Pekka Laihon tapasin Turun
Kaupunginteatterissa teatterinjohtajan huoneessa maaliskuun
puolivälissä 2013, kahden Aavesonaatti-näytöksen välisellä
tauolla. Pekalla oli tavattaessa roolihahmonsa, Ukko Hummelin,
maskitkin vielä kasvoillaan...
Pekka Laiho on syntynyt Helsingissä
1943 ja horoskooppimerkiltään hän on härkä. ”Mä synnyin sodan
aikaan. Neuvostoliittolaiset pommitti kotia ja mä olin siellä
sisällä silloin, pienenä vaille yksivuotiaana lapsena. Aika
hurjaa. Mä olen tosiaan syntynyt Helsingissä, mutta koko suku
metsäsikaa myöten on Somerolta. Siellä on mun juureni. Tällä
hetkellä mä asun Turussa”, Pekka kertoo.
Mitä harrastat? ”Soitan kitaraa ja
kirjoitan. Kirjoittaminen on mulle osittain työtäkin. Lisäksi mä
luen hyvin paljon ja olen Facebook-fani. Mä olen oikein sellainen
ekshibitionistinen F-bookmies, kerron siellä kyllä kaikki
mahdolliset jutut! Kun yksin asuu, niin se on kyllä yllättävänkin
sosiaalinen juttu, on kuin juttelisi niiden ihmisten kanssa siellä.
Välillä mä suutunkin siellä kunnolla, se on se mun luontoni.
Tällainen mä olen! Sen takia mä olen tän ammatinkin valinnut, tai
se valitsi kyllä minut. Niin ja jalkapallon katsominen on mulla
kyllä se ihan ykkönen. Mulla on kaikki maksukanavat mitä vaan voi
olla, se on ainut asia mihin mä tuhlaan rahani. Kaikki futiskanavat
löytyy! Niitä mä jaksan kattoo, vaikka viisi matsia samana
päivänä. Se on mun intohimoni”, Pekka innostuu.
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi?
”Silloin kun mulla oli polvi vielä jotakuinkin kunnossa, eli ennen
vuotta 1994, niin olin hyvin liikunnallinen. Varsinkin nuorena
miehenä mä olin lähes akrobaatti, ja mullahan on jalkapallotausta.
Nythän mulla on tekopolvi ja hyvä kun pystyn välillä liikkumaan,
mutta en nyt sentään niin heikossa hapessa ole kuin roolihahmoni
tässä Aavesonaatissa. Sanotaan näin, että mun erityistaitoni on
nyt se, että mä osaan olla aika luonteva, oli teksti sitten miten
krumeluurinen tahansa. Mun mielestä sellainen luontevuuden ja
läsnäolon hallitseminen on mun parhaita puolia.”
Entä minkä taidon haluaisit osata?
”Olisin aina halunnut osata laulaa. Oon kyllä laulanut päärooleja
musikaaleissa Suomen suurimmassa teatterissa ja oon ollut muutenkin
laulamassa joka paikassa, televisiossa ja keikoillakin kitaran
kanssa, mutta mä en oo koskaan osannut laulaa. Mun on
tarvinnut tehdä hirveästi töitä sen eteen. Mulla ei oo mikään
luonteva hyvä ääni, eikä kovin tarkkakaan. Sinne päin se menee,
rimaa hipoen mä olen niistä selviytynyt. Sellaisen italialaisen
tenorin äänen mä olisin halunnut, niin että laulaisi tuosta noin
vaan. Sellainen kuin Olavi Virta! Oon muuten näytellyt Pyynikin
kesäteatterissa Olavi Virtaa vanhana, ja mä lauloin kitarani kanssa
pari biisiä aika hiljaa ja melko matalalta, ja niihin mä olin kyllä
tyytyväinen ja yleisökin tuntui tykkäävän”, Pekka muistelee.
Osaatko soittaa jotain instrumenttia?
