
sellainen näytelmämuotoon kirjoitettu kahdenhengen juttu, jossa
kaksi mun ihan vastakkaista roolihahmoani keskustelee
näyttelijäntyöstä ja samalla matkustaa junalla Italiaan.
Dialogimuotoinen keskustelu siis lähinnä oman itseni kanssa. Toinen
oli hahmo Esa Illin lyhytelokuvasta, ihan sellainen perus suomalainen
mies, ja toinen oli Strindbergin näytelmästä Tie Damaskoon, jonka
Hanno Eskola oli ohjannut. Se oli erittäin fyysistä teatteria ja
niistä lähtökohdista nää kaksi sitten keskusteli siitä, että
mitä minun mielessäni on näytteleminen ja näyttelijäntyö. Se
oli itse asiassa ihan hauskaa, eikä ollenkaan ahdistanut tehdä
sitä!”
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Pienenä oon jossain vaiheessa
sanonut, että musta tulee isona eläinlääkäri, mutta kyllä se on
pysynyt silleen hailakkana ajatuksena, että ei mulla mitään
intohimoa siihen koskaan ollut. Se on ollut varmaan sellainen aatos,
että eläimet on kivoja ja hoitaminen on kivaa.”
Oletko koskaan ollut ns.
”kunniallisissa töissä”? ”Mä oon ollut maalarina ja sit mä
oon ollut rekkoja purkamassa ja renkaita lastaamassa rekkoihin. Mä
olin aika pitkään sellaisessa varamiespalvelussa silloin kun mä
tulin intistä, ja sieltä kyllä tuli aina erinäisiin osoitteisiin
keikkaa. Oon tehnyt muuttokeikkaa ja vaikka mitä, siitähän mulle
maksettiin juu, heh! Silloin tuli kyllä nähtyä kaikenlaista, ja
oonhan mä nuorempana ollut kesätöissä
kiinteistöhuoltopuolellakin. Oon mä toimistossakin ollut joskus
töissä jonkun pienen ajan, ei ollut mun juttuni”, Ville kertoo.
Ville Reinoineen teatterin kulmilla |
Miksi olet näyttelijä? ”Se varmaan
juontaa juurensa siitä, kun ei oikeesti ollut mitään vaihtoehtoa
sen jälkeen kun sen ekan kokemuksen sai siitä, että millaista se
työ on. Tai eihän se mitään työtä silloin YT:n aikana vielä
ollut, mutta sanotaan näin, että rakastuin lajiin silloin. Vaikka
sen jälkeen tulikin niitä maalarinhommia ja muita, niin kyllä se
selkeetä oli, että ei oo vaihtoehtoa. Kyllä mä edelleenkin nautin
joka päivä siitä, että saan lähteä töihin ja näyttämölle.”
Miten ajatuksesi näyttelijäntyöstä
ovat muuttuneet tässä vuosien varrella? ”Varmaan sen Nätyltä
tulleen koulutuksen mukana on tullut sellainen ajattelutapa, että
haastaa itsensä kaikessa, ihan perustekemisessäkin. Mulla se on
jotenkin jäänyt sellaiseksi, että yrittää katsoa asioita vähän
enemmän vinosta kuin niin, että mikä se olisi se yksinkertaisin ja
suorin ratkaisu. Sellainen itseäänhaastavampi ajattelutapa. Se se
varmaan on. Kun menin kouluun, niin jonkun verran oli mulla juttuja
alla, mutta että siellä sitten ruvettiin nimenomaan työstämään
sitä ajattelua ja sitä työkalua. Kyllä ne sellaiset asiat on
sieltä jääny päällimmäiseksi ja niiden kautta nykyäänkin
ajattelee sitä. Tokihan se on myös rentoutunut se tapa tehdä
työtä, enää ei ”jäkitä” välttämättä niin paljon kuin
kymmenen vuotta sitten, joka taas sitten tietenkin avaa uusia ovia
näyttämöllä ja omassa tekemisessä.”
