Tämä seuraava haastattelu on ns. "lukijan toive" (toki itsellänikin oli kiinnostusta...).
Johannes Holopaisen
tapasin elokuun puolivälissä 2015 Kansallisteatterin takana
olevassa pienessä puistokahvilassa.
Vuonna 1988
Helsingissä syntynyt 'Jomppe' on horoskoopiltaan oinas. ”Asuttiin
myös vähän aikaa Hyrylässä kun olin pieni, mutta muuten oon
varttunut Pohjois-Helsingissä ja kaikki kouluni käynyt täällä.
Turussa asuin yhden kesän, 2011, kun tehtiin Lambergin Kallen kanssa
kimpassa Kenttä-nimistä näytelmää Linnateatterissa. Okko Leon
teksti oli se ja Lauri Maijala ohjasi. Se kertoo kahdesta
tukityöllistetystä urheilukentän vahtimestarista Anterosta ja
Esasta. Siinä oli muuten kaikista magein sisääntulo, mitä olen
koskaan tehnyt. Gorillapuku päällä ajoin autolla seinän läpi
näyttämölle, heheh!”
Mitä harrastat?
”Kyllä mä musiikkia harrastan paljonkin. Lisäksi mä piirtelen
ja sit pelaan backgammonia. Sit mä pyöräilen paikasta toiseen. Ja
käyn tanssimassa aika paljon. Tykkään myös uida, käydä metsässä
kävelemässä. Purjehdinkin aina silloin kun mahdollista, mutta se
on vähän harvinaisempaa herkkua.”
Ilmeisesti osaat soittaa ainakin jotain soitinta? ”Juu kitaraa
mä oon soittanut pitkään ja lisäksi vähän pianoa, rumpuja,
bassoa... Kitarasta oon ottanut soittotuntejakin, muista en. Meillä
oli kotona piano ja aloin sitä vaan pimputella jossain vaiheessa.
Mulla on kyllä uteliaisuutta kaikkia instrumentteja kohtaan, eli
aina kun nään jonkun uuden soittimen, alan ihmetellä ja kokeilla,
että mitenkäs se tämä toimiikaan ja millainen ääni täältä
lähtee. Niin ja mä oon myös pöytärummuttaja, ärsyttävyyteen
asti...”
Mitkä ovat
ammatillisessa mielessä sinun vahvuutesi/erikoistaitosi? ”Mulle
tuntuu tällä hetkellä fyysisyys ja sen kautta tarkkuus hyvin
ominaiselta jutulta. Erikoistaitoja tai bilekikkoja...? 'Suumeduusa'
on yksi”, naurahtaa Jomppe ja näyttää tietysti bravuurinsa.
Taito sekin!
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Olis siistiä osata
soittaa jotain vaskisoitinta, vaikkapa trumpettia. Ja jos olisi ihan
skidinä jo aloittanut telinevoimistelun, niin pystyisi tekemään
kaikenlaisia voltteja. Olisi vielä vähemmän rajoja! Kieliä
saksaa, espanjaa, italiaa, ihan mitä vaan. On hienoa tavata ihmisiä
eri kulttuureista. Kielen kautta kulttuuri aukeaisi vielä
laajemmin.”
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Mun
isän isä oli kanttori, ainakin jonkin aikaa. Isäni on kova
esiintymään, soittaa ja laulaa aina kaikissa mahdollisissa
juhlissa. Isältä oon selkeästi perinyt esiintymisgeenejä ja
tietynlaista ilomieltä”, myhäilee Jomppe.
Milloin kiinnostuit
teatterista/näyttelemisestä? ”Kyllä se on lähtenyt ihan
lapsuuden leikeistä. Muistan ihan sen hetkenkin kun tajusin, että
musta tulee näyttelijä. Olin silloin 9-vuotias ja kolmannella
luokalla.”
Mitäs sitten
tapahtui ala-asteen ja TeaKin välissä? ”Paljon askelia otettiin.
