Vuonna 1987
syntynyt Maija on horoskoopiltaan härkä. ”Oon syntynyt ja
kasvanut Vaasassa, ja vanhempani sekä isosiskoni perheineen asuvat
siellä edelleen. Veljeni asuu täällä Helsingissä ja itse muutin
tänne lukion jälkeen parikymppisenä.”
Mitä teet
vapaa-ajallasi? ”Mä harrastan käsitöitä. Kudon todella paljon,
villasukat on tosi mielekkäitä ja nopeita tehdä. Mulla on yksi
torkkupeitto ollut projektina jo seitsemän vuoden ajan, nyt se alkaa
olla valmis. Nyt mä oon innostunut leipomisesta. Mulla on
hapanjuuri, josta oon opetellut tekemään leipää itse ja kaksi
viimeistä leipää ovat olleet jo todella herkullisia. Oon vähän
semmoinen kotirotta ja pesänrakentaja, tykkään ihan hirveästi
oleilla kotona ja tehdä kotiasioita. Käsitöissä ja leivonnassa
yhdistyy se konkretia, että ryhdytään johonkin ja sitten näkee
lopputuloksen. Mä kärsin tässä ammatissa selkeästi siitä, että
tästä ei jää tavallaan mitään käteen. Kun mä tuun näytöksen
jälkeen illalla kotiin, mulla on tietysti kehossani se kokemus,
mutta mulla ei ole mitään konkreettista kotiinviemistä. Tai jos
harjoitellaan näytelmää, sieltä voi olla kotiinviemisinä vain
ahdistunut tai stressaantunut tai onnistunut mieli, mutta ei mitään
mitä voisin kotona näyttää. ”Katso mitä oon tehnyt!”
Käsitöissä ja leivonnassa näkee myös oman kehittymisensä itse,
teatterin lavalla on vaikeaa nähdä omaa kehitystään. Pitää vain
luottaa omaan sisäiseen tunteeseensa”, Maija pohtii.
Maijan kotialbumista |
Onko sinulla ollut
aiemmin jotain sellaista harrastusta, joka jäi teatterin vuoksi
pois? ”Aloin harrastaa kilpatanssia alle kouluikäisestä varmaan
tuonne 14-vuotiaaksi asti, jolloin vaihdoin lajia. Tanssin pienessä
ryhmässä, jota liikunnanopettajani veti ansiokkaasti yläasteella
ja lukiossa aloimme tehdä itse koreografioita. Osallistuimme
kilpailuihin ja pärjäsimme ihan hyvin. Eli tanssi on mulle ollut
kyllä pohjana ja taustana.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Kyllä, pianoa. Lapsena olin musiikkiluokilla ja
aloitin pianonsoiton 9-vuotiaana. Lukioaikoina ei riittänyt enää
puhti käydä teoriatunneilla ja niin se sitten jäi, mutta sain
perustutkinnon suoritettua. Pystyn edelleen säestämään itseäni
pianolla ainakin auttavasti. On mulla ukulele ja kitarakin, ja ne on
kyllä kiinnostavia soittimia, mutta en kyllä vielä lähtisi niiden
kanssa keikalle.”
Mikä on ns.
salainen paheesi? ”Mä katselen aika paljon televisiota. Tuntuu
muodikkaalta sanoa, ettei ole aikaa katsoa telkkaa tai sieltä ei
tule koskaan mitään katsottavaa, ja niin mäkin teen, mutta totuus
on toinen. Mä tiedän tarkkaan mitä edellisessä Maria Veitola
yökylässä -jaksossa on tapahtunut, samoin Kaappaus keittiössä.
Tiedän outoja juttuja. Samalla voi tietysti kutoa.
Lapsuudenkodissani oli aina telkkari päällä. Kai se liittyy
jotenkin turvallisuudentunteeseen. Mä pidän siitä, että on
hälinää kun oon yksin kotona. On mulla vielä sellainen salainen
juttu, että tykkään leikkiä näyttelijää kotona. Hän on aika
lahjakas kaikessa, etenkin laulamisessa.”
