Ola Tuomisen tapasin maaliskuun
alkupuolella Kulttuuriravintola Kivessä Tampereella. Juttutuokiomme
alkoi puolen tunnin raportoinnilla viimeaikaisista
poskiontelotulehduksista ja muista nenäongelmista ja sitten
havahduimme, että haastatteluhan tässä piti tehdä...
Vuonna 1958 syntynyt Ola on
horoskoopiltaan vaaka. ”Mikkelissä synnyin, sitten asuimme
Tyrnävällä ja Turussa myös, meidän perhe muutti Turkuun kun olin
kuusivuotias. Kävin kouluni ja kirjoitin ylioppilaaksi siellä 1977.
Armeijan kävin 1978 ja jäinkin sitten sinne, olin melkein vuoden
siellä vielä kapiaisena. Tänne Tampereelle piti tulla vain
piipahtamaan, ei ollut tarkoitus jäädä, mutta sitten mä ihastuin
vähän vahingossakin tähän kaupunkiin ja täällä oleviin
ihmisiin. Herra paratkoon, mähän olen asunut nyt vuodesta ´81
täällä!” Ola huudahtaa.
Mitä harrastat? ”En mä oikeestaan
harrasta mitään. Mä kävelen paljon, pyrin aina kävelemään ihan
siis vaan funtsiakseni. Nuorempana mä tykkäsin pelata potkupalloa,
ei sitä jalkapalloksi voinut parhaalla tahdollakaan kutsua. Mä olin
aika liikkuvainen kaveri nuorena ja pelasin squashiakin, mutta en mä
ole moneenkymmeneen vuoteen varsinaisesti harrastanut sillai mitään.
Mä yritin jossain vaiheessa juostakin, mutta se oli niin helevetin
tylsää! Rivakka kävely on mun juttuni, en mä siinä mitään
kilometrejä laske. Sitten musaa kuuntelen ja luen kirjoja paljon. Mä
tykkään olla todella paljon omassa rauhassa, mä en ton teatterin
joukkuepelin lisäksi harrasta teatteriystävieni kanssa
minkäänlaista yhteistoimintaa muuta kuin proggiksiin liittyen ja
muuten se on sellaista rupattelua ja istumista täällä Kivessä. Mä
en oo siis kovinkaan paljon tekemisissä näyttelijäkollegoitteni
kanssa mitä yksityiselämään tulee. Tykkään tavata mitä
erilaisempia ihmisiä eri ammattien aloilta. Teatterissa on helposti
nää työajat ja intiimiin työskentelemiseen liittyen yhdessäolo
ja muu, väistämättä se sulkee silmät muilta jutuilta, vaikkei
sillä tarkoita pahaa. Mä matkustelisin enemmän jos mulla olisi
mahdollisuus, ihan ympäri maailmaa. Mä olen avoimen kateellinen
esimerkiksi Ville Haapasalolle, joka käy tutustumassa näihin
sukulaiskansoihin ja muuta! Mä tekisin sellaista myös erittäin
mielelläni, kiertelisin junalla. Rakastan junalla matkustamista!”
hehkuttaa Ola.
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”En
mä sillai pysty sanomaan. Mä olen näyttelijä siksi, että mä
esim. soitin luokattoman huonosti rumpuja 15-vuotiaana. Mulla on ehkä
jonkinverran rytmitajua ja jonkinverran kielitaitoa, mutta ei mulla
sinällään oo sellaisia erityistaitoja kyllä. Mä olen kyllä
rekvisiitan kanssa todella kömpelö, jos sitä nyt voi
erityistaidoksi sanoa! Joku on sanonut joskus, että kukaan muu ei
pysty noin hankalasti käyttämään tuota rekvisiittaa kuin minä.”
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit osata? ”Mä haluaisin osata säveltää ja mä haluaisin
osata maalata tauluja. Mä en osaa kumpaakaan. Pikkupoikana mulla oli
ne rummut, joista kyllä tykkäsin, ja sitten otin vähän
pianotunteja ja opettelin sointuja ja tämmöistä, mutta sitten
mulla valitettavasti jäi toi musiikkiharrastus vähän
alkutekijöihinsä ja tää teatteri vei mut mennessään, kun se oli
viedäkseen. Sen ei olisi tarvinnut tarkoittaa sitä, että samalla
lopetan tyystin soittamisen! Mä arvostan kuvataiteilijoita myös
paljon. Jos mä oon ulkomailla, mä käyn kirkoissa ja taidemuseoissa
mieluummin kuin teatterissa. Taidemuseot, kirkot, kirkkotaide ja
kaikki sellainen kuvataide, jossa ollaan todella kuvattu ihmisiä ja
luontoa kiinnostaa mua todella paljon ja ne antaa mulle hyviä
fiiliksiä. Sit mä inspiroidun vanhoista rakennuksista ja ihan vaan
puhtaasti esteettisistä syistä. Mulla ei oo siis mitään
erityisosaamista näiden lajien suhteen.”
