"SYNTINEN - ja kaikki tietää sen!" *
Tein hieman laskelmia. Yhdeksän vuotta, seitsemän eri kaupunkia, 14
eri teatteria, 14 eri näytelmää. Siinä muutamia erinomaisia syitä
sille, miksi olen aina halunnut jututtaa näyttelijä-muusikko Joel
Mäkistä ja miksi oli aloitettava bloginpito uudestaan. Tapasimme
Joelin kanssa Ravintola Lämpiössä Helsingin Hakaniemessä syyskuun
lopussa 2025.
 |
(c) Atte Mäläskä |
Mikkelissä
Mikkelinpäivänä vuonna 1987 syntynyt Joel on horoskoopiltaan
vaaka. ”Oon tosiaan Mikkelissä syntynyt, mutta ensimmäiset
vuoteni asuin Jyväskylässä. Äitini työn perässä asuttiin
parina talvena Ilmajoella ja Kinnulassa, kunnes muutettiin Lahden
seudulle.Voin sanoa olevani ”Lahest kotosin”, sydämeltäni oon
lahtelainen. Isäni asuu siellä edelleen ja oonhan mä usein
Lahdessa työskennellytkin. Työn perässä oon pyörinyt todella
monessa eri kaupungissa, niin teatterissa kuin keikoillakin. Tykkään
liikkua ja tutkia paikkoja. Täällä Helsingissä oon asunut
vuodesta 2007.”
Miten vietät
vapaa-aikaasi ja rentoudut? ”Pidän lukemisesta paljon, etenkin
juonellisista teoksista. Kotimaisista kirjailijoista suosikkejani
ovat Petri Tamminen ja Tommi Liimatta, ulkomaisista amerikkalaiset
Paul Auster ja Richard Ford. Seuraan urheilua myös mielelläni ja
tykkään itsekin pelata eri lajeja, en oo missään kuitenkaan
superhyvä. Leffateatterissa käyn nykyään harmillisen vähän,
suoratoistopalvelut ja oma sohva on vienyt voiton, mikä on kyllä
vähän sääli. Lahdessa on vanha elokuvateatteri Kino Iiris, jonne
äitini vei usein katsomaan leffoja ja pikkupoikana tuli nähtyä
paljon hienoja, erikoisia indie-elokuvia. Rooli- ja strategiapelit
kiinnostaa myös todella paljon, olisipa enemmän aikaa niille.”
Ja sitten suoraan
asiaan. Milloin ja miten teatterikärpänen puraisi sinua? ”Äidilläni
on tärkeä asema teatterikasvatuksessani. Hän on äidinkielen ja
ilmaisutaidon opettaja, ja kirjoitti kritiikkejä paikallislehti
Etelä-Savoon. Hän sai lippuja esityksiin ja otti mut usein
mukaansa. Ensimmäinen muistikuvani teatterista on Jyväskylän
Kaupunginteatterissa näkemäni satunäytelmä, jonka nimeä en
valitettavasti muista. 10-vuotiaana näin Lontoossa Cats-musikaalin
ja se oli todella vaikuttava kokemus. Lahden Kaupunginteatterissa
tuli käytyä usein, sieltä on jäänyt mieleeni näytelmä
nimeltään Kahden maailman hotelli. Siinä oli mukana ainakin
Mikko Jurkka, jonka kanssa oon päässyt itsekin näyttelemään.
Kari Heiskasen ohjaama Seitsemän veljestä on jäänyt
mieleeni myös. Että teatteri voi olla näin mageeta! Äidin mukana
pääsin yläasteikäisenä katsomaan myös KOM-teatterin näytelmiä,
äidinkielenopettajien yhdistyksen teatterireissuilla varmaankin.
Bussikuljetuksella mentiin. Näin useita Reko Lundánin hienoja
näytelmiä - Aina joku eksyy, Teillä ei ollut
nimiä, Tarpeettomia ihmisiä ja lavalla Hannu-Pekka
Björkman, Tiina Lymi, Eero Aho, Marja Packalén, Sari Mällinen...