Mitkä asiat ovat
sydäntäsi lähellä? ”Eläimet, luonto, kiltteys, hellä ja
lämmin katse, ihmisten kohtaaminen, läsnäolo.”
Papparaisen uni/TTT (c) Kari Sunnari |
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi näyttelijänä? ”Mä oon aika
energinen tyyppi ja uskon tuovani työryhmään hyvää tunnelmaa.
Tuun hirveän hyvin toimeen ihmisten kanssa. Oon myös aika ehdoton
jos koen tilanteen epäreiluksi tai jotain ihmistä kohdellaan
työtilanteessa väärin. Haluan puolustaa ja tehdä työtilanteista
tasapuolisia. En pidä epäreiluudesta enkä väärinkohtelusta.
Lisäksi mulla on hyvä rytmitaju. Ymmärrän hyvin, mikä kohta
tekstistä kannattaisi tehdä nopeammin ja missä taas on aikaa. Oon
harjaantunut ja kiinnostunut tekstin käsittelystä, ja käytän
erityistä huomiota siihen miten puhun näyttämöllä.”
Onko sinulla jotain
erityistaitoja? ”Tuo on vaikea kysymys, koska on hankala arvioida
omia taitojaan. En osaa voltteja ja laulupuolella oon vielä
harjoittelija. Mun erityistaitoni on varmaankin herkkyys. Se on
jotain sellaista, mitä ei voi opetella. Sen pitää tulla sisältä.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ” Kyllä mä haluaisin, että
musiikista tulisi mulle sellainen työkalu, jonka käyttöä mun ei
tarvitsisi jännittää. Voisin mennä koe-esiintymisiin varmana
siitä, että vaikkapa lauluntuottaminen onnistuu. Laulu on mulle
vielä todella epävarmaa ja koe-esiintymistilanteessa se usein
paljastuu. Tilanne on niin jännittävä ja stressaava, ja heikkoudet
paljastuvat. Tätä mä sinnikkäästi haluan harjoitella ja
harjoittelenkin. Kyllä musta olisi mageeta opetella myös
esimerkiksi spagaatti, en kyllä tiedä missä sitä taitoa voisi
käyttää. Se rooli meni jo, jossa sitä olisi voinut hyödyntää!
Voi olla, ettei Peppi Pitkätossun roolia tulee enää kohdalle
uudestaan. Mutta spagaatin harjoitteleminenkin on mielekästä!”
naurahtaa Maija.
Mikä on ollut
toistaiseksi haasteellisin työjuttusi? ”Tampereen Työväen
Teatterissa pyöri ”Presidentti ja tyttö”, ja siinä mun
roolihenkilöni oli toimittaja-tietokirjailija Maarit Tyrkkö. Hän
oli ollut 70-luvulla presidentti Urho Kekkosen läheinen ystävä ja
toimittanut myös kaksi tietokirjaa noista ajoista. Oli aika
haastavaa hypätä hänen nahkoihinsa, koska hän on vielä elossa ja
materiaali oli hänelle hyvin henkilökohtaista. Sen ilmentäminen
oli todella vaikeaa, ja hänen ja Kekkosen suhteen ymmärtäminen oli
todella haastavaa. Oli aikoja, jolloin en ymmärtänyt sitä
ollenkaan enkä tiennyt mistä heidän suhteensa kertoi. Toisaalta
mun piti näytellä kokonainen teos, jossa on joku tilanne
toimittajan ja Kekkosen välillä, ja en ollut siitä tilanteesta
ollenkaan varma silloin enkä ole vielä tänä päivänäkään. Sen
lisäksi tapasin Maarit Tyrkön viitisen kertaa. Koin sen hyvin
vaikeana, koska hän suhtautui minuun kuin olisin hän. En näyttänyt
häneltä eikä musta tehty hänen näköistään. Mä en voi
näytellä toista ihmistä, jos en tiedä mitä hän ajattelee enkä
tiedä mitä on tapahtunut oikeasti, voin tehdä vain omat
tulkintani. Hän näki esityksen kuusi kertaa ja mulla oli joka kerta
sellainen olo, että apua mitähän hän mahtaa ajatella kaikesta.