Ola Kulttuuriravintola Kivessä / kuva Teatterikärpänen |
Löytyykö suvustasi muita tällä tai
muulla taidealalla olevia? ”Ei oikein varsinaisesti löydy. Isällä
ja äidillä oli joku lyhytaikainen kytkentä jonkun
teatterinkaltaisen harrastuksen parissa Hyvinkäällä 40-luvun
lopulla, ja äitini oli kyllä aikoinaan Suomen Lausujainliiton
puheenjohtajana, mikäli mä oikein muistan. Hän piti muutamia
lausuntailtoja ja toimi myös pedagogina. Hän oli siis puheopin
lehtori aikoinaan Turun yliopistossa. Mua ei kukaan sysinyt
teatteriin, mutta äitini kannusti. Isällä oli toisenlaiset
näkemykset asiasta, mutta hänellä oli kyllä sellainen
myötämielinen suhde tähän mun ammatinvalintaani. Valitettavasti
hän kuoli vähän sen jälkeen kun olin saanut tiedon, että pääsen
teatteriopiskelijaksi. Isä ei koskaan päässyt näkemään mua
ammattilaisena. Hän antoi kuitenkin sellaisen hyväksynnän, että
”eiköhän se sun hommasi ole”. Äiti oli siitä enemmän kuin
tohkeissaan. Ehkä se äidin puolelta tuli se jonkinlainen sysäys
noin niinkun huomaamatta!”
Milloin kiinnostuit teatterista ja
mikä tai kuka herätti kiinnostuksesi? ”Tää on niin hassua, mä
en oo voinut olla kovin vanha silloin, mutta Tyrnävän yhteiskoulun
voimistelusalin lavalla esiintyi taikuri Solmu Mäkelä ja olin
äitini kanssa katsomassa häntä. Se oli mulle niin vaikuttava
elämys, että se esiintyminen ratkaisi mun elämäni loppusuunnan,
mutta enemmänkin sillai intuitiivisellä tasolla mä sanoin silloin
itselleni, että minusta ei varmaankaan tule sellaista, joka osaisi
joskus vetää kaniinin silinterihatusta. Se oli huikea temppu! Mua
viehätti Solmu Mäkelän tyylikkyys ja herrasmiesmäisyys. Hän oli
hyvinpukeutunut, sulavakäytöksinen ja ihmeellinen
taikatemppujentekijä. Silloin olen todistettavasti sanonut
äidilleni, että mä haluan esiintyjäksi. En silloin varmaan
ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, mutta lava veti puoleensa. Sitten
se tosin himmeni se veto siinä murrosiässä, kun se oli mun
mielestäni niin noloa olla polvihousuissa lavalla, ja sittenhän mä
siirryinkin paukuttelemaan rumpuja itsekseni ja soittelin parin
kaverin kanssa. Kaverit kehittyi muusikoina, minä en! Sit
18-vuotiaana mä menin Turun Ylioppilasteatteriin muistaakseni äitini
sysäyksestä, koska muutamia hänen kivoja opiskelijoitaan oli myös
silloin siellä mukana. Sittenhän se armeija vei mut, ja sinnehän
mun ei ulkopuolisten ihmisten mukaan pitänyt edes mennä, koska mä
olin ollut sellainen pikku hipinretale jo 8-vuotiaasta alkaen, pitkät
hiukset ja muuta. Mä viihdyin siellä armeijassa yllättävänkin
hyvin, ja se orjautti tuon koko teatteriajatuksen. Mä vakavasti
mietin jonkun aikaa sitä, mutta se armeijaurakin tyssäsi
jonkinsorttiseen erimielisyyteen jonkun esimiehen kanssa.
Suunnittelin meneväni kadettikouluun, näin siinä mahdollisuuden
kaltaiselleni aktiiviselle ja energiselle kaverille, mutta näin
jälkeenpäin voisi kysyä, että voittiko siinä teatteritaide vai
voittiko siinä armeija! Hehheh! En mä tiedä, vai kävikö niin
että molemmissa hävittiin! Armeija ymmärsi paremmin mun
teatteriharrastustani kuin teatteriharrastajat ammattiani armeijassa.
