Myrskyluodon Maija / Jyväskylän Kaupunginteatterin Suuri näyttämö
Ensi-ilta 8.9. 2012, kesto noin 2h 50min väliaikoineen
Ohjaus Miika Muranen
Musiikki Matti Puurtinen
Koreografia Petri Kauppinen
Rooleissa : Taina Reponen, Maiju Saarinen, Neija Välilä, Jouni Innilä, Hanna Liinoja, Salli Suvalo, Joni Leponiemi, Jouni Salo, Maritta Viitamäki, Henri Halkola, Hannu Hiltunen, Jukka-Pekka Mikkonen, Julia Kärnä, Hiski Grönstrand, Hannu Lintukoski, Piia Mannisenmäki, Deniz Görsoy/Hanna Mangeloja/Reetta Mattila, Santeri Tirronen/Elias Hautaniemi/Joonas Erho, Lauri Forstén/Sisu Kiuru/Joel Martikainen, Johannes Hiltunen, Tiuku Holma, Elsa Kalervo, Roosa Karhunen, Tytti Liukkonen, Lauri Kalpio, Markus Linja, Atte Niittykangas, Elli Pulkkinen, Juha Valkama ja Joonas Vesalainen
Taustaa : Kirjailija Anni Blomqvistin viisiosainen Myrskyluoto-sarja lienee useimmille tuttu 70-luvulla dramatisoidusta tv-sarjasta, jonka ohjasi Åke Lindman ja johon musiikin sävelsi Lasse Mårtenson. Tämän musikaalin on kuitenkin säveltänyt Matti Puurtinen, ja se sai aikoinaan ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterissa vuonna 1991. Tarina kertoo nuoresta Maijasta, (Maiju Saarinen) joka vasten omaa tahtoaan naitetaan kalastaja-Jannelle (Henri Halkola) ja edessä on muutto Myrskyluodolle, keskelle saariston karua luontoa. Myrskyluodon Maija on ensinnäkin kasvutarina ; miten nuoresta ja tunteistaan ja teoistaan epävarmasta naisesta kasvaa vaimo ja äiti. Tämä on myös selviytymistarina siitä, miten pärjätä karun luonnon armoilla. Luontoa vastaan kun ei aina pysty taistelemaan ja meri ottaa kyllä halutessaan omansa. Riipaisevan kaunis rakkaustarina tämä on myös. Janne on hyvä ja rehti mies, ja pian Maija oppii rakastamaan aluksi kovin vierasta aviomiestään. Rakkaus ja yhteen hiileen puhaltaminen on ainut keino selvitä karuissa olosuhteissa, silloin kun tuntuu että mikään muu ei enää jaksa kannatella. Syntymä ja kuolema ovat koko ajan läsnä, ja armoton luonto.
Janne ja Maija / kuva Sami Heiskanen, JKLn KT
Plussaa : Vanha ja nuori Maija istuivat selin katsomoon jo yleisön saapuessa paikalle, pidin tästä ja siitä, että vanha Maija (Taina Reponen) taisi olla koko ajan lavalla seuraamassa hiljaa tapahtumia kauempaa, kertomassa taustoja, kommentoimassa ja antamassa ohjeita ja neuvoja nuorelle itselleen. Alussa Kuolemanhaltija (Neija Välilä) nousi kaiken keskelle ikään kuin tyhjästä ja oli heti selvää, että hänellä tulee olemaan sormensa pelissä useammassakin tapahtumaketjussa. Hieno ratkaisu, muutenkin Kuolemanhaltijan ilmestyminen sai aikaan kylmiä väreitä ja aina mietitytti, että kenen vuoro. Hänen liikekielensä oli jotenkin hypnoottista myös (esityksen päätyttyä eräs miespuolinen katsoja kokeili samaa liikettä takanani...), samalla vähän pelottavaa mutta myös rauhoittavaa, kovin tyynesti ja kiltisti hänen kädestään tartuttiin ja mukaan lähdettiin. Myös elävä meri oli mieleeni, se vei mennessään ja nostatti aaltoja, kuljetti pientä venettä eteen päin. Musiikki oli hyvin vahvassa osassa tässä. Alkupuolella vietettiin riehakasta juhannusta saariston nuorison voimin - valloittavaa sokkoleikkiä, kaipaavia katseita, kosketuksia ja varastettu suudelmakin. Ei saanut Maija Magnusta (Joni Leponiemi) sulhokseen, vaan nuorukaisen käteen tarttui eräs toinen ja Maijakin pakkonaitettiin sitten Jannelle. Häissä kuultu "Maijan ja Jannen häävalssi" on upea, sitä soisi käytettävän häissä todella usein! Maiju Saarinen nuorena Maijana tekee loistoroolin ja heittäytyy kyllä rooliinsa täysillä. Aluksi tyttö on kovin epävarma ja hiukan pelokaskin tulevasta, mutta pian hän oppii luottamaan rehelliseen ja työteliääseen Janneen ja pieni perhe muuttaa yhdessä Myrskyluodolle, luonnon armoille. "Tuuli, tuuli" oli hyvin kaunis kappale myöskin. Tämä on kyllä sellainen musiikin, tanssin, laulun ja hienon tarinan yhteinen liitto, ja katsojalle ehdottomasti yksi kokonaisvaltaisimmista elämyksistä mitä musikaaliosastolla olen muutamaan vuoteen nähnyt. Kaikki toimii, ja millä tavalla! Lähes koko ajan on sellainen olo, että joku puristaa sydäntä kovaa nyrkissä. Välillä ote on hellempi ja kaikki on hetken hyvin, kunnes taas ote tiukentuu ja Kuolemanhaltija ilmestyy paikalle. Tarinan kauneus ei piile pelkästään itse kertomuksessa, vaan myös tanssin liikekielessä (esimerkiksi pieni kertomus kadonneesta merimiehestä on mielettömän hieno), musiikin herkkyydessä ("Myrskyluodon Maijan rakkauslaulu" on yksi kauneimmista kappaleista mitä olen aikoihin kuullut yhtään missään), lavastuksen "karuudessa" (taustalla koko ajan häämöttävä luoto on jotenkin vangitseva näky) ja myös valoissa ja väreissä. Kokonaisuus on todella onnistunut. Ikävistä tapahtumista huolimatta osataan myös iloita pienistä ja tietysti suuristakin asioista. Joulusta, uusista kengistä, saaristolaisten avuliaisuudesta ja yhteisöllisyydestä, jäiden kantamisesta. Siitä, että on joku josta pitää kii.
Maija meren keskellä / kuva Sami Heiskanen
Miinusta : Ihan kaikesta en kuitenkaan pitänyt. Miksi pastorin piti puhua oudolla tavalla ja ruustinnan tulkata? Useimpia tämä huvitti, mutta ei minua. Pari kappaletta tuntui joukossa jotenkin turhalta ; miesten juomalaulu ja Suutari-Ollen viisu nimittäin. Halusin kai olla koko ajan sellaisessa "pakahtuneessa" mielentilassa, enkä huvittua yhtään mistään.
Muuta : Alunperin minun piti tulla katsomaan Myrskyluodon Maijaa jo joulukuussa viime vuoden puolelle, mutta reissua edeltävänä päivänä nousikin kova kuume ja Maija jäi näkemättä sillä kertaa. Olin kuullut tästä niin paljon hyvää ja vielä kun luulin, että esitykset eivät jatku enää keväällä... Kyllä silloin harmitti kovasti ja itku pääsi! Onneksi sitten esitykset jatkuivatkin ja vihdoin pääsin katsomaan tämän. Lopputulos oli kuitenkin sama, eli itkuhan siinäkin pääsi. Eri syystä sentään kuitenkin, eli ei harmituksesta vaan siitä, että tämä oli suoraansanottuna ELÄMYS ! Olin esityksen jälkeen pitkään kuin puulla päähän lyöty, Maijan rakkauslaulu soi päässä vielä unissakin. Olen syvästi vaikuttunut. Tämä kuuluu samaan kastiin Työviksen Anna-Liisan ja Lahden KT:n Niskavuoren naisten kanssa, ikimuistoinen teatterielämys. Näitä lisää!
Saituri / Jyväskylän Kaupunginteatterin Suuri näyttämö
Ensi-ilta 29.1. 2013, kesto noin 2h 40min väliaikoineen
Ohjaus Leena Havukainen
Rooleissa : Jouni Salo, Hiski Grönstrand, Maiju Saarinen, Joni Leponiemi, Salli Suvalo, Jouni Innilä, Piia Mannisenmäki, Jukka-Pekka Mikkonen, Hannu Lintukoski, Hannu Hiltunen, Henri Halkola, Timo Smedberg, Antti Soininen ja Sanna Vähämaa
Taustaa : Molière oli ranskalainen näytelmäkirjailija, ohjaaja ja näyttelijä, joka tuli tunnetuksi etenkin komedioiden kirjoittajana. Hän kuvasi näytelmissään usein ihmisten heikkouksia, kuten tekopyhyyttä, sovinismia ja pihiyttä. Hänen komediansa ovat edelleen hyvin suosittuja ja niitä esitetään jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Saiturikin on kirjoitettu liki 350 vuotta sitten, mutta hämmästyttävän hyvin se yhä toimii. Näytelmässä pääroolissa häärää äärimmäisen saita mies Harpagon (Jouni Salo), joka on iskenyt silmänsä nuoreen ja kauniiseen Marianeen ( Salli Suvalo). Valitettavasti myös Harpagonin oma poika Cléante (Hiski Grönstrand) on ihastunut samaan tyttöön, ja niin isä ja poika joutuvat kilpakosijoiksi. Harpagon on myös naittamassa tytärtään Éliseä (Maiju Saarinen) salaperäiselle rikkaalle Anselmelle (Jouni Innilä) tietämättä lainkaan sitä, että tytär on rakastunut Harpagonin hovimestariin Valèreen (Joni Leponiemi), joka taas on hännystelyn ja mielistelyn mestari. Valère joutuu vakuuttamaan Éliselle Harpagonin nähden, että isän sopima naimakauppa on järkevä ja samalla vakuuttamaan tytölle, että omat tunteensa tyttöä kohtaan ovat aitoja. Selkeää, eikö? Ei tässä vielä kaikki. Paikalle saapuu vielä juonitteleva nainen ja kaiken keskellä siis häärää hömelö itaruuden perikuva Harpagon, jonka suurin murhe on se, että joku varastaa häneltä edes jotain. Pahin mahdollinen tapahtuukin, suuri aarre katoaa ja kaikki ovat epäiltyjä (yleisöä myöten) kunnes toisin todistetaan. Lopussa paljastuu muutama ylläri ja tarina saa onnellisen lopun, mutta sitä ennen on monenlaista juonittelua ja paljon puhetta.
