”Nukketeatteriguru” Hannu Räisän tapasin Hämeenlinnan
Taidekasarmilla Hannun työhuoneessa syyskuun alkupuolella 2013.
Vuonna 1965
syntynyt Hannu on horoskoopiltaan rapu. ”Mä olen Pieksämäeltä
kotoisin. Hämeenlinnaan olen päätynyt
opiskelun ja työpaikkojen kautta. Ensin opinnot vei minut
Turkuun, sen jälkeen Tukholmaan, Tampereelle ja Lahteen.
Hämeenlinnassa olen asunut viimeiset kymmenen vuotta.”
Mitä harrastat?
”Mua kiinnostaa jalkapallo, elokuvat, vanhat kartat ja
karttahistoria. Jalkapalloa pelaan yhdessä höntsäporukassa,
”ikämiesporukassa”, mutta valmennan myös pojan joukkueessa.
Leffoja tulee katsottua sekä elokuvateattereissa että kotona. Siitä
on tullut koko perheen yhteinen harrastus, kun lapset ovat sen verran
jo kasvaneet, ettei enää tarvitse katsella pelkkiä lastenelokuvia.
Mun ehdoton ykkönen leffoista on ”Blues Brothers” ja sitten
”Suuri gangsterisota”, uudemmista Cohenin
veljesten leffat viehättää etenkin, ja veijaritarinat
yleensä”, Hannu luettelee.
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi tai esityistaidoksesi?
”Kyllä se on tuo puunkäsittely, kuvanveisto ja
nukkenäytteleminen. Niitä olen saanut oppia eniten eri mestareiden
kanssa. Noista vielä puunveisto on se kaikkein vahvin puoleni. Työni
ulkopuolelta voisin sanoa, että mulla on hyvä laskupää. Tykkään
matemaattisista ongelmista ja laskelmista.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Jos puhutaan työstä,
niin käsikirjoittaminen nimenomaan. Olen sitä nyt opetellut viime
vuodet. Mä kirjoitan hirveen mielelläni kohtaussynopsiksia tai ihan
lyhyitä luonnoksia, mutta dialogi on mulle se vaikein osa-alue.
Siihen olen nyt varsinkin perehtynyt tämän
”Oi, Maamme Julkut”-esityksen tiimoilta. Se on kyllä
todella mielenkiintoista, mutta se vie pirusti aikaa ja kaikki se on
pois täältä verstaalta. Niiden yhdistäminen on mulla nyt tässä
haasteena. Yleensä elämästä ajattelen niin, että joka päivä
oppii uutta ja pitäisi ajatella sillä tavalla, että joka päivä
on uusi kalenterinluku ja yllätys. Pyrkisi sellaiseen positiiviseen
ajatteluun, ettei lähtisi ns. väärällä jalalla liikkeelle.
Elämähän on täynnä yllätyksiä, niin positiivisia kuin
negatiivisiakin, ja kaikista on selvittävä. Elämäänsä ei voi
rakentaa pelkän tutun ja turvallisen varaan”, Hannu pohtii.
”Nukentekemiseen
liittyen haluaisin kehittää muotoilupuolta. Olen nyt tätä 20v
tehnyt ja näen kyllä, että millaisia ne ensimmäiset nukkeni
olivat ja missä ollaan nyt. Tästä haluaisin kehittyä vielä eteen
päin ja löytää pelkistämisen taitoa ja hahmon ilmaisua jo
veistämisen aikana. Veistäessä se hahmo alkaa nousta sieltä
pikkuhiljaa työn edetessä ja tavallaan alkaa viemään. Kyllä mä
paperille ensin luonnostelen, mutta teen sen aika ronskilla kädellä
ja haen jotain peruspiirteitä tai -muotoja esim. päähän, tai
sitten mä printtaan erilaisia kasvokuvia ja etsin sitä hahmoa
niistä. Päässäni mulla on selkeä visio siitä, minkänäköinen
tyyppi olisi kyseessä. Jos mä tiedän siitä tulevasta hahmosta sen
verran, että se on vaikkapa ulkomaalainen poika, niin mä printtaan
ulkomaalaisia kasvoja. Netti helpottaa ja nopeuttaa työskentelyäni
aika paljon, toki sieltähän ei löydy mitään valmista ja
valikoimaa on vähän liiankin runsaasti. Sieltä pitää vaan kaivaa
se, mikä on itselle sopivin.”
