Ella Pyhältön
tapasin huhtikuun alussa 2015 Brooklyn Cafessa Helsingissä.
Vuonna 1976
syntynyt Ella on horoskoopiltaan härkä. ”Mä olen syntynyt
Kokkolassa, mutta en ole asunut siellä kuin vuoden. Sen jälkeen
muutettiin Hämeenlinnaan, jossa olen viettänyt lapsuuteni.
Tampereella mä kävin lukion ja asuin siellä neljä vuotta. Tällä
hetkellä asun Espoossa, mutta ihan kohta muutamme Helsinkiin. Vaikka
Espoossa on tullut perheen kanssa asuttua neljä vuotta, en missään
vaiheessa ole tuntenut itseäni espoolaiseksi. Kaikki työt on olleet
täällä Helsingissä enkä täällä kyllä enää lähtisi pois.”
Mitä harrastat?
”Välillä mietin, että mitä mä oikeasti harrastan ja pilates
lukeutuu kyllä niihin. Sitten mulla on koira, Kamu-niminen
borderterrieri, jonka kanssa tulee käytyä paljon lenkillä ja
touhuttua muuten kaikenlaista. Poikani kanssa tehdään päivittäin
seitsemän minuutin kuntopiiri, puhelimessa on oikein appsi sitä
varten muistuttamassa... ”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”No en kyllä osaa. Pianoa olen soittanut ihan
pienenä kunnon porvarilliseen tyyliin heh. Totuus on kuitenkin se,
että mä en ole kovin musikaalinen ihminen. Se on ehkä vähän
yllättävääkin, koska mä dubbaan paljon ja mulla on kyllä hyvä
rytmitaju. Haluaisin osata myös laulaa, mutta sekin on vähän niin
ja näin. Ensimmäinen roolinihan oli Reeta, Hämeenlinnan
Miniteatterissa näytelmässä Uppo-Nalle. Siivosen Tatu oli Laulava
lintukoira... Reetakin lauloi ja ne kappaleet oli tosi vaikeita,
tajusin siinä että rakastan tätä hommaa, mutta laulaminen on tosi
haasteellista”, Ella muistelee.
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi/erityistaitosi ammatillisessa mielessä?
”Kyllä ne varmaankin on tunneherkkyys ja heittäytymiskyky –
niin hyvässä kuin pahassakin mielessä, mä en ikinä pelkää
juosta ns. kylmään veteen. Se on mun tapani, on oltava 100% mukana
siinä mitä teen. Tekstinkäsittelyssä mä olen myös hyvä, aika
nopeasti pääsen jyvälle siitä, mistä tekstissä on mielestäni
kyse ja opin tekstin myös helposti. Mullahan on runotaustaa, joten
tuo on varmaakin sieltä lähtöisin. Jonkinlainen erityistaito
lienee se, että mulla on päässäni satakunta runoa, joita voin
lausua tilanteessa kuin tilanteessa nopeallakin aikataululla. Ei
tuossa kyllä mitään kauhean mediaseksikästä ole, heh. Dubbaus ja
äänityöt multa myös hoituu, viimeisin iso rooli oli
Paddington-leffassa pahis, jota näytteli Nicole Kidman. Oli
älyttömän ihanaa tehdä se rooli, koska Nicole teki sen vielä
niiiiin hyvin.”
Minkä taidon
haluaisit osata (laulu-ja soittotaidon lisäksi kenties)?
”Sirkusjutut ehdottomasti! Olisi hienoa mennä trapetsilla ja tehdä
kaikenlaisia akrobaattisia temppuja. Mimiikassakin mä olen todella
huono, en lähtis Marc Gassot´n kanssa kokeilemaan yhtään...
Muuten mä olen sitä mieltä, että kaikki on tarvittaessa
opittavissa. Aikaa täytyy tosin olla kunnolla opettelemiseen.
Näyttelijän ei pidä lavalla jännittää sitä, että onnistuuko
joku tietty juttu, vaan se pitää harjoitella niin hyvin, että se
varmasti onnistuu. Vaatii ohjaajalta taitoa tunnistaa näyttelijän
vahvuudet ja tarvittaessa keventää kohtausta, esimerkiksi miksi
vaatia vartin päälläseisontaa, jos se ei kerta kaikkiaan onnistu
harjoittelemisesta huolimatta. Jättää reilusti pois sitten
tuollaiset temput...”
