Anna-Leena
Sipilän tapasin huhtikuun alussa 2015 Théhuoneessa Helsingissä.
Vuonna 1967
syntynyt Anna-Leena on horoskoopiltaan kalat. ”Olen kotoisin
Pyhäjärveltä, Pohjois- Pohjanmaalta Oulun ja Jyväskylän
puolivälistä. Helsingissä asuin 18 vuotta, jonka jälkeen
muutin kolmeksi vuodeksi Seinäjoelle. Pariisissakin olen asunut
yhden vuoden. Tällä hetkellä asun Keravalla.”
Mitä harrastat?
”Mä harrastan laitesukellusta, neulomista ja lukemista. Liikuntaa
mä harrastan myös aika paljon – kuntosaliharjoittelua ja
erilaisia jumppia.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Trumpettia olen opetellut soittamaan, se on
ikuisuusprojekti ja sen kautta osaan soittaa vähän muitakin
puhallinsoittimia. Esimerkiksi tuuballa osaan soittaa 'Uralin
pihlajan' ja 'My heart will go on'. Trumpettia olen töräytellyt
jossain esityksessäkin, ja lapsena soitin pianoa. Jaa miksi just
trumpetti? Mä tykkään siitä, musta vaskipuhaltimien ääni
on jotenkin vastaansanomattoman vaativa.”
Mitä sanoisit
omasta mielestäsi sinun vahvuudeksesi/erityistaidoksesi
ammatillisessa mielessä? ”Mä olen kuulemma muuntautumiskykyinen
ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen ryhmässä. Tykkään
tehdä sellaisia rooleja, joissa saa muuttua eri näköiseksi kuin
mitä oikeasti on. Erityistaidoista voisin mainita sen, että osaan
heiluttaa korviani. Kukaan sitä ei ole koskaan tosin pyytänyt...”
Minkä taidon
haluaisit osata? ”Kyllä mua vähän harmittaa se pianonsoiton
lopettaminen, lapsena tosiaan soitin ja nyt mietin, että miksi
ihmeessä en pitänyt yllä sitä taitoa. Se olisi ollut
hyödyllinen taito”, harmittelee Anna-Leena.
Onko kaikki
tarvittaessa opittavissa? ”On totta kai, mutta en mä ehkä
mihinkään voltteihin tässä iässä enää taivu. Tai mistä
sitä tietää…Kaikkea muuta kyllä haluan yrittää, haasteethan
on ihania. Yksi tämän ammatin hienoimpia puolia on se, että
pääsee opettelemaan välillä kaikenlaisia uusia taitoja.”
Mikä on ollut
suurin haaste, joka on tullut vastaan? ”Mä pääsin mukaan
sellaiseen yhteistyöproduktioon (Wasa Teatern, Riksteatern ja Blaue
Frau-ryhmä) 'Svinalängorna'(suom. Sikalat), jossa näyteltiin
ruotsiksi. Harjoitusten alkaessa oli aika hyytävä tilanne, kun en
ymmärtänyt yhtään mitä ohjaaja sanoo. Hiki valui otsalta ja
tuntui, että nyt oon kyllä haukannut liian ison kakun. Kyllä se
sieltä sitten pikku hiljaa lähti. Tein aika paljon töitäkin
sen eteen, mulla oli sanakirja mukana aina ja kirjoitin ylös
sanoja, joita en ymmärtänyt. Piinasin suomenruotsalaisia
työryhmän jäseniä kyselemällä heiltäkin jatkuvasti.
Suurin voitto oli se, että uskalsin puhua, vaikka välillä
sanoinkin jotain hölmöä. Se riski vaan oli otettava, ja se
kannatti.”
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä? ”Kolmannella luokalla
kirjoitettiin kavereiden kanssa yhdessä näytelmä, ja silloin
ensimmäisen kerran tajusin, että tämähän on tosi mukavaa.
Näytelmässä oli henkilö nimeltään Roger, jota mä esitin
ja Roger meni kosimaan yhtä naista, joka suostuu kosintaan ja
molemmat poistuvat. Sellainen oli näytelmän nerokas juoni.