Päätökseni selkeytti valintojani hyvin varhain. Menin
Torpparinmäen ylä-asteelle, koska siellä oli ilmaisutaitokursseja
ja musiikkiteatteria. Kallion lukioon menin seuraavaksi ja sitten
TeaKiin. Olin mukana harrastajateatterijutuissa ja kesäteattereissa.
Armeijassa olin Kaartin soittokunnassa laulajana ja bänditouhujakin
oli. Soittokunnassa tuli vedettyä varmaan sata ns. humppakeikkaa,
monenlaisissa juhlissa käytiin soittamassa ja ihmiset tanssi valssit
ja humpat ja tangot ja muut. Oon nähnyt, kuinka kenraalit vetää
break dancea... Oon tästä muuten menossa seuraavaksi sen bändin
treeneihin.”
Pääsitkö TeaKiin
ensiyrittämällä? ”En päässyt. Mä hain sinne ekaa kertaa
kesken lukion, olin just täyttänyt 18. Menin vähän muka
katsomaan, että minkäslaiset ne pääsykokeet on ja pääsinkin
viimeiseen vaiheeseen asti. Lukion jälkeen hain tietysti sitten
uudestaan ja taas stoppasi viimeiseen vaiheeseen. Olin vähän, että
jaahas mitäs sitä nyt sitten tekisi. Menin sit armeijaan ja sehän
meni oikein hyvin. En vaihtaisi soittokunta-aikaani pois, koska ne
kokemukset antoi mulle niin paljon ja sain hyvää rutiinia
esiintymiseen. Laulusolistina rupattelin yleisön kanssa keikoilla ja
suomalainen musiikki tuli siinä samalla hyvin tutuksi, sekä vanha
että uusi musiikki. Intin jälkeen alkoi TeaKin pääsykokeet ja
pääsin sisään vuonna 2008. Valmistuin pari vuotta sitten.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Sen nimi on ”Pallo –
Näyttelijän liikkuva oleminen”. Se lähti sellaisesta
ajatuksesta, että näyttelijä on tavallaan liikkeessä koko ajan.
Elämässä, mutta myös lavalla. Se koostui kouluaikaisista
havainnoistani kuten esim. siitä, että vaikka mä vaan seisoisin
näyttämöllä, mulla on koko ajan pieni liike päällä kropassani
ja myös ajatuksissani. Jos pidän sen virran käynnissä, mä oon
samalla aktiivinen enkä pysähdy ja käänny sisäänpäin ja ala
pelätä. Kun mä oon koko ajan liikkeessä, mä pystyn reagoimaan
asioihin ja tajusin myös sen, että itse esityskin tapahtuu monen
eri osasen vuorovaikutuksessa.”
Entä taiteellinen
lopputyösi? ”Se oli Kansallisteatterin 'HOMO!' ”
Jos et olisi tällä
alalla, millä alalla mahdollisesti olisit vai onko edes vaihtoehtoa?
”Olisi siistiä vaikkapa maalata tai tehdä videoita, tosin ne
liittyy mun työhöni tavallaan nytkin. Opettaminen on tuttua.
Kehitettiin kahden kaverini kanssa Laajasalon Opistoon toiminnallinen
suomenkielen kurssi maahanmuuttajille. Siellä opetellaan tekemällä
ja vuorovaikutuksen avulla asioita; luodaan tilanne, jossa on
motivaatio puhua ilman, että joutuisi miettimään sanonko oikein.
Sanoja opiskellaan vaikkapa niin, että keksitään sanalle joku
liike ja sitten tanssitaan. Superhauskaa ja siinä sivussa vahingossa
opitaan uusia sanoja ja saadaan rohkeutta myös käyttää niitä.
Tänäkin kesänä meillä oli kurssi ja lukukauden aikana käydään
siellä myös vierailemassa.”
