Maiju Saarisen tapasin heinäkuussa
2013 Jyväskylän keskustassa sijaitsevassa Wilhelmiina-kahvilassa.
Vuonna 1987 syntynyt Maiju on
horoskoopiltaan leijona. ”Mä oon niin paljasjalkainen
tamperelainen kuin olla voi. Oon myynyt mustaamakkaraa Tapolalla ja
kannatan Tapparaa henkeen ja vereen! Tällä hetkellä mä asun
Jyväskylässä, mutta elokuun alussa muutamme Lahteen avopuolisoni
Hiski Grönstrandin kanssa.”
Jostain kumman syystä haastattelu
lähtee jo tässä vaiheessa ns. lapasesta ja päädymme puhumaan mm.
Pyynikin Häräntappoaseesta. Nauramme hysteerisenä ja takaisin maan
pinnalle meidät palauttaa vieressä ”virallisena valvojana”
toiminut mieheni ”No niin mennäänpäs tytöt takaisin
asiaan”-kommentilla...
Mitä harrastat?
”Tanssi on kulkenut mulla aina mukana
ja yritän harrastaa sitä aina kun ehdin. Laulutunneilla mä käyn
säännöllisen epäsäännöllisesti. Lenkkeily on myös mun juttu.
Joskus soitin kitaraakin päivittäin, mutta hektisyyden takia se on
jäänyt kokonaan taka-alalle.”
Mitä sanoisit
erityistaidoiksesi/vahvuudeksesi ammatillisessa mielessä?
”Erityistaitona: laulu, tanssi, (ehkä
soitto). Ja sit vahvuutena mä sanoisin: into, heittäytyminen,
energia, fyysisyys, tunne.”
Minkä taidon haluaisit osata?
”Haluaisin oppia ratsastamaan ja
tanssimaan flamencoa. Ja olisi ihan mahtavaa oppia se
telinevoimistelun flik flak-sarja. Se on mun haave, joku päivä mä
sen vielä teen! Ehkä!”
Löytyykö suvustasi muita
teatterialalla olevia?
”Ei ole kyllä muita. Edesmennyt
isäni oli nuoriso-ohjaaja ja äitini on
nuoriso-ohjaaja/lähihoitaja/urheiluhieroja, eli mä tuun tavallaan
tämmöisestä tavisperheestä. Äitini on kylläkin nyt innostunut
draamakasvatuksesta.”
Milloin kiinnostuit
teatterista/näyttelemisestä?
”Mulla ei ole yhtä tiettyä hetkeä,
vaan se on monen asian summa. Kaikki alkoi siitä, kun aloin
isosiskoni jalanjäljissä harrastaa tanssia. Puolen vuoden välein
oli aina tanssiesitys, joten sitä tavallaan kasvoi semmoseen
ajatteluun, että treenataan jotain juttua intensiivisesti ja
tähdätään aina siihen esitykseen.
Ala-asteella meillä oli vierailemassa
pari teatteriesitystä. Toinen oli sellainen improshow ja toinen oli
sooloesitys, jossa Jerry Mikkelinen kikkaili jonkun huumorihahmon
kanssa. Muistan, että silloin mä ekaa kertaa ajattelin, että
”vitsi toi olis maailman siistein ammatti, mutta kun niillä on
niin hirveet työajat!”. Kipinä oli kuitenkin syttynyt ja päätin
hakea luovanilmaisu-painotteiselle ylä-asteelle, jonne myös pääsin.
Se oli huippua aikaa elämässä. Kuin olisi päässyt omien luokse.
Teatteri alkoi tuntua mun jutulta. Päätin hakea TTT:lle avustajaksi
15-vuotiaana ja pääsin Peter Pan -musikaaliin. Sen jälkeen olin
mukana myös Suruttomissa, Tuhkimossa ja Vuonna 85:ssa, kunnes pääsin
Tampereen Yliopiston Näyttelijäntyönlaitokseen (Nätyyn) 2006.