Kitaraa ilmeisesti ainakin? ”Joo kitaraa osaan kyllä aika hyvin
soittaa, se ei putoo multa kädestä. Pianoa osaan soitella vähän
sillai falskisti. Silloin kun join vielä, niin Tampereella
Tillikassa tuli pimputeltua evergreenejä välillä ja sain siitä
tuoppeja. Kitaraa mä soitan ihan nuoteista, klassisiakin ja
jazzbändissäkin olen soittanut ja kyllä multa rokkikin taipuu.”
Pekka Laiho Ukko Hummelina / kuva Teatterikärpänen |
Löytyykö suvustasi muita
teatterialan ihmisiä tai muita taiteellisia lahjakkuuksia?
”Samuli-poikani on muusikko, hänhän oli Hearthill-bändissä
kitaristina, ja sitten Miro-pojallani on oma media-alan yritys, ja
hän on erittäin hyvä ohjaaja ja näyttelijä myös. Vanhin poikani
Mikko asuu Englannissa ja toimii siellä lasten draamaopettajana.”
Milloin kiinnostuit teatterista ja
kuka tai mikä sytytti kipinän? ”5-vuotiaana mä syöksyin
Kauniaisten suomalaisen kansakoulun pikkujoulujen lavalle. Kukaan ei
tiennyt mitä mä teen siellä! Mä riemastuin niin paljon niistä
esityksistä siellä, ”mäkin haluun tonne”. Heitin tekstiä
ilmaan tajuamatta mistään mitään ja pelleilin siellä ja
kiljahdin niin kovaa kuin ikinä jaksoin loppuun ”Pekka Matias
Laiho!”, kädet pystyssä. Yleisö huusi ja taputti. Ai että se
tunne mikä siitä tuli... Äiti siitä myös innostui, hän oli hyvä
lausuja vaikkei ollutkaan mikään ammattilainen. Hän alkoi mua
sitten prepata, ja mm. Kauniaisten sotavammasairaalassa kävin usein
lausumassa Yrjö Jylhän runoja. Eli mikä sytytti kipinän? Äiti ja
se pieni kaaosperhonen, joka leväytti ensimmäiset siiveniskunsa
siellä pienessä koulussa vuonna 1948. Se on ollut mulle se
alkuunpaneva voima. Sit tietenkin Kari Franck, joka oli Helsingin
toisessa lyseossa samaan aikaan kuin minä ja vei mut väkisin
toimintaan mukaan. Perustettiin teatteri sinne ja mentiin
Teiniteatteriin ja Ylioppilasteatteriin sen jälkeen ja oli
Lapualaisoopperat ja muut. Ja sit mä pääsin suoraan pystymetsästä
Mainostelevisio-teatteriin, joka perustettiin 1965. Mulla aukes
taivas. Sitä mä olin aina halunnut tehdä ja siitä lähtien mä
olen tätä tehnyt.”
Mitä alan opintoja olet suorittanut?
”Teatterikouluahan mä en ole käynyt. Oon käynyt vaikka
minkälaisilla yksityistunneilla ja Mainostelevisio-teatteri järjesti
meille akrobatiatunteja ja puhetekniikantunteja, ja sit mä kävin
ensimmäisen jatkokoulutusseminaarin Teatterikoulussa 1974, se kesti
neljä kuukautta. Lisäksi mulla on ollut laulunopettaja melkein 30
vuotta, sen kanssa mä taistelin aina kun mä näyttelin niitä
laulurooleja. Mä oon tehnyt hirveesti yksityisesti töitä, et mä
en oo vaan mennyt ja ollut hirveen hyvä. Mulla oli luontevuutta ja
lahjakkuutta selvästi, mutta sen kanssa sai tehdä kaksinkertaisen
työn näihin teatterikoululaisiin verrattuna.”
