Mikko Kauppilan
tapasin Kulttuuriravintola Kivessä marraskuun puolivälissä 2016.
”Kuumottava tuo
nauhuri tuossa, se tuijottaa mua”, toteaa Mikko heti alkuun. Vuonna
1995 syntynyt Mikko on horoskoopiltaan vaaka. ”Oon Ylöjärveltä
kotoisin. Tamperelaisena pidän itseäni tällä hetkellä, täällä
on tullut ja tulee vietettyä niin paljon aikaa nykyään. Oon mä
asunut myös Turussa viime kesän, mutta se oli vain muutama
kuukausi.”
Mitä harrastat?
”Kaikki harrastukseni taitaa liittyä jollain tavalla
näyttelijyyteen ja teatterintekemiseen. Mä käyn Tampereen
Balettiopistolla tanssitunneilla aina kun ehdin. Luokkakaverini
Oliver Kollberg lanseerasi tämmöisen termin kuin ”funktionaalinen
vapaa-aika”, eli miten kaiken vapaa-aikansa voisi käyttää niin,
että samalla kehittyisi näyttelijänä. Toisaalta tuo on vähän
ahdistavakin ajatus, mutta huomaan kyllä aika usein itsekin
toteuttavani tuota samaa mallia. Aikoinaan kävin yli kymmenen vuotta
pianotunneilla, soitin klassista pianoa ja abivuonna suoritin siitä
tutkinnon, ja sen jälkeen klassisten kappaleiden soitto loppui kuin
seinään. Nyt mä aloitin soittamisen kuitenkin uudestaan, itse
asiassa tällä viikolla, ja kaivoin tutkintokappaleet uudelleen
esiin. Oli hauskaa soittaa pitkästä aikaa muutenkin kuin
säestysmielessä, ja tarkoitus olisi soittaa enemmän jatkossakin.
Mä haluaisin lukea enemmän, sitä tulee tehtyä ihan liian vähän.
Elokuvissakin tulee käytyä, ja Netflix toimii. Orange is the New
Black on tämänhetkinen suosikkini, siinä on hienoa
näyttelijäntyötä ja upeita hahmoja.”
Osaatko soittaa
muita soittimia kuin pianoa? ”Mulla on ukulele, jonka ostin
Istanbulin basaarista ja sitä osaan vähän soittaa. Tosin nyt en oo
pitkään aikaan sillä soitellut, mutta kyllä mä sillä jotenkin
saisin itseäni säestettyä tarvittaessa, ja rokkisoinnut osaan
kitaralla.”
(c) Heidi Bergström |
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi/erityistaitosi ammatillisessa mielessä?
”Kouluunpääsyni perustelin itselleni ainakin sillä (sitä en
tiedä onko siinä sitten mitään perää), että mulla on
tanssitaustaa ja siitä on tosi paljon hyötyä tässä ammatissa.
Kehonhallinta ja oman kehon hahmotus luonnistuu- ja musiikkipuoli
myös, kun oon paljon soittanut ja laulanut. Tai sit se on vaan mun
nenä.”
Onkos sulla sitten
mitään ns. bilekikkaa tai vastaavaa? ”Bilekikkaa! Mä oon kyllä
bileissä aika tylsä tyyppi enkä ole ehkä ensimmäisenä
näyttämässä mitään temppuja. Paitsi tanssilattialla peto on
irti. Karaokessa mun bravuurini on Mustasukkaisuutta-tango.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Paljonkin asioita
haluaisin oppia. Tällä hetkellä koulussa meillä on meneillään
stand up-kurssi (pelkäsin sitä jo kesällä ja koko ajatuskin
kuumotti) ja en mielestäni osaa olla hauska! Siinä on
harjoiteltavaa ja siinä haluaisin kehittyä. Tiesin kyllä jo ennen
koulua, että jossain vaiheessa se eteen tulee, ja nyt se on sitten
ajankohtainen. Viikon kuluttua meillä on esitykset luvassa, jokainen
vetää oman stand up-soolonsa ja lisäksi on musikaaliduettoja ja
-sooloja. Komiikka on tosi haastava laji, ja haluaisin osata myös
kirjoittaa paremmin. Tekemällä oppii, eipä siinä kai muukaan
auta. Niin, ja lisäksi mä haluaisin osata viestiä paremmin,
ilmaista itseäni keskustelemalla ja olla valveutunut asioissa. Oppia
ilmaisemaan ja argumentoimaan omia ajatuksiani paremmin, näyttämöllä
ja muutenkin”, Mikko pohdiskelee.
