Ville
Tiihosen tapasin helmikuun lopussa 2014 Cafe Talossa Helsingissä.
Juuri nelikymppisiään viettänyt Ville on vuosikertaa 1974 ja
horoskooppimerkiltään kalat. ”Käpylästä mä oon kotoisin, ja
tällä hetkellä mä asun täällä Kalliossa.”
Mitä
harrastat? ”Nyt en oo kyllä kerinnyt harrastamaan juuri mitään,
mutta mä oon piirtänyt koko ikäni ja oon opiskellut graafista
suunnittelua TaiKissa, eli vois sanoa että se on myös mun
harrastus. Mä teen sitä kyllä silloin tällöin myös työkseni
edelleenkin.”
Osaatko
soittaa jotain soitinta? ”En osaa, siinä oon kyllä täysin
kykenemätön. Munniharppu on oikeestaan lähimpänä sitä, mitä
voisin sanoa osaavani, mutta en mä oikeasti sitäkään osaa!
Rumpuja mä haluaisin osata soittaa, se on niin fyysinen soitin ja
sillai kokonaisvaltainen. Rytmistä mä tajuan jotain, melodia on
ollut aina hankalampaa.”
Mitä
sanoisit vahvuudeksesi ammatillisessa mielessä? ”Muut saisi kyllä
vastata tähän… Kari Heiskanen puhui tossa taannoin mun sisäisestä
rauhasta, ja mä koen sen läsnäolona. Improvisaatiota mä oon
tehnyt aika paljon, ja siinä mä oon aika nopea ja fyysinen. Mulla
on nopea reagointikyky. Kuuntelemaan mä oon pyrkinyt aina, sieltähän
se tulee”, Ville pohtii.
Mikä
olisi sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Mä haluaisin osata
laulaa hyvin. Mä olen vallan keskinkertainen laulaja, eli ääntä
kyllä on, mutta mä en osaa laulumielessä käyttää sitä niin
hyvin. Mä tunnen kyllä niin paljon hyviä laulajia, et sekin
tyydyttää mua kun kuulen heidän laulavan.”
Onko
suvussasi muita teatterialalla olevia? ”Setäni on näyttelijä
Vesa Repo, hän on Kuopion kaupunginteatterissa tällä hetkellä.
Vanha KOMilainen, ollut myös Lahdessa ja Kajaanissa. Tää
sukulaisuus ei oo koskaan tosin ollut se syy, miksi mä oon ajautunut
tälle alalle, päinvastoin se on saattanut olla jopa varoittava
esimerkki”, Ville hihittelee.
Milloin
sinua puraisi teatterikärpänen, eli milloin kiinnostuit
näyttelemisestä/teatterista? ”Ensinnäkin aika myöhään
verrattuna moniin kollegoihini ja kurssikavereihin. Mulla on paljon
ystäviä, jotka on ollu tähän ikään mennessä jo 20 v tällä
alalla ja itse oon ollut vasta vajaa kymmenen vuotta. Joo, eli se
ajatus tuli tuossa 90-luvun loppupuolella. Olin kypsähtänyt niihin
graafikonhommiin jotenkin, tuli eräänlainen stoppi siinä, että
tässä ei voi olla kaikki. Se graafikon homma on aika yksinäistä
perseellään istumista lähinnä, ja mä oon kuitenkin ollut aina
sillai sosiaalinen hahmo, tykkään tehdä ihmisten kanssa hommia ja
hosua. Kaipasin muuta ja yhtäkkiä sitten nasahti, et hei toihan se
on! Hain Teatterikouluun ollessani vielä TaiKissa, enkä ollut siis
koskaan aiemmin tehnyt mitään teatteriin liittyvää, se maailma ei
koskaan ollut sellainen, että mulla olisi ollut sinne hinkua.
Itsellenikin se tuli sitten vähän yllätyksenä, et se on se. No,
sit hain TeaKiin ja pääsin pari vaihetta eteen päin ja Raila
Leppäkoski antoi mulle erittäin kannustavaa palautetta, eikä mulle
jäänyt ollenkaan paska fiilis siitä etten päässyt sisään,
koska en tiennytkään siitä mitään. Siellä oli mun mielestä
hauskaa ja älytöntä. Leppäkosken palautteen seurauksena mä
ajauduin hakemaan Kellariteatteriin, johon pääsin. Menin sinne
pääsykokeisiin mun vanhan lukiokaverin kanssa, joka pyysi mua
messiin kun enhän mä tiennyt noita paikkoja. Lisäksi broidini,
joka oli ollut Kallion lukiossa, ehdotti että hakisin
Ylioppilasteatteriin, ja sit mä hain sinne kuukausi sen jälkeen kun
olin päässyt Kellariteatteriin. Sit mä ikään kuin loikkasin
teatterista toiseen ja se olikin mahtava päänavaaja. Olin siellä
kaksi vuotta, tein kaikki mahdolliset jutut mitä tuli vastaan ja
siinä välissä hain uudestaan TeaKiin. Vuonna 2001 pääsin sit
sisään, kolmannella yrittämällä. Siihen aikaan koulu oli vielä
nelivuotinen, eli valmistuin sitten 2005”, kertoilee Ville
leppoisasti vaiheistaan.
