Viime perjantaina matkustin
jännittynein mielin kohti Helsinkiä. Olin ollut aiemmin meilitse
yhteydessä Kari Heiskaseen, joka suureksi riemukseni kutsui minut
seuraamaan käsikirjoittamansa ja ohjaamansa näytelmän ”Sormet
hunajapurkissa” harjoituksia Ryhmäteatterin Pengerkadun
näyttämölle. Edellisiltana olin vielä soittanut Heiskaselle ja
sopinut aikatauluista saapumiseeni liittyen ja saanut lisäohjeita
takaoven kautta saapumiseen.
Kirpakassa pakkassäässä tallustelin
Hakaniemen metroasemalta kohti määränpäätäni ja myönnettävä
on, että melkoinen määrä perhosia lenteli vatsanpohjassa, edessä
kun oli eittämättä yksi ”urani” tähtihetkistä. Mielessäni
oli puhelinohjeet ”Ramppia alas ja koputus oveen”. Kolkutella ei
tarvinnutkaan, sillä oven edustalla oli puhelimessa näyttelijä
Sanna-Kaisa Palo, joka tiesi tulostani ja päästi minut ovesta
sisään. Mieletön lämpö kirjaimellisesti vyöryi päälleni
sisään astuttuani. Astuin peremmälle ja esittelin käsipäivää
itseni kaikille läsnäolijoille. Paikalla oli teatterin teknistä
henkilökuntaa parin miehen verran sekä lisäksi näytelmän toinen
näyttelijä Juha Kukkonen, ja tietenkin Kari Heiskanen. ”Olemme
täällä lämmittäneet tätä huonetta valmiiksi”, totesi Kari ja
kehoitti minua ottamaan kupillisen kahvia (pullan kera) vielä
lisälämmikkeeksi. Minähän en ole mikään varsinainen
kahvinjuoja, kupillisen saatan ottaa silloin jos tilanne on jotenkin
erityinen ja tämä jos mikä oli sellainen tilanne. Varpaitani ja
käsiäni lämpöpuhaltimen edessä lämmitellessäni Kari muisteli
yhtäkin talvea 80-luvulta, jolloin koko talo oli jäässä. Kuulin
myös äitinsä erikoisesta junamatkasta Hämeenlinnasta Helsinkiin,
minkä päätteeksi Kari syntyi vauhdilla vuonna 1955. Papereissa
lukee syntymäpaikkana kuitenkin Hämeenlinna. Kerroin viimeisimmät
kuulumiset kotikaupungistani, katteen rakennustyömaasta ja
Goodman-kauppakeskuksesta ja Kari muisteli lämmöllä
uintireissujaan Katumajärvessä ja Ahveniston maauimalassa. Ja minua
ei jännittänyt enää lainkaan.
Oli aika siirtyä näyttämön
puolelle. Sain valita vapaasti paikan ja seuraava reilu tunti meni
kuin siivillä. On vaikeaa kuvailla sanoin sitä, miten kiehtovaa oli
seurata Heiskasta ohjaamassa. Olen ollut aiemmin avoimissa
harjoituksissa, mutta niissä on esitetty suhteellisen valmista
materiaalia ja ohjaaja ei ole puuttunut kohtauksiin juurikaan. Nyt
katsomosta heiteltiin jatkuvasti palloja näyttelijöille, jotka
ottivat ammattitaidolla niistä kopin. Oli mielenkiintoista nähdä,
miten suuri merkitys on esimerkiksi katseen suunnalla, äänenpainolla,
osuvalla tauolla ja ajoituksella yleensä. Pieniä suuria asioita, ja
erilaisilla kohtauksilla oli suuri ero. Uppouduin täysin näkemääni,
vaikutuin ja vähän jo liikutuinkin. Olisin seurannut harjoituksia
vaikka kuinka pitkään, ajantaju meni ihan täysin!
