Matti Onnismaan tapasin maaliskuun
loppupuolella 2013 Helsingissä Tennispalatsin William
K-ravintolassa.
Matti on syntynyt vuonna 1959 ja
horoskooppimerkiltään hän on vaaka. ”Tulikin mieleeni, että tän
päivän Ilta-Sanomissa oli oikein loistava horoskooppi : ”Peilistä
katsoo paljon parempi mies kuin mitä itse kuvitteletkaan”. Se oli
mielettömän positiivinen, yleensä mä en edes lue niitä, mutta
tuossa sinua odotellessani nyt luin”, Matti kertoo nauraen.
”Oon Tampereelta kotoisin. Mä olen
virallisesti syntynyt Nokialla Pitkäniemen mielisairaalassa, sit me
muutettiin sieltä Nikkilään (se on Sipoon keskus), siellä
oli siihen aikaan Pohjoismaiden suurin mielisairaala. Mun äitini on ammatiltaan psykologi. Sieltä me muutettiin Järvenpäähän, ja sieltä
muutin itsekseni Helsinkiin. Lisäksi oon asunut Orivedellä,
Lahdessa ja Kokkolassa, Tampereellakin pitkän aikaa. Tällä
hetkellä asun taas Helsingissä.”
Mitä harrastat? ”Mä harrastan
intohimoisesti frisbeegolfia. Se alkoi niin, että mentiin Turkuun
Tukkijoella-näytelmän harjoituksiin ja sit mentiin vaan
kokeilemaan. Mulle se kolahti heti ihan täysin, mikään laji ei oo
aiemmin mua niin koukuttanut. Tän freelancer-elämän hyviä puolia
on se, että päästään radalle heti aamusta. Se on nykyään niin
järjettömän suosittu laji, että iltaisin siellä on ruuhkaa jopa
jonoksi asti”, Matti päivittelee.
Mitä sanoisit ammatillisessa mielessä
vahvuudeksesi tai erityistaidoiksesi? ”Ei mulla oo mitään
erityistaitoja sillai. Oon harrastanut ratsastusta, oon ajanut
ammatikseni rekkaa, ne ainakin on tavallaan erityistaitoja jonkun
mielestä, mutta ei oo siis mitään muuta. Kyllä mulla cv:ssäkin
tai jossain liiton sivulla lukee se ratsastus, ja se
yhdistelmäajokortti on mainittuna. Kuka sitä sitten ymmärtääkään,
sehän on vaan jono kirjaimia. Siitä on ollut kyllä töissä hyötyä
muutaman kerran, valitettavan harvoin tosin.”
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit oppia? ”Haluaisin osata soittaa jotain instrumenttia,
soittaa ja laulaa. Taikatemppuja olisi kans mukava osata. Oon mä
julkisesti soittanut kitaraakin yhdessä biisissä, mutta sitä ei
kyllä voi laskea soittamiseksi vaan pikemminkin rämpyttämiseksi.”
Löytyykö suvustasi muita tällä
alalla olevia? ”Ei oo muita. Vaarini oli kuoronjohtaja, isä oli
jonkinlainen harrastajanäyttelijä, ja sekin mulle selvisi vasta sen
jälkeen kun olin itse hurahtanut tähän hommaan. Ei niistä paljon
puhuttu. Kävi vaan ilmi, että isällä oli oikeasti jotain
ambitioita alaa kohtaan, mutta siihen aikaan 50-luvulla oli vaan
pakko valita porvarillinen ammatti, eikä voinut lähteä
haihattelemaan. Isä oli harrastajateatterissa Porissa, asuivat
siellä ennen syntymääni. Sitten hän oli ilmeisesti Tampereella
näyttämöllä myös jonkun verran, mutta noista on aika vähän
tietoa. Kuningas Learia hän on kuulemma esittänyt Porissa
alkuperäiskielellä, se on kyllä aika kova juttu. Ei ollut tosin
kuningas itse, mutta kuitenkin...”