Jouni Salo ja Hiski Grönstrand / kuva Studio Luomansivu
Plussaa : Ensinnäkin puvut olivat upeita, niin miehillä kuin naisillakin. Värikästä ja koristeellista ja monenlaista yksityiskohtaa, olisi ollut mahtavaa päästä tutkailemaan pukuosastoa vähän tarkemmin ja lähempää. Eniten minua miellytti eleet ja liikkeet. Élise ja Harpagon pokkuroivat toinen toisilleen ja vuorotellen syvempään niiaten ja kumartaen. Cléante oli varsinainen keikari ja vaatteillaan ja ulkoisella olemukselleen koreilija, lainarahoillahan kaikki oli hankittu... Huvitti se, miten itara Harpagon suhtautui esim. peruukinkäyttöön. Järjetöntähän se on laittaa rahojaan moiseen, ainakin niin kauan kuin päässä kasvaa omat hiukset. Valère oli mainio mielistellessään pomoaan, koko olemus muuttui puhetyyliä myöten. Kaikenlaisia korulauseita sitä pystyykin käyttämään riitatilanteessa! Myös "takinkääntäjä" mestari Jacques (Hannu Lintukoski) oli oivallinen tyyppi, hän kun toimi niin kokkina kuin ajurinakin ja roolinsa mukaan käänsi sitten aina takkinsa toisinpäin. Olisin toivonut näkeväni hiukan enemmän vielä Harpagonin lakeijoita (Timo Smedberg ja Antti Soininen), toisella kun oli tahra housuissa kriittisessä paikassa ja toisella taas housut takaa rikki. Ohjeita käyttäytymiseen annettiin siihen malliin, että luulin tästä revittävän enemmänkin huumoria irti. Pari roolihahmoa oli kuitenkin ylitse muiden. Ensinnäkin itse saituri Harpagon, Jouni Salo. En ole miestä aiemmin lavalla nähnyt, mutta uskallan väittää, että taitaa mies olla unelmaroolissaan. Täydellinen suoritus olemuksineen ja puhetyyleineen! Kohtaus, jossa Harpagon huomaa rahakirstunsa kadonneen on niin huippuunsa viritetty että katsoja ei voi muuta kuin nauttia näkemästään. Kovasti mieleeni oli myös Cléanten palvelija La Flèche (Jukka-Pekka Mikkonen), hyviä eleitä ja ilmeitä myös hänellä, vaikka toisaalta toi kasvoillaan mieleeni myös kuuluisan kivikasvon, Buster Keatonin. Vaatteiden tarkastus mahdollisen ryöstösaaliin varalta oli hauskaa seurattavaa. Loppupuolen yllätyksellisyys oli sopiva huipennus, tosin lopulta sitten vähän ennalta-arvattavissakin olevia käänteitä.
Hannu Lintukoski, Jouni Salo ja Joni Leponiemi / kuva Studio Luomansivu
Miinusta : Puhetta oli aika tavalla ja vaati katsojaltakin vähän keskittymistä enemmän, jotta pysyi mahdollisissa käänteissä mukana. En tiedä kuuluuko se tähän nimenomaiseen komedian tyylilajiin, että puhutaan osittain aika selkeästi yleisön suuntaan ja haetaan sieltäkin vähän vahvistusta puheille? Mielestäni yleisöön olisi voitu ottaa kontaktia vieläkin enemmän ja pistää vielä enemmän överiksi muutama kohtaus... Vähän olin myös pettynyt, että lakeijoita ei juurikaan näkynyt ja se juonitteleva nainen ei mielestäni päässyt oikein kunnolla revittelemään kyvyillään. Ja suurista illallisista kohistaan ja niitä ei sitten kuitenkaan näytetä. Itse kirjailijalle tästä kaiketi miinus siis...
Muuta : Omaa hölmöyttäni tämä, mutta alunperin nähtyäni ohjelmistoon tulevan Saiturin, mietin ensin että miksi tähän aikaan vuodesta tätä esitetään, kun sotkin sen Saiturin jouluun... Tästä Jyväskylän versiosta on jälkellä enää yksi näytös ja se on perjantaina 17.5. Vielä ehtii, jos pitää kiirettä. Oli kyllä ehdottomasti näkemisen arvoinen ja etenkin Jouni Salo. Muutama katsojakin nousi aplodeeraamaan seisaaltaan loppukumarruksissa ja ihan aiheesta.
Markus
Virtasen tapasin Ravintola Vltavassa Helsingissä helmikuun
loppupuolella 2013, ennen Perhosia
askelten alla-näytelmän ennakkonäytöstä.
Markus on syntynyt 1986 ja
horoskooppimerkiltään hän on härkä. ”Olen syntynyt Bremenissä Saksassa,
mutta sanoisin olevani Hämeenlinnasta kotoisin. Tällä hetkellä
asun Helsingissä.”
Mitä harrastat? ”Mä harrastan
lenkkeilyä, leffojenkatselua, pleikkarilla pelaamista, kirjojen lukemista
ja yleistä oleskelua kavereiden
kanssa. Leffoista viimeisin näkemäni on tuo Tarantinon Django
Unchained”, Markus kertoilee.
Mitä sanoisit
erityistaidoiksesi? ”Varmaankin se on erityistaito, että mä olen
juossut kolme kertaa maratonin!
Sitä ei kai ihan kaikki näyttelijät oo tehny. Sit varmaan
sellainenkin erityistaito voisi olla,
että mä olen kyllä aika periksiantamaton tyyppi. Hei, ja mä osaan
heiluttaa korviani! Heh, mä ootan sitä hetkee kun mä voin käyttää
tätä taitoa jossakin”, nauraa Markus.
Minkä erityistaidon haluaisit
osata? ”No kyllähän kaikkea voisi tietty osata enemmän noin
niinkun liittyen
tuohon näyttelijäntyöhön, mutta sellainen, jota pyrin kehittämään
paljon on fysiikka ja kehonhallinta.
Siihen olen kiinnittänyt nyt paljon huomiota.”
Löytyykö suvustasi muita tällä
alalla olevia? ”Veljeni Mikko näyttelee Kokkolan kaupunginteatterissa
tällä hetkellä ja myös hänen vaimonsa Essi, ja vanhempani
näyttelevät hämeenlinnalaisessa
Eräs
Teatterissa harrastuspohjalta.”
Osaatko soittaa jotain
instrumenttia? ”No kitaraa vähän. Silloin kun mä olin Jyväskylän kaupunginteatterissa
vuoden, niin siellä mä ostin kitaran. Mun pukukoppikaverina oli
Grönstrandin Hiski,
joka on tosi kova kitaristi ja hän sai mut kannustettua ostamaan sen
kitaran. Kyllä mä sitä aika
paljon jaksoin treenatakin siellä! Nyt se on sitten jäänyt vähän
vähemmälle, ehkä täytyisi taas aloittaa”,
Markus tuumailee.
Markus ja värikäs lapanen / kuva Teatterikärpänen
Milloin
olet kiinnostunut teatterista ensimmäistä kertaa? ”Mikko taisi
kertoa sen Robin Hood- stoorin,
eikö? Olin sillä samalla reissulla mukana, eli sitä Robin Hoodia
oltiin katsomassa ja sitten mä
olin ilmoittanut vanhemmilleni sen jälkeen, että musta tulee
näyttelijä. Olin silloin jotain 6-7- vuotias, koska Miniteatteriin
mä oon mennyt sitten 7-vuotiaana. 1993 syksyllä menin sinne, eli
mullahan on itse asiassa 20-v taiteilijajuhla tänä vuonna!
Järjestän jonkun korvienheilutteluperformanssin jossain. No joo,
siitä Robin Hoodista siis syntyi se ajatus, tosin muhun teki eri
kohtaus vaikutuksen kuin Mikkoon. Mulla oli se, kun Robinia oltiin
viemässä mestattavaksi ja näyttämölle tuli pyöveli, jolla oli
tietenkin huppu päässään. Mä olin ensin ihan kauhuissani, että
nyt se Robin Hood kuolee, kun enhän mä lapsena osannut sillai
aatella, että eihän ne sankaria tietenkään tapa. Sitten se
pyöveli ottaa sen hupun pois ja siellä onkin Pikku-John, joka
pelastaa Robinin siitä tilanteesta, ja sitten tuli se mieletön
riemu siitä, että Robin säilyi sittenkin hengissä. Se oli
jotenkin sellaista äärimmäisten tunteiden vuoristorataa, sellaista
olen pyrkinyt ehkä jotenkin tavoittelemaan sen jälkeenkin, koska se
on niin vahvassa tunnemuistissa, että miltä se tuntuu kun
tuollaista tapahtuu. Se oli teatterin taikaa parhaimmillaan!”
