Jussi Lampi tuli tavattua kesäkuun
puolivälissä 2013 Turussa Aboa Vetus-museon sisäpihalla. Samassa
pöydässä ja haastateltavana istui myös Santtu Karvonen, jonka
kanssa Jussi oli menossa katsomaan Linnateatterin Miniä-näytelmää.
Edellisenä iltana olin ollut katsomassa Naantalissa Linnateatterin
Vetämättömät-näytelmää, jossa sekä Jussi että Santtu olivat
mukana.
Vuonna 1961 syntynyt Jussi on
horoskoopiltaan vesimies. ”Mä olen syntyisin Etelä-Pohjanmaalta
Lappajärveltä. Juu kuuluisa Tulivuorirock oli siellä. Itse asiassa
mun veljeni sen perusti ja mä olin siellä aina töissä myös ihan
pikkupojasta asti. Tällä hetkellä mä asun Helsingissä.”
Mitä harrastat? ”En mä oikein
harrasta mitään. Ei mulla oo sellaista ”harrastusharrastusta”
ollenkaan. Kesäisin menee kyllä tuon moottoripyörän kanssa aika
paljon aikaa, mut se on vähän niin kuin elämäntapa. Ja
musiikkihan on ollut mulle toinen leipäpuu tässä jo jonkun aikaa.
Teen myös tekstejä paljon muille. Timo Rautiaisen kanssa meillä on
sellainen akustinen duo, syksyllä lähdetään taas keikoille.”
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”Ei
mulla mitään erityistaitoja varsinaisesti ole, mutta mä aina
sanon, että valvotuissa olosuhteissa mun vaan annetaan tehdä
asioita. Mä oon kyllä kehittänyt erikoistaidoksi sen, että mä
joudun aina ajamaan erilaisia laitteita, autoja, bobcateja,
moottoripyöriä, trukkeja, asfalttikoneita...Ne jotenkin lankeaa
aina mulle, et kai sen voisi laskea jo erikoistaidoksi. Koneiden
kanssa häärääminen, joista mä en edes ymmärrä yhtään mitään
muuta kuin sen, että mistä se lähtee käyntiin ja mistä pysähtyy
heti”, Jussi nauraa.
Minkä taidon haluaisit osata? ”Pianoa
haluaisin osata soittaa. Olin joskus soitto-oppilaana armeijassa ja
ennen sitäkin mä kävin pianotunneilla, mutta sitten kun tuli noi
rummut kuvioihin, niin se pianonsoitto jotenkin vaan jäi. Se oli
elämäni suurin moka, koska sitä olisi ehdottomasti pitänyt
jatkaa. Rumpuja mä soitin 37 vuotta, ennen kuin jouduin sitten
terveydellisistä syistä lopettamaan. Se mulla oli kyllä jotenkin
hallussa, mutta että piano tai kitara kiehtoisi myös, joku
tuollainen säestysinstrumentti. Parissa teatteriesityksessä mä
olen soittanut rumpuja, yhdessä trumpettia, kitaraa oon soittanut
joissakin esityksissä. Se on ollut sellaista satunnaista, mutta
enimmäkseen mä olen kilistellyt ja kolistellut erilaisia soittimia.
Tässä Vetämättömissähän mä soitan huuliharppua.”
Milloin kiinnostuit teatterista /
näyttelemisestä? ”Mä olin varmaan 7- tai 8-vuotias, kun mä
kirjoitin ekan näytelmän. Naapurin tyttö sai joululahjaksi Peppi
Pitkötossu-peruukin, joten mä kirjoitin sitten sellaisen
Peppi-aiheisen näytelmän ja ohjasin sen. Aina kun koulussa oli
illanviettoja ja muita, missä tarvittiin ohjelmaa, niin mä niihin
aina kirjoittelin sketsejä ja järjestin sinne sitä ohjelmaa. Se
oli kauhean hauskaa puuhaa. Kirjoitin kaikki parhaat kaverit sinne
koheltamaan ja jälkeä syntyi. Lappajärvellä ei nyt ollut mitään
ihmeitä, mutta sitten Arto Melleri, joka oli mun kanssa samaan
aikaan keskikoulussa ylemmillä luokilla, pääsi Teatterikouluun
dramaturgilinjalle ja se oli mulle sellainen osoitus, että hei
täältäkin voi lähteä! Kaverit suunnitteli lähtevänsä ajamaan
kuorma-autoa ja joku meni Osuuskauppaan töihin, ja mulla ei ollut
oikein mitään. Sit mä lähdin soitto-oppilaaksi ja olin 2,5 v
armeijassa ja tajusin, että siellä on niin tiukat suitset, että mä
en siellä jaksa oikein olla. Lähdin pois.”
