Anne Niilolan
tapasin maaliskuussa 2016 Kotkan Kaupunginteatterissa ennen näytelmää
Neljäntienristeys.
Vuonna 1963
syntynyt Anne on horoskoopiltaan rapu. ”Olen kotoisin
Kuusankoskelta, joka nykyisin on osa Kouvolaa. Tällä hetkellä asun
Haminassa. Pitempiä aikoja olen asunut myös Tampereella, Vaasassa
ja Lappeenrannassa. Kouluni lukiota myöten kävin Kuusankoskella ja
ylioppilaaksipääsyn jälkeen hain opiskelemaan Tampereen Yliopiston
draamalinjalle (yleinen kirjallisuustiede ja draamalinja), kolme
vuotta meni siellä. Olin hakenut aiemmin Nätylle ja päätin hakea
vielä kerran. Ajattelin, että jos nyt ei tärppää, lopetan kaikki
teatterijutut ja alan puutarhuriksi”, Anne innostuu heti
alkajaisiksi kertomaan ja muistelee aikojaan Eurooppa Nelosessa,
Porissa, tarjoiluhommissa ja vaikka missä. Homma lähtee käsistä
siis alkuunsa!
Palataanpa takaisin
ruotuun… Mitä harrastat? ”Mä harrastan puutarhanhoitoa ja
erilaisia kasveja, mulla on huonekasveja todella paljon. Lisäksi mä
luen aika paljon, lajit vaihtelee fiiliksen mukaan laidasta laitaan.
Joskushan mä harrastin kilpauintia, nykyään en voi mennä enää
halliin uimaan koska alan välittömästi uida kilpaa jonkun mummon
kanssa! Pyöräilen myös aika paljon päivittäin, pysäkille
Haminassa ja siitä kotiin. Puutarhanhoito on mulle ”se juttu”,
odotan oikein milloin kevät tulee ja pääsen istuttamaan taas
kaikenlaista.”
Tässä välissä
puhumme jostain kumman syystä pitkään Jussi Jurkasta… Asiasta
toiseen mennään siis.
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”No en, paitsi nokkahuiluahan osaa varmaan
jokainen jonkinverran soittaa. Näyttämöllä oon soittanut pientä
kannelta näytelmässä ”Knut Pitkäjalka”.”
Mitkä ovat
mielestäsi sinun vahvuutesi/erikoistaitosi ammatillisessa mielessä?
”Mielestäni mä oon hyvin muuntautumiskykyinen ja komediallinen
puoli on mussa vahva myös. Yritän löytää aina rooleistani sen
koomisenkin puolen ja mustan huumorin, jos ohjaaja ei pistä
hanttiin. Mä rohkeasti heittäydyn eri tyylilajeihin enkä pelkää
mokata. Oon myös ollut aina hyvin liikunnallinen.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Kyllä soittotaito olisi
hyvä! Mä ihailen Elina Piispasta (Tampereen Teatterin näyttelijä),
kun hän on niin uskomaton tankotanssijana ja ilma-akrobatiassa ja
vastaavassa. Mulla on kyllä voimaa ja mä tiedän, että pystyisin
varmasti samaan, jos vain olisi mahdollisuus alkaa kunnolla
treenaamaan täällä. Oon aina halunnut roikkua lavalla jossain
korkealla, joku siinä kiehtoo.”
Mikä on ollut
suurin haaste, joka on tullut urasi varrella vastaan? ”Mulla on
ollut usempi miesrooli ja olen halunnut tehdä ne niin, etteivät
olisi pelkkää pilailua. Pitää löytää tietynlainen ”miehen
tapa ajatella”. Hah, kotonakin istuin sohvalla enkä kuullut mitä
mieheni sanoi mulle. Mä vaan olin. Oon pystynyt säilyttämään sen
taidon, kaikkeahan ei tarvitse kuulla todellakaan. Naisena se on
ollut mulle vaikeaa. Reviisori-näytelmässähän todella moni luuli,
että roolin teki mies. Huomasivat sitten vasta käsiohjelmasta, että
Annehan se. Tampereen Ylioppilasteatterissa tehtiin (mukana oli
muutama ammattilainen myös) Frenckellin sisäpihalle Peter Pan,
Snoopi Sirenin ohjauksessa vuonna 2000. Olin siinä Kapteeni Koukun
roolissa, ja se oli kyllä upea juttu. Jälkikäteen mulle tuli yksi
katsoja vuoden päästä sanomaan, että luuli minua mieheksi.