Milloin kiinnostuit teatterista ja
näyttelemisestä? ”Mulle kävi niin, että mä olin työtön
rekkakuski ja lorvin täällä Helsingissä, ja vastasin sitten
yhteen lehti-ilmoitukseen. Ohjelma-avustajat ry haki jäseniä ja
siinä oli täkynä, että voi päästä televisioon yleisöksi ja
saa vielä samalla palkkaa. Se pieni palkanmaksu oli mulle siinä se
täky, että olisi edes jotain työtä ja saisi jotain palkkaa. Asuin
täällä Hesassa siis silloin, se taisi olla vuosi 1981. Sit
Kansallisteatterista soitettiin, ne tarvitsi avustajia sellaiseen
”homonäytelmään”. Ei ne kyllä esitelleet sitä niin, mutta se
näytelmä kertoi homoista, ”Vaaleanpunainen kolmio” oli
nimeltään se. Juutalainen ja homo tapaavat keskitysleirillä ja
rakastuvat. Muutamia avustajia oli kieltäytynyt töistä tässä
näytelmässä koska pelkäsivät saavansa tietynlaisen leiman
otsaansa. Mä aattelin vaan että työtä, totta kai mä otan sen
vastaan! Mä en tiennyt näyttelemisestä mitään, koska mulla ei
ollut mitään suhdetta teatteriin aiemmin. Siellä sitten
harjoitusten myötä ja ensi-illassa viimeistään mulle valkeni,
että nyt mä olen löytänyt kotini. Tuli hyvin vahva valaistumisen
hetki siitä, että nyt mä tiedän mitä mä elämässäni haluan
tehdä. Siitä se sitten lähti. Pyrin harrastajateatteriin ja siitä
Lahden Kansanopistoon, ja sitä kautta pääsin harjoittelijaksi
Kokkolaan.”
”Pyrin kymmenen kertaa
teatterikouluun, mutta en koskaan päässyt. Hain sekä TeaKiin että
Nätyyn, yhdeksän kertaa putosin heti ykkösvaiheessa ja kerran
pääsin kakkosvaiheeseen. Se jos mikä osoitti suurta lahjakkuutta,
heh heh! Mä olen niin infernaalinen jännittäjä ja ujo, ja häpeän
kynnys on niin törkeän korkea, se on varmasti ollut suurin syy
siihen, etten ole päässyt sisään. Julkinen esiintyminen on mulle
ihan horroria. Mä en esimerkiksi pidä puheita ikinä missään,
vaikka välillä tekisi mieli ihan vaan kiittää. Ensi-illoissakaan
en puhu mitään. Vanhemmiten oon kyllä ruvennut pikkasen
rentoutumaan ja uskallan ehkä avata suutani, mutta aika
säästeliäästi kuitenkin. En tiedä mikä narsistinen häiriö mua
sinne näyttämölle sitten vetää, varmaankin se suuri ajatus
siitä, että ihmisille täytyy päästä kertomaan, ja parantamaan
maailmaa, silloin alkuun ainakin. Mutta mikä se muuten oli se sun
kysymys?” naurahtaa Matti.
”Työ tekijäänsä neuvoo siis.
Varsinaisesti alan opintoja mulla ei oo muita kuin Lahden
Kansanopiston näyttelijälinja ja lisäksi joitakin kursseja.
Kokkolassa olin kaksi vuotta näyttelijäharjoittelijana, sehän on
aikamoinen koulu sekin. Se ammattiteatterin moodi oli sellaista,
ettei se näyttäytynyt mulle kiinnostavalta, joten lähdin sitten
pois. Sen jälkeen oonkin ollut sitten freelancer yhden vuoden
kiinnitystä lukuunottamatta. Olin Oulussa kiinnityksellä 1997-1998
vuorotteluvapaan sijaisena.”
|
Matti muikeana / kuva Teatterikärpänen |
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Tuohon on oikeastaan mahdotonta
vastata. Jos olisin valinnut jonkun toisen tien, olisinko sittenkään
viisastunut? Teatteri on pelastanut mut elämälle itseasiassa
siinäkin mielessä, että mä olen koulujakäymätön sivistymätön
moukka. Olen saanut valtavan upean elämän teatterin kautta. Ehkä
mä olisin autokuskina jossain. Mulla on kyllä sellainen suuri
sosiaalinen omatunto, eli ehkä mä olisin hakeutunut johonkin
koulutukseen kuitenkin. Tää onkin muuten mielenkiintoinen kysymys!
Kun mä olin harrastajateatterissa, niin mä kävin peruskoulunkin
uudestaan, jotta mä pääsisin lukemaan äidinkieltä
keskikoulumandaatilla Joensuun yliopistossa. Sekin johtuu
teatterista, että tää kiinnostus koulunkäyntiin heräsi
ylipäätään. Suomen kieli on niin kaunista! Tämmöisiä
kummallisia haaveita mulla silloin oli, joskus teki mieli kirjoittaa
ja muuta. Usko omaan lahjattomuuteen on kuitenkin niin vahva, että
ei tullut sitten jatkettua...”
Oletko ollut muissakin hommissa kuin
rekkakuskina? ”Autokuskin hommia oon tehnyt paljon.