”Niin, Miniteatterissa
viimeinen juttu, missä olin mukana oli sellainen ”Tapaus Allu
Salminen”, se oli
vuonna 2004. Siinä välissä mä olin muutamaa Aulangon
satuteatterin kesäjuttua lukuunottamatta kaikissa
jutuissa mukana.”
Opiskelet siis Teakissa tällä
hetkellä? ”Kyllä, nyt on viides vuosi menossa ja periaatteessahan
mun pitäisi
nyt valmistua, mutta oikeestaan mä en oo ollut tuolla koulussa
melkein kahteen vuoteen nyt. Sen jälkeen kun mä valmistuin
kandiksi, mä oon ollut sen verran töissä, että nyt mulla on vielä
vuosi jäljellä. Tavoitteenani on valmistua 2014. Mä pääsin
silloin neljännellä yrittämällä sisään. Nätyyn mä en ole
hakenut koskaan, en edes tiedä miksi. Vuoden olin Helsingin
evankelisessa opistossa sellaisella draamalinjalla 2007-2008, just
sen vuoden ennen kuin pääsin Teakiin. Ja onhan tietysti ala-ja
yläasteella sekä lukiossa ollut aikoinaan jotain
ilmaisutaitojuttuja, mutta ei sitten muuta.”
”Koulunäytelmissä mä en
ollut koskaan mukana, sain ne aina Miniteatterin kautta
hyväksiluettua ja sit
mulla oli jotenkin sellainen olo, että se on pelkkää leikkimistä
siellä koulussa, kun Miniteatterissa tehtiin ns. oikeeta teatteria.
Koulussa pyrin jotenkin myös aina välttelemään esiintymistä
eri tavoin”, Markus muistelee.
Katse kohti tulevaa...
Miksi haluat näyttelijäksi ja
ovatko ajatuksesi näyttelijäntyöstä muuttuneet tässä vuosien
varrella?”Ei
se sillai varmaan oo muuttunut, että kyllä varmaan se pohjimmainen
syy on edelleen se tunne, jonka
saa kun kaikki menee nappiin ja jotenkin siitä treeniprosessista
alkaen yhdistettynä siihen esitykseen
ja kaikkeen mikä siihen liittyy... se vaan on jotain sellaista mitä
ei saa mistään muualta! Tietenkin
siihen on ihan hirvittävän monta syytä, että miksi näyttelen,
mutta varmaan siinä on myös se,
että kun mä 7-vuotiaana aloitin niin itse asiassa mä en edes
muista aikaa jolloin en olisi ollut jotenkin
teatterin kanssa tekemisissä tai näytellyt itse. Kai se on sitten
niin, että sen kanssa on vaan kasvanut
ja sitten siitä on tullut iso osa mun elämää, on vaikeeta
kuvitella että tekisin jotain muuta. Kyllähän
se niin on, ja sen tietää katsojanakin, että teatterin taika on
joskus ihan täysin sanoinkuvaamatonta.
Sen aistii myös sieltä lavalta, milloin se taika on todella läsnä
siinä tilanteessa.
Ja
kyllä ehdottoman tärkeänä asiana on ollut ihan sieltä
Miniteatterin ajoista lähtien myös kaverit. Teatterissa
tapaa niin hienoja tyyppejä, joiden kanssa saa tehdä hommia. En
tiedä kauheen montaa näyttelijää,
jotka haluaisi vaan himassa näytellä yksinään...Kyllä siihen
tarvitaan ne ihmiset ympärille!”
Onko
sinulla mahdollisesti omia esikuvia? ”Ihan todella paljonhan on
hyviä näyttelijöitä. Lapsena mä
ihailin Dustin Hoffmania, muistan joskus nähneeni Sademiehen ja
pidin siitä hirveesti. Sit ulkomaisista
tietenkin Robert DeNiro, Al Pacino, Daniel Day-Lewis, Jack
Nicholson... Kotimaisista mä
oon nyt viime aikoina tykännyt tosi paljon Eero Ahon duunista. Myös
Hannu-Pekka Björkman on
uskomaton. Robin Svartström, joka on Ryhmäteatterissa, on myös
tehnyt vaikutuksen muhun tässä
viime aikoina. Suomessa on kyllä tosi paljon hyviä näyttelijöitä!”
Missä
eri teattereissa olet näytellyt ja omasta mielestäsi onnistuneimmat
roolityösi? ”Oon näytellyt Miniteatterissa,
Eräs Teatterissa, Helsingissä Kellariteatterissa, Jyväskylän
Kaupunginteatterissa ja
Kansallisteatterissa,
ja tietysti koululla Teakin jutuissa. Miniteatterin ajoista on
tietenkin jäänyt mieleeni
se Rajatapaukset, jossa mä näyttelin Augustia. Se oli aika rankka
rooli ja vanhemmat, ei siis omani, meni jotenkin ihan sekaisin siitä,
että miten noin pieni poika voi näytellä noin rankkaa roolia. Se
oli näin jälkeenpäin aateltuna tietenkin merkki siitä, että mä
tein sen hyvin, koska siitä nousi sellainen haloo. Se kertoi
sellaisesta koulukodista se esitys, Peter Hoegin kirjoittama juttu,
ja August oli 12-vuotias poika, jota vanhemmat pahoinpiteli ja sitten
hän tappoi ne ja ui muutenkin aika syvissä vesissä siinä
näytelmän aikana ja päätyy vielä itsemurhaan siinä lopussa. Se
on todella hieno stoori ja mä olin itsekin silloin 12-13- vuotias ja
totta kai mä sen ymmärrän, että siitä aikuiset vähän meni
shokkiin, koska siinä oli tosi rankkoja juttuja ja sitä sitten
mietittiin, että meneekö mulla jotenkin järki päästä kun teen
tuollaista roolia noin nuorena. No nyt voi todeta, että menihän se,
kun tällä alalla ollaan vieläkin! Ei vaan, se oli kyllä
ikimuistoinen homma. Sellaiset roolit on jotenkin kivoja, missä
joutuu vähän haastamaan itseään ja astumaan sellaiselle alueelle,
missä ei ehkä normaalisti näyttelijänä ole. Esimerkiksi tuolla
Jyväskylän Kaupunginteatterissa ”33 variaatiota” mä näyttelin
Schindleriä, joka nimitti itseään Beethovenin ystäväksi, mutta
oli käytännössä hänen orjansa. Se oli hyvin sellainen kohotettu
ja kepeä roolihahmo, siinä pääsi jotenkin niinku tutkimaan
sellaista puolta itsestään, mikä ei oo mulle ominaista. Sitten oli
myös se, kun kolmoskurssilla tehtiin monologit kouluun ja siinä mä
näyttelin sellaista 6-7- vuotiasta pikkupoikaa. Tein tuosta Peter
Franzénin Tumman veden päällä-kirjasta sen monologin ja Olli
Jalosen Poikakirjaa yhdistelin vähän siihen myös. Siinä oli
hirveen mielenkiintoista etsiä sitä lapselle ominaista
leikkisyyttä, mikä tietyllä tavalla aikuiselta katoaa. Ainahan
sitä tosin sanotaan, että näyttelijät on ikuisesti lapsia kun ne
leikkii, mutta se lapsen leikkiminen on kuitenkin erilaista ja sen
puolen etsiminen oli todella mielenkiintosta”,
Markus kertoo.
”Tässä
Perhosia askelten alla – jutussa olen päässyt kans sillai hyvällä
tavalla omalta mukavuusalueelta
pois. Nukketeatteri on ollut mulle ihan tuntematon tyylilaji
aikaisemmin ja se on kuitenkin
hyvin erilaista. Siinä on paljon sellaista uutta, mistä tulee
olemaan varmasti sitten hyötyä myös
tulevaisuudessa, vaikka ei nukketeatteria enää tekisikään. Voi
olla että teen, voi olla että en tee.
Siinä on kyllä kanssa sellaisia taikuuden hetkiä, kun ne nuket
oikeesti herää eloon.”
Onko
sinulla jotain roolihaavetta? ”Tää sijoittuu tuonne 50 vuoden
päähän suunnilleen, eli tuo Willy LomanKauppamatkustajan
kuolemassa. Mä oon jotenkin päättänyt omassa päässäni, että
sen mä sitten joskus teen. 70v-taiteilijajuhlaroolina, joo!”
Kuka
olisi unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet
tahansa? ”Kyllä mä veljeni Mikon kanssa
haluan näytellä, siitä on nyt jo kymmenen vuotta kun me ollaan
viimeksi näytelty yhdessä. Miniteatterissa
sekin oli, eli ollaan kuljettu molemmat
kyllä pitkä matka. Kuten aiemmin sanoin,
Suomi on täynnä loistavia näyttelijöitä, mutta jos yksi pitäisi
valita niin se olisi kyllä Mikko.”
Oletko
koskaan katunut uravalintaasi? ”En todellakaan. Voihan se olla,
että jossain vaiheessa tajuaa,
että olisi pitänyt valita joku muu homma.”
Mikä
on parasta teatterissa? ”No just se tunne, mikä siitä tulee ja se
taianomainen hetki yleisön ja esiintyjien
välillä. Sitten se, että näyttelijänä pääsee tutkimaan
ihmistä. Mä oon pohjattoman kiinnostunut
ihmisistä, on todella kiinnostavaa tutkia erilaisten ihmisten
ajattelutapoja ja pyrkiä ymmärtämään
erilaisia ihmisiä mitä ite on. Sitten tietenkin nää ihmiset,
joiden kanssa tätä saa tehdä. Upeita
tyyppejä! Tosi erilaisia, mutta kaikki kuitenkin tietyllä tavalla
samanlaisia. Ja sitten on niitä vähän
narsistisempiakin lähtökohtia, eli saa huomiota ja hyväksyntää
ja pääsee olemaan esillä.”
