Vuonna 1990
syntynyt Aksa on horoskoopiltaan vaaka. ”Oon kotoisin Turusta.
Ala-ja yläasteen oon käynyt Turussa ja sen jälkeen muutin
Helsinkiin, lukion kävin Kallion lukiossa. En ole asunut muualla
kuin Turussa ja Helsingissä, paitsi että olin vaihto-oppilaana
Meksikossa.”
Mitä harrastat?
”Mä vesijuoksen. Luen myös paljon, ammattini vuoksi ja muutenkin.
Hankin koiranpennun tässä hiljattain ja sen kanssa tulee touhuttua
kaikenlaista. Mä myös matkustan aina kuin suinkin voin.
Kesälomahaaveissani on tällä hetkellä telttailuretki Ugandassa
tai safarille Keniaan.”
Ohoh, ei mitään
ihan perinteistä lomailua näköjään! Millaisia reissuja olet
aiemmin tehnyt? ”Aika paljon mä oon matkustellut yksin. Viime
kesänä mä olin kuvauksissa Chilessä (Invisible Heroes) ja koska
Peru on siinä vieressä, mä päätin että nyt toteutan
pitkäaikaisen haaveeni ja kävin Machu Picchulla”, Aksa kertoo ja
kertoilee hiukan lisääkin kokemuksistaan siellä.
Aksa ja Machu Picchu |
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Oon soittanut viulua. Aloitin soittamaan
7-vuotiaana ja lopetin lukion tokalla, olin ihan hyväkin siinä.
Lopettamisen jälkeen soittotaito katoaa kyllä aika nopeasti, se on
huomattu...”
Mikä on ns.
salainen paheesi? ”Ei mulla taida olla mitään salaisia paheita,
kaikki tietää ne! Taidan olla liian avoin. No, voin tunnustaa sen,
että oon katsellut telkasta australialaista sarjaa ”Yummy Mummies”
ja se on kyllä aivan hirveää katsottavaa! Kunnon
aivojennollausohjelma! Oon katsellut sitä kauhistellen ja ihmetellen
naisten elämäntyyliä. Ja silti haluan nähdä koko ajan lisää.
Ja kun haluan koko ajan lisää, tiedostan siten olevani itsekin osa
ongelmaa ja se ällöttää mua.”
Mitkä asiat ovat
sydäntäsi lähellä? ”Mulla on aika pieni perhe. Vanhempani ovat
eronneet ja kumpikin on omalla tahollaan naimisissa, mulla on hyvät
ja läheiset välit molempiin vanhempiini. Molempien kanssa on ihan
omat yhteiset jutut. Äitini on hyvin visuaalinen ihminen, hän
rakastaa vaatteita. Shoppailemme ja luemme lehtiä yhdessä. Isän
kanssa matkustamme todella paljon kahdestaan, menemme johonkin
historialliseen kohteeseen, koska olemme molemmat historiafriikkejä.
TeaKin lisäksi vaihtoehtoni oli historia. Hain Turun Yliopistoon
lukemaan historiaa ja pääsinkin, mutta päätin sittenkin mennä
kansanopistoon enkä aloittanut historiaopintojani lainkaan. Rakastin
pienenä elokuvaa ”Muumion paluu”, musta piti tulla egyptologi.
Historia on erityisen lähellä sydäntäni, voin matkustaa todella
pitkälle ihan vain nähdäkseni jonkun pienen murikan tai ollakseni
jossain tietyssä paikassa edes hetken. Kirjat on sydäntäni
lähellä. Ja ystävät!” Aksa hehkuttaa.
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi näyttelijänä? ”Oon ollut sitä
mieltä, että pitäisi olla määrittelemättä itseään, mutta
kyllä mä sen voin sanoa, että oon hyvin ahkera. Mä en hirveästi
ongelmoi – harjoitustilanteessa tulee eteen toki haastavia
tilanteita, mutta oon yrittänyt pitää ne itselläni ja aisoissa.
Sitäkin on pitänyt opetella, koska aiemmin oon ollut sellainen,
että kaiken pitäisi onnistua heti tai pitäisi olla tosi hyvä
heti. Mä pystyn aika hyvin antamaan tilaa muille, se on ehkä mun
vahvuuteni myös. Ja se, etten juuri säästele energiassa, vaikka
olisi kuinka mones harjoitus. Pyrin siihen, että tehdään täysillä
ja että mun kanssani olisi kiva tehdä töitä.”