Se on ollut mulle yhtenä sellaisena omantienkulkemisen ensipotkuna.
Mä päätin varmaan tiedostamattakin sellaisen asian silloin, että
minähän teen just niin kuin mä teen!”
Olitko lapsena sitten koulun
näytelmissä tai vastaavissa mukana? ”Lapsena mä kävin Turun
Norssia ja mulla oli siellä hyvin innostavia suomenkielenopettajia
ja muita, ja meillä oli siellä sellainen pieni teatteriryhmä, tai
siis meillä oli aina keväisin tietyt suomenkielentunnit, joissa me
valmisteltiin pikku näytelmiä, ja sittenhän mä siellä aika
törkeästikin kirjoitin itselleni kaikki pääroolit ja pyrin vähän
ohjaamaankin sitä hommaa, että hyvin itsekeskeisesti mentiin.
Siellä joku äidinkielenopettaja myös sanoi, että mussa saattaisi
olla taipumusta näyttämöllisiin hommiin ihan ammatiksi astikin”,
Ola muistelee.
Mitä alan opintoja olet suorittanut?
”Vuosina 1981-85 mä kävin Nätyn, tai sehän oli silloin sitä
yliopiston riemuaikaa, jolloin kaikille piti saada hienot ja
viralliset nimet, ja tää oli siis Tampereen Yliopiston humanistisen
tiedekunnan taideaineidenlaitoksen näyttelijäntyön
koulutusohjelma. Kaisa Korhonen oli meillä proffana silloin siellä
ja meillä oli sellainen soppari, että kaikista tulee
teatteritaiteen kandeja. Se oli hieno juttu! Siinä oli kirjallinen
osio, näyttämöllinen osio ja lisäksi kielistudiot ja kielikokeet.
Meistä kaikista tuli kandeja ja silloin ´85 oli olennaista murtaa
se sellainen akateeminen jää tavallaan, että näyttelijöistä
tulee akateemisesti hyväksyttyjä, jolla sinällään ei ole mitään
merkitystä itse näyttelijäntyön kanssa. Sitten sinä vuonna
tulleista kandeista tuli automaattisesti myös teatteritaiteen
maistereita muutamaa vuotta myöhemmin sitten virallisesti. Eli mä
olen siis teatteritaiteen maisteri, jolla ei siis näyttelijäntyötä
kyllä tehdä! Sillä on ehkä symbolinen merkityksensä. Sillä voi
kenties saada jotain apurahoja – enpä ole saanut! Joo siis mä
pääsin ekalla yrittämällä sinne sisään, mutta silloin sinne
otettiinkin väkeä sisään vain kerran neljässä vuodessa. Silloin
kun mä olin vielä varusmiehenä, niin mähän pyrin 19-vuotiaana
alunperin Taideteolliseen korkeakouluun elokuvalinjalle. Porin
prikaatista sain vapaata sitä hakua varten. Mä menin täysin
valmistautumattomana sinne ja putosin samantien, mutta pisteeni ei
ollu hullummat suhteessa siihen valmistautumattomuuteeni. Sithän mä
pyrin oikeasti Teakin ohjaajalinjalle Helsinkiin ja ihmiset kysyi
että miksi. Miksei? ”Sähän pyrit Ola täysin väärälle
linjalle!” Niin varmaan pyrinkin, mutta mä halusin silloin
ohjaajalinjalle ja putosin kyllä heti kättelyssä, mikä tänä
päivänä aateltuna oli kyllä täysin oikein. Mä olin ehdottomasti
ajatuksiltani raakile silloin. Sit mä pyrin kerran
näyttelijäpuolelle ja putosin sellaisessa tosi harmittavassa
vaiheessa. Sit mä päätin, että mä kerran vielä pyrin ja jos en
sitten pääse, niin antaa olla. Muutan sitten ulkomaille ja teen
vaikka Andien ylängöillä itsestäni näyttelijän. Silloin mä
päätin sen.Vaikka mua jännitti ne pyrinnät, mä en mennyt
sellaiseen lukkoon siinä. Ja sithän mä piru vie pääsinkin
vahingossa Tampereelle!”