Entä
mahdollisia miinuspuolia? ”Enskariviikolla ei oikein nuku öisin ja
pyörii päässä toi juttu,
se
on kyllä miinuspuoli. Nukkuminen on kuitenkin niin kivaa! Ja sitten
se on miinuspuoli myös, että itse ei ehdi teatteriin niin paljon ja
niin usein kuin haluaisi.”
Millaisessa
roolissa olet omimmillasi? "Mä ainakin toivon, että olisin niin
monipuolinen, että pystyisin näyttelemään sitä mitä tarjotaan.
Kaikki käy!”
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Kanssanäyttelijät, ehdottomasti!”
Kärsitkö
esiintymisjännityksestä ja miten se sinulla ilmenee? ”Kyllä mä
sitä poden, totta kai. Taisin kirjoittaa
mun kandityöhön, että mulla on kaikki mahdolliset jännittämisen
oireet mitä vaan voi keksiä.
Mä oon kyllä sellainen sekä fyysinen että henkinen jännittäjä.
Toisaalta mä kyllä jännitän elämässäni
muutenkin kaikkee, että en mä tiedä eroaako se esiintymistilanne
siitä kauheesti. Kyllä mua
jännittää tää haastattelukin! Onhan se jännittäminen myös
merkki siitä, että tää on tärkeä asia, että
se ei oo ihan sama miten se menee.”
Onko
sinulla mitään omia rituaaleja, joita huomaat toistavasi ennen
esityksiä? ”Monesti se vaihtelee
esityksestä riippuen sillai, että jos on hirveen fyysinen juttu,
niin silloin pitää tehdä kunnon
fyysiset lämmittelyt, mutta se mikä on joka esityksessä mulla on
se, että kattoo omat rekvisiitat
läpi, vähän niinku tavallaan muistelee läpi sen oman ratansa
siinä esityksessä, ja sitten jotain
15 minuuttia ennen esitystä alkaa se semmoinen henkinen
keskittyminen siihen, siirrytään siihen
maailmaan pikku hiljaa. Joihinkin juttuihin sopii tosi hyvin se, että
ihan viimeiseen asti heitetään
läppää muiden näyttelijöiden kanssa ja sit vaan mennään
näyttämölle. Se on niin jutusta kiinni.”
Onko sinulla jotain taikauskoon
liittyviä juttuja? ”Onks se sitten taikauskoa, jos pyrkii
tietoisesti rikkomaan
ne kaikki taikauskoon liittyvät jutut? Jos ja kun jotain
odottamatonta aina välillä tapahtuu,
mikä on tietenkin myös yksi hieno osa tätä hommaa, niin ei sitä
ehkä laiteta sen piikkiin että
nyt tuli laitettua se vasen sukka jalkaan ennen
oikeaa”, Markus nauraa.
Oletko
nähnyt Kansallisteatterin kummitusta? ”En,
mutta Kansis on kyllä kuumottava paikka
joskus iltaharjoitusten jälkeen, jos huomaat että oho, mä oonkin
yksin täällä ja kun sen tietää,
että siellä kuitenkin on niitä kummituksia ja mä uskon niihin
ihan täysin, niin kyllä siellä aika nopeesti
sitten pistää pukkarissa vaatteet päälle ja lähtee ulos.”
Kerro
joku sattumus tai kommellus!
“Tää tapahtu mun siskon häissä muutama vuosi sitten. Olin
lupautunut laulamaan kirkossa ja kun tuli mun vuoro menin sinne
ihmisten eteen aloittamaan laulua, kun kanttori alkaa soittaa jo
seuraavaa välisoittoa. Se oli siis hypännyt sen mun biisin yli ja
meni jo ohjelmassa eteenpäin. Seison siinä häävieraiden edessä
täpötäydessä kirkossa ja mietin hetken mitä teen. No, sit kun
kanttori oli saanut oman välisoittonsa päätökseen, alotin sen mun
biisin ja lauloin a’cappellana ekan säkeistön samalla kun
kanttori varmaan mietti että mitä ihmettä siellä tapahtuu. No,
onneks se tajus ja tuli sit tokaan säkeistöön mukaan. Siskolle ja
hänen miehelleen oli ainakin mennyt ihan täydestä että noin sen
biisin pitikin mennä eli loppu hyvin kaikki hyvin, mutta
hetkellisesti se oli aika kuumottava tilanne.”
Kerro
joku hyvä muisto! ”Ne on ollu kyllä hienoja noi Miniteatterin
kanssa tehdyt ulkomaanreissut ja
muutenkin se, kun on päässyt ulkomailla näyttelemään. Upeita
juttuja ja muistoja! Ja kyllä hieno muisto
oli se, kun oli ensimmäisessä ammattilaisproggiksessa mukana
silloin Jyväskylässä. Muistan silloin
ensi-illassa kun tultiin kumartamaan, silloin mietin että kyllä
tässä on Miniteatterin poika päässyt
pitkälle. Tuollaiset jutut yleensäkin, jotka tapahtuu ensimmäistä
kertaa...eka ensi-ilta Kansiksessa,
toteutuneet unelmat.”
Mitäs
tulevia rooleja on luvassa kenties? ”Mä heittäydyn tuohon
näyttelijäopiskelijan rooliin, eli palaan
koulunpenkille, mikä on tosi kivaa. Oon saanut siihen tiettyä
etäisyyttä ja kyllä mä sen kuitenkin
haluan saada loppuun sen koulun ja saada ne maisterinpaperit sieltä.
Se ei oo työnsaannin kannalta
sillain
tärkeetä, mutta itselleni se on. Koululle tulee varmaan jotain
demoja ja esityksiäkin,
mutta en niistä tiedä sitten
vielä sen enempiä.”
Onko
sinulla jotain mottoa? ”Jaa sellainen, jonka mukaan mä pyrin
elämään vai? Kyllä mä sillai pyrin
elämään, että kohtelisi muita niin kuin itseään haluaisi
kohdeltavan. Se on kai aika hyvä.”
Mistä
haaveilet? ”No vaikka Oscar-pystistä, nehän oli just ne Oscarit.
Aika realistinen haave, eikö?”
Mitä
muuta mahdollisesti haluaisit sanoa? ”Muuta en halua sanoa, kuin
että HPK ottaa mestaruuden
tänä vuonna!”
(Eipä ottanut.)
Mitä
haluaisit sanoa katsojille? ”Käykää paljon teatterissa! Ottakaa
myös lapset mukaan, olisi hienoa,
että nuoret myös löytäisivät tiensä katsomoon.”
Osaatko
imitoida ketään? ”Pokkaklubillahan on se imitaatiotehtävä,
mutta ei siellä multa kyllä mitään rautaisia imitaatioita koskaan
tule!”
Mikä
supersankari haluaisit olla ja miksi? ”Ehdottomasti Batman. Se
olisi pitänyt tajuta myös vastata
siihen roolihaave-kohtaan! Se on vaan jotenkin ollut aina mun
suosikki noista, se on niin kiinnostava
tyyppi, kun se on jotenkin niin ristiriitainen hahmo ja sillä on
myös aika siistejä vastustajia.”
Jos
saisit viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Kyllä mä
varmaan
ensin tutustuisin kehooni ja siitä lähtis
päivä hyvin käyntiin, ja sit vois lähteä vaikka kokeilemaan,
että onko miehen iskeminen helppoa.
Ja sit tietenkin seksiä lopulta. Päivän aikana ehtis kyllä
kaikkee!”
Jos
ihminen vetäytyisi talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi
mukaan siltä varalta, että heräät kesken
kaiken? ”Mä ottaisin varmaan The Wire-sarjasta jonkun boxin
mukaan, kaikki on hehkuttaneet
sitä ja mulla on ihan kokonaan se näkemättä. Sit ottaisin
läppärin tai telkkarin, jolla voisi
katsoa sitä. Sit ottaisin sipsejä, ne on tosi hyviä ne uudet
Furious-sipsit. Vichyä ottaisin ja ehkä pari olutta myös. Ei
siellä pelkkiä kalsarikännejäkään jaksaisi vetää koko talvee.
Pikku hönössä kattelis The Wiree ja söis sipsejä!”
Jos
voisit mennä aikakoneella jonnekin menneisyyteen tiettyyn hetkeen,
minne menisit? ”Kun puhuttiin
tuosta Daniel Day-Lewisista, niin mua kyllä kiinnostaisi tosi paljon
se kun hän voitti toisen
Oscarinsa siitä There will be blood-elokuvasta, joka mun mielestä
roolisuorituksena hipoo täydellisyyttä.
Haluaisin mennä seuraamaan sitä kuvausprosessia.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Aamuyö (se on sanana kaunis ja
ajankohtanakin)
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Räkärihma
Mikä
sytyttää sinut? - Katse
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Negatiivisuus
Suosikkikirosanasi? -
Perseenvittu
Mitä
ääntä rakastat? - Läheisten naurua
Mitä
ääntä inhoat? - Ruuan maiskutusta
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Rokkitähti
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Lappuliisa
tai lipuntarkastaja
Jos Taivas on olemassa, mitä
toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Hyvin
Muusikko-näyttelijä
Juho Markkasen tapasin Riihimäen teatterissa helmikuun loppupuolella
2013, kahden Fucking Åmål-esityksen välisellä tauolla.
Jyväskylästä
kotoisin oleva Juho on syntynyt 1981 ja horoskooppimerkiltään hän
on neitsyt. Tällä hetkellä hän asuu Porvoossa, ja aikaisemmin hän
asui Helsingissä.