Mikä on suurin
haaste, joka on tullut vastaan? ”Hmmm, ei nyt varsinaisesti haaste,
mutta iso asia oli se, kun viime vuonna kierrettiin
Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Helmi-nimisen näytelmän
kanssa päihde-ja mielenterveysyksiköitä ympäri Suomea. Se oli
tietyllä tavalla haasteellista, koska näytelmä kertoi
huostaanotosta ja aihe kosketti niiden ihmisten elämää niin
täysin. Ei voinut esittää mitään roolia, vaan oli riisuttava
kaikki ja uskallettava kohdata ne ihmiset, tuli vastaan mitä tuli.
Kokemus oli tavattoman opettavainen ja hieno, enkä vaihtaisi sitä
mihinkään. Nuo kiertue-esitykset ovat tärkeitä niin katsojille
kuin tekijöillekin, ja uskon kyllä vahvasti taiteen voimaan ja
merkitykseen ihmisten elämässä.”
Onko suvussasi
muita teatterialla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”No,
Miitta Sorvali ei tätä varmaan itsekään tiedä, mutta olen
kuullut että olisimme jotain sukua. Hän lienee ainut, lähisuvussani
ei ole ketään taiteellisella alalla olevaa. Äitini on
äidinkielenopettaja, se lienee lähin taiteellisuuteen liittyvä.”
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä? ”Tosi pienenä. Olin
3-vuotias ja mennyt äitini kanssa Hämeenlinnassa katsomaan Tuhkimoa
tai vastaavaa, menimme katsomoon istumaan ja olin katsonut lavalle.
Itse en tätä muista, mutta kuulemma sanoin, että ”Minun ei
kuuluisi olla täällä vaan tuolla!” ja osoittanut lavalle.
6-vuotiaana opin lukemaan ja löysin Uuno Kailaan runot ja
”Pallokentän laitaan”, jossa rampa poika katselee pallokentän
laidalla, miten terveet lapset juoksee. Mä eläydyin siihen runoon
niin voimakkaasti, että ramman pojan kohtalo alkoi itkettää ja
äitini laittoi runokirjan ylähyllylle! Joo, toiset lapset ei saanu
pelata tai katsoa telkkaa ja mulla oli toi Uuno Kailaan runot...
Siitä se lähti. Välillä kun olen tosi väsynyt eikä jaksaisi
tehdä mitään, mä mietin että kuinka etuoikeutettu olenkaan, kun
saan tehdä sitä työtä mitä rakastan. Mä olen edelleenkin tosi
kiitollinen kaikista esityksistä ja ihmisistä, jotka ovat
katsomassa, koska ilman katsojia ei olisi esityksiäkään.”
”Noin 8-vuotiaana
menin sitten Miniteatteriin, Marja Myllyniemi tuli niihin aikoihin
toimintaan mukaan. Onhan se Miniteatteri ihan uskomaton paikka,
entisten miniteatterilaisten kanssa on paljon puhuttu siitä, miten
upeaa oli tehdä ihan oikeaa teatteria heti alusta alkaen! Marja
Myllyniemi luottaa hienolla tavalla siihen, että lapset kyllä osaa
ja pystyy. Ja mä olen aina ollut vähän konfliktipelkoinen ihminen
ja teatterin kautta olen pystynyt tekemään kaikenlaisia asioita
enemmän kuin muuten. Luulen, että mulla olisi ollut ihan kauhea
murrosikä ilman teatteria, se on pelastanut mut paljolta”, pohtii
Ella.
Ella Pyhältö (c) Teatterikärpänen |
”Suhtauduin
jossain vaiheessa aika fanaattisestikin siihen, että minusta tulee
isona näyttelijä. Ei ollut muita vaihtoehtoja. Ei tullut
kuuloonkaan, että edes voisi ajatella tekevänsä jotain muuta.
Miniteatterin jälkeen mä menin ilmaisutaidonlukioon Tampereelle,
niihin aikoihin mulla oli aika vaikeitakin aikoja ja haasteita
elämässäni. Lukion jälkeen mä pidin vuoden verran
maahanmuuttajataustaisille lapsille teatterikerhoa ja sen jälkeen
menin Snellman-korkeakouluun yleisopintovuodeksi ensin ja jatkoin
puhe-ja draamalinjalla. Siellä olin sitten neljä vuotta. Kyllähän
mä TeaKiinkin hain, tuloksetta. Olin sitä mieltä, että mä en
suostu jämähtämään siihen, että haen sinne kerta toisen
jälkeen. Monesti oon myöhemmin miettinyt, että olisi helpommalla
päässyt jos olisin kuitenkin jumittunut siihen... Suomi on pieni
maa ja ne maisterinpaperit on tae siitä, että on hyvä näyttelijä.
