Tätä haastattelua
on yritetty sovitella aikatauluihin jo parin vuoden ajan, ja aina
menivät suunnitelmat ristiin. Koko homma alkoi saada jo
huvittaviakin piirteitä, kunnes sitten onnisti ja vihdoinkin
tapasin Toni Harjajärven marraskuun loppupuolella 2018
Panimoravintola Bruuverissa Kampin Kauppakeskuksessa Helsingissä.
Tällä hetkellä Toni on isossa roolissa Kansallisteatterissa
näytelmässä ”Kissani Jugoslavia”.
Vuonna 1982
syntynyt Toni on horoskoopiltaan skorpioni. ”Kuusamosta oon
kotoisin, Meskusvaarasta. Ala-asteen kävin siellä, koulumatkaa oli
300m. Koulussa oli yhteensä 40-50 oppilasta ja luokkia oli
yhdistetty - esimerkiksi 1-2, 3-4 ja 5-6 oli samaa luokkaa. Koko
ala-asteen ajan mua vuotta ylemmällä luokalla oli vain yksi
oppilas! Kuusamossa kävin yläasteen ja sitten menin kauppakouluun,
oon merkonomi. Lukiota en oo käynyt. 19-vuotiaana muutin Kuopioon.
Muuten oon asunut akselilla Tampere-Helsinki-Kotka ja nyt asun taas
Helsingissä.”
Mitä teet
vapaa-ajallasi? ”Tykkään käydä keikoilla mahdollisimman paljon,
musankuuntelu ja keikat kiinnostaa kovasti. Elokuvissa käyn
mielelläni, viimeksi kävin katsomassa Bohemian Rhapsodyn. Oli siinä
muutama kohta, missä teki mieli alkaa rokata katsomossa, mutta
suomalaisittain tiiviisti pysyin penkissä. Koirani Varpun kanssa
tykkään tehdä pitkiä rauhallisia kävelylenkkejä.”
Mitenkäs
soittotaito? ”Osaan soittaa kitaraa jonkun verran. Mulla on
vasemmassa kädessäni pieni hermovika ja se haittaa soittamista
nykyään. Rumpuja soitan myös. Nätyllä kurssini pojat olivat
kaikki tosi musikaalisia ja osasivat soittaa kaikkea muuta paitsi
rumpuja, mä ryhdyin sitten rumpaliksi.”
|
Toni ja mä |
Mikä on ”salainen
paheesi”? ”Uuuuuu! Suklaa on mulle herkkä paikka, mutta ei tää
kyllä salaisuus ole. Nyt on ihanaa, kun Maraboulta on tullut
takaisin Pigall-patukka, oon sen parissa fiilistellyt tässä. Brejk
on myös suosikkini. Raakasuklaa, tumma suklaa… kaikki käy.”
Mitkä asiat ovat
sydäntäsi lähellä? ”Minulle tärkeät ja rakkaat ihmiset,
koirani Varpu, luonto, raitis ilma, metsä (ja metsäharavointi
hahah), eläimet yleensä, taide, elokuvat, teatteri, musiikki…”
Mitkä ovat
vahvuutesi näyttelijänä? ”Mielestäni oon aika tasavahva –
pystyn tekemään ja oon tehnyt komediaa, musikaaleja, draamaa,
lastenteatteria. Kaikkeen pystyn ja myös haluan tehdä. Mulla on
aika hyvä muisti. Jos ohjaaja antaa palautetta ja tekee korjauksia,
mun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja vaan hyvin tallentuu mieleeni
kaikki se, mitä mulle sanotaan. Ja jos harjoituksissa tapahtuu joku
pienikin muutos, mä kyllä muistan sen sitten seuraavalla kerralla.
”Oon vahva yleispelaaja, jolla on hyvä muisti”, näin
tiivistettynä.”
Onko sinulla jotain
erikoistaitoja/kikkoja? ”No, mä oon break dancea harrastanut
nuorempana ja vuonna 2001 tuli voitettua SM-kisoissa show-sarja
kuusamolaisen break dance -porukka YBC:n kanssa. Teatterihommat vei
eikä enää oo tullut juuri tuota harrastettua, mutta kyllä mä
edelleen osaan käsilläni seistä ynnä muuta. Onko tää nyt sitten
varsinainen erikoistaito...” tuumaa Toni vaatimattomasti. Onhan se!
