Unto Nuoraa
haastattelin Ravintola Kuukuussa Helsingissä maaliskuun puolivälissä
2017. Alkuperäinen tapaamispaikkamme olikin täynnä väkeä ja niin
myös pari seuraavaa, joten aluksi teimme pienen kävelyretken
löytääksemme sopivan paikan. Kuukuussa oli tilaa, joten sinne.
Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että haastattelu sisälsi paljon
kiroilua, hervotonta naurua, juttujen rönsyilyä ja useampaan
kertaan mainitun klassikkolauseen ”Niin mikähän se kysymys muuten
olikaan?” (sanojana myös haastattelija itse), sekä sokerina
pohjalla hämmentyneitä katseita viereisestä pöydästä.
Kysymyksetkin ovat osittain eri järjestyksessä kuin tavallisesti.
Ensimmäinen
kysymys eli syntymävuosi ja horoskooppimerkki? ”Apua! Tätä mä
odotin ja mä oon kyllä vuosiluvuissa tosi huono. Kaikki mitä mulle
on tapahtunut, on tapahtunut niin kauan aikaa sitten, etten muista.
No syntymävuoteni on 1967 eli sen muistan, mutta muita lukuja en
joten ihan turha kysyä niitä. Horoskooppimerkkini on neitsyt.”
Mitä harrastat?
”Mä harrastan intohimoisesti melomista, kajakilla. Kuulun täällä
Töölössä yhteen melontaseuraankin. Talvisin mä harrastan jonkun
verran avantouintia. Kesäisin tulee lisäksi lenkkeiltyä ja käytyä
kuntosalilla, mutta ne liittyy työhön joten en laske niitä
harrastuksiksi. Ulkoilen todella paljon koiran kanssa. Työajathan
mulla on mitä on, ja koiralleni on ihana hoitopaikka lähistöllä.
Tavallaan laajennettu perhe mulle, ilman heitä olisin pulassa.”
Osaatko soittaa
mitään soitinta? ”En osaa. Oon kyllä hyvä näyttelemään
soittamista, etenkin pianonsoitto onnistuu hienosti, ja nythän mä
oon ottanut haltuuni myös kapellimestarin hommat. Seuraavaksi mua
voisi pyytää Musiikkitalolle johtamaan RSO:ta ja jotain modernia
nykymusiikkiteosta”, räkättää Unto ja viittaa tällä
Kirka-musikaalin Sopot-kohtaukseen, jossa kapellimestari Palsternack
ottaa ns. tilanteesta vaarin.
Nyt saat kehua
itseäsi kunnolla. Mitkä ovat sinun vahvuutesi ammatillisessa
mielessä ja ehkä muuten? ”Fyysinen ilmaisu on varmasti mun suurin
vahvuuteni. Se juontaa juurensa tietysti tanssitaustastani. Nykyään
oon päässyt tekemään myös roolitöitä, ja nekin perustuu
jollain tavalla fyysisyyteen. Bilekikkoja? Nykyisin tulee harvemmin
lähdettyä mihinkään jatkoille, koska yksinkertaisesti en jaksa
vaan nukahdan kesken kaiken. Mutta sitten kun lähden, mä oon
jatkoilla parhaimmillani neljän viiden maissa aamuyöllä, kun muut
alkaa simahdella. Mä jostain syystä piristyn ja silloin mulla on
ihan sikahauskat jutut! Itsekin silloin ihmettelen kesken kaiken,
että miten oonkin näin helvetin hauska!”
Unto otti itsestään selfien... |
Mitenkäs karaoke?
”Oon tasan kerran laulanut julkisesti karaokea, en edes muista mikä
se oli. Yhden kollegan kanssa laulettiin duetto. Isoveljeni kanssa
oon laulanut paljonkin, hänellä on himassa karaokelaitteet ja
meillä on ollut tosi hauskoja iltoja, kun on laulettu kahdestaan.
Veljen kaikki levyt on Suomi-iskelmää, josta en tiedä mitään.
”Holvikirkkoa” oon laulanut esimerkiksi, eniten tykkään laulaa
Ultra Bran ”Minä suojelen sinua kaikelta”.”
