Mikko Vihman tapasin toukokuun puolivälissä 2016 ”Leipätehtaalla”,
jossa Helsingin Kaupunginteatteri harjoitteli syksyn
Shrek-musikaalia. Mikko saapui haastatteluun suoraan harjoituksista.
Ensimmäinen
kysymys kuka, mitä, missä ja miksi? ”No tämähän lähti
helpoilla käyntiin!” naurahtaa Mikko.
Vuonna 1971
syntynyt Mikko on horoskoopiltaan leijona. ”Oon kotoisin
Valkealasta, vaikka oon kyllä syntynyt Helsingissä. Ollessani
3-vuotias muutimme Valkealaan, Kouvolan lähelle. Kävin kaikki
kouluni siellä, lukiot ja muut. Edelleenkin tunnen olevani
valkealalainen. Sieltähän on muutama muukin näyttelijä kotoisin :
Satu Silvo sekä luokkakaverini Elina Knihtilä ja Pirjo Lonka.
Armeijan jälkeen tulin tänne Helsinkiin opiskelemaan musiikkia
silloiselle Oulunkylän pop-jazz-konsalle, mikähän lie nykyään
nimeltään. Valmistuin sieltä basistiksi ´96 ja sitten havahduin,
että haluankin mieluummin laulaa. 90-luku tuli keikkailtua kovasti
erinäisten coverbändien kanssa ympäri ämpäri. 1999 pääsin
opiskelemaan klassista laulua Helsingin konservatorioon ja
pop/jazz-laulua sinne Ogeliin. Yhdestä
opiskelijamusikaaliproduktiosta (jonka muuten ohjasi herra nimeltä
Markku Nenonen) minut ja Tuhkalan Marika bongattiin Komediateatteri
Areenan Molli-Jori -musikaaliin avustajiksi. Tämä tapahtui
vuodenvaihteessa 2001-2002, ja siitä se sitten lähti. Mitenköhän
se sitten mahtoi mennäkkään? Nenonen taisi tuntea Marco
Bjurströmin ja itsekin olin kuullut Greasesta, jota Bjurström oli
ohjaamassa HKT:lle. Hain mukaan ja pääsin. Sillä tiellä ollaan.
Musikaaleja alkoi tulla niin paljon, että ammattimainen
laulunopiskelu ja bänditouhut jäi, vaikkakin jatkoin klassisen
laulun puolella aikuisosastolla, ja viikottain käyn edelleenkin
laulutunneilla.(Nykyään teatterimme tarjoamilla Estill-
laulutunneilla ja -kursseilla). Yhtäkkiä olinkin sitten teatterissa
musikaaleissa laulamassa ja hillumassa muuten vaan”, Mikko
muistelee.
Et ole koskaan siis
hakenut TeaKiin tai vastaaviin näyttelijäopintoihin? ”En ole,
eikä mulla koskaan aiemmin ole edes ollut mitään 'paloa'
teatteriin. Pari musikaalia olin joskus nähnyt, ei mitään muuta.
Laulaminen ja musiikki on ollut mun juttuni, sitä kautta kiinnostus
syntyi ja aukeni ihan uusi maailma. Työ on tietysti opettanut nyt
näyttelemistäkin, ja oon käynyt improkursseilla ja vastaavilla. En
edes kehtaa sanoa olevani näyttelijä, vaan olen enemmänkin
laulaja-musikaaliartisti-muusikko, mikä milloinkin.
Veroilmoituksessakin tittelit aina muuttuu tilanteen mukaan.”
Olitko lapsena
sitten mukana koulun näytelmissä? ”Aina oon kevät-ja
joulujuhlissa mukana ollut, mutta soittopuolella. Laulu tuli mukaan
vasta aikuisiällä. Ihan pienenä muistan laulelleeni kaikenlaista,
mutta se kyllä jäi sitten pitkäksi aikaa. Soittanut oon bassoa ja
kitaraa, ja ilmoittauduin mukaan vielä vapaaehtoisesti. Lukiossa oli
näytelmäkerhojakin, muistan että Elina ja Pirjo kovasti puuhasivat
kaikkea, ja päästivät välillä poikiakin mukaan lavalle
esittämään. Ei mulla koskaan ollut sellaista intoa näyttelemiseen,
mutta nyt on kyllä todella mahtavaa, että on päässyt
ammattilaisten kanssa lavalle. Heillä sitä paloa ja intohimoa
riittää, ja itse oon tarjonnut oman osaamiseni sinne mukaan ja
yrittänyt selvitä, antanut tilanteen viedä.”
Mikko von Vihma (c) Teatterikärpänen |
Mitä harrastat?
”Talvisin käyn avantouimassa, se on mulle ihan oikea harrastus.
Aikaahan mulla ei paljoa ole, mutta urheilen kovasti. Käyn salilla
4-5 kertaa viikossa ja poljen pyörällä Espoosta töihin kesät
talvet. 30 km tulee melkein päivittäin poljettua, kun on
harjoituksia ja näytöksiä. Kahta kertaa päivässä en
edestakaisin polje kuitenkaan, iltaharkkoihin tuun sitten autolla.
Muutaman päivän sitä jaksaisi, ei enempää. Nopeammin tuon reitin
välillä pyörällä kulkee, kun autolla juuttuu usein ruuhkaan!
Muita harrastuksia? Eipä oikeastaan. Perheellinen kun olen ja meillä
on vanha talo, niin tulee kunnostettua ja kaikenlaista nikkaroitua,
mutta ei se mulle mikään harrastus ole.”