Tykkäätkö
kokata? ”Joo, silloin tällöin. Mun ”bravuurini” on
tomaatti-mozzarella-pasta, sitä mä teen aika usein ja se maistuu
tosi hyvälle. ”Lapin ukon keitto” on toinen, siihen tulee mm.
poroa ja Koskenlaskija-sulatejuustoa. Kyllä mä hyvää lohikeittoa
osaan tehdä myös! Tykkään valmistaa aamupalaa rauhassa,
nautiskella siitä ja juoda kahvia, kun ei ole kiirettä mihinkään.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Olis tosi siistiä, jos
osaisi skeitata ihan törkeen hyvin! Teinivuosina tuli skeitattua
enemmänkin, sitten tuli pitkä tauko. Nyt on tullut taas kesäisin
harrastettua sitä, ja talvella lumilautailua. Ja olisko jotain muuta
… osaispa lukea nuotteja! Jotain sointuja osaan katsoa, mutta en
muuta.”
Mikä on ollut
toistaiseksi haasteellisin työsi? ”Varmaankin Martin McDonaghin
”Tyynymies” Tampereen Työväen Teatterissa. Kannisen Mikko
ohjasi, lisäksi mukana oli Riku Suokas, Tomi Alatalo ja Petra Ahola.
Tein siinä Katurianin roolin ja se kuuluu siihen sarjaan isoja
rooleja, joissa ollaan koko ajan lavalla. Järkyttävä määrä
tekstiä. Mulla oli ainakin neljä vartin monologia siinä. Lisäksi
se oli mun opinnäytteeni, mun eka iso roolini koulun ulkopuolella,
tyylilajit vaihteli - ja mehän vedettiin siitä muutama esitys
englanniksikin. Se oli aika jännää… Puolet treeneistä vedettiin
suomeksi ja puolet englanniksi. Niitä englanninkielisiä esityksiä
oli ripotellen siten, että ensin oli yksi ja sitten saattoi olla
kolme viikkoa taukoa ennen seuraavaa kertaa. Haastava juttu
monessakin mielessä.”
”Sitten oon
tehnyt yhden pikapaikkauksen, Kotkan Keisarikunta-musikaalin
pääroolin. Mulla oli käytännössä 1,5 päivää aikaa opetella
rooli. Biisejä vähän siirreltiin muiden laulettavaksi. Yöunet jäi
kyllä aika vähiin, mutta hyvin se lopulta meni. Sen jälkeen oli
sellainen olo, että kun mä tästä selvisin, niin selviän kyllä
ihan mistä vaan!”
|
Kissani Jugoslavia (c) Tommi Mattila |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai jollain muulla taiteellisella alalla olevia?
”Ei oikein muita, mutta Kansallisteatterin näyttelijä Maria
Kuusiluoma on äitini pikkuserkku.”
Mistäs sinulla
teatterihommat sitten lähtivät? ”Olin jo lapsena sitä mieltä,
että musta tulee isona näyttelijä. Katselin jo silloin paljon
elokuvia ja ajattelin, että tuota mäkin haluan tehdä. Koulun
joulujuhliin tehtiin ohjelmaa ja olin niissä mukana, tuntui jotenkin
luontevalta, kivalta ja helpolta olla lavalla. Vähän se sitten jäi,
teini-ikäisenä pyöri ihan muut asiat päässä kuin se, mitä
haluan tehdä isona. Häsläsin menemään vaan. 18-vuotiaana satuin
olemaan tilanteessa, jossa Kuusamon Näyttämölle oltiin
suunnittelemassa näytelmää Siunattu hulluus, ja porukasta puuttui
yksi. Vieressäni istunut nainen sanoi, että tässä on teille
näyttelijä! Okei, mikäpäs siinä! Menin mukaan ja muistin taas,
miten paljon tykkään näyttelemisestä. Siitä lähti iso pyörä
pyörimään. Siviiliminäni ei tykkää pitää showta päällä,
mutta lavallaolosta mä nautin täysillä.”