Mikä
oli kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Se oli sellainen yleisaihe,
jonka nimi oli ”Jätä sikseen, jätä sikseen”. Se oli kokoelma
erilaista tavaraa, mitä olin kirjoittanut näyttelemisestä,
elämästä ylipäätään ja ihmisenä olemisesta. Mä sitä
pläräsin tuossa pari vuotta sitten ja edelleenkin siellä on
sellaista matskua, mikä on kuranttia itselleni eikä vain
häpeällinen kokoelma päiväkirjamerkintöjä. Monet jutuista on
täsmentyneet ja joistakin ajattelen ihan eri tavalla nykyään,
mutta paljon on sellaista, joka on ollut pohjalla aina ja on
edelleenkin. Tokihan siellä oli myös piirroskuvitusta, tietysti,
koska en aina oo jaksanut vaan kirjoittaa. Hahah! Vähän sellaista
filosofisluontoista pohdintaa siellä oli ja sitten tietysti
räävittömyyksiäkin”, nauraa Ville.
Entäs
se taiteellinen lopputyö? ”Se tehtiin TeaKissa muutaman
kurssikaverin kanssa ja nimenä oli ”Jotain mätää
Haapaniemenkadulla – revyy”. Mä sen pääosin kirjoitin ja
ohjasin. Siinäkin oli hetkensä, kyllä... Se oli vähän
samantyyppinen kuin se mun kirjallinenkin vetoni, kauheesti sälää
kaikesta mahdollisesta – ihmeellinen tilkkutäkki, katkelmia
Shakespearesta Kafkaan ja itsekirjoitettua tekstiä. Ai niin, ja
olihan siinä myös nukketeatteriosio, tuli ykskaks mieleen! Joku
apina luki Nietzscheä tai mitä lie. Ei helvetti, olinkin jo
unohtanut tuon! Anteeksi nämä voimakkaat tukisanat! Hauskaa oli,
sanotaan näin. Pakko kertoa yks anekdootti tähän liittyen vielä,
heh. Siinä oli yks sellainen kohtaus, joka oli pitkään ihan
mahdoton ja siitä ei meinannut tulla yhtään mitään siinä
muodossa. Juha Hurme oli meillä ohjaavana opettajana siinä ja kävi
kattomassa välillä ”päältä”. Juha on ensimmäisiä tyyppejä,
johon oon törmännyt teatteripuolella sieltä YT:ltä lähtien ja
arvostan häntä suuresti. No, oltiin joku läpimeno tehty ja siinä
oli se yks sama kohtaus, joka ei liikkunut mihinkään ja sitä vaan
roikotettiin mukana. Tultiin sitten palautteessa just siihen
kohtaukseen ja Juha sanoi ”Joo aivan ylivoimaisen mielenkiintoinen
kohtaus tämä ei ollut”, musta se on parhaimpia palautteita
mitä mä oon koskaan saanut!”
Kertoisitko
jotain niistä aiemmista opinnoistasi. ”Juu, valmistuin sieltä
Taideteollisesta muuten samaan aikaan kuin TeaKistakin, koska jätin
sen silloin kesken ja keskitin kaiken tarmoni teatteriin. Mulla oli
tosiaan tullut mitta vähän täyteen sitä graafista puolta.
Myöhemmin mua sitten jäi vähän harmittamaan, kun sen olin
kuitenkin aloittanut ja kuluttanut siihen niin paljon aikaa. Vaikken
mä ole niillä papereilla koskaan mitään tehnytkään ja niitä ei
oo koskaan kyselty, niin lähinnä itselleni halusin jonkinlaisen
päätepisteen sille, että oon sen suorittanut. TeaKin vikalla
vuosikurssilla olin lietsonut itteni jotenkin sellaiseen maaniseen
vaihteeseen, et tosiaan tein sen taiteellisen lopputyön, kirjoitin
ja ohjasin, tein yhden etydin ykköskurssilaisille ja sen kirjallisen
opinnäytteen. Lisäksi mä tentin vielä kaikki rästiinjääneet
taidehistoriat alta pois ja muutaman muunkin jutun TaiKista. Että
silleen. Freelancer mä oon ollut siellä graafisella puolellakin
90-luvun alusta lähtien.”