Bändiroudarinakin oon ollut ja asunnottomien miesten asuntolan
vahtimestarina, mehunpakkaajana, offset-painajana oppisopimuksella...
siinä olis muuten ollutkin yksi hyvä ammatti, mutta autokuskin
hommat mua kiinnosti jostain syystä enemmän silloin nuorena
miehenä. Joku unelma riippumattomuudesta, rekkakuski tai merimies
oli mun unelma-ammattejani joskus. Merimieheksi olin liian ujo ja
pelkuri, en uskaltanut lähteä merille, mutta rekkakuskiksi sitten
päädyin ja se oli yksi unelmien täyttymys. Se bändihommakin oli
sellaista, että kun tässä vuosien varrella oon teatterin kautta
tutustunut ja ystävystynyt ihmisten kanssa, niin sitä kautta sitten
lähdin mukaan. Toi bändien roudaus kuulostaa niin suureelliselta,
se oli harrastus mulle ja ne oli kavereita. Kokkolasta lähdön
jälkeen olin Tampereella työttömänä ja Motelli Skronklen poikien
kanssa kiersin paljonkin, ja pääsin näyttelemäänkin niiden
kanssa. En koskaan kuitenkaan virallisesti kuulunut bändiin, vaan
olin kaveripohjalta siellä mukana. Hannu Raatikainen teki Helsingin
Kellariteatteriin lopputyönsä, ja se oli mun elämäni ensimmäinen
teatterityö, missä mä oikeasti näyttelin. Hannu sai mut
kiinnittymään teatteriin oikein kunnolla. Raatikaisen lopputyön
pääsykokeet oli ainoot mitkä oon ikinä läpäissyt kunnialla,
hah. Niin ja Lahden Kansanopiston myös.”
Motelli Skronkle, mitenkäs se
kuulostaa niin tutulta? Olittekohan mahdollisesti keikalla 80-luvun
loppupuolella Provinssirockissa sangen erikoisessa paikassa, muistan
hämärästi katselleeni sillalta jotain omituista performanssia...?
”Kyllä vaan, siellä sitä oltiin aboriginaaleja luodolla keskellä
sitä koskea, oltiin siellä varmaan kuusi tuntia. Oli se aikamoinen
performanssi kyllä. Sit meillä oli sellainen aivan ihana
lastennäytelmä ”Suuri yksinäinen naurava shamaani”, se oli
vahvasti luonnonsuojeluhengessä tehty ja poikkeuksellisen upea
juttu. Hannuhan oli siinä alkuperäisjäsenistä itseoikeutettu
Aurinko, mutta sitten mä sain kunnian ruveta esittämään Aurinkoa
ja oltiin Lapin rundilla ja kaikkee”, Matti muistelee.
Miksi olet näyttelijä? ”No, se on
mun ammattini! Tarinoiden kertominen on ihanaa, ja tällä saa ja
voi, ja pitääkin voida vaikuttaa. Kun ajattelee esimerkiksi
Eduskunta-näytelmiä... Kyllä on joku sellainen halu saada
teatterin keinoin kertoa ihmisille mädistäkin asioista ja kauniista
asioista. Nuorena mua kiinnosti politiikka, mutta kiinnostus sitten
jossain vaiheessa lopahti, koska se on aika rumaa peliä ja
pelaaminen ei oo mun alueeni siinä mielessä. Teatterin kautta
pääsin taas jotenkin kiinni yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.”
Onko sinulla kenties omia esikuvia?
”Mitähän mä nyt osaisin sanoa...en mä tiedä, että onko ne nyt
varsinaisesti ollu mitään ns. esikuvia. Kyllä mä nuorena ihailin
tietysti moniakin näyttelijöitä, Jussi Jurkkaa, Tauno Paloa, ne
vaan yksinkertaisesti oli niin kovia. Silloin kun olin ite avustajana
siellä Kansallisteatterissa, niin Pekka Autiovuori teki muhun
valtavan vaikutuksen. Tarmo Manni, huh huh! Sitä vaan törmäsi
näihin ihmisiin siellä käytävillä ja ihmetteli vaan, että mihin
maailmaan mä oikein olen päässyt. Elokuvanäyttelijöistä Gary
Oldman oli mulle kova juttu ja Humphrey Bogart. Nykyään voisi
sanoa, että Santtu Karvonen on mun idoli! Santtu on huikee!”