Illalla oli luvassa läpimeno ja sitä
ennen oli ansaitun paussin paikka. Kari ja minä hurautimme autolla
ravintola Silvopleehen, josta ruuhkasta huolimatta löytyi sopiva
paikka jutustella hiukan lisää... Seuraavassa keskustelumme
kokonaisuudessaan :
Tiedotteen sanoin ”Sormet
hunajapurkissa” on näytelmä, joka törmäyttää kaksi ihmistä
hiukkaskiihdyttimen voimalla toisiinsa niin, että inhimillinen
muuttuu kohtalokkaaksi, kauhistuttava lohdulliseksi ja vakavasti
otettava koomiseksi. Miten koko prosessi sai alkunsa ja kerrotko
vähän sen synnystä?
- Päätös tästä yhteistyöstä
tehtiin viime keväänä. Pitkin kesää se oli mulla jossain
takaraivossa, mutta en vielä tehnyt mitään. Syksyllä saatuani
HKT:n Kipupisteen pois käsistäni rupesin sommittelemaan tätä ja
jossakin vaiheessa lokakuussa me ehkä luettiin se pariin kertaan,
että mitä olin saanut aikaan. Harjoitukset kun alkoivat lokakuussa,
niin me luettiin ja mä kirjoitin samana iltana ja tein korjauksia,
luettiin taas, kirjoitin lisää ja niin edelleen. Harjoitusten
alkuvaiheessa saatiin se käsikirjoitus ikään kuin valmiiksi, että
se kaikki materiaali olisi olemassa siellä. Tietysti harjoitusten
myötä sitä tekstin trimmaamista on tehty tässä vielä muutama
päivä sitten. Taisi olla maanantai kun mentiin läpi kaikki ja
esitys kesti kaksi tuntia. Heräsin klo 4 seuraavana yönä ja menin
koneen ääreen, ja poikani herättyä klo 7 alkoi olemaan valmista.
Kun me sitten mentiin taas teksti läpi, niin pituus olikin 1h 25min.
Yli puoli tuntia siis lähti pois, mutta se kyllä kannatti.
Kertoisitko näytelmästä vielä
hiukan lisää?
- Tämä on ollut hyvin
mielenkiintoinen juttu siinäkin mielessä, että siinä on sekä
hyvin koomista että hyvin vakavaa ainesta. On äärimmäisen
mielenkiintoista nähdä, miten jäätä voi hitsata kiinni sulaan
kultaan, miten nämä kaksi täysin erilaista elementtiä antavat
laatusuhdetta toisilleen ja minkälainen kokonaisuus siitä syntyy.
Teillä oli avoimet harjoitukset
kuulemma viikko sitten ja siellä tapahtui erikoisia, eikö vain?
- Kyllä, ne meni oikein hyvin!
Tilanne riistäytyi käsistä niin, että siellä oli yhtäkkiä
lavalla kymmenen henkilöä viinilasit kourassa ja teimme kokeen,
että mitäs jos tää laajentuisi kotibileiksi, missä on enemmänkin
porukkaa, ja siellä sitten roolihenkilöt Kauko ja Eeva alkavat
riidellä jostakin ja muu jengi kohottelee kulmiaan. Se oli kyllä
aika hauska tilanne! Avoimia harjoituksia on järjestetty ennenkin ja
se on hirveän hyvä tapa kyllä. Kun saa yleisön paikalle, niin
yhtäkkiä näytelmä muuttuu todeksi. Yleisön avulla näkee eri
asioita ja erottaa itsekin, että mitä virheitä siinä on ja mitkä
asiat taas toimii.
Esittävätkö ihmiset yleensä
kysymyksiä näissä tilaisuuksissa? Itse olen ollut avoimissa
harjoituksissa, joissa lopuksi joku rohkea kysyy, että milloin
harjoitukset ovat alkaneet ja siihen se on sitten monesti jäänytkin.
- Aika vähän kysellään. Ihmisiä
täytyy hirveästi rohkaista ja maanitella, ja sitten jotkut uskaltaa
puhua ja jutella. Ihmiset ei oikein tunne sitä mekanismia ja yhden
katsomisen perusteella vaatisikin aika hyvää ammattitaitoa, jotta
voisi mennä sen maailman sisään ja kyetä sieltä määrittelemään
se, mitä näytelmä on kuvaamassa, purkaa sitä palasiksi ja kysyä
siitä kysymyksiä. Se on monellekin liian vaativaa.