Onko sinulla omia esikuvia? ”Kyllä
mulle Jack Nicholson on aina ollut ihan ykkönen. Gary Oldman on kans
sellainen, jota oon aina arvostanut. Ne on just niitä, jotka tekee
työtänsä ja asioitansa jotenkin just silleen
”ei-niin-ilmiselvästi”, asia jota itsekin haluaisi hakea. Niillä
on jotenkin se asenne sellainen röyhkeä, että ”minäpä teen
näin, sanokaa te muut mitä sanotte.” Suomesta pakkohan sitä on
arvostaa Suosaloa, ja Tommi Korpela on ihan huikee. Just viime
viikolla katottiin toi ”Skavabölen pojat”, Suosalo oli siinä
taas ihan mieletön. Nää kaverit on just niin monipuolisia! Ne
tekee draamaa, komediaa, teatteria, telkkaa, leffaa – ja kaikki
toimii! Se on sellainen asia, jota on pakko katsoa ylöspäin ja
siihen haluisi itsekin pyrkiä.”
Jostain kumman syystä tässä välissä
alamme puhua minuuttitolkulla Tampereen Teatterikesästä!?
”Oliks meillä tässä joku kysymys
kesken? Ai niin. Jos haluaa miettiä jotain näyttelemisen
ulkopuolelta, niin esimerkiksi musiikki merkitsee mulle todella
paljon. Jälleen kerran siellä on kans oman tien kulkija, joka ei oo
ikinä välittänyt siitä mitä muut ajattelee, vaan on tehnyt ihan
omaa juttuaan, eli Tom Waits. Se on sellainen, joka on tosi lähellä
mun sydäntäni ja ajattelutapaa. Ketähän muita … no täällä
kun on esimerkiksi Kinnusen Heikkiä päässyt lähietäisyydeltä
seuraamaan ja päässyt sen kanssa töitä tekemään, niin on se
pelkästään jo sen kokemuksen takia huikeeta katsella vierestä! Ja
Pekka Laiho myös! Ai niin ja Kari Heiskanen! Sillä miehellä on
niin mieletön karisma ja intensiteetti, että! Voi olla vaan
kateellinen. Ja vielä kun pääsin ohjaaja-Heiskasen kanssa tekeen
Rauta-ajassa töitä. On kyllä siviilissäkin yhtä intensiivinen
kaveri. Hieno mies!”Ville hehkuttaa.
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”No Tampereen YT oli ensimmäinen, sitten sieltä sinne
Lahteen ja siellä olin Lahden Kaupunginteatterissa yhdessä jutussa,
jossa oli mukana neljä opiskelijaa sieltä koulusta. Se oli se mun
ensimmäinen ammattiteatterini. Sitten se Paavo Nurmi-ooppera oli
Helsingin Kaupunginteatterin alla, vaikkei se siltä kyllä tuntunut
kun me oltiin siellä Olympiastadionilla. Sit Teatteri Telakka, sit
Tampereen Teatteri. Alivuokralainen meni Rauman Kesäteatterissa,
joka taas on Rauman Kaupunginteatterin alla. Siinä ne varmaan onkin
… niin ja sit tietysti Pyynikki ja Grus Grus Teatteri. Ja
Ikaalisten Kylpylän kesäteatteri, jota ei taida enää ollakaan.
Siellä mä olin monta kesää”, Ville luettelee.
Mitkä ovat omasta mielestäsi
tärkeimmät roolityösi? ”Mä oon kiinnitykselle tullut tänne
vuonna 2008 ja eka rooli kiinnityksellä oli näytelmässä ”Juhlat”.
Olin neljä vuotta friikkuna siinä välissä kyllä, mutta koko ajan
olin periaatteessa täällä töissä. Se ”Juhlat” oli kyllä
kokemuksena mahtava, se oli niin hieno teksti ja hyvä ryhmä ja tosi
onnistunut esitys, vaikka menikin vaan, aiheensa vuoksi varmastikin,
alle 20 kertaa. Se oli kyllä tosi sääli, koska se juttu oli ihan
perkeleen hieno. Mulla oli kyllä siinä ihan unelmarooli, harvoin
tulee niin isoa haastetta ja monipuolista kakkua tarjolle. Sitten tuo
”Hugo Simbergin siivet”, joka ainakin toistaiseksi nyt kuopattiin
viikko sitten. Kuusi vuotta sitä pyöritettiin. Se on sellainen
juttu, joka on ollut niin iso osa omaa tekemistä ja sitten sen
kautta on päässyt näkemään jopa maailmaakin. Sitten tietenkin
tuo ”Hiiriä ja ihmisiä” on ollut yks. Se oli kyllä tavallaan
toiverooli, jos niin voi sanoa. Toivoin, että se joskus napsahtaisi
kohdalle ja hyvä että napsahti. Se oli kyllä kiitollinen rooli!
