Nyt tuli oltua
tarinankerronnan äärellä oikein kunnolla ja juttua oli Pepiltä
ehtinyt tulla jo tovin ennen kuin älysin laittaa nauhurin päälle.
Mietin siinä itsekseni, että mihinköhän väliin tässä tohtii
keskeyttää ja kysyä kysymyksiäkin väliin… No, jotain saimme
kuitenkin aikaiseksi ennen kuin koko kahvila suljettiin siltä
päivältä. Helposti olisi mennyt koko ilta ja seuraava päiväkin
tarinoiden ja muisteloiden äärellä!
Annetaanpa Pepin
kertoa.
”Olen syntynyt
1950. Viime joulukuussa täytin 68 ja 28.12. perjantai-iltana oli
viimeinen Tarun näytös. Syyskaudella olin mukana myös Pienen
näyttämön esityksessä ”Ihmiset, paikat ja esineet”, muissa
jutuissa en ollut. Kun lähtö lähenee niin vastuut vähenee…
Alunperin ohjelmistosuunnittelussa olisi ollut lauantaille vielä
yksi näytös tätä pienempää juttua, mutta se sitten peruuntui,
eli Sarumanin roolissa sain kunnian tehdä viimeisen roolityöni.”
Saruman/Taru Sormusten Herrasta (c) Otto-Ville Väätäinen |
”Jyväskylästä
olen kotoisin ja olen jyväskyläläinen, Turussa olen ollut vain
töissä. Turkulaiseksi tullaan vain syntymällä ja mieluiten vielä
toisessa polvessa. Eläkepäiviäni aion täällä Turussa kyllä
viettää. Ylioppilaaksi valmistuin Jyväskylän lyseosta, siihen
aikaan se oli vielä poikalyseo. Keväällä ´71 lähdin pyrkimään
teatterikouluun ja kuinka ollakaan, pääsin sisään.
Näyttelijälinjalle meitä oli pyrkimässä muutama sata, hakijoiden
määrä pomppasi reilusti vasta myöhemmin. Mukaan valittiin
kymmenen, viisi nuorta kundia ja viisi nuorta naista, ja
ohjaaja-dramaturgilinjalle valittiin kuusi (kolme kundia ohjaajiksi,
kolme naista dramaturgeiksi). Teatterikoulu sijaitsi siihen aikaan
Kansallisteatterin vintillä, ja ainoa pääsyvaatimus oli ehdoton
näyttelijälahjakkuus! Ohjaaja-dramaturgipuolelle vaadittiin
yo-todistusta. Karsintojen aikaan yksi raatilaisista oli Lasse
Pöysti, joka keskusteli hakijoiden kanssa ja hän kysyi minulta
syytä siihen, miksi olen hakenut teatterikouluun. Muistan
vastanneeni, etten voi edes ajatella itselleni mitään toista
ammattia. Myöhemmin syksyllä Pöysti piti meille
ykköskurssilaisille erittäin mielenkiintoisen luennon. Alunperin
luennoitsijana olisi ollut Jussi Jurkka ja aiheena olisi ollut
”Elämäni näyttämötaiteen palveluksessa”, Jurkalle tuli
kuitenkin joku este ja Pöysti saatiin tilalle. Hänpä olikin
muuttanut luennon teemaksi ”Näyttämötaide elämäni
palveluksessa”. Tuo kaikki on nyt pyörinyt mielessäni, kun olen
ajatellut eläkkeellelähtöäni ja eläkkeellepääsyäni, ja olen
kyllä ollut teatteritaiteen palveluksessa kertakaikkiaan… Tähän
sopisi Konsta Jylhältä nappaamani motto ”Kaikkensa kun antaa niin
enempäähän ei ole”. Näyttämötaide on kyllä ollut minun
elämäni palveluksessa ja voin sanoa, että teatteri on antanut
minulle hyvin onnellisen elämän. Toivottavasti olen onnistunut
tekemisilläni antamaan onnellisia hetkiä myös muille.”