Henkisen puolen takia tuo näytelmä on ollut haastavin.”
Presidentti ja tyttö/TTT (c) Kari Sunnari |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai jollain muulla taiteellisella alalla olevia?
”Veljeni on palvelumuotoilija ammatiltaan. Hän kouluttautui ensin
teolliseksi muotoilijaksi Hämeenlinnassa ja sen jälkeen suoritti
jatko-opintoja Taideteollisessa korkeakoulussa (nyk.
Aalto-yliopisto). Hänessa on taiteellisuus muotoilun kautta läsnä.
Mä oon ensimmäinen näyttelijä. Äitini on parturi-kampaaja ja
isäni on rakennusmestari, siskoni on terveydenhoitoalalla. Mä oon
iltatähti, ehkä se lähti sieltä? Oon aina saanut paljon huomiota
ja ehkä se oli luonnollinen tie jatkaa?” Maija pohtii.
Niin. Milloin sinä
sitten löysit teatterin ja näyttelemisen? ”Mua on lapsena viety
usein teatteriin. Muistan olleeni alle kouluikäinen, kun mut vietiin
katsomaan Vaasan Villaan näytelmää ”Lumikki ja seitsemän
kääpiötä”. Anna-Liisa Tilus näytteli Lumikkia, ei ollut
varmaan montaa vuotta siitä kun hänet oli kruunattu Miss Suomeksi.
Se näytelmä oli musta ihaninta mitä voi olla, ja sain sen käydä
katsomassa useamman kerran.”
Mikä on Vaasan
Villa? ”Se on Hietalahdessa puistoalueella sijaitseva keltainen iso
paviljonki, jonka pihalla oli kesäteatteritoimintaa. Ravintola ja
juhlatila, toimii siellä edelleenkin.”
”Sieltä se
lähti, ja kilpatanssi alkoi viedä esiintymisen suuntaan. Sai
ilmaista itseään ja olla esillä, ja sai laittautua! Rakastin niitä
pukuja ja kenkiä, se oli mun juttuni. Olin myös innoissani
peruukeista. Muistan nähneeni kaverini luona elokuvan Grease, ja sen
jälkeen Barbie-nukkeni leikkivät aina Greasea… Mä halusin olla
isona Olivia Newton-John ja Sandyn rooli voisi olla yksi
unelmarooleistani edelleen. Kyllä mä oon aika nuorena jo
ilmoittanut, että haluan isona näyttelijäksi. Ei ollut mitään
muutakaan vaihtoehtoa! Lukioaikoina mä hain mukaan Vaasan
Ylioppilasteatteri Ramppiin ja pääsin kesäteatteriin mukaan.
Siellä tulikin sitten harrastettua teatteria koko se loppuaika,
jonka Vaasassa olin. Muistan hyvin ensimmäisen proggikseni – se
oli nimeltään Hypermarket ja näyttelin siinä hypermarketin
asiakasta.”
Missä vaiheessa
sitten aloit miettiä teatteriopintoja? ”Lukioaikoina alettiin
keskustella jatko-opintosuunnitelmista. Oponi oli järkyttynyt siitä,
että halusin TeaKiin. ”Voi voi Maija, yksi toinenkin opiskelija
meidän koulustamme on joskus hakenut sinne eikä päässyt. Sinne on
tosi tosi vaikeaa päästä.” Ajattelin silloin, että niin kai
sitten on. Hän suositteli mulle englanninopintoja, koska olin siinä
hyvä. Heti kun oli mahdollista, mä 19-vuotiaana hain ensin Nätylle
ja samana keväänä TeaKiin. Nätylle hain toisenkin kerran, ja
viides kerta avasi mulle ovet TeaKiin. Täällä Helsingissä mä
olin ensin vuoden vaatekaupassa töissä ja sitten hain Helsingin
evankeliseen opistoon, koska halusin harjoitella pääsykokeita
varten. Laitoin työhakemuksen jokaikiseen helsinkiläiseen
teatteriin ja tarjosin itseäni lipunmyyjäksi tai
kahviotyöntekijäksi. Olin ollut Vaasassa yhdellä huoltamolla
töissä ja saanut sieltä anniskelu-ja hygieniapassit. Sitten sain
puhelun Helsingin Kaupunginteatterista, jossa ravintolatoimintaa
pyöritti silloin Sodexho (nyk. Sodexo), menin työhaastatteluun ja
pääsin väliaikatarjoilijaksi vuonna 2008. Päivisin harjoittelin
pääsykokeisiin evankelisessa opistossa ja iltaisin olin teatterilla
töissä kahvilassa. Kaksi vuotta tein tätä kuviota, kunnes pääsin
TeaKiin. Kahvilahommat olivat mukavia ja viihdyin siellä koko
kouluaikani. Tein viimeisen työvuoroni kahvilassa lauantaina, ja
maanantaina aloitin Peppi Pitkätossun harjoitukset samassa talossa.
