Tapasin
Rosanna Kempin ja Kreeta Salmisen elokuun puolivälissä 2018
Teatteri Jurkan takahuoneessa Nora-näytelmän harjoitusten jälkeen.
Aikataulun tiukkuuden vuoksi tehtiin hiukan lyhyempi haastattelu.
Molemmat
ovat syntyneet Helsingissä, Rosanna vuonna 1985 ja Kreeta 1984. ”Mä
oon käynyt vuoden koulua Ylöjärvellä Voionmaan Opistossa, silloin
asuin kylläkin Tampereella. Lisäksi oon asunut Joensuussa vuoden,
olin teatterissa kiinnityksellä siellä heti valmistumiseni
jälkeen”, kertoo Rosanna.
”Mä oon
ollut Turun Kaupunginteatterissa vierailemassa heti valmistumisen
jälkeen, mutta muualla kuin Helsingissä en ole kyllä asunut”,
kertoo puolestaan Kreeta.
”Ai niin
hei, oonhan mä asunut myös Tapiolassa!” lisää Rosanna
naurahtaen.
Mitä
teette vapaa-ajalla? Onko sitä ylipäätään…? ”No, mä
lenkkeilen ja katselen tv-sarjoja. Siinäpä se.” (Rosanna)
”Nykyään
on sosiaalista toimintaa lähinnä,
ennen uin tosi paljon. Olin ihan
koukussa siihen opittuani tekniikan kunnolla. Jos ja kun mulla on
ihan omaa aikaa, mä haluan kyllä nähdä ystäviäni. Toisaalta
yksinolokin on mulle tosi tärkeetä, kaipaan sitä yhtä paljon kuin
ystävien näkemistä.” (Kreeta)
Ammatilliset
vahvuudet? Nyt saa kehua itseään. Tai voitte myös kehua toisianne,
jos tuntuu helpommalta! Kreeta katsoo vastapäätä istuvaa
Rosannaa pitkään ja hymyilee. ”Rosalla on mun mielestäni
tosi ihana läsnäolo, hän on aina läsnä hetkessä. Hänestä
huokuu rauha ja usko, maadoittuminen, ja sitä on ihana katsoa. Hän
on myös tosi hauska! En ole häntä varsinaisesti komedioissa
koskaan nähnyt ja pienenä yllärinä tuli täällä harjoituksissa
se, miten hauska hän on. Sun pitäis hei päästä tekemään kunnon
komediaa joskus!”
Nora / Rosanna ja Kreeta (c) Marko Mäkinen |
”Hei
mahtavaa! Kreetassa on upeaa se, että hän pääsee jotenkin aina
”syvälle” siihen mitä tekee. Se ei jää pintaan. Sä annat
aina kaikkesi.”
”Kiitti!
Tää oli kiva kysymys kun tässä vastakkain istutaan ja toisiamme
katsellaan. Me kun tunnetaan vielä niin pitkältä ajalta toisemme”,
myhäilee Kreeta.
Enpä ole
tuommoista aiemmin noin kysynytkään! Mikä olisi sellainen taito,
jonka haluaisit osata tai mikä on jäänyt vähän puolitiehen
kaivelemaan? ”Laulaminen! Oon mä siinä toki kehittynyt kun vertaa
siihen millainen surkimus joskus oon ollut. Olin meidän kurssin
ainut tyttö, joka ei osannut laulaa ollenkaan. Oma epävarmuuteni
oli tietysti siinä yksi tekijä, en uskonut itseeni. Harmittaa vähän
se, että koulussa otin sen porukan ”huonon laulajan” roolin
vaan, kun oikeasti olisin voinut tehdä sen viisi vuotta töitä
laulamisen eteen! Mullahan on tosi vahva tanssitausta ja jos olisin
vähän skarpannut laulamisen kanssa, olisin voinut hakea
musikaaleihin ja vastaaviin. Koskaanhan ei ole liian myöhäistä...”
tuumaa Kreeta.
Entä
Rosanna? ”Mulla on sellainen tunne, että vasta nyt opettelen
ottamaan oikealla tavalla rennommin. Ehkä nyt on sen aika. Olisin
voinut osata ottaa jotenkin kevyemmin jo joskus aiemmin.”
Mikä on
ollut toistaiseksi haastavin paikka, noin ammatillisessa mielessä?
”Oulun Kaupunginteatterin ”My Fair Lady”, jossa oon ollut
pääroolissa, laulamisen suhteen.