Osaat siis soittaa
ainakin bassoa ja kitaraa? ”Joo, laulu ja basso on mulla ne
vahvimmat. Kitara, piano ja rummut menee jotenkin myös, ja akustisen
kitaran kanssa on tullut heitettyä paljonkin duokeikkaa 90-luvun
loppupuolella.”
Kertoisitko hiukan
lisää niistä bänditouhuista? ”Mielelläni! Pääbändinä mulla
oli sellainen ”Bad Eye”-niminen coverbändi. Alkuun soitettiin
rockia, sitten soulia, sitten 70-luvun discoa. Opeteltiin kaikki Bee
Geesit ja ABBAt ja muut. Meitä oli naislaulaja ja minä laulavana
basistina sekä lisäksi pari muuta soittajaa ja torvisektio –
firman bileitä ja klubikeikkoja väännettiin. Meillä oli
asiaankuuluvat asut tietysti, mulla sellaiset kunnon tolppakengätkin,
kultaa kaula täynnä ja kädet täynnä sormuksia. Peruukit ja
viikset, heheh! Mun hahmon nimi oli Big John, ja niiden tolppakenkien
kanssa olin yli parimetrinen. Oli se melkoista. Bad Eyen kitaristin
kanssa heitettiin duokeikkaa pienemmissä paikoissa Helsingissä ja
Kotkassa esimerkiksi. Repertuaarissa oli suomirockia ja poppia,
vanhaa rockia ja sellaista. Mä itse oon jämähtänyt 60-70-80
-luvuille musiikkimaussani, lasteni kautta tiedän vähän, mikä nyt
on in. Vuosituhannen vaihteessa mulla oli myös argentiinalaista
tangoa soittava bändi 'Trio Corazon', espanjaksi ja suomeksi
laulettiin. Oli haitaristi, vanhempi herrasmies kitarassa ja jostain
oli minut bongattu laulajaksi. Aika marginaalikamaahan se oli, mutta
tuli kyllä kierrettyä senkin kanssa. Ja kyllä mä
Tangomarkkinoillakin oon käynyt kokeilemassa siipiäni…
Argentiinalaisen tangon myötä tuli käytyä ihan Argentiinassakin
pari kertaa ns. opintomatkalla, tuli katseltua keikkoja ja että mitä
kaikkea argentiinalainen tango oikein onkaan, kuuntelin ja
ihmettelin. Häämatkanikin suuntautui Buenos Airesiin. Viime
viikonloppuna kävin eräillä syntymäpäiväjuhlilla laulamassa
yhden argentiinalaisen tangon, kun pyydettiin vetämään serenadia.”
Erityistaitosi/vahvuutesi taitaa siis olla tuolla musiikkipuolella?
”Kyllä, vahva musiikkitausta. Kohta mä kaivan taas mun bassoni
esiin ja alan sitä pompotella. 90-luvun alkupuoliskolla treenasin
soittoa kovastikin, toki kun silloin opiskelin kyseistä soitinta,
mutta ei musta ikinä hyvää basistia tullut, ja se ehkä selittää
sen miksi havahduin siihen, että haluankin tehdä jotain muuta. Oon
varmaan huonoin Ogelista valmistunut basisti, hah hah. Jaa tiedänkö
hyviä basistivitsejä? Tiedän kyllä ja kaikki on varmasti kuultu,
mutta oon niin huono vitsinkertoja etten muista yhtään. Hauskojahan
ne on kaikki.”
Entä muita
vahvuuksia? Osaatko kenties jotain taikatemppuja? ”Hehheh, en osaa.
Enkä osaa heitellä mitään volttejakaan. Kyllä mun vahvuuteni on
varmaankin tämä tietynlainen fysiikka noin laulajaksikin, mä vaan
oon tämmöinen fyysinen ihminen ja voin sillä ehkä erottua jostain
toisesta. Pystyn vähän liikkumaankin. Kaupunginteatterissahan on
oma tanssiryhmä, joten musikaaleissa ei ole tarvinnut paljoa
tanssia, paitsi silloin aluksi. Bjurströmin musikaaleissa kaikki
tanssi kaikki biisit läpi. Siellä sitä vedettiin Greaset, Hairit
ja Saturday Night Feverit… Hyvät tanssijat oli edessä ja me
kömpelöt siellä taaempana, mutta kummasti siinä kyllä kehittyi.
Nyt se on sitten taas vähentynyt, ja Shrekissä en tanssi juuri
yhtään! Löntystelen possuna ja isä-Shrekinä alussa paikasta
toiseen”, naurahtaa Mikko.
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Haluaisin olla parempi
näyttelijä, ja laulussakin mulla on paljon tekemistä vielä.