Eurooppa Nelosen matkassa tuli sitten lisähaastetta kaikista
teknisistä laitteista, kun siellähän tehdään ihan kaikkea. Otin
ne haltuun ja oon kyllä ylpeä saavutuksistani siellä.”
Taustalla Anne miehenä Reviisorissa (esityskuva Juha Lahtinen) |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”No,
isosiskoni meni Kuusankosken teatteriin vuotta ennen mua. Hän haki
myös TeaKiin, mutta putosi viimeisessä vaiheessa. Nykyään hän on
Yleisradiossa toimittajana. Pikkusiskoni on ollut Haminan ja
Kuusankosken teattereissa, mutta ei ammattilaisena. Lapseni ovat
olleet Pyynikillä mukana jo ihan pienenä, ja nyt tytärtäni Idaa
vähän kiinnostaa kyllä teatteriala. Isäni oli todella hyvä
laulaja, mutta maalaistalon poikana ei sitten siihen aikaan alalle
pyrkinyt. Oon sanonutkin, että on isäni syy, että olen näyttelijä.
Lapsena lauloin Irwinin biisejä esim. Ryysyrantaa ja esitin
”Tultiinpahan tästä vähän kosimahan!” ja löin jalkaani, ja
sain tuosta vielä rahaakin! Nää oli mun bravuurini aina
kyläreissuilla. Kunnes olin liian vanha, eikä mulle maksettu enää
siitä hahah. Se ei ollut kaiketi enää hauskaa! Yhtä runoa mä
lausuin aina myös. 11-vuotiaana menin sitten Kuusankosken
teatteriin, ja kansakoulussahan mä esiinnyin koko ajan.”
Vastasitkin jo
tähän, eli milloin ja miksi kiinnostuit teatterista? ”Kyllä,
isosiskoni vanavedessä menin Kuusankosken teatteriin, joka siihen
aikaan oli ammattijohtoinen harrastajateatteri. Taitaa muuten olla
vieläkin. Meille maksettiin näytöksistä palkkaa, ihan pienillekin
lapsille. Olin ensin mukana kesäteatterissa ja syksyllä tein
pääroolin Punahilkassa. Teatterinjohtaja oli kirjoittanut infolapun
käsin ja kriitikko ei ollut saanut kunnolla selvää, ja niin
lehdessä luki että ”Punahilkan roolissa nähtiin Aune Nikola ja
hän suoriutui roolistaan oikein hyvin!” Mä olin tosi pettynyt
siihen, koska Aune Nikolasta mulle tuli mieleen joku vanha täti ja
koulukaveritkin tuli multa kysymään, että etkös sä ollutkaan
siinä näytelmässä”, Anne nauraa ja jatkaa : ”Yhdessä
esityksessä Punahilkan mummo kiipesi portaita ja ne portaat hajosi
alta, ja mua nauratti se ihan kauheesti! Se oli ensimmäinen kerta
kun putosin lavalla, ja Punahilkan mummohan putosi ihan
kirjaimellisestikin heheh!”
”Nätyllä mä
opiskelin 1987-91, sitä ennen opiskelin siellä draamalinjalla,
josta jo mainitsinkin. Nätyn alkua edeltävänä kesänä huomasin
olevani raskaana (olin naimisissakin) enkä kertonut koulussa aluksi
kenellekään. Kävin normaalisti akrobatiatunneilla ym. Syyskuussa
vasta kerroin asiasta rehtorille, oli sitä vähän epäillytkin.
Joulukuun puolivälissä vielä esitin Romeon ja Julian monologia, ja
seuraavana päivänä poikani syntyi. Kurssikaverini Ilkka Pentti ja
Henry Hanikka kävivät meitä heti sairaalassa katsomassa, muistan
sen hyvin. Tammikuussa jatkui koulu ja olin taas mukana, enkä
pitänyt minkäänlaista äitiyslomaakaan. Kaikki onnistui silti
ihmeen hyvin, vaikka mulla oli pieni lapsi.”