Sitten oon tehnyt paljon sellaisia tosi tärkeitä juttuja,
esimerkiksi ohjaaja Snoopi Sirenin kanssa oon tehnyt tosi paljon
töitä. Viimeisin on varmaankin toi Popcorn. Se oli kyllä myös
erittäin hyvä esitys ja tykkäsin omasta roolistani siinä. Se oli
sellainen vähän pulpfictionmainen juttu kyllä. Snoopin kanssa oon
tehnyt varmaan yli kymmenen juttua, se oli samaan aikaan siellä
YT:llä kans.”
Freelancer vai kiinnitys, ja miksi?
”Se on vähän kakspiippuinen juttu, että kun ne neljä vuotta oli
freelancerina täällä Tampereella, niin jotenkin mulla oli töitä
kyllä ihan hyvin, et pääsin kyllä tekemään, mutta oli hirvee
halu kiinnittyä johonkin, kuulua porukkaan. Vaikka täälläkin
tunsi ihmiset täältä teatterilta, niin silti oli tavallaan
ulkopuolinen olo. Kun kiinnitystä sitten tarjottiin, en kyllä
miettinyt yhtään ja oli helppo vastata kyllä. Ei ollut mitään
halua muuttaa Tampereelta mihinkään, tää on mun kotikaupunkini
kuitenkin ja muutenkin tykkään tästä talosta ja ihmisistä täällä
todella paljon. Nyt tietenkin kun on ollut viisi vuotta tässä ja
töitä on tosi paljon, niin välillä käy mielessä, että pitäiskö
sitä virkavapaata ja tekis jonkun jutun jossain ja ehkä yrittäis
kirjoittaa jotain, ja zoomailis vähän asioita matkan päästä.
Mutta sitten on aina käynyt niin, että tulee niin hyviä rooleja
seuraavalle kaudelle, että vaikeeta olisi jäädä pois ja sanoa
että tuota en muuten teekkään. Haasteita ootan aina ja niitä oon
toistaiseksi saanutkin!”
Onko sinulla nyt jotain roolihaavetta?
”Onhan noita tollasia klassikkorooleja, joita olisi hienoa päästä
tekemään, mutta esimerkiksi Shakespearen kuningasnäytelmiä voisi
tehdä sit vasta kun on lisää ikää ja kokemusta. Ne on sellaisia
mitä odottaa, ja toivottavasti sitten joskus napsahtaa kohdalleni.
En sano mitään tiettyä ääneen, mutta sellainen olisi nasta
ajatella, että pääsis tekeen hyviä juttuja hyvien ryhmien kanssa.
Hyviä tekstejä, hyviä ohjaajia...” Ville pohdiskelee.
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Ohoh! Kyllä se varmaan niin
on, että jos lähtis vaikka leffaa tekeen jonkun kanssa, niin kyllä
mä Gary Oldmanin kanssa voisin tehdä, tai sitten Robert Downey Jr:n
kanssa, sellaista nokkelaa sanailua. Niistä mä diggaan kyllä. Sit
jos Suomessa haluisi näyttämölle jonkun kanssa, niin se olisi
varmaan Kari Heiskanen tai Leea Klemola.”
Kenen kanssa haluaisit laulaa dueton,
ja mikä olisi kappale? ”Kyllä mä varmaan kuitenkin naislaulajan
kanssa lähtisin, turha lähteä Tom Waitsin kanssa kisaileen yhtään.
Varmaankin laulaisin Tori Amosin kanssa, ja Tori sais valita biisin.”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”En oo, vaikka on kesäteattereissa satanut
räntää ja yhdeksän esityksen viikko edessä. Kyllähän se
välillä ottaa pattiin, mutta en voi sanoa, että olisin koskaan
katunut. Sit kun sellainen fiilis tulee, niin pitää ruveta
miettimään, että haluunko mä tätä ylipäätään enää tehdä.
Kyllä tää sillä tavalla on kutsumusammatti kuitenkin”, summaa
Ville.