Minä suojelen
sinua taiteelta. Mun eka karaokevetoni oli Simo Salmisen
”Pornolaulu”. Se on helppo. ”Hahhah. Osaatko muuten
pornolauluja? Mä nuorempana osasin niitä paljonkin. 90-luvun alussa
olin mukana Suomussalmi-ryhmässä, joka oli improvisaatioryhmä ja
reissattiin ympäri Suomea esiintymässä. Siellä niitä tuli
vedettyä. Suomussalmi-ryhmä sai yhtenä vuonna Kritiikin
kannukset-palkinnonkin improvisaatiosta, olin silloin mukana.”
Suomussalmi-ryhmän "Ansataival" vuodelta 1990 |
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Haluaisin osata laulaa
kunnolla. Kyllähän mä työssäni laulan, mutten osaa laulaa niin
kuin oikeat laulajat. Soittotaitokin olisi hyvä ja siitä olisi
ammatillisestikin apua, pystyisin treenaamaan itsekseni jos osaisin
soittaa esimerkiksi pianoa.”
Mikä on ollut
suurin ammatillinen haasteesi? ”Mullahan on tanssijatausta, ja
aiemmin mun tapani esiintyä oli introvertti. Nykytanssiteoksissa,
joita tuli tehtyä, ei ollut vahvaa vuorovaikutusta yleisön kanssa,
vaan tanssi oli vahvaa ja raskastakin fyysistä tekemistä. Yleisö
katsoi meitä, kun me tanssijat keskenämme olimme vuorovaikutuksessa
toistemme kanssa. No, Nigel Charnockin teoksessa mentiin yleisön
sekaan ja riisuttiin itsemme alastikin… Mutta joka tapauksessa, se
on erilainen tapa esiintyä. Viimeaikoina oon ryhtynyt tekemään
esiintymishommia enemmänkin näyttelijäntyön kautta ja siinä on
ollut mulle haastetta, että miten saan vuorovaikutuksen yleisöön.
Näyttelijä esiintyy vähän eri näkökulmasta kuin tanssija, ja
sen opettelu on ollut mulle suurin haaste. Ja samalla tosi
mielenkiintoista”, toteaa Unto.
Nyt palataan sitten
takaisin alkulähteille ja lähdetään purkamaan… Mistä olet
kotoisin? ”Oon syntynyt Kuusamossa. Isäni kuoli kun olin 3kk
ikäinen, ja äitini jäi alle kolmekymppisenä neljän pienen
(vanhin 7v ja minä 3kk) lapsen yksinhuoltajaksi. Aikamoinen mimmi se
meidän mutsi! Ollessani 3v muutimme Ouluun, jossa asuttiin
useassakin paikassa. Lapsuuteni vietin Rajakylässä; pienessä
asumalähiössä, joka rakennettiin suon päälle. Äiti kertoi, että
oli nähnyt Kuusamossa asuessamme unen, että hän joskus muuttaa
kivaan taloon, jossa keittiön ikkunan alla kulkee suopuro. Ja niin
meillä Rajakylässä meni! Edesmennyt isäni oli
vapaapalokuntalainen, rallikuski ja autokauppias. Isä ajoi
Volkswagenille rallia Kuusamossa ja myös myi Volkkareita, ja tämä
autokaupan omistaja muutti jossain vaiheessa Australiaan.
Suunnitelmana oli, että syntymäni jälkeen muutamme perässä,
mutta toisin sitten kävi, kun isäni kuoli. Tämmöistä elämä on,
suunnitelmat muuttuvat yllättäen. Elämästäni olisi tullut
toisenlaista, ehkä, eikä mekään istuttaisi nyt tässä
kahvittelemassa.”
”Oulussa kävin
kaikki ala-ja yläasteet, peruskoulu päättyi mulla 1983. Täältähän
näitä lukuja nyt putoilee, katos katos! Mä olin peruskoulussa
suoraansanottuna aika levoton enkä todellakaan mikään hiljainen
mallioppilas. Peruskoulun jälkeen yhden ystävän kanssa pohdittiin,
että mitähän sitä tehtäisi. Mieli teki lähteä jonnekin, ja
lähdettiin siitä sitten vuodeksi Kaustisen Kansanopistoon vähän
korottamaan peruskoulun numeroita, ja siellä oli myös luovan
ilmaisun linja. Se kiinnosti mua ihan kokeilumielessä, ja
opinto-ohjaajakin oli aiemmin suositellut, että joku luova homma
saattaisi sopia meille, kun ”teillä tuota virtaa riittää”. Me
mentiin sitten Kaustisen Evankeliseen Kansanopistoon, ja siellä oli
kyllä kaikenlaista luovaa ilmaisuhommaa! Käytiin mm. täällä
Helsingissä esiintymässä. Mäkin esitin paholaista mustassa
kaavussa, evankelinen näytelmä… Se oli tanssillinen juttu, ja
siitä lähti mun kiinnostukseni tätä alaa kohtaan, teatteria ja
tanssia kohtaan.”