Oli ihanaa, kun omassa ensi-illassani (roolissa vuorottelimme
Anna-Riikka Rajasen kanssa) Sodexon kollegani olivat kokoontuneet
kaikki parvelle vilkuttamaan mulle. TeaKiin pääsin siis 2010 ja
valmistuin 2015.”
Peppi Pitkätossu/HKT (c) Mirka Kleemola |
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Sen nimi oli ”Maailman vahvin
tyttö” ja se käsitteli harjoittelemisen pelkoa. Taiteellinen
opinnäytteeni oli Peppi Pitkätossu, joka oli mun ensimmäinen iso
pääroolini. Olin toki tehnyt Ryhmäteatterin Robin Hoodin sydämen
Marion-neidon roolin aiemmin, mutta Pepin rooli oli iso ja suuri
näyttämö valtava. Tilanne oli erikoinen, koska Anna-Riikka
valmistui kanssani samaan aikaan ja jaoimme roolin, enkä lisäksi
ollut aiemmin näytellyt lasta. Tapamme näytellä oli hyvin
erilainen ja rakastuin hänen tekemäänsä Peppiin, mutten voinut
tehdä samoin koska se ei tullut ”sisältäni”. Kuitenkin oli
tehtävä yhtenäinen teos, jonka johtohahmo olisi moottoriturpa,
joka vielä säntäilisi pitkin lavaa koko ajan. Piti löytää
yhteinen tapa harjoitella, jotta saisimme aikaan teoksen ja jotta me
molemmat pystyisimme tekemään roolin. Kirjallinen opinnäytteeni
käsitteli sitä, millainen matka oppimisprosessi oli henkisesti ja
se myös vaati itsetuntoa, jota ei ehkä silloin vielä ollut
riittävästi. Epävarmuuden sietämistä ja sitä, ettei vahingossa
alkaisi kilpailla toisen kanssa. Iso työ nuorelle näyttelijälle!”
”Peppiä oli
kyllä ihana tehdä! En ikinä unohda niitä pieniä katsojia, joilla
oli Herra Tossavaisia mukanaan ja Peppi-peruukkia ja mekkoa päällä.
Yleisön joukossa oli myös paljon eläytymistä tapahtumiin ja
varoitushuuteluita ja vapaaehtoisia kermakakunmaistelijoita. Ihania!”
Miksi olet
näyttelijä? ”Mulla on niin paljon sanottavaa. Mä oon näyttelijä,
koska mä rakastan teatteria yhteisönä. Mun on vaikeaa kuvitella
mitään hienompaa kuin se, että tehdään yhdessä töitä ja
teatteri on hieno ja harvinainen osoitus siitä, että valitaan teos
ja tehdään se yhdessä. Mulla on sellainen olo, että mulla on
tehtävä viedä kulttuuriperintöä eteenpäin, saattaa hienoa
tekstiä ja meidän kieltämme katsojien tietoisuuteen. Tämän
avulla mä pystyn kasvattamaan uusia teatterin katsojia, kokijoita ja
ehkä jopa tekijöitäkin. Että joku tulisi katsomaan teosta, jossa
olen mukana ja päättäisi, että minäkin haluan näyttelijäksi.