Oliko teidän
kurssilla kirjallista lopputyötä? ”Oli kyllä, mä tosin tein sen
vasta myöhemmässä vaiheessa jo ammatissa ollessani. Sain
maisterinpaperit vasta myöhemmin. Tein tutkielman kaikista vähän
oudoistakin työjutuistani, olin ollut niin monenlaisissa jutuissa
mukana. Kävin sitä öisin Nätyn yläkerrassa naputtelemassa aina,
siellä Työväentalollahan kummitteli. Ja sehän paloikin kaksi
kertaa, siellä meni moni lopputyö tuhkaksi. Lopputyön nimi taisi
olla ”Ajattelen – olen siis näyttelijä”. Mun mielestäni, ja
aika monen muunkin näyttelijän mielestä, ajatteleminen on yksi
näyttelemisen perusasioista, ja lisäksi kontakti ja kuunteleminen.”
Onko sinulla
missään vaiheessa ollut muuta vaihtoehtoa työurallesi?
”Nuorempanahan mä halusin arkkitehdiksi tai puutarhuriksi, ne oli
mun ykköshaaveeni mutta haihtuivat sitten. Joskus olen miettinyt
puheterapeutin ammattia, puheopistahan mulla on melkein kaikki
kurssit käytynä loppuun silloin draamalinjan aikoihin. Että jäisi
joku näkyvämpi jälki minusta maailmalle! En ole sellaisessa
tilanteessa kuitenkaan vielä ollut, että haluaisin kokonaan vaihtaa
ammattia. Kipinäni teatteria kohtaan ei ole vielä sammunut. Välillä
on oltu melkoisessa oravanpyörässä ja töitä on ollut enemmän
kuin tarpeeksi, nyt on ollut vähän helpompaa.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Mä olen sitä mieltä, että mulla on sanottavaa ja
mä uskon, että pystyn omalla ilmaisullani välittämään ihmisille
tunteita ja ajatuksia. Ajattelen ja punnitsen paljon jokaisen
näytelmän sanomaa, ja pyrin löytämään sieltä jonkin tietyn
kulman. Uskon myös siihen, että pystyn tuottamaan iloa katsojille.
Se ei riitä, että haluaa olla esillä. Teatteri on yhteispeliä ja
kontaktia muiden kanssa. Teatterissa on myös hienoa se, että aina
kun mä saan uuden roolin, mä opin aina sitä kautta jotain uutta
itsestäni ja tästä maailmasta. Vaikeistakin asioista pitää voida
kertoa teatterin kautta.”
Neljäntienristeyksestä (c) Juha Lahtinen |
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet urasi varrella saanut ja mistä/keneltä se
on tullut? ”Nätyn aikoihin tein ihan hirvittävästi
muistiinpanoja ja silloin osa niistä tuntui ihan lapsellisilta,
enhän mä tajunnut edes kaikkia niitä oppeja silloin! Nyt moni asia
on töiden myötä auennut ihan eri tavalla. Nuorempana puuttui
kokemus! Kaisa Korhoselta ja Tuija Vuolteelta olen saanut todella
paljon oppia, ja Saision Pirkolta.”
Taisitkin jo
vastata tähän, eli onko sinulla omia ns. esikuvia, kenen uraa tai
tekemistä arvostat kovasti? ”Kyllä, ja noiden vahvojen naisten
lisäksi vielä Seela Sella, Eeva-Kaarina Volanen ja Risto Salmi. Ola
Tuominen, Esko Roine, Åke Lindman, Tom Lindholm...”
Löytyisikö tästä
porukasta unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita
ihan kenet tahansa? ”Kyllä se olisi Robert De Niro!”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Tampereen Teatterissa, Tampereen
Työväen Teatterissa, Tampereen Komediateatterissa, Pyynikin
Kesäteatterissa, Porin Teatterissa, Vaasan Kaupunginteatterissa,
Eurooppa Nelosessa, Lappeenrannan Kaupunginteatterissa, Kotkan
Kaupunginteatterissa, Raivoisat Ruusut-ryhmässä… ja tv:lle olen
tehnyt jonkun verran.”