”Alakoulun
kolmannella, neljännellä luokalla muistan kyllä jo esiintyneeni,
ja olihan meillä esitelmiä ja suomenkielen oppitunneilla lausuttiin
runoja. Oppikoulussa muistan esittäneeni joulujuhlissa joulupakinan,
ja lyseossa meillä oli näytelmäkerho, jota veti
suomenkielenopettajamme Pentti Laurio, joka itse näytteli Jyväskylän
Huoneteatterissa. Sitten kuvioihini mukaan tuli Teiniteatteri, sitten
Ylioppilasteatteri ja Jyväskylän Kansannäyttämö. Syksyllä ´70
käväisin Mikkelissä Karkialammin varuskunnassa, ensimmäisellä
lomallani sain jonkinasteisen hermoromahduksen (nykyään se
diagnosoitaisi varmaankin paniikkihäiriöksi tai vastaavaksi), olin
sairaalassakin pari viikkoa, ja palattuani Mikkeliin minut laitettiin
E-luokkaan pariksi vuodeksi. Syksyllä ´71 alkoivat sitten opinnot
teatterikoulussa.”
”Missä vaiheessa
sitten sain ajatuksen, että haluan näyttelijäksi… Hmmm,
Teiniteatterissa meillä oli paljon kursseja ja teatterikoululaisia
oli niitä vetämässä. Tunsin teatterin syvän vaikutuksen itseeni,
ja kaikki teatteriin ja näyttelemiseen liittyvät ajatukset
viehättivät minua suuresti. Miten teatterilla voidaankaan vaikuttaa
ihmisen ajatusmaailmaan! ”Tuohan on hienoa ja jospa pystyisin
itsekin samaan”, ajattelin. Pystyisi kertomaan tarinoita niin, että
ihmiset saisivat niistä jotain – joko siinä hetkessä esityksen
aikana tai mikä parempaa, tarttuisi jotain matkaan ja jäisi
mietityttämään myöhemminkin. Saisi kenties vastauksen johonkin
kysymykseen tai edes jollain tavalla pystyisi parantamaan tätä
maailmaa. Se 70-luvun taitehan oli hurjaa aikaa, Jyväskylän Kesässä
M.A. Numminen pidätettiin kun esitti jenkkaa ulkosynnyttimistä, ja
Tampereen Popteatteri kävi esittämässä Hairin.”
”Teatterikouluajoistani en osaa kertoa oikein mitään, opiskelu
oli aika rikkonaista, koska opettajat vaihtuivat usein ja kaikki oli
käsittääkseni aika ”hakua”, samaan aikaan kehitettiin koulun
opetussuunnitelmaa. Sen voin sanoa, että olisin voinut käydä sen
koulun paremmin. Paneutua kaikkeen voimakkaammin. Koulusta lähdin
1975 ja tarjoutui tilaisuus päästä suoraan Turun
Kaupunginteatterin loistavaan porukkaan mukaan. Kurssikaverini Elina
Halttunen kiinnitettiin samaan aikaan dramaturgiksi, oli mukava mennä
yhdessä Turun Kaupunginteatteriin, joka oli 70-luvun alussa Euroopan
huipputeatterien joukossa ja mikä ensemble! Mikä onni nuorelle
miehelle! Nyt voin sanoa, että vasta 70-luvun lopulla tehdyn Yksi
lensi yli käenpesän -näytelmän (jossa olin Billy B-b-bi-bibbitin
roolissa) jälkeen pystyin sanomaan itselleni, että nyt olin passeli
osa kokonaisuutta. Ensimmäiset vuoteni ammatissa olivat oppia.
Ensimmäinen juttuni muuten oli ”Välskärin kertomukset”, siinä
kaikki tekivät monta erilaista karaktääriä, paitsi itse välskärin
roolissa ollut Heikki Kinnunen. Vanhassa välskärissä oli paljon
samaa mitä nykyään Mielensäpahoittajassa, mutta silloin Hessu
vanhennettiin samannäköiseksi maskilla ja tukalla…”
”43 ja puoli
vuotta ehdin olemaan Turun Kaupunginteatterissa yhtäjaksoisesti.