Mikäs sen hienompaa! Mulla voi olla myös mahdollisuus vaikuttaa
jonkun ihmisen elämään – joku tapa, ajatus tai rutiini voi
muuttua pysyvästi. Siksi olen näyttelijä.”
Kerro joku tärkeä
oppi, jonka olet urasi varrella saanut. ”Olin vielä TeaKissa ja
taisin ahertaa Pepin parissa, ja samaan aikaan olin aloittanut
Tampereen Työväen Teatterissa äitiyslomansijaisuuden, ja
valmistumiseni jälkeenhän jatkoin siellä vielä kolme vuotta. Olin
aloittanut harjoitukset Työviksessä, kirjoitin samalla lopputyötäni
ja näyttelin Pepissä. Tulin sitten kerran töihin ja vaihdoin
roolivaatteitani näyttämön sivussa, ja yhdelle rakkaalle
kollegalleni sanoin, että en jaksaisi millään. Hän katsoi mua
hymyillen ja sanoi : ”Tietsä Maija mitä? Ei oo pakko jos ei
halua.” Hän ei tarkoittanut sitä mulle missään nimessä
kommenttina siihen, että kannattaisi miettiä tarkemmin, mutta mulle
se osui juuri sillä hetkellä. Ei ole pakko jos ei halua. Sama asia
on toistunut muutaman vuoden aikana ja olen kohdannut tilanteita,
joissa minä tai kollegani on ollut väsynyt tai jotenkin
epämotivoitunut. Aina silloin muistan hymyn ja kommentin. Silloin
muistaa myös sen, että näyttelijän ammatti on intohimotyö ja
tätä ei kannata tehdä, jos ei halua. Voi tulla päivä, jolloin
näyttelijän työ ei kiinnosta ja se on ihan normaalia, mutta jos
niitä alkaa olla useampia… Silloin kannattaa pysähtyä
miettimään, onko tämä sittenkään se paikka jossa haluan olla.”
”Oon lisäksi
saanut tehdä töitä esimerkiksi Esko Roineen ja Tuire Saleniuksen
kanssa, ja heiltä oon oppinut todella paljon. Kunnioitan Tuirea
siinä, että hän tekee aina kyllä hirvittävän paljon töitä
tekstin kanssa. Hän lukee tekstiä todella paljon ja miettii sitä,
ja suhtautuu todella vakavasti työhönsä – unohtamatta kuitenkaan
leikkiä! Se ei ole liian totista, vaikka onkin vakavaa. Eskolla taas
on jatkuvasti pilke silmäkulmassa. Olin molempien kanssa näytelmässä
”Papparaisen uni”, jonka Sirkku Peltola ohjasi, ja se oli kyllä
todella hieno kokemus! Kyllä mä heiltä oon oppinut sen, että tätä
kannattaa tehdä todella vakavasti, mutta pitää muistaa myös
leikkiä.”
Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus/TTT (c) Kari Sunnari |
Onko sinulla jotain
omia ns. esikuvia, joita olet kauemmin seurannut tai erityisesti
arvostat? ”Mä oon vähän semmoinen ”sieni” ja suhtaudun
kaikkiin kollegoihini siten, että imen heistä informaatiota ja
inspiraatiota. Seuraan tosi mielelläni, miten muut harjoittelevat ja
opin samalla heiltä. Tavallaan mä kumarran kaikille, mutta
erityisesti vanhemmille kollegoilleni. Päästessäni TeaKiin mulle
oli selvää, että pyydän Maria Ylipäätä näyttelijäkummikseni
ja hän suostui. Häntä tulen ihailemaan aina. Maria muutti Ruotsiin
tekemään Kristina från Duvemålaa ja Anna-Maija Tuokko otti
lopputyöni tarkistettavakseen. Häntäkin ihailen todella paljon,
hän on erittäin monipuolinen ja lahjakas. Ihailen lisäksi kaikkia
heitä, jotka laitosteattereissa jaksavat vuodesta toiseen painaa
kuusipäiväistä viikkoa. He ovat todellisia työn sankareita.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Sir Ian McKellenin kanssa olisi ihana näytellä! Ja Emma
Watsonin kanssa! Ja sitten mä haluaisin näyttelemään Game of
Thronesiin, aivan sama kenen kanssa näyttelisin siinä. Haluaisin
muuten olla siinä sarjassa Arya, hän on kova!”