Toisaalta sitten oon pystynyt osoittamaan muilla keinoin (omalla
työlläni etenkin), että pärjään tässä ilman niitä
papereitakin. Sekin on kyllä aiheuttanut tiettyä nöyryyttä ja
sitä, että aina pitää tehdä työnsä helvetin hyvin. Ei oo varaa
mokata koskaan. Onhan se aika kauheetakin toisaalta, joskus voisi
olla ihanaakin olla vaan tyyliin ”ihan sama, mä tulin tänne vaan
vähän käsiäni heiluttelemaan”. Tai sitten se ei olisi ihanaa.
Mä oon myös tajunnut hyvin varhain jo sen, että mulla ei ole
mitään instituutiota takana, vaan kaikki on tehtävä itse;
haettava apurahat ja kontaktit ihmisiin. Toisaalta se on ollut
hyväkin asia, että ilman omaa työtäni mua ei mihinkään
pyydettäisi. Eikä ole voinut ajatella niin, että tuo työ ei ole
nyt ”minun arvolleni sopivaa”. Kaikki on ollut, jokainen työ on
ollut arvokas!”
Millä alalla
mahdollisesti olisit, jos et olisi tällä alalla? ”Olen käynyt
Marcus Grothin parivuotisen hahmometodikoulutuksen ja silloin
ajattelin, että haluaisin jossain vaiheessa toimia terapeuttina. Se
olisi kuitenkin vaatinut lisäopintoja ja siihen aikaan oli paljon
näyttelijäntöitä, joten ajatuksentasolle se jäi. Ihminen mua
kyllä kiinnostaa kovasti. Lapsena mua kiinnosti kovasti arkeologia
ja historia ylipäätään - mua on kiinnostanut etenkin se, että
millaisissa tilanteissa ihmiset ovat eläneet ja olleet. Oon paljon
tehnyt sellaisia juttuja, joissa ei ole näyttäviä pukuja tai
suuria lavasteita ja haluaisin joskus tehdä oikein kunnon
pukudraaman! Peruukit ja tyllihameet... Oikeasti, nautin kyllä
kovasti ”tyhjän tilan” esityksistä, joita vapaalla kentällä
toimivilla teatteriryhmillä useimmiten on.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Se on mun tapani olla tässä maailmassa ja kertoa
tarinoita, joiden kautta ihmiset voivat löytää jotain uutta ja
tärkeää. Se on mun missioni. Lisätä rakkautta maailmassa.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja mistä/keneltä se
on tullut? ”Se ei ole tullut keneltäkään tietyltä, vaan matkan
varrella monestakin paikasta ja se menee niin, että läsnäolo
syntyy kuuntelusta ja siitä, että kaveria ei näyttämöllä
jätetä. Niin kauan kuin mä olen kontaktissa vastanäyttelijöihini,
itseeni ja yleisöön, niin kauan kaikki on hyvin. Vaikka tapahtuisi
mitä, kaikki on hyvin. Mutta siinä vaiheessa kun alan kuvitella,
että just mun egoni on jotenkin erityisen tärkeä tai että miltä
mä näytän, niin sitten homma lähtee lapasesta eikä enää pysy
kasassa. Eeva-Kaarina Volanen on joskus sanonut hienosti, kun häneltä
kysyttiin jännittämisestä, että on itse asiassa aika itsekästä
ajatella jännittämisestä sitä, että miten minä pärjään kun
se on niin, että minulla on asia jota menen kertomaan ja tämä
tarina on niin hyvä, että sillä on oikeus tulla kuulluksi.”
Onko sinulla ollut
omia esikuvia tms. joita erityisesti ihailet tai arvostat? ”Kyllähän
mä lapsena tein Ella Erosesta monta esitelmääkin, hänhän on ihan
huikea! Lapsena kävin katsomassa Teatteri Pienen Suomen juttuja myös
ja Jouko Klemettilä teki suuren vaikutuksen silloin. Veikko Sinisalo
otti mut tavallaan siipiensä suojaan yhden lausuntaesityksen jälkeen
ja hän soitti mulle joka viikko ja vei mua kanssaan esiintymään
eri paikkoihin. Ilman Veikkoa mä en olisi kyllä niin rohkeasti
tehnyt asioita, hän jaksoi aina kannustaa upealla tavalla.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Teatteri Avoimissa Ovissa olen
tehnyt todella monta näytelmää. Sitten Komediateatteri Arenan
kautta Aleksanterin teatterissa nyt tämä 'Uusioperh(s)e', Teatteri
Jurkassa olen ollut, Kansallisteatterissa ja lisäksi olen ollut
monessakin kesäteatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö tai produktio. ”Lähiaikoina on ollut
kyllä paljonkin hienoja juttuja! 'Uusioperh(s)eessä' on hieno
työryhmä ja henki, se on ollut poikkeuksellisen upea juttu. Minna
Koskelan ohjaama 'Melkein kuin Emmerdalessa' on ollut myös tärkeä.