Noin 130 ensi-iltaa on takana, eri rooleja en ole laskenut. Muutama
rooli vuodessa… 80-luvulla oli aikoja, jolloin oli neljä eri
roolia päällä samaan aikaan ja viidettä harjoiteltiin. Kahdeksan
näytöstä viikossa, viikonloppuisin molempina päivinä kaksi
näytöstä. Maanantaisin oli vapaata. Harvemmin on ollut sellaisia
tilanteita, joissa on esitetty samaa näytelmää monta päivää
peräkkäin ja välissä ei ole ollut edes tarvetta purkaa ja
rakentaa uudestaan lavasteita. Se on osa ammattitaitoa, hypätä
roolista toiseen kesken päivänkin. Eivät eri roolit ole koskaan
menneet päässäni sekaisin, vaikka on ollut useampi eri juttu
meneillään.”
”Olen saanut olla
kaikenlaisissa jutuissa mukana, ja olen tehnyt välillä isompia,
kantavia ja välillä pienempiä rooleja. Jos muutamia ns.
virstanpylväitä mainitsisin, niin kyllä ensimmäinen iso
onnistuminen oli jo mainitsemassani Käenpesässä. Omanlainen
onnistuminen oli hiukan myöhemmin Piaf-näytelmässä. Opereteista
”Mustalaisruhtinatar”. Anna Karenina on ehdottomasti mainittava,
ja onhan siellä matkanvarrella monta muutakin hienoa juttua. Hedda
Gabler! Ja nyt nämä kolme viimeisintä, eli ”Seitsemän
veljestä”, ”Taru Sormusten Herrasta” ja ”Ihmiset, paikat ja
esineet”. Jokaisessa on ollut omat haasteensa, mutta jotenkin nämä
kolme viimeisintä tuntuvat nyt sellaisilta, jotka haluan mainita.
Teatterin juhlavuodesta, syksystä ´17 ja Veljeksistä lähti hieno
putki käyntiin. Näiden kohdalla olen asettanut itselleni riman
korkeammalle kuin aiemmin, ja kovan treenin kautta päässyt sen
riman yli. Aina on ollut hienoa haastaa itseään. ”Ihmiset, paikat
ja esineet”-näytelmässä oli loppupuolella hieno kohtaus, johon
keskittyminen alkoi oikeastaan välittömästi ensimmäisen näytöksen
päätyttyä. Usein kysytään, että miten näyttelijät oikein
oppivat ja muistavat kaikki repliikkinsä. Se on kaikista helpointa
tässä hommassa! Vaikeintahan tässä hommassa on löytää se
ihminen, joka niitä ajatuksia puhuu! Repliikit ja kaikki tekeminen
ovat ajatuksen jatkeita. Muut saivat lavalla keskittyä omaan
tekemiseensä, katsojien edessä, mutta minä sain rauhassa sivussa
keskittyä omaan tulevaan kohtaukseeni addiktityttären isänä.
Itkettää tämä muisto, voi että. Kyllä tämä on ihana ammatti!
Ja täytyy myös kertoa, että vaikka eläkkeelle jäinkin, minulle
tehtiin hiljattain tarjous, josta en voinut kieltäytyä ja palaan
lavalle syyskuussa ´19. Ihanaa!” (Huom! 6.9. Turun
Kaupunginteatterissa ensi-illassa Don Juan, jonka ohjaa Pasi Lampela.
Nimiroolissa Eero Aho.)