Tavoitteet on korkealla, toki pitkälle oon päässyt jo nyt, ja oon
omasta mielestäni hyvällä tiellä. Meillähän käy englantilaiset
estill-tekniikan opettajat täällä koko ajan, ja pitävät
kurssejakin. Kesäkuun alussa meillä on taas viiden päivän kurssi
tuloillaan. Estill-tekniikan kautta opetellaan ymmärtämään mitä
laulu on ja mikä lihaksisto siihen liittyy, ja sen avulla, kovasti
kun harjoittelee, pystyy laulamaan oopperaa, heavyä, poppia, rockia
ja ihan mitä vaan – muuttaa vain ensin 'asetuksia' kurkunpään
alueella. Vampyyrien tanssissakin käytin paljon erilaisia soundeja -
välillä lauloin hiljaa, välillä kovaa, välillä oopperaa ja
rockia. Ei vedetä vain mutu-tuntumalta tai opetella klassista, ja
vedetä koko musikaali yhdellä samalla tyylillä tajuamatta missään
vaiheessa, miten koko ääni edes syntyy. Käytin sanaa asetukset,
kyllä. En tässä nyt viitsi täysillä vetää, mutta näin voin
muuttaa ääntäni (* Mikko näyttää esimerkkiä ja laulaa viidellä
eri tyylillä lyhyitä pätkiä*) kurkunpään asetuksia ja
äänihuulten massaa muutellen. Estill-tekniikan kautta olen oppinut
sen, että pystyn laulamaan korkealta ja äänialani on laajentunut
muutenkin. Luonnostaanhan mulla on tämmöinen aika matala ääni,
mutta teknisillä avuilla pystyn laulamaan tenorina, tai falsetin ja
tavallisen rintarekisterin välillä ilman suuria ongelmia. Siinä
olisi siis taitoa kerrakseen, että pystyisi laulamaan tyylin mukaan.
Ammatin ulkopuolelta toivon tietysti, että olisin parempi isä ja
aviomies, ja että saisi lapset kasvatettua kunniallisesti. Siinä
sitä on tarpeeksi puuhaa ihan kenelle tahansa.”
Onko suvussasi
muita teatterialalla olevia, vai meneekö musiikkipuolelle? ”Meillä
on laulettu aina. Isäni oli ennen Valkealan kirkkoherrana ja laulaa
vielä edelleenkin hyvin. Äidin kanssa lauloivat paljon, ja minä ja
pari isosiskoani aloimme sitä kautta laulaa myös. Koko perhe
kierrettiin kinkereillä ja esiinnyttiin joulukirkossa ja muissa
vastaavissa tapahtumissa. Isän puolelta esiintymisgeenit varmaan
tulevat, siellä sitä on puhuttu ihmisten edessä. Jokunen
ammattimuusikkokin suvustani löytyy ja siskoni harrastavat
laulamista. Hauska huomata, että omatkin lapset tykkää
laulamisesta ja se tulee luonnostaan. Keskimmäinen tyttäreni pääsi
mukaan Shrekkiinkin, hän esittää lapsi-Fionaa.”
Mikä muu ala sinua
mahdollisesti kiinnostaisi tai olisi aikanaan kiinnostanut, eli onko
olemassa vaihtoehtoa B? ”Voi kyllä. Mähän olen vasta neljä
vuotta ollut kiinnityksellä HKT:llä, 20 vuotta olin freelancerina,
ensin muusikkona ja kymmenisen vuotta tein musikaaleja freelancerina.
Välillä on ollut kuukausia ilman mitään työtä ja välillä on
oltu ihan toisella paikkakunnalla, ja tämmöisellä alalla ihan
kaikki on varmaan jossain vaiheessa miettineet muitakin vaihtoehtoja
tai täysin muuta alaa. Olen mä tehnytkin, välillä autellut
kavereitani raksahommissa, en kylläkään pitkään aikaan mutta
opiskeluaikoinani tuli niitäkin tehtyä. Jos joku muu ammatti
pitäisi olla, niin luulen että se menisi urheilupuolelle ja
salille. Voisin olla personal trainer. Pitäisi vaan ensin hankkia
koulutus. Kolmekymmentä vuotta oon salilla käynyt, jossain
vaiheessa kävin enemmänkin ja opiskelin kaiken mahdollisen alaan
liittyen. Sitä hommaa mä voisin osata.”
Kyllä varmaan
asiakkaita piisaisi kaiken tämän vampyyrihässäkän jälkeen…
Varausjono olisi pitkä. ”Niinpä! Tangokuninkaana olisi riittänyt
varmasti vielä enemmän. Tuhat euroa tuntiliksa, Siltsu varmaan
pystyisi sellaisia summia oikeasti veloittamaankin. Heh.”
Miksi sitten olet
laulaja-musikaaliartisti-muusikko-näyttelijä, etkä laulava
personal trainer? ”No niin. Yksi asia johti toiseen ja sattuman
kauppaa tai sitten ei … sitä ei voi tietää, että olisinko mä
itse omia reittejäni päätynyt musikaaliin, jos Nenonen ei olisi
mua aikoinaan bongannut. Laulamisen kautta ajauduin teatteriin, ja
bändikeikat ja tangomarkkinat ja muut on vain vahvistaneet sitä,
että tää on mulle laulajana oikea paikka. Ei musta olisi
tangokuninkaaksi tai iskelmälavoille kiertämään, sillä se vaatii
ihan omanlaisen luonteen. Kaikille ei riitä yksinkertaisesti
keikkaa, jos ei satu olemaan 'siltsujuttua' geeneissä. Sitä ei voi
opetella, se joko on tai ei. Mä olisin feikki ja sen näkisi kaikki
heti. Laulullisesti mä olisin pärjännyt, mutta … se on ihan oma
maailmansa. Miksi olen teatterissa? Kohtalo toi mut sinne, missä mun
kuuluukin olla. Siksi. Vielä kun mua kiinnostaa oppia laulamaan eri
tyyleillä, niin missä muualla mä pystyn niin tekemään? Mä
pääsen täällä käyttämään monipuolisesti ääntäni ja täällä
oon saanut haasteitakin. Kyllä mua hyvin näytteleminenkin
kiinnostaa enkä halua, että homma kaatuisi siihen, että
näyttelisin huonosti. Näyttelijäopintoihin mulla ei ole juuri
aikaa eikä mahdollisuutta, mutta työ opettaa. Täällä olen siksi,
että täällä olen kotona. Silloin kun en ole kotona.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja mistä tai keneltä
se on tullut? ”Alussahan olin todella noviisi juuri
näyttelijäntyössä, joten tärkein oppi on ollut se, että
kuuntelen ja kysyn neuvoa kokeneemmilta näyttelijöiltä, olen
valpas. Oon mennyt rohkeasti kysymään esimerkiksi Markku
Huhtamolta, Eero Saariselta tai Esko Roineelta, että ”Hei olisko
sulla hetki aikaa käydä mun kanssani teksti läpi pukkarissa?” ja
kaikki ovat ilomielin auttaneet. Olen hyväksynyt myös sen, että
oon aika vahva laulaja, mutta kaikesta muusta voin oppia vielä
paljon. Niiltä esim. jotka osaavat tanssia ja näytellä mua
paremmin. Sitä kautta musta tulee parempi se, mitä minä olen.