Haitko koskaan Teatterikouluun? ”En
oo ikinä hakenut mihinkään. Mulla oli mahdollisuuteni! Mua
pyydettiin muodolliseen kokeeseen. Silloin oli niin, että otettiin
enemmän oppilaita, ja mut tiedettiin sekä Teiniteatterista että
Ylioppilasteatterista, ja nää opettajat soitti mulle, että olis
varattuna syksyllä aika sinä ja sinä päivänä, että tuutko
muodolliseen testiin niin kirjataan sut kouluun sisään. Edellisenä
päivänä vaimoni ilmoitti, että hän odottaa toista lasta ja
viikkoa sitä ennen oli Mainostelevisio-teatterista mulle soittanut
Ville Salminen, että ”sinä pääset suoraan näyttelijäksi.”
Näin lähellä oli se, että mä olisin mennyt Teatterikouluun!
Sieltähän pudotettiin silloin vuoden aikana porukkaa pois, et se
oli kyllä aika raakaa peliä. Sinne otettiin enemmän ja pudoteltiin
sitten matkanvarrella pois. On se kyllä vähän kakspiippuinen
juttu, kun mä oon itsekin ollut siellä valitsemisvaliokunnissa.
Joskus livistää vähän lahjattomammat sisään ja lahjakkaammat
jää ulkopuolelle, mutta ne sitkeimmät pyrkii sitten uudelleen ja
uudelleen. Eija Vilpaskin pyrki vissiin kuusi kertaa. Itse voin
sanoa, että en mä sieltä olis kyllä pudonnut! Kyllä mussa sen
verran oli lahjoja ja intohimoa. Se intohimo tehdä tätä, se on
hyvin tärkeä osa koko hommaa. Pätee melkein mihin tahansa työhön”,
Pekka summaa.
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Mahdollisesti voisin olla
mainosalalla, siihen aikaan se oli kovinta muotia. Joku tämmöinen
mainosten kirjoittaja, toimittaja tai vaikkapa taidehistorioitsija...
Muusikkoahan mä kovasti yritin esittää siinä jossain vaiheessa,
mutta mä itse rupesin huomaamaan, että enhän mä mitään osaa
soittaa ja lopetin sen. Luulen, että kyllä mä kirjoittaja ehkä
olisin nyt. Jonkunsortin kirjailija, en vaan tiedä että mitä
kirjoittaisin.” (rämäkkää naurua)
Oletko ollut myös ns. ”kunniallisissa
töissä”? ”Voi vaikka kuinka monessa eri paikassa. Mä en tossa
kirjassani niitä viittinyt edes luetellakaan. Mä tein kaikki kesät
töitä ja sit sen jälkeen kun pääsin armeijasta mä olin
huonekalukauppiaana ja sitä ennen olin laudankantajana, satamassa mä
oon ollut töissä, rakennuksilla kaksi kesää ja sit mä oon
kantanut postiakin. Isäni oli taksikuski ja sitäkin hommaa mä
harkitsin jossain vaiheessa, siinäkin olisi ollut yksi
mahdollisuus.”
Miksi olet näyttelijä tänä päivänä
ja miten ajatuksesi sen suhteen ovat muuttuneet tässä vuosien
varrella? ”Tätä sanaa käytetään halveksuvassa muodossa
useinkin, mutta kyllä mä ihan rehellisesti tunnustan olevani
ekshibitionisti. Mä haluan, että ihmiset näkee ja tietää mitä
mä ajattelen. Ja tämmöinen esilläoleminen. Jos se on suurta
itsekkyyttä niin selvä, olkoon niin, mutta mä oon pienenä ollut
jo sellainen, että ”kattokaa kun mä oon tämmöinen!” Mulla on
ollut suuri halu siihen, että ihmiset katsoo mitä mä teen. Syy
miksi kirjoitin tuon kirjankin on se, että ihmiset näkis millaisen
elämän mä olen elänyt. Se mitä tää sitten tuo ja mitä kaikkea
tää vaatii multa, on sitten ihan eri asia, siinä on sitten
syvällisempää kamaa mukana. Mutta se alkuperäinen ajatus on ollut
se voimakas tarve olla esillä, eikä se ole mihinkään kadonnut.”