Johannes Holopainen (c) Teatterikärpänen |
Miksi olet
näyttelijä? ”Voi vitsi! Se on niin nastaa! Oon näyttelijä
siksi, koska mä itse haluan olla! Itse olen sen päättänyt, kukaan
ei ole mua pakottanut ja vanhemmiltani oon saanut vain kovasti tukea
alusta asti.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja mistä tai keneltä
se on tullut kenties? ”Mä kyllä vähän vierastan superlatiiveja,
että joku olisi tärkein... Kouluaikana näytelmiä tehdessä tuli
ainakin vastaan se, että aihe mistä kerrotaan on itselle tärkeä
ja siihen luo tavallaan henkilökohtaisen suhteen. Kun tuntee tarinan
ja tietää mistä siinä on kyse, on helpompi kertoa.”
Onko sinulla omia
”esikuvia”, joita ihailet tai arvostat erityisesti (alalta kuin
alalta)? ”Kovimmathan on edelleenkin Michael Jackson ja Freddie
Mercury, sehän on selvä! Sitten on ystäviä, joiden kanssa oon
saanut jakaa paljon ja joilta oon myös oppinut paljon, nimiä en
mainitse tässä yhteydessä. Mä ihailen kollegoitani, joka
proggiksessa saan ihailla ihmisten persoonia ja miten tekstistä
tuleva ajatus yhtäkkiä fyysistyy ja siihen tulee ihmisen persoona
vielä mukaan. Se on hienoa ja ihailtavaa!”
Kuka olisi
unelmiesi vasta/kanssanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan
kenet tahansa? ”Ekana tuli mieleen Jim Carrey! Anthony Hopkins olis
myös aika kova, ja Ian McKellen! YouTubesta oon paljon tutkaillut
kaikenlaisia pätkiä ihan 'tutkimusmielessä' noilta herroilta.”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Olishan se siistiä laulaa vaikkapa oman systerin kanssa ja ihan
mikä tahansa kappale.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Oon näytellyt Suomen
Kansallisteatterissa, Turun Linnateatterissa, Helsingin
Kaupunginteatterissa, KOM-teatterissa, Lappeenrannan
Kaupunginteatterissa ja Saimaan Teatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö tai proggis. ”Kyllä se Kansiksen
HOMO! oli tosi iso juttu ja iso haaste teatterikoululaiselle, monella
tavalla. Aihe oli kaikille tärkeä ja alusta asti oli selvää, että
miksi me tätä tehdään. Alusta asti oli sellainen fiilis, että
nyt me tehdään jotain merkittävää ja halutaan sanoa tällä
jotain. Ennen ensi-iltaahan nousi jo kaikenlaista kohua esityksen
tiimoilta. Keskusteluissa ollaan niistä ajoista menty onneksi jonkun
verran eteenpäin, mutta mullekin sanottiin tuttujen tiimoilta, että
”älä ota tota nyt sitten liian vakavasti”. Siitä oli 83
esitystä kaikenkaikkiaan ja se oli mulle kyllä yksi elämänvaihe.
Työryhmän kanssa vietettiin paljon saunailtoja ja mulle jäi
kauniita ystävyyssuhteita esityksen myötä. Sitä aikaa muistelen
suurella lämmöllä. KOM-teatterin 'Vallankumous' oli mulle tosi
tärkeä juttu myös, just haudattiin se Teatterikesässä viime
viikonloppuna. Oli hienoa päästä tekemään kurssikaverini Lauri
Maijalan kanssa ammattikentällä ja vielä KOMissa. Perspektiivi on
heti toisenlainen kun tietää, että tätä tehdään yhdessä
muiden kanssa ja kaikki kantaa huolta kokonaisuudesta. Tietysti
'Sotilaspoika'-monologi on tärkeä mulle myös, se tehtiin
Lappeenrantaan ja sen kanssa teen pientä kiertuettakin jatkossa.
Yksin oon yli tunnin lavalla. Pääsin siinä tekemään sitä, mikä
mua kiinnostaa ja mitä mä haluan tuoda lavalle monologissa.
Sotilaspoika osui juuri oikeaan saumaan, kun olin päässyt tekemään
muutaman jutun ammattikentällä ja sitten olinkin yksin lavalla.
'Sotilaspoika' vierailee lokakuussa Lahdessa, Teatteri Vanha Juko on
paikka ja syyskuussahan oon Lainsuojattomat-festivaaleilla Porissa.