Rogerilla oli viikset, jotka olin itse tehnyt langasta. Teippi ei
oikein tahtonut pysyä, joten laitoin sinitarralla ne kiinni ja
eihän sekään pitänyt. Roger joi kahvia ja viikset putosivat
kahvikuppiin, ja yleisöhän nauroi tietysti ihan hulluna moiselle
kommellukselle. Kaivelin ne kupista ja heitin johonkin nurkkaan.
Normaalisti kun sulle nauretaan, sun pitäisi olla loukkaantunut,
mutta tällä kertaa siitä naurusta tuli hyvä fiilis ja se
tuntui erilaiselta. Silloin mä varmaan tajusin, että tässä on
jotain tosi jännää.”
Oliko teillä
koulussa oikein näytelmäkerhoa? ”Ei meillä ala-asteella
ollut, mutta yläasteella tai lukiossa meillä oli ilmaisutaidon
kerho, jota piti poikien liikunnanmaikka... Ala-asteella me tehtiin
yksi toinenkin näytelmä jouluksi, ja siinä oli kohtaus, jossa
yhdeltä näyttelijältä tippuu housut. Opettajat olivat sitä
mieltä, että sellaista ei voi laittaa joulunäytelmään,
mutta me pysyttiin jyrkkinä – joko housut tippuu tai sitten ei
esitetä näytelmää ollenkaan. Saatiin sitten lupa, ja
villahousujen putoamiskohtaushan oli tietysti koko esityksen kovin
naurupommi. Hameen altahan ne putosi, mutta muutamien vanhoillisten
opettajien mielestä sekin oli jo liikaa.”
”Lukioaikoina
mä innostuin käymään Haapajärvellä kansalaisopiston
näytelmäpiirissä, autolla ajelin sinne kun olin jo
täysi-ikäinen. Heti päästyäni ylioppilaaksi muutin
Helsinkiin ja hain Ylioppilasteatteriin, pääsin viimeiseen
vaiheeseen mutta en sisälle. Pääsin kuitenkin Kellariteatteriin
ja siellä tuli oltua sitten jonkin aikaa. Välissä kävin
Lahden Kansanopistossa, palasin takaisin Kellariteatteriin ja pian
Antti Raivio pyysikin mua Q-teatteriin. Kävin siellä
pääsykokeissä ja tulin valituksi. Q-teatterissa olin monissa
produktioissa mukana.”
”TeaKiin mä
hain monta kertaa, kuudennella kerralla vasta tärppäsi. Muita
hakijoita tervehdittiin sanomalla 'hei' ja mulle sanottiin, että
'terve Anna-Leena, mites on vuosi mennyt'. Neljällä viimeisellä
hakukerralla mä olin mukana ihan viimeisessä vaiheessa, mutta en
vaan päässyt kun keskityin vääriin asioihin ja olin huono.
Viimeisellä kerralla tuli voimakas tunne, että nyt taisin
onnistua. Hakukertojeni välissä mä olin siellä Q-teatterissa
ja lisäksi tein kaikenlaisia hommia – olin mm. Valintatalossa,
siivoojana, toimistoapulaisena ja teollisuusvartijana. Kaikenlaista.
TeaKiin mä pääsin 1991 ja valmistuin ́95, tosin lopputyön
tein vasta ́97. Mulla oli niin paljon töitä, etten ehtinyt
tekemään silloin viimeisenä vuonna”, Anna-Leena muistelee.
Anna-Leena Théhuoneen edessä (c) Teatterikärpänen |
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Sen nimi oli ”Viidestoista
tyttörooli eli ajatuksia ja faktaa näyttelijän määrittelystä ja
siitä, ketkä sitä tekevät”. Tutkin siis type castingia, sitä
mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että näyttelijälle
tarjotaan koko ajan samantyyppisiä rooleja. Se lopputyö jäi
kyllä vähän pakinan tasolle, olisin voinut ehkä vähän
syvällisemminkin aihetta pohtia. Aihe on kiinnostava edelleenkin ja
sitä tapahtuu koko ajan, näyttelijä leimataan helposti
tietynlaisten roolien näyttelijäksi.”