Kenen kanssa
haluaisit esittää dueton? ”Bradley Cooperin kanssa voisin laulaa
Ukko Nooan tai ihan mitä tahansa.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Pyynikin Kesäteatterissa (Kuuma
kesä ´85), Ryhmäteatterissa (Robin Hoodin sydän), Helsingin
Kaupunginteatterissa, Vartiovuoren Kesäteatterissa Turussa ja
Tampereen Työväen Teatterissa useampi juttu.”
Robin Hoodin sydän/Ryhmäteatteri (c) Janne Siltavuori |
Mainitse muutama
itsellesi jollain tavalla merkittävä roolityö tai koko proggis.
”Robin Hoodin sydän oli ensimmäinen juttu, josta sain ihan
palkkaa näyttelijänä. Se oli myös suuri luottamuksenosoitus Juha
Kukkoselta, että hän otti mut siihen mukaan isoon tehtävään.
Työryhmä oli ihana myös. Peppi Pitkätossu oli myös iso juttu, jo
pelkästään tehtävän ja näyttämön koon takia. Tampereen
Työväen Teatterissa oli hienoa ystävystyä esimerkiksi Janne
Kallioniemen kanssa, hänen kanssaan sain tehdä monta juttua.
Improklubi oli mainio! Hyviä muistoja, ja sen yhteydessä
ystävystyin kapellimestari Joonas Mikkilän kanssa. Kaikki
improjutut eivät olleet onnistuneita, mutta sillä ei ollut mitään
merkitystä. Porukka oli upea ja koko hommasta oppi todella paljon.
Presidentti ja tyttö oli tärkeä siksi, että sain tehdä töitä
ohjaaja Samuli Reunasen kanssa. Vesta-Linnea oli tärkeä myös,
siitä tehtiin yksi erityisesityskin Autisti-ja aspergeryhdistyksen
kanssa. Ns. esteetön esitys. Omalla tavallaanhan kaikki työt ovat
hirveän rakkaita ja tärkeitä! Vartiovuoren Kesäteatteriin tehtiin
Rölli vuonna 2017, ja samana kesänä menimme naimisiin Antin
kanssa. Menimme aamulla maistraatissa naimisiin ja sen päälle oli
kaksi Röllin esitystä heti perään. Antti teki kyllä hienosti
Röllin, välillä häntä katsoessani unohdin itsekin täysin, että
tuossa on Antti Lang eikä Allu Tuppurainen. Röllissä oli lämmin
ja ihana työryhmä. Mä oon vähän semmoinen, että rakastun
kaikkiin! Aina kun juttu loppuu, se on pieni avioero.”
Millaista teatteria
haluaisit itse nähdä enemmän? ”Riskeeraavampaa! Onko se oikea
sana? Uskallettaisi ottaa se riski, että joku ei tykkää. Tai että
tästä saattaa tulla ilmiö. Ja jos tästä tulee ilmiö, annetaan
mennä. Riskienottamattomuushan johtuu varmaan siitä, että
ohjelmistot suunnitellaan niin pitkälle etukäteen ja täytyy myös
pyrkiä tuottamaan jotain, jotta teatteri pystyy työllistämään
ihmisiä jatkossakin. Sen vuoksi ymmärrän, että riskinotto on
vaikea asia. Siksi on kivaa, että etenkin pääkaupunkiseudulla on
monia pieniä kollektiiveja, jotka tekevät todella rohkeaa
teatteria. Ja onneksi erityylisiä juttuja nähdään isoissa
laitosteattereissakin. Halutessani voin nähdä erilaisia juttuja jo
nyt, ne pitää vain löytää sieltä muun tarjonnan joukosta.”