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei
ole. Vanhempani ovat ihan muulla alalla töissä, mutta kyllä heillä
kiinnostusta on ja ovat kulttuurimyönteisiä molemmat. Paitsi mun
äiti on nyt kyllä tän mun uravalinnan myötä alkanut sivutoimena
luomaan lupaavaa uraa elokuva-avustajana. Että hän on se tyyppi,
joka juo kahvia Eero Ahon takana jokaisessa suomalaisessa elokuvassa.
Tai kävelee Eero Ahon ohi ja juo kahvia. Hän on tosi taitava siinä.
Äidin puolen suku on myös kova laulamaan karaokea ja tangoja. Tero
Pitkämäelle mä olen sukua, kulttuuria se urheilukin on!”
Mikä sinut sai
kiinnostumaan teatterista/esiintymisestä/näyttelemisestä?
”Yläasteelta se taisi lähteä, ja on aika monen asian summa. En
pysty hahmottamaan jotain tiettyä hetkeä, jolloin olisin päättänyt
että ”nyt teatteriin perkele”. Yläasteaikoinani YLE alkoi
tekemään Uusi päivä-sarjaa ja siihen haettiin näyttelijöitä.
Äitini vihjaisi, että mitäpä jos minäkin hakisin mukaan. Mä en
päässy koekuvauksissa pitkälle, siskoni pääsi pitemmälle. Mutta
se oli ainakin yks, minkä muistan, milloin mielenkiinto
näyttelemistä kohtaan alkoi heräillä. Vähän myöhemmin mä
päädyin Nokian nuorisoteatteriin, ja siellä olin reilun vuoden
isosiskoni kanssa. Ensimmäinen roolini oli muuten tuulimylly, ei
sentään kivi tai puu niin kuin aika monella! Siitä se sitten
lähti, heh. Sitten mä hain ilmaisutaidon lukioon TYK:kiin ja siellä
tietenkin ahmin teatterikursseja. Lisäksi kävin Musiikkiteatteri
Palatsin Musiikkiteatterikoulu Stagea, pari kertaa viikossa kävin
siellä. Teatteri oli siis elämässäni vahvasti mukana ja oli
selvää, että lukion jälkeen haen opiskelemaan teatteria.
Ykköstähtäin lukioaikoinani oli kuitenkin lääkis, luin kaikki
pitkät matematiikat ja fysiikat. Abivuonna ei enää lääkis sitten
kiinnostanutkaan. Nätyn pääsykokeet oli sitten ensimmäiset,
joissa kävin, lisäksi olin yhteishaussa hakenut opiskelemaan
tanssia ja musiikkia. Vanhemmilleni lääkärihaaveiden unohtaminen
oli aluksi vähän shokki. Tosin olinhan mä lääkärinä viime
kesänä, kuten hyvin muistat!” naurahtaa Mikko viitaten
edelliskesän Vartiovuoren kesäteatterin Vaahteranmäen Eemelin
hiukan erikoiseen lääkärihahmoon.
Iida (Pihla Pohjolainen) ja The Lääkäri yhteiskuvassa |
”Pääsin siis
ekalla yrittämällä Nätylle vuonna 2014, ja aluksi se tuntui tosi
oudolta. En ollut ikinä aiemmin ollut teatterikoulun pääsykokeissa
ja menin sinne vähän ummikkona katsomaan, että mikäs täällä on
meininki. Olin kuullut vain huhuja, että millaista siellä saattaisi
olla. Tuo oli sitten varmaan hyvä juttu, koska mulla ei ollut mitään
paineita. Vaihe vaiheelta pääsin jatkoon ja heräsi jo ajatus, että
”voi vitsit, mitäs jos mä pääsenkin sisään”. Monella kun on
ollut se, että on ihan lapsesta asti halunnut näyttelijäksi ja mä
taas näin itseni enemmänkin musiikkipuolella. Pääsykokeiden
viimeisen vaiheen jälkeen tuli kuitenkin vahva fiilis siitä, että
näin tämän pitikin mennä ja tää tuntuu mulle oikealta paikalta.
Vaikka sitten myöhemmin päätyisinkin muualle, tämä olisi se
paikka, jossa pystyisin kehittämään itseäni ja yhdistämään
kaikki intohimoni. Tällä hetkellä oon kolmoskurssilla, eli
kandivuosi on alkanut.”