Nigel Charnockin "Paratiisi" vuodelta 2003 |
”Tanssimisenhan
mä kylläkin aloitin jo ala-asteaikoina kilpatanssilla, Telemark
Team -nimisessä oululaisessa kilpatanssiseurassa. Tanssimiseen tuli
jossain vaiheessa taukoakin, koska olin kiinnostuneempi kavereiden
kanssa pyörimisestä ja pussikaljoittelusta. Ai sun kaverin
kuoroharkat pilasi Dingo? No mä olin dingoaikoihin jo pois
peruskoulusta, mutta teininä mulle kolahti Judas Priestit, Black
Sabbathit ja Ozzy Osbourne, joka oli mulle Se Kaikkein Suurin idoli.
Nina Hagenin ilmaisuvoima oli mulle myös kova juttu, ja Ninan koko
anarkistinen olemus. Punk myös, Sex Pistols ja kotimaiset Eput ja
Pellet. Se oli sitä 80-luvun alkua.”
”Vähän
rönsyilee nyt nämä jutut, mutta rönsyilkööt. Mähän oon aina
ollut liikunnallinen, mutta koulussa mun liikuntanumeroni oli
päästötodistuksessa vitonen. Se kertoo jotain koulun
liikuntatunneista, ja meininkihän oli aika yksipuolista tunneilla.
Pelattiin joukkuelajeja, joita inhosin yli kaiken! Olin yksi meidän
koulun parhaista pikajuoksijoista, mutta sitä oli luvassa
rajallisesti. Yleensä oli aina jääkiekkoa tai jalkapalloa,
helvetti soikoon! Liikunnanmaikka ei muuten voinut sietää
kiroilemista, ja jos kiroili vaikkapa ennen jääkiekkoa, joutui
välittömästi kiertämään kenttää eikä päässyt mukaan. Mulla
oli sellainen taktiikka, että vedin luistimet jalkaan ja kiroilin
kuin lohilappalainen ja opettaja huusi ”Nuora kiertää kentää!”
Ovelaa touhua.”
”Oulusta oon
muuttanut Helsinkiin 1986, sitä ennen kävin sen kansanopistovuoden
ja tuli kierreltyä myös pitkin Suomea junalla. Tampereellakin oon
asunut jonkin aikaa ollessani hommissa Tanssiteatteri Mobitassa,
mutta pääasiassa oon Oulusta poismuuttamisen jälkeen asunut
Helsingissä. Kotoapoismuuttoonkin liittyy yks tarina… Kaustisella
tutustuttuani luovaan ilmaisuun sain myös paljon kivoja kavereita,
jotka olivat kiinnostuneita samoista asioista kuin minäkin. Sit
palattiin Ouluun. Yksi kundi pisti pystyyn Oulun Nuorisoteatterin ja
me valloitettiin yksi vanha tehdaskiinteistö Oulun keskustassa,
siivottiin se, purettiin sisustat ja tehtiin siitä meille näyttämö.
Pihapiirissä oli vanhoja työntekijöiden asuntoja tai mitä lie
toimistoja ne oli, kokolattiamatot ja kaikki. Purettiin nekin ja
tehtiin niistä meille kämpät! Kunnon taiteilijakommuuni! Äitini
oli ihan kauhuissaan, kun tuli visiitille minunkin ”huoneeseeni”.
Eihän siellä ollut edes kunnon keittiötä, vessassa pestiin
astiatkin… Meillä oli esitys nimeltä ”Golgata”, joka oli
moderni raamatullinen tarina. Mä esitin Juudasta, ja sohin
pyöräntangolla Jeesusta ja siten ilmiannoin hänet. Hyvin modernia
meininkiä!”