Mainitse muutama
itsellesi jollain tavalla tärkeä roolityö. ”Vaasassa
”Viettelyksen vaunun” Blanche DuBois ja se ”Petra von Kantin
katkerat kyyneleet” Nätyllä. Dario Fo´n ”Ei makseta! Ei
makseta!”-farssissa oon ollut mukana kaksi kertaa (Tampereen
Teatterissa ja Kotkan Kaupunginteatterissa). ”Koivu, Sputnik ja
tähti”-näytelmässä Lappeenrannassa oli ihanaa esittää
5-vuotiasta lasta. Sithän mä oon myös ohjannut kaksi juttua :
täällä Kotkassa Aladdinin ja Lappeenrannassa Päivänsäde, minä
ja menninkäinen -musiikkinäytelmän. Harrastajateattereille oon
ohjannut myös.”
Miten sinä
määrittelisit sanonnan ”teatterin taika”, vai pystyykö sitä
määrittelemään? ”Sen haluan ensin sanoa, että teatterissa
pitää olla myös salaisuuksia. Kaikkea ei saa kertoa eikä
paljastaa, se vie osan taiasta heti jos niin käy. Vaikka mä
tässäkin olen kertonut itsestäni aika paljon, on olemassa myös
paljon salaista. Jokaisessa ihmisessä on mustia puolia ja muita…
Teatterin taika näkyy varsinkin lapsissa, miten he uppoavatkaan
teatterin maailmaan täysillä ja sitä ei saisi koskaan rikkoa
paljastamalla tiettyjä asioita tai selittää liikaa.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Minua inspiroi muutos, kaikki outo ja ”hyppy”
tuntemattomaan. Tähtitaivas, kesä, rakkaus.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä ja jos kyllä, ilmeneekö se
jotenkin erikoisella tavalla? ”Aika vähän nykyään. Joskus kun
olen väsynyt mä huomaan, että alkaa jännittää, vaikka näytelmää
olisi esitetty jo useamman kerran. Tulee jonkinlainen pakokauhu. En
haluaisi mennä näyttämölle, mutta se menee heti ohi kun astun
lavalle.”
Onko sinulla omia
rutiineja tai rituaaleja, joita toistat aina ennen esitystä? ”Mulla
oli kaikenlaisia rutiineita taikauskoonkin liittyen Nätyn aikoihin,
ja koin nopeasti, että ne ovat huono asia. Juoksin portaita ylös
alas ja vastaavaa. Nykyään mulla on niin, että pälpätän tuolla
lämpiössä ja siitä sitten vaan suoraan lavalle. Tosin tähän
Neljäntienristeykseen liittyen mun on keskityttävä todella hyvin,
koska tunnetilat vaihtuvat näytelmän aikana usein. Sitten on
tietysti mikin-ja maskinlaitot ja muut, jotka täytyy tehdä tietyssä
järjestyksessä aina. Mitä enemmän rikkoo rutiineja, jos huomaa
niitä taas tulevan, sen parempi mulle! Paitsi että kenkiä ei saa
laittaa pöydälle koskaan!”
Anne ja kukat |
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Näitähän on paljon, mutta ensimmäisenä
tulee mieleen Erik Pöystin ohjaama näytelmä ”Hovilipoja” Nätyn
Teatterimontussa, jossa on valtavat portaat. Oltiin Mannisen Petrin
kanssa lavalla, mä olin ruhtinatar ja Pete oli ruhtinas, joka
soittaa jääkaapin päällä selloa. Me ollaan riidoissa ja
laskeudun portaita alas ja yhtäkkiä huomaan, että iso sello tuosta
noin vaan murenee Mannisen käsissä! Jotenkin se oli kuivunut,
väärin säilytetty ilmeisesti. Tulen nauruun purskahtamaisillani
portaita kompuroiden alas ja ole siinä nyt sitten riidoissa, kun
kummallakin oli pokassa pitelemistä! Se oli ihan uskomaton kokemus.