Mitä on sinun
mielestäsi teatteri taika? ”Se on energiasäie, joka liikkuu
parhaimmillaan näyttelijöiden ja katsojien välillä, ja tapahtuu
sellaisenaan vain kerran ja siinä on se taika. Oon nähnyt
esityksiä, joissa taikaa ei ole enkä osaa sanoa mistä se on
johtunut. Voi olla, että itsekin oon ollut lavalla mukana
sellaisessa esityksessä, jossa ei energia ole virrannut suuntaan
eikä toiseen. Sellaisia esityksiä on, eikä se ole niin vakavaa.
Taikaa on myös se tietynlainen kihelmöinti tai kutina, joka tulee
juuri ennen liikuttumista. Tai tunne siitä, että kun nouset
penkistä ylös, voit tehdä ihan mitä vaan. Tai et pysty muuta kuin
taputtamaan ja taputtamaan ja taputtamaan.”
Improklubi |
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Lahjakkuus ja hyvät teot. Jos joku ihminen on
jossain hyvä (kirjoittamisessa, laulamisessa, puhumisessa ym.),
mullekin tulee sellainen olo, että mäkin haluan oppia ja
harjoitella. Tai näen, että joku toimii inspiroivalla tavalla –
kerää kävellessään roskia vaikkapa. Kyllä mulle siitä tulee
inspiroitunut fiilis, tuohan on todella fiksua! Mäkin aion kerätä
roskia!”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita teet aina ennen esitystä?
”Kyllä mä lämmittelen, riippuu kyllä esityksestä tosi paljon.
Jotkut esitykset vaativat tietynlaista rutiinia tai lämmittelyä
ennalta, kun taas toisiin voi mennä suoraan näyttämölle sen
jälkeen kun oot saanut roolivaatteet päällesi. Freelanceriys on
mahdollistanut sen, että voin keskittyä yhteen työtehtävään
kerrallaan eli siihen mitä oon tekemässä. Huomaan sen, että
rutiinini ovat muuttuneet. Tykkään lämmitellä eri tavalla nyt kun
en ole kuutta päivää viikossa töissä tai vedä neljää esitystä
päällekkäin. Haluan keskittyä eri tavalla.”
Kerro joku
legendaarinen sählinki lavalta. ”Palataan Papparaisen uneen, jossa
vastanäyttelijänäni oli Tuire Saleniuksen ja Esko Roineen lisäksi
Tuukka Huttunen. En tiedä miksi, mutta hänellä oli siinä
näytelmässä todella outo peruukki. Ai säkin muistat sen, hahah!
Se muistutti pottakampausta, oliko kaljukin keskeltä. Se oli
muutamalla sykkyrällä kiinni koko komeus. Näytelmän loppupuolella
oli kohtaus, jossa mun pitäisi itkeä ja Tuukka katsoi mua
tietynlaisella hymynkareella aina ja yritti selvästi naurattaa mua,
ja onnistuikin. Jos Tuukka olisi nyt tässä, hän sanoisi ettei
varmana yrittänyt naurattaa. Kerran sitten kävi niin, että se
peruukki oli jotenkin kepsahtanut irti ja roikkui hänen naamallaan
ja silloin mua vietiin. Ja niin vietiin Tuukkaakin. Se oli
hirvittävää, ja näytelmän dramaattisin kohtaus vielä! Sen
jälkeen talo tyhjenee ja Tuire Saleniuksen hahmo jää yksin
istumaan häpäistynä. Me pilattiin koko kohtaus Tuukan kanssa ihan
täydellisesti. Yleisö ei välttämättä edes tajunnut mitä on
meneillään. Klassikkokamaa – peruukki putoaa!”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Ekana tulee mieleeni meidän häät kaksi vuotta sitten.
Hieno ja odotettu päivä. Menimme Virossa naimisiin, ja olimme
kutsuneet sinne perheet, ystäviä ja työkavereita. Siellä oli
ihanan kaunis kesäpäivä. Jos sen päivän saisi elää uudestaan,
eläisin”, Maija muistelee silmät säihkyen.
Tulevia juttujasi?
”Kurssikaverini ja hyvän ystäväni Pyry Äikään kanssa olemme
nauhoittamassa podcastia, jota yritämme saada mahdollisimman pian
ulos. Keskustelemme siinä taiteesta ja siitä, mitä taide on meidän
ajassa. Otamme kantaa ja kommunikoimme podcastin muodossa.