Siellä ymmärsin teatterin voiman, ja miten syvä vaikutus sillä
ihmisiin voi olla. Teatterissa saa itkeä ja nauraa, puhdistava
kokemus. Itse aloitin teatteriharrastuksen nelosluokkalaisena
Pähkinäteatterissa, joka oli lahtelainen lastenteatteri. Sain kokea
saman huumaavan tunteen, ensin katsojana ja sitten olemalla itse
lavalla. Toinen merkittävä kokemus oli, kun pääsin vuonna 1999
Lahden Kaupunginteatterin Annie mestariampuja -musikaaliin
näyttelemään Annien pikkuveljeä. Siellä oli vaikuttavia
näyttelijöitä duunissa – Pertti Roisko, Raimo Wahlström, Panu
Vauhkonen, Petri Liski ja Pauliina Kiuru. Kokemus näyttelemisestä
ammattina tuli mahdolliseksi.”
 |
Moulin Rouge (c) Otto-Ville Väätäinen |
”Kotona tuli
myöhemmin puhetta siitä, että on olemassa Teatterikorkeakoulu
Helsingissä ja Näyttelijäntyön laitos Tampereella, joissa
molemmissa voi opiskella näyttelijäksi. Mua muutaman vuoden
vanhempi myös Lahdesta kotoisin oleva armoitettu kollegani Tuukka
Leppänen oli päässyt TeaKiin ja kävi meille puhumassa lukiossa
opinnoistaan. Tuli tunne, että TeaKiin pääsy on näköjään ihan
mahdollista ja täysin realistinen juttu. Samaan aikaan mua veti
musiikki ja soittohommat todella paljon ja mietin, että voisiko mun
roolini olla muusikko, joka toimii myös teatterissa. Pallottelin
näiden kahden vaihtoehdon välillä. Abivuonna hain Nätylle,
TeaKiin ja musakouluihinkin. Nätyn pääsykokeet oli ensin, pääsin
kolmanteen vaiheeseen. Kävi niin, että olin unohtanut verkkarit
kotiin ja menin sinne farkuissa tanssimaan. Ihme jätkä,
ajattelivat. En päässyt jatkoon. Egoni sai tuosta suuren kolauksen
ja päätin, etten mene TeaKin pääsykokeisiin ollenkaan. Enkä
mennyt! Pääsin sitten Sibelius-Akatemiaan musiikkikasvatuksen
osastolle. Ajattelin, että kohtalo päätti näin ja jätän
teatterisuunnitelmat täysin. Puoli vuotta olin Sibiksellä ja
aloitin siviilipalveluksen lahtelaisessa Teatteri Vanhassa Jukossa,
joka oli mulle tuttu ennestään yläasteaikojen TET-harjoittelusta.
Mukava pienempi indie-teatteri, identiteetiltään lainsuojaton.
Silloinen tyttöystäväni opiskeli Lahden Kansanopistossa ja tuli
yhdessä hengailtua paljon niissä porukoissa, moni treenasi TeaKin
pääsykokeisiin. Tyttöystäväni sanoi, että ”Nyt haet TeaKiin,
kyllähän sä sinne oot halunnut!” ja niin me sitten haettiin
sinne yhdessä. Kävi niin, että mä pääsin sisään, hän ei. Hän
pääsi kyllä sitten seuraavana vuonna, emme tosin olleet enää
yhdessä silloin. Ja kyllä, muistin ottaa verkkarit mukaan!”
”Kertomani
kuulostaa vähän nousukiidolta, kun pääsin sisään tuosta noin.
Mulla oli siihen aikaan vähän semmoinen pikkukaupungin kuuluisuuden
identiteetti. Mulla oli bändi nimeltään Nick Arse & The
Arsenicks, joka oli saavuttanut Lahdessa suosiota. Näin
jälkeenpäin ajateltuna mä sain liian paljon liian nopeasti eikä
se tehnyt kauhean hyvää. Se kostautui sitten TeaKissa. Egoni oli
suuri, mutta itsetuntoni oli surkea. Muutkin oli hyviä, en
loistanutkaan joukossa ylivoimaisena. Kaikki alkoi ahdistaa ja
minäkuvani oli täysin mitätön. Aloin kärsiä todella pahasta
esiintymiskammosta, ja kolmannen vuosikurssin alussa en enää
pystynyt jatkamaan. Yritin päästä armeijaan, mutta koska olin jo
kirjautuneena siviilipalvelukseen, se ei onnistunut. Halusin päästä
teatterihommista mahdollisimman kauas. Pääsin sitten töihin
Kriminaalihuollon tukisäätiölle, jossa autetaan vankilasta
vapautuneita. Talven olin siellä, jonka jälkeen palasin Sibikselle
ja sieltä takaisin TeaKiin. Aloin rakentaa itsetuntoani
toisenlaiselle pohjalle, jotta voisin jatkossa tehdä tätä työtä.