Näyttelijä Tom Wentzel mulle sen hyvin kiteytti yhdessä
näytelmässä, kun oltiin pukuhuonekavereita ja paljon juteltiin
näyttelemisestä ja keskusteltiin siitä, miksi joku kohtaus ei
jollakin toiminut alkuunkaan. Tom on kokenut näyttelijä ja ”vanha
kettu”, ja hän sanoi että ”Joskus tulee yritettyä liikaa, kun
ei oikein tiedä miten kohtaus tulisi näytellä. Tulee ajateltua
liikaa, kun oikeasti siinä tilanteessa pitäisi vain elää,
kuunnella toista ja reagoida.” Tom antoi ohjeen, että menet vain
lavalle, sanot repliikkisi ja kävelet pois. Jos toinen replikoi,
niin kuuntele, reagoi, kävele pois äläkä mieti mitään, sillä
ajatus ei näy. Katsoja ei tiedä, mitä hahmon päässä liikkuu ja
katsoja luo itse päässään sen, millainen hahmo on kyseessä.
Toiset näyttelijät kyllä tykkää mennä tekstiin syvemmälle
sisään ja analysoida hahmon taustoja enemmän. Mulle se ei sovi,
koska mä oon yksinkertainen ihminen ja mulle riittää se, että
sanon asian niin kuin se minun mielestäni pitää sanoa, olla aito
siinä tilanteessa. Persoonakysymyshän tuo on. Jotkut ohjaajatkin
tykkäävät miettiä roolihahmojen koko elämänkaaren syntymästä
hautaan, vaikkei hahmolla olisi kuin yksi pieni kohtaus.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia esikuvia, joita erityisesti arvostat tai ihailet?
”Laulupuolellehan ajatukset tietysti menee ensin. Frank Sinatra on
tolkuttoman hyvä, Tom Jones, Pavarotti klassiselta puolelta… Musta
ei ikinä tuu sellaista käheä-äänistä rocklaulajaa, ja niistäkin
diggaan todella paljon. Mm. Ronnie James Dio on tolkuttoman hyvä.
Myös AC/DC oli 90-luvulla ihan ykkösbändi mulle ja
bassonsoittoaikoihini tuli soitettua paljon kyseistä bändiä.
Näyttelijöistä esim. Robert De Niro ja Al Pacino.”
Jos saisit
maailmasta valita ihan kenet tahansa vastanäyttelijäksesi, kenet
ottaisit? Entä kenen kanssa laulaisit dueton? ”Enpäs ole tätä
miettinyt koskaan! West Endin isojen miesroolien sekaan olisi
mahtavaa mennä vetämään joku kohtaus vaikkapa Les Misérablesista,
toinen olisi Jean Valjean ja toinen Javert. Tykitettäisi menemään
oikein kunnolla! Suomessa olen päässyt Maria Ylipään kanssa
jotain jo tekemäänkin, mutta isoa duettoa en ole hänen kanssaan
päässyt vielä laulamaan. Kyllä meillä täällä HKT:lläkin on
tosi kovia tyyppejä! Mm. Petrus Kähkönen ym. En ole tosiaan
koskaan ajatellut, että jonkun tietyn tyypin kanssa haluaisin laulaa
tai näytellä. Sinatra-osastoa olisi hienoa päästä laulamaan
oikein ison orkesterin kanssa. Les Misérablesista tutun ”Bring Him
Home” lauloin tuossa pari viikkoa sitten yhdessä
hyväntekeväisyysgaalassa pienen orkesterin kanssa, olisi mahtavaa
laulaa sama kappale oikein ison orkesterin kera ja vielä onnistua
siinä, sillä se on haastava kappale. Olisi kyllä myös hienoa
päästä joskus musikaalissa vetämään isoa roolia juuri Les
Misérablesista tai Phantom of the Operasta. Sen jälkeen voisin olla
taas possuna tai sammakkona vaikka koko loppuelämäni! Heh. Oonhan
mä muuten ollut porkkanakin, vihanneskohtauksia musikaaleissa
jostain syystä riittää. Kaikki me ollaan oltu kaikkea.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Komediateatteri Arenassa, UIT:ssa
(Hair ja Saturday Night Fever oli sen alla, varsinaisessa revyyssä
en ole mukana ollut), Samppalinnan kesäteatterissa, Turun
Kaupunginteatterissa ja Helsingin Kaupunginteatterissa.