Kiinnostavaa on ollut. En tiedä koska näyttelen seuraavan kerran,
ja se on samaan aikaan ihana tunne, mutta rehellisyyden nimissä
kyllä se myös pelottaa. Tämä on kuitenkin sellainen työ, jota
haluaisin ihan hirvittävästi tehdä. Niin, ja luenhan mä
äänikirjoja koko ajan. Se on mieluinen työ. Tykkään lukea niitä
ja huomaan kehittyneeni tässä vuoden aikana paljon. Aluksi luin
liian nopeasti. On kivaa, että on oppinut uuden asian. Dubbaustöitä
teen myös jonkinverran, sekin on kivaa.”
... ja yhteiskuvaa |
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? Arya Starkin
lisäksi… ”Tosi hyvä kysymys! Mä haluaisin olla Lassi! Hän on
huikea osoitus siitä, että jos uskoo todella paljon johonkin, se
muuttuu todeksi. Mulle oli aikoinaan tajunnanräjäyttävä oivallus,
että Leevi ei olekaan oikea tiikeri.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankari, mikä olisi hahmosi supervoima ja nimi?
”Tää on ihan selkeä : mä pysäytän ja hallitsen aikaa. Mä
menisin ajassa taaksepäin korjailemaan asioita ja varsinkin nyt, kun
ilmastonmuutos on päällä. Hahmon nimi olisi Frau Lang ja hän
olisi aika tyylikäs ja viimeistelty tyyppi. Hiukset olisi mintissä
vesilaineilla, ylväs profiili.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Mä ottaisin villasukat koska epäilen, että varpaitani
palelisi varmasti. En ottaisi itsekutomiani, koska lahjaksisaadut
sukat ovat parhaita. Salmiakkia voisin ottaa myös, ja yhden
valokuvan miehestäni ja toisen valokuvan koiristamme ja kolmannen
valokuvan ystävistäni ja perheestäni. Tärkeää olisi, että
siellä olisi lämmintä. Valokuvat auttaisi mua jaksamaan
kevääseen.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
aikakauteen, minne menisit? ”Mä menisin johonkin
kriisitilanteeseen, esimerkiksi toiseen maailmansotaan tai meidän
sisällissotaamme. Noista on kuitenkin suhteellisen vähän aikaa ja
ne vaikuttavat edelleen minuun, sillä sukupolvia ei ole kauhean
montaa välissä. Haluaisin ymmärtää sen, miksi olen tänään
tämmöinen. Haluaisin nähdä, miten isovanhempani ovat eläneet ja
mitä he ovat nähneet. Haluaisin mennä johonkin hirvittävään
tilanteeseen, jotta ymmärtäisin sen, että ne ovat todellisia.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisiin teatteriesitys, millainen se olisi ja kuka
olisi roolissasi? ”Se olisi varmaankin komediallinen monologi
nimeltään ”Väliaikatarjoilija”, ja se kertoisi kasvutarinan
unelma-ammattiinsa pyrkivästä nuoresta naisesta, joka kasvaa samaan
aikaan naiseksi muutenkin. Katkoo napanuoran äidistään ja
perheestään ja yrittää itsenäistyä. Se on myös kertomus
epävarmuuden sietämisestä ja itsensä voittamisesta ja siitä,
että kaikki menee lopulta hyvin, kävi miten kävi. Roolissani voisi
olla… apua tämähän onkin vaikea…rakas ystäväni Oona Airola.
Hän tekisi varmasti luonteelleni kunniaa. Ulkomaisista Audrey Tautou
voisi näytellä mua myös. Siinä stoorissa olisi vähän sellaista
Amélie-henkeä.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Mä hyppään bussiin ja alan tekemään
tietokoneella ensin vähän töitä ja sitten nautin vapaaillasta.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Rakas
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Pemppu
Mikä sytyttää
sinut? - Lämpö
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Puhuminen
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Veden liplatusta
Mitä ääntä
inhoat? - Hälytysajoneuvo
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Opettaja
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Sairaanhoitaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Se meni hyvin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).