Lähtökohta ei voi olla se, että kunpa olisin mahdollisimman
loistava koko ajan. Se on mahdotonta. Ehkä polkuni olisi ollut
erilainen, jos en olisi ensimmäisellä hakukerralla päässyt sisään
ja luullut itsestäni liikoja. Olisin joutunut haastamaan ja
kehittämään itseäni enemmän, nöyrtymään asioiden äärelle.
Teatterinteko on jatkuvaa kasvamista ja voit tietysti olla myös hyvä
ja loistaa, mutta osana suurempaa ryhmää. Teatteri on yhteistyötä.
Itsetuntoasioita moni ihminen varmasti pohtii, teatterissa se
jotenkin korostuu kun olet työksesi ihmisten katseen alla. On
hyväksyttävä se, että kaikki katsojat eivät pidä tekemisestäsi.
Miten säilyttää vilpittömyys?”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? Entä taiteellinen lopputyösi?
”Kirjallisen lopputyöni nimi oli ”Vastuullinen näyttelijä ja
sellaiseksi kasvaminen”. Pohdiskelin siinä vastuun käsitettä
näyttelijyyden ja taiteilijuuden kautta laaja-alaisesti. Yllättävän
fiksua tekstiä jopa näin jälkeenpäin tarkasteltuani. Hyvä minä!
Taiteellinen lopputyöni oli TeaKissa, Juho Gröndahlin
käsikirjoittama ja Linda Wallgrenin ohjaama Kevätjuhla.
Kandintyönä teimme VHS-ritarit, ja tämä oli jatkoa siihen.
Hyvin samankaltainen maailma molemmissa. Opettajiamme oli siinä
mukana myös ja kurssikavereitani. Puhun nyt siitä vuosikurssista,
johon palasin. Olin kaksi vuotta pois ja aloitin kolmoskurssin
uudestaan. Olin itse valmis kohtaamaan ihmisiä jälleen, ja mua
kohdeltiin lempeästi. Tuntui turvalliselta. Mun rakas vuosikurssini.
Valmistuimme vuonna 2015.”
 |
We will rock you (c) Cata Portin |
Kuka oli sinun
”kumminäyttelijäsi”? ”Mun kummini oli Juhani Laitala ja se
oli hyvin arvokasta, koska hän on eri sukupolven tekijöitä. Hän
teki paljon juttuja Kansallisteatterissa, kävin katsomassa niitä ja
hän kävi katsomassa mua. Toinen ns. ”henkinen kummini” oli Elsa
Saisio. En oo käynyt rippikoulua vaan Prometheus-leirin, joka oli
teatterileiri ja pidettiin Pirkko Saision ja Pirjo Honkasalon
maatilalla Villähteellä Nastolassa, ja Elsa oli siellä vetäjänä.
Hän opiskeli TeaKissa niihin aikoihin, ja pyysi mua kummipojakseen.
Oli hienoa keskustella hänen kanssaan teatterijutuista silloin
teini-ikäisenä. Ja nythän itse saan olla Patrik Hvitsjön kummi!
Arvokas kokemus sekin, ja mehän tehtiin töitä yhdessä
Dingo-musikaalissa kolmena kesänä, Patrik Jonttuna ja minä
Neumannina.”