”Ennen tuotahan mä olin Lontoossa
sellaisessa miimikoulussa, ”Desmond Jones School of Mime”. Löysin
sen koulun Time Out-lehdestä. Siihen aikaan piti olla 15
opiskelutuntia viikossa, jotta sai pidempiaikaisen passin. Siellä
koulussa mä olin 4,5 kk, mutta yhteensä Lontoossa olin sellaiset
puoli vuotta. Tää oli vuosien 1979-80 vaihteessa. Marraskuussa mä
lopetin armeijahommat, menin rahtilaivalla ja olin kolme päivää
merillä. Sain siitä reissusta sellaisen nosteen tavallaan, vaikka
olinkin ihan vaan asiakkaana siellä laivalla, kun silloin muu ei
ollut mahdollista. Huhtikuussa ´80 tulin takaisin Suomeen
pyrkiäkseni kouluun. Siinä välissä mä olin metallipajalla
hommissa ja siivoojana, siivosin Turun Ylioppilasteatteriakin.
Suunnittelin sinne sellaista pantomiimiryhmää ja vedin muutamia
kurssejakin Lontoon-oppieni pohjalta sellaisella kovalla nuoren
miehen energialla”, Ola muistelee.
Millä alalla mahdollisesti olisit,
jos et olisi tällä alalla? ”Se sotilasura meni multa ohi, se
seuraava olisi ollut sitten toimittajan ura, mutta ei näemmä
riittävästi. Mä en oo enää kahteenkymmeneen vuoteen kaivannut
näitä kahta poissulkeutunutta uravaihtoehtoa. Kyllä mä olen ollut
teatterihommatkin lopettamassa aika lyhyenkin ammatissaolon jälkeen
90-luvun alussa. Mä pidin tätä liian rajoittuneena, johtuen just
tästä eräänlaisesta sisäsiittoisuudesta. Et noihin aikatauluihin
ja työrytmeihin ei mahdu mukaan oivallusta siitä, että mitä
maailmassa tapahtuu ja siitä, että koneisto pyörii hitaammin kuin
maailma. Nää on sellaisia ristiriitoja, joita mä kohtaan
päivittäin tän ammattini suhteen, se pitää vaan välillä
hyväksyä. Silloin kun mä aattelin lopettaa nää hommat, mä
aattelin että hakeutuisin jonkun ammattitaitoisen tyypin oppiin,
vähän niinku ”seppä ja sepän sälli”, mitä tahansa duunia,
jossa joku opettaisi mulle kädentaitoja.”
Miksi olet näyttelijä tänä
päivänä? ”Alkutaipaleella, siis silloin kun halusin
näyttelijäksi, mulla oli idealistinen käsitys, että mä
muuttaisin isommin maailmaa. Sitä käsitystä mulla ei
valitettavasti enää ole, mutta se ei tarkoita sitä, että tästä
olisi kaikki toivo mennyt. Se on muodostunut enemmän sellaiseksi,
että maailman muuttamisessa tarvitaan mua henkilökohtaisesti
persoonana ja osa maailman muuttamisesta saattaa liittyä ammattiini,
jossa kohtaa ihmisen tunteet suruineen ja iloineen, ja niiden
esiintuominen vaikka kuinka pienellekin katsojaryhmälle. Myöskin
hervottoman komiikan tuominen parhaimmillaan, katson sen myös
elämisen arvoiseksi lahjaksi, jonka voi jakaa. Tällä hetkellä
sielullisesti mua lähempänä olisi enemmänkin ohjaaminen.
Tavallaan palaan sinne, arvostan näyttelijäntyötä oikeestaan
suuremmin kuin mitä mä pystyn mielestäni itsestäni sille lajille
näyttelijänä antamaan tällä hetkellä ja musta tuntuu, että
ohjaamisen kautta mä voisin jossain määrin päästä syvemmälle
koko tän näyttelijänammatin todellisiin syvärakenteisiin.
Sellainen ajatus, mikä tuolla idän kulttuurissa on pidemmän aikaa
ollut on se, että palvelija ei ole suinkaan alistettu ja
mitättömässä asemassa oleva ammatti, vaan palvelija on tavallaan
kohotettu sellaiseen sfääriin, että on suuri kunnia olla
palvelija. Mulla on nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana alkanut
vahvistumaan tää näkemys, että mä nään voimakkaammin tän
teatterin niinku palveluammattina ja ohjaamisentyön mä nään
voimakkaasti nimenomaan näyttelijän palvelemisena. Parhaimmillasi
voit olla tietynlainen opas, joka pyrkii sellaiseen harmoniseen
lopputulokseen, vaikka se pitäisikin sodan sisällään. Mä nään
tän nykyään sellaisena elämänfilosofiana, mutta missään
tapauksessa filosofiaa ei tehdä näyttämöllä eikä näyttämölle,
vaan se on konkreettista. Ohjaajana olen saanut olla myös
tekemisissä teatterin eri ammattikuntien kanssa, enkä pelkästään
näyttelijänä näyttelijöiden joukossa.”