”Lapsena kyllä
hain huomiota kaikin tavoin ja jos mikään muu ei auttanut, sitten
lähti vaatteet. Hahhahah! Kaikki keinot käyttöön, rasittavuuteen
asti. Siitä taipumuksestani oon onneksi päässyt eroon vanhemmiten.
Pitäisköhän ottaa taas haltuun?” nauraa Toni.
Muistatko mitään
kouluaikaisia roolejasi? ”Muistan kyllä! Yhden näytelmän muistan
hyvin selkeästi – sen nimi oli ”Riihitontun tupakkalakko” ja
meillä on kotona siitä VHS-taltiointikin. Olin tietysti pääroolissa
riihitonttuna ja hän oli päättänyt lopettaa tupakoinnin. Juoni
oli siinä. Ai että. Taisin olla 10-vuotias silloin. Siinä oli
laulukin heti alkuun : ”huh huh huijaa kyllä ottaa keuhkoon, köh
köh, oooottaaaa keeeeuhkoon, vaikka kiire lahjojen ois
jaaakooon, köh köh, oooliiis jaaaakooon...” ja sitten
lisää yskimistä ja kröhimistä, ja sitten monologi. Nyt tämä
tupakanpoltto saa kyllä loppua, ja sitten heitin röökit seinään.
Aika eeppinen rooli, eikös vaan!” hekottaa Toni, ja muistelee
lisäksi nokkahuilukuoroa kouluajoilta.
”Rippikouluisosena
oon ollut muuten myös, ja siellä tykkäsin tehdä iltaohjelmaa!
Sketsejä ja kaikenlaista.”
Missä vaiheessa
sitten tuli mieleen, että näyttelemisestä voisi tulla ihan
ammatti? ”Kuten sanoin, lapsena jo ilmoitin haluavani näyttelijäksi
isona. Kuopioon muutettuani hain Kuopion Ylioppilasteatteriin ja
pääsin mukaan, ja siellä mä tapasin ihmisiä, jotka olivat
hakeneet TeaKiin tai Nätylle, josta kuulin silloin ekaa kertaa.
Siinä vaiheessa nousi mieleeni, että kyllä mäkin aion hakea.
Pääsin Nätylle heti ensiyrittämällä ja samaan aikaan kuulin
olevani jatkossa TeaKin pääsykokeissakin, mutta mulla oli jo niin
hyvä fiilis Nätystä ja koko kurssistani ja kaikista tyypeistä,
että soitin TeaKiin etten enää ole hakuprosessissa mukana. Vuosi
oli 2004 ja valmistuin 2009.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Sen nimi oli ”Tuliko minusta
sittenkään hyvä näyttelijä”, siinä oli juttua henkilöhahmon
rakentamisesta ja kaikenlaista mahdollista. Tyynymiehestä oli
juttua. En ole lukenut sitä uudestaan koskaan, en ole kehdannut. Se
muuten alkoi Arnold Swatzeneggerin lainauksella ”Roolin
rakentaminen on kuin miekan takominen, rauta pitää pakottaa
vääntymään”. Conan Barbaarin kommenttiraidalta napattu
lainaus.”