Onko sinulla mahdollisesti omia
esikuvia, tai kenen uraa arvostat eniten tai ihailet muuten? ”Kyllä
Lasse Pöysti on ihan ykkönen Suomessa mulle, mä oon ihan pienestä
pitäen tykännyt hänestä, siis jo silloin kun hän esitti Suomisen
Ollia. Hänen karriäärinsä on aivan huikee. Sit toinen on Jussi
Jurkka, jota muuten osaan helvetin hyvin matkia vielä tänä
päivänäkin. Mullahan oli sellainen imitaatio/stand-up – show
aikoinaan, mutta mä menetin sen kyvyn kolmisenkymmentä vuotta
sitten. Ääni jotenkin sammaloitui ja rasittui jotenkin. Mä olin
nuorena erittäin hyvä imitaattori. Mutta miten me nyt tästä
ruvettiin puhumaan, mikä se sun kysymys olikaan? Ai niin siis Lasse
Pöysti ja Jussi Jurkka Suomesta, ja ulkomailta sanon Anthony Quinn,
musta siinä on äijää. Olisin halunnut itsekin olla enemmän
sellainen rosoisen äijämäinen! Mä oon ollut liian kiiltokuvapoika
ja kun mun vanhoja kuvia kattoo, niin oonhan mä aika söötti poika
kyllä ollut, mutta mun luonne ei oo koskaan ollut semmoinen. Oon
joutunut sen takia vähän ristiriitaisiin tilanteisiinkin.
Ylioppilaskuvassani näytän esimerkiksi ihan sellaiselta
hymypojalta, ja mulla on lapsi jo siinä ja toinen tulossa, ja
lisäksi orastava alkoholiongelma! Et ei mee ihan yksyhteen ihmisen
ulkonäkö ja todellisuus. No nyt vanhemmiten on tullut sitä
rosoisuutta ulkonäköönkin ja se on hyvä asia. Kaikkein
ikävystyttävintä minusta on ollut näytellä sellaisia
sankarirooleja, jotka ovat vain sankareita mutta luonne ja särmä
puuttuu. Sellaiset vähän vinksahtaneet roolityöt ovat olleet
paljon mielenkiintoisempia tehdä!”
Mitäs mieltä olet näistä ”uusista
kyvyistä”, löytyykö sieltä ihailun kohteita? ”Mä oon kauhean
pahoillani siitä, että mulla on mennyt täysin maku esimerkiksi
Putoukseen. Ne on varmasti hyviä näyttelijöitä, mutta samalla
ollaan sitten kaikenmaailman pelleilyhommissa mukana. Mä en oikein
usko niihin enää! Suomi on niin pieni maa ja niiden on pakko tehdä
noin, koska muuten ei tule rahaa, mutta mä en pysty oikein
ihailemaan niitä enää. Kari Väänänen käveli Kaupunginteatterin
ovesta kerran sisään samaan aikaan kuin minä ja sanoi, että ”Mä
olen valinnut tuon taiteilijan tien, mä en lähde tollai mukaan niin
kuin sinä.” Olin silloin mukana Merirosvoradiossa ja vaikka missä
ja mainostin K-Kauppaa. Kari on pitänyt sen linjan koko elämänsä,
ja mä pidän häntä kyllä ihan ykkösnäyttelijänä, mitä tulee
itteeni nuorempiin henkilöihin. Pellonpään Matti oli myös huikea
ja hyvä ystävänikin, ja sekin teki hyvin harkiten kaikkia
pelleilyjuttuja. Tuollainen suurkuluttaminen noissa yleisön
viihdeohjelmissa, et joka helvetin paikassa ollaan sitten mukana!
Tajuan kyllä kuinka hyviä ja hauskoja ja charmantteja ne on, mutta
en voi sanoa arvostavani tai ihailevani heitä.”