Ihmiset, paikat ja esineet/Petri Rajala ja Pihla Maalismaa (c) Otto-Ville Väätäinen |
”Joulukuun
lopussa oli toistaiseksi viimeinen roolityöni ja nämä viimeiset
kaksi kuukautta olen naureskellut ja miettinyt, miten ihanaa kaikki
on. Matti Nykäsellä oli sellainen lausahdus, että elämä on
ihmisen parasta aikaa ja voin lisätä, että eläke on ihmisen
parasta aikaa! Totta kai työelämässäkin on ollut ihania aikoja,
mutta olen kyllä nyt nauttinut täysillä. Syksy oli aika rankka ja
aikataulullisesti tiukka, esityksiä oli paljon vaikka itselläni ei
ollut enää harjoituksia päivisin. Sain rauhassa istua aamiaisella
ja lukea lehteä! Teatterikoulusta lähtiessämme saimme
improvisaatio-opettajanamme toimineelta Marja Korhoselta evääksi
”instrumentin päivittäisen mentaalisen ja fyysisen huollon”, ja
sitä olen tehnyt vuodesta ´75, nyt eläkkeelläkin. Sen jälkeen
olen tehnyt mitä mieleen juolahtaa. Käyn iltapäiväteellä Cafe
Artissa, se tapa vakiintui jo aiemmin. Sosiaalista elämää vietän
rakkaan naiseni ja tyttäreni perheen parissa, ja sunnuntaisin
harrastan japanilaista jousiammuntaa kyudoa. Japani kiinnostaa
muutenkin. Ja kulttuuri, taide, kulinarismi.”
”Tärkeä oppi?
Olen itse jostain napannut 50-lukulaisen mentaliteetin eli ahkeruus,
säästäväisyys ja rehellisyys. Lisäksi minulle ovat tärkeitä
Vuorisaarna ja Ihmisoikeuksien julistus. Juha Hurme sanoi hienosti
eräässä haastattelussaan, että ”love, peace and communication”.
Äitini oli hyvä ihminen – julistin hänet autuaaksi. Hänen
hautakivessään on laatta, jossa on valitsemani teksti ”Autuaita
ovat rauhantekijät”. Minun päämääräni on tulla äitini
kaltaiseksi. Siinä on yhdelle elämälle tavoitetta.”
”Teatterin taika?
Se on mielestäni sitä, että katsoja yllättyy, hämmästyy,
ihastuu ja rakastuu näkemäänsä ja kokemaansa. Sitä tapahtuu, ja
eri syistä. Pöysti on sanonut, että teatteri on rakkauden akti
näyttelijöiden ja yleisön välillä. Minä olen katsojana
rakastunut näyttelijään ja siihen, miten lavalla tehdään.
Näyttelijän pitää antaa itsensä, jotta pystyy ottamaan yleisön.
Siitä syntyy teatterin taika. Sama voi tapahtua myös elokuvissa,
mutta teatterissa kaikki syntyy vielä konkreettisemmin.”
Seitsemän veljestä (c) Otto-Ville Väätäinen |
”Jokin
legendaarinen kommellus tai vastaava? Teimme muinoin Laura Jäntin
ohjauksessa Loppiaisaattoa, ja siihen aikaan ohjaajia oli kolme ja
jokaisella oma porukkansa. Harjoittelimme eri puolilla Turkua ja me
harjoittelimme kivipainossa, jossa oli karkea betonilattia. Paikassa
on nykyään Linnateatterin ravintola. Yksissä iltaharjoituksissa
sitten roolihahmoni herttua Orsino, joka on palavasti rakastunut Lady
Oliviaan (Marja Kouki hänen roolissaan), saa rakkauden kohteeltaan
pakit. Tenavissahan on Eppu, jolla on uniriepu, ja tällä herttualla
oli myös uniriepu, vaaleanpunainen reijällinen ”rämmäle”,
jota kannoin mukanani. No, lapsetkin kiukuttelevat tyyliin
”sittenpähän näette” ja tämä Orsino pakeista tuohtuneena
kietoo huivintapaisen kaulaansa ristiin ja alkaa kuristamaan itseään.