(c) Teatterikärpänen |
Löytyykö
suvustasi lisää tällä tai muulla taiteellisella alalla olevia?
”Suoranaisesti teatterialan
ammattilaisia ei löydy, mutta isäni
oli hyvin vahvasti harrastajateatterissa mukana ohjaajana,
käsikirjoittajana ja näyttelijänä, ja teki paljon
teatteria ´40-´50 -luvulla Pieksämäellä. Isä oli jo aika iäkäs
niihin aikoihin kun aloitin tämän alan opinnot, eli yhtäaikaa me
ei olla alan töitä tehty. Me ei keskusteltu näistä teatteritöistä
sen kummemmin kuitenkaan, vaikka se oli hänelle hyvin tärkeä
juttu. Mä luulen, että sieltä jotain perimää ja on minuun
tarttunut kuitenkin, ja kädentaitoja myös. Serkkupuolelta löytyy
sitten kuvataiteilijoita, mutta teatteripuolelta ei sillä tavalla
ketään löydy.”
Oliko teillä
lapsena näytelmäkerhoja tai vastaavia koulussa? ”Siihen aikaan ei
ollut mitään ilmaisutaidon tunteja, teatteri ei ollut oikein
muodissa. Oli kyllä joulu-ja kevätjuhlanäytelmiä ja niissä
tykkäsin kyllä olla mukana, mutta koskaan ei käynyt mielessä,
että se voisi olla joskus ammattini. Niihin aikoihin Matti Ranin
kiersi ryhmineen ja Kasper-nuken kanssa kouluissa ja meilläkin
kävivät muutaman kerran. Ne olivat aina odotettuja tapahtumia, eikä
pelkästään siksi, että ei tarvinnut olla tunnilla silloin, vaan
oikeasti pidin niistä esityksistäkin. Heh, muistan myös sellaisen
tapauksen, kun tuli tämä Muppet Show. Meillä oli seiskaluokalla
vanhempainilta, johon me tehtiin Muppet Show-näytelmä ja ruokalan
luukusta esitettiin se. Se oli kivaa!”
Missä vaiheessa
olet kiinnostunut isommin teatterista/nukketeatterista? ”Ensin mä
olin kiinnostunut näyttelijäntyöstä ja hainkin
Teatterikorkeakouluun, jonne en päässyt. Pieksämäellä alkoi
sitten puolen vuoden nukketeatterikurssi, jossa kaverini oli ollut
aikaisemmin ja hän kertoi, että siinä koulutuksessa on mukana
paljon näyttelijäntyötäkin. Kurssi alkoi keväällä ´92 ja olin
silloin 26-vuotias, eli aika myöhäsyntyisesti aloitin opinnot. Me
tehtiin itse siellä nuket ja teimme Taikuri Oz-näytelmän, ja heti
siinä mä tajusin, että tämä kolmiulotteinen tekeminenhän on
todella mielenkiintoista! Peruskoulussa ja lukiossa kun oli ollut
kuvaamataitoa, niin sehän oli lähinnä piirrustusta ja maalausta ja
mä en tiennyt, että mulla olisi kuvanveistotaitoa edes. Se aukesi
mulle vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa. Sehän vei sitten
mukanaan ihan täysin. Opettaja Pauli
Mahlamäki oli myös hyvin innostava.