”Sitten mun silloinen tyttöystäväni
oli laittanut Teatterikouluun paperit ja kehoitti muakin laittamaan.
No mä huvikseni laitoin ja mentiin sitten Vaasaan pääsykokeisiin
(siihen aikaan oli pääsykokeita muuallakin kuin Helsingissä) ekaan
vaiheeseen. Sit mä yhtäkkiä huomasin, että mä olen siellä
viimeisessä vaiheessa mukana, enkä mä ollut ikinä käynyt
teatterissa ennen sitä! Siellä mä sitten tajusin, että tää vois
olla sellaista, mitä mä haluan ruveta tekemään, et täs voisi
tehdä kaikkea. Aloin sitä sitten oikein suunnittelemaan ja olin
yhdessä harrastajaporukassa mukana. Neljä kertaa mä hain TeaKiin,
tokalla kertaa pääsin myös viimeiseen vaiheeseen, kolmannella
kerralla menin takki auki ”täältä tullaan”-asenteella ja
pudottivat mut heti ekassa vaiheessa, mikä oli erittäin hyvä. Sit
mä pidin pari vuotta väliä ja kävin siinä välissä hotelli-ja
ravintolakoulun ja tein niitä hommia. Olin silloin jo muuttanut
Helsinkiin. Sit mä päätin, että käyn kerran vielä koittamassa
TeaKiin, ettei jää sitten vaivaamaan ja ´86 pääsin sitten
kouluun. Pääsin koulusta ´90. Jo kouluaikoina mä sain töitä
telkasta ja muualtakin, mullahan oli kaksi lastakin jo silloin.”
Mikä oli lopputyösi aiheena? ”Mä
en koskaan tehnyt lopputyötä. Mulla oli ne kaksi tenavaa, jotka oli
mun lopputyöni. Siinä oli ihan tarpeeksi, ja työt siihen sitten
vielä päälle. Niin ja noita baarihommiahan mä teen vieläkin.
Hakaniemessä on sellainen Ravintola Rytmi, ja jos joku lähtee
lomalle vaikkapa sieltä, niin ne soittelee sitten mulle.”
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Jos mä ihan käytännössä
ajattelen, niin mä olisin varmaan baarihommissa. Mä kirjoittelen
jonkun verran, mutta se ei oo sinänsä mitenkään tuottoisaa
hommaa.”
Miksi olet näyttelijä? ”Mä oon
sitä miettinyt ja mäkin kun oon montaa ammattia kokenut...Aina kun
mä olin hotelli-ja ravintolahommissa, niin mä pärjäsin siellä
ihan hyvin ja se oli ihan kivaa, mutta aina oli kuitenkin sellainen
tunne, että en mä tee tätä loppuelämääni. Sit kun pääsi
tekeen näitä hommia niin tiesi, että tätä mä jaksan tehdä
loppuelämäni. Tässä on niin paljon haasteita ja tää on
sellaista ikuista palapelinlaatimista, aina pitää aloittaa alusta.
Se on se mikä siinä kiehtoo plus tietysti se, että ”oi noi tuli
kattoon mua!”, joku sairas twisti siinä on. Lähinnä mua
kiinnostaa tietysti se tarinankerronta ja se, että se yhteisö on
jotenkin niin vahva. Jokainen varmasti yrittää kaikkensa, että se
onnistuu ja se on erilaista luovimista sitten, että miten joku juttu
ratkaistaan ja miten se lopulta tehdään. Ja se mielihyväntunne
siitä, että saatiin nyt ratkaistua se asia ja jutusta tuli lopulta
hyvä ja jopa hauskakin, korvaa kyllä kaiken sen, et esim.on oltu
pilkkihaalarit päällä vesisateessa harjoittelemassa ja huudettu
toisillemme niitä repliikkejä metrin päähän, kun tuuli vie
kaiken mennessään. Sit kun ne valot syttyy ja musat alkaa, niin
”Wohoo, täältä tullaan!” Jussi hehkuttaa.