Pidin siinä monologia ”Sinä julma nainen...”, ja yhtäkkiä
tuntui hirveän hyvältä. Vedin itseni tajuttomaksi! Putosin
polvilleni ja löin takaraivoni siihen betonilattiaan. Havahduin
siihen, ja sitten alkoivat tärinät ja krampit, kun ilma alkoi
virrata takaisin. Mietin hetken, että tässäkö tämä elämä oli.
Siitä sitten sairaalaan ja vähän tikkiä päähän. Olen siis
kuristanut itseni tajuttomaksi! Se hyvänolontunne oli uskomaton,
annoin mennä vaan. No, yhdessä Tarun näytöksessä löin
vahingossa käteni Sarumanin sauvan kärkeen. Siinä oli kolme
saksenterävää piikkiä. Olin odottamassa omaa vuoroani tornissa
taaempana, otin pyrolta sauvan käteeni vähän huonosti ja samalla
huomasin, että nyt sattui ja tulee verta. Valkoiset vaatteet ja
parta, en voi tehdä muuta kuin pitää tiukasti sauvasta kiinni ja
siten estää veren valumisen. Ja siitä hetken kuluttua sauva
kädessä tornissa lausun ”Gandalf Harmaa, tervetuloa
Rautapihaan!”. Kohtauksen jälkeen laastaria käteen ja näytöksen
jälkeen TYKSiin päivystykseen ja tikkiä käteen. Nuori kirurgi oli
innoissaan kun sai tikata Sarumanin kättä, kun kerroin miten tämä
pääsi käymään.”
”Sitten kun oot
perillä
on jalkas, kätes
verillä
polves vapisee ja
sydämes hakkaa
vaik´ eessäs koko
maailma on
niin kadehdit,
rauhaton
sä heitä jotka
matkaa vielä jatkaa”
”Viimeisen Tarun
näytöksen lopuksi minut kukitettiin lavalla, kaikki kaverit siinä
ympärillä vielä ja tuo siteeraus Vysotskin laulusta tuli mieleeni
kesken näytöksen, kun odotin yhtä sisäänmenoani käytävällä.
Lausuin sen siinä lavalla ystävien keskellä ja yleisön edessä.
Miten upeitten ihmisten ja hienojen näyttelijöiden kanssa olen
saanut tehdä töitä! Päästä lähelle ihmisiä, joita olen
itsekin ihaillut.”
”Mitä terveisiä
haluaisin lähettää katsojille? Kiitos. Tämmöinen jyväskyläläinen
näyttelijänplanttu ja olen saanut tässä kaupungissa niin paljon
hellyyttä ja hyväksyntää katsojilta teatterissa ja keikoilla ja
torilla ja vaikka missä. Olen ihmisiltä saanut niin paljon. Ei
enempää voisi toivoa.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Joku rivo kirosana, en osaa sanoa tarkemmin
- Mikä sytyttää
sinut? - Elämä!
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Epäoikeudenmukaisuus, kateus, epärehellisyys
-
Suosikkikirosanasi? - Koitan olla kiroilematta, mutta kyllä perkele
tai saatana lähtee jos on pakko
- Mitä ääntä
rakastat? - Maailman kaunein ääni on pienen lapsen nauru ja
kikatus, oi joi!
- Mitä ääntä
inhoat? - Epäorgaaninen kiduttavan korkea ääni, summeri tai
vastaava
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Runoilija, lauluntekijä
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Sellainen, johon mulla ei ole minkäänlaisia
edellytyksiä
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivoisit Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa! Näytelmäkerhon harjoitukset ovat sitten
keskiviikkona iltapäivisin.
Kiitos Peppi
itsellesi!
Juuri siivotessani kaappeja tipahti lattialle Petri Rajalta saamani vastaus ihailijakirjeeseen <3 KIITOS!
VastaaPoistaVoi miten hieno löydös! :)
PoistaKiitos!
VastaaPoistaOle hyvä! :)
PoistaKiitos oli miellyttävä ja tunteikas tarina..t.Lelle
VastaaPoistaKiitos Lelle. :)
Poista