Ja mitäs sitten
seuraavaksi…? ”Mä olin niihin aikoihin iltalukiossa ja päivisin
duunissa päiväkodissa. Lastentarhanopettaja oli yksi ammatti-ideani
silloin. Väliin tuli vielä avustajantöitä Oulun
Kaupunginteatterissa näytelmässä ”Viidakkopoika”, ja yhtäkkiä
mä teinkin tosi paljon teatteria. Kommuunikämpässä asuttiin, ja
sieltä pari tyyppiä halusi hakea Teatterikorkeakouluun. Aattelin,
että minäpäs haen myös, mutta hakiskos tanssipuolelle, koska
mulla kuitenkin on aina ollut vahvana liikunnallinen ilmaisu. Yhden
Katin kanssa lähdettiin sitten jostain kumman syystä Oulusta
liftaamalla Helsinkiin pääsykokeisiin. Siihen aikaan liftailtiin
paljon festareille ja muualle, seikkailunhalu varmaan veti tälläkin
kertaa, vaikka olisin päässyt ilmaiseksi junallakin, koska
isäpuoleni oli VR:llä töissä ja koko perhe sai tiettyyn
ikävuoteen asti ilmaiset matkat. Ja niin kävi, että mä pääsin
sisään kouluun tanssipuolelle. Valmistuin 1990.”
”Sen jälkeen
olin kaksi vuotta freelancerina ja tein produktioita Zodiac
Presentsin kanssa, Tampereella olin Mobitassa vähän aikaa, sitten
oli se Suomussalmi-ryhmä ja olin myös Kansallisoopperassa. 1992 mä
tulin Helsingin Kaupunginteatteriin Markku Nenosen ohjaamaan
musikaaliin ”Rose – Tie tähtiin” ja samalla jäin
määräaikaiselle kiinnitykselle HKT:n tanssiryhmään, joka on
nykyään Helsinki Dance Company nimeltään. Vuodesta ´92 oon
tehnyt koko ajan musikaaleja ja samaan aikaan pieniä rooleja, alussa
nykytanssi oli pääpainona mutta koko ajan on ollut suunta
toisenlaiseen esiintymiseen ja roolin tekemiseen. Mulle se on ollut
hyvä koulutus, ikään kuin oppisopimuksen kautta.”
Shrek-musikaalin Fiona (Anna-Maija Tuokko) ja eräs susi (c) Teatterikärpänen |
Onko sinulla tässä
vuosien varrella käynyt mielessä joku toinen ala? ”Ei
varsinaisesti. Joskus nuorempana työ oli todella raskasta, tanssijan
homma on. Aikataulut oli kovat ja välillä selkä oli tosi kipeä,
ja tuli mietittyä jotain muuta alaa. Päässä pyöri esimerkiksi
fysioterapeutin ammatti, vahva osaamiseni kun oli kehon puolella.
Lapsuuden haaveammattinihan oli pappi tai psykologi/psykiatri. Jännää
nyt ajatella tuota pappia, se saattoi liittyä jotenkin henkisyyteen
ja hengellisyyteen, mutta ei uskonnollisuuteen. Pappi, munkki
luostarissa… Mun toinen puoleni on erakkoluonne. Oon herkästi
erakoituva ja epäsosiaalinen ihminen, mitä ei välttämättä heti
uskoisi. Työni on älyttömän sosiaalista ja nyt kun vielä ollaan
Peacockissa, jossa on takatiloissa todella ahdasta ja siellä ei ole
mitään omaa rauhaa, väkeä on kuin pipoa. Vapaa-ajalla mä vietän
melkein kaiken aikani ulkona Jussi-koiran kanssa ja välttelen
ihmisiä. Menen mieluummin metsään ja oon hiljaa ja katselen koiran
touhuja. Jotta tasapaino säilyisi elämässä, vaaditaan
hiljaisuutta ja sitä, etten nää ketään.”
Miksi olet tällä
alalla? Päästiin perimmäisten kysymysten äärelle nyt. ”Onpas
vaikea kysymys. Täytyy oikein miettiä! Aivotoiminta ei sovi mulle…
En mä osaa sanoa yhtään mitään! Mä en varmaan edes osaisi tehdä
mitään muuta. Niin se kai on”, Unto miettii ja menee kerrankin
hiljaiseksi haastattelun aikana.
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut? ”Yksi ihan hirveän
hyvä oppi on tullut näyttelijä Tom Wentzeliltä, joka sanoi mulle
kerran miettiessäni yhtä pitkää repliikkiä, että ”Älä
pelkää”. Se on hyvä oppi”, sanoo Unto ja näyttää
samanaiheista tatuointiaan vielä.
Onko sinulla omia
esikuvia, joita erityisesti arvostat tai olet ihaillut pitkään?