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”MTV-teatteri 1965-67, Tampereen Teatteri ´67-´71,
Helsingin Kaupunginteatteri ´71-2008 ja sitten olen vieraillut
Tampereen Teatterissa ja Turun Kaupunginteatterissa ja
Ylioppilasteatterissa”, Pekka luettelee.
Mitkä ovat olleet omasta mielestäsi
tärkeimmät roolityösi? ”Kyllä mä lähden Othellon Jagosta
liikkeelle. Se oli kovan taistelun jälkeen kovan näyttelijän Esko
Salmisen kanssa tehty juttu. Upea parivaljakko oltiin näyttämöllä,
vaikka itse sanonkin. Sit TT:n Romeon ja Julian Romeo siksi, että
siinä mun haaveeni toteutui ja sain kokea ensi kertaa, että miten
yleisön mukanaolo nosti roolini lentoon. Mainittakoon vielä Ibsenin
Brand, joka oli hyvin vaikea rooli. Sit mainitsen vielä My Fair
Ladyssa Henry Higginsin roolin, se on yksi lempirooleistani ja ainoa
musikaalirooli, jossa mä olen ollut todella hyvä. Sitten kaikki
Pasi Lampelan kanssa tehdyt työt ja tämä Aavesonaatti.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Tästä on ollut puhettakin parin teatterinjohtajan kanssa, mutta
ovat menneet sitten toisiin teattereihin johtajiksi ratkaisevalla
hetkellä, eli Kauppamatkustajan kuolema ja Willy Lomanin rooli. Se
olisi ihana tehdä! Se on sellainen höpöttäjä ja luuseri, ai ai
sitä olisi kiva näytellä! Sen mä pystyisin vielä tekemään.
Oikeestaan mä oon saanut tehdä kaikki, mitä tän kokoinen ja
näköinen ja ikäinen mies aina kulloinkin saa ja pystyy tekemään.”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Toi on perhanan vaikee,
mutta hyvä kysymys! Saako se olla ulkomaalainen? Kyllä se sitten
olisi Marilyn Monroe. Se oli musta todella loistava näyttelijä ja
erittäin seksikäs nainen.”
Entä kenen kanssa laulaisit dueton ja
mikä olisi mahdollisesti kappale? ”Ohoh! Se olisi Juice Leskisen
”Viidestoista yö” ja kaverina olisi Peltsi-vainaa. Me esitettäis
se tosissamme, sillai niin kuin Juice sen on aikoinaan kirjoittanut.”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”En oo koskaan katunut, mutta silloin kun mun
kuuluisuus oli ylimmillään eli silloin kun kaikki tunnisti mut,
niin silloin mua harmitti se julkisuus, kun sitä oli tarpeeks kauan
tullut. Se alkoi ottaa pannuun, kun mitään ei voinut tehdä. Siinä
80-luvun taitteessa se oli pahimmillaan. Onneks ei ollut
kännykkäkameroita ja Seiskoja silloin, huh huh! Olis ollut meinaan
materiaalia. Silloin mua harmitti nimenomaan se julkisuus, mutta itse
ammatinvalinta ei koskaan. On tää ollut niin kivaa ja rakas ammatti
minulle.”
Mikä on parasta työssäsi? ”Kyllä
se paras asia on se, että mä saan tonkia mieltäni koko ajan, koska
mä teen töitä niin, että mä haen itsestäni ne kaikki roolit.
Sieltä täytyy löytyä ne kaikkein inhottavimmatkin teot, se
mahdollisuus täytyy olla mussa itsessä, muuten mä en usko itteeni
näyttämöllä. Se, että pystyy ne mustatkin puolet itsestään
kaivamaan, käsittelemään niitä ja hyväksymään sen, että on
ihmisenä just sellainen kuin on, on pirun vaikeaa. Näyttelijän työ
on auttanut mua siinä. Päinvastoin kuin yleensä luullaan, niin mä
oon tullut koko ajan rehellisemmäksi itseäni ja muita kohtaan, ja
aidommaksi ja vähemmän näytteleväksi siviilissä, kun mä olen
saanut kaivella noita puolia itsestäni irti, eli tutustua omaan
itseeni, sanotaan kauniisti ja hienosti näin.”