|
Ville (c) Teatterikärpänen |
Olet
julkaissut myös kolme sarjakuvakirjaa (Sieltä jostakin, Taas sieltä
jostakin ja Yhä sieltä jostakin). Mites ne syntyivät? ”En mä
niitä koskaan ajatellut julkaistavaksi silloin kun mä niitä lähdin
tekemään. Mulle oli vaan muodostunut hirvee itsekritiikki
piirtämistä kohtaan. Oon ikäni piirtänyt ja jossain kohtaa se
touhu meni sellaiseksi, että en saanut mitään aikaiseksi, kun heti
ekasta viivasta lähtien olin jo tuomitsemassa sitä. Yritin päästä
siitä eroon ostamalla huonoimmat välineet mitä keksin, eli hankin
makkelipaperia ja lasten huopakynät parilla eurolla. Rupesin sit
vaan suttaamaan ihan mitä vaan. Kynät oli pussissa ja otin sieltä,
riippumatta väristä rupesin vaan tekemään. Piirtäessä alkoi
tulla sit jotain muuta mieleen, se oli vähän niin kuin
improvisaatiota yksin kynällä. Piirsin viivan, josta tuli ensin
jotain mieleen, se näyttää ehkä jalalta etc. Sen lisäksi siihen
saattoi tulla joku puhekupla tai läppä. Niitä piirtelin sitten
aikani ratoksi päivisin kahvilassa ja jossain vaiheessa aloin
näyttää niitä kavereille, kun alkoi olla luonnoskirja täynnä.
Niille naureskeltiin kovasti ja sit näytin puolitutuillekin, et
mitäs tuosta sanotte, ja ihmiset nauroi katketakseen. Kävin sitten
näyttämässä niitä WSOY:llä puolitutulle kustannuspäällikölle
ja se ihastui niihin ikihyviksi ja sanoi siltä istumalta, että
tehdääs näistä kirja! Luulin ensin, että se pelleilee. Sit ne
julkaistiin ja musta se oli hauska bonus siihen.”
Netistä
löytyi yksi kirjallisuusaiheinen keskustelunpätkä tähän liittyen
ja siellä luki, että ”Ville Tiihosen kirja on paskinta mitä oon
ikinä kirjastosta lainannut”. Mitäs sanot, luulen että osaat
arvostaa tämmöistäkin palautetta? ”Mahtavaa! Oon tosi otettu
tästä. Kyllä olisi harmittanut jos olisi moisen ostanut, nyt sen
sai palauttaa kirjastoon takaisin”, nauraa Ville.
Millä
muulla alalla olisit, jos et olisi tällä alalla? Olisiko jotain
C-suunnitelmaa siis? ”Varmaan siinä tapauksessä mä pyrkisin
tekemään samaa. Tää on mun lempihommaani, vaikea keksiä mitään
muuta. Vaikka mutkan kautta tähän vähän päädyinkin, niin
näytteleminen on mulle se juttu. Oikeestaan myös vähän kaikki
tältä alueelta, eli en mä näe mahdottomaksi sitä, että jossain
vaiheessa kirjoittaisin tai ohjaisin.”
Miksi
olet näyttelijä? ”Aha! Just joo. En tiedä. Varmaankin se liittyy
siihen lähtökohtaan, mistä äskenkin puhuttiin, eli mun vaan pitää
saada heilua ja päästää ääntä ihmisten kanssa.”
Miten
ajatuksesi näyttelijäntyöstä ovat muuttuneet tässä vuosien
saatossa, vai ovatko muuttuneet? ”Varmasti ovat muuttuneet
paljonkin, mutta niin salakavalasti, että en ehkä osaa vastata
tähän. Oon ehkä ajatellut idealistisemmin aiemmin, mutta musta
tuntuu etten silti oo luopunut mistään periaatteistani. Ainakin tää
on mukavampaa kuin ennen. Musta on ensiarvoisen tärkeetä se, että
on nastaa tehdä sitä niiden ihmisten kanssa, kenen kanssa sitä
tekee. Ennen sitä kuvitteli, että tekee vain niin, että yleisö
saisi siitä jotain, mutta senhän on pakko tulla sitä kautta, että
me voidaan vaikuttua toisistamme siellä muiden keskellä ja vasta
sitä kautta on mahdollista saada yleisökin siihen mukaan. Jos
kaikki siellä vaan hippaloisi itsekseen ja yrittäisi kovasti tehdä
vaikutusta tai ajaa jotain asiaa läpi yleisölle, niin se pakka
kyllä hajoaisi siihen. Ja se tarttuu. Jos mä nyt teen sun kanssa
tässä kohtausta ja meillä kulkee tää näin, niin kyllä siitä
saisi joku muukin kiinni. Mut jos me puhutaan toistemme ohi ja
pakerretaan yksin tässä, niin siihen ei kyllä pääse kukaan
muukaan väliin ja silloin koko homma jää etäiseksi. Yleisöä ei
saa tietenkään unohtaa, mutta että me voitais tässä nyt saada
keskenämme jotain aikaiseksi ja hyvällä fiiliksellä, niin siitä
voisi aueta muuhunkin suuntaan.”