Teatterin edustalla |
Onko sinulla omia esikuvia? ”On on,
aina sieltä Solmu Mäkelän esiintymisistä tuonne Kalle Holmbergin
ohjaamaan Seitsemään veljekseen Turun Kaupunginteatterissa,
sieltähän niitä tuli sitten koko joukkue! Loiri, Kinnunen,
Salminen, Muje...Kävin sen varmaan 11-12 kertaa katsomassa silloin.
Tällä hetkellä mulla ei ole sillai esikuvia, mutta musta on
äärimmäisen kiva, että mulla on tässä vuosien saatossa ollut
mahdollisuus ystävystyä Heikki Kinnusen kanssa ja käydä hänen
kanssaan mielenkiintoisia keskusteluja. Musta on mukavaa, että mulla
on teatteripuolella sellainen viisas kokemusta omaava opponentti,
jonka kanssa on kiva vaihtaa ajatuksia.”
Missä eri teattereissa olet näytellyt
ja omasta mielestäsi muutama onnistunut roolityö? ”Työviksessä
oli mielekästä näytellä parikin juttua, eli ”Elling” ja
”Reviisori”, ja sit silloin 80-luvulla ”Kolme muskettisoturia”.
Se oli sellainen nuoren pojan unelma, joka toteutui silloin riittävän
nuorena. Ja tietysti Kellopeliappelsiinin Alex. Se oli sellaiseen
saumaan, että sen näytelmän jälkeen mä jäinkin sitten
freelanceriksi. Komediateatterissa on ollut myös paljon kivoja
hetkiä, ”39 askelta” etenkin. Tampereen Teatterissa tietenkin
”Hiiriä ja ihmisiä” ja ”Naisen mielestä”. Ja ”Paavo 1,5”
oli ihan mahtava juttu! Sit oon saanut tehdä Radioteatterille paljon
mielekkäitä kuunnelmia, se on ollut mun lempilapseni jo sieltä
80-luvun alusta.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta? ”Ei
nyt tällä hetkellä, nuorena oli tää Raskolnikov Rikos ja
rangaistus-näytelmästä, jos olisi tullut kohdalle niin se olisi
ollut kiva tehdä. Mutta ei mulla enää sillai, kaikki mikä tulee
eteen niin tehdään pois!”
Kiinnitys vai freelancer, ja miksi?
”Kiinnitys oli hyvä silloin kun se oli hyvä, ja se antoi
sellaisen kokonaismaiseman repertuaariteatterin toiminnasta ja mulla
oli hyvät työtoverit ja niin edelleen, mutta se tietynlainen vapaus
ja se, että saa itse päättää mitä tekee. Tuntui mielekkäämmältä
se, että mulle tarjotaan työtä josta voin vaikka kieltäytyä kuin
se, että mulle tarjotaan työtä josta mä en voi kieltäytyä.”
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Mä arvostan niin monia
tyyppejä, että mä en osaa tuohon vastata. Puolivitsinä tosin
voisin vastata, että Angelina Jolie. Mutta sanotaan näin, että
urallani olisin halunnut törmätä Clint Eastwoodiin, hän on
uskomaton paketti ilmeetöntä länkkärimiestä ja sitten sellainen
upea ohjaajaksikasvaminen ja tarinankerronnan taito.”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”Monta kertaa, mutta olen selvinnyt niistä.
Aina on tullut joku uusi impulssi, joka auttaa jatkamaan. Silloin kun
tää homma on vastenmielisimmillään, niin tää on todella
vastenmielistä! Mutta voittopuolisesti näin ei ole. Mulla on ollut
onnenkantamoinen, mutta mä olen myös valinnut sen freelencerismin,
että mä välttelen mahdollisesti joskus jopa ikäviä työtovereita.
Mun ei ole pakko mennä töihin ja ottaa työtä vastaan, jos mä
epäilen jotain asiaa, jonka kanssa mä en halua olla tekemisissä.”
Mikä on parasta teatterissa?
”Ajatteleminen ja synkkien tilanteiden keskellä hurtti huumori.
Työtoverit on mulle äärimmäisen tärkeitä. Työtoveruus,
luottamus ja rehellisyys myöskin oman osaamisensa ja
osaamattomuutensa suhteen, ne on hienoja asioita.”