”Mulla on niin paljon sellaisia työkavereita, jotka olisivat
sopivia esikuviksi ja heitä on ihan mahdotonta lähteä nimeämään.
Vastaan kuitenkin yhden, jonka kanssa on aina ollut todella ihanaa
tehdä töitä - Matti Olavi Ranin. Hän on vuorovaikutteinen ja hän
paneutuu rooliin kuin rooliin todella tarkkaan eikä aliarvioi isoa
eikä pientä roolia. Hän on todella mukava työkaveri ja
kunnioittaa muita – loistava esikuva hyvästä työkaverista!”
Pystytkö nimeämään
muutamia itsellesi tärkeitä roolitöitä tai proggiksia?
”Tanssijana Kenneth Kvarnströmin ”no-no” oli yksi mun
suurimpia menestyksiäni ja se toimi mulle hyvin
tanssi-ilmaisullisesti. (ohessa YouTube-pätkä esityksestä) Sitten
samainen Kenneth teki mulle sooloesityksen ”Kuoleva joutsen”, ja
oon esittänyt sitä ympäri Suomea festivaaleilla ja gaaloissa.
Nigel Charnockin teos ”Se suuri syy” ja Anzu Furukawan ”Keppi”
ovat olleet myös tärkeitä tanssiteoksia, kaikki nämä on siis
Helsinki Dance Companyn juttuja. Musikaaleja oon tehnyt todella
paljon, ja sieltä esimerkiksi The Producers oli todella hauska juttu
ja mukava tehdä. En edes muista mitä kaikkea on tullut tehtyä!
Billy Elliot oli ihana ja pianisti mr Braithwaitea oli hauska tehdä,
ja tässä Kirkassa on ihana tehdä kapellimestari Palsternackia.”
no-no vuodelta 1997 (c) Stefan Bremer |
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä tai tanssipartneri tai vastaava, jos
saisit maailmasta valita ihan kenet tahansa? ”Robin Williams, hän
oli niin taitava fysiikaltaan ja rytmitajultaan. Häntä mä ihailen
ja häneltä voisin oppia paljon.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? ”Mä haluaisin laulaa Olivia Newton-Johnin
kanssa ”You´re The One That I want”. (naurunräkätystä) Tai
sitten laulaisin sun kanssa pornolauluja, vaikka ”Pohjolan pidot”.”
Miten määrittelisit
sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes määritellä?
”Eihän sitä voi edes kauhean lyhyesti selittää, mutta kyllä se
on tietynlainen kohotettu hetki. Siihen liittyy myös vuorovaikutus
yleisön ja kanssanäyttelijöiden välillä. Jokaiselle teatterin
taika näyttäytyy eri tavalla. Se on myös sitä, että kaikki asiat
napsahtaa juuri oikealla hetkellä kohdalleen, ja syntyy joku
”totuuden hetki” niin lavalla kuin katsomossakin. Muuten
Neidonryöstö-kohtaus Kirkassa on älyttömän mielenkiintoista
esittää, kun sen energiataso vaihtelee täysin yleisön ja sen
reaktioiden mukaan. Yleisö lähtee kyllä aina mukaan, mutta jos on
vähän hillitympi meno, mä en voi lavalla tehdä yhtään sen
enempää koska muuten se menee väkinäiseksi puristamiseksi.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua tai saavat sinut innostumaan? ”Hyvä huumori,
avoimuus, kivat ihmiset, innostunut ohjaaja…”
Podetko
ramppikuumetta tai esiintymisjännitystä? ”Tällä hetkellä en
jännitä lainkaan, ja johtuu varmaan tästä ”putkimallista”,
eli esitämme joka ilta samaa teosta. Yleensä kyllä jännitän, ja
senkin määrä vaihtelee tehtävän vaativuudesta riippuen.
Peacockissa toistoja tulee niin paljon, että tilanteeseen tottuu.”
Onko sinulla jotain
omia rituaaleja tai rutiineja, joita teet aina ennen esitystä? ”On
mulla tietynlaiset lämmittelyt, jotka teen aina. Vähän
taiji-tyyliset. Melko usein mä lankutan kuusi minuuttia, kuusi eri
liikettä. Sitten mä laitan aina vasemman jalan kengän ensimmäisenä
jalkaan, en uskalla laittaa toisinpäin.”