Jos nyt
luetteloimaan ryhdytään, oon nähnyt sut Lahden
Kaupunginteatterissa (Cats-musikaalikonsertti, Love me
tender, Tootsie), Lahden Uudessa Kesäteatterissa
(Mökkinaapurit), Ryhmäteatterissa (Farmi), Jyväskylän
Kaupunginteatterissa (Hair), Turun Kaupunginteatterissa
(Seitsemän veljestä), Helsingin jäähallissa (We will
rock you), Aleksanterin teatterissa (Iloisten sielujen
hotelli), Musiikkiteatteri Kapsäkissä (Murha kahdelle),
Tampereen Työväen Teatterissa (Juhannustanssit), Tampereen
Teatterissa (Anastasia), Rauman Kesäteatterissa (Dingo),
Hämeenlinnan Uudessa Kesäteatterissa (Dingo), Helsingin
Kaupunginteatterissa (Moulin Rouge) ja Hämeenlinnan
Teatterissa (Murha kahdelle-vierailu). Ainakin näissä oot
ollut lavalla, ja Murha kahdelle vieraillut varmaan monessa
muussakin? ”Oho, kova lista. Oot nähnyt mua kyllä ihailtavan
paljon! Listasta puuttuu vielä Kajaanin Kaupunginteatteri,
Linnateatteri, Pesäkallion Kesäteatteri, Tampereen Komediateatteri
ja KOM-teatteri.”
Mainitse
muutama roolityö, joka on ollut itsellesi merkityksellinen. ”Tosi
tärkeäksi muodostui ensinnäkin
Lahden Kaupunginteatterin
musikaali Jekyll & Hyde
vuodelta 2020. Megalomaaninen
musikaalimaailman kuningasrooli, hyvän ja pahan jatkuva musertavakin
taistelu samassa hahmossa.
Näyttelijäntyöllisesti herkullista, miten saada fyysistymään
kaksi hyvin erilaista
hahmoa ja toimimaan myös
äänellisesti eri
tavoin. Loppubiisi
Confrontation tarjosi
jopa commedia dell´artea, kun päähenkilö
taisteli itseään vastaan.
Oli mieletöntä saada tehdä sellainen rooli. Harmillisesti korona
sotki esityskauden, se jäi ihan kesken. Toisena
mainitsen Glebin Anastasia-musikaalista
Tampereen Teatterista vuodelta 2022. Kiinnostava, hyvin
ristiriitainen hahmo ja erittäin kiitollinen näyteltävä.
Parhaillaan oon Turun Kaupunginteatterissa The Addams
Familyn Gomezina, ja hän on
mielenkiintoinen näyteltävä myös. Gomez
on rakkautta täynnä oleva
intohimoinen tyyppi, vaikka musikaali sijoittuu kauhumaailmaan. Pakko
mainita vielä mun ja Juha Pullin Murha kahdelle,
on upeeta tehdä yhdessä jotain niin hienoa rakkaan ystäväni
ja kurssitoverini kanssa.”
 |
Jekyll & Hyde (c) Aki Loponen |
Mitkä
ovat omasta mielestäsi sinun vahvuutesi lavalla? ”Oon
rohkea heittäytyjä. Uskallan mennä rohkeasti asioita kohti ja
inspiroitua, löytää jotain yllättävää ja täysin
hullua. Haluan voittaa ja
yllättää itseni.
Normielämässä oon asiallinen, kohtelias ja haluan kohdella muita
hyvin. Näyttelemisessä parhaat kokemukset on heittäytymistä
ja vapautumista, sitä haen
ja se tapahtuu aina. Teknisesti ottaen oon vahva laulaja ja mulla on
musiikillista osaamista, nykyään oon myös hyvä liikkuja. Lisäksi
mulla on hyvä, selkeä artikulaatio, vaikka lavalla puhuisin
nopeastikin. Oon lukenut myös paljon äänikirjoja.
Musikaalisuudesta on varmasti siinäkin ollut apua, löydän helposti
oikeanlaisen rytmin.”
”Nyt
tuli mieleeni muisto TeaKin ykköskurssilta, jossa Vesa Vierikko ja
Kari-Pekka Toivonen avasivat meille näyttelemisen teknistä puolta.
Kun ovesta tullaan sisään, millainen olemus sulla on.
Miten sankari kävelee tai miten surkimus kävelee, miten
kompastutaan. Kurssin
yhteydessä tehtiin näytelmää
Reviisori, jonka
päähenkilö Hlestakov on
hirveä elostelija, muut hössöttää ja häärää siinä ympärillä
kun luulevat häntä
tarkastajaksi. Mä sain heti
kiinni siitä tyylistä.