Entä miinuspuolia? ”No toi
julkisuus, mutta kyllä tässä on sekin, että mulla on vähän
sellainen esilläolon pakkomielle. Joskus voisi olla porukassa vähän
hiljaisempikin. Voi olla, että siinä on tän ammatin mukanaantuomaa
”minäminäminä”-juttua myös mukana”, pohtii Pekka.
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Ristiriita! Se on aina sellainen, että se synnyttää
inspiraatiota mussa, että se tyyppi jota tekee ja se näytelmä,
jota se käsittelee ei oo joko musta tai valkoinen, vaan että siinä
on niinku ristiriitaisuuksia. Ihminen on ristiriitainen
pohjimmiltaan, kukaan ei ole hyvä eikä paha eikä mustavalkoinen.
Sellainen ristiriita, mikä on kirjoitettu oikein ja myöskin se,
että tulee ohjaajan ja näyttelijänkin välille sellainen, ettei
olla ihan samaa mieltä ja nyökitä, vaan välille tulee sellainen
luova pieni ristiriitaisuus. Se inspiroi ja saa yrittämään! Mutta
sen pitää olla hyvässä hengessä, se ei saa pitää vihaa
sisällään.”
Kärsitkö esiintymisjännityksestä?
”Mä oon potenut joskus esiintymiskauhua ja samaan aikaan
rakastanut esiintymistä. Se oli hirveetä! Kerron tossa kirjassakin
siitä, että mulla oli joskus valtava kammo esiintymiseen. Sain jopa
semmoisia paniikkihäiriökohtauksia, ja silti mulla oli kauhea vimma
mennä. Se häipyi vasta Tampereen Teatterissa Romeon ja Julian
ensi-illan aikoihin, kertalaakista kaikkosi sellainen vääränlainen
jännittäminen. Nykyään mulla on sellainen luonnollinen pieni
ensi-iltajännitys.”
Onko sinulla jotain omia rituaaleja,
joita teet ennen esitystä? ”Jossain vaiheessa mä harrastin
sellaista mietiskelyjoogaa, mut sit se jäi pois. Mä meen
näyttämölle 10min ennen esityksen alkua ja kattelen sitä
lavastusta, en ajattele mitään että ”eläydyn tähän”, vaan
olen siinä tilassa. Mun täytyy olla siinä tilassa hyvissä ajoin
riippumatta siitä, missä vaiheessa astun itse näytelmässä
esiin.”
Entä onko sinulla mitään
taikauskoon liittyviä juttuja? ”On mulla sellaisia, että jos
plari putoo lattialle, niin sitä pitää sylkiä kaksi kertaa ja
istua sitten sen päälle. Ja viheltää ei saa missään nimessä
näyttämöllä! Tiedätkö muuten mistä syystä? Se johtui siitä,
että ruotsalaisessa teatterissa oli aikoinaan paljon näyttämömiehiä,
jotka oli merimiehiä ja ne vihelteli toisilleen sitä, että kuka
vetää mitäkin narua. Jos näyttämöllä joku vihelsi, niin se
sotki tän kommunikaation ja saattoi tapahtua hirveitä
onnettomuuksia. Ja sit mulla on vielä sellainen, että ei saa
vastata kiitos, kun joku toivottaa hyvää ensi-iltaa.”