En ollut koskaan laulanut sen tyylistä matskua.” (Rosanna)
My Fair Lady / Oulun KT (c) Jussi Tuokkola |
”Mulla
taas on kaksi juttua ja molemmat erilaisia… Helsingin
Kaupunginteatterin ”Järki ja tunteet” oli mulle todella
haastava. Kun mua pyydettiin mukaan, olin ensin ihan varma siitä
että olisin Mariannen roolissa, mutta kun kuulin kuka olisi myös
mukana (Sara Melleri), tiesin heti että en olisi Marianne. Roolini
oli haastava siinä mielessä, että Elinorilla oli ihan samanlaiset
tunteet kuin Mariannellakin, ne vaan piti pitää sisällään. Miten
saisi yhtä isot kierrokset niin, että ne jotenkin näkyisivät
vaikka eivät päälle näykään. Kyllä se rooli mulle sitten
jossain vaiheessa aukesi. Toinen haastava juttu oli ”Pop Slut” ja
siinä haastavuus liittyi siihen, että se oli meille hyvin rakas ja
tärkeä yhteinen projekti, ja halusimme tehdä siitä hyvän
esityksen. Käsikirjoitus ja ohjaus oli Saran ja aihe oli hänelle
hyvin tärkeä. Kaikki antoi kaikkensa, ja lopputuloksessa se kyllä
myös näkyi.” (Kreeta)
Järki ja tunteet / HKT (c) Charlotte Estman-Wennström |
Tähän
väliin rohkenen sanoa, että itse luulin jutun olevan
ruotsinkielinen ”pop slut” ja mietin, että mistäköhän tämäkin
kertoo…
Milloin
teatterikärpänen puraisi kunnolla? ”Äitini kertoi, että oon
sanonut 10-vuotiaana, että musta tulee näyttelijä. 11-vuotiaana
oon saanut ensimmäisen kerran palkkaa näyttelemisestä.
Teatterikärpänen taisi siis puraista jo aiemmin, koulussa tein
ala-asteella omia esityksiä kaveriporukan kanssa.” (Rosanna)
”Mekin
tehtiin lapsena kaikenlaisia juttuja, mutta mulle etenkin tanssi oli
hyvin rakas harrastus ja oli itsestäänselvää, että musta tulee
tanssija. Näin jälkikäteen ajateltuna taisi olla niin, että
näytteleminen ei ollut mikään vaihtoehto silloin enkä halunnut
edes miettiä koko asiaa, vaikka se on taustalla siellä ollut koko
ajan oikeasti. Näyttelijäpuolen
pääsykokeissa mulle valkeni, että haluankin mieluummin
näyttelijäksi kuin tanssijaksi. Olin samana vuonna hakenut
tanssipuolen lisäksi myös
näyttelijäpuolelle ja pudonnut viimeisessä vaiheessa. Muistan sen
mahtavan fiiliksen viimeisestä vaiheesta, olin Ylermi Rajamaan
parina ja Susanna Kuparinen ohjasi meitä. Siinä heräsi tunne, että
just tätä mä haluan tehdä. Seuraavana vuonna pääsin sitten
sisään.” (Kreeta)
Onko
missään vaiheessa ollut jotain aivan muunlaista uravaihtoehtoa
mielessä? ”Oon kovasti yrittänyt keksiä jotain.
Ei ole tullut mitään sellaista, jota
haluaisin yhtä paljon tehdä.” (Rosanna)
”En
kaipaa mitään muuta. Haluaisin vain näytellä, mutta tämä
freelancerin arki on välillä pakottanut miettimään sellaista
vaihtoehtoa, josko pitäisikin ryhtyä johonkin muuhun. Onneksi asiat
ovat tähän mennessä aina ratkenneet jotenkin päin hyvin ja on
ollut tärkeää tajuta, että voi myös itse ainakin jollakin
tasolla vaikuttaa omaan työllistymiseensä. ”
(Kreeta)
TeaKiin
pääsitte 2005 ja valmistuitte 2010. Mikä oli kirjallisen lopputyön
aiheena? ”Mä kirjoitin tavallaan oman teatterin perustamisesta.
Aihe liippasi itsenäisen tien löytämistä ja tietynlaista
riippumattomuuden toivetta.” (Rosanna)
”Mun
lopputyön nimi oli ”Kuningatarponi”, ja taisi siinä olla joku
alaotsikkokin. Se oli kyllä aika diippeilyä ja oli jatko-osa
kandityölleni. Tutkin sitä, mitä näyttelijän päässä tapahtuu
näyttämöllä ja mitä kaikkea muuta näytellessä ehtii käydä
mielessä. Mikä liittyy itse
näyttämöllä tapahtuvaan toimintaan ja roolihenkilön ajatteluun,
ja mikä on taas henkilökohtaista Kreetan pohdintaa siitä
tilanteesta. Esimerkiksi nyt joku yskäisi katsomossa, mutta silti
pystyn pitämään suuntani ja fokukseni itse näytelmän
tilanteessa. Entä putoanko joskus liikaa siviilipohdintaan
päänsisäisesti ja kertooko se taas siitä, että en ole
näyttelijänä tilanteessa tarpeeksi läsnä. Kyllä sitä tuli
oltua todella epävarma ja itsetunnoltaan huono kouluvuosina. Onneksi
on päästy eteenpäin tuosta.”