Mitkä ovat omasta mielestäsi
tärkeimmät roolityösi? ”Työviksestä tulee mieleen nyt se
Lehtikeisari, se oli hyvä rooli ja saikin yleisön jakamattoman
suosion. Olin siinä siis Veikko Ennala. Sit Angels in
America-näytelmästä se Roy Cohnin rooli (jota Al Pacino myös
esitti), se oli täällä Helsingissä ja vieraili Tampereen
Teatterikesässäkin. Klassikko-elokuvasta autokauppiaan rooli on
rakas ja läheinen. Aika vaikeeta näitä on muuten tällai
jälkikäteen lähteä miettimään, sillä hetkellä joka ainut
rooli on ollut mulle tärkeä.”
IMDb:n (Internet Movie Database)
mukaan sinulla on eri tv-ja leffatöitä yli 120 kpl? ”Okei, voi
olla tosin että sieltä puuttuukin vielä jotain. Itse en ole
pysynyt laskuissa mukana. Vilkaisin tuossa nopeasti cv:täni
päivällä, että jos sattuisit vaikka kysymään, niin sen mukaan
olen ollut 35:ssä pitkässä elokuvassa, mutta siinäkään ei ole
kaikki. Ulvovassa myllärissä olin avustajana aikoinaan, mutta
Talvisota oli ensimmäinen jossa olin ihan ammattinäyttelijänä.
Sain olla mukana koko elokuvan alusta sinne viimeisiin taisteluihin
asti, ja olin myös mukana rakentamassa lavasteita ja valoja, halusin
tehdä kaikkea. Se oli todella, todella hieno kokemus!”
Onko sinulla jotain roolihaavetta?
”Päärooli pitkässä elokuvassa. Sitä odotellessa..”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”En oo kyllä kauheesti
miettinyt tämmöisiä asioita, mutta Lauren Bacall voisi olla yksi
sellainen.”
Mikä on parasta teatterissa? ”Parasta
on näytteleminen, heh. Teatterintekeminen on niin mahtavaa! Se on
niin kokonaisvaltaista. Yhteisöllisyys, sen takia aikoinaan siihen
hurahdinkin..”
Entä miinusta? ”Varmaankin
riittämättömyyden tunne. Näyttelijän työ on siitä kova työ,
että siinä on aika kovat onnistumisen paineet koko ajan. Itse
itselleenhän niitä kynnyksiä rakentaa. Perhe-elämän ja työn
yhteensovittaminen on aika haastavaa tietysti, kun meilläkin elää
kaksi freelanceria saman katon alla. Nää on tosin sellaisia
ongelmia, että niistä kyllä pääsee järjestelemällä.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Luonto. Kesä. Kevät. Syksy. Vaimo. Lapsi. Elämä itsessään!”
Kärsitkö ramppikuumeesta nykyään?
”Ihan hirveesti. Se ilmenee hermostuneisuutena. Se liittyy tähän
häpeän kynnykseen. Ensi-illat on aika kauheita, ja muutkin
esitykset. Mä jännitän varmaan enemmän kuin moni muu, ja ihan
jokaisessa esityksessä. Tietysti sekin vaikuttaa, jos tuntee
epäonnistuneensa siinä roolissaan, harjoitukset ei ole riittäneet,
niin silloinhan sitä on aika huteralla pohjalla. Sit koko homma
muuttuu helposti suorittamiseksi ja sekin on inhottavaa. Silloin jos
katsomossa on joku tuttu, niin tietysti sekin vaikuttaa. Tietää
kuitenkin sen, että rakkaat ja läheiset ihmiset on aina kuitenkin
mun puolella, mutta silti niiden läsnäolo jännittää kaikista
eniten, koska miettii, että olenko mä nyt riittävän hyvä heidän
silmissään. Kyllä sitä muuten itsekin aina jännittää
katsomossa, kun käy ystävien töitä katsomassa.”
Onko sinulla jotain omia rituaaleja
tai rutiineja, joita toistat aina ennen esitystä? ”Ei oo, jokainen
esitys tuo omat juttunsa. Harjoitusaikana ne usein muodostuu ja usein
se liittyy siihen, että miten ja missä ja mihin aikaan pitää
laittaa rekvisiitat ja kaikki semmoiset. Jokainen esitys muodostuu
aina omaksi jutukseen ennakkovalmisteluineen.”
Oletko koskaan tavannut teatterin
kummitusta? ”En muista kyllä tavanneeni, vaikka Kokkolassa piti
olla paljonkin niitä. Alkuun mä asuinkin siellä teatterilla, kun
mulla ei ollut vielä kämppää. Kun mä menin sinne, niin mä asuin
johtajanhuoneen komerossa, et siinä olisi ollut mahdollisuus tavata
vaikka ketä. Ehkä ne säikähti minua”, Matti nauraa.