”Taiteellisen
lopputyöni tein Kalle Holmbergin ohjauksessa, 'Illuusio'-nimisessä
Tony Kushnerin näytelmässä, jota esitimme Aleksanterin
teatterissa. Kävimme vierailemassa sen kanssa Ranskassakin, samassa
koulussa jossa olin vaihto-oppilaana TeaKin kolmannella
vuosikurssilla.”
Mitä tekisit,
jos et olisi tällä alalla? ”Kielet mua on aina kiinnostanut ja
olen hyvä kielissä. Myös psykiatrinen sairaanhoito kiinnosti
mua, olin Hesperian sairaalassa töissäkin. Hain
sairaanhoitajakouluunkin, mutten päässyt. Mulla oli ehkä
vähän liian radikaaleja ajatuksia mielenterveydenhuollon
uudistamiseksi ja persoonallisuustestissä olin kuulemma vastannut
ihan päinvastaista, mitä he etsivät. En sitten hakenut
uudestaan koskaan, varmaan vähän loukkaannuin tuosta tyyliin
'pitäkää tunkkinne ja opiskelupaikkanne'. Onhan mulla nyt
tämänkin ammatin aikana monenlaista käynyt mielessä,
varsinkin silloin kun on ollut vähemmän töitä. Yhdessä
vaiheessa halusin taksikuskiksi mutta mieheni ei päästänyt,
sanoi sen olevan liian vaarallista. Kai mulla oli vähän
romantisoitu ajatus itsestäni Travis Bickle-tyylisenä̈ tyyppinä̈.
Keravalla ajelisin irtoviikset tuulessa lepattaen. ”Someday a real
rain will come and wash all this scum off the streets.” Kyllä mua
tulevaisuus vähän pelottaa, keski-ikäinen naisnäyttelijä
kun ei välttämättä ole mitään kovaa valuuttaa. Tosin tuntuu,
että tämäkin on hieman muuttumassa naiskäsikirjoittajien ja
ohjaajien määrän lisäännyttyä. Kyllä mulla kaikenlaisia
vaihtoehtoja aina välillä päässä liikkuu, mutta heti kun
alan kunnolla kehitellä, tulee eteen joku ihana teatteri-, leffa-,
tai telkkarityö.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Se on mun keinoni kertoa tarinoita, ilmaista
itseäni, tehdä itseni kuulluksi ja nähdyksi. En osaa tähän
oikein muuta vastata. Se on mun tapani olla olemassa. Vaikka tämä
on mun ammattini, on tämä myös elinikäinen oppimisen
mahdollisuus. Pystyn kehittämään itseäni läpi koko
elämäni, näen sen myös niin. Tässä on henkisen kasvamisen
mahdollisuus sen lisäksi, että elätän tällä työllä
itseni.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja mistä/keneltä
se on mahdollisesti tullut? ”Suurella sydämellä näitä
hommia on tehtävä, Q-teatterin alkuajoista on tämä lähtenyt.
Teatterikoulussakin kyllä korostettiin, että pitää yrittää
säilyttää tietty kipinä ja innostus työhön. Kyllä mä
itse yritän kovasti pitää tuosta kiinni, en jaksa katsoa enkä
varsinkaan itse tehdä mitään väsynyttä nyhertämistä.
Teatterinteossa pitää olla kipinä ja innostus mukana, ja mulle
se on aika helppoa, koska innostun kaikista uusista asioista.