Onko sinulla jotain
erikoistaitoja? ”Mä teen aika hyvää gluteenitonta vegaanista
suklaakakkua! Se tehdään mustapavuista ja taateleista, ja sen on
mun bravuurini. Ja erilaiset hummukset myös.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Mä haluaisin osata
soittaa pianoa. Sitä taitoa mä kadehdin. Haluaisin olla myös
sellainen laulaja, että voisi tuosta noin vaan luritella ja olla
karaokekuningas. Karaokessa mun bravuurini muuten on Lea Lavenin ”Ei
oo, ei tuu”. Eikö olekin hyvä biisi! On kyllä paljon sellaisia
taitoja, joita haluaisin osata. Sehän on hyväkin juttu, niitä
kohti voi mennä hiljalleen.”
Mikä on ollut
toistaiseksi haasteellisin työjuttusi? ”Kyllä se on ollut tämä
Kansallisteatterin ”Koiramäen Suomen historia”. Ensinnäkin
siinä oli roolinäkökulma henkilönä, mikä ei välttämättä
ollut maailman iisein. Se jännitti, ja sen huomasi myös
harjoitusprosessin aikana. Haaste oli tavallaan siinä, että piti
odottaa, että hommaa alkaa tulla ympärille – olla vaan ja katsoa,
mihin koko juttu alkaa kehittymään. Tuossa piti myös laulaa ja
vaikka oon musiikkiluokkalainen, oon kuitenkin laulanut enimmäkseen
kuorossa ja ollut hyvä siinä. Mutta että pitäisi itse liidata
jotain biisiä… Se oli mulle ihan itkun paikka. Jännitti kovasti,
mutta ihanasti mua tuettiin ja tuntui siltä, että kelpaan”,
myhäilee Aksa.
Marja Salo ja Aksa/Koiramäen Suomen historia (c) Tuomo Manninen |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei.
Ainut läheltä liippaava on elokuvaohjaaja/käsikirjoittaja Risto
Jarva, ja tämänkin sain tietää vasta muutama vuosi sitten. Isän
puolelta löytyy lähinnä lääkäreitä ja juristeja, äidin
puolelta maatalous/kotitalous/yrittäjä-väkeä.”
Mikä sinut sitten
sai kiinnostumaan teatterista/näyttelemisestä? ”Tää on kyllä
niin kliseinen juttu, että… Äitini on ollut aina hyvin
kiinnostunut teatterista ja hän vei minut katsomaan Turun
Kaupunginteatteriin näytelmää Peter Pan, taisin olla silloin 4-5
-vuotias. Sitä käytiin katsomassa tosi monta kertaa. Mä lumouduin
täysin siitä, että on olemassa maailma, josta löytyy merenneitoja
ja kaikenlaista jännittävää. Muistan, että mulle tuli hyvin
vahva kokemus siitä, että haluan nähdä tämänkaltaista ja myös
itse olla lavalla tekemässä. Haluan tuonne maailmaan mukaan. Äiti
soitti Turun Nuoreen Teatteriin ja kysyi, voisinko tulla toimintaan
mukaan. Alle kouluikäisiä ei siellä ollut, mutta olivat tekemässä
Pekka Töpöhäntää ja siihen tarvittiin niin pieni ihminen, että
se mahtuisi piiloon roskakoriin. Niin pääsin mukaan 5-vuotiaana ja
hurahdin täysin. Olin siellä muutaman vuoden ja lopetin, kun sain
Turun Kaupunginteatterista lapsiavustajan hommia ja se alkoi viedä
niin paljon aikaa. Kaupunginteatterissa olin avustajana monessa
jutussa ja mahtavaa oli se, että mua kohdeltiin yhtenä ”jengistä”.
Muualla olin lapsi, siellä olin osa porukkaa ja mun kuulumisiani
kyseltiin ja sellaista. Olin osa työryhmää, osa aikuisten
maailmaa. Se oli tietyllä tavalla juovuttava asia.”
”Koulussa meillä
oli ilmaisutaitoryhmiä, mutta niihin en halunnut mennä mukaan. Mua
ahdisti, pelotti ja jännitti. Kaikki tiesi, että tykkään
näyttelemisestä ja mulle tuli sellainen olo, että kaikki odottavat
mun osaavan jotain. Koulussa en halunnut olla missään tekemisissä
teatterin kanssa. Kuulin Kallion ilmaisutaidon lukiosta ja halusin
sinne, mutta sielläkään en käynyt kaikkia ilmaisutaidon kursseja,
koska joku mua ahdisti. Oli jonkinlainen vaatimus yhteisestä
fiiliksestä ja siitä, että kaikkien pitäisi hakea TeaKiin. En
tiedä. Mä oon introvertti ihminen ja tuntui siltä, että eihän
musta voi tulla näyttelijää, jos en kestä tämmöistä meininkiä.