"Kuoleva joutsen" Art goes kapakka-festareilla vuonna 2002 |
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Mulle on sattunut pari hassua
pyllyjuttua, en tiedä voiko näitä edes kertoa hahahahahhah! Tää
on ihan hirveetä, mutta mä oon kakannut mikrofoninjohtoon kerran.
(armotonta naurua puolin ja toisin) Eiii, miks mä aloitin kertomaan
tätä! Joskus nuorempana käytin esityksissä tanssijoiden
tukihousuja, niissä on sellainen leveä kuminauhavyötärö. Ja
mikrofoni on tässä otsassa ja menee otsalta pään yli selkään,
ja on kuminauhalla vyötäröllä myös, ja lähetin on selässä.
Kerran yhdessä esityksessä menin väliajalla vessaan ja vedin
kaikki kuminauhajutut alas, ja kohta en enää tiennyt mikä on
tukihousujen kuminauhaa ja mikä mikrofonia pitämässä. Istuin
pytylle hommiin ja sitten ykskaks tajusin mitä oon tekemässä, kun
piuha meni pakaroiden välissä hahahahhahahah. Toinen juttu on
sitten samaa linjaa. Oli joku hyväntekeväisyysgaala Suurella
näyttämöllä, esitimme pätkiä eri teoksista. Pitäisi tanssia
Kirsi Karleniuksen kanssa kaunista duettoa ja mulla oli mustat
puvunhousut ja takki, ja housujen alle en ollut laittanut muuta kuin
nämä tanssijoiden tukihousut, ja niissähän jää takapuoli
paljaaksi. Mä idiootti en ollut laittanut niiden päälle
alushousuja lainkaan! Tanssihetkemme lähestyy ja lämmittelin
kulisseissa vielä hetken, ja ne puvunhousut ratkesi persuksista ihan
kokonaan! Kuului vaan kruuuts. Mä en ehtinyt enää
vaihtamaan housuja, joten eikun näyttämölle. Koko persaus oli
halki ylös asti, ja duetossa oli vielä kaikenlaisia pyllistelyitä.
Eipä siinä voinut gaalayleisön edessä muuta kuin pistää
menemään persvako vilkkuen.”
Tässä kohdassa
eittämättä on aika pitkään hysteeristä naurua, ja mukavaa
lisämaustetta tuo parin pöydän päässä istuva päivädrinksuilla
istuva rouvakaksikko, jotka tuijottavat meitä hämmentynein katsein…
etenkin kun Unto on vessareissua demonstroinut nousemalla ylös ja
esittämällä housujen vetämistä alas ja niin edelleen.
Huh huh. Kerro joku
oikein hyvä muisto. ”Kyllä Kirkan ensi-illan Sopot-kohtaus eli
Neidonryöstö menee heittämällä parhaiden muistojen joukkoon. Ne
aplodit oli mielettömät! Olihan se ihana tunne, eikä sellaista
pääse kovin usein omassa työssään todistamaan. Mä oon tehnyt
musikaaleja vuodesta 1992 enkä muista ikinä vastaavia väliaplodeja
tulleen. Niille ei meinannut tulla loppua ollenkaan. Ehdottomasti
mahtava muisto, joka jää ikuisesti mieleeni! Koko illan elin
samassa huumassa, ja kaikki ne kommentitkin, mitä sain…Mieletön
fiilis!” (Huom. Neidonryöstö-kohtauksessa Unto esittää
puolalaista kapellimestaria, joka muutamilla tanssikuviolla varastaa
koko shown ja villiintyy lisää yleisön reaktioista. Ensi-illassa
yleisö suorastaan mylvi ja aplodit olivat käsittämättömän
pitkät, kesken esityksen.)
Tulevia rooleja tai
muita töitäsi? ”Musikaalina seuraavaksi tulee ”Myrskyluodon
Maija” ja tanssivideota on luvassa, sen kuvaa Hokkasen Sami.
Lisäksi syksyllä tulee Heiskasen Karin ohjaama ”Mannerheim ja
saksalainen suudelma”, olen siinä myös mukana. Ihana päästä
takaisin remontoituun kotiteatteriin!”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Aiemmin mainitsemani ”Älä pelkää” on loistava
kaikessa yksinkertaisuudessaan. Se on hyvä tavoite, joka ei
läheskään aina kuitenkaan toteudu.”
Mitä haluaisit
sanoa nuorelle itsellesi? ”Sanoisin, että rauhoitu vähän ja
keskity.”