Onko
sinulla mahdollisesti omia ammatillisia esikuvia? ”Onhan niitä
tietysti. Ei mulla oo minkään James Deanin kuvaa seinällä, jos
sitä tarkoitat, mutta tietysti on olemassa helvetisti ihmisiä jotka
inspiroi, joita ihailee ja joiden näyttelijyydestä ja tekijyydestä
on jotenkin vaikuttunut. Joka puoleltahan saa vaikutteita, mutta en
mä osaa sanoa, että onko mitään yhtä. Tai osaan sanoa ettei oo
mitään yhtä, mutta nimeämättä nyt sen kummemmin ketään niin
vastauksena kysymykseesi sanon ”on!” Heh. Se vähän
vaihteleekin. On kausia, jolloin mä olen kiinnittynyt johonkin ja
katson kaikki mitä siltä on tarjolla tai mitä se on tehnyt, ja
seuraavassa hetkessä puolen vuoden päästä se onkin joku toinen,
unohtamatta sitä edellistä myöskään! Joskus löytää uusia,
nuorempia, vanhempia, samanikäisiä. Eikä se katso sitä, että
onko se tehnyt paljon vai vähän. Jotkut Amerikan järkäleet on
tietysti kaikille lapsesta asti tuttuja ja joskus oon tsiigannut
niitä niin, että tuossapa on hienoa tekemistä. Sit saattaa tuosta
noin tulla joku tyyppi puun takaa, josta kukaan ei oo aiemmin
kuullutkaan tai nähnytkään. Tai käy katsomassa jossain
harrastajateatterissa jonkun jutun, ja jonkun ominaislaatu vaan
yhtäkkiä nasahtaa, ja mielellään tietysti pöllii siltä jonkun
jutun. Se voi tulla ihan mistä vaan ja jostain ihan toisesta
suunnasta. Yhtäkkiä joku biisi inspiroi tai joltain ihan toiselta
alalta saa uutta kulmaa omaan tekemiseensä. Joku vaan tekee jotain
luovaa ja saan siitä kiinni.”
Missä
eri teattereissa olet näytellyt? ”Ylioppilasteatteri, Q-teatterin
ja Ryhmäteatterin yhteistyö oli aikanaan se Veljeni Leijonamieli,
Ryhmäteatteri, Teatteri Telakka Tampereella, Kansallisteatteri ja
Helsingin Kaupunginteatteri. Unohdinko mä nyt jotain...? Sithän mä
tein niitä runojuttuja aikoinaan ja niitä oli vähän siellä sun
täällä, mut ne ei ollu minkään varsinaisen teatterin nimissä.”
Runojuttuja?
”Juu, mä voitin 10 v sitten sen Vuoden nuori lausuja –kilpailun.
Jos siitä aiheesta voi nyt kilpailla...”
Mitä
sanoisit omasta mielestäsi tärkeimmiksi roolitöiksesi? ”Siellä
Telakalla tehtiin pari juttua. Ne oli sellaisia, ettei ollut mitään
varsinaista käsistä, vaan yhdessä työryhmän kanssa teimme.
Siellä oli sellaista hakua välittömään yleisösuhteeseen, et ei
ollut sellaista ”me täällä nyt näyttelemme ja te siinä
katselette”. Parhaimmillaan me onnistuttiinkin siinä, ja siitä
tuli ns. yhteinen juttu. Siellä sain uutta lavallaolemiseen,
suhteesta yleisöön ja muihin ihmisiin siinä lavalla, jonkunlaisen
peruskiven. Samoin Stella Polaris on vaikuttanut muhun tosi paljon,
se improvisaatio ja varsinkin niiden pitkien näytelmien tekeminen.
Se on ollut ihan keskeistä omalle duunille ja miten oon kehittynyt
suhteessa läsnäoloon. Enhän mä niin montaa sellaista ns.
perinteistä roolia ole edes tehnyt, kourallisen vaan.”