Taikuri Ozissa mä näyttelin Leijonaa, meillä oli siinä sekä
nuket että näyttelijän roolit. Tästä innostuneena kävin
samassa koulussa vielä puolen vuoden taidelinjan ja toisenkin
nukketeatterikurssin, jossa pietarilainen opettaja Vladimir Ordin
opetti meille marionettitekniikkaa. Silläkin kurssilla tehtiin itse
näytelmä, ja Ordinin aikana mulla vahvistui tämä
nukketeatterihomma. Pyrin ´94 opiskelemaan Turkuun taiteen ja
viestinnän oppilaitokseen, ja pääsin. Voisi sanoa, että kaikki
tämä tuli sattuman kautta. Aikaisemmin olin ollut
puuinsinööriopinnoissa Lahdessa insinöörikoulussa, jonka olin
keskeyttänyt parin vuoden jälkeen. Nukketeatteri tuli tavallaan
tyhjään paikkaan, mutta juuri oikeaan aikaan. Turusta valmistuin
nukketeatteri-ilmaisunohjaajaksi vuonna
1997. Nykyäänhän se koulu on nimeltään Turun Taideakatemia ja mä
opetan siellä myös silloin tällöin.”
”Tän Ordinin
ohjaaman esityksen kanssa me muuten kierrettiin junateatterilla
ympäri Suomea, se oli todella mielenkiintoinen kokemus. Siinä taisi
olla 12 paikkakuntaa, Rovaniemi oli pohjoisin paikka. Meillä oli
kaksi vaunua, joista toisessa oli teatteri ja toisessa asuttiin,
meitä oli porukassa viisi. Esitys oli marionettishow, joka perustui
musiikkiin ja mukana oli erilaisia tunnettuja biisejä. Meillä oli
lintumarionetteja, jotka oli mukana eri kohtauksissa ja lisäksi
siinä oli juontaja. Tämä oli semmoinen showtyyppinen kokonaisuus.
Vaunut meni tavarajunan mukana ja me kuljettiin autolla perässä,
koska ei saatu olla kyydissä. Se olisi ollut liian vaarallista. Se
oli kyllä hieno kokemus ja aattelin, että ”wau, tätä mä haluan
tehdä!”
Tässä välissä
Hannu kertoo hyvin seikkaperäisesti vielä Tukholman ajoistaan,
työharjoittelustaan nukketeatterin parissa, Faust-näytelmästä ym.
ja näyttää samalla kuvia alan kirjallisuudesta. Keskustelu
erilaisista nukeista rönsyää aiheesta toiseen lennossa, ja sitä
olisi mahdotonta pukea kirjalliseen muotoon... Vuosituhannen
vaihteessa Hannu muutti Ruotsista Tampereelle ja sai paikan Teatteri
Mukamaksessa.
”Siellä mä olin
2,5 vuotta. Tein ensin oman soolon, joka oli nimeltään ”Seitsemän
pientä ihmettä” ja sen kanssa kierrettiin pitkin Suomea. Lisäksi
tehtiin Pinokkio sekä H.C. Andersenin Tuhma Jussi. Sitten mä hain
läänintaiteilijaksi ja pääsin, ja 2002 muutin Lahteen.
Läänintaiteilijana olin yhteensä seitsemän vuotta,
koulutin alan ammattilaisia ja harrastajia, tein
nukketeatteria ja tuotin erilaisia tapahtumia. Tampereen Teatteriin
tuli sitten näytelmä ”Sotahevonen” vuonna 2010, ja tein siihen
Heikki-hevosen. Se oli iso ja hieno työ kyllä.”
Hannu kertoo myös
muista produktioistaan : Kaboom I ja II, Isoisää lainaamassa,
Pressa sihisi hississä, Kummallisvaalit, Susi ja Punahilkka sekä
marraskuussa 2013 ensi-iltansa saava Oi
Maamme Julkut. Tarkemmin näistä
kaikista tietoa löytyy Hannun kotisivuilta, jonka löydät tämän linkin alta.
Ketkä ovat olleet
ns. ammatillisia esikuviasi? ”Kyllä ne on olleet mun opettajani,
marionettitekniikkaa opin pietarilaiselta
Vladimir Ordinilta. Tietysti Thomas Lundqvist ja Michael
Meschke Tukholmasta, heiltä olen suurimman oppini kuitenkin saanut.
Michaelilta eniten sitä pedanttisuutta ja nukkenäyttelemisen
taitoa, Thomakselta nukenvalmistukseen liittyvää taitoa.”