Täytyy kyllä sanoa, että se oli maailman siisteintä, kun pääsi sinne ammattiteatterin lavalle. Mä muistan sen hetken, kun oli eka yleisö Suruttomissa. Ykkösnäytös loppui meidän lauluun mustalaisleirissä: ”Mitä on rakastaa!”. Siinä hetkessä mä ajattelin, että tätä se on. Tätä mä rakastan. Tähän hetkeen kiteytyy kaikki. Tätä mä haluan tehdä. Teatteri tuntui ja tuntuu elämää suuremmalta!”
Täytyy kyllä sanoa, että se oli maailman siisteintä, kun pääsi sinne ammattiteatterin lavalle. Mä muistan sen hetken, kun oli eka yleisö Suruttomissa. Ykkösnäytös loppui meidän lauluun mustalaisleirissä: ”Mitä on rakastaa!”. Siinä hetkessä mä ajattelin, että tätä se on. Tätä mä rakastan. Tähän hetkeen kiteytyy kaikki. Tätä mä haluan tehdä. Teatteri tuntui ja tuntuu elämää suuremmalta!”
Mikä oli kirjallisen lopputyösi
aiheena?
”Se oli otsikolla ”Naissukupuoleton
rooli”. Mä tein kouluaikoina tosi paljon miesrooleja. Oli todella
vapauttavaa esittää miestä. Mun oma mielikuva naisesta näyttämöllä
on jotenkin suppea ja rajattu. Sain itsestäni enemmän irti, kun
esitin miestä. Tuntui, että voin tehdä mitä vain. Siitä sitten
syntyi eräänlainen työkalu.
Tosi usein esimerkiksi vanhoissa klassikkonäytelmissä nuorelle naiselle kirjoitetut roolit ovat yksipuolisia. Hahmon tehtävä tarinassa on vain olla kaunis ja herkkä. Jotta siihen hahmoon saisi jotain mielenkiintoa ja särmää, niin mä pyrin unohtamaan, että esitän naista. Ja lähden sitä kautta etsimään jotain kiinnostavaa kulmaa. Tietysti riippuu ohjaajasta, että kuinka paljon voi lähteä viemään sitä rooliaan toiseen suuntaan. Joskus ilmeisin ratkaisu on toimivin.”
Tosi usein esimerkiksi vanhoissa klassikkonäytelmissä nuorelle naiselle kirjoitetut roolit ovat yksipuolisia. Hahmon tehtävä tarinassa on vain olla kaunis ja herkkä. Jotta siihen hahmoon saisi jotain mielenkiintoa ja särmää, niin mä pyrin unohtamaan, että esitän naista. Ja lähden sitä kautta etsimään jotain kiinnostavaa kulmaa. Tietysti riippuu ohjaajasta, että kuinka paljon voi lähteä viemään sitä rooliaan toiseen suuntaan. Joskus ilmeisin ratkaisu on toimivin.”
Maiju Jyväskylän Kaupunginteatterin edustalla / kuva Teatterikärpänen |
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit, eli onko olemassa vaihtoehtoa B?
”Mä hain tanssijaksi samaan aikaan
kun hain Nätylle, että ehkä se olis ollu sellanen kakkoshaave. Tai
musiikki. Olis ihan huippua elättää itsensä sillä. Se vaan on
täällä Suomessa aika vaikeaa. Mutta siis yks mitä oon miettinyt,
on aivan toisesta ääripäästä: floristi! Mä rakastan kukkasia ja
pakkaamista. Silloinkin kun mä olin sitä mustaamakkaraa myymässä
Tammelantorilla, niin mä rakastin sitä paketointia. ah, se paperin
rapina. Hei yks B-vaihtoehto tuli vielä mieleen. Lampaiden tai
lehmien kasvatus! Perustan semmosen maatilamatkailufirman, ”Kukkia
ja lehmiä ja makkaraa”. En mä kyl niistä lehmistä sitä
makkaraa tekisi, haluaisin vaan silitellä niitä. Rahantuloo ei voi
estää...” Maiju hihittää.
Miksi olet näyttelijä?
”Siks kun ei oo niitä lampaita,
hahhahaa! Ei vaan, sen takia, että mä rakastan teatteria. Kyl se
varmaan myös johtuu tästä mun persoonallisuudestani. Mä rakastan
elää täysillä ja tunteella. Ja mä rakastan tarinoita. Musta on
ihanaa mennä toisen ihmisen nahkoihin, jotta voi olla jotain
muutakin kuin mitä itse on. Se on kauheen tervehdyttävää.