Lisäksi olen tehnyt paljon esityksiä, joissa olen näytellyt esim.
Katri Valaa tai Helene Schjerfbeckiä – vahvoja naisrooleja.”
Onko sinulla jotain
roolihaavetta (epookkiroolin lisäksi...)? ”Mähän haluaisin tehdä
myös jonkun dekkarityyppisen jännärin, musta se olisi ihanaa!
Nuorempana halusin aina tehdä Ronja Ryövärintyttären, nyt taidan
olla siihen jo liian vanha.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos voisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Meryl Streepin kanssa työskentely voisi olla oikein kiva
kokemus...”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? ”Hah! Se voisi olla joku tosi hyvä
laulaja, jotta voisin itse olla ihan hissukseen siinä. Ootas nyt, mä
mietin hetken. Sen täytyisi olla joku humaani henkilö, joka ei
suuttuisi siitä, että mä laulan ihan väärin. Apua, mä en kyllä
osaa vastata tähän mitään... Joku rap-duettohan voisi olla hyvä!”
Miten sinä
määrittelisit sanonnan 'teatterin taika'? ”Teatterin taikahan on
jo siinä, että me kaikki yhdessä uskomme johonkin. Katsojat
uskovat, että 'ahaa noi on nyt noita' ja näyttelijät uskovat, että
'me ollaan nyt niitä'. Siitä syntyy yhteinen uskomus, ja se on
musta niiiin hienoa. Meillä on aikuisinakin ihmisinä kyky hyväksyä
se, että tämä on nyt näin. Tällä mennään ja vapaaehtoisesti
tullaan huijatuksi, kyllä. Ja tuossa mainitsemassani
Helmi-näytelmässä, jota tehtiin laitoksissa, oli toisenlaista
taikaa. Ensin samassa tilassa oli vaikkapa ruokailtu ja kun esitys
alkoi, sama tila muuttui teatteriksi. Teatteri voi syntyä missä
vaan, jossa on läsnäolo ja jaettu yhteinen hetki. Kaikki ollaan
saman asian ympärillä. Teatterin taikaa pitäisi olla mukana joka
kerta tavalla tai toisella, leipiintymistä ei saisi tapahtua.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Mä inspiroidun siitä, että saan jakaa
kokemuksia ja elämää ihmisten kanssa. Ja aina kun mä saan eteeni
uuden tekstin, mä innostun siitä. Nyt alkaa matka, josta en vielä
tiedä enkä edes tiedä, kuka tämä ihminen on jota tulen
esittämään. Ajattelen aina niin, että roolihenkilö alkaa kertoa
mulle mitä se haluaa tehdä ja millainen on. Tarinat, historia ja
ihmisten elämä inspiroi mua myös. Ja taide! Mä tykkään käydä
taidenäyttelyissäkin ihan yksistäni. Oikeastaan ihan kaikesta voi
inspiroitua, linnunlaulusta keväisin esimerkiksi.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Kyllä mulla adrenaliini
nousee ja täytyy olla ikään kuin valmiustilassa tulevaan ja ennen
ensi-iltaa mua jännittää kyllä, mutta ei mulla mitään ihan
tavatonta ole. Koen sen niin, että mitä valmistautuneempi on, sitä
vähemmän jännittää. Jos joutuu ex tempore jotain esittämään,
silloin tulee kyllä sellainen ”apuaaaa”-olo. Jännitys iskee
kummalla tavalla päälle.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja/rituaaleja ennen esitystä? ”Kyllä ne liittyy aina
siihen kyseiseen proggikseen. On sellaisia esityksiä, jota ennen on
hyvä höpötellä niitä näitä ihmisten kanssa ja sitten on niitä,
joissa joutuu vähän käymään tekstiä läpi itsekseen. Sen olen
huomannut, että mulle ei sovi sellainen ”pumppaaminen” ennen
esitystä. Yritän lähteä mahdollisimman puhtaalta pöydältä
esitykseen ja antaa mennä vaan, esitys itse toteuttaa parhaiten
kulkunsa sitten.”