Mitä
harrastat? ”Vaikee kysymys heti alkuun...Mulla on nyt vähän
sellainen tilanne, että mun elämäni täyttyy tosi paljon
musiikista ja näyttelemisestä ja suoraansanottuna musta välillä
tuntuu, että mulla ei riitä energiaa mihinkään erityiseen
harrastustoimintaan. Joskus mä luen kirjoja, en kauheesti mitään
fiktiivistä osastoa. Mua kiinnostaa lukea esimerkiksi psykologiasta
ja välillä mä katkaisen kaikki syvälliset ajatukset itsestäni ja
luen erilaisia musiikkifoorumeita, missä puhutaan erilaisista
äänityskamoista ja vastaavista. Se on mun perversioharrastus, heh!” Juho nauraa.
Mitä
sanoisit erityistaidoiksesi? ”Kai se on tuo laulu- ja soittotaito,
jos nyt aattelee sillai etten oo pelkästään näyttelijä. Aika
usein sitä kuitenkin ajautuu juttuihin, joissa niitä
taitoja tarvitaan.”
Minkä
taidon haluaisit osata? ”Ihmissuhdetaidot! Ne olisi jopa
mahdollistakin oppia vielä!”
Löytyykö
suvustasi muita tällä alalla olevia? ”Muusikoita on jonkun verran
kylläkin, ja mun pikkuserkkuni on näyttelijä Miina Maasola. En
siis tule mistään suuresta teatterisuvusta.”
Mitä
soittimia osaat soittaa? ”Osaan soittaa juu useampaakin. Kitaraa
pääasiassa, pianoa, bassoa, rumpuja. Viulua olisi kyllä aika
siistiä osata soittaa myös. Mullahan on siis bändi Järjestyshäiriö, laulan siinä, ja ollaan just parhaillaan
tekemässä levyä. Musiikkityyli menee nykyään ehkä vähän
popimpaan suuntaan, tyyli on vaikeasti määriteltävissä tällä
hetkellä.”
Juho ja Audrey / kuva Teatterikärpänen
Milloin
kiinnostuit teatterista ja mikä tai kuka sai sinut hakeutumaan
alalle? ”No se oli kyllä tuo Niemisen Jorma Jyväskylästä, ei se
nimi varmaan kellekään mitään sano, paitsi mulle hän on kyllä
tärkeä henkilö. Hesassa kun on näitä Sibeliuslukioita ja muita,
niin mielestäni Jyväskylässä ei ollut mitään vastaavaa kulttuuria. Olin jotain 19-vuotias kun menin sitten yhteen nuorten taidetyöpajaan ja tajusin, että tämähän on ihan ookoo.
Tää Jorma oli siellä ilmaisutaitopuolen vetäjänä ja se sanoi,
että älä nyt stressaa ja että sulla on ihan hyvä meininki, että
haet poika vaan kaikkiin paikkoihin ja se tsemppas tosi
paljon.”
Olitko
lapsena koulun näytelmäkerhoissa tms. mukana? ”Voi enhän mä
uskaltanut! Mä olisin kyllä halunnut olla jo tosi pienenä mukana,
ja muistan sen tunteen kyllä tosi hyvin. Olin tosi ujo. Yläasteella
se oli sit sellaista, että ”ei nyt saakeli mihinkään
näytelmiin!” ja vaikka käytiin paljon katsomassa luokan kanssa
kaikkea, niin en mä
silloinkaan saanut mitään kimmoketta. Koin sen jotenkin niin, että
ompas kauheeta ja en uskalla kyllä mennä. Tavallaan lukioikäisenä rupesi vasta aukeemaan se homma. Siis mähän oon koko ikäni
spedeillyt koulussa ja muualla, mutta se on kanavoitunut vaan
kaikenlaiseen häiriköintiin. No nyt mä saan tosiaan häslätä tuolla
lavalla ja ihmiset vielä maksaa siitä. Juurikin niin, sinäpä sen
kuule sanoit!” intoilee Juho.
Mitä
alan opintoja olet suorittanut ja milloin olet valmistunut? ”Olipas
se virallisentuntuinen kysymys. (puhuu virallisella äänellä) Olen
lukenut itseni teatteritaiteen maisteriksi eli näyttelijäksi
näyttelijäntyönlaitoksella Nätyllä Tampereella. Koulu alkoi
vuonna 2004 ja valmistuin 2009. Hain kyllä Teakiin, mutta mä jätin
kesken sen hakuprosessin silloin, koska Näty ja se meni päällekkäin
ja sit mä vaan jotenkin hetken intuition varassa päätin, että
satsaan Nätyyn, olisko ne pääsykokeet ollu sitten aiemmin
tai jotain. Kerran aikaisemminkin mä hain Nätylle ja olin
silloinkin ihan vähällä päästä sisään, mutta silloin vaan
itellä jotenkin loppui usko kesken, koska mulle oli aina sanottu,
että teatterikouluun ei voi päästä ekalla yrittämällä sisään.
Et sinne pitää hakee about 50 kertaa ennen kuin tärppää...
Jotenkin mä tunsin itteni tietyllä tapaa tosi ulkopuoliseksi
vielä, mä koko ajan vaan odotin että milloin tää homma katkee,
kun tää on mun eka kerta. Ja sit kun se ei katkennutkaan, niin mä
olin vaan jotenkin silleen, että mulla vaan loppui veto kesken.
Kyllä ne sit sanoi, että hae nyt ihmeessä uudestaan ja tuut sitten
sillä meiningillä, että tuut sisään asti. Tosin mä
ekalla kerralla kyllä mainostin haastattelussakin, että musta tulee
muusikko. Seuraavalla kerralla mä sit sanoin, että musta tulee
näyttelijä.”
Mikä
oli lopputyösi aiheena? ”Se oli joku luovan prosessin kuvaus,
niinku näyttelijän ja muusikon vertailu, koska silloin me tehtiin sitä edellistä levyä ja se liittyi jotenkin just siihen
tilanteeseen ja mä vertasin tavallaan niitä eri prosesseja ja
flow-tila – kokemusta.”
Oletko
suorittanut jotain muita alaan liittyviä opintoja? ”Joo itse
asiassa ennen tuota kouluahan mä olin Haminassa kansanopistossa musiikkiteatterilinjalla. Siellä oli muuten myös
kaksi tyyppiä, joilta sain lisää itseluottamusta. Mulla
kävi hirmu hyvä tuuri kun just nää kyseiset ihmiset oli siellä
kouluttajina. Noita tuon tyylisiä paikkoja on Suomessa paljon, sinne
mennään ehkä vähän mittaamaan kiinnostuksen tasoa.”
Jos
et olisi tällä alalla (näyttelijänä tai muusikkona), millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Tuota on joskus tullut mietittyä ja
ei oo kyllä mitään käsitystä... Tavallaanhan sitä voisi
kuvitella olevansa vaikkapa psykologi, mutta jos mä olisin koittanut
yrittää lukea itteni sille alalle, niin se olisi kyllä kosahtanut,
kun en mä olisi kuitenkaan jaksanut keskittyä lukemiseen ja
pänttäämiseen. Mä tykkään kyllä keskustella ihmisten kanssa,
eli mähän voisin olla hyvä keittiöpsykologi, kyllä!
Valitettavasti siitä hommasta ei vaan kauheesti makseta. En mä
tiiä, ehkä mä olisin joku kaupantäti varmaan...”
Minä
olen ammatiltani kaupantäti. ”Aijaa! No sinne mäkin varmaan
sitten suuntaisin!” nauraa Juho.
Miksi
olet näyttelijä tällä hetkellä? ”No mun mielestä ensinnäkin
siksi, että itselläni se liittyy hyvin voimakkaasti esiintymiseen
ja kokemukseen ihmisten kanssa, vuorovaikutukseen. Oli
rooli sitten mikä hyvänsä! Totta kai näyttelijäntyöllisesti on
olemassa monta eri haastetta kun on olemassa kaikenlaisia
mielenkiintoisia rooleja, jos ajatellaan esimerkiksi Hamletia...
Mutta kyllä se vastaus on kuitenkin yleisön kanssa kontaktissa
oleminen. Se on se asia miksi mä ylipäätään olen näyttelijä!
En mä jaksa ruveta jaaritteleen jotain roolianalyysien
syventämisjuttuja, se kuuluu siihen kaikki. (tässä vaiheessa
haastateltava kiipesi melkein pöydälle...) Mä luulen, että jos mä
olisin jossain muussa ammatissa, niin sielläkin mä kuitenkin koko
ajan keikkuisin jossain, kun se tunne on koko ajan olemassa mun sisällä enkä mä saa sitä pois! Sen takia mä uskonkin, että
mulla ei edes ole muuta vaihtoehtoa kuin tää. Laita muuten siihen
kaupantädin tilalle vuorikiipeilijä.”
Onko
sinulla omia esikuvia? ”Jos tälleen intuition varassa vedetään,
niin kyllä mulle näyttelijöistä tulee ensimmäisenä Johnny Depp
mieleen. Mä arvostan sitä tosi paljon, en tiedä nyt että
fanitanko varsinaisesti. Kyllä mä muuten fanitankin, se tekee
hienoja juttuja ja aika monipuolisesti. Benicio del Toro tulee myös
jostain kumman syystä mieleen... Suomesta ehkä Vesa-Matti Loiri, mä
diggaan tosi paljon Uunosta. Mä arvostan Loiria siis koomikkona
etenkin todella paljon. Muusikkopuolella on sitten hirveä määrä
kaikenlaisia, junnuna mä jossain vaiheessa diggasin tosi paljon Eppu
Normaalista. Sit tuli kaikenlaisia punk-bändejä, ja myöhemmällä
iällä ulkomaisia artisteja kuten Muse, Radiohead ja Pink Floyd.