Samppalinnassa oli 'Legally Blonde' muutama vuosi sitten ja Turun
Kaupunginteatterissa oli 'Kesäyön hymyilyä' ja 'Laulavat
sadepisarat', joista jälkimmäisessä mulla oli heti alkupuolella
vain yksi kappale, jonka lauloin. Esitin tenoria leffakuvauksissa,
tuplapäivinä jäin loppukiitoksiin mutta usein lähdin heti lauluni
jälkeen suoraan kotiin. Täällä HKT:llä olen tehnyt vuodesta 2002
lähes kaikki musikaalit, lähemmäs kolmisenkymmentä, eli helpompi
olisi luetella ne joissa en ole ollut mukana. Spring Awakening ja
High School Musicaleissa en ole ollut mukana, en Next to Normalissa
enkä Kerjäläisoopperassa. Spring Awakeningia olin kyllä
katsomassa, ja siellä tapahtui jotain vastaavaa mitä teikäläisille
Vampyyrien tanssissa, eli se kolahti ja kosketti kovaa ja todella
syvältä. Elokuvista mua on samalla tavalla koskettanut Kubrickin
elokuva 'Eyes Wide Shut”, olin ihan sekaisin ekaa kertaa sen
nähtyäni, ja vieressä istuneeseen kaveriini ei kolahtanut sitten
ollenkaan. Jotenkin ne liittyy siihen hetkeen ja
elämäntilanteeseenkin. Roomassakin punaviini maistuu sata kertaa
paremmalta kuin kotona takapihalla.”
”Jos mä nyt
kuitenkin luettelen ainakin muutaman HKT:n jutun, missä olen ollut
mukana. Ensin oli Grease, sitten Tuhkimossa olin prinssi (silloin
olin vielä nuori, nythän mä teen isähahmoja ja siinä välissä
tein vielä isien understudyn rooleja), sitten Stand By Me, joka on
mulle ehkä kaikkein rakkain, koska siinä sai koko ajan laulaa
todella paljon. Mukana oli mm.Aki Sirkesalo, Sami Saari, Caron ja
Marika Tuhkala, ja laulettiin vanhaa kunnon 50-ja 60-luvun rockia,
Elvistä ym. Sitten Hairspray, Miss Saigon, Kaunotar ja Hirviö (ja
siihen Gastonin rooliin pääsin takuulla fysiikkani takia, koska sen
tyypin piti olla hyväkuntoinen pullistelija ja pitkä. Välillä
salillakäynnistä on ollut hyötyä enemmänkin!). Sitten oli
Rebecca, Evita, The Producers. Enhän mä näitä pysty tälleen
kelaamaan! Billy Elliot, Miten menestyä vaivatta liike-elämässä,
Tarzan, Viulunsoittaja katolla, Lainahöyhenissä (siinä olin kolmas
puu vasemmalta, eli istuskelin siellä kalastajana etkä varmaan edes
huomannut mua) … pari-kolmehan noita on vuodessa tullut tehtyä,
joten kyllähän niitä kertyy. Vampyyrien tanssissa pääsin sitten
näyttämään taitoni isossa roolissa, ja olen siitä kyllä todella
kiitollinen.”
Miten sitten
päädyit Vampyyrien tanssin kreivi von Krolockiksi? ”Jälkikäteen
kuulin, että nimeni pyöri valinnoissa mukana koko ajan ja koska
olin talossa jo valmiiksi, oli tätä proggista ajateltu jo aiemmin.
Asko Sarkola pyysi mut kerran huoneeseensa käymään ja kuunneltiin
muutama kappale, ja hän pyysi mua opettelemaan ne biisit. Kävin
sitten laulamassa koelauluissa ja ne meni tosi hyvin, ikinä aiemmin
en ollut tehnyt niin paljon töitä biisien eteen, eli treenasin
päivittäin monta tuntia viikkojen ajan. Halusin näyttää mitä
osaan ja halusin sen roolin. Jälkeenpäin mulle sanottiin, ettei mun
olisi tarvinnut tulla koelauluihin ollenkaan, koska mut oli jo
valittu rooliin… Näytinpähän ainakin, että asenteeni on
kohdallaan ja todella halusin sen roolin”, myhäilee Mikko.
Tuliko teille
yllätyksenä se, millaisen fanimylläkän musikaali sai aikaan, vai
osasitteko vähän odottaa meininkiä? ”Ei tuota osattu odottaa
ollenkaan, vaikka Raitalan Raililta oltiin vähän Seinäjoen menosta
kuultu. Loppuaplodien määrästä ja ihmisten hymyistä on aiemmin
huomattu, että taisivat ne tykätä. Sitten pukkarin kautta kotiin.
Joskus on ollut yläovilla odottamassa joku nimmarienkeräilijä,
mutta ei mitään muuta. Mutta tää oli jotain aivan uutta,
vastaavaa en ole kyllä koskaan aiemmin kokenut. Jotenkin
luonnollisesti kaikki vaan tapahtui ja lavalle oli helppo jäädä
fanien kanssa juttusille. Hassua se oli aluksi, mutta kun ymmärsi,
miten tärkeistä asioista siinä joillekin oli kyse, loppui
senkaltainen ajattelu siihen. Ihan mahtavaahan se oli. Ilmiönä
kylläkin hauska. Voi olla, että samaa porukkaa tulee näkemään
Shrekinkin jälkeen...” Mikko arvelee.
Urheilukysymys
suorituksen jälkeen, eli miltä nyt tuntuu pari viikkoa esitysten
päättymisen jälkeen? ”Onko siitä tosiaan vasta pari viikkoa?