Kerro joku
kommellus. ”Tein yhdessä teatterissa kerran kahta eri näytelmää
ja esitys oli alkamassa juuri. Vastanäyttelijäni tuli sanomaan,
että mitä ihmettä sulla on päälläsi, eihän noi ole sun
roolivaatteet! Mä olin koko ajan asennoitunut tekemään sitä
toista näytelmää. Järjestäjä äkkiä juoksi mulle ne toiset
vaatteet jostakin ja puin ne äkkiä aiempien vaatteiden päälle.
Oli se kyllä, kun päässäkin piti vaihtaa ajatukset siihen, että
olenkin se toinen roolihenkilö.”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Äidin kanssa käytiin Hämeenlinnasta usein
bussilla teatteriretkillä Helsingissä, Tampereella ja Lahdessa.
Retkille osallistui pääasiassa keski-ikäisiä naisia ja lisäksi
minä. Jossain lipunmyyjä sanoi, että osaako tämä lapsi olla
katsomossa hiljaa ja äiti vaan totesi, että 'luulen että hän
saattaa jopa olla kaikkein hiljaisin' . Kerran oltiin oltu Lahdessa
esitystä katsomassa ja menin seuraavana päivänä kouluun.
Ajattelin kotimatkalla, että noi näyttelijät saa mennä
seuraavanakin päivänä tuonne samaan paikkaan ja että mä en ikinä
valita, jos saisin aamuisin mennä koulun sijaan teatteriin. Mä
yritän tuota ajatusta pitää aina mielessäni.”
Tulevia rooleja tai
tai muita töitäsi? ”Kajaanin Runoviikoille on kesäksi tulossa
ensi-iltaan Helena Kallion ohjaama 'Sydänten talossa', joka koostuu
monista teksteistä. Esitys käsittelee eri kulttuurien kokemuksia
kuolemasta monologiesityksen muodossa. Heinäkuun alussa
ensi-illassa.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Rakkaus on kaikki.”
Osaatko imitoida
ketään? ”En mä niinkään imitaatioita harrasta, mutta joskus
ääninäyttelemisessä joutuu tekemään prikulleen jonkun tietyn
äänen ja olen siinä kyllä aika hyvä.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai supersankarihahmo haluaisit olla ja miksi?
”Haluaisin olla Spiderman, mutta nainen sen pitäisi olla. Voimakas
sankarihahmo. Jos mulla olisi jokin supervoima, se olisi sellainen,
että voisi vaikuttaa ihmisten valintoihin tai saisi ihmisen
näkemään, miten kannattaa tietyissä tilanteissa toimia. Ja lapsia
haluaisin suojella, ihan kaikissa tilanteissa.”
Jos saisit viettää
päivän miehenä, miten viettäisit päivän? ”Ainakin mä
tutkisin kovasti sitä, että miten muut reagoi minuun. Olisko
ihmisten käyttäytyminen toisenlaista minua kohtaan? Menisin
mahdollisimman paljon erilaisiin tilanteisiin – autokaupoille,
elektroniikkakauppaan esimerkiksi. Ja sit kiinnostaa se, miten
vaikkapa pissaaminen tapahtuu.”
Jos ihminen
vetäytyisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin
kesken kaiken? ”Kirjoja pitäisi olla ja plareja myös. Valoa
pitäisi myös olla ja lämpimiä peitteitä. Kasvisruokaa, sushia.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Siellä pitäisi olla
mun poikani mukana, hän kyllä keksisi meille kaikenlaista mukavaa
tekemistä. Majaa voisi rakennella ja tuunailla lisää myös, tekisi
merirosvolaivatyyppisen siitä. Kaukoputki ja sisäänvedettävät
tikapuut! Evääksi voipaperiin käärittyjä kolmioleipiä ja
termarissa kahvia ja kaakaota. Vanhanajan jättikokoisia
merkkareita.”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai aikakauteen,
minne menisit? ”Mä haluaisin mennä katsomaan Aurinkokuninkaan
hoviin sitä meininkiä. Ja johonkin keskiaikaiseen linnaan.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Mä menen kampaajalle.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten?- Rakkaus
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Inho
Mikä sytyttää
sinut? - Rakkaus
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Viha
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Perkele
Mitä ääntä
rakastat? - Lapseni ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Poran ääntä
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Lääkäri
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Teurastaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).