Jossain vaiheessa on tarkoitus esittää sitä täällä
Helsingissäkin.”
Kertoisitkos tässä
välissä lisää siitä Saimaan Teatterista? ”Joo, mielelläni.
Saimaan Teatteri perustettiin pari-kolme vuotta sitten, meillä on
ollut kaksi kiertuetta. Se on laivalla kiertävä ammattiteatteri
Saimaalla, tehdään vajaan kolmen viikon kiertue kesäisin ja
esiinnytään vanhoilla seurojentaloilla pienissä kylissä, missä
ammattiteatteria ei ole tarjolla. Eka kiertue toteutettiin viime
kesänä ja saatiin heti paljon yleisöä ja hyvä vastaanotto. Tämä
kesä meni vielä paremmin ja nyt suunnitellaan jo ensi kesää.
Tämänvuotinen teksti kirjoitettiin itse ja tapahtumat sijoittuivat
Saimaalle. Teatterihan on alunperinkin lähtenyt paikallisuudesta; se
on ollut paikallisen yhteisön tapahtuma, jossa käsitellään
yhteisiä asioita ja ihmetellään elämää ja maailmaa. Tunnelma
oli kyllä hieno, kansa tulee vanhalle seurantalolle, joka on ennen
ollut alueen kulttuurikeskus ja sinne on väki kokoontunut. Talo on
kenties tyhjänä vailla käyttöä koko vuoden, ja sitten ykskaks
talo on taas täynnä porukkaa. Onhan järjestäminen aina iso
haaste, mutta onnistuessaan työ kyllä palkitsee itse itsensä. Ja
monellakin osa-alueella tuosta tulee ihan sama fiilis kuin lapsena,
yhdessä tehdään ja on kivaa. Yhdessä ideoidaan ja kokeillaan
vaikkapa varjoteatteria heti seuraavana päivänä” hehkuttaa
Johannes.
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Joo. Jos joku tekisi 'Romeon ja Julian', mä
haluaisin olla Mercutio. Se on niin magee hahmo, jotenkin välityyppi,
vaikeasti määriteltävä. Kiinnostava hahmo! Pinokkion haluaisin
tehdä myös, semmoisen nukkemaisen hahmon.”
Miten sinä
määrittelisit sanonnan 'teatterin taika'? ”Se on siinä, että
ensin harjoitellaan joku juttu ja sitä rakennetaan palikoista, ja
juttu valmistuu ja joku tulee katsomaan ja yhtäkkiä kokonaisuus
onkin enemmän. Lavalla onkin ihan oma maailmansa ja yhdessä uskomme
siihen. Valot sammuu ja syttyy uudestaan, näyttelijät tulevat
kiittämään ja mietit, että missäs me äsken oikein käytiinkään.
Huomaat, että jotain on tapahtunut ja jossain on käyty. Se yhteyden
tunne tekee ihmiselle hyvää, koska mehän ollaan kuitenkin kaikki
samaa. Antennimme on linkitetty yhteen ja siinä on jotain tosi
maagista.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Hyvät ideat! Kuulee jotain uutta tai jonkun
mageen soundin, jota ei osaa edes selittää, se vaan on. Kutittelee
juuri oikealla tavalla ja se ruokkii mielikuvitusta ja herättää
uteliaisuuden. Mikä on sitten hyvä idea? Spontaaneissa ideoissahan
on joku suuri suunnitelma taustalla, idean heittäjä on avoinna
uusille asioille ja elämälle yleensä.”
Podetko
ramppikuumetta tai esiintymisjännitystä? ”Mitä se ramppikuume
ylipäätään tarkoittaa? Sitäkö, ettei halua mennä lavalle?