Mikä on parasta teatterissa? ”Kyllä
se on se, että kun on tarpeeksi haastava rooli, jossa kokee
onnistuvansa ja sit kun sitä pääsee esittään elävälle
yleisölle, joka parhaassa tapauksessa elää mukana siinä
esityksessä alusta loppuun, niin se on varmaan se perimmäinen
fiilis, joka on sitten esityksen jälkeen, eli on kokenut olevansa
osa jotain yleisön kanssa, jotain mikä oikeesti on ainutkertaista
ihan joka ilta. Eihän ne esitykset oo koskaan samanlaisia. Sen takia
teatteri on elossa tänä päivänä, se kertakaikkiaan on
ihmistenvälistä, eikä esimerkiksi katsota yhdessä jotain leffaa
screeniltä. Teatterissa on mukana myös aina se vaaramomentti, eli
mitä vaan voi tapahtua. Pahimmassa tapauksessa kaikki voi mennä
päin helvettiä.”
Entä miinuspuolia? ”Kiinnitettynä
se on ilmiselvää, että työajat on ihan hanurista, mutta se on
sitä ja se on se työ. Tietenkin harmittaa se, että kun on lapsia,
niin niitä näkee aamulla ja sitten pienen pätkän päivällä kun
tulevat tarhasta ja koulusta, ja viikonloppuisin niitä näkee sitten
iltaisin. Kun illalla esityksen jälkeen pääsee himaan, niin kyllä
ne useimmiten on jo nukkumassa. Työaika on se suurin miinus, mutta
tässä sitä kuitenkin ollaan. Ja sitten on tietenkin tää, joka
minunkin kohdalla on tälläkin hetkellä ilmiselvää, että kun
ihmisiä kuitenkin ollaan, niin on niin haavoittuvainen. Nytkin mulla
on ääni ollut painuksissa jo pari viikkoa, ja kyllä se aika pirun
tavalla vaikeuttaa sitä, että millaiseksi oot ensin jonkun roolin
rakentanut ja sit joudut tekemään kaiken eri tavalla. Mä en pysty
nyt esim. korkeelta puhumaan jossain kohdassa, saatikka laulamaan. Ja
sit esityksiä kuitenkin on, kun se peruminen on niin iso kynnys,
varsinkin näyttelijöiden puolelta. Nykyään se on kyllä vähän
terveemmäksi muuttunut se ajattelu, että mietitään sitä, että
seuraavana päivänä se tilanne voi olla vielä pahempi.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Sellainen yleinen tekijä voisi olla vaikkapa intohimo, missä
tahansa. Intohimon ja halun näkee päällepäin niin selkeesti. Jos
on nähnyt jonkun hienon esityksen, niin kyllä sieltä paistaa läpi
se pohjimmainen halu ja tapa tehdä töitä, et sitä mä kyllä
arvostan. Sit mikä omassa työssäni inspiroi on hyvä ryhmä,
ihmiset, hyvä teksti, noin lähtökohtaisesti. On hyvä aloittaa
puhtaalta pöydältä, jos huomaa heti alkuunsa, että nyt on niin
hyvät emmeet kasassa, että voi oikeesti syntyä jotain tosi hienoa.
Onhan se nastaa silloin lähteä tekemään!”
Podetko ramppikuumetta? ”En mä enää
ihan hirveesti, esimerkiksi sitä monologia on nyt niin paljon
esitetty, niin jotenkin on tullut tutuksi sen kanssa. Missään
vaiheessa sitä ei kuitenkaan kokonaan lopeta, mulle se on ainakin
tavallaan käynnistymisen elinehto, et on se tietty juttu olemassa ja
askel tuohon suuntaan, niin olen ihmisten edessä esiintymässä.
Kyllä siinä tietty poljento pitää olla ennen kuin menee lavalle.
Se ei oo enää sellaista pelkoa. En tiedä onko se edes ollut pelkoa
missään vaiheessa, ehkä se joskus on ollut sitä ja sen pelon
voittamista. Ei voi kuitenkaan enää sanoa, että jännittäisin.
Toki sitten joskus on sellaisia tilanteita, että se on nimenomaan se
odottaminen, että kohta pääsee! Ei siellä lavalla enää mitään
hätää ole, se odottamisen hetki on se pahin. Et mitä mä taas oon
tässä tilanteessa ja miksi ihmeessä mä oon taas menossa monen
sadan ihmisen eteen. Onhan se silleen ihmisluonnon vastaista vähän!”
Ville naurahtaa.