"Aurinko häikäisee!" / kuva Teatterikärpänen |
Miten ajatuksesi näyttelijän työhön
liittyen ovat muuttuneet tässä vuosien varrella? ”Koulussa olin
silloin kun oli vielä Turkka ja Parviainen ja niiden vaikutuspiiri,
ja ekat kaksi vuotta meni siihen, että mä olin todella ahdistunut
koko ajan ja mietin, että tätäkö tää nyt on. Sit kävi niin,
että mä ajauduin Ryhmäteatterin piiriin ja olin siellä koko
viimeisen kouluvuoden ja siellä oppi sen, että tää on oikeesti
kivaa. Se oli aika ratkaiseva vuosi mulle. Ja kun oli nuori ja oli
päässyt tekemään sitä mistä oli haaveillut pitkään, ja sit
kun vielä pääsi tekemään isoja juttuja ja olemaan mukana paljon
kaikessa, niin silloin myös ajatteli, että ei ole mitään muuta
kuin tää. Ja nyt mä olen 25 vuotta tehnyt näitä hommia ja just
tuolta rokkipuolelta olen oppinut sen, että mikään ei oo sillä
lailla kiveen hakattua, et toki on muutakin elämää. Mä oon
kiertänyt paljon eri teattereissa ja sitten vielä rokkihommat
siihen päälle, elämä on ollut vähän sellaista putkikassielämää,
et aina on ollut vähän niin, että jos ei ole ollut menossa niin
sitten on ollut tulossa.”
”Oon todellakin oppinut sen, että
mikään ei ole pysyvää. Koulukaverit on pitkin ja poikin maata,
oot jossain produktiossa mukana ja sit kun se loppuu, samoihin
tyyppeihin voit törmätä vaikka vasta 15 vuoden kuluttua. Mun
parhaat ystävät on tuolta rokki-ja prätkäpuolelta, kun heidän
kanssaan oon ollut eniten tekemisissä. Ja sitten on näitä esim.
Puntti Valtonen, jonka kanssa oon tehnyt monenlaista ja me ollaan
tutustuttu jo 30 vuotta sitten ihan muissa kuvioissa.
Näyttelijäntyöllisesti mulle käänteentekevä homma oli se, kun
rupesin tekemään improvisaatioteatteria 20 vuotta sitten. Se kyllä
mullisti mun maailmani ihan täysin. Siinä oppi kuuntelemaan. Mulla
ei sellaista varsinaista näyttämökammoa oo ikinä ollut, mutta se
vähäinenkin kammo hävisi siinä kun häpäisi itsensä tarpeeksi
usein siellä. Meillä on siis se Mitä sais olla? - improjuttu, sen
kanssa ollaan tehty nyt reilu 20 vuotta keikkaa. Mun lisäkseni siinä
on Kari-Pekka Toivonen, Ville Virtanen ja Eero Saarinen.”
Mainitse muutama itsellesi tärkeä
roolityö. ”Kyllä mulle varmaan oli isoin kakku mitä on ikinä
ollut ja mitä tulee se Luolamies-monologi. Tehtiin se tuonne
Aleksanterin teatteriin. Suosalon Manu ja Saarisen Eero oli tehneet
sen aikaisemmin, ja me tehtiin Virtasen Villen kanssa siitä mulle
sovitus ja Ville ohjasi sen. Kun mua kysyttiin siihen, mä aattelin
heti että ”Joo, mahtavaa!” ja sit mä kaks viikkoa mietin sitä
hommaa, et ei jumankauta, oonko mä umpihullu! Kaksi tuntia yksin
lavalla, eihän sellaista kukaan jaksa katsoa. Tekstimäärä oli
kuitenkin aika kohtalainen, ja juttelin siitä Manun ja Eeron kanssa
aika pitkään, ja he oli sitä mieltä, että jos he sen pystyivät
tekemään, niin kyllä sitten minäkin. Siitä tuli sitten oikeesti
magee juttu. Sit on ainakin mainittava toi Tampereen Teatterin ”Yksi
lensi yli käenpesän”. Olin siinä se inkkari, ja siinähän mulla
ei ollut repliikkejä turvana. Piti olla siellä se 2h ja risat
sanomatta juurikaan mitään. Siinä oli sitten taas omat haasteensa.