(Kreeta)
Nyt tulee
“helppo” kysymys. Miksi näyttelijä? Miksi teatteri? ”Mulle on
ollut pienestä asti koukuttavaa se, että ihmiset kokoontuu yhteen
ja kaikki tapahtuu siinä hetkessä. Koen teatterin sellaisena
paikkana, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja jokaisen panos on
tärkeä. Lapsuudessani teatteri oli eräänlainen pakopaikka
ujoudelle. Siksi
olen näyttelijä.” (Rosanna)
”Teatterin
keinoin voi vaikuttaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Välillä
tänä päivänä sen asian kanssa joutuu kipuilemaan ehkä enemmän
kuin ennen, mutta uskon ja haluan uskoa vaikutusmahdollisuuksiini
aina. En muuten voisi tehdä tätä ammattia. Olin
vuonna 2012 UIT:ssä mukana enkä ollut tehnyt senkaltaista
tyylilajia aiemmin,
ja lopussa pari naista aplodeeraa ihan fiiliksissä kyyneleet
silmissä ja mä tajusin, että kyllä tällä voi vaikuttaa!
Kuulostaa kliseiseltä, mutta pienistä asioista tulee suuria, kun
joku pääsee rentoutumaan teatterin pariin ja kokee tunteita.
Toivon, että tämän meidänkin Noran jälkeen joku saa sen
kokemuksen, että noinkin voi ajatella tai tehdä. Teatteri antaa
paikan mahdollisuudelle. Itselleni
näyttämö on turvapaikka ja näytellessäni olen täysin turvassa.
Se edustaa mulle samaan aikaan vapautta ja turvaa. Näyttelemisen
kautta voin hengittää.” (Kreeta)
Nora-juliste (c) Teatterikärpänen |
Mikä
on ollut tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Mulla on sellainen
ajatus, että ilman vastanäyttelijää ei ole mitään. Kaikki
tarpeellinen, kaikki kauneus on vastanäyttelijässä ja heijastuu
hänen kauttaan. Kun on kontaktissa ja
läsnä toisen kanssa, kaikki tulee
hirveän orgaanisesti eikä tavallaan tarvitse tehdä mitään muuta
kuin antautua sille tilanteelle ja
hengittää.” (Kreeta)
”Mulle
tulee ekana mieleen yksi opetustilanne New Yorkista ja nyt kun oikein
aloin miettiä, en tiedä johtuuko mieleenjääminen siitä, että
opettaja oli mielettömän hyvä ja intohimoinen opetuksessaan, vai
siitä hänen sanomastaan. Maadottuneisuus, hetki kerrallaan. Kaikki
on käsillä juuri siinä hetkessä eikä kiirehditä kohti
seuraavaa.” (Rosanna)
Onko omia
ns. esikuvia, joita olette erityisesti seuranneet tai arvostatte?
”Mulla ei ole mitään selkeää yhtä tiettyä, oon aina ihaillut
hyvää näyttelijäntyötä ja se vaihtelee.” (Rosanna)
”Mä
ihailen suunnattomasti Seela Sellaa. Tässähän ihan herkistyy. Hän
on mieletön persoona ja näyttelijä,
ja hänellä on suuri, lämmin sydän.”
(Kreeta liikuttuu)
Jos
saisi oikein fantasioida asialla, kuka olisi unelmien
vastanäyttelijäsi? ”Mä vastaan Ingrid Bergman! Cate Blanchett ja
Kate Winslet myös, heitä oon fanittanut
pikkutytöstä ja heissä on tietynlaista eläimellistä voimaa.
Mahtavaa energiaa! Onhan niitä paljon
muitakin, tässä vain muutama naisesimerkki. Kesällä näyttelin
Johannes Holopaisen kanssa, ja siinä oli kyllä myös ihan mieletön
vastanäyttelijä!” (Kreeta)
”Mä
vastaan Kreeta Salminen! Kaikki hyvät käy, sellaiset joilta voi
oppia jotain uutta!” (Rosanna)
Missä
eri teattereissa olette näytelleet?
”Q-Teatterissa, Ryhmäteatterissa, Kansallisteatterissa, Helsingin
Kaupunginteatterissa, Turun Kaupunginteatterissa, Koko Teatterissa ja
nyt Teatteri Jurkassa. Oon haaveillut pääseväni tänne Jurkkaan
kauan! Niin ja se UIT.” (Kreeta)
Luulosairas / Kansallisteatteri (c) Tuomo Manninen |
”Mullahan
on melkein noi samat paitsi ei Q-Teatteria, Turkua eikä
UIT:ia, ja lisäksi Oulun
Kaupunginteatteri ja Kotkan Kaupunginteatteri. Linnateatterissa oon
ollut improkeikalla Riskiryhmän kanssa. Joensuun Kaupunginteatteri,
ja Lähiöteatteri lapsena.” (Rosanna)
Mainitse
muutama roolityö tai koko proggis, joka on ollut itsellesi tärkeä.