Tuntuu, että olisi paljon kauemminkin. Kesäkin tuli tässä
välissä. No, jos olisi jäänyt tyhjän päälle ilman tietoa
tulevasta, niin tuntuisi varmaan erilaiselta nyt. Jos olisin nuorempi
ja urani alussa, tuntuisi varmasti tyhjemmältä. Seuraavana aamuna
klo 11 meillä jatkui Shrekin treenit ja illalla myös. Siinä
välissä sitten kävi mielessä, että nyt se on ohi ja onneksi meni
viimeinenkin esitys hyvin. Hetken aikaa oli tyhjä olo, noin ison
roolin jälkeen. Faneilla tuntuu olevan vaikeampaa, sillä vaikka
kuinka karulta kuulostaakin, niin työtähän tämä on. Työt jatkuu
ja elämä jatkuu.”
Sitten muihin
asioihin. On olemassa sanonta ”teatterin taika”. Miten sinä
määrittelisit sen, vai voiko sitä edes määritellä? ”No jos
ihan konkreettisesti ajatellaan, niin Vampyyrien tanssissa monelle
tapahtui teatterin taikaa etenkin yleisön joukossa, koska se veti
niin mukaansa. Taikaa on varmaankin siinä, että me lavalla
esitetään jotain ennaltaharjoiteltua juttua, johon yleisö sitten
uskoo niin täysillä, että unohtaa kokonaan katsovansa teatteria.
On imussa mukana ja pitää kaikkea uskottavana. Itsellekin lavalla
välillä käy niin, että unohtaa ihan täysin lausuvansa nimenomaan
repliikkejä, koska tilanne vie niin mukanaan. Tilanne ja rytmi elää,
reagoidaan toisella tavalla eleisiin ja äänenpainoihin, ja se on
kaikki niin aitoa! Koko kohtaus syttyy eloon ja jotain vain tapahtuu,
sitä ei osaa ennalta aina odottaa.”
Mitkä asiat
inspiroi sinua tai saavat sinut innostumaan? ”No, ensinnäkin pitää
vastata niin, että mähän oon hirveen tasainen, harmaa ja tylsä
ihminen. Mä en oo sellainen ns. innostuja. Kun on hyvä meininki,
oon vaan että ”jaahas, nyt on hyvä meininki” enkä siitä sen
enempää intoile. Ja sama toisinpäin, välillä on huonokin
meininki. Mutta kyllä mä innostun kun kuulen ihan mahtavaa
laulamista ja itkenkin usein, jos kuulen jonkun laulavan hienosti.
Innostun ammattitaidosta, käsityöläisyydestä, kun joku osaa
oikeasti käsillään tehdä vaikkapa kenkiä. Itselläni menee
nikkarointikin kolmannella kerralla vasta sinne päin. Jännä
ajatella, että joku innostuu minun laulustani samalla tavalla. Kun
joku juttu tulee suoraan sydämestä, se kyllä näkyy ja kuuluu työn
jäljessäkin. Sellaisesta osaamisesta on helppo innostua. Samalla
tavalla sitten en innostu, jos asioita tehdään huitaisten tai
puolivillaisesti, tai luvataan jotain ja jätetäänkin tekemättä.”
Podetko
esiintymisjännitystä tai ramppikuumetta? ”No ramppikuumetta en
pode, mutta kyllä mua pikkuisen aina jännittää. Vampyyrienkin
enskarissa olin aika rauhallisin mielin. Mulla on tapana miettiä,
että muistankohan sanoja ja muutaman kerran on unohtunutkin.
Sellainen tilanne jännittää kyllä. Yhdessä
vampyyrinäytöksessähän mulla unohtui iso litania sanoja, eikä
tullut oikein mitään ulos. Yleensä tulee jotain siansaksaa.
”Ihmeisiin, enteisiin, taivaaseen, helvettiin, synteihin,
hyveisiin” -kohta jäi multa kokonaan pois, ja sitten ykskaks alkoi
sanoja muistua päähän ”kun aika meidät saavuttaa...”. Huh
huh! Tuommoisen jälkeen on käytävä sitten joka päivä biisien
sanat läpi, muuten ei tunnu olo lavalla turvalliselta.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita teet aina ennen esitystä?
”Vampyyreissä tuli pukuhuoneessa kaikki korkeimmat äänet aina
kiljuttua läpi, muutenkin äänen pitää olla omalla tavallaan
lämmin ja avattu. Tsekkasin, että kaikki äänet varmasti tulee.
Kehonlämmittämistä mulla oli myös, pientä fyysistä treeniä.
Leuanvetoa ja punnerrusta oli kyllä. Keho on meidän instrumentti
sekä näyttelijänä että laulajana, ja se pitää saada toimimaan.
Ei voi mennä suoraan sängystä, tai voi tietenkin mennä, mutta
lopputulos ei ole sama eikä se ole niin kivaa. Ekojen biisien sanat
kävin aina läpi, että varmasti lähtee oikein. ”Vuosikaudet olin
aavistus vain” ja niin edelleen. Kerrankin mä venttasin siellä
kulisseissa, kun Krolock on astumassa ensimmäistä kertaa lavalle ja
kelasin sanoja päässäni. ”Jumala on kuollut alttarillaan”.
Hetkinen. ”Jumala on kuollut alttarillaan”, mutta mitäs sen
jälkeen tuleekaan. Sydän alkoi hakata ja samalla on astuttava jo
lavalle. Kyllä ne sanat sieltä sitten tuli, mutta oli hiukan kuumat
paikat. ”Meidät on tuomittu vaeltamaan no niin sieltähän ne
tuli, hyvä juttu”. Tuntui vielä siltä, että kyllä nämä
siltä kuulostaa että oikein menee, heh.”