Miten
päädyit improvisaation pariin? ”Sitä oli sivuttu YT:llä jo, ja
TeaKissa tuli lehtoriksi Tiina Pirhonen, joka on Stella Polariksen
perustajajäseniä. Me oltiin ehkä kolmoskurssilla silloin ja oltiin
vissiin ensimmäinen kurssi, jolle Tiina rupesi pitämään
improvisaatiota sillai enemmän. Sain siitä jotenkin heti kiinni.
Koulun jälkeen sitten Stella kartoitti uusia tyyppejä ja Tiina
kutsui mut ja Penttisen Pihlan sinne, ja jossain vaiheessa ne
halusikin meidät sitten jäseniksi. Mä luulen, että toi impro
sopii mun näyttelijänlaadulle ja mulle henkilönä hyvin, johtuen
varmaan siitä, että mä oon aika nopee ja aika verbaalinen. Se
tuntui heti jotenkin hyvältä tavalta tehdä ja siinä oon oppinut
todella paljon läsnäolosta ja kuuntelemisesta, ja siihenhän tää
touhu oikeestaan just perustuukin.”
Olet
lukenut myös äänikirjoja, eikös niin? ”Kyllä vaan, sitäkin on
tullut tehtyä. Vares-kirjoja oon nyt lukenut vakituisesti aika monta
vuotta, ja kaikkea muutakin. Yleensä ne on ollut osastoa sotakirjat
ja dekkarit, koska tää ääni nyt on tämmöinen. Se varmaan sopii
paremmin sellaiseen touhuun. Mut oon mä kyllä jotain
Hevisaurustakin lukenut...” Ville naurahtaa.
Mitenkäs
se äänikirjan nauhoitus sitten toimii, ei kai sitä kerralla lueta
putkeen? ”No ei tosiaankaan. Jos ääni kestäiskin, niin ajatus
hajoaa ja keskittyminen herpaantuu. Kolmen-neljän tunnin pätkissä
lukeminen on muodostunut aika hyväksi rytmiksi, yhden tai kahden
tauon kanssa. Siinä pystyy keskittymään vielä niin, ettei rivit
rupea hyppimään silmissä ja kirjan laajuudesta riippuen siinä
menee sitten x-määrä sessioita. Sekin on nopeutunut sitten niin,
että vähemmän tulee virheitä kuin aiemmin. Se on kyllä mukavaa
puuhaa, mä tykkään tosi paljon siitä mikrofonin kanssa
puljaamisesta ja siitä, että sen tekstin saa soljumaan niin, että
se kuulostaa myös kuultuna järkevältä. Kaikki teksti ei anna
valmiuksia siihen automaattisesti, vaan pitää tehdä enemmän
töitä, jotta se kuulostaa tolkulliselta. Oon lukenut radioon pari
vuotta sellaiseen kirjallisuusohjelmaan myös, oon lukenut sinne
laidasta laitaan tekstiä, proosasta lyriikkaan, nykyteksteistä
muinaiskamaan. Tosi kivaa hommaa! Runouden lukeminen on ollut
keskeistä ihan tohon näytelmätekstien ymmärtämiseen ja ajatuksen
hahmottamiseen, koska se on niin tiivistä kieltä ja se, miten se
ajatus siellä kulkee, auttaa mulla ainakin muuhunkin tekstiin”,
selventää Ville.
Tässä
välissä pidettiin tupakkatauko, ja ulkoa palattuaan Ville huutaa jo
kaukaa ”Paina nyt äkkiä sitä rec-nappulaa, mulla tuli yksi
ajatus mieleen tuolla tupakalla...” ja minä teen työtä
käskettyä. ”Tuli tupakalla mieleen siitä kun kysyit, että miten
ajatukset ja suhtautuminen näyttelemiseen on muuttunut. Mä
tiivistin sen tuolla päässäni nyt niin, että se on muuttunut
suorittavasta enemmän mukanaeläväksi. Aluksi sitä jotenkin vaan
suoritti sitä tointa mikä on annettu ja nyt siinä elelee mukana.
Sanoisin, että nyt tää on kuohkeampaa ja rennompaa tämä
tekeminen!”
Olet
freelancer, miksi? Onko tarjottu kiinnitystä? ”Se on tuntunut
sopivan mulle. Kuten sanoin, oon ollut jo sieltä 90-luvun alusta
freelancer ja välillä tuntuu siltä, etten oo tottunut siihen
edelleenkään. Aina on epävarmuustekijöitä kosolti ja välillä
stressaa, että onko hommaa vaiko ei. Mutta silti tällä hetkellä
mä en näe mitään tarvetta varsinaisesti kiinnittyä mihinkään.