Nyt oli todella kiintoisaa seurata,
miten kohtaukset muuttuivat ohjauksesi myötä.
- Luulen, että se on tavalliselle
katsojalle hirveän mielenkiintoista nähdä, että mitä se on se
ohjaaminen ja mitä on näyttelijöiden ammattitaito. Ensin tehdään
tietyllä tavalla, sitten korjataan ja näyttelijät pystyvät heti
muuttamaan sen toiseksi, ja kaikki tapahtuu näennäisen
vaivattomasti. Mä luulen, että se tuo sitä, että täällähän
voi tapahtua ihan mitä vaan, verrattuna valmiiseen
teatteriesitykseen! Useasti jutut trimmataan niin valmiiksi, että
siinä menetetään jotain sattumanvaraisuudesta. Urheilukilpailukin
kiihottaa siksi, että kaikki on aina auki lopputuloksen kannalta.
Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Teatterissa pitäisi jollakin
lailla olla se sama elementti siellä mukana.
Joskus minulta kysyttiin, että jos
minun pitäisi valita, että haluaisiko nähdä vai kuulla
teatteriesityksen, niin vastasin, että haluaisin nähdä, sillä
seuraan paljon pieniä eleitä ja ilmeitä.
- Mä taas tiedän, että näytelmän
pystyy ohjaamaan kuulemalla, mutta ei näkemällä. No okei,
jotenkin. Mutta kuulemalla sen pystyy ohjaamaan siten, että kuulee
repliikit ja jos tietää näyttämötilan, niin sen pystyy kyllä
tekemään. Joskus mä oon tehnytkin niin, että katselen plarista
kun näyttelijät näyttelee ja kuuntelen sitä, ja kyllähän se
sitten kuuluu, jos se jotenkin mättää rytmisesti tai ajatus ei
erotu sieltä. Silti luulen, että olen enemmän visuaalinen ohjaaja.
Liike, toiminta, kompositio, se visio ja visuaalisuus on mulle tosi
tärkeitä.
Ensi viikolla on sitten ensi-ilta,
eikö niin?
- Kyllä vaan, torstaina 30.1. klo 19.
Maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona meillä on ennakkonäytöksiä.
Maanantaina tehdään vielä sellainen läpimeno, että näyttelijät
papattavat tekstin läpi ja pitkän viikonlopun jälkeen onkin hyvä
virittäytyä ennen kuin mennään lavalle.
Kari Heiskanen / kuva Teatterikärpänen |
Kysyisin vielä urastasi teatterin
parissa yleensä. Missä vaiheessa kiinnostuit teatterista?
- Vaistonvaraisesti jo varmaan joskus
teini-ikäisenä, mutta tietoisesti ja aktiivisesti lukioiässä.
Vanhin veljeni Juha pyrki Teatterikouluun ja se toimi sitten
lopullisena kimmokkeena minullekin, että ”Ai niin, tuonnehan voi
oikeasti hakea”. Ehkä on kuitenkin väärin sanoa, että
kiinnostuin teatterista, mä kiinnostuin kyllä esilläolemisesta ja
esiintymisestä ja jostain sellaisesta, joka on näyttelemisen
esiaste. En ollut koskaan käynyt teatterissa, niin enhän mä voinut
mitään tietää! Koska televisioteatteri oli lapsuudessani ja
nuoruudessani hirveän tärkeää, ja tokihan sitä käytiin
elokuvissakin ja niin edelleen, niin tajusin kyllä sen mitä
näytteleminen on ja päällisin puolin sen mitä teatterintekeminen
on.
Valmistuit Suomen Teatterikoulusta
vuonna 1979?
- Kyllä, mun kurssini 1975-79 on
viimeinen vuosikurssi, joka valmistui Suomen Teatterikoulusta. Sen
jälkeen siitä tuli Teatterikorkeakoulu. Menin kouluun ihan
kokemattomana, mutta mä oon aina sanonut, että mä oon pitänyt
sormiharjoituksinani niitä hetkiä, kun lukiossa hauskuutin
kavereita ja imitoin joitakin henkilöitä tai television
viihdeohjelmia. Jostain pelleilystä kavereiden kanssa ja
verbaalihuumorista, jota veljesten kanssa kotona harrastettiin, on
tullut mulle pohja tälle. Spedehän teki paljon silloin ja Vesku
Loiri etenkin vetosi siinä anarkistisuudessaan tähän nuorukaiseen
hyvin vahvasti.