Kevyt, röyhkeä, koominen hahmo. Tämmöistä
olisi
kiva tehdä jatkossakin.
Hlestakovissa oli paljon samaa Gomezin ja Murha
kahdelle-jutun
kanssa.
TeaKin lopussa meillä oli Erkki Saarelan mestarillinen commedia
dell´arte -kurssi, jonka yhteydessä tein Panurge-nimisen todella
härskin hahmon. Häntäheikki, joka päpättää koko ajan erittäin
härskiä tekstiä. Sellaisesta näyttelijäntyöstä oon saanut
helposti kiinni. Vastakohtana näille raskas, hidastempoinen
synkistely ei oo mun juttuni.
Tykkään toki vakavista aiheista, mutta pehmeyden ja liikutuksen
kautta.”
Minkä
taidon haluaisit osata? ”Musikaalitanssi ja kaikki sen osa-alueet!
Jos saisin nyt mennä 20 vuotta ajassa taaksepäin, tanssisin muina
billyelliotteina
Lahden Tanssiopistossa ja kävisin nöyrästi kaikilla mahdollisilla
tunneilla. Se ei vaan
jotenkin sopinut siihen senaikaiseen kulttuuriin, mitä nuori
epävarma heteromies Lahdessa
sai tehdä. Miehisyyden
rajoitteet tuli vastaan. Vaikka soitin klassista pianoa ja olin
musiikkiluokalla, ei olisi ollut luontevaa mennä tanssitunneille.
Tyhmää! Olisi ehdottomasti pitänyt mennä tanssimaan! TeaKin
jälkeen aloin vasta tosissani treenata erilaisia musikaalien
tanssityylejä. Teen sitä edelleen, käyn Jyri Nummisen
tanssitunneilla. Kesällä olin New Yorkissa ja kävin Broadway Dance
Centerissä tunneilla.”
 |
Anastasia (c) Heikki Järvinen |
Olet
myös muusikko. Kerro hieman bändihistoriastasi. ”Ensimmäinen
kunnianhimoinen yhtyeeni oli Nick Arse & The Arsenicks,
jossa vaikutti nykyäänkin merkittäviä kulttuurihenkilöitä –
näyttelijä Jussi-Pekka Parviainen, Espoon Teatterin johtaja Jussi
Sorjanen ja dokumenttiohjaaja Wille Hyvönen. 2010-luku
kului Pimeys-yhtyeen
kanssa ja 2020-luvulla oon ehtinyt tehdä yhden albumillisen
musiikkia Joel Herttua
-yhtyeen parissa. Kaikkia yhtyeitäni yhdistää rock-musiikki, vahva
melodisuus ja yhteissoiton riemu.”
Onko
sinulla missään vaiheessa ollut jotain muuta uravaihtoehtoa kuin
näyttelijä tai muusikko? ”Ei varsinaisesti. Olisin
ehkä suuntautunut opettajaksi, sillä vanhempani olivat kumpikin
opettajia. Se
olisi ollut kodin perintö. En kuitenkaan sulje pois sitä ajatusta,
ettenkö voisi joskus opettaa musiikkia tai teatteria teatterin
ammattilaisille. Näin on kuitenkin parempi nyt,
oon onnellisempi näin.”
Käytkö
itse katsomassa teatteria ja jos käyt, mikä viimeaikojen esitys on
tehnyt sinuun vaikutuksen? ”Kyllä mä pyrin käymään, vaikka
välillä on huonosti aikaa. Keväällä näin Turun
Kaupunginteatterissa Kari Heiskasen ohjaaman Macbethin,
tykkäsin siitä älyttömän paljon! Todella
viihdyttävä, silkkaa Game of Thronesia,
hienoja kuvia ja upeaa näyttelijäntyötä kaikilta. Verevää,
jännittävää, supermageeta! Kesällä näin New Yorkissa
uudelleentulkinnan musikaalista Sunset
Blvd, Jamie
Lloydin ohjaus. Olin todella vaikuttunut siitä. Hienoa
mustavalkoista estetiikkaa, ei lavasteita. Kansallisteatterin Angels
in America on upea myös.