En tiedä miten olisi käynyt, jos joku olisi tarjonnut
kiinnityksen!? Mä oon tähän asiantilaan kyllä erittäin
tyytyväinen, mä tarvin myös sellaista joutilasta aikaa voidakseni
hyvin. Niin, että töitä on paljon mutta ei liikaa. Ei noita omia
juttuja, siis sarjikset ja muut, olis edes syntynyt, jos olisin koko
ajan töissä. Jotenkin tarviin sen ajan vain olemiseen, kävelyyn
ympäriinsä tai istumiseen kaffelassa. Se on ollut mulle kauheen
tärkeetä aina.”
Onko
sinulla jotain roolihaavetta? ”Mulla on ollut pitkään toi Peer
Gynt, älä kysy miksi, en tiedä. Jossain vaiheessa se vaan viehätti,
ja viehättää toki edelleenkin, mä en oo nyt vaan lukenut sitä
taas moneen vuoteen. On niitä toki muitakin, mutta se on sellainen,
joka on pitkään ”vaivannut” mua.”
Kuka
olisi unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet
tahansa? ”Kate Winslet! Ja Meryl Streep. Noi nyt tuli ekana
mieleen, ja sitten parikymmentä muuta siihen päälle vielä.”
Entä
kenen kanssa haluaisit laulaa dueton? ”Heheh. Petja Lähteen
kanssa! Mä toki lauloin sen kanssa hiljattain tossa, mutta ei puhuta
siitä… Ai Petja vastasi Tom Waits! No todellakin, tietysti Tom
Waits! Mä vastaan sen myös”, nauraa Ville.
Mikä
on parasta teatterissa? ”Väliaika!”
Miten
sinä määrittelet käsitteen ”teatterin taika”? ”Stella
Polariksessa varsinkin on ollut monta sellaista hetkeä, jota mä
pidän teatterin taikana. On ihmisiä lavalla, mutta muutenhan meillä
ei ole siellä muuta kuin pari tuolia eli ei oo mitään lavasteita
tai rekvisiittaa. Kaikki tehdään miimisesti, ovet ja kahvikupit ja
muut. En muista tarkkaan sitä kohtausta, mutta siinä näytelmässä
oli hetki, jossa oli paljon väkeä lavalla ja siinä tilassa
käsiteltiin niitä samoja miimisiä esineitä, mitä joku oli
jättänyt toiselle puolelle ja kaikki oli siinä samassa hetkessä.
Joku muisti jonkun esineen, joka oli sen juonen kannalta hyvin
tärkeä, ja kävi ottamassa sen. Sitä mä pidän teatterin taikana,
että ollaan tavallaan tyhjässä ja kaikki on ns. samalla kartalla
siinä tilassa, missä ei oikeesti oo mitään, ja yleisö silti
näkee sen kaiken. Se tökkii mukavasti mielikuvitukseen.”
Mitkä
asiat inspiroivat sinua? ”Nauru, repeily! Yhteiset hetket, kun
sillai ”klikkaa” jonkun kanssa. Se voi olla vaikka maalauskin,
näät sen taiteilijan tunteen ja vimman, ja tajuat mistä siinä on
kyse! Yleensä siinä käy vielä niin, että mua alkaa naurattaa,
koska siitä tulee niin hyvä fiilis kun päässä naksahtaa et hei,
täällä ei olla itekseen ja on mahdollista saada yhteys!”
Kärsitkö
ramppikuumeesta? ”En oikeastaan. Joskus oli sellaistakin, mutta se
on mennyt vähän niinku ohi. Luulen, että suurin syy on tuo Stella
Polariksessa vääntäminen, kun siellä ollaan joka ilta sen
tilanteen edessä, että ei ole mitään muuta mihin tukeutua paitsi
ne toiset ihmiset. Vaikka olisi se käsiskin, niin voihan silloinkin
tapahtua jotain yllättävää - ja tapahtuukin. Musta on nastempi
ottaa kaikki vastaan niin, ettei tiedä mitä tapahtuu. Enhän mä
tiedä huomisestakaan mitään, vaikka mulla on kalenterissa
merkintöjä. Suotta sitä jännittämään.”
Onko
sinulla jotain omia rutiineita, joita toistat ennen esitystä? ”Ei
mulla oo mitään fiksattuja, se proggis aina päättää sen mun
puolestani. Täs kohtaa mä meen maskiin ja sitä ennen oon tullut
taloon tiettyyn aikaan tai oon syönyt tiettyyn aikaan ja tossa
välissä mä käyn röökillä. Mutta ei mulla oo mitään sellaista
tiettyä, millä mä keskityn. Joskus mä hölötän ihan näytelmän
alkuun asti, joskus olen hiljaa itsekseni.”