Onko sinulla
koskaan ollut vaihtoehtoa B? ”Merkonomiksi opiskelin kyllä, mutta
se oli ihan… mä olin tosin huono koulussa aina. Lukio mulla oli
ekana vaihtoehtona, mutta mulla oli niin huono keskiarvo etten
päässyt sinne. Kaikki kaveritkin haki kauppikseen, niin mäkin
sitten. Niihin aikoihin laskettelin paljon ja niin lasketteli
kaveritkin, sinne vaan. Kävin kuitenkin koulun loppuun, vaikka se
välillä tuskallista olikin. Elokuva-ala mua kiinnosti ja lähinnä
ohjaaminen tai leikkaaminen. Ennen Nätyä mä hain Lapin Yliopistoon
audiovisuaaliselle puolelle, en päässyt. Elokuva-ala mua kiinnostaa
edelleenkin, mutta ei työn puolesta enää. Nätyn aikoina tuli
Koskisen Teemun kanssa ohjattua yksi juttu ja kurssikavereitamme
näytteli siinä, se oli yksi Jussi Kylätaskun näytelmä. Oli
hauska kokeilla ohjaamista.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Mulla kaikki liittyy vahvimmin siihen tunteeseen,
miltä musta tuntuu kun oon lavalla. Siviilissä oon vähän ujo, ja
mä nautin siitä, että esiintymistilanteessa mä pääsen kaikista
estoistani pois. Näytteleminen on mulle kokonaisvaltaista, se tuntuu
hyvältä ja saan siinä useimmiten tuntea olevani tietynlaisessa
flow-tilassa koko esityksen ajan. Aiemmissa jutuissani
(skeittaaminen, breikkaaminen, lätkä, futis) oon saattanut kokea
flow-hetkiä ajoittain, ne kestävät muutaman sekunnin ja sitten
ovat ohi. Teatterissa nämä hetket toistuvat jokaisessa esityksessä
ja kestävät välillä koko näytöksen ajan. Jotain selittämätöntä
siinä on. Kaikki tuntuu luonnolliselta ja siltä, että tätä mun
kuuluu tehdä.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Ehkä se on joku sellainen,
ettei kannata kiukutella asioista, joille ei voi mitään. Ei kannata
pilata päiväänsä vaikkapa huonon sään takia, noin elämässä
yleensä. Ja jos teatterissa on nimenomaan yhdessä sovittu, että
tämä tehdään nyt näin, ei kannata alkaa vänkäämään vastaan.
Teatteri on ryhmätyötä. Turhista ei kannata murehtia eikä
pahoittaa mieltään.”
|
Puhdistus/Kotkan KT (c) Tommi Mattila |
Onko sinulla omia
”esikuvia”, joita olet erityisesti ihaillut tai arvostat? ”Daniel
Day-Lewis, Heath Ledger… Denzel Washingtonilla on ollut paljon
hyviä juttuja. Ei näistä kukaan mulle mikään esikuva ole ollut,
mutta heissä on ”sitä jotain”. Kate Winslet on upea, samoin
Meryl Streep! Suomalaisista Martti Suosaloa oon ihaillut, hän on
hyvä sekä leffoissa että näyttämöllä. En silti lähtis
kopioimaan Martin tyyliä näytellä, se on hänen tapansa eikä
toimi välttämättä muilla ja mulla. Rokkareista Kurt Cobain oli
mulle kova juttu ja isoin kaikista, varsinkin teini-iässä. Dave
Grohl. Freddie Mercury tietysti. Hänen energiassaan ja
valovoimaisuudessaan oli jotain täysin uniikkia.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Swartzenegger! Hahah. Se olisi niiiin siistiä. Sen
jälkeen voisin jäädä eläkkeelle.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Olisko se niin,
että minä omalla äänelläni laulaisin jonkun kanssa dueton? Siinä
tapauksessa en ainakaan valitsisi Lady Gagaa. Mut jos oikein
fantasioidaan, niin lähtisin ruotsalaisbändi Ghostin laulajan
kanssa vetämään ihan saatanallista duettoa. Samanlaisissa
esiintymisasuissa.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Kuopion Kaupunginteatterissa oon
ollut yhdessä jutussa avustajana; kouluaikoina tuli oltua
Kirjurinluodon Kesäteatterissa Porissa, Törnävän Kesäteatterissa
Seinäjoella, Vartiovuoren Kesäteatterissa Turussa (Risto Räppääjää
esitettiin myös Turun Kaupunginteatterissa), Pyynikin
Kesäteatterissa Tampereella; Tampereen Työväen Teatterissa, Kotkan
Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa. Koulujutuilla on
vierailtu siellä sun täällä, Italiaa ja Venäjää myöten.
Työviksen aikoina Sirkku Peltolan ”Pieni raha” vieraili
Bratislavassa ja ”Lämminveriset” Washington D.C.:ssä asti!”
Mainitse muutama
roolityö tai koko proggis, joka on ollut jollain tavalla sinulle
tärkeä. Taisit jo jotain mainitakin. ”Tyynymies pitää
ehdottomasti mainita tähänkin, se oli eka ammattijuttuni ja siinä
oli kaikenlaista. Kouluaikojen jutut oli kaikki omalla tavallaan
tärkeitä, mutta haluan nostaa sieltä esiin näytelmän ”Mestari
ja Margarita”. Olin sitä ennen kaikki roolini vetänyt aika isolla
energialla ja tässä jouduin luottamaan muihin asioihin, se oli
mulle opettavainen juttu. Olin siinä Wolandin eli Saatanan roolissa.