Mutta jos aattelis sillai, että mistä kaikki on lähtenyt
liikkeelle, niin kyllä se tuo Eppu Normaali on. Hyvin
epätrendikästä tänä päivänä! Tällä hetkellä mielessä on
Hurts ja sekin vaan johtuu siitä, että satuin kuulemaan yhden
niiden biisin joka oli tosi makee. Kuulin vaan sen biisin ja muuten
en tiedä koko bändistä yhtään mitään. Mulla on nykyään
jotenkin sellainen suhde musiikkiin, totta kai on siistejä bändejä
olemassa, mutta että paljon kuuntelee niinku vaan biisejä ja joku
aina silloin tällöin kolahtaa siellä.”
Kuka
olisi unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita kenet tahansa?
”Voi että sulla on vaikeita kysymyksiä. Tai siis tavallaanhan nää
ei oo vaikeita, on vaan niin monta vaihtoehtoa mitä vastata! Mulle
tuli hei jostain syystä nyt Spede mieleen, koska se olis niiiiin
mahtavaa olla Speden kanssa samaan aikaan näyttämöllä! En ota nyt
yhtään kantaa hänen näyttelijäntyöllisiin kykyihinsä, mutta mä
vastaan sen siksi, että mun mielestä se olisi maailman
epätodellisin hetki olla Speden, Simo Salmisen ja Loirin kanssa
lavalla. Se olisi kyllä semmoinen hetki, jonka olisin halunnut
kokea! Näitä kombinaatioitahan voisi olla montakin, kyllähän mä
voisin ihan mielelläni olla myös Anthony Hopkinsin kanssa lavalla,
tai Ricky Gervaisin. Suomalaisista olisi oikeesti tosi kiintoisaa
näytellä Riku Niemisen kanssa.”
Kenen
kanssa haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Tuli ekana Chisu mieleen ja Chisu saa valita biisin, mä laulan
sit sen mukaan. Mä olisin niin sen vietävissä.”
Missä
teattereissa olet näytellyt ja omasta mielestäsi tärkeimmät
roolityösi? ”Olen näytellyt monessakin eri paikassa ja kyllä
sitä kaikenlaisissa projekteissa on tullut mukana oltua. Paras on
ollut kyllä se Peacock-teatterin Muskettisoturit, sitä oli ihan
sairaan hauskaa tehdä. Siihen oli kyllä älyttömän hyvä porukka
saatu kasaan ja siinä kulminoitui moni asia, joka on itselleni
tärkeetä näyttelijäntyössä. Kouluajoilta tulee myös mieleen
”Saari jolla ei ole rantoja”, sen haluaisin
kyllä nostaa esiin. Se oli tanssiteos, jossa kyllä myös
näyteltiin. Se oli tosi hyvä oikeesti ja siinä jotenkin oltiin
niin monella eri tasolla. Oli kunnianhimoinen meininki ja tosi
taitavaa porukkaa.”
Onko
sinulla jotain roolihaavetta? ”Ei ole. Tai sanotaan näin, että mä
haluaisin tehdä jonkun oikein superherkän roolin.”
Freelancer
vai kiinnitys, ja miksi? ”Olen freelancer ja siihen on olemassa
yksi syy ja se on se, että on näitä musiikkihommia nyt. Jos mä
olisin kiinnityksellä, mä en ehtis tekeen yhtään mitään! Mä
tiiän, että loputtomiin ei voi pallotella näin, mutta nyt oli se
hetki ottaa aikaa tälle musiikintekemiselle ja voi tulla vielä
hetki, jolloin nää hommat on ehkä toisinpäin.”
Oletko
koskaan katunut ammatinvalintaasi? ”En oo varsinaisesti katunut,
mutta joskus on ollut olo, että tekisi vaan mieli heittää
hanskat naulaan. Enemmänkin mä kadun sitä, että miksen mä osaa
päättää mitä mä teen. Välitilassa keikkuminen on
joskus aika raivostuttavaa.”
Mikä
on parasta teatterissa? ”Se, että saa olla oma itsensä eikä
tarvitse sillai pidätellä. Saa valvotuissa olosuhteissa menettää
oman kontrollinsa, sanotaan vaikka näin! Se on hienointa,
ehdottomasti!”
Entä
miinuspuolia? ”Olishan se siistiä, kun olisi viikonloput joskus
vapaat ja kaksiosaiset päivät on joskus suoraansanottuna ihan
hanurista. Se syö sitten kyllä ihan kaiken ajan. Mutta uskon, että
freelancerina ei ole ehkä niin ahdistavaa sen takia, että on
aina yksi projekti kerrallaan ja sä asennoidut siihen ja teet
sen, ja sitten hyppäät pois. Laitosteatterilaisia tää koskettaa
kyllä varmaan enemmän.”
Millaisessa
roolissa koet olevasi kaikkein omimmillasi? ”Tää on nyt just se
asia, jonka takia äsken vastasin sen herkän jutun, koska tosi
luontevasti mä rupeen aina hölmöilemään jotain, mutta mä oon
tajunnut nyt sen, että mussa on ehkä jotain muitakin puolia. Mä
oon aina ehkä yrittänyt peittää herkkää puoltani
monenlaisella sekoilulla. Omimmillani tällä hetkellä oon just
jossain hauskoissa rooleissa, mutta se ei välttämättä ole koko
totuus. Mä kaipaan haasteita ihan toisesta suunnasta!” julistaa
Juho.
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Tuntuu, että tää vaikuttaa
kliseiseltä, mutta kyllä ympäröivästä elämästä saa
inspiksiä, vaikka kuinka ajattelisi jotain muuta. Joskus, etenkin
nuorempana, on itsekin vähän karsastanut sitä kun jengi on
sanonut, että ensin pitää elää elämää että voi tehdä jotain
tiettyjä asioita ja näin, ja nyt oon tajunnut sen, mistä ne
silloin puhui. Aiheet tulee ihan mistä vaan, tekstiviestin
äänestäkin on tehty yksi biisi joskus! Rytmistä myös, ja monesti
siihen sisältyy joku tietty tunne. Kun uskaltaa olla jotenkin auki
ja myöntää sen, miltä itsestä tuntuu, niin sieltä ne kumpuaa.
Teatteripuolella mä inspiroidun muista ihmisistä. Ja siitä, että
jos saa jonkun kontaktin johonkin ihmiseen, mun mielestä se on ihan
huikeeta. Se on jännällä tavalla outoa ja vähän pelottavaakin
välillä!”
Podetko
ramppikuumetta? ”Juu, ihan hirveesti. Vessassa pitää ravata koko
ajan, kävelen ympyrää ja olen muutenkin levoton. On siihen jo sen
verran tottunut, ettei se ihan aamusta heti ala, mutta sitten kun
pääsee paikalle. On kyllä esityksiä nykyään, missä ei sitä
jännitystä niin paljoa tule. Enskaripäivinä on sillai, ettei saa
nukuttua ja on ylimääräistä energiaa, ja sitten just
ennen esitystä alkaakin väsyttää ihan kauheesti. Siis muka,
siihen kuuluu sellainen ns. hätähaukottelu ja se, että yrittää
juoda kahvia, vaikka ei oikeesti edes tarvi! Se on vaan joku
elimistön tapa ilmaista jännitystä.”
Onko
sinulla omia rituaaleja, joita toistat aina ennen esitystä? ”Eipä
oikeestaan, se riippuu kyllä ihan tilanteesta. Joskus on sellainen
olo, että pitää hengitellä enemmän tai venytellä. Joskus on
taas parempi ottaa vaan huikka vettä ja eikun lavalle!”
Oletko
koskaan nähnyt teatterin kummitusta? ”Oon kuullut tarinoita
kummituksista ja luulen, että niitä on kyllä
olemassa. Musta tuntuu, että niitä on muuallakin kuin
teatterissa, mutta en oo kyllä itse törmännyt missään. Vanhoissa
rakennuksissa ne varmaan lymyilee...”
Kerro
joku hauska kommellus! ”Kyllähän niitä on kaikenlaisia
sattunut...Muskettisotureissa oli kyllä kaikenlaista sekoilua, mutta
ei siellä itse esityksen aikana kyllä mitään muistaakseni
sattunut. Olihan siellä sellaista, että jatkuvasti joku teki
lavalla jotain, mitä ei oltu ennalta sovittu. Mutta oltiin
me sillai skarppina ja motivoituneina siellä takana kyllä aina!
Yhdessä toisessa jutussa kävi kerran niin, että olin myöhässä
esityksestä kun olin ajamassa autolla ihan väärään kaupunkiin,
missasin yhden liittymän. Esitys oli jo käynnissä ja mä olin
puhelinyhteydessä sinne, että missä ne menee. Auto vaan pihaan ja
takkia pois ja roolivaatteet päälle tyyliin kolme minuuttia ennen
kuin kohtaus alkoi ja eikun suoraan lavalle. Se oli kyllä hyvin
kuumottava tilanne, ne oli jo vähän myöhentäneet esityksen
alkua mun takiani. Ai niin ja sehän oli siis tosi hämmentävä
juttu kun se puu kaatui kesken Pyynikin Häräntappoaseen
tokaviimeisen esityksen! Sinne tuli joku ihmeen syöksyvirtaus.
Alatalon Tomin kanssa vaan ihmeteltiin, että pitäisköhän meidän
lopettaa. Vettä satoi kaatamalla ja tavaroita lenteli pitkin ja
poikin. Jännää miten näyttelijät on yksiä apinoita kyllä,
ettei ne tajua milloin pitää lopettaa, ootettiin vaan jotain
selkeetä käskyä. Ja sitten puu kaatui!”