Nää on ollut kaksi sellaista, jotka on vaatineet eniten työtä ja
pähkäilyä. Onneksi oon saanut tehdä paljon erilaisia rooleja.
Leffapuolella tunnun olevan aina se turpiinlyöjä, mutta niitäkin
on ollut hauska kyllä tehdä, kun se on niin kaukana musta
itsestäni”, kertoilee Jussi.
Onko sinulla mahdollisesti omia
esikuvia? ”Kyllä Suosalon Manu on melkoinen. Sillä on oma staili,
joka on mun mielestä ehdottoman huikea. Se vetää niiiiin
vaistolla. Musapuolelta pari biisintekijää on mulle hirveen
tärkeitä. Tuomari Nurmio on ehdoton ykkönen siinä, että ekassa
lauseessa se vetää jo heti maton alta. Sillä on yks biisi, joka
alkaa sillai että ”Hurja poika ajoi reellä Pyhäjärven jäällä”
ja heti tietää, että tää tarina ei pääty kivasti. Toinen on
sitten Göstä Sundqvist, jolla ei ollut mitään rajaa siinä mitä
se teki. Ihan neroja ukkoja nämä!”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos voisit valita ihan kenet tahansa? ”Mä ottaisin ton Johnny
Deppin, se on kans vähän sellainen arvaamaton kaveri.”
Entä kenen kanssa haluaisit laulaa
dueton ja mikä olisi biisi? ”Mä haluaisin ehdottomasti esittää
… mulla on nyt kaksi vaihtoehtoa eli joko Gwen Stefani tai Pink.
Kyllä Pink vie voiton. Ihan sama mikä on biisi, vaikka ”Enkeli
taivaan” kunhan on Pink!”
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Teatteripuolelta en oikein osaa sanoa, mutta ikuinen
leffarooliunelmani on Bruce Wayne / Batman. Se olisi niiiin mageeta!”
Free vai kiinnitys, ja miksi? ”Mulle
kävi sillai, että kun pääsin koulusta, mulle tarjottiin kolmesta
teatterista sopimusta ja kun mulla oli kuitenkin perhettä
Helsingissä, niin mä tartuin siihen Teatteri Pienen Suomen vuoden
soppariin. Mulla oli siihen aikaan jo paljon telkkahommia ja
musaprojekteja ja sanoin, että niistä en kuitenkaan aio jäädä
pois. Vuoden aikana kypsyin sitten siihen, että mulla ei ollut
mitään valinnanvaraa siinä, että mitä mä näyttelen ja milloin.
Et katotaan vaan ilmoitustaululta seuraava rooli. Tokihan ne roolit
täytyi hoitaa niin hyvin kuin osasi, mutta mulla oli niin paljon
sitä muuta sutinaa siinä. En ole haikaillut kiinnitystä millään
tavalla. Freelanceriydessä on riskinsä, mutta olen esim.
työttömyysajat ratkaissut tekemällä niitä baarihommia. Sit mä
olin ykskaks kolme vuotta Seinäjoella, kun koko ajan tarjottiin
uutta roolia ja tarjosivat kiinnitystäkin, mutta kieltäydyin koska
mun elämäni on Helsingissä. ”
Mitkä asiat inspiroivat sinua? ”Se
riittää kun katselee ympärilleen avoimin silmin. Uskomattomia
asioita tapahtuu. Se absurdi tunnelma, minkä aina silloin tällöin
pääsee olosuhteiden pakosta kokemaan, niin sen kun pääsee
siirtämään näyttämölle tai elokuvaan, niin se on kyllä aika
palkitsevaa.”