Koskettava ja hauskakin, ja
mielestäni Linda Wallgrenin paras ohjaus.”
Miten
selittäisit sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes
selittää? Miten se sinulle ilmenee katsojana/lavalla? ”Mulle
se on ajan tihentymistä ja todellisuuden muuttumista maagiseksi.
Sehän on ihan absurdia, että ihmiset menee teatteriin ja uskoo
siihen näytelmään. Siinä tiivistyy just se magia mikä tähän
lajiin liittyy. Ja että saa itse olla osa sitä kokemusta, yhdessä
katsojien kanssa. Se on inspiroivaa.”
 |
Murha kahdelle (c) Tero Vihavainen |
Onko
sinulla omia ns. esikuvia? ”Jo nuorena poikana mulle kolahti
KOM-teatterissa kovaa
Eero Ahon karisma ja tapa näytellä. Samalla herkkä, samalla
röyhkeä. Lahdessa iski
Iikka Forss – erikoinen twist kukkopoikaa, nopeutta ja hauskuutta.
Ja Tampereen Teatterista Risto Korhonen! Kaikissa yhdistyy
tietynlainen röyhkeys ja hävyttömyys. Ristosta tulee vielä
mieleeni joku Shakespeare-ajan
hovinarri,
toisaalta myös Chaplin. Hän
on näyttelijä par excellence.”
Tässä
vaiheessa on pakko kätellä Joelia pöydän yli. Kolmen suora, samat
suosikkini. Onnea! Risto Korhonen, teatterikärpäsyyteni alkulähde
ja syyllinen nro
1. Näitä
herroja on helppo yhdessä hehkuttaa.
Kuka
olisi unelmiesi vastanäyttelijä/kanssanäyttelijä, jos saisit
valita ihan kenet tahansa? ”Ricky Gervaisin kanssa tehtäisiin
yhdessä komediasarjaa ja
kehittelisin
siihen jonkun täysin älyttömän hahmon. Brad
Pittin kanssa olisi hienoa tehdä vaikkapa joku länkkäri! Saoirse
Ronanin kanssa tekisin romanttisen leffan.”
Entä
kenen kanssa haluaisit laulaa dueton? ”Yasmine Yamajakon kanssa
joku romanttinen duetto, mutta pidän valtavasti Les
Misérables-musikaalista,
ja siinä Jean Valjeanin ja Javertin välillä on kiehtovan
kuumottavaa vääntöä koko
ajan. Näistä kahdesta olisin mielelläni Javert, vaan kuka olisi
unelmieni Jean Valjean, hmmm?
Joku karismaattinen …
Ehdottomasti Martti Manninen!
Huh, olispa
upeeta! Heitän universumille tämän toiveen.”
Tekisi mieleni taas kätellä. Tätä duettoa ootellessa.
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Taide monissa muodoissaan. Teatteri,
kirjallisuus, elokuvat. Kuvataide on vieraampaa, mutta etenkin
lomillani käyn katsomassa taidenäyttelyitä ja käyn taidemuseoissa
ihan vaan fiilistelemässä.
Lomareissuilla inspiroidun uusista paikoista, kaupungeista ja
persoonallisista ihmisistä.
Isän kanssa muinoin
matkustettiin junalla ”isoon kaupunkiin”, Tampereelle tai
Helsinkiin, ja meillä oli yhteinen peli, jossa bongattiin julkkiksia
tai julkkista muistuttavia ihmisiä. Isä tietysti vanhempana
tunnisti väkeä helpommin ja voitti mut 50-0.”