Mikä on tänä
päivänä se syy, miksi haluat näyttelijäksi? ”En oo tälläkään
hetkellä ihan varma siitä, että mikä se perimmäinen syy on. Aina
hetkittäin tulee juttuja, joiden kohdalla ajattelee, että juuri
tämän takia mua kiinnostaa teatteri ja tämän takia haluan tätä
tehdä. Välillä taas käy mielessä, että mitäköhän mäkin
täällä oikein hiihtelen. Hmm, tässähän ajautuu ihan diippeihin…
Kyllä mä naiivisti uskon, että pystyn teatterin kautta
vaikuttamaan asioihin edes jollakin tasolla. On esimerkiksi tämä
Tampere3-hanke, jossa Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen
yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistyisivät, ja me
järjestettiin muutama viikko sitten performanssi asiaan liittyen, ja
se sai paljon huomiota mediassa. Nythän koko hanke sitten
lykkääntyy, ja uskon että meidän performanssillakin oli
jonkinlainen vaikutus asiaan.”
”Mulle
merkityksellistä teatterissa on se, että kun mä katsojana olen
kokeva ja elävä ruumis, ja näen lavalla toisen kokevan ja elävän
ruumiin, niin se joku neuvottelu mikä esityksen ajan näiden
ruumiiden välillä on. Oon oppinut koulussa myös tämmösen hienon
termin, jota tykkään viljellä kun en tiedä mistä puhun, tämmönen
”kinesteettinen empatia”. Jotenkin se, että kaikki ei oo
rationaalisella tavalla ymmärrettävissä. Teatteri vaikuttaa ja
vaikuttuu. Mulle omassa
näyttelijäntaiteessani on myös tärkeää se, miten mä esitän ja
representoin omaa sukupuoltani. Työviksen ”Mestaritontun
seikkailujen” Prinssi Yönsilmän roolissa halusin olla jotain
muuta kuin joku överi-maskuliininen ja hallittu prinssi, joita mä
oon tottunut näkeen. Prinssi voi olla myös huteloiva epävarma
honkkeli, ja se on ihan ookoo! Mulla on valtaa siinä suhteessa, mitä
ja miten mä näyttelen lavalla. Feministiset arvot on mulle
tärkeitä. Meidän luokalla on vahvoja femmareita, joiden myötä
mäkin oon oppinut tavoille. Mä haluan olla tietoinen siitä,
millaisia todellisuuksia mä näyttämölle tuon, etten
tiedostamattani tuu sortaneeks jotakin ihmisryhmää. En halua omassa
työssäni vahvistaa sortavia rakenteita.”
Prinssi Yönsilmä (c) Kari Sunnari, TTT |
”Tällä hetkellä
mua vähän ärsyttää se, että on tosi paljon esityksiä, jotka
kertoo keski-ikäisistä valkoihoisista heteromiehistä ja heidän
näkökulmastaan ja heidän äänellään. Mä haluaisin, että
annettais enemmän tilaa myös vaihtoehtoisille narratiiveille, että
annettaisiin ääni myös niille, joita rakenteellisesti ja
järjestelmällisesti sorretaan. Maryan Abdulkarimilla ja Sonya
Lindforssilla on tästä paljon asiaa ja ne on ajatuksissaan
valovuosia pidemmällä kun mä, kannattaa lukee niitä. Ylipäänsä
se on ongelmana, että esimerkiksi huumoria ja viihdettä tehdään
vähemmistöjen kustannuksella ja stereotypioihin nojaten, niistä
jotka on jo valmiiksi alisteisessa asemassa, vaikka satiirihan
nimenomaan olisi tehokkainta kun se kohdistuisi vallanpitäjiin.”
Mikä on ollut toistaiseksi tärkein oppi, jonka olet elämäsi
varrella saanut? ”Mulla on ollut vähän taipumusta suorittamiseen
ja perfektionismiin, ja koulussa joutuu koko ajan opettelemaan ja
sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuuden tunnetta. Mistään
ei tule välttämättä valmista, sillä ainahan voi viedä juttuja
pidemmälle ja tutkia lisää asioita. Sen myös oon huomannut, että
välillä voi suoda itselleen lepohetken ja katsoa vaikka vaan
Netflixiä. Pitäisi ymmärtää se, että koulu ei oo pelkästään
se, mikä määrittää mua. Koulu vie niin paljon aikaa, ettei ole
oikein mahdollisuutta hakeutua vapaa-ajallaan toisenlaisiin
sosiaalisiin piireihin. Tekisi ihan hyvää hengailla myös muiden
kuin teatteri-ihmisten kanssa.”