Podetko ramppikuumetta? ”Mulla on
lähinnä se, että mua kiinnostaa se kun tulee ensimmäinen yleisö
ja siellä on vihdoin muitakin kuin ohjaaja ja puvustaja, et mihin
asioihin se ”oikea” yleisö tarttuu, ja se on sellainen asia,
mitä ei voi koskaan ennakoida. Saattaa olla, että kaikki
virittämämme pommit meneekin ihan ohi. Mua se eka kohtaaminen
lähinnä kiinnostaa, ei se ole jännitystä eikä pelkoa.”
Onko sinulla jotain omia rutiineja tai
rituaaleja ennen esitystä? ”Ainoa varma mulla ainakin perustuu
siihen, että kun menee teatterille, niin tekee tietyt asiat tietyssä
järjestyksessä, joka on jo harjoituksissa opittua ja sen takia,
että tietää että mä olen hoitanut sen asian. Mutta sit on myös
sellaisia kummallisia mynthontaikoja, esim. kun tehtiin sitä There´s
no Harri-näytelmää Studio Pasilassa ja kaikki oli kipeenä siinä
harjoitusaikana, niin mulla oli aina sinisiä Mynthoneita mukana ja
niitä oli siellä röökihuoneessa aina. Sit siinä kävi niin, että
jos esitys oli alkamaisillaan eikä ollut mynthoneita, niin
lähetettiin näyttämömestari siihen läheiseen K-Marketiin
ostoksille”, Jussi käkättää.
Kerro joku kommellus. ”Mä olin
kymmenenä kesänä tuolla UIT:ssä ja siellä oli tää loistava
orkesteri Seitsemän Seinähullua Veljestä ja niiden kanssa ei
todellakaan aika tullut pitkäksi. Meillä oli Saarisen Eeron kanssa
just ennen loppunumeroa sellainen Kullervo-sketsi, missä Eero
näytteli Elias Lönnrotia ja mä näyttelin Kullervoa. Tekstissä
puhuttiin Kullervon vaimosta, joka on leiponut kiven leipään ja
jossain vaiheessa se esitysten myötä muuttui niin, että Eero kysyi
”Onko teillä vaimo? ” ja minä vastasin ”On minulla, itse
asiassa kaksikin” ja kerran sitten Seinähullujen rumpali oli
pukeutunut kansallispukuun , Eloveena-peruukkiin ja huiviin ja se
seisoi mun selän takana ja hymyili sellaista arvoituksellista hymyä.
Eero sitten kysyy, että ”Onko hän ehkä jompikumpi heistä?” ja
mä käännyin katsomaan ja me pudottiin ihan täysin, me maattiin
Eeron kanssa selällään lattialla ja naurettiin ihan huutonaurua.
Sit meni varmaan kymmenen vuotta ja olin lähdössä Tallinnaan
kavereiden kanssa ja menin Tallinkin toimistolta hakemaan lippuja, ja
siellä oli eräs rouva myös asiakkaana. Se sanoi, että oli ollut
vuosia sitten UIT:tä katsomassa ja siinä oli sellainen
Kullervo-sketsi. Et sitä ei ihan varmaan oltu suunniteltu, että se
vaimo ilmestyy siihen? Se muisti sen vielä. Onhan näitä
muitakin... Kesäteatteriesityksissä usein lavalle alkaa tunkemaan
hyvinvalmistautuneita keski-ikäisiä miehiä, ja niitä kun siinä
sitten käännytellään niin se on ihan oma lukunsa se.”
Kerro joku hyvä muisto. ”Mun isä
kuoli kun mä olin 8-vuotias, hän sairasteli pari vuotta ennen sitä.
Taisin olla jotain 4-5- vuotias ja oli tämmöinen hieno kesäpäivä
ja isä oli keksinyt, että hän polttaa nyt piippua kesällä.
Meillä oli sellainen puusepänverstas, missä isä nikkaroi
kaikenlaista. Mä potkin siinä pihassa palloa ja isällä oli se
piippu ja mä kysyin, että saanko mäkin maistaa sitä. Isä sanoi,
että tää ei ole kyllä pikkupoikien hommaa, mutta odotas vähän.