'Onnelin ja Annelin talvi'-elokuvassa näyttelin noin 15 cm pitkää
Vaaksanheimon perheen äitiä. Elokuvassa oli jättikokoisia
esineitä ja mä sain ihan mielettömät kicksit niistä. Jee
jättiläislusikka! Jättiläislankakerä! Joka aamu
kuvauspaikalle tullessa oli jotain uutta ihanaa ihmeteltävää, joka
stimuloi hyvin myös roolin rakentamisessa.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia esikuvia tms. joita erityisesti ihailet tai
arvostat? ”Onhan niitä – kaikki muut näyttelijät! Arvostan
jokaista, joka tekee hommaansa oikealla asenteella ja niin, että
hänellä on jotain sanottavaakin.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Q-teatterissa, Lahden
Kaupunginteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa,
Hämeenlinnan Teatterissa, Seinäjoen Kaupunginteatterissa
(kiinnityksellä), Joensuun Kaupunginteatterissa, Riksteaternissa
Ruotsissa, Wasa Teaternissa, Vapaa Teatterissa Berliinissä,
Keski-Uudenmaan Teatterissa, Espoon Kaupunginteatterissa, Helsingin
Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö tai produktio. ”Lahden
Kaupunginteatterin 'Anna Liisa', jonka ohjasi Sirkku Peltola, on
mulle todella tärkeä työ ja siinä mulla oli nimirooli. Ja
kyllä Keski-Uudenmaan Teatterin 'Nummisuutarit' Krapin
kesäteatterissa oli ihan mahtava kokemus, ihania tyyppejä ja Juha
Hurme on hieno ohjaaja. Olin siinä herkullisessa roolissa
viinaanmenevänä velipoika Iivarina ja roolityöstäni tulin
verratuksi nuoreen Juha Mujeeseen, mikä on kyllä valtava kunnia!
Lisäksi haluan mainita Kansallisteatterin 'Oppitunti ja Tuolit',
Eugène Ionescon pienoisnäytelmät. Otso Kautto ohjasi ja
produktio oli kyllä kaikenkaikkiaan hyvin opettavainen. Teksti oli
todella vaikea, mutta kiinnostava. Mukana oli lisäkseni arvostamani
konkarit Seela Sella ja Jukka Puotila.”
Onko sinulle
kenties jotain roolihaavetta? ”Tällä hetkellä musta tuntuu
siltä, että haluaisin tehdä jotain tosi modernia, sellaista
missä olisi paljon liikuntaa. Jotain vähän
epäteatterityyppistä. Oon tehnyt paljon ns. perinteistä
teatteria, olisi kiva olla mukana sellaisessa jutussa, jossa
käytettäisiin muitakin keinoja kuin perusnäyttelijäntyötä.
Sit haluaisin tehdä 'Huomenna hän tulee'-näytelmästä
Vladimirin tai Estragonin roolin, mutta Samuel Beckett on kieltänyt,
että hänen näytelmissään naiset eivät saa esittää
miehiä, koska kuulemma nainen ei voi tietää, miltä
eturauhastulehdus tuntuu...”
Jos saisit valita
maailmasta ihan kenet tahansa, kuka olisi unelmiesi
vastanäyttelijä? ”Nuori Robert De Niro... mä en tosin ehkä
pystyisi näyttelemään hänen kanssaan, koska hän olisi liian
ihana. Kirkuisin ja pyörtyisin ja laskisin varmaankin alleni, heh.
No, kyllä mä Humphrey Bogartin kanssa haluaisin näytellä.
Hänkin on lyhyt ihminen. Hänenkin kanssaan voisi tosin tulla sama
ongelma kuin nuoren De Niron kanssa. Naisista haluaisin ehkä
näytellä Holly Hunterin tai Kathy Batesin kanssa.”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale? ”Mä
haluaisin laulaa M.A. Nummisen kanssa kappaleen 'Ave Maria' ”
hihittää Anna-Leena.
Miten
määrittelisit sanonnan 'teatterin taika'? ”Siinä on teatterin
taikaa, kun juttu lähtee yhtäkkiä lentoon, kun näyttämöltä
huomaa olevansa yleisön kanssa samalla aaltopituudella. Tai jos
joku muuntuu toiseksi ihmiseksi teatterissa. Meillä oli TeaKissa
kakkosvuosikurssilla naamioteatterikurssi, jota veti Mario Gonzales.