Tunnistaako ihmiset sinua kaduilla ja
tulevatko juttelemaan? ”No, jonkun verran tullaan juttelemaan,
mutta Suomi on siitä ihana maa, että täällä saa olla kyllä
rauhassa eikä tarvitse kulkea henkivartijoiden kanssa kaupungilla.
Mua kyllä suojelee mun ikävät roolini ja karu ulkonäköni aika
hyvin, ihmiset ei uskalla kapakassakaan tulla juttusille. Se oli
kyllä jo nuorempanakin, et kyllä se oli mun vieressä se viimeinen
paikka tyhjänä aina muuten täydessä bussissa!”
Mutta minä uskalsin sentään
ehdottaa haastattelua... Kerro joku hauska kommellus! ”Tää ei ole
kyllä mikään hauska. Me esitettiin Hämeenlinnassa Ladies Night
-näytelmää. Siinä on siis sama idea kuin Housut pois -elokuvassa,
mutta tää kohtaus ei kylläkään tapahtunut teatterilla.
Tallinnassa järjestettiin Naisten Kymppi. Me Naiset -lehti järjesti
sen, ja sehän sponsoroi myös sitä meidän Hämeenlinnan esitystä.
No ne halusi meidät mukaan sinne Tallinnan laivalle, jossa oli 2500
naista ja me. Tuntui, että me ollaan enemmän strippareita kuin
näyttelijöitä. Se oli kyllä legendaarinen reissu, ihan horroria!
Meidän piti esiintyä sellaisella pienellä tanssilattialla ja
esittää muka kohtauksia meidän näytelmästä. Kukaan ei
kuunnellut, mölisi vaan, ja lopputanssin aikana huusi täysiä
”MUNAAA”. Turvamiehet saatteli meidät sitten hyttiin. No
strippareitahan me käytännössä oltiin, aaarrghhh, se oli ihan
kamalaa!” Matti muistelee ja pudistelee päätään.
Käytkö katsomassa muiden näytöksiä
paljonkin? ”Mä käyn niin paljon kuin vain on mahdollista. Tänä
vuonna oon käynyt paljonkin. Joskus oon viettänyt kolme-neljäkin
iltaa viikossa teatterissa. Viimeaikaisista näkemistäni on jäänyt
mieleeni sellainen kuin ”Ole hyvä” Teatterikoulussa. Mulla on
siellä nyt taas kummioppilas, ja tietysti hänen esityksiään olen
käynyt katsomassa. Olli Rahkonen on hän, oli tuossa 3
Simoa-elokuvassa yhdessä pääroolissa.”
Onko sinulla mottoa? ”Elämä on
ihanaa, kun sen oikein oivaltaa!”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Luultavasti nautiskelisin, yrittäisin ainakin. Jaa
millä tavalla? Mahdotonta sanoa, sehän on ikuinen
mielikuvitusleikki muuten.”
Jos ihminen vetäytyisi syksyisin
talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Toi onkin
hyvä kysymys. Kyllä mä varmaan ottaisin jotain pitkästyttävää
lukemista, jotta nukahtaisin uudestaan. Eväspuoleksi ottaisin
vihanneksia, ja mulla kun todettiin vuosi sitten keliakia, niin oon
jäänyt kaipaamaan kevätrullia. Et jos joku tekisi mulle joskus
gluteiinittomia kevätrullia! Sushia ja riisiä. Juomaksi punaviiniä
ja vettä.”
Jos saisit aikakoneella matkata
johonkin tiettyyn hetkeen, minne menisit? ”Haluaisin nähdä, että
kuka on siittänyt mun vaarini. Salaisuudet selville!”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? -
Rakkaus
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Kalsarit
Mikä sytyttää sinut? - Musiikki
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Epäoikeudenmukaisuus
Suosikkikirosanasi? -
Saatanavittuperkele
Mitä ääntä rakastat? - Lapseni
naurua
Mitä ääntä inhoat? -
Murskaantumisen ääni
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Kokki
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Pääministeri
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Mä en kyllä
saavu sinne varmaan koskaan, joten se ei sanoisi mitään...
Huom! Marraskuun puolivälissä
infottiin, että Linnateatterissa Turussa saa helmikuussa 2014
ensi-iltansa Petja Lähteen kirjaan perustuva näytelmä ”Poika”,
jossa mukana mm. Matti Onnismaa ja Santtu Karvonen. Lisätietoja
tämän linkin alta.