Kerro
joku oikein hyvä muisto! ”Se oli kyllä hyvä muisto kun pääsi
kouluun, tuli euforinen tunne kyllä. Elämään liittyy
paljonkin samankaltaisia hetkiä. Mulla on vähän sellainen olo, että
kaikkein vaikuttavimpia asioita kun muistelee, niin tulee mieleen
kaikkia hetkiä ja kokemuksia ihmisten kanssa. Et joku hetki on ollut
tosi tärkee tai joku tunne kahden ihmisen välillä on ollut
sellainen, jonkun ihan tuntemattomankin ihmisen kanssa. Se liittyy
jotenkin just myös siihen esiintymiskokemukseen. Mä en oo sellainen
tyyppi, että kokisin tätä maailmaa esim. ensisijaisesti
henkeäsalpaavien maisemien kautta, vaan koen sen jotenkin ihmisten
kautta.” sanoo Juho ja pitää pitkän tauon.
Olisitko
tulevaisuudessa kiinnostunut itse ohjaamaan tai käsikirjoittamaan
jotain? ”No ei varmaankaan ohjauspuolella mua nähdä, mutta voisin
kyllä olla mukana käsikirjoittamassa jotain. Mä koen olevani aika
hyvä ideageneraattori, mutta mä en oo välttämättä se tyyppi,
joka laittaisi sen sitten esitettävään muotoon.”
Onko
sinulla jotain mottoa? ”Niin kovaa kuin mahdollista tässä
hetkessä. Se on ainakin just nyt totta. Olkoon sitten joku toinen
päivä jotain muuta.”
Mistä
haaveilet? ”Haaveilen siitä, että saisin toteuttaa niitä
asioita, jotka on ollu mulle tärkeitä tässä viimeiset kymmenen
vuotta. Oon oppinut sen, että mä haluan olla mahdollisimman läsnä
kaikissa niissä hetkissä ja välittää jotakin itsestäni muille
ja myös vastaanottaa muilta ihmisiltä itselleni asioita. Se on mun
unelma.”
Mitä
muuta haluaisit kertoa itsestäsi, jota en ole huomannut kysyä?
(kerron pari esimerkkiä siitä, mitä muut ovat vastanneet) ”Sun
esimerkkeihisi vedoten voin sanoa vasta-argumenttina, että mulla EI
ole runsas rintakarvojen kasvu. Ainut mikä tulee nyt mieleen on se,
että mulla on ollut aika kova kuume tässä viime aikoina. Olen
kuules kuumeinen mies!” Juho naurahtaa.
Mitä
vinkkejä haluaisit sanoa minulle ja muille yleisön edustajille?
”Nauttikaa esityksistä ja käykää katsomassa myös juttuja,
jotka ei olisi lähtökohtaisesti ”omilta tuntuvia”.
Kaikesta ei tartte tykätä ja se on ihan okei, mutta haastakaa
itseänne. Ottakaa mieluummin vastaan kuin että ei ei ei ei.
Ennakkoluulottomasti, mutta saa olla myös sitä mieltä mitä on,
jos ei tajuu niin ei tajuu ja jos ei tykkää niin ookoo.”
Tässä
vaiheessa puhelin oli hukassa ja sitä etsittiin mm. pipon sisältä.
Ei löytynyt.
Osaatko
imitoida ketään? ”Kyllä mä osaan ainakin Kimi Räikköstä
imitoida, ja on mulla muutama muukin. En mä niitä ole mitenkään
harjoitellut, ne tulee esiin aina tilanteen mukaan. Joskus onnistuu
hyvin, joskus taas ei.”
Mikä
supersankari haluaisit olla ja miksi? ”Mä olisin mies, joka pystyy
muuttumaan näkymättömäksi. Sitä alkaa aina ahdistaa ne
erikoistilanteet niin paljon, että se muuttuu näkymättömäksi. Se
olisi niinku se sen ”juttu”, heheh! Se ei pysty auttamaan ketään,
paitsi itteensä poistumalla paikalta. Itsensähäivyttäjämies!
Hahhhahahh! Fade-away-man!”
Jos
saisit viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Harrastaisin
kaikkia mahdollisia seksuaalisia toimintoja ja sitten haluaisin
synnyttää. Kyllä se naisten ajatusmaailmakin kiinnostaisi, mä
haluaisin keskustella miesten kanssa ja haluaisin nähdä sen toisen
puolen asioista. Ja kyllä mä tutustuisin itteeni, siis ”itteeni”,
ihan vaan mielenkiinnosta! Perusvietteihin keskittyisin ja ihmisen
seksuaalisuutta tutkisin kaikilta kanteilta. Kyllä!”
Jos
ihminen vetäytyisi talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi
mukaan? ”Kyllä mulla siellä valitettavasti olisi tietokone.
Kitara ja piano olisi myös, se olisi sen verran iso pesä. Jaffaa
pitäisi olla ja sitten kuhaa. Mä paistaisin ne kuhat ja joisin sitä
Jaffaa vaan!”
Ja
taas nauretaan tovi.
Jos
saisit matkata menneisyyteen aikakoneella, minne menisit? ”Kyllä
mä haluaisin 60-luvulla olla tai 70-luvun alussa, Amerikassa tai
Britanniassa todistamassa popmusiikin syntyä, se olisi tosi
mielenkiintoista. Kaikki olisi niin uutta ja sillä tavalla
neitseellistä! Popmusiikin alkulähteillä, vähän siistiä!”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Rakas
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Rutto
Mikä
sytyttää sinut? - Ihminen
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Kärttyisyys
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä
ääntä rakastat? - Flyygeli
Mitä
ääntä inhoat? - Kimitystä
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - No tähän nyt se
psykologi!
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Autokauppias
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - Sä oot ihan hyvä tyyppi!
Järjestyshäiriön nettisivut löytyvät tämän linkin alta.
Fiftari!-esittelyssä Sakun roolin
näyttelevä Lauri Litja! Jututin Lauria helmikuun puolivälissä
Fiftari-harkkojen jälkeen Ahveniston yläasteella, jossa
harjoitukset ovat olleet aina tiistaisin ja torstaisin.
Lauri on syntynyt 1992 ja
horoskooppimerkiltään hän on rapu. Lauri on kotoisin Helsingistä,
ja tällä hetkellä hän asuu Tervakoskella.
Mitä harrastat? ”Mä harrastan
teatteria, musiikkia, laulamista...Kuuntelen musaa erittäin paljon
ja ihan laidasta laitaan. Aloitin ton musahomman ihan rumpujensoiton
kautta, aluksi en itse kehdannut laulaa kuin suihkussa. Tunnustan
olevani suihkulaulaja! Ekan kerran lauloin julkisesti, kun Riihimäen
Nuorisoteatteriin oli tulossa kesäteatterina ”Pelastakaa
Röllimetsä” ja siihen haettiin näyttelijöitä ja siellä
lauloin sitten Hectorin ”Lumi teki enkelin eteiseen”. Sen jälkeen
pääsin ulos kuorestani ja sittemmin olen laulanut paljon esim.
karaokessakin”, Lauri kertoilee.
Osaatko soittaa rumpujen lisäksi
muita soittimia? ”Huuliharppua, melodikaa, lusikoita,
munniharppua... Rummuistahan kaikki juu alkoi ja ne on edelleen
lähellä sydäntäni. Pianoa en osaa nuoteista soittaa, mutta
korvakuulolta osaan jotain soitella. Laulu on tällä hetkellä
kuitenkin mun tärkein instrumenttini.”
Penkin pituudelta Lauria / kuva Teatterikärpänen
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”Mä
osaan pitää meininkiä yllä! Se on lähtenyt varmaan siitä, että
mä olin koulussa aika hiljainen ja pelkäsin, että mua aletaan
rökittää sen takia. Aloin sitten luokan pelleksi ja siitä se
sitten lähti. Mulle on jotenkin jäänyt päälle se, että mun
pitää kaikille näyttää, että ”huhuu täällä mä oon”.
Lisäksi mä osaan olla mukava ja osaan olla ihmisten kanssa, olen
sellainen sosiaalinen tyyppi. Haluaisin tehdä jotain sosiaalista
työtäkin , sellaista missä saisi olla ihmisten kanssa”, Lauri
haaveilee.
Minkä taidon haluaisit osata?
”Laskutaidon! Mulla on erittäin huono matikkapää, välillä mä
en osaa käyttää edes laskinta. Mä en oo ikinä miettinyt, että
mistä taidosta mulla olisi noin ammatillisessa mielessä hyötyä,
jos teatteria ajatellaan. Oon aina aatellut, että se riittää että
on oma itsensä.”
Löytyykö suvustasi muita teatterin
parissa työskenteleviä? ”Kyllä mulla on, eli isäni isä on
näyttelijä Antti Litja. Vaari on ollut mulle kyllä yksi tärkeä
vaikuttaja tällä alalla, hänen ansioistaan aloin aikoinaan käymään
tuolla teatterijuttuja katsomassakin. Isä mua vei aina katsomaan ja
vaari aina hommasi liput. Vaari on aina ollut sellainen pienieleinen
näyttelijä. Ja hän on kertonut mulle kyllä kaikenlaisia tarinoita
mm. Tarmo Mannista, legendaarista materiaalia! Välillä joutunut
vähän varomaankin niitä puheitaan, silloin kun mä olin vielä
pieni niin mummo aina toppuutteli vaaria, että nyt et kyllä Laurin
kuullen kerro tuota tarinaa! Kerran tässä kysyin vaarilta, että
mikä on hänen mielestään mun paras näyttelijäsuoritukseni (olin
ollut silloin Riihimäen Nuorisoteatterissa ja JaTSissa), niin se
sanoi, että ehkä se on se ensimmäinen roolini, koska siitä näki
heti että mussa on potentiaalia. Ei se ole koskaan neuvonut mua
tälle alalle tai antanut mitään ohjeita, se on välittynyt
puheiden kautta se miten pitää olla ja mä oon oppinut sen, että
lavalla on aika paljon myös omaa itseäni. Rakastan mun vaariani ja
arvostan sitä kaikkea mitä hän on tehnyt, ja hän on yksi mun
suurista idoleistani James Deanin lisäksi”, Lauri herkistyy.