Mitä muuta
ehdottomasti haluaisit itsestäsi kertoa? ”Jaa mitä muuta! Eiköhän
tässä oo jo kaikenlaista ylimääräistäkin kerrottu. Tämmöinen
jätkä mä oon.”
Tämmöinen yhteiskuva Vampyyrien tanssin ajoilta... |
Osaatko imitoida
ketään? ”En osaa, mutta oon hyvä tekemään kaikenlaisia pöhköjä
hahmoja.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai fiktiivinen hahmo haluaisit olla, ja miksi?
”Pitääkö sen olla joku jo olemassaoleva? Mä olisin joku
Viherpiipertäjä. Se kävisi salaa aina istuttelemassa kaikenlaista,
puita ja kukkia. Salaistuttaja! Tekisi iskuja eri kohteisiin.”
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Mä olisin semmoinen
kodinhengetär, joka huomaisi heti kodissani vallitsevan
epäjärjestyksen ja siivoaisin ja konmarittaisin koko kämppäni
välittömästi oikeanlaisilla välineillä ja aineilla. Mopittaisin
ja mapittaisin, ja kaupasta hankkisin juuri oikeanlaiset
siivoustarvikkeet, joista tiedän mitä milläkin vehkeellä kuuluu
tehdä. Töissähän mä oon sipsuttanut korkokengissä ja heilunut
mekoissa ja rintsikoissa jo, joten se puoli ei mua kiinnostaisi
yhtään.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Mullahan on salainen pahe, eli oon kova tekemään
käsitöitä. Oon helvetin hyvä virkkaamaan ja neulomaan. Mä oon
ihminen, joka tarvitsee sijaistoimintoja ja kun lopetin röökinpolton
kymmenen vuotta sitten, mä tarvitsin sen tilalle jotain muuta. Ensin
mä kehittelin origamitaitoni huippuunsa ja kun kyllästyin siihen,
aloin neulomaan ja virkkaamaan. Oon tehnyt kaikki villasukkani,
tumppuni, piponi… Varmasti ottaisin käsitöitä talvipesään
mukaan. Voisko sinne ottaa koiran mukaan? Game of War -tietokonepelin
ottaisin myös. Mulla on aina vakioaamiainen, johon kuuluu banaani,
jäisiä kotimaisia mustikoita ja mansikoita, tuoretta inkivääriä,
vähän himalajan suolaa, hunajaa ja vettä. Saman aamiaisen
haluaisin talvipesääni, jotain raikasta. Perussetti on aina sama,
mutta kausittain mä lisään sinne esim. lakritsijauhetta,
manteleita tai viherjauhetta.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millainen se olisi ja mitä sinne ottaisit mukaan?
”Maja voisi olla korkeallakin, mutta jostain sinne pääsisi raikas
merituuli ja meren äänen pitäisi kuulua. Meri voisi näkyäkin.
Koiran ottaisin sinnekin, ja majassa pitäisi olla joku pehmeä
paikka, josta voisi ihailla maisemia. Yksi seinä olisi lasia ja
siitä näkisi merelle.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Mä menisin katsomaan Lasse Virénin
juoksua, kun se kaatuu ja nousee ylös ja voittaa koko homman. Se
olisi hienoa nähdä livenä! Olisi myös kiintoisaa tietää, että
oonko elänyt ennen tätä elämää jossain.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisiin esitys, millainen teos se olisi ja kuka
olisi sinun roolissasi? ”Se olisi Charlie Chaplinin ohjaama
mykkäelokuva, jossa se esittäisi mua!”
Mitä haluaisit
kysyä minulta? ”Mistä aineksista koostuu sun mielestäsi hyvä
esitys?”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Mä käyn nopeasti vielä kotona ja pistän kivemmat
kengät jalkaani, jotta voin kävellä töihin Kirka-musikaaliin.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Ihana
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Halpuutimme
Mikä sytyttää
sinut? - Epäitsekkyys
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Itsekkyys
Suosikkikirosanasi?
- Voi vittu!
Mitä ääntä
rakastat?- Meren ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Kaikkia remonttiin liittyviä ääniä
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Puutarhuri
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Teurastaja tai turkistarhaaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - ”Kyl oli hauskaa kattoo!”
Lopuksi vielä tuore yhteiskuva (tilanteesta on myös lyhyt video!) |
Ihana!!!
VastaaPoista