Entä miinuspuolia? ”Työajoista
johtuen se rajoittuneisuus se suhteen, ettei meinaa päästä
tekemisiin muiden ihmisten kanssa.”
Millaisessa roolissa koet olevasi
kaikkein omimmillasi? ”En minkään kanssa, mulle on jokainen työ
henkilökohtaisesti aina vaikeaa. Mulla ei oo koskaan sellaista
tunnetta, että hei tää on nyt se. Työn ja harjoitusten edetessä
mulla saattaa loksahtaa sillai oivalluksenomaisesti nahoissa, että
nytpä tää saattais lähteä tästä kehittymään. Mutta kaikki
alkaa mulla aina nollasta ellei jopa miinusmerkkisistä luvuista, mä
suhtaudun jopa vihamielisesti näyttelijäntyön aloittamiseen.
Sitten kun mä pääsen kavereiden kanssa leikkimään ja etsimään
ohjaajan kanssa sitä linjaa, niin homma muuttuu heti huomattavasti
mukavammaksi.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Työtoveruus, ajatteleminen ja se tarinan varsinainen sisältö
tai se tarinan hömppä ja hyvä rytmi, sekä näyttelijänä että
ohjaajana. Ohjaajana kyllä tekisi vielä mieli pureutua johonkin
semmoiseen vakavampaan.”
Podetko ramppikuumetta tai
esiintymisjännitystä? ”Ihan helvetillistä! Se on nyt pahentunut
taas. Mulla on armoton v*tutus ja pelonsekaiset tunteet täydellisestä
ihmiskunnan tuhoutumisesta. Ensimmäinen yleisö on karmea, eka
kontakti yleisön kanssa on suorastaan pahempi kuin ensi-ilta! Kun
jännitys purkautuu niin sitten on kivaa, mutta jos se ei pääse
purkautumaan riittävän nopeasti, niin se on kauheeta. Se yleensä
purkautuu siitä hetkestä vähän ajan päästä kun olen astunut
lavalle, mutta joskus on ollut sellaisia tilanteita, että jostain
katsomon aiheuttamasta jännitteestä johtuen sulle tulee vaikka
sellainen tunne, että sulla on ykskaks epävarma olo siitä, että
ootko sä ees oikealla reitillä, vaikka kuinka olisi harjoiteltu.”
Tässä vaiheessa samaan pöytään on
istahtanut Olan vaimo Satu, joka hetken kuunneltuaan ei malta olla
enää hiljaa ja keskustelu saa mielenkiintoisen käänteen...
”Saanko mä sanoa tähän, että
miten se ilmenee se jännitys?” Satu kysyy, ja me muut nyökkäämme.
Satu : ”Ola alkaa heti aamusta
laulaa!”
Ola : ”Tuota mä en muistanutkaan!
Mulla on siis ilmeisesti jonkinsortin hepuli!”
Satu : ”Juu siis ihan hepulissa
lauletaan koko repertuaari läpi virsistä ihan mihin vaan!”
Ola : ”Tää olikin hyvä lisäys!
Mä siis laulan jopa virsiä ja käyn ilmeisesti syntymän ja
kuoleman välistä ristiaallokkoa. Laulut loppuu sitten lyhyeen, kun
lähden sitten töihin kyyneleet jäätyneinä silmiin, kuin
mestauslavalle olisin menossa. Jätän vaimolle vielä ovella
jäähyväiset. Ja sitten mä vielä kehtaan sanoa ihmisille, jos mä
olen kouluttajan ominaisuudessa, että jännittämisestä ei kannata
olla huolissaan! Ohjaajana mua ei niin paljon jännitä, vaikka moni
sanoo, että silloin ollaan vastuussa koko paketista. Mä olen
mielestäni enemmän itseni näköinen - siviilihenkilö, joka vastaa
omalla erisnimellään siitä että tämä on minun näkemykseni
asiasta. Mulla on jotenkin helpompi olla silloin. Jännä kun tulikin
tämä puheeksi, mun mielestä roolin taakse ei ole helpompi
piiloutua, vaan mun on helpompi olla oma itseni. Et mä menen Ola
Tuomisena pitämään yleisölle kolmen tunnin luennon vaikka mistä,
mutta jos mä menen roolihenkilönä niin mua alkaa heti
jännittämään.”