Onko
sinulla omia rutiineja tai rituaaleja, joita teet esityspäivinä tai
juuri ennen esitystä? ”Lähes
aina teen muutaman astangajooga-asanan. Se on kulkenut mun mukana jo
TeaKin alkuvaiheista lähtien, jolloin hakeuduin joogasalille
Kallioon. Siinä yhdistyy venyttely, voimailu, keskittyminen ja
kiinnittyminen omaan kehoon hengittämisen kautta. Astangajooga
toimii mulle. Joskus oon harjoittanut Elina Knihtilän opettamaa
”Minun sydämeni on täysi”-harjoitetta. Siinä laitetaan käsi
rinnalle, ehkä hierotaan rintaa pehmeästi
tai pidetään kättä hellästi siinä. Sitten rukouksenomaisesti
ajatellaan sitä, että nyt aion antaa parhaani yleisölle tässä
hetkessä ja jos joku ei siitä pidä, en voi sille mitään. Oon
silti vilpittömästi antanut kaikkeni yleisön edessä. Tuossa
harjoitteessa on musta jotain tosi kaunista, totuudellista ja
herkistävää.”
Kerro
joku sählinki lavalta. ”Kaikenlaista räpellystä on välillä
ollut. Turun Addamsissa
Morticia Anna-Maija
Tuokko järjesti meille muille lavallaolijoille miinan, kun luuli
unohtaneensa iskunsa ja kajautti kovalla äänellä ”GOMEZ!”
liian aikaisin. Meitä muita alkoi naurattaa, oli pakko luikkia
nopeasti piiloon. Pesäkallion Kesäteatterissa 2010 liukastuin
hakkeeseen kesken näytöksen
ja varpaani murtui, olin
adrenaliinihuuruissani siinä ja jatkoin sitkeästi
loppuun asti. Koomista ja
kivuliasta samaan aikaan, näytöksen jälkeen sitten suoraan
sairaalaan. Murhassa
Juha etenkin yrittää pudottaa mua koko ajan, yhdessä kohtauksessa
tulee ihan iholle höpsöttelemään. Ja Murhan
ennakkonäytöksessä hypättiin parin kohtauksen yli vahingossa.
Oltiin siinä että hetkinen, nyt jäi jotain tärkeää
informaatiota sanomatta. Sovittiin sitten vastaisen varalle, että
jos vastaavaa käy, toisella on lupa keskeyttää esitys ja sanoa,
että heeetkinen arvoisa
yleisö, otetaanpas nyt
uusiksi.”
Erikoisin
kohtaaminen katsojan kanssa? ”Huh huh, Dingon
yhteydessä oli muutamiakin erikoisia kohtaamisia, kun näytöksen
jälkeen tavattiin katsojia vielä
roolivaatteet päällä.
Dingo-mania
oli tehnyt paluun ja
vienyt välillä mennessään niin, että oli unohtunut se, etten ole
Neumann. Tultiin iholle,
pyydettiin jatkoille… Otin sen siinä duunin kautta ja olin hetken
moikkaileva Neumann.”
 |
Dingo (c) Teatterikärpänen |
Tulevia roolejasi tai muita töitäsi? ”Syksyllä 2026 on tulossa
uusi juttu Juhan kanssa, sama tekijätiimi. Siitä en voi paljastaa
enempää. Addamsit jatkuu keväällä Turussa, muut työt on
toistaiseksi vielä auki.”
Osaatko
imitoida ketään? ”Hahah,
en! Olisi kyllä hieno taito. Oon tässä viimeaikoina nauranut The
Addams Familyn kulisseissa näyttelijä Tero Koposen loistaville
imitaatiotaidoille. Teron Donald Trump meinasi jopa päästä lavalle
asti, mutta se leikattiin ensi-iltaviikolla pois.”
Jos
sinussa olisi supersankaripuoli, mikä olisi supervoimasi ja hahmosi
nimi? ”Se olisi
HävytönMies! Se menisi tapahtumapaikalle, tekisi tai sanoisi jotain
härskiä ja kaikki ihmiset hämmentyisivät niin, että konflikti
laukeaisi siihen paikkaan.
Hahmoon
voisi liittyä typerää alastomuutta. Viitta liehuen menisin
paikalle, muuta ei sitten päälläni
olisikaan. NoShameMan!”
Sitäkin
ootellessa. Jos elämästäsi tehtäisiin esitys, mikä olisi
tyylilajina ja kuka esittäisi sinua? ”Ohhoh. Tämä olisi suurien
tunteiden maaginen musikaali-komedia ja minua esittäisi nuori
lahjakkuus Alvari Stenbäck!
Tyylilaji voisi olla
samankaltainen kuin Elton Johnista kertovassa elokuvassa Rocketman.”