Onko sinulla jotain
haavetta, jonka haluaisit toteuttaa nukketeatterin keinoin? ”No se
Tuhma Jussi oli aikoinaan haaveeni, ja se on nyt toteutunut jo. Se
tuhma-sanahan siinä tarkoittaa tyhmää, eli sitä Jussia pidettiin
tyhmänä. Se on hieno seikkailutarina. Mua kiinnostaa tällä
hetkellä kovasti aikuisille suunnatut parodiat, joita on nyt
ravintoloissa esitetty. Haluaisin kehittää sitä juttua, tehdä
laajemmin. Mä luulen, että nukketeatterilla on nyt etsikkoaika
meneillään. Lehdissä on ollut aika paljonkin viime vuosina
positiivista juttua. Nukketeatterin historiaa kun ajattelee, niin
esityksethän ovat olleet tuolla kaduilla ja turuilla ja toreilla.
Keski-Euroopassa ovat kiertäneet kylästä kylään, ja nykyään ne
turut ja torit onkin pubeja. Tämähän on tavallaan paluuta
juurille, vaikka luullaan, että tämä on ihan uusi juttu. Mennään
kansan pariin. Uskon, että sillä on
tilausta.”
Mitä mieltä olet
nukketeatterin tilasta Suomessa tällä hetkellä noin yleensä?
”Kyllä mun mielestä toi Turun koulutus alkaa nyt näyttämään
kyntensä. Parissakymmenessä vuodessa on tullut paljon uusia
tekijöitä nukketeatterikentälle; pieniä ryhmiä, ja aika
sulavasti porukkaa liikkuu ryhmästä toiseen. Siellä tapahtuu
kaikenlaista uutta, yhdistetään mukaan sirkusta tai taikuutta,
elokuvaakin. Me tekijät tietysti toivotaan, että aikuisille
suunnattua nukketeatteria olisi enemmän. Pelkkä toitotus tästä
asiasta ei riitä, vaan pitää olla myös hyviä juttuja! Eihän
huonoja juttuja kukaan halua katsoa, oli sitten kyseessä lapsille
tai aikuisille suunnattu juttu. Valitettavasti taiteilijana mä pidän
suurena ongelmana itse ”nukke”-sanaa.
Englannin kielessä ”doll” on lelunukke ja ”puppet” on
teatterinukke, kaksi ihan eri sanaa. Pitäisi kehitellä joku
uudissana.”
Jutellaanpa lisää
nukenteosta. Miten kauan kestää ajallisesti ensimmäisestä
visiosta valmiiseen nukkeen? ”Kyllä siihen varmaan menee
pari-kolme kuukautta. Enemmän menee tietysti aikaa, jos nuken pään
sisällä on liikkuvia osia. Kesto riippuu myös paljon siitä, että
mitä muuta työtä mulla on meneillään samanaikaisesti. Tää on
vähän sellaista silpputyötä. Yhtenä päivänä olen Helsingissä,
toisena täällä, ensi viikolla Turussa. Harvemmin mulla on mitään
yhtäjaksoisia työskentelyaikoja, mikä olisi tietenkin ideaali.”
Käykö koskaan
niin, että veitsi lipsahtaa nukkea tehtäessä? ”Ei yleensä käy.
Jos tulee virhe, sen voi kyllä korjata. Jos se muoto lähtee ihan
päin honkia, mä heitän sen koppaan ja saatan käyttää sitä
jossain muussa yhteydessä. Kyllä niitä välillä lentää
puulaatikkoon. Sahausvirheet pystyy kyllä korjaamaan ja pieni veitsi
ei yleensä nappaa isoa palaa mukanaan. Jos jotain lohkeaa, se
liimataan takaisin kiinni.”
Huom. Haastattelun
jälkeen Hämeen Kuninkaallinen Nukketeatteri esitti joulun alla 2013
Keskustalon pop up-joulupuodissa Saiturin joulua, ja syksyllä 2014
Hämeenlinnan Teatterin Verstas-näyttämöllä saa ensi-iltansa
nukkeversio Frankensteinin hirviöstä.
Paavo Käyränen ja Hannu (c) Teatterikärpänen |
Hannu verstaallaan |
Frankensteinin juliste |
Hyvä Iskä
VastaaPoista