Kerro jokin hauska kommellus! ”Kyllä
mun täytyy kertoa se, kun kerran meni sähköt poikki kesken mun
lauluni My Fair Ladyssa. Valot menee pois ja bändi vaikenee, ja minä
selitän vaan sitä laulua yleisölle suorasanaisesti ja laulankin
muutamia pätkiä ja tätä jatkuu minuuttitolkulla. Sit tulee valot
takaisin, bändi soittaa loppunumeron ja mä huudan ”Unkarilainen
prinsessa!” Sillä hetkellä mä tajusin, että jotain isoa on
tapahtunut ja olen ylittänyt jonkun rajan. En ole sen jälkeen
koskaan joutunut vastaavaan tilanteeseen. Esitystä ei keskeytetty
vaan se jatkui, ja yhtään ei tiennyt, että tuleeko valot vai ei.
Aattelin, että minusta se ei oo ainakaan kii ja pistin menemään.
Joku sanoikin jälkikäteen, että pitää sitä eräänlaisena
sankaritekona. Semmoista. Sit olen nähnyt, kun näytelmässä
Puuvillaprinsessa Ritva Valkama putosi orkesterimonttuun keinutuolin
kanssa. Se oli vaarallisen näköistä touhua!”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”En oo nähnyt, mutta mä olen joskus varmaan itse
ollut se. Join vielä silloin ja mä jäin joskus nukkuun
pukuhuoneeseen ja seikkailin siellä sitten pimeillä käytävillä
etsiessäni vessaa. Siellä oli yövahti koiran kanssa ja se piti mua
varmaan teatterin kummituksena. En mä usein sitä tehnyt, mutta pari
kertaa siellä tuli vietettyä yö kun myöhästyin viimeisestä
junasta”, Pekka kertoo nauraen.
Kerro joku hyvä muisto! ”Kyllä se
menee Somerolle ja isoäidin ja äidin lapsuuskotiin. Kesäinen päivä
ja setäni Juha, joka oli puuseppä ja mehiläishoitaja, tuo mulle
hunajaa, jonka se on just ottanut siitä vadista, sillä on vielä
päässään se mehiläsihoitajan verkkokin. Juha antaa mun maistaa
sitä hunajaa, olin kai 3-4-vuotias silloin, mehiläinen pörräsi
siinä ympärillä, muttei tehnyt mitään. Ne on mulle tänäkin
päivänä rakkaimpia eläimiä, kiitos näiden lapsuusmuistojen. Se
maku mikä siitä tuli, sain ensimmäistä kertaa elämässäni
maistaa hunajaa, tuoretta hunajaa. Kaunis kesäinen päivä. Ei
kauniimpaa kokemusta voi olla! Muistan sen maun ja sen tuoksun ja
sedän rauhallisen leppoisuuden. Mulla oli kyllä niin onnellinen
lapsuus, siitä olisikin voinut kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan”,
Pekka huokaa ja hiljentyy hetkeksi.
Käytkö itse katsomassa teatteria
muiden tekemänä? ”Lampelan Pasin juttuja on ollut kolme
viimeistä, mitä mä olen nähnyt. Työviksessä oli se Viettelysten
vaunu, täällä Turussa Sopukassa oli se Ingmar Bergmanin juttu ja
Kansallisteatterissa oli se Pahuus. Pasin jutut mä käyn aina
katsomassa. Tampereen Teatterissa ja Työviksessä mä käyn välillä,
Helsingissä mä käyn lähinnä Kansallisteatterissa ja Teatteri
Jurkassa. Helsingin Kaupunginteatterissa en ole käynyt sen jälkeen
kun lähdin sieltä. En avaa sen teatterin ovea! Saatte vain arvailla
miksi, en kerro vaikka kiduttaisitte!”