Kertoisitko teatterikouluajoista vielä
hiukan lisää, millaista se siihen aikaan oli?
- Ensimmäiset kaksi vuotta meni
paniikissa ja toiset kaksi vuotta totutellessa. Ongelma oli se, että
mulla ei ollut minkäänlaista käsitystä teatterista ja
teatterikouluaika oli järjestetty vielä niin, että meillä meni
kaksi ekaa vuotta siten, ettei meitä päästetty lainkaan yleisön
eteen, mikä oli idioottimaista, koska se yleisön edessä
oleminenhan tekee näyttelijän ja teatteriesityksenkin. Siinä
mielessä meillä meni aikaa ehkä vähän harakoille. Innokkaasti
töitä kuitenkin tehtiin, se oli mielestäni kuitenkin turhankin
teoriapainotteista eikä ollut tarpeeksi ammattinäyttelijöitä
meitä opettamassa. Olisin kaivannut niitä, jotka ovat itse
seisoneet teatterin lavalla ja tienneet sen arkipäivän. Tokihan
meillä oli aivan fantastisen hyviä opettajia – Eila Rinne, Kalevi
Kahra, Heikki Kinnunen, Marja Korhonen, Tarja-Tuulikki Tarsala...
Olivat kyllä kovanluokan ammattilaisia. Eila Rinteen ja Marja
Korhosen oppitunnit olivat parasta. Meillä oli aika pieni kurssi;
viisi näyttelijäkundia, viisi näyttelijämimmiä, kolme ohjaajaa
ja neljä dramaturgia. Kyllä vaan, kaikki sekaisin samalla
vuosikurssilla.
Millä alalla mahdollisesti olisit,
jos et olisi tällä alalla?
- Jälleen on asialla mun vanhin
veljeni, joka luki toimittajaksi itsensä.. Lehdistö-ja tiedotusoppi
kävi mullakin jossain vaiheessa mielessä, eli se olisi varmaankin
ollut se mun varasuunnitelmani.
Missä vaiheessa ohjaaminen ja
käsikirjoittaminen tuli sitten kuvioihin mukaan?
- Mä menin 1988 Teatterikouluun
opettamaan ja siellä mä salaa harjoittelin. Mä opetin ohjaamalla
näytelmiä ja tajusin, että ohjaaminen ja opettaminen on hyvin
lähellä toisiaan. Oli hyvin luontevaa jatkaa sitten ohjaajana sen
jälkeen. Ohjaaminen toki kiinnosti mua aiemminkin, sen kokonaisuuden
hallitseminen ja kun ohjaaja saa vaikuttaa esitykseen niin, että voi
tavallaan säveltää sen ja usein päättää sen esityksen
estetiikan. Se haaste oli mielestäni todella innostava, saada tehdä
täydemmin. Käsikirjoitushommat lähti käyntiin vuonna 1984 kun
teimme viihdesarja Velipuolikuuta. Mä kysyin, että mitäs jos
minäkin kirjoittaisin tähän sketsejä ja Kari Kyrönseppä antoi
luvan ja sithän mä teinkin aika paljon niitä sketsejä. Olen myös
tehnyt sovituksia ja käännöksiä ja sitten on ollut improvisoituja
esityksiä, joissa olen ollut mukana niin, että on ollut
esityskonsepti kokonaan tai sitten olen tehnyt osan
käsikirjoituksesta. Tämä ”Sormet hunajapurkissa” on nyt kuudes
varsinainen näytelmä, jonka olen kirjoittanut. Kaikki kirjoittamani
olen myös ohjannut. Ryhmäteatteriin ensimmäinen näytelmäni oli
”Jumalainen lahja”, sitten Tampereen Työväen Teatteriin ”Kaikki
on epätoivoista”, KOM-teatteriin ”Mikä ihana päivä”,
Ryhmikseen ”Pyhäin miesten päivä”, Helsingin
Kaupunginteatteriin ”Metsäperkele” ja nyt tämä.