Onko sinulla jotain omia rituaaleja,
joita huomaat toistavasi ennen esitystä? ”Ei siinä mitään
ihmeempiä, yleensä ne ajat on samat, että milloin menee
teatterille ja milloin pukuhuoneeseen. On toki tiettyjä juttuja,
kuten äänenavaukset ja muut, mutta ei oo mitään shamanistista
meininkiä eikä Thalian jumalien palvontaa...”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”En oo nähnyt, mutta uskon vahvasti, että täälläkin
on omansa. En oo vaan törmännyt koskaan. Kyllä mä sitten tiedän
kun mä törmään, mä oon aika herkkä oikeesti noiden asioiden
kanssa. Tossa rekvisiittakopilla se kummitus on pyörinyt joskus.
Täällä oli remontti ja en tiedä onko se sitten kadonnut, mutta
toi meidän rekvisiitanhoitaja on muutaman kerran jutellut hänen
kanssaan. Silloin kun mä opiskelin Nätyllä, niin kun se on
työväentalo kuitenkin ja siellä on ollut vaikka minkälaista
ruumista pinossa, niin muistan vaan kun joskus tulin ylhäältä ja
menin sinne alas ihan ala-aulaan ja kävelin sen pimeän aulan halki
ulos, niin siellä oli kyllä ruuhkaa. Siellä siis tuntui oikein,
että täällä on nyt kyllä paljon muitakin kuin minä. Se on
hurjaa kun sen huomaa.”
Kerro jokin legendaarinen kommellus!
”Niitähän on pirusti kaikenmaailman putoomisia ja muita, vääriä
repliikkejä väärissä kohdissa. Heh heh, tää on kyllä pakko
kertoa. (nauraa jo valmiiksi) Raumalla kun tehtiin sitä
Alivuokralaista ja oli viimeinen esitys...Siinä oli ihan alussa se
kohtaus, missä ne lukee sitä lehti-ilmoitusta. Äänimies oli
hiukan askarrellut ja leikannut homopornolehdestä kaksi miestä, ja
sitten se oli leikannut käsiohjelmasta Roineen Eskon ja Kivisen
Mikon päät ja laittanut ne niille pornolehden tyypeille, ja
laittanut sen kuvan sitten sen ilmoituksen alapuolelle, joten kun
Roineen Esko avasi sen lehden (lavalla oli silloin vain Esko, Mikko
ja Ernamon Tuija) niin se tuijotti vaan sitä kuvaa, alkoi tärisemään
ja muuttui punaiseksi, eikä päässyt etenemään siitä
kohtauksesta mihinkään. Sit sitä kuvaa tuli katsomaan Mikko ja
Tuija, ja kesti varmaan pari minuuttia kun ne ei puhuneet mitään.
Lopulta Esko näytti sen kuvan yleisölle, että kattokaa nyt!”
Kerro jokin oikein hyvä muisto!
”Sieltä YT:n ajoista asti, ja se Lahti vielä mukaan siihen, on
tarttunut noita ihmisiä mukaan...Tuukka Huttunen, Teemu Palosaari,
Snoopi Siren perheineen...Se on just aika kompakti porukka meillä,
ja me ollaan vietetty juhannuksia yhdessä yli kymmenen vuotta. Ne on
kyllä aina hienoja, hyviä muistoja. Kaikilla on lapsia ja
kummilapset menee ihan ristiin keskenään, ollaan oltu nyt monta
vuotta sellaisessa tietyssä paikassa tuolla Evolla
luonnonsuojelualueella, sellaisessa isossa leirikeskuksessa. Ne
juhannukset on kyllä olleet sellaisia tosi tärkeitä. Hyvää
yhdessäoloa perheen ja rakkaiden ihmisten kanssa.”
Käytkö katsomassa muiden esityksiä
ja mikä on viimeisin, joka on jäänyt mieleesi? ”Kyllä mä käyn,
jos vaan suinkin on mahdollista. Koskahan mä muuten viimeks oon
ollut? Varmaan viimeisin mitä mä täällä oon nähnyt on toi
Hamlet, ja kyllähän mä Alatalon Tomista diggasin niin paljon että
huh huh!” Ville hehkuttaa.