Kerro joku muu
legendaarinen kommellus, joka on sattunut itsellesi tai niin, että
olet vieressä nähnyt kun joku toinen sählää lavalla
käsikirjoitukseen kuulumatonta. ”On sitä kaikenlaista tapahtunut.
Miten menestyä vaivatta liike-elämässä -musikaalissa Iikka
Forssiin iski joku oksennustauti kesken esityksen. Samassa
näytöksessä Esko Roineelta lähti ääni kokonaan, ei tullut kuin
pelkkää rohinaa suusta, mutta kohtaukset saatiin silti hoidettua
kunnialla, kun duettokaveri lauloi sitten Eskonkin osuudet. No, Iikka
meni tosiaan loppupuolen kohtauksessa sivummalle oksentamaan
roskikseen ja kohta olisi sen tärkeä repla tulossa, joka toimii
iskuna meille kaikille muille ja koko paletti kaatuisi siihen, jos
iskua ei tule. Iikka tulee naama valkoisena takaisin lavalle ja sanoi
”Tuli vähän huono olo!” ja se sopi jotenkin vielä siihen
kohtaukseen. Loppukiitoksiinkaan ei Iikka pystynyt tulemaan ollenkaan
ja kotimatkansa oli kestänyt monta tuntia.”
Mitäs kaikkea
Vampyyreissä sitten tapahtuikaan, muuta kuin laulunsanojen
unohduksia? ”Viimeisessä näytöksessähän mulla repesi housut!
Kukaan ei onneksi huomannut. Ei revennyt edes saumasta, vaan koko
reisi keskeltä takaa. Jännää. Pertti Koivulaltakin repesi
'Lainahöyhenissä' housut, oli vielä romanttinen kahvilakohtaus
meneillään. Nousi tuolista ja housut ratkesi, muttei Pertsa itse
huomannut sitä lainkaan, vaan alkoi laulaa. Oli joku tanssi siinä
juuri tuloillaan ja toivoin, että ei vaan kääntyisi nyt yleisöön
päin, kun isot kalsarit vaan pilkotti sieltä repeämästä. Mä
sain työnnettyä kädelläni kankaan niin, ettei kalsarit enää
näkyneet. Siellä se sitten pakitteli menemään. Vampyyreissä
sattui ovien kanssa kaikenlaista, löytyi salakäytävää ja muuta.
Kaskilahden Risto on hyvä keksimään kaikenlaista nokkelaa noihin
tilanteisiin. Kerranhan multa puuttui Sammumattomassa poltteessa ne
hautakivet seiniltä! Joku tuli sanomaan juuri ennen kohtausta, että
siellä ei ole nyt niitä hautakiviä, eli älä nyt missään
tapauksessa mene sinne seinien luo laulamaan! No, en mennyt sinne
nurkkiin ihmettelemään hölmönä, että ehtivät sentään
varoittamaan ennen kuin oli jo mentävä lavalle. Viimeisessä
näytöksessä meinasin aluksi tulla aurinkolasit päässä
painajaiskohtaukseen, mutta mua kiellettiin menemästä. Minusta se
olisi ollut niin hauskaa! Tuli tästä nyt mieleen, että
Grease-musikaalissa pääosanesittäjä Sami Uotila tulee
amerikanraudalla paikalle, potkaisee siitä oven auki ja hyppää
rehvakkaasti esiin. Minäpä olin viimeisen näytöksen kunniaksi
irrottanut ruuvarilla ovesta saranat ja kun Sami sitä potkaisi, koko
ovi lennähti kaaressa lavalle. Jätkät repesi ympärillä nauramaan
ihan täysin, Sami keräsi oven coolisti kyytiin ja homma jatkui. Se
oli hauskaa ja Samilla oli melkoinen ilme, kun ovi lähti”, nauraa
Mikko.
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Ensimmäisenä tulee mieleeni lasten syntymät ja
yhteiset hetket lasten kanssa vaikkapa metsäretkellä grillailemassa
tai uimassa rannalla. Perheeseen ja lapsiin liityy paljon hyviä
muistoja, ja nyt muistuu mieleen kaikenlaista myös omasta
lapsuudesta. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vahvimmin lapsuusmuistot
nousee mieleen. Muistan saaneeni joululahjaksi esimerkiksi niitä
tekniikkalegoja, niistä sai rakennettua vaikka auton.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Shrekin jälkeen tiedän pari seuraavaa
musikaalia, mutta rooleistani en tiedä muuta kuin Shrekin possun.
Syksyllä 2017 remontoituun päätaloonhan tulee Myrskyluodon Maija,
sehän tieto on jo julkista.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Korkeammalta ja kovempaa, aina parempi! Just keksin tuon.
Kollegat kyllä varmaan allekirjoittaa sen, sillä aina kun tulen
töihin, tempaisen kunnon ylärekisterit ilmoille. En tohdi tässä
nyt vetäistä, koska joku saattaa pelästyä”, toteaa Mikko ja
kajauttaa sitten kuitenkin jotain ilmoille, mutta pienemmällä
volyymillä.