Jokaisesta roolista voi parhaimmillaan löytää jotain hyvää
siirrettävää itseensä.
Kaikista ihaninta teatterissa on yhteisöllisyys. Se että luodaan, kokeillaan ja leikitään yhdessä. Jokaisen työpanosta tarvitaan. Jokainen on tärkeä. Myös yleisö. Ne hetket on maagisia, kun esitys virtaa ja yleisön kanssa hengitetään samassa rytmissä. Se flown tunne.
Kaikista ihaninta teatterissa on yhteisöllisyys. Se että luodaan, kokeillaan ja leikitään yhdessä. Jokaisen työpanosta tarvitaan. Jokainen on tärkeä. Myös yleisö. Ne hetket on maagisia, kun esitys virtaa ja yleisön kanssa hengitetään samassa rytmissä. Se flown tunne.
Hyvien ja tärkeiden tekstien tekeminen
on olennaista koko hommassa. Se, että joku esitys voi muuttaa
ihmistä. Ja parhaimmillaan maailmaa.
Mutta kyllä se tää mun into ja vimma on se kaikkein suurin syy. Vimma, mä rakastan sitä sanaa! Ja leikkimielisyys. Sanon vielä, että mun mielestä teatterissa on hienoa se, että se on väylä purkaa ja tuntea. Se antaa ihmiselle mahdollisuuden. Teatterissa on lupa tuntea!”
Mutta kyllä se tää mun into ja vimma on se kaikkein suurin syy. Vimma, mä rakastan sitä sanaa! Ja leikkimielisyys. Sanon vielä, että mun mielestä teatterissa on hienoa se, että se on väylä purkaa ja tuntea. Se antaa ihmiselle mahdollisuuden. Teatterissa on lupa tuntea!”
Miten ajatuksesi näyttelijän työstä
ovat muuttuneet tässä vuosien varrella?
”Laitosteatteri on opettanut mulle
rentouden. Kun koko ajan proggikset vaihtuu ja esitykset vilisee,
niin pääsee semmosesta vakavuudesta eroon. Olen huomannut, että
kaikista parhaimmat tulokset yleensä tulee silloin, kun suhtautuu
”kevyemmin” siihen tekemiseensä ja luottaa intuitioon.”
Onko sinulla omia esikuvia?
”Mä pidän Petra Karjalaisen ja
Tanja-Lotta Räikän tavasta näytellä ja tulkita. Heissä on se
tunteen palo, se vimma. Ja uskallus viedä asiat tarpeeksi pitkälle
ja loppuun asti.”
Kenen kanssa haluaisit laulaa dueton
ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Ohhoh, mitä kysymyksiä sulla!
Mähän oon siis hevinaisia ennen kaikkea, eli olishan se mahtavaa
vetää Deftonesin laulajan kanssa joku biisi. Molemmat vois laulaa
ja rääkyä, ah se olisi ihanaa! Hexagram-biisi!”, innostuu Maiju.
Missä eri teattereissa olet
näytellyt?
”Tampereen Työväen Teatterissa
avustajana, Pyynikin kesäteatterissa, Kotkan kaupunginteatterissa,
Jyväskylän kaupunginteatterissa ja seuraavaksi menen Lahden
kaupunginteatteriin.”
Mainitse muutama roolityö urasi
varrelta.
”Myrskyluodon Maijan rooli Jyväskylän
kaupunginteatterissa. En osaa edes kuvailla, miten tärkeä juttu se
on mulle ollut. Siinä hahmossa oli niin paljon mua itseäni. Se oli
mulle kaikki kaikessa. Se oli/on mun elämäni rooli.
Ainon rooli Rauta-ajassa Pyynikin
kesäteatterissa. Oli hienoa olla mukana siinä proggiksessa. Upea
teksti, mielenkiintoinen tulkinta ja ensemble-meininki. Mun Aino oli
semmonen hevostyttö, joka mm. kävi psykologilla ja lopulta
hukuttautui ämpäriin.