”Mulle on ollut tosi tärkeä juttu HKT:n ”Kaksi maailmaa”,
vuosi valmistumiseni jälkeen. Iso ja tärkeä työ.” (Rosanna)
”Mulle
tärkeä juttu on ollut Ryhmäteatterin ”Ronja Ryövärintytär”,
tiedän että annoin kaiken mihin sillä
hetkellä kykenin siinä roolissa.
Meillä oli lisäksi ihana porukka, paljon kurssikavereitani. Toinen
monella tavalla tärkeä
juttu on ollut kesällä kuvattu
tv-sarja Kaikki synnit.” (Kreeta)
Ylpeys ja ennakkoluulo / Kotkan KT (c) Tommi Mattila |
Kerro joku
legendaarinen sählinki, joka on sattunut lavalla sinulle tai
kanssanäyttelijällesi. ”Näyttämöllä oli vaatteita ja mulla
oli päässäni pitkä peruukki, ja ohimennessäni hiukseni jotenkin
pyörittyivät yhden takin napin ympärille! Näyttelin varmaan
puolet kohtauksesta siten, että yritin saada samalla itseäni irti
siitä takista. Vastanäyttelijäni katsoo mua ja kääntää
kasvojaan pois yleisöstä, kun naurattaa niin paljon. Pääsin mä
lopulta irti, mutta kauan se kesti!” (Rosanna)
”Kehtaako
tätä edes kertoa… Oli yksi tanssikohtaus, ja tanssipartnerillani
ja mulla oli molemmilla ihan hirveä krapula. Meillä oli viimeinen
esitys ja edellinen ilta oli mennyt vähän pitkäksi. Yritin
pidätellä oksennusta tanssikohtauksen aikana ja kun pääsi
näyttämöltä pois, niin… Nooooh, UIT:n kanssa vierailtiin
Alahärmän Powerparkissa ja Sari
Siikanderin kanssa pudottiin tosi
pahasti, ei meinattu päästä etenemään millään ja naurusta ei
meinannut tulla loppua. Onhan noita putoamisia tapahtunut aiemminkin,
mutta tämä oli pahin. Onneksi yleisöä nauratti myös.” (Kreeta)
Jos
ihmiset menisivät syksyisin talviunille ja heräisivät keväällä,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että
heräätkin kesken kaiken? ”Mä ottaisin
kirjoja, niitä mulla ei oo nykyisin aikaa lukea! Kaakaota ja
pullaa!” (Rosanna)
”Ruuaksi
ottaisin ainakin pastaa, pestoa ja fetaa – mun lempimättöni!
Kauhea kulhollinen! Ottaisin myös
jotain hyvää musaa ja punaviiniä.”
(Kreeta)
Jos voisi
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
aikakauteen, minne matkaisitte? ”Mä haluaisin nähdä
dinosauruksia, ja sitten haluaisin mennä 1800-luvun lopulle
tarkkailemaan naisten asemaa, kärpäsenä kattoon jonkun perheen
kotiin, kun olemme nyt juuri tutkineet
paljon sitä aikakautta Noran takia.”
(Kreeta)
”Mäkin
haluaisin nähdä dinoja! Se taitaa olla aika monella.
Metsästäjä-keräilijä -meininki kiinnostaisi myös.” (Rosanna)
Oma Nora-kuvani haastattelutilanteessa... (c) Teatterikärpänen |
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä : (Kreetan vastaus suluissa)
Mistä
sanasta pidät eniten? - Sievä (Pumpuli)
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Kikkeli (Rasismi)
Mikä
sytyttää sinut? - Energia (Katse)
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Yrittäminen (Liiallinen päällepuskeminen)
Mikä
on suosikkikirosanasi? - Vittu (Vittu)
Mitä
ääntä rakastat? - Tuulta (Lapsen juttelua)
Mitä
ääntä inhoat? - Kirkumista (Hädän ääntä)
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Tutkimusmatkailija
(Aivokirurgi)
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Puhelinmyyjä (Sotilas)
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - Kaikki on ihan hyvin (Tee mitä haluat, bileet
pystyyn!)
ROSANNA KEMPPI TEKI 10+ ROOLIN SARJASSA TEHDAS JOKA ANSAITISISI DVD-KOKOELMAN. KREETA SALMINEN ON AIVAN LOISTAVA
VastaaPoista