Tottakai mua jännittää, mutta se on vaan hyvä asia. Siitä saa
hyvät kiepit ja keskittyneisyyden, ja se on merkki siitä, että
asioilla on jotain väliä. Sitä oppii kyllä arvostamaan. Jos mulle
iskettäisi saksofoni käteen ja pyydettäisi esiintymään 50 000:n
ihmisen edessä ja mun olisi pitänyt harjoitella, mutta en olekaan,
niin olisihan se ihan painajaismainen tilanne! Jännityshän johtuu
siitä, että mieli alkaa syöttää kaikenlaista tyyliin 'olenko mä
tarpeeksi hyvä' tai 'mitä jos nyt sattuu jotain kauheata'. Mieli
pitää vaan hiljentää eikä saa uskoa sitä, mitä se sulle
yrittää sanoa. Pitää tunnistaa oma pelkonsa ja riisua se
aseista.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja/rituaaleja, joita toistat aina ennen esitystä?
”Juoksen aina kolme kertaa teatterin ympäri. Ei vaiskaan, ei oo
oikeastaan mitään. Rutiinit riippuu aina jutusta, ja tavallaan
haluaa päästä sellaiseen olotilaan, jonka hyväksyy. Usein on
tärkeää se, että kroppa on lämmin, varsinkin jos esityksessä on
paljon fyysisyyttä. Oon oppinut, ettei kannata ottaa itselleen
mitään sellaisia juttuja, joihin voi jäädä jumiin - vaikkapa
vesipullo vieressä, ja sehän pitää sitten joka kerralla olla.
Esityspäivinä pitää kyllä miettiä, että milloin syö ja onko
tarvetta päikkäreille. Sen kyllä tiedostaa koko päivän ajan, jos
illalla on esitys. Ensi-iltojen alla alkaa jo edellisiltana
funtsiminen, enskaripäivinähän päivä on usein vapaata ja silloin
on hyvä tehdä jotain ihan muuta, lähteä vaikka torille pyörimään
saadakseen ajatukset muualle. Se on hyvä muistutus siitä, että
täällä on muitakin ihmisiä ja asiat pysyy tietyssä
mittakaavassa. Jos klo 19 on esitys, klo 17 jälkeen en enää
katsele sähköpostiani tai muuta, joka voisi aiheuttaa ylimääräistä
stressiä.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”No, Kallen kanssa tehtiin
Kenttä-näytelmää Turussa Aboa Vetus-museon sisäpihalla ja
esityksessä oli kohtaus, jossa roolihenkilöni Antero heittelee
tikkatauluun tikkoja. Tikkataulu oli kiinni vajassa ja viimeisen
tikan heitin jotenkin kovempaa. Se lensi vajan katolle, otti siitä
kimmokkeen ja lensi kiviaidan yli kadulle. Olin aivan paniikissa,
että osuikohan se nyt johonkuhun! Mua alkoi naurattaa ihan hirveästi
ja seuraavat minuutit meni nauraessa ja samalla yritin puhua
repliikkejäni. Kalle ihmetteli, että mikäs tuolle nyt tuli. Kerron
toisenkin tapauksen. Kävi niin, että mulle tuli ihan totaalinen
black out. Tehtiin HOMO!a ja koulussa harjoiteltiin Lokkia samaan
aikaan. Mulla oli pää täynnä molempia tekstejä. Koskaan ei
kannata tehdä niin, että juuri kun on menossa lavalle, alkaa
miettiä että mitenköhän se laulu mahtoikaan alkaa. Ykskaks et
muistakaan mitään! Meikäläinen meni lavalle, ensin tuli kohtaus
jossa en ollut varmaan yhtään läsnä, kun koko ajan mietin sitä
biisiä. Menin ramppiin ja viimeinen repliikki, ja sitten lähti jo
biisin alkusoitto. Aloin laulaa Paavilaisen Annan säkeistöä, koska
se tuli mieleeni. Kapellimestari Jussi Tuurna oli varmaan ainut joka
mokani huomasi, sanoi vaan että tule seuraavalla kerralla rohkeasti
katsomaan täältä nuoteista, tämä tyylilaji kestää sen kyllä.