Amatsoonisoturi Penthesilean rooli
zeitKleist-esityksessä Teatterimontussa. Se rooli oli kaikkea muuta
kuin mitä mä oon. Äärimmäisen vihainen ja ahdistunut tyyppi,
joka ei pysty tunteisiin, ja lopulta tappaa itsensä. Oli hienoa
tehdä sellainen rooli, jossa todella sai/joutui menemään toisen
ihmisen nahkoihin.”
Free vai kiinnitys, ja miksi?
”Nätyn jälkeen halusin
kiinnitykselle, jotta saisin sitä hyvää rutiinia, oppia,
varmuutta, ja että pääsisin tekemään monenlaisia juttuja. Ja
sitä laitosteatteri onkin antanut. Sen takia ollaan nyt menossa
kiinnitykselle Lahteenkin. Kyllä mulla silti on sellainen haave,
että jossain vaiheessa freeksi, koska toi työtahti on aika kova.
Siinä äärimmäisen väsymyksen keskellä se luovuuskin kärsii.
Tai sit mun vaan täytyy opetella tekemään näitä hommia vähän
rauhallisemmin. Mutta minkäs teet, kun innostut. Myös se on unelma,
että vois joskus perustaa oman teatteriryhmän”, Maiju pohtii.
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Lady Macbeth. Ronja. Suruttomien
Johanna tai Homsantuu. Haluaisin olla mukana myös Mustalaisleiri
muuttaa taivaaseen-musikaalissa.”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi?
”En ole. Mutta kadun sitä, että
olen leikkinyt terveydelläni teatterin vuoksi. Mä sain itteni tosi
pahaan kuntoon syksyllä 2012, kun en suostunut lepäämään, vaikka
olin ylikunnossa ja kipeä.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Luonto. Mä
voin mennä vaikka tuntikausiksi vain tuijottamaan vettä johonkin ja
se antaa mulle niin paljon. Musiikki tietysti, mä käyn paljon
kuuntelemassa keikkoja. Tietysti kaikki taideteokset inspiroi, ja
tarkoitan tällä myös esityksiä. Aina voi ammentaa muiden työstä
jotain. Oon just menossa Helsinkiin katsomaan luokkakaverini Emilia
Kokon esitystä, ”Päätön nainen” ja Jyväskylään katsomaan
Circus Uusi Maailman esitystä ”Rajatila”.”
Kärsitkö ramppikuumeesta tai
esiintymisjännityksestä yleensä?
”Kyllä mä jännitän. Mulle
ensimmäinen yleisö on aina jännityksen paikka. Mutta jännitys ei
ole mulle semmonen ahdistava asia, vaan energianlähde. Nätyllä
meidän hahmometodiopettaja sanoi, että ”pelkäämisen ja
jännittämisen välillä on hengitys”. Eli tärkeintä on muistaa
hengittää! ”
Onko sinulla jotain omia rutiineja tai
rituaaleja, joita toistat ennen esitystä?
”Kyllä mä yleensä lämmittelen
kropan ja venyttelen. Taiji-harjoitteet on hyviä, koska niillä saa
pään tyhjäksi, kun keskittyy vaan siihen liikkeeseen ja
hengittämiseen. Mä tykkään yleensä tulla hyvissä ajoin
teatterille ja valmistautua rauhassa. Roolivaatteiden pukeminen on
merkityksellinen hetki. Silloin on jo kosketuksissa hahmoon, jota
tulee esittämään. Sitten 10 min ennen esitystä mä alan yleensä
hölöttään. Se on mun tapa keskittyä, et ensin ihan rauhassa ja
sitten meininki päälle!”
Kerro joku kommellus!
”Yks hauskimmista sattui kyllä siinä
Peter Panissa. Siinä oli sellainen taistelukohtaus, jossa mun piti
hypätä merirosvon kimppuun hajareisin. No, kerran sillä
merirosvolla oli asevyö ihan väärin päin. Aseen piippu osoitti
kattoon. Ja mä tietysti hyppäsin sen aseen päälle ja se meni mun
persiiseen. Siinä sitte mietin, että mites tästä päästään
pois. Hahhhahh! Se oli aika legendaarista!” kertoo Maiju ja
molemmat nauramme hysteerisinä.
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta?