Ja
sitäkin ootellessa. Leffan nimi olisi varmaan NoShameMan.
Jos
ihminen vetäytyisi talviunille ja heräisi vasta keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta,
että heräätkin kesken kaiken? ”Ottaisin
tennispallon ja räpylän. Aika menisi mukavasti heitellessä
tennispalloa seinään ja tehdessä mahtavia koppeja.”
 |
The Addams Family (c) Otto-Ville Väätäinen |
Jos
voisit aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai ajanjaksoon, minne matkaisit? ”Haluaisin nähdä Beatlesin
viimeisen keikan, Rooftop Concertin Lontoossa
levy-yhtiön katolla vuonna
1969. Elvis olisi ollut
hienoa nähdä livenä myös.”
Mitä
haluaisit kysyä minulta? ”Mikä on sun päräyttävin
teatterikokemus ja miksi?”
Hei
kamoon Joel, oon nähnyt liki 1400 esitystä! Niistä on vaikeaa
valita vain yhtä. Vastaan kuitenkin Hämeenlinnan Kaupunginteatterin
näytelmän Inishmaanin rampa
vuodelta 1998. Sitä ennen olin nähnyt oikeastaan vain
lastenteatteria, musikaaleja ja farsseja. Näytelmä meni täysillä
tunteisiin ja hokasin, että tämmöistä voi kokea teatterissa.
Olihan siinä eräs Korhonenkin nimiroolissa... Kävin sen katsomassa
seitsemän kertaa. Näytelmän innoittamana matkustin Irlantiinkin,
sain vanhemmiltani 30v-lahjaksi matkan. Nyt keväällä ´25
hämeenlinnalainen harrastajateatteri Eräs Teatteri teki sen. Kyllä
itku pääsi ensi-illassa, kun 27 vuoden tauon jälkeen näin taas
sen näytelmän, mistä rakkauteni teatteriin alkoi kunnolla.”
Mitä
terveisiä lähettäisit katsojille? ”Uskaltakaa katsoa erilaista
teatteria, avoimin mielin. Pienet ja intiimit esitykset voivat olla
ihan yhtä vaikuttavia kuin näyttävät musikaalit, ellei jopa
vaikuttavampia. Tomi Alatalon Pukkila
keskellä metsää, uskomaton kokemus aikoinaan. Rauha
hänen sielulleen.”
Mitä
aiot tehdä seuraavaksi, tämän haastattelun jälkeen? ”Pyöräilen
Korjaamolle, Pekka Nisun 40v-juhlakeikan soundcheckiin ja
iltakymmeneltä lavalle esiintymään. Lainasin pukusuunnittelija
Riitta Röpeliseltä tyylikkään
vanhanajan liituraitapuvun
keikkaa varten.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
1.
Mistä sanasta pidät eniten? - Vihreä
2.
Mistä sanasta pidät vähiten? - Paska
3.
Mikä sytyttää sinut? - Rakkaus
4.
Mikä sammuttaa intohimosi? - Ankeus
5.
Mikä on suosikkikirosanasi? - Perse
6.
Mitä ääntä rakastat? - Kaunista
laulua
7.
Mitä ääntä inhoat? - Vieraan
vauvan huutoa
8.
Mitä ammattia haluaisit kokeilla? - Lääkäri
9.
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Viemärisukeltaja
10.
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun
saavut Taivaan porteille? - Sä
elit täysillä ja sä yritit!
 |
Perinteinen yhteiskuva (c) Joel |
ps. Tullessani
Hämeenlinnasta Helsinkiin keksin uuden kysymyksen. Mikä olisi
vaalisloganisi, lyhyt ja ytimekäs lause? Tai elämäkertasi nimi?
Samaan aikaan muuten kuuntelin Spotifysta Joel Herttuan
Syntinen-kappaletta ja mieleeni jäi lause ”Syntinen –
ja kaikki tietää sen”.
”Hahah, siinähän se on! Tuon ajatuksen haluan välittää
kaikille. Sä keksit sen mun puolesta.” (* siksi otsikko)
Lopuksi
pari musiikkivideota :
Joel Herttua/Syntinen
Pimeys/Aivot narikkaan