Onko sinulla jotain omia ”rituaaleja”,
joita huomaat toistavasi ennen esitystä? ”Mulla on esimerkiksi se,
että mun pitää kotona käydä suihkussa. Olen myös suihkulaulaja,
heh. Sit mä en käytännöllisestikatsoen käy koskaan suihkussa
esityksen jälkeen, vaan mä menen sillä samalla hiellä sitten
aamuun asti. Jos nyt en oo jossain savessa möyrinyt roolissa...Mulla
on sellainen, että mun täytyy ikään kuin puhdistautua ennen kuin
mä menen töihin.”
Satu : ”Niin ja sun täytyy myös
tiskata käsin.”
Ola : ”Juu, se on konkreettista ja
terapeuttista ja silloin mä haluan aina olla yksin. Aina just siinä
2,5h ennen esitystä mun täytyy tiskata. Vien kahvikupinkin Sadulta
melkein kädestä.”
Tunnistaako ihmiset sinua kadulla ja
tulevatko juttelemaan? ”Mä en nää sitä niin.”
Satu : ”Kyllä!”
Ola : ”Mitä sä nyt kuule tuut
siihen ja kiellät kaikki mun puheeni? Minä en ota sitä niin, koska
mä oon asunut tässä kaupungissa niin kauan, ja samalla tavalla
luuhannut pitkin kaupunkia teatterikoululaisena, näyttelijänä ja
tavallisena tallaajana Laukontorilla ja Kauppahallissa, mutta sitten
tää Satu tässä kiinnittää siihen aina huomiota, jos joku
tuijottaa mua pitkään. Se on ollut hirmu lämmintä tässä
kaupungissa aina, kun ihmiset suoraan tulee kiittämään jostain
roolityöstäni. Viisi vuotta sitten olin täyttämässä 50v ja olin
heittänyt yhdessä haastattelussa, että haluan syntymäpäivälahjaksi
villasukkia, niin mä sain niitä kymmeniä pareja! Tuli äärimmäisen
ihana fiilis siitä, millaisia ihmisiä täällä Tampereella on. En
arvannut, että mun heitollani olisi tuollaiset seuraukset.”
Kerro joku legendaarinen kommellus!
”Onhan niitä kaikenlaisia, joskus on sellaista sönkkäämistä
jopa oman nimensä kanssa näyttämöllä. Muskettisotureissa piti
puhua De Trevillestä ja mä jäin sitä dötrötrötröttämään,
jolloin Athos rauhoitti tilanteen ja sanoi ”Siis De Treville.”
Johon minä : ”Aivan oikein, De Treville”. Käytiin siis
puheharjoitus siinä näyttämöllä, ja siitä päästiin sitten
jatkamaan. Sitten Gagarin Way-näytelmässä Työviksellä oltiin
Helinin Pentin kanssa hölisty aikamme siinä näyttämöllä ja
ykskaks kumpikin hukkaa langan siitä, että missä ollaan menossa.
Juuri kun sain päähäni repliikin, jonka minun pitäisi lausua,
Pena sanookin sen ensin ja minä jatkan sitten Penan repliikillä ja
jatketaan sitä ja nauretaan ja oltiin ihan sekaisin pitkän aikaa,
yleisö luuli että tämä kuului kuvioihin mukaan kun oltiin
sellaisia pöhköjä.”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”Olen, Tampereen Teatterissa. Mä en tiennyt sitä
silloin kun mä näin sen. Olin tulossa keskellä päivää tuolta
puvustosta ja mua vastaan tulee salskea, ehkä parikymppinen, pitkä
sotilasasuun pukeutunut kaveri. Kiinnitin häneen huomiota, mutta hän
ei kiinnittänyt minuun. Menin tupakkapaikalle ja kysyin, että mikä
sisällissota-aiheinen näytelmä teillä täällä pyörii. Mulle
naurettiin, että mä olin nähnyt kummituksen!”
Oletko itse käynyt teatterissa
katsojana viime aikoina ja mitkä näytelmät ovat tehneet
vaikutuksen? ”Taide ja Hamlet ovat kolahtaneet kyllä!”
Olet myös ohjannut paljon. Mikä on
ollut ensimmäinen ohjaustyösi? ”Vuonna 1981 talvella ohjasin
Kiljusen herrasväen Turun Nuorisoseuran teatteriin, tietynlaisena
omana sovituksena ja tutkimusmatkana Jalmari Finnen tuotantoon.
Viimeisen ohjaustyöni on Päällystakki Porin teatteriin.
Käsikirjoituspuolelta olen kirjoittanut legendan pohjalta tarinat
Robin Hoodista ja Zorrosta.”