Kuulin
vähän huhua There´s no Harri -näytelmän Mynthoneista? ”Hah
joo, siellä piti olla jättiaski sinisiä Mynthoneita tupakkakopissa
aina ja jos ei ollut, alkoi olla aika kärttyistä porukkaa. Mulla
oli muuten aina myös mansikkakeittoa mukana, ja mä otin sitä aina
tietyissä kohdissa. Kerran siitä Studio Pasilan viereisestä
K-kaupasta oli mansikkakeitot loppu ja ostin sit vadelmakeittoa ja se
esityshän meni ihan perseelleen, jotenkin oudosti meni se. Heheh. Me
muuten myös piilotettiin varamynthonit sinne tupakkakopin pöydän
alle, teippasin sinne yhden hätärasian. Voi helvetti sentään.
Sori taas mä kiroilen. Ei sitä siellä enää oo, se varmaan
syötiin teippeineen kaikkineen!” Ville nauraa.
Kerro
joku kommellus, sellainen jossa olet ollut itse mukana tai kaverille
on sattunut vieressä! ”Jaa että ”tää ei käyny mulle vaan mun
kaverille, öhöm!”- tyylinen? Noh. Tää on just tätä. Jos joku
sanoo, että kerro vitsi, niin yleensä ei tuu mieleen kyllä yhtään
mitään! Mennään eteen päin, mä kerron sulle kohta hyvän
kommelluksen tässä jos muistan.”
Kerro
joku oikein hyvä muisto! ”Musta tuntuu, että mun elämäni on
sarja erilaisia kommelluksia ja mitään erityistä ei nyt nouse
mieleen. Mutta hyvistä hetkistä vielä, liittyen tuohon mitä
aikaisemmin jauhoin, kun tajuaa että kaikki on samalla kartalla.
Yhtäkkiä sillä ei oo eroa, että ootko lavalla vai katsomossa.
Varmaan toistan itteeni, mut tää on tärkeetä! TeaKissa Philip
Boulay piti meille klovneriakurssia ja oli mun vuoroni pelleillä
siellä lavalla. Siinähän on tiettyjä sääntöjä mitä
noudatetaan ja muut nauroi, ja klovnitouhussa pitää ottaa aina
huomioon noi asiat. Se koko touhu meni jotenkin älyttömän
hysteeriseksi ja mä nauroin itse siellä lavalla ja kurssikaverit
nauroi katsomossa, ja siinä mä tajusin ekaa kertaa sen, millaista
se on kun se hetki on yhteinen. Se on jotenkin uskomaton tunne se
yhteys. Se oli käänteentekevä hetki mulle, ja se on muuten ehkä
myös vastaus siihen minkä takia tätä teen. Ja sitä samaa
tapahtuu sosiaalisissa tilanteissa ja kaiken aikaa. Sitten kun se
tapahtuu teatterissa suuremman väkimäärän kanssa, niin onhan se
poikkeuksellista”, Ville hehkuttaa.
Käytkö
katsomassa paljon muiden teatterien esityksiä? ”Kyllä mä käyn.
Sekin on vähän ajoittaista. Joskus on sellainen kausi, että mä
käyn katsomassa kaikki mitä menee ja joskus ei vaan jaksa, etenkin
jos on itellä paljon töitä. Tänäänkin oon taas menossa, heh
heti kun tuli vähän vapaata. Mut joo, kyllä mä pyrin käymään,
koska mua kiinnostaa mitä muut tekee ja mitä täällä tapahtuu.”
Tulevia
roolejasi tai muita töitäsi, voiko niitä paljastaa vai onko ne
salaisuuksia vielä? ”En pysty sanomaan muuta kuin että 10.3.
alkaa Nelosella uusi sarja ”Mustat lesket” ja oon mukana siinä.
Se on 12-osainen draamasarja, jossa on pääosissa Pihla Viitala,
Malla Malmivaara ja Wanda Dubiel, ja mä näyttelen siinä Pihlan
aviomiestä. Muusta en voi vielä puhua, täytyyhän nyt
salaisuuksiakin vähän olla...”
Onko
sinulla mottoa? ”Ei oo, mä en oo mottomiehiä. Aina tulee kyllä
kavereiden kesken joku läppä, jota sitten jankuttaa koko ajan
tyyliin ”Mene ja tiedä.” Noista ei oo kyllä elämän
ohjenuoriksi tai miksipäs ei olisi.”
Olisiko
kenties jotain muuta, mitä ehdottomasti haluaisit itsestäsi kertoa?