”Oon. TTT:llä. Jäin sinne
saunomaan, talo oli jo laitettu lukkoon ja valot sammutettu. Mä olin
yksin siinä pukkarissa ja sit semmoinen musta hahmo viitassa vilahti
oviaukossa. Tuli sellainen olo, että nyt äkkiä ulos. En tiedä,
saattaa olla mielikuvitusta, mutta en silti halunnut ottaa riskiä.
Siinä talossa on kuitenki tapahtunut paljon kauheuksia
kansalaissodan aikoina.”
Kerro joku oikein hyvä muisto.
”Ekana tulee mieleen yksi
metsäkokemus, joka tapahtu äskettäin. Mä olin vaan niin
onnellinen siellä. Oli ollut raskas kevät takana ja me vuokrattiin
mökki Hiskin kanssa. Siellä ei toiminu tietokoneet, puhelimet eikä
telkat, ja oli ihanan hiljaista. Se hetki, kun oot vaan siinä
luonnon äärellä: Valoisa, lämmin kesäyö, joutsenet lipuu hiljaa
ihan vierestä. Siinä hetkessä oli kaikki. Luonnossa musta tulee
jotenki kokonaisempi. Siellä on helppo päästää irti.”
Käytkö seuraamassa paljon muiden
esityksiä?
”Haluaisin käydä enemmän. Käyn
niin paljon kuin ehdin, mutta aika vaikeetahan se on kun on itse koko
ajan töissä”
Tulevia roolejasi?
”Lahdessa näyttelen West Side
Storyssa Consuelaa, Kissa kuumalla katolla:ssa Polly Pollittia ja Kun
tyttö on hyvässä Piritaa.”
Kiinnostaisiko sinua ohjata tai
käsikirjoittaa jotain itse tulevaisuudessa?
”Ohjaaminen olisi huippua. Mut ei
mitään ison näyttämön juttuja. Vaikka joku taidepläjäys.
Pienelle näyttämölle. Fyysistä teatteria tai vaikka performanssi,
heh, mistä kukaan ei tajuisi mitään. En edes minä itse! Mun isäni
kirjoitti aikoinaan tosi paljon runoja, musta olisi hienoa tehdä
niistä runoesitys.”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi?
”Hihii! Ehkä mä olisin Batman sit
kuitenkin, koska mä tykkään kauheasti semmoisesta synkästä
goottiestetiikasta. Nahkaa ja lepakoita!”
Jos saisit viettää päivän miehenä,
mitä tekisit?
”Kyllähän mä tietysti ensin
tutustuisin uuteen kehooni. Olis pakko kokeilla helikopteria! Kiitos
innoittajani: Hannu Lintukoski.”
Jos ihminen menisi syksyisin
talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä
varalta, että heräät kesken unien?
”Kyllä varmaan joku soitin olisi
mukava ja kauheesti suklaata. Juomaksi Magnersia. Vetäisin yksinäni
kalsarikännit siellä ja soittelisin kitaraa. Kyniä ja paperia
pitäisi myös olla kuningasideoita varten.”
Jos voisit matkustaa aikakoneella
menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai aikakauteen, minne
menisit?
”Ajatus laukkaa villisti ja mistään
en saa kiinni! Hei – Macbethin kantaesitys.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? -
Rakkaus (mutta oikeesti hääyöaie, se soljuu kivasti)
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Vittu, vaikka mä käytänkin sitä ja yritän päästä siitä
eroon...Se vaan lipsahtaa, kai se on mulla mielessä sit koko ajan.
Ai kauheeta! Hahhahhahhh! Ilmankos ne miesroolit mua kiinnostikin
kouluaikoina!!
… hysteeristä naurua jonkun
aikaa...
Mikä sytyttää sinut? - Hyvä
itsevarmuus
Mikä sammuttaa intohimosi? - Millä
se nyt sammuu, ei millään!! Sanotaan ilkeät ihmiset.
Suosikkikirosanasi? - Perkele
kuulostaa hienolta, saatana on kans hauska.
Mitä ääntä rakastat? -
Hiljaisuuden ääni, veden liplatus
Mitä ääntä inhoat? - Mopojen
pärinää
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Terapeutti
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Toimistotyöntekijä tai asfalttityöntekijä
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Mä
ymmärrän mitä sä ajoit takaa.” eikun ”Hyvin yritetty!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).