Katse kohti tulevaisuutta
Mistä olet ammentanut oppia
näyttelemiseen? ”Riihimäen Nuorisoteatterissa olin juu teininä
ja sinne tuli Teakista valmistunut ohjaaja. Sitä kautta opin uusia
metodeja ja lämmittelyjä, jotka auttavat esimerkiksi muistamaan
vuorosanoja ja artikuloimaan ne oikein. Jännittämisestä kanssa
opin sen, että ihmisen täytyy kyllä vähän jännittää lavalla,
muuten on kuollut ihminen. Pitää päästä vaan yli kaikesta
turhasta jännittämisestä. Mä en oo käynyt ikinä erikseen
millään teatterikurssilla, ainut oli yks laulukurssi joskus. Kun
olen itse käynyt katsomassa teatteria, niin siitä on välittynyt
mulle sellainen vahva voima, olen osannut imeä itseeni sitä miten
ammattilaiset hommat hoitaa. Tarkkailen ihmisiä paljon muutenkin,
olen kauhee stalkkaaja välillä. Bussissakin nyt kuuntelin, kun yksi
nuori nainen puhui puhelimeen koko matkan. Pakko myöntää, että
stalkkaan tuollaisia mielenkiintoisia tapauksia. Se ei oo mikään
synti, vaan se on kivaa. Kunhan siitä ei jää kiinni...”
”Mä oon kirjastossa Tervakoskella
työkokeilussa nyt. Mussa asuu sellainen pieni bibliofiili tavallaan,
mä rakastan kirjoja. Niistä välittyy sellainen taika, että tuntee
olevansa jotenkin intellektuelli, kun on siellä kirjojen keskellä
duunissa. Olen nyt pitänyt satutunteja lapsille siellä ja semmoista
kivaa. Mä oon pienestä pitäen käynyt siinä kirjastossa ja oon
kuulemma ainut joka lainaa vielä levyjä! Mun musiikkimakuhan muuten
lähti ihan syntikkapopin kautta, Depeche Mode, Talk Talk...oon
syntynyt niin väärällä vuosikymmenellä!”
”Ai niin! Mun erityistaitoni on myös
imitointi! Koulun pelleilyn kautta se lähti ja mä oikein panostin
siihen ja oon tehnyt pari imitointikeikkaakin. J. Karjalainen on yksi
mun bravuurini, Irwin... Kaupungilla törmäsin kerran Puotilan
Jukkaan ja aluksi kehuin sitä ja sitten pyysin paria vinkkiä. Paavo
Lipposesta se sitten vinkkasi mulle vähän. Mun yks syntini on
Munamies! Heath Ledger, Spede...Marja Tyrniä olen kans imitoinut ja
Kyllikki Forsselliä. Rölli-peikkoa olen treenannut nyt”, Lauri
innostuu ja esittää koko repertuaarinsa läpi...
Haaveiletko saavasi teatterista
ammatin? ”Kyllä haaveilen, ja olen ollut sitä mieltä jo pitkään,
että tää tulee oleen mun ala. Kolmannen kerran haen nyt Teakiin,
tokalla kerralla jäin yhden vaiheen päähän. Jännitys pääsi
liian valloilleen, en ollut ihan oma itseni. Vaari kertoi, että
paras vinkki Teatterikouluun haettaessa on se, että älä näyttele.”
Missä eri teatterihommissa olet siis
tähän mennessä ollut mukana? ”Riihimäen Nuorisoteatterissa,
Janakkalan JaTSissa ja sitten YLEn Radioteatterissa ääninäyttelijänä,
se oli sellainen hippinuorista kertova juttu, ”Operaatio Keltainen
Keskiviikko.”
”Pienenä mut vietiin juu katsomaan
teatteria. Ensimmäinen kunnon juttu minkä muistan on Kari
Hotakaisen kirjoittama ”Hukassa on hyvä paikka”, siinä oli
Martti Suosalo, yksi suuri idolini myös. Helsingin
Kaupunginteatterissa olen käynyt paljon, ja sitten muiden
nuorisoteattereiden juttuja olen nähnyt, Hyvinkäällä varsinkin se
Teatteri Lokki.”
Ketkä muut ovat omia esikuviasi?
”Marlon Brando, Klaus Kinski, Suosalo, Litja, Matti Pellonpää,
Ville Virtanen, James Dean. Sitten se Teemu Palosaari, jota sinäkin
olit haastatellut. Hän vakuutti mut todella siinä Ihmisen
osa-näytelmässä. Ja tietysti Ritva Valkama!”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Kyllä mä haluaisin
näytellä Klaus Kinskin kanssa, se olisi ollut niin raivokas ja
aggressiivinen hahmo.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta? ”En
ole ollut koskaan missään Shakespearen näytelmässä. Macbethin mä
haluaisin tehdä tai Strindbergin Uninäytelmässä olla se
asianajaja. Musikaaleista haluaisin näytellä Rocky Horror Picture
Showssa, se päärooli olisi niin mun juttu! Riihimäellä oltiin
muuten katsomassa sitä Nuorisoteatterin Romeoo ja Juliaa, vaari
istui mun vieressä ja lausui parvekekohtauksen repliikkejä ääneen
samaan aikaan Kohosen Topin kanssa, se kun oli kans tehnyt sen roolin
joskus.”
Miten päädyit tähän
Fiftari!-musikaaliin mukaan? ”Kävin täällä Ahvenistolla
yläastetta ja ohjaaja Laura Pantke oli mun kouluavustajani. Mun
luokka kävi aina katsomassa mun näytelmiäni siellä Riihimäellä,
ja Laura oli nähnyt mut tosi monessa jutussa. Sitten yhden
kesäteatterijutun jälkeen se tuli juttelemaan ja sanoi, että
haluaisi mut sellaiseen Cry Baby- musikaaliin mukaan, aluksi se oli
sillä nimellä aikoja sitten. Mä sit suostuin.”
Mitä odotat tältä projektilta ja
mikä tässä on parasta? ”Odotan uusia reittejä eteen päin tällä
uralla. Että mut huomattaisiin. Parasta on kyllä tää ryhmä.
Meillä on täällä viisasta ja lämmintä ja tunteellista sakkia.
Vasta tämän myötä olen tutustunut tähän porukkaan,
ohjaaja-Laura on ainut jonka tunsin aiemmin.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Musiikki, kirjat, ihmiset. Luonto ja ympäristö muutenkin. Jopa
minä itse inspiroin itseäni!”
Ministry of Silly Walks
Kerro joku muisto! ”Oltiin kerran
Tervakosken Seurantalolla, siellä oli vapputori ja mummon kanssa
oltiin siellä ja vaarikin taisi olla. Siellä oli sellainen hevonen,
joka veti rattaita ja siihen sai mennä kyytiin. Pikkuveljen kanssa
mentiin sitten kyytiin ja se hevonen pillastuikin yllättäen ja me
lennettiin molemmat sieltä vaunuista. Mulle ei käynyt mitään,
mutta veljellä aukesi nenä. Se itki ja valitti. Mummo vei meidät
vaniljajätskille ja saatiin me varmaan ilmapallotkin. Veljellä tuli
verta nenästä ja se jätski oli myös veressä. ”Täähän
maistuu ihan mansikkahillolle”, se vaan totesi. Tää tuli mieleeni
tuossa yksi päivä taas, se oli jotenkin jännä muisto ja aina kun
syön vaniljajätskiä, niin tää tulee kans mieleen”, Lauri
muistelee.
Mitä muuta haluaisit kertoa
itsestäsi? ”Mä oon niin paljon leffojen perään, että mä
muistan kaikkien äänisuunnittelijoidenkin nimet ja sellaista.
Rakastan Tarkovskia ja Bergmania ja eurooppalaisia elokuvia!”
Mitä terveisiä haluat lähettää
katsojille ja Fiftarista kiinnostuneille? ”Kaikille vanhoille
teddyille ja 50-luvusta kiinnostuneille! Unohtakaa sellainen
pessimismi, että taas tehdään muka jotain nuorisomusikaalia
tyyliin High School Musical. Unohtakaa ennakkoluulot! Me ollaan tehty
täydestä sydämestä tää juttu ja uskon, että on olemassa vielä
sellaisia ihmisiä, jotka uskoo sellaiseen lämpöön!”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Mä katselisin itseäni suihkussa. Ostaisin Louis
Vuittonin käsilaukun ja pukeutuisin turkiksiin!”
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä tärkeää ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Venäläistä
kirjallisuutta, Ässämix-pussin ja pullollisen Mountain Dew-limua.
Muuta en tarttis.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? -
Homssantuusa
Mistä sanasta pidät vähiten? - Raha
Mikä sytyttää sinut? - Ihminen
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Poliitikot
Suosikkikirosanasi? - Vittu
Mitä ääntä rakastat? - Delfiinin
ääni
Mitä ääntä inhoat? - Kun muovi
hieroo muovia vasten
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Psykiatri
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Rekkakuski
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Käänny
takaisin, täällä on liikaa sun kaltaisiasi!