Suhteesi Ryhmäteatteriin? Pengerkadun
näyttämö suljetaan kuulemma, miltä se tuntuu?
- Se oli niin, että nuoruuteni
kiihkeät ensimmäiset ammattivuodet, kun oli vielä niin paljon
löydettävää ja saavutettavaa ja voitettavaa, niin Ryhmis vastasi
kaikkeen siihen intohimoon, millä töitä tehtiin. Se oli ideaali,
meitä oli porukka suht samanikäisiä tyyppejä ja kun vuorotellen
kukin meistä sen talon vähistä näyttelijöistä sai vuorollaan
pääroolin ja toki muutkin roolit olivat mieluisia, niin se oli
kauhean kouluttavaa. Nyt olen ollut niin kauan poissa sieltä, ja
enhän mä ehtinyt olemaan siellä kuin yhdeksän vuotta ja vaikka
olenkin kyllä aina piipahdellut siellä, niin olen tehnyt niin
paljon töitä muualla, että ei mulla sen kummemmin tule suru
puseroon. Kiva mesta se on kyllä ja olisi ollut hauskaa, että se
olisi säilynyt, mutta seinät on seiniä. Joskus joku alkaa ja
loppuu. Tää on tämmöistä, ei sen kummempaa.
Onko sinulla ollut omia esikuvia
kenties ohjauspuolelta tai muuten?
- Kyllä Jouko Turkan ohjaukset
aikanaan teki suunnattoman vaikutuksen, mutta eipä juuri muita ole
sellaisia tavallaan esikuvia, joiden tunnistaisin vaikuttaneen
itseeni. No sitten vanhemmiten kun tätä alaa alkoi seurata, niin
saksalainen Martin Wüttke on näyttelijä, joka jossakin vaiheessa
oli tosi innostava. Tokihan niitä on valkokankaat pullollaan
tyyppejä, joita ihailee. Kun näytteleminen on selkeää, kirkasta,
persoonallista ja arvoituksellista, niin kyllä sellaista näkee
tässäkin kaupungissa. Se on aina ihailtavaa, mutta ei mulla isompia
suosikkeja ole.
Missä muissa teattereissa olet
näytellyt kuin Ryhmäteatterissa?
- Helsingin Kaupunginteatterissa ja
Kansallisteatterissa, en muualla.
Kerro joku kommellus, joka on sattunut
sinulle näyttämöllä.
- Heh, näytelmässä Zloty Burlesque,
joka koostui irrallisista episodeista ja silloin elettiin varmaan
Ryhmäteatterin hulvattominta ja vallattominta aikaa, niin me
päätettiin Pertti Sveholmin kanssa, että vaihdetaan rooleja.
Meillä oli pienet roolit yhdessä episodissa, minä olin asianajaja
ja Pertti oli tuomari. Me siis vaihdettiin ne roolit ja varmuuden
vuoksi oli molemmilla pienet lunttilaput , että tiesi vähän mitä
repliikkejä pitäisi sanoa. Täytyy nyt sanoa, että se kokeiluhan
meni ihan munilleen heh! Siinä ei ollut niin mitään hauskaa
kenellekään. Kaikenlaistahan sitä on sattunut, mutta tämä nyt
tuli ensimmäisenä mieleen.
Miten sinä määrittelisit sanaparin
”teatterin taika”?
- Se on varmaankin se illuusion voima,
minkä teatteri kykenee rakentamaan. Se rakentaa sen maailman niin
täytenä, että se on kouriintuntuvaa. Teatterihan on niitä harvoja
paikkoja, missä ihmiset haluaa liikuttua kyyneliin ja se kertoo
siitä, että lavalla on aikamoisia voimia, jotka osuu johonkin
kohtaan meissä. Esityshän viimekädessä tapahtuu katsojan päässä,
mutta että lavalla pitää olla jotakin niin voimallista, että se
aiheuttaa suuria tunneliikahduksia. Yhtälailla se voi tapahtua myös
älyllisesti se liikahtaminen. Teatterin parhauden yksi määritelmä
on se, että kun tulee vaikutetuksi, mutta ei pysty jäljittämään
sitä, että millä minuun vaikutetaan – ei erota niitä keinoja ja
huomaa, että tässä on nyt jotain kummaa, miksi mä oon tässä
tilassa. Mikä mussa aiheuttaa sen, että pulssi nousee? Se on
taitavaa. Mä muistan nuoruudesta sen, että Jouko Turkan esitykset
oli aina sellaisia, että joutui aina jonkun tunnetilan valtaan ja
hämmästeli sitä eikä pystynyt päättelemään, että mitä tämä
oikein on!