Tietty eka juttu Kuusamon Näyttämöllä oli tärkeä, se Siunattu
hulluus. Työviksessä kaikki Sirkku Peltolan jutut, tykkäsin olla
niissä mukana. Sudenmorsian! Next to Normal oli laulullisesti iso ja
tärkeä juttu, Eeva Kontu jeesasi mua siinä ja hänen avullaan sain
sen toimimaan. Kotkan ”Sugar”. Vadelmavenepakolainen, jossa mulla
taisi olla 37 roolihahmoa. Paljon tärkeitä juttuja! Tämä ”Kissani
Jugoslavia” nyt tietenkin. Oon päässyt kyllä monipuolisesti
tekemään kaikenlaista.”
Lämmöllä
muistelimme myös Kotkan ”Saturday Night Feveriä”, jossa Tonin
roolihahmo pääsi vetäisemään mielestäni ehkä koko musikaalin
tykeimmän biisin eli ”Musta yö” (BeeGeesin Tragedy)
asiaankuuluvin discomuuvein ja asuin varustautuneena.
Mitä on sinun
mielestäsi teatterin taika? Voiko sitä selittää? ”Jotenkin se
liittyy siihen hetkeen kun valot himmenee, ”kongi kumahtaa” ja
esitys alkaa, ja siihen kun esitys päättyy. Keskittymistaso nousee
kaikilla, samassa tilassa kaikki elävät samaa hetkeä. Siinä on
teatterin taika mun mielestäni.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Hmmm, erilaiset fiilikset inspiroi mua. Välillä
mä haen inspiraatiota leffoista ja niiden tunnelmasta, mutta
useimmiten käy niin, että parhaat ideat saan yllättäen kadulla
kävellessä tai ihan missä tahansa muualla kuin mitä ennalta oon
ajatellut. Kaikki liittyy kuitenkin mun omaan fiilikseeni, tylsyyskin
voi inspiroida ja saa toimimaan uudella tavalla. Kannattaa pitää
silmät ja aistit auki.”
Tässä vaiheessa
menevät pasmat molemmilla hetkeksi sekaisin, sillä taustalla alkaa
radiosta yllättäen soida Bohemian Rhapsody… sattuipas sopivasti.
Haastattelija jo viritteli ilmakitarasooloa. Biisistä
inspiroituneena keskustelimme lähes vartin Freddie Mercurystä,
Queenista ja Nirvanasta.
|
Ylpeys ja ennakkoluulo/Kotkan KT (c) Tommi Mattila |
Asiasta toiseen.
Podetko ramppikuumetta? ”Totta kai vähän, sillä se kuuluu
asiaan, mutta ei mulla mitään isompaa ramppikuumetta ole.
Tyynymiehen englanninkielisiä vetoja jännitin niin paljon, että
oltiin aika rajoilla kyllä silloin. Ei tuntunut enää kivalta.
Sopiva jännitys on ihan voimaannuttavaa, se ei jäädytä eikä
ahdista. Tykkään siitä pienestä kutinasta ja tärinästä, joka
mulla on.”
Onko sinulla omia
rutiineja/rituaaleja, joita teet ennen esitystä? ”Mun pitää
saada riittävästi raitista ilmaa ja kropan pitää olla auki.
Äänenavaus, venyttely ja syvään hengittely on tärkeää, ne on
aika lailla vakiintuneet. Nätyn aikoina mulla oli kaikenlaisia
ihmeellisyyksiä esityksiin liittyen, tietyssä kohdassa aina
punnersin takana esimerkiksi, nyt oon pyrkinyt kaikesta tuollaisesta
tietoisesti pois.”