Se meni sinne verstaalle ja teki mulle omenapuusta oman piipun, siinä
ilma kiersi ja sit isä laittoi sinne vielä äidin tupakasta
käytetyn filtterin, siitä tuli tupakanmakua vähän. Sit me mentiin
siihen meidän pihanurmelle, maattiin selällään, poltettiin
piippua ja katseltiin pilviä. Oli kaikkia jännänmuotoisia pilviä,
joku näytti koiralta. Maattiin siinä aika kauan ja sitten äiti
huusi syömään.”
Tulevia roolejasi? ”Mulla on tän
jälkeen lähinnä noita musajuttuja, Rautiaisen Timon kanssa
keikkoja. Ouluun on yksi viritys tulossa mullakin... ”(Huom.
Irwinistä kertova ”Ikuinen kapinallinen”, Teatteri Riossa
Oulussa, ensi-ilta 17.1. 2014)
Kiinnostaisiko tulevaisuudessa ohjata
tai käsikirjoittaa jotain? ”Pari juttua oon ohjannut, ne on olleet
sellaisia pienimuotoisia parin näyttelijän juttuja. Mua arveluttaa
siinä ohjauksessa lähinnä se, että mulla ei pää kestä sitä,
että joutuisin miettimään muidenkin puolesta erilaisia
ratkaisuja.”
Osaatko imitoida ketään? ”Jotkut
rokkihahmot on aina silloin tällöin paikallaan, Lemmy Kilmister ja
kumppanit.. Kattokaas muuten YouTubessa sellainen kuin Tenho Tuisku!
Siinä on imitaattoreiden kruunattu kuningas, ihan huikeeta!”
nauraa Jussi ja kertoo vielä tarinan siitä, miten ”eräs porukka”
lähtee tämän tästä Tukholmaan ja soittelee perillä Sakari
Kuosmaselle pilapuheluita Sakari Kuosmasena, sitä kun harmittaa kun
sen vaimo ei koskaan päästä sitä reissuun mukaan....
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Batman, koska sillä on hallittu skitsofrenia niin kuin
mullakin. Se ei koskaan tapa ketään ja se on oikeudenmukainen.
Sillä on pirusti rahaa ja autoja ja lentokoneita ja naisia pörrää
ympärillä, mut ei se niistä välitä.”
Jos voisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Mä laittaisin itseni oikein nätiksi ja lähtisin
baariin. Sais tehdä sellaisia päätöksiä, millä ei oo mitään
perusteita!”
Jos ihminen menisi syksyisin
talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä
varalta, että heräät kesken kaiken? ”Mä ottaisin varmaan ton
mun Ipodin, johon Rautiainen on ladannut sellaiset 38 000 biisiä.
Sit ottaisin muutaman keissin Jaloviinaa.”
Jos voisit palata menneisyyteen
aikakoneella, mihin hetkeen tai ajanjaksoon menisit? ”Mä menisin
kyllä mille tahansa Led Zeppelinin keikalle. Sit olis myös kiva
nähdä, että kuka ne pyramidit oikein rakensi!”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Rock´n
fuckin´ roll!
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Pakko
Mikä sytyttää sinut? - Innostus
mihin tahansa asiaan
Mikä sammuttaa intohimosi? - Pakko
Suosikkikirosanasi? - Vittusaatana!
Mitä ääntä rakastat? - Kreikassa
joku kasiainen eikun kaskas, joka sirkuttaa puussa ja sen kun kuulee
niin tietää, että on lomalla eikä tartte stressata mistään.
Mitä ääntä inhoat? - Sireenin ääni
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Jos tietäisi, ettei saisi vahinkoa aikaan,
niin olisi se jännä olla ruuhka-aikaan Heathrowlla lennonjohtajana
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Heathrowlla lennonjohtajana
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Toi
Zeppelin-rumpali John Bonham on kovasti oottanut sua tänne, sillä
on toi oma baarinurkkaus tuolla ja se pyysi sua dokaileen sinne ja
paukuttamaan vähän rumpuja.”
Haastattelun aikana muuten Miniässä
näyttelevä Antti Litja pyrki istumaan ”intellektuelliin
seuraamme”, mutta jouduin kohteliaasti pyytämään häntä
seuraavaan pöytään...kaikkea sitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).