Hänellä oli mukanaan assistenttipoika, joka oli jotenkin estyneen
oloinen, ei koskaan puhunut mitään, hoiteli hommiaan huomiota
herättämättä. Viimeisenä kurssipäivänä me pyydettiin
Marioa näyttämään, miten maskin kanssa esiinnytään ja
hän kieltäytyi mutta sanoi, että assistentti voi näyttää.
Poika otti maskin ja mustan kaavun, meni hetkeksi tuolin taakse ja
kääntyi. Se poika muuttui yhtäkkiä täysin toiseksi
henkilöksi, jopa maskin rajat häipyivät. Yhtäkkiä edessämme
oli vanha äijä, Pantalone-hahmo. Siinä oli jotain todella
maagista ja mystistä, ja se kolahti muhun ihan täysin. Tuo on
sitä mistä mun mielestä näyttelijäntyössä on kyse, ei
siitä että esittelet itseäsi vaan sitä, että luot jonkun
illuusion tai uuden ihmisen.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua erityisesti? ”Mä inspiroidun melkein kaikesta.
Innostuneiden ihmisten kanssa on kiva tehdä töitä,
innostuneisuus tarttuu ja silloin saadaan enemmän aikaankin. Mä
inspiroidun ihmisistä, miten ne kävelee ja on. Luonto, metsä on
mulle rakas paikka. Akut täyttyy mökillä, kun saan siellä
kävellä luonnossa. Kaikki uudet keksinnöt ja teknologia, uudet
maut... Taidenäyttelyt... mä en osaa itse piirtää yhtään
mitään enkä esimerkiksi ymmärrä Mona Lisan hienoutta, mutta
vaikutuin todella paljon Monet ́n 'Lumpeet'-tauluista. Silloin
tajusin, että kuvataidekin voi olla kyyneliin asti liikuttava
elämys, ei vain kivoja kuvia. Se on yksilöllistä, mikä kutakin
koskettaa.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Ennen ensi-iltaa kyllä.
Muuten riippuu vähän jutustakin, toiset vaatii vähän
erilaista lähestymistapaa tai valmistautumista. Ensi-illoissa mä
olen aika kovakin jännittäjä, mutta se vapautuu kun esitykset
lähtevät rullaamaan.”
Onko sinulla omia
rutiineja/rituaaleja, joita teet aina ennen esitystä? ”Kyllä
mä koitan jotenkin saada kehon auki, venyttelen tai liikun. Nekin
vaihtelee sen mukaan, millainen esitys ja rooli on kyseessä.
Tykkään kyllä olla hyvissä ajoin teatterilla, mä en pysty
siihen, että tulisin viime tipassa paikalle ja vetäisin vain
roolivaatteet päälleni. Tykkään ollan valmiiksi siinä
tilassa ja meikkaan myös itse, ellei ole kyseessä mikään
fantasiamaski tai vastaava isotöisempi. Meikkaamisen aikana
keskityn ja käyn juttua läpi. Rooli rakentuu ulkoisesti siinä
samalla. Toiset roolit vaativat sitten enemmän liikuntaa,
rauhoittumista tai musiikin kuuntelua ennen esitystä.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Teatterikoulun ensimmäisen vuosikurssin
ensimmäisenä näytelmänä tehtiin 'Romeo ja Julia', siinä
oli neljä eri Romeota ja neljä eri Juliaa, mä olin 'loppupään
Julia' jolle jäi tehtäväksi tappaa itsensä. No, meillä oli
sitten ensi-ilta ja kaikki olimme hirveän innostuneita, olihan
meillä näytön paikka. Oli vähän turhankin paljon energiaa.
Mun piti ottaa veitsi, jolla lopussa tapan itseni. Hetkeä aiemmin
oli munkkia esittänyt kollega energioissaan iskenyt sen veitsen
kahvaa myöten lattiaan ja mä en saanut veitseä lattiasta irti!
Lopulta aikani kitkutettuani sain sen irti ja sehän oli ihan
vääntynyt, epäuskottavasti sillä koitin sitten tappaa itseni.