Tulevia roolejasi? ”Nyt ei oo mitään
muuta mitä voisin mainostaa, kun niitä ei oo vielä julkistettu,
paitsi se Les Misérablesin Thénardier. Sitä mä odotan kyllä,
koska musikaaleja en oo ihan hirveesti tehnyt viime aikoina, tai
ylipäätään en oo tehnyt, mutta tykkään kyllä laulaa. Se on
kyllä hieno rooli, sen takia mä siihen hainkin. Juu talon sisältä
jos halusi mukaan, niin koe-esiintymisen kautta mentiin mekin. Odotan
kovasti sitä roolia ja sitä juttua, koska se on niin massiivinen.
Saas nähdä mitä tuleman pitää...”
Kiinnostaisiko sinua ohjata tai
käsikirjoittaa tulevaisuudessa jotain? ”Ohjaaminen ei kiinnosta,
käsikirjoittaminen sen sijaan kyllä. Sen meidän Klassikot lavalla-
jutun kirjoittaminen oli kyllä tosi nastaa. Kaksi viikkoa
kirjoitettiin ja kaksi viikkoa harjoiteltiin ja se oli sitten siinä.
Klassikoille varmaan jossain vaiheessa kirjoitetaan jatkoa...”
vihjaisee Ville.
Onko sinulla jotain mottoa? ”Tunteella
ja sydämellä. Tai sitten vaihtoehtoisesti sitä saa mitä tulee.”
Mitä terveisiä haluaisit lähettää
katsojille? ”Jaksakaa käydä teatterissa ja käykää katsomassa
ennakkoluulottomasti erilaisia juttuja!”
Osaatko imitoida ketään? ”En mä
kyllä ihan oikeesti osaa, haluaisin toki kyllä. Kaikenmaailman
perus einogrönejä ja joukoturkkia on tullut imitoitua. Olikohan se
se kesä, kun tehtiin Pyynikillä Kalliolle kukkulalle, niin silloin
meillä oli tapana imitoida ihmisiä imitoimassa ihmisiä, eli
nimenomaan Eino Grön imitoi Jouko Turkkaa, ja sit jos halus vielä
vaikeuskertoimen mukaan, niin oli Eino Grön imitoimassa Jouko
Turkkaa imitoimassa Spede Pasasta. Silloin siinä on monta tasoa
päällekkäin, jolloin se on kyllä aika mielenkiintoista...”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Kyllä mä Batmania oon eniten aina fanittanut, mutta kyllä
se Jokeri olis kans niin mielenkiintoinen hahmo, liittyy varmaan
siihen mun klovnifiksaatiooni. Kyllä se varmaan Batman on, ellei
sano sit sitä kolikon toista puolta, eli Jokeria.”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”No eihän siinä oo kyllä kahta sanaa, kyllä
kaikki varmaan … Niin mitäs ne muut on valehdellu tässä? Kaikki
varmaan bylsis kuitenkin. Ja sit menisin shoppaileen”, Ville
nauraa.
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Jos mä karhuna sieltä
heräisin, niin hunajaa tietysti. Ei vaan. Kyllä mä ottaisin
punaviiniä ja paljon kirjoja. Tietenkin jos saa enemmän kamaa
ottaa, niin ottaisin varmaan jotkut musavehkeet ja hyvää musiikkia.
Olisko siellä sammalta? Ai niin kai siellä valoakin tarvittais.
Kynttilöitä sitten mukaan!”
Jos voisit matkata menneisyyteen
aikakoneella johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? ”Kyllä toi varmaan on ollut suhteellisen mielenkiintoista
toi 60-luvun loppu ja hipit ja Woodstock ja kaikki nää, se olisi
ollut kiintoisaa olla kokemassa. Menisin Woodstockiin katselemaan
värejä.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Rakas
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Sairas
Mikä sytyttää sinut? - Intohimo
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Itsekeskeisyys, itseriittoisuus
Suosikkikirosanasi? - Vittu saatana!
Mitä ääntä rakastat? - Ääntä
josta kuuluu sielu ja sydän
Mitä ääntä inhoat? - Kivun ääntä
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Rolling Stonesin laulaja
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Patologi
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Wau, kylläpä
kesti! Harva ehtii näkeen lapsenlapsenlapsenlapsenlapsensa!
Thénardier vauhdissa ... / kuva Harri Hinkka, TT |
Ville siis vuorottelee Thénardierin roolissa Tampereen Teatterin Les Misérables-musikaalissa, kannattaa käydä ehdottomasti tsekkaamassa Herra talossaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).