Onko sinulla omia
”esikuvia”, joita erityisesti ihailet tai arvostat? ”Joanna
Haartti on mielestäni huikea, ja hänellä on mielestäni ihan oma
tyylilaji miten näytellä. Ihan vielä en osaa hahmottaa, että
miten se sen oikein tekee. Jotain samankaltaista tyyliä haluaisin
löytää itsellenikin – leikkisyyttä, keveyttä ja ”outoutta”.
Lisäksi ihailen Sonya Lindforsia, hän kävi vetämässä meille
keväällä kurssia hip hopista, mustasta kehollisuudesta ja vaikka
mistä, ja kurssi antoi todella paljon ajateltavaa. Hienoa on olla
vielä koulussa, koska saa viettää aikaa mahtavien tyyppien kanssa,
joilta oppii koko ajan jotain. Mun ”kummini” on Petra
Karjalainen, ja häntä ihailen myös paljon. Kävin juuri eilen
hänen laulutunnillaan.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt ja tärkeimmät roolityösi? ”Teatteri
Hukassa Nokialla, Palatsin Peter Pan-jutussa Särkänniemessä ja
Palatsissa, Työviksessä Mestaritontun seikkailuissa ja Turun
Vartiovuoren Kesäteatterissa Eemelissä. Mestaritontun Prinssi
Yönsilmä oli tosi tärkeä juttu, en ollut aiemmin tehnyt niin
isolla lavalla mitään ja vielä musikaalia. Opin paljon siitä,
miten suurella näyttämöllä ollaan ja millä skaalalla siellä
operoidaan. Tosi kiva proggis. Keväällä koulussa tehtiin pitkä
monologi ja mä tein sen Laura Valkaman tekstistä ”Kaikkien
lajit”. Se tuntui aluksi tosi isolta kakulta, mutta kun siitä
selvisi, jäi tosi hyvä fiilis. Toki kaikista rooleistani oon saanut
ja oppinut uutta. Ammatillinen itsetuntoni nousi kesän aikana
huomattavasti, Vartsikan Eemeli oli eka ammattiproggis koulun
ulkopuolella ja selvisin siitä.”
Pulteri pistää tuulemaan Eemelissä (c) Pirita Lindén |
Kuka olisi unelmiesi
vastanäyttelijä/kanssanäyttelijä, jos saisit valita maailmasta
ihan kenet tahansa? ”Mun käskettiin vastata tähän mun
kurssikaverini Pihla Pohjolainen, joten hän siis ainakin. Tietenkin
mä haluaisin näytellä myös Karjalaisen Petran kanssa, ja Joanna
Haarttin ja Meryl Streepin.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kenties kappale? ”Ella
Fitzgeraldin kanssa haluaisin laulaa kappaleen ”The Nearness of
You”. Barbra Streisandin kanssa haluaisin laulaa ”Summer Knows”.”
Miten määrittelisit
sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes määritellä?
”Mä koen taianomaiseksi teatterissa sen, että jotenkin uppoaa
siihen ruumiilliseen kokemukseen ja myös se, kuinka teatterin
lavalla olemisessa on aina mieletön vastuu siitä, mitä siellä
näyttää ja millaisia kehoja siellä näyttää, koska se teatterin
lava merkityksellistää kaiken.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua tai saavat sinut innostumaan? ”Selkeästi nää
asiat, mistä nyt ollaan puhuttu saa mut innostumaan vähän
liikaakin! Perhe ja suku inspiroi mua, niistä olen kirjoittanutkin.
Hulluus ja outous inspiroi! Musta on tosi mielenkiintoista tarkkailla
ihmisiä. Luonto inspiroi myös.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Poden, ja mä oon vähän sellainen
punastujatyyppi. Mä saan jännittämisestä kyllä tosi paljon
energiaa, ja mun on jollain tavalla purettava se ennen lavallemenoa,
muuten oon ihan ylivirittynyt. Vaikka jännittäminen on toisaalta
epämiellyttävää, on se myös omalla tavallaan nautinnollista.”