”En mä kyllä tiedä, kai näistäkin hölinöistä jonkinlaisen
kuvan saa. Varmaan ainakin sen, että hölisen sekavia ja paljon! Ja
se on muuten ihan just oikeensuuntainen kuva”, Ville myhäilee.
Osaatko
imitoida ketään? ”Osaan imitoida erästä ystävääni, joka on
nimeltä mainitsematon suomalainen miesnäyttelijä.”
Mikä
supersankari hal...? ”Wolverine!!! Se on kovin.”
Jos
voisit viettää päivän naisena, mitä tekisit? ”Yhden päivän
vaan? Enpä kerro! Viettäisin kyllä varmaan railakkaasti. Kyllä se
sinne osastolle varmaan menisi heti, mitä sä meinaat.”
Jos
ihminen menisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät
kesken kaiken? ”Olisko v*ttu vähän siistiä! Sori... mä
innostuin taas. Varmaan ottaisin vessan, luulen että olisi heti
hirvee kusihätä kun herää. Kai sinne jotain ruokaakin voisi
ottaa. Jotain yöpalaa. Jaa että jos ei tarvis olla vessaa? Hmmm.
Joo-o, kyllä mä sen vessan sinne muuten haluan, sanot mitä sanot!
Mun talviunipesässä pitää olla vessa. Ja sit ruuaksi
määrittelemätöntä yöpalaa. Kun eihän sitä tiedä, mitä tekee
herätessä mieli katsos. Room service JA vessa. Hyvinvarusteltu
kylpyhuone. Vaihtopaita ja -kalsarit tarvis myös olla, koska varmaan
hikoilisi nukkuessaan kun kuluttaa sitä vararavintoa. Pitäähän
sitä olla jotain vararavintoa ennen kuin menee nukkumaan.”
Jos
rakentaisit puuhun majan, mitä ottaisit sinne mukaan? ”Hyvät
kiikarit ja makuupussin. Älä kysy miksi. Eipäs, kun siellä
pitäisi olla samat asiat kuin siellä talvipesässäkin. Hehee!
Musta olis kyl hyvä, jos puussa olisi hyvinvarusteltu kylpyhuone. Ja
kiikarit, et vois kato vaklaa viereiseen puuhun. Ja röökiä pitää
olla. Se olisi vähän niinku joku hobittiluola, mutta puussa.”
Jos
voisit palata aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai ajanjaksoon, minne menisit? ”Menisin ihan mielenkiinnosta
kuuntelemaan, että mitä se Jeesus oikeesti jutteli. Haluaisin
myöskin käydä vähän vilkaisemassa, että miten ne rakenteli
niitä pyramideja. Karsee urakka. Tai mä haluaisin nähdä minkä
tahansa ajan, jolloin yhteiskunta ja teknologia on ollut hyvin
erilaista, ja jos olisi mahdollista puhua samalla kielellä ihmisen
kanssa vaikka 2000 tai 20000 vuotta sitten, niin mä oon ihan varma,
että se mikä meitä ihmisiä liikuttaa, mitkä on pelot ja toiveet,
niin ei ne eroa paljon siitä mitä nykyään. Mä oon vakuuttunut
siitä, että olisi mahdollista tulla toimeen ja päästä yhteyteen
niiden ihmisten kanssa tuhansien vuosien takaa, ja se jos mikä olisi
kiinnostavaa. Ei aina välttämättä se, mitä tapahtui.”
Mitä
aiot tehdä seuraavaksi? ”Mä menen tapaamaan mun ystävää ja
sitten me mennään katsomaan Q-teatteriin Kaspar Hauseria.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Niitty
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Näitä hirveitä uusia sanoja kuten
jaxuhali
Mikä
sytyttää sinut? - Nauru
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Negatiivisuus, kyynisyys,
epäoikeudenmukaisuus, yleinen kiinnostuksen puute
Mikä
on suosikkikirosanasi? - Vittusaatana. Perkele. Jumalauta. Kaikki ne
on saatana mun suosikkeja, heh!
Mitä
ääntä rakastat? - Kun on muuten ihan hiljaista ja imaisee röökistä
ekan kerran, kun se paperi palaa ja kuuluu sellainen hiljainen ritinä
Mitä
ääntä inhoat? - Kirskuntaa, pauketta, kolinaa, tai kun joku lapsi
ei voi hyvin. Se on vaikeeta.
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Stuntmies
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Jossain konttorissa
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - ”Surprise!”
Tällä hetkellä Villeä näkee silloin tällöin Stella Polariksen lavalla, HKT:n Järki ja tunteet - näytelmässä eversti Brandonin roolissa sekä Nelosen Mustat lesket - sarjassa.