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
- Historia, politiikka, maailman
erilaiset ilmiöt, ihmiset, ihmisten raadollisuus, arkisuus, kauneus.
Hyvä musiikki inspiroi aivan erityisesti. Ja se, että saa esityksen
kulkemaan niin, että se rullaa, yllättää ja on kevyt. Keveys
taiteessa yleensä, yllättävyys ja osuvuus. Yksinkertaisuus,
mystisyys, totuudellisuus. Tämä pätee kaikkeen ja elämään
ylipäätään – millä tavalla on tässä maailmassa ja miten
maailmaa katsoo.
Tulevia töitäsi?
- Helsingin Kaupunginteatteriin ohjaan
Aleksandr Ostrovskin komedian ”Huijarin muistiinpanot”, se tulee
huhtikuun alussa ensi-iltaan. Kesällä ohjaan Savonlinnan
Oopperajuhlille Aulis Sallisen Kullervon, jonka ensi-ilta on
heinäkuussa. Käsikirjoitusaihelmia minulla on olemassa myös kyllä,
mutta en ole lähtenyt työstämään niitä. Siinä pitää
jonkunlainen tuotantopäätös saada ennen kuin niitä lähtee
tekemään tai ainakin varmuus siitä, että jos tekee pohjat
jollekin, niin ei nyt ihan ilmaan kirjoittaisi kaikkea.
Kävin katsomassa ohjaamasi
Kipupisteen parikin kertaa ja se teki minuun suuren vaikutuksen.
Lisäksi Pyynikin Rauta-ajasta pidin myös paljon, se jos mikä oli
yllätyksiä täynnä.
- Hienoa! Pyynikin Kesäteatterin
Rauta-aika on itse asiassa varmaan yksi mieluisimpia töitä mitä
olen saanut tehdä. Sehän ei ole Pyynikin ohjelmistossa mikään
itsestäänselvyys, siellä on ollut vähän toisentyyppisiä juttuja
paljon. Ja kun se Haavikon teksti ja materiaali ei selitä itseään
eikä tarjoa aina suoraan sitä, että miten tämä pitäisi nyt
tehdä. Kaikki vaan yhtäkkiä loksahti paikoilleen ja sitä oli
hyvin riemukasta tehdä.
Milloin sinut nähdään seuraavan
kerran näyttelemässä?
- En tiedä. Musta olisi kyllä pirun
kivaa näytellä, et jos joku tarjoaisi jonkun näyttelemistehtävän,
niin mä oikein mielelläni tulisin mukaan laususkelemaan
repliikkejä. Yhteen näytelmään mulla oli jo varaus olemassa,
mutta ohjaaja ei sitten kelpuuttanutkaan mua...
Ehdtkö käydä katsomassa paljonkin
muiden esityksiä ja mikä on ollut viimeisin näkemäsi juttu?
- Aika ajoin käyn, välillä aika
paljonkin, mutta nyt on taas ollut vähän hiljaisempi jakso. Käyn
tässä kaupungissa lähinnä, harvoin tulee lähdettyä muualle.
Viimeksi mä kävin Berliinissä katsomassa Robert Wilsonin
Kerjäläisoopperan, joka mainittiin Euroopan parhaaksi esitykseksi.
Se oli hyvin mielenkiintoinen, ekonominen ja kauhean tiukaksi
viritetty, mutta se estetiikka oli niin jumalattoman kuivaa, että en
jaksaisi montaakaan sellaista katsella. Puhdaslinjainen ja tyylikäs
esitys se kyllä oli.