Mitä terveisiä haluaisit lähettää
suomalaisille teatterikatsojille? ”Yleinen ajatus, joka tuntuu
olevan suomalaisella katsojalla, on se että suomalainen katsoja
yrittää aina älyllistää kaiken näkemänsä samantien ja silloin
katoaa kokemisen riemu. Joskus kannattais antaa mennä vaan! Kaikkea
ei tarvitse ymmärtää.”
Osaatko imitoida ketään? ”Jussi
Jurkkaa ja Spedeä...”
Mikä supersankari haluaisit olla ja
miksi? ”Mustanaamio! Oon kuulunut joskus Mustanaamio-kerhoon. Sillä
on mun mielestä reilun pelin säännöt, eli se on hyvä hyville ja
paha pahoille. Siisti asukin sillä on, vähän lapsellinen tosin.
Sitten sen Devilin pitäisi tulla vielä siihen viereen, jotta kaikki
näkisi, että tässä on parivaljakko jolle ei vittuilla! Mutta mä
olisin itse kyllä tosi naurettava näky siinä asussa.”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Ottaisin siitä kyllä kaiken irti. Joisin
shampanjaa ja olisin vaahtokylvyssä ja antaisin kaikkien miesten
palvoa mua, mutta vain käskystäni, ja muhun saisi koskea vain
tietynlaisella hanskalla.”
Jos ihminen vetäytyisi talviunille,
mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Pienen nuotion, pakin,
hernekeittoa, maksalaatikkoa ja hyvää kirjallisuutta. Toistaiseksi
vielä tupakkaa ja helvetin hyvää konjakkia. Ja niitä villasukkia,
niitä riittää! Toivottavasti siellä on hyvä ilmastointi, he
heh!”
Jos voisit mennä aikakoneella
seuraamaan jotain tapahtumaa tai ajanjaksoa, minne menisit? ”Menisin
seuraamaan Ranskan vallankumousta. Ja jotenkin musta tuntuu siltä,
että olisin sillä puolella, jossa ruvetaan sitä vallankumousta
suunnittelemaan.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? -
Aurinko
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Rotta
Mikä sytyttää sinut? - Valo
Mikä sammuttaa intohimosi? - Loukkaus
Suosikkikirosanasi? - Voi jumalauta!
Mitä ääntä rakastat? - Meren
pauhu, pienen lapsen nauru
Mitä ääntä inhoat? - Remontin
äänet
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Presidentti
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Bussikuski
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Tervetuloa
tänne toki, mutta ei ihan vielä!
Kesällä 2013 Ola nähtiin Pyynikillä
Kuuma kesä 85- näytelmässä ja syksyllä hän hyppää
kahvilanpitäjä Renén rooliin Tampereen Työväen Teatterin
vauhtikomediassa ”Maanalainen armeija iskee jälleen”. Ensi-ilta on lokakuussa.
Kyllähän tosta Olan tunnistaa ;-)
VastaaPoistaOon saanu tehdä yhteistyötä Olan kanssa joskus, kun Ola ohjasi Vammalan Teatteriin farssin Paljon Onnea Vaan. Rakastuin Olan karismaan, rehellisyyteen ja vilpittömyyteen sekä myös tietynlaiseen materialismin vastustamiseen. Aivan mahtava näyttelijä ja ohjaaja.
VastaaPoistaSama huumori tuntuu Olalla olevan vielä tallella,ensimmäisen kerran näin Olan 3 Muskettisturi näytelmässä vuonna 87-,usein istuin monena vuonna etu rivissä,mut nyt asun kauempana Jyväskylässä.
VastaaPoistaAina Ola tunsi minut kadulla kun kävelin Tampereella jossakin,niin Olen Minna P.ist..
Olalle kiitos Porin teatterin "Päällystakista". Oli hieno!
VastaaPoistaEikö toi osaa sanoa mitään muuta kuin ; viimeinkin on kaikki hyvin ?, satoja jaksoja ,ihan persiistä kaikki ,Suomen huonoin "näyttelijä " ,mitä se näyttelee ,itteensäkö ?
VastaaPoistaJaa-a, mihinköhän mahdat tällä kommentilla viitata? Makunsa toki kullakin...ja siitä huolimatta on Olasta etsitty haastattelu netistä ;)
PoistaSeppo Jokisen luvalla
VastaaPoistaSe ainoa ja korvaamaton
Ola Tuominen
https://youtu.be/bGfXJfpfJCM
Ola esiintyi Kesäillan valssi -tanssiohjelmassa. Kuka oli mies, jonka kanssa hän siinä "seikkaili" ja höpötti?
VastaaPoistaHän oli edesmennyt Hannu Lumivuori!
Poista