Samassa esityksessä eräänä toisena päivänä meille sattui
toinenkin kommellus. Julia tulee paikalle hautaholviin ja Romeon
kädessä pitäisi olla myrkkypullo, josta Julia heti näkee
mitä on tapahtunut ja luikauttaa pienen monologin, että olisiko
pulloon jäänyt pari pisaraa minullekin. No, myrkkypulloa ei
näkynyt missään, joten enhän mä voinut lausua sitä
monologinpätkääkään, joten tapoin itseni aika lakonisesti sitten
vaan, ilman turhia höpinöitä. Kollegani oli laittanut vahingossa
pullon taskuunsa. Olin ihan maissa tuon esityksen jälkeen, aattelin
että seuraavalla kerralla hautaholvissa ei varmaan ole koko
Romeota! Muut esitykset meni sitten ihan hyvin.”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Kun on mökillä, makaa riippukeinussa ja järvi
liplattelee siinä vieressä. Mieletön rauha, joku lintu
ääntelee vain lähipuussa. Silloin tuntee olevansa oma itsensä
ja kuitenkin osa jotain isompaa kokonaisuutta.”
Käytkö itse
seuraamassa teatteria ja mikä esitys on tehnyt viimeksi vaikutuksen
sinuun? ”Kyllä mä käyn, mutta aika kuuriluonteisesti. Nyt kun
on perhettäkin, en haluaisi olla iltoja pois kotoa sen enempää
kuin tarvis. Eniten on lähivuosina kolahtanut 'Perheenjäsen',
jonka näin Teatteri Takomossa. Se oli mulle ihan vuosisadan
teatteriesitys.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Krapin kesäteatteriin tulee 'Särkelä
itte' ja olen siinä Särkelän vaimo, ja 'Onnelin ja Annelin
talvi'-elokuva tulee syksyllä ensi-iltaan. Muista en uskalla vielä
sanoa mitään.”
Onko sinulla
mottoa? ”Kaikki on mahdollista.”
Osaatko imitoida
ketään? ”En osaa, mä oon maailman huonoin imitoija.
Terrieriä osaan matkia, lastani ilahdutan matkimalla terrierin
haukuntaa.”
Jos olisit
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo, mikä olisit ja miksi?
”Haluaisin olla Roope Ankka, kun se on niin ärtyisä ja sillä
on paljon rahaa. Tai Kaustinen!”
Jos sinulla olisi
jokin supervoima, mikä se olisi? ”Haluaisin lentää ja
kiivetä seinää pitkin.”
Jos saisit olla
päivän miehenä, miten viettäisit sen päivän? ”Mä
pissailisin aika paljon ja pitkin poikin. Merkkailisin reviiriäni.”
Jos ihminen
vetäytyisi syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan siltä varalta, että
heräät kesken kaiken? ”Paljon kirjoja ja älypuhelimen. Jos ei
olisi kenttää, voisi kännykällä pelata pasianssia.
Eväspuoleksi ottaisin tuoretta ananasta ja matcha-teetä.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Samat asiat!”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
tiettyyn ajanjaksoon, minne menisit? ”Ranskan vallankumouksen
haluaisin kokea ja sitten haluaisin asua englantilaisessa Downton
Abbey-tyylisessä kartanossa. Joku pukisi mut ja palvelusväki
laittais ruokaa.”
Mitä aiot
tehdä seuraavaksi? ”Käyn ostamassa teesihdin ja Tokyokanista
sushiriisiä.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Silityslauta (tykkään l- ja s-kirjaimista)
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Bruttokansantuote
Mikä sytyttää sinut?
- Innostuneisuus
Mikä sammuttaa intohimosi? - Ankeuttaja
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Vittu
Mitä ääntä rakastat? - Aallon
ääntä
Mitä ääntä inhoat? - Jäätelöauton
soitto
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? -
Lentäjä
Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Muutosjohtaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Are you ready for rock ’n’ roll? (naurua)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).