Onko sinulla mottoa?
- ”Rohkeus suojelee.”
Mitä sanoisit nuorelle itsellesi, jos
tulisi yllättäen sellainen mahdollisuus?
- Opettele keskittymään, vaadi
enemmän ympäristöltäsi äläkä hukkaa aikaasi joutavaan.
Mikä sarjakuvahahmo haluaisit olla ja
miksi juuri se?
- Haluaisin olla Prinssi Rohkea, koska
se on niin kaunis ja lisäksi taitava taistelija.
Jos rakentaisit puuhun majan, mitä
ottaisit sinne mukaan?
- Ottaisin kamiinan.
Jos voisit palata aikakoneella
menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
matkaisit?
- Jos pääsisi eturiviin katsomaan kun
”Big Bang” tapahtui, se olisi aika hauskaa nähdä. ”No niin,
näyttäkääs nyt miten se tapahtui!” Tietysti myös se hetki, kun
se ensimmäinen turjake souteli tänne tai millä nyt tulikin silloin
jääkauden jälkeen, niin se hetki voisi olla aika mielenkiintoista
myös nähdä. Yhtälailla dinosauruksetkin, mutta kenties näin
suomalaisena olisi kiva nähdä, että minkänäköinen kaveri se
yksi turjake oli, heh.
Mitä aiot tehdä seuraavaksi?
- Kuules, mä menen kotiin ja otan
kupin kahvia.
Tiedät varmaankin televisiosarjan
”Inside the Actor´s Studio”?
- Kyllä vaan. Siinä on se tietty
kysymyssarja aina lopuksi.
Juurikin se. Onko sinulta koskaan
kysytty niitä kysymyksiä?
- Ei ole. Anna tulla vaan!
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Entä
jos
Mistä sanasta pidät vähiten? - Emmä
Mikä sytyttää sinut? - Naisen
tuoksu
Mikä sammuttaa intohimosi? - Tympeys
Suosikkikirosanasi? - Helvetti
Mitä ääntä rakastat? - Metsän
huminaa huhti-toukokuussa
Mitä ääntä inhoat? - Tyhmän
ihmisen metelöintiä
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Arkkitehti
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Näyttelijä? Heh, ei vaan. Todella vaikea kysymys, elämähän voi
heittää meidät ihan mihin tahansa. Ääritapauksessa en haluaisi
olla mikään mafioso tai vastaava.
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Taisit
yllättyä?”
Haastattelun päätteeksi menimme ulos
vielä valokuvaa varten, ja siinähän sitä sählinkiä riittikin.
Valot ja taustat olivat jatkuvasti pielessä ja lopulta
kamerastanikin loppui patterit kesken kaiken. Onneksi kännykkäkamera
ja ohjaaja-Heiskasen lempeän jämäkät kuvausohjeet saivat lopulta
huononkin kuvaajan onnistumaan otoksessaan.
Lopuksi kiitin vielä kovasti
tapaamisesta ja sain vielä kerrottua, että mm. Velipuolikuulla ja
Tabulla on ollut suuri merkitys siihen, miten suhtaudun elämään ja
sen tuomiin absurdeihin tilanteisiin ja siihen, miten huumorintajuni
on aikanaan muokkaantunut siihen mitä on.
- ”Ohhoh, yritä nyt sen kanssa
pärjätä!” totesi lopuksi Kari Heiskanen, poistui kättä
heilauttaen autolleen ja minä jatkoin suu messingillä
metroasemalle.
Sormet hunajapurkissa siis
ensi-illassa torstaina 30.1. 2014 Ryhmäteatterin Pengerkadun
näyttämöllä ja esitykset jatkuvat huhtikuun puoliväliin asti.
Teatterikärpänen aikoo mennä piakkoin katsomaan, ja suosittelen
lämpimästi samaa muillekin.
Olipa kiinnostava haastattelu, kiitos Talle! Ja voi hyvänen aika, mulla ei ole vieläkään liput varattuna tähän, aion ehdottomasti mennä. Pitää yrittää päästä joihinkin avoimiin joskus, en ole ikinä ollut, varmasti mielenkiintoista.
VastaaPoista