Kertoisitko vähän
kirjaprojektistasi, ”Poika ja kapakkasaatana”. Miksi kirja ja
millainen oli syntyprosessi? ”Kirja pyöri mun mielessäni pitkin
mun uraani kahdestakin syystä. Toinen oli siksi, että mä olen aina
halunnut kirjoittaa romaanin ja toinen oli se, et kun mä kerroin mun
urastani Lampelan Pasille junamatkoilla Helsingistä Tampereelle ja
joka paikassa, niin Pasi kehoitti mua kirjoittamaan muistelmat. Hän
on suurin syyllinen siihen, että mä sitten rupesin tosissaan
kirjoittamaan. Sit mä innostuin siitä ja suorastaan haltioiduin. Se
varsinainen prosessi oli kokonaisvaltainen, se oli 24h/vrk. Mä
keräsin hirveästi materiaalia, mulla oli äidin ja isän salaa 25v
ajalta keräämät albumit, jotka on täynnä valokuvia ja
haastatteluja ja arvosteluja. Ne antoi ne mulle yllättäen
50v-lahjaksi. Sit mä soittelin eri paikkoihin ja teattereihin ja
samalla kirjoitin koko ajan. Lähetin välillä Pasille tekstiä
luettavaksi ja se antoi palautetta ja hyviä neuvoja. Mä kirjoitin
sen pariin kertaan uusiksi ja sit tuli kustannustoimittaja, joka
tutustui rakenteeseen ja teki lyhennysehdotuksia ja
parannusehdotuksia. Se prosessi oli vuoden mittainen ja 24h/vrk,
mulla oli silloin mahdollisuus siihen , kun en ollut silloin missään
töissä.”
Huom! Pekka Laihon kirja ”Poika ja
kapakkasaatana” tilattavissa esim. tämän linkin kautta.
Tulevia roolejasi? ”Ensi vuodelle on
vähän suunnitelmissa sellainen ruotsinkielinen näytelmä, jonka on
kirjoittanut Benjamin Laustiola. Tuomisen Olan kanssa on ollut vähän
puhetta, että hän ohjaisi jotain, ehkä mun kirjoittaman monologin.
Ja tämä Aavesonaatti jatkuu syksyllä täällä Turun
Kaupunginteatterin Sopukassa.”
Onko sinulla jotain mottoa? ”Kiva
olla olemassa! Vakavan sairauden jälkeen tuo lause on saanut entistä
suuremman merkityksen.”
Mitä muuta haluaisit mahdollisesti
sanoa? ”Minä en ymmärrä niitä teatterinjohtajia, jotka eivät
älyä käyttää minua isoissa päärooleissa!” (naurua)
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Menisin yleiseen saunaan ja sit mä menisin
vaateostoksia tekemään sellaisiin paikkoihin, missä naisilla on
yhteiset sovituskopit. Ja sit kävisin kaikki naistenvessat läpi
mitä vaan voi ja ehtii käydä.” Lisää naurua.
Jos ihminen vetäytyisi syksyisin
talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä
varalta, että heräät kesken kaiken? ”Jos siellä näkis lukea,
niin ottaisin monta hyvää kirjaa ja Reissumies-leipää ja
Aura-juustoa. Juomaksi saisi olla jotain vähähiilihappoista Aquaa
tai vastaavaa.”
Jos voisit palata menneisyyteen
aikakoneella, minne menisit? ”Mä menisin Michelangelon aikaan eli
1500-luvun vaihteeseen , johonkin Italiaan, en tosin haluaisi tulla
tapetuksi siellä, koska se oli aika levotonta seutua ja aikaa.
Henkivartijat pitäisi olla mukana. Se aika kiinnostaa mua todella
paljon, taide-elämä kukoisti.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Rakas
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Perseenreikä (hysteeristä naurua)
Mikä sytyttää sinut? - Seksikäs
nainen
Mikä sammuttaa intohimosi? - Tyhmä
nainen
Suosikkikirosanasi? - Voi vittujen
kevät!
Mitä ääntä rakastat? - Sellon
ääntä
Mitä ääntä inhoat? - Huonosti
soitettua viulua
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Kirjailija
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Sellainen, joka käyttäisi väärin valtaansa työntekijöitään
kohtaan
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Kiitos
rehellisyydestäsi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).