Kerro joku
legendaarinen sählinki. ”Kotkassa oli Eirtovaaran Mikan ohjaama
”Muumio” ja siinä mulla oli Leskisen Antin kanssa kohtaus, jossa
kohtauksen päätteeksi leikkaan sapelilla Antilta pään irti,
irtopää pyörähtää lattian poikki ja niin edelleen. Muuten meni
kaikki hyvin silläkin kertaa, mutta mulla ei ollutkaan sapelia
mukana! Asettelin Anttia tapani mukaan hyvään asentoon ”Mene
siihen ja ota hyvä asento”, näytelmän käsikirjoittajakin oli
muuten katsomassa sillä kertaa ja jatkoin ”ole siinä ja odota
hetki”, kävin kipaisemassa tarpeistopöydän luona ja palasin
sapelin kanssa hahah. Kukaan ei huomannut mitään, hienosti pelattu
aikaa. Ylpeyden ja ennakkoluulon viimeisen esityksen loppupuolella
mun piti sanoa, että ”Haluaisitteko jäädä nauttimaan
päivällistä ennen kuin jatkatte matkaanne?” ja sanoinkin, että
”… ennen kuin matkatte jatkaanne?” Huomasin kyllä mitä tuli
sanottua, mutta ehti kulumaan sen verran aikaa, etten enää ehtinyt
korjaamaan sanojani ja yleisöä nauratti ja muakin alkoi naurattaa.
Sugarissa oli yksi duetto Koskisen Teemun kanssa ja kerran mulla
unohtui sanat ihan täysin, muistin vain yhden lauseen ja sitä
toistin sitten koko ajan. Teemu ihmetteli vieressä, että mitäs
vittua nyt tuo oikein laulaa… Tämmöistä! Kotkassa Puhdistuksessa
ryntäsin ase kädessä väärässä kohdassa lavalle kesken Leskisen
Antin monologin, olin unohtanut aseen ja ryntäsin sitä hakemaan ja
mun piti tulla lavalle monologin loputtua. Lavalla oli hiljaista ja
ajattelin, että apua mun isku on mennyt jo. Myöhemmin pahoittelin
Antille sitä, että olin tullut myöhässä ja hän vastasi, että
ei ollut monologinsa puolivälissä vielä edes...”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Maalta kun oon kotoisin (meiltä oli 10km Kuusamon
keskustaan)… mentiin Viitasaarelle sukulaisten luo kylään. He
asuivat rivitalossa, joka oli pienestä maalaispojasta hirmuisen
ihmeellistä ja uutta. Olin ulkona leikkimässä ja ykskaks tuli
vessahätä, sitten vaan juoksemaan sisään ja vessaan. Olin niin
pieni vielä, että huutelin pyyhkimään, pyyhkimään ja vessan
oven aukaisee joku ihan tuntematon nainen. Olin mennyt väärään
asuntoon, kun kaikki näytti ulkoapäin samalta! ”Kenenkäs poikia
se sinä olet?” hän kysyi. Pyytelin anteeksi ja lähdin
pyyhkimättä siitä muualle. Terveisiä Kuusamosta, hahahahhah
tosiaan. Kyllä mua jälkeenpäin vähän heti nauratti. Tämmöinen
hyvä muisto tuli ekana nyt mieleeni.”
Tulevia rooleja?
”Nyt ei ole muuta tiedossa toistaiseksi, tulevaisuus on ihan auki.
”Kissani Jugoslavia” jatkaa Kansallisteatterissa pitkälle
kevääseen, ”Ihmisen osa”-elokuvassa mulla on pari replaa ellei
niitä oo leikattu pois, ja Nälkäteatterin kanssa esitetään
Pukkilaa Tomi Alatalon ja Juha Hurmeen kanssa.”
No niin, Pukkilasta
päästiinkin sitten puhumaan Volter Kilven Alastalon
salissa-teoksesta, jonka olin saanut luettua loppuun saman viikon
alussa.
|
Sugarin daameja/Kotkan KT (c) Snoopi Siren |
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Tuutti maistuu kylmänäkin kesäpäivänä!”
Mitä haluaisit
sanoa nuorelle itsellesi täältä? ”Eeeen mä oikein tiedä, mä
oon aika tyytyväinen. Koulussa olin huono, mutta en mä koskaan
pinnannut. Istuin vaan pulpetissa ja ajatus harhaili ties missä.
Olisin voinut edes vähän kuunnella, mistä puhutaan. Voisin sanoa,
että ”Ehdit kyllä! Koita vähän rauhoittua ja kuunnella.” En
mä oikein muuta halua täältä ohjeistaa.”