Yleisö varmaankin vaan ihmetteli, että mitä noi veivaa tuota samaa
säkeistöä molemmat. Mutta tästäkin selvittiin ja maailma ei
kaatunut!”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Kerronpa vaikka yhden lapsuusmuiston. Kaverini
Villen kanssa lähdettiin koulusta ja Villen äiti ihmetteli, että
missä oikein on oltu kun kesti niin kauan. Kolme tuntia varmaan meni
matkassa. Reitin varrella hiekkatien vieressä meni oja ja koko
matkan me uitettiin pikkuisia veneitä siinä virrassa, siinähän se
aika kului mukavasti. Sillä reitillä mä usein potkiskelin
jääkalikkaa, otin sen matkaani koulun pihasta ja koko 1,5 km matkan
potkiskelin sitä samaa kalikkaa. Lopulta se oli ihan pieni pallo
vain ja siinä vaiheessa olin jo niin kiintynyt siihen, että laitoin
sen ulko-oven viereen ja sanoin sille 'Nähdään taas!' ”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Syyskuun 23. on ensi-illassa
Kansallisteatterissa Nummisuutarit, Janne Reinikainen ohjaa.
Sotilaspoika kiertelee Porissa ja Lahdessa. Ensi kesänä on taas
Saimaan Teatteri.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Ei mulla mitään bravuureja ole, mutta aika hyvin mä
imitoin Kipparikvartettia!”, naurahtaa Johannes ja sitten lauletaan
Kaunista Veeraa pätkä yhdessä.
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Lucky Luke! Se pystyy
yhdellä kädellä käärimään sätkää ja toisella kädellä
ampumalla rikkomaan setelin kolikoiksi, ja sillä on frendinä puhuva
hevonen.”
Jos saisit viettää
päivän naisena, miten viettäisit sen päivän? ”Olisi tosi
siistiä lähteä mekko päällä vaan kävelemään jonnekin.
Haluaisin juosta pellolla tukka hulmuten, mennä avoauton tai
motskarin kyytiin. Sivuvaunuun! Mennä tansseihin. Olisi kiva jutella
tyttöporukassa, mennä tyttöjen saunailtaan ja kerrankin tietää,
mistä siellä oikein puhutaan. Joskus oon ollut ainoana poikana
tyttöporukassa ja oon huomannut, että keskustelussa on paljon
nopeampi tahti! Aiheet vaihtuu lennossa ja mä en pysy mukana.
Kundiporukassa jäädään jauhamaan ekaa aihetta ja tyhjennetään
se, ja sitten vasta siirrytään seuraavaan.”
Jos ihminen menisi
talviunille syksyllä ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Mä ottaisin kielikirjan ja opiskelisin jonkun kielen.
Hapankorppuja ja voita pitäisi olla ja jotain hyvää teetä. Voi
vitsi kun backgammonia ei voi pelata yksin! Heeeei, mä ottaisin mun
View Masterin ja paljon kiekkoja. Ostin just Juvan kirppikseltä
sellaisen ja 40 kiekkoa, ai että mikä löytö!”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Kiikarit, lannevaate ja
riippumatto.”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai aikakauteen,
minne matkaisit? ”Mä menisin Konstantinopoliin. Egyptikin
kiinnostaa ja faaraomeininki. Haluaisin nähdä faaraomeiningit
livenä, kuulostaapa hassulta. Haluaisin käydä vilkaisemassa
jurakautta ja nähdä dinosauruksia. Se oli skidinä niin kova juttu.
Jos olisi sellainen pensasnaamioasu, josta voisi turvallisesti
tirkistellä ilman, että joku saurus söisi mut.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Lähden bänditreeneihin, meillä on Hangossa keikka
lauantaina.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Ihme
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Kauhu
Mikä sytyttää
sinut? - Lämpö
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Arvottaminen
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Kyllä mä vittua käytän aika paljon...
Mitä ääntä
rakastat? - Veden liplatusta
Mitä ääntä
inhoat? - Sitä kun moottoripyörä ajaa ihan korvan vierestä.
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Meribiologi
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Benjihyppääjän köydenkiinnittäjä
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tulit hyvään aikaan!
Piristipä päivää, kun huomasin tämän ilmestyneen blogiisi! Oli mielenkiintoista luettavaa, kiitos oikein paljon haastattelutoiveen toteuttamisesta! :)
VastaaPoistaKiitos itsellesi ja ole hyvä :)
Poista