Joo ja Lappeenrannassa meni yhdellä näyttelijällä leuka
sijoiltaan kesken näytelmän… Onhan näitä! Pyynikillä ”Maan
kämmenellä”-näytelmässä tuotiin ruumisarkkua yhdessä
kohtauksessa ja aina siinä kohtaa katsomossa joku sai kohtauksen ja
pillit soi hetken päästä. Ihan käsittämätön juttu, siellä
sitä oltiin vaan hohhoijaa odottamassa, että taas tuli stoppi tässä
hemmetin samassa kohdassa!”, Anne huokailee.
Tulevia roolejasi?
”Tällä hetkellä olen mukana näytelmissä ”Ylpeys ja
ennakkoluulo” (Lady Catherine de Bourgh ja Rouva Bennettin sisko)
ja Neljäntienristeyksessä olen Maria (esitys lämmitetään taas
marraskuussa). Lokakuussa tulee ensi-iltaan Vihan jumala, olen siinä
Veronique. Loput ovat vielä salaisuuksia, mutta hienoja rooleja saan
tehdä tulevaisuudessakin.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Eh, nimittäin” ja ”Voihan rähmä” ja ”Onks
Viljoo näkyny?” Mähän käytän näytelmissä paljon erilaisia
puhetyylejä, musta on kiva pelleillä äänellä välillä”, ja
tästä päästäänkin tarinaan, jossa Anne on syyllinen sekä
Speden kuolemaan että Suomen karvaaseen tappioon jääkiekon
MM-kisoissa.
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? ”Milla
Magia.”
Jos saisit viettää
päivän miehenä, mitä tekisit? ”Jaa panisinko? Miksi tuo tuli
ensimmäisenä mieleen? Olishan se kiva tietää, miltä se tuntuu.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Hyvän kirjan ottaisin. Kyniä ja papereita. Pähkinöitä
ja punaviiniä. Ja ihanan peiton ottaisin, muuta en tarvitsisi.
Paitsi juustoja.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit ja mitä sinne ottaisit
mukaan? ”Se olisi tynnyrin muotoinen. Ottaisin sinne punaviiniä,
tulitikut ja kynttilän, kissat, lapset ja muut lähipiirin
sukulaiseni sekä mieheni.”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn aikakauteen tai tiettyä
tapahtumaa katsomaan, minne menisit? ”Kleopatraa haluaisin mennä
tapaamaan ja katsoa, millainen se nainen oikeasti oli. Ja miten
pyramidit on rakennettu. Dinosauruksia olisi myös kiva nähdä
livenä.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Viha
- Mikä sytyttää
sinut? - Tuli
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Välinpitämättömyys
-
Suosikkikirosanasi? - Perkele
- Mitä ääntä
rakastat? - Linnunlaulua
- Mitä ääntä
inhoat? - Harakkaa (vaikka se onkin lintu)
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Kokki
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Paskakuski
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa!
Mielenkiintoista! Haastatteluja on todella kiva lukea, kiitos tästä!
VastaaPoistaMukava kuulla, Vilma! Lisää on tulossa ja tekeillä. :)
PoistaOlipa hauska juttu. Tunsin Annan Voikkaan kouluajoilta 1970-luvulla. Mukava ja kiltti jo silloin.
VastaaPoistaKiva kuulla! Kiitos kommentista Pertti!
Poista"Kuusniemen" Virpi Hakkarainen on niin mieletön veto, etten pysty miehistä ihastustani siihen sanoin kuvailemaan. Olis ollut kiva lukea, miten intohimoinen teatteritaiteilija tähän duuniinsa näin jälkikäteen suhtautuu.
VastaaPoista- Mies, 30
Täytyypä kysyä Annelta... (jos vastaus tulee, liitän tähän kommenttiketjuun)
PoistaTässä Annen vastaus : "Mehän tehtiin niistä kesäteatteriversioita kolme kappaletta ja esitettiin niitä Pyynikillä, Oulussa ja Joensuussa. Oltiin yhtä suurta perhettä. Rakkaita ihmisiä ja rooli tuli tutuksi.
PoistaKahdeksana vuotena oltiin siis kesäteatterissa.
Minulle tärkeitä vuosia.
Sarjat tehtiin huolella ja niitä myös harjoiteltiin paljon."