Osaatko imitoida
ketään? ”En välttämättä osaa imitoida jotain tiettyä
tyyppiä, mutta jos näen jonkun toisen imitoimassa jotain toista,
niin sitä mä osaan! Tajuan ne asiat sieltä, miten imitoidaan. Sean
Connery on mun bravuurini, Star Warsista Yoda ja Simpsoneista Krusty
the Clown.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla, ja miksi?
”Mä olisin varmaankin Matrixin Neo. Olisi hienoa, jos saisi ladata
päähänsä kaikenlaista tietoa, taitoa ja asiaa.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi supervoimasi ja hahmosi
nimi? ”Olisi siistiä, jos pystyisi teleporttaamaan mihin tahansa
itsensä ja kaikki asiat ja henkilöt, joihin kosken. Jalkapohjia ei
laskettaisi, koska sitten tulisi aina lattia mukana ja se ei olisi
kivaa. Jonossa mentäisiin käsi kädessä pitkässä letkassa ties
mihin, heh. Tätä voisi hyödyntää niin, että huomaisi jollakin
aseen, teleporttaisi itsensä siihen viereen, nappaisi aseen pois ja
teleporttaisi itsensä takaisin. Hahmon nimi olisi tietenkin
TELEPORTARTOR, vitsi että kuulostaakin hyvältä. Pakko lausua
uudestaan. Teleportartor. Vaaran tuntua! Vaikeaa lausua nopeasti
kyllä. Mulla olisi pari antennia päässä ja paidassa olisi iso
T-kirjain. Se voisi tarkoittaa myös Tonia, mutta kukaan ei tiedä
mitä se T oikeasti tarkoittaa… Vihreä teletappiasu antenneilla ja
T-kirjaimella hahahha.”
Jos ihminen menisi
talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Tietysti jotain juotavaa eli vettä pitäisi olla ainakin.
Veikkaan, että suuta kuivaa jos on ensin nukkunut muutaman
kuukauden. Lämmintä ja pehmeää siellä olisi, helpostisyötävää
ruokaa, elokuvia, musiikkia...”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
aikakauteen fiilistelemään, minne menisit? ”Haluaisin nähdä
Queenin keikan livenä vuonna ´82 eli silloin kun synnyin, Nirvanaa
mä menisin myös katsomaan. Pink Floydin ja Jimi Hendrixin keikalle
myös, kunnon kiertue! Colosseumilla voisin yhtenä iltana piipahtaa
ihan mielenkiinnosta, en tosin tiedä pystyisinkö siellä mitään
katsomaan. Niin, ja menisin myös ´95 Globeniin katsomaan
MM-finaalia! Vai olisiko se niin hienoa kun tietää lopputuloksen?
Jätän tän sittenkin väliin ja menen katsomaan Hamletin
kantaesitystä.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisiin esitys, millainen se olisi? ”Teatterin ja
musiikin keinoin saisi parhaiten irti mun elämästäni. Yleisön
saapuessa teatterilla aulassa olisi breikkausta ja skeittiramppia,
teatterin pihalla olisi half pipe -lumikouru. Vai olisko ne
esityksessä mukana? Itse esityksessä olisi paljon musiikkia ja
hirveesti liioittelua Mötley Crüen Törkytehtaan tyyliin. Todella
älytöntä rokkitähtikuvaa mun elämästäni, joka ei ollenkaan
pitäisi paikkaansa. Outoja musiikkikohtauksia lähtisi ihan
tyhjästä. Loppu olisi koskettava ja ihmiset poistuisivat
liikuttuneina. Kokonaisfiilis esityksestä olisi kuitenkin tosi
positiivinen. Mun roolissani olisi TOM HARDY!”
Toni Harjajärvi ja
Tom Hardyhan on melkein sama asia.
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Mä käyn syömässä jotain, haen pullon viiniä ja
alan odottaa illan keikkaa. Oon menossa Tavastialle illaksi.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Varpu
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Persereikä
Mikä sytyttää
sinut? - Tuli
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Kylmyys
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Aaltojen ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Palohälytin
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Lentohyppääjä, mikä se nyt on hahah
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Poliitikko
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Herraisä!