Mitä haluaisit
sanoa nuorelle itsellesi, jos tulisi sellainen mahdollisuus? ”Voisin
sanoa parikymppiselle Mikko Vihmalle, joka on tullut Helsinkiin
opiskelemaan bassonsoittoa, että ”et ikinä arvaa mihin sä
ajaudut! Jatka vaan opiskelua ja jatka treenaamista, ja yritä tehdä
hommat parhaalla mahdollisella tavalla, niin elämä kyllä kantaa ja
sullekin löytyy paikka.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Hyvin huonosti. Lauluimitaatioita on tullut tehtyä
vähän, mutta se on ihan oma lajinsa. Lauluääniä just tämän
estill-tekniikan avulla pystyn kyllä imitoimaan, mutta en tiettyjä
henkilöitä. Pystyn laulamaan kuin oopperatenori, jazzlaulaja, huono
laulaja ym.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankari, mikä hahmo olisit? ”Tämäpäs sattui.
Minusta on jo tehty supersankari! Mä oon nimittäin näytellyt
Batmania Suomen ainoassa Batman-elokuvassa, se ei ole vielä
ilmestynyt. Tämä on näitä fanikulttuurin helmiä, kolme-neljä
vuotta sitten lähes nollabudjetilla tehty puolentunnin juttu.
Jenkeistä tilattiin mittojeni mukaan Batman-pukukin. Leffan
julkaiseminen on jäänyt ohjaajan sairastumisen vuoksi, mutta hän
on nyt toipumassa. Netistä löytyy pieni teaseri, ”Crime Alley”
on juttu nimeltään. (linkki tässä) Ootas, mulla on kännykässäni pari valokuvaa
itsestäni siinä asussa...”tokaisee Mikko ja kaivelee kännykkänsä
esiin. Kohtalaisen mielenkiintoista materiaalia, täytyy sanoa. Varokaa menetettyjä yöunia!
kuvat (c) Mathias Lönnström |
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Ajattelisinkohan mä niin kuin
mies? Olisinko mä vaan naisen näköinen, mutta muuten Mikko? Jos mä
olisin nainen, niin enhän mä haluaisi esim. muita alastomia naisia
nähdä. Tosin jos nyt oon 45v perheellinen mies ja mulle annetaan
päivä aikaa, niin kyllä mua ihan muut jutut kiinnostaisi. Tää
kysymys tuli kyllä niin puskista. Ei muuta kuin ylös, ulos ja
ihmettelemään maailmaa naisena. Siinähän olisi mahtava tilaisuus
kokea, että millaista on olla nainen. Olisiko siinä Suomessa suurta
eroa? Ei varmaan sellaista, jos menisi esim. Syyriassa tai Irakissa
ulos naisena. Miten lapset suhtautuisivat muhun äitinä saattaisi
kiinnostaa myös.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Vettä pitäisi olla, jotta saisin suunkostuketta ja pystyisin
laulamaan. Radio tai levysoitin pitäisi olla myös. Hesarikin saisi
tulla sinne, aamurutiinit on mulle tosi tärkeitä muutenkin. Ruuaksi
pitäisi olla paljon lihaa. Tortilloja, kalaa, kanaa, jauhelihaa.
Pelkillä kasviksilla ei selvittäisi, jos ensin olisin nukkunut
kaksi kuukautta ja herätessä olisi kauhea nälkä. Vesi riittäisi
ruokajuomaksi, tai sitten pitäisi olla lihan kanssa vähän
punaviiniä myöskin.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit ja mitä sinne ottaisit
mukaan? ”No, meillä jo on minun rakentamani maja takapihalla
puussa! Oon lapsilleni sellaisen rakentanut ison männyn ympärille.
Siellä on katto ja parveke ja ikkunakin. Ja Tarzan-musikaalin
lavasteista se puissa roikkunut polku, tai osia siitä. On mulla
siitäkin varmaan valokuvia. Tarzan-rataa pitkin pääsee majaan, ja
siellä on myös tikapuita, joissa voi roikuskella ja temppuilla, ja
trampoliini vieressä. Että semmoista! Nyt en enää edes muista,
mikä oli alkuperäinen kysymys. Joo niin millaisen majan itselleni
rakentaisin. Se olisi vielä hienompi ja korkeammalla, siinä olisi
iso terassi, jossa voisi istuskella ja nautiskella.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? Et kuitenkaan saisi muuttaa historian
kulkua. ”En mä haluaisi elää missään muussa ajassa ainakaan,
koska maailma on mennyt parempaan suuntaan, mutta voisinhan mä
jossain käydä vilkaisemassa… Voisin olla katsomassa Kuussa, kun
Neil Armstrong laskeutuu sinne! Mulla olisi moderni alus siinä
vieressä ja sieltä katselisin, että tuleeko tuosta nyt mitään.
Lukisin Hesaria ja hörppisin kahvia siinä samalla, että koittakaas
pojat selviytyä hengissä poiskin täältä. Egyptiinhän voisin
myös mennä kinaamaan siitä, miten Gizan pyramidit rakennettiin.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi, kun haastattelu on ohi? ”Ihan ekana menen vessaan! Sit
mä puen pyöräilyvehkeet päälle ja poljen kotiin moikkaamaan
lapsia ja vaimoa.”
Lopuksi Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Lumi
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Epäoikeudenmukaisuus, kiusaaminen, väkivalta
Mikä sytyttää
sinut? - Musiikki
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Vääryys
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Perrrkele!
Mitä ääntä
rakastat? - Mustarastas tai korppi
Mitä ääntä
inhoat? - Kaupungin hälinää
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Puuseppä
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Teloittaja
Jos Taivas on
olemassa, niin mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - Hyvä poika, hyvin eletty!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).