Onko sinulle
muodostunut jotain omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen
esitystä? ”Ne on kyllä tosi esityskohtaisia. Venyttelyä, kropan
ja äänen avausta. Mulla on sellainen ”äänenhuoltopussukka” ja
siellä on kyllä kaikki mahdolliset vekottimet vesipiipusta lähtien,
ja mä mielelläni luennoin kaikille sen pussukan sisällöstä.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus, joka on sattunut sinulle tai viereiselle
kaverille? ”Turun Eemelin ensi-illassa eräs näyttelijätär
unohti tulla lavalle ja siitä tuli aika kiusallinen tilanne, kun
porukka yritti sitten kannatella sitä meininkiä siellä. Tätä en
olis muuten varmaan saanut sanoo. Hups. Ja olihan se melkoista, kun
kesken Peter Pan-esityksen Palatsissa koira pasko lavalle. Laulettiin
siinä sitten loppulaulu hymyssä suin.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Keväällä tulee kandintyöt, ja mä meen
Helsinkiin Laura Mattilan ohjaukseen suomalaisuutta ja suomalaista
identiteettiä käsittelevään esitykseen mukaan. Siitä tulee
varmasti mielenkiintoista. Esitys tulee hiihtoputkeen.”
Mitä muuta
haluaisit mahdollisesti itsestäsi kertoa? ”No nyt mulla tulee vaan
mieleen kaikkea outoa, jota en voi kertoa julkisesti!”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla? ”Batmanista mä oon tykännyt aina,
se on cool. Vaikka mulla on näköjään Mikki-paita päällä.”
Tarkkaa hommaa... ja Mikki-paita (c) Teatterikärpänen |
Jos sinusta
tehtäisi supersankarihahmo, mikä olisi supervoimasi ja nimesi? ”Mä
olisin joku Sähäkkä-Simo. Se olisi tosi nopea liikkeissään.
Mähän lapsena harrastin pikajuoksua ja voitin piirinmestaruudenkin.
Noloa kehuskella näillä, mutta johonkin munkin on itsetuntoni
perustettava. Oon myös nelinkertainen suomenmestari kilpapyöräilyssä
pojat10-sarjassa! Ei ehkä sittenkään mikään Sähäkkä-Simo,
vaan ehkä mieluummin joku Sähikäinen. Se vaan sinkoilisi paikasta
toiseen nopeasti ja auttaisi itseään pakenemalla kiusallisista
tilanteista.”
Jos saisit olla
päivän naisena, mitä tekisit? ”Ehkä mä tekisin asioita, joita
normaalistikin teen ja havainnoisin sitä, että miten eri tavalla
muhun suhtauduttaisiin.”
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Mä ottaisin Spotifyn ja jonkun laitteen tietysti millä
kuunnella. Kirjoja… Tai sit ottaisin vaan läppärini, sieltähän
löytyy kaikki. Lisäksi ottaisin lakritsia. Ja mun äänipussukkani!”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit ja mitä sinne ottaisit
mukaan? ”Se olisi todella korkealla ja kooltaan se olisi sopivan
kompakti. Siellä olisi kaikki tarvittava. Hirsirakenteinen ehkä,
mukana myös moderneja elementtejä. Kodikas. Hyvä sänky siellä
täytyisi olla ja piano, pelejä. Aika kunnianhimonen maja mulla.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Ekana tulee mieleen Hitler, mutta en
mä niihin aikoihin haluaisi kyllä mennä. Marie Antoinetten aikoja
olisi kiintoisaa seurata, haluisin mennä ”niille huudeille
skenettään ja tsiigaileen et mikä meininki”. Antiikki kiinnostaa
myös… Olishan se hienoa nähdä myös, kun ihminen laskeutuu
ensimmäistä kertaa kuuhun. Stravinskyn Kevätuhrin ensiesitys olisi
hauska kokea.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Soitan ystävälleni ja autan häntä esseessä.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Rakkaus
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Pöly
Mikä sytyttää
sinut? - Kynttilä
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Esko Roine (ei apua huono vitsi, vaikkapa ylimielisyys)
Suosikkikirosanasi?
- Kyrpä (siinä on kivasti tota ärrää)
Mitä ääntä
rakastat? - Tuulen humina
Mitä ääntä
inhoat? - Liitu pitkin liitutaulua
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Yhdysvaltojen presidentti
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Opettaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Voi Jeesus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).