TeaKiin hain kaksi kertaa, ekalla yrittämällä pääsin ihan
viimeiseen vaiheeseen asti ja pääsykokeissa tuntui muutenkin siltä,
että kyllä tämä on mun juttuni, tänne haluan. Toisella
yrittämällä pääsin sitten sisään, vuonna 2011. Valmistuin
2016. Kurssillani oli todella hyvä yhteishenki, mahtava ja
kunnianhimoinen porukka.”
(c) Ilkka Saastamoinen |
Kuka oli
kumminäyttelijänäsi? ”Mulla oli aluksi Elina Knihtilä, mutta
hän tuli koululle professoriksi ja ”testamenttasi” mut Tiina
Lymille. Vaikka meillä säilyi sama suhde, jotenkin tuntui
järkevämmältä tehdä niin.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Se liittyi harjoitusprosesseihin
ja yhdessätyöskentelemiseen. Haastattelin siihen muutamia ohjaajia
– Kristian Smedsiä, Milja Sarkolaa, Antti Hietalaa ja Mikko
Roihaa, haastattelin heidän tavoistaan ohjata ja aloittaa prosessi.
Sitä oli todella kiinnostavaa tehdä, pidän kirjoittamisesta
muutenkin ja aihe oli kiintoisa eikä tuntunut pakkopullalta
ollenkaan.”
Entä taiteellinen
lopputyösi? ”Se tehtiin koululla, Ruusu Haarlan ohjaama ”Ruska”.
Lisäkseni mukana olivat Sonja Salminen ja Heikki Ranta. Sitä oli
kyllä ihana tehdä! Pidän kompleksisista naishahmoista.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Olipas kysymys. En oikein osaa olla muuta.
Päästessäni lavalle olen ehkä eniten minä. Ihmisillä on tunne
siitä, että jotain puuttuu tai jotain kaipaa, ja mulle
näytteleminen on se puuttuva pala, jonka avulla kaikki loksahtaa
kohdilleen.”
Kerro joku tärkeä
oppi, jonka olet saanut. ”Kummina ollessaan Elina Knihtilä sanoi
mulle kerran, että ”Varo ettet ala määrittelemään liikaa sitä,
millainen näyttelijä olet. Älä anna sen lukita.” Saan itseni
usein kiinni tästä. En mä ole tuommoinen, kun mä olen tämmöinen.
En mä osaa laulaa, en mä ole hauska. Tuollaisella ajattelulla tulee
sulkeneeksi todella paljon ulkopuolelle. Ei se tarkoita sitä, etten
tunnistaisi heikkouksiani tai vahvuuksiani. Ei tulisi niiden kautta
typistettyä itseään tai ottaisi jonkun toisen sanomisia
totuutena.”
Onko sinulla omia
ns. esikuvia, joita erityisesti arvostat tai ihailet? ”No Elina
Knihtilä, siksi häntä pyysinkin kummikseni. Itse olin
hyväkäytöksinen ns. kiltti tyttö, ja yhtäkkiä näkikin lavalla
naisen, joka huutaa, sanoo vastaan ja mokailee. Voiko noin
käyttäytyä, ajattelin. Se tuntui erilaiselta mihin olin itse
tottunut. Turussa on tullut nähtyä paljon erilaisia näytelmiä, ja
siellä pidän kovasti etenkin Kirsi Tarvaisesta ja Eila Halosesta.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Tietysti mä ottaisin Meryl Streepin! Hän vaikuttaa
muutenkin hyvältä tyypiltä. Hannu-Pekka Björkmanin kanssa on
ollut kyllä unelma näytellä, ja Seela Sellan.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? Tai esittää jonkinlaisen musiikillisen
performanssin? ”Kyllä mä rakkaan ystäväni Miila Virtasen kanssa
haluaisin jotain esittää – ja olen esittänytkin, hahah. Se voisi
olla jokin random musikaalibiisi. Spamalot-musikaalista ollaan
laulettu kimpassa se ”Song That Goes Like This”, se on mahtava.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Turun Nuoressa Teatterissa, Turun
Kaupunginteatterissa, Oulun Kaupunginteatterissa, Valtimonteatterissa
ja Kansallisteatterissa.”
Mainitse muutama
roolityö tai koko proggis, joka on ollut itsellesi jollain tavalla
tärkeä. ”Kansallisteatterissa ollut ”Tyttö joka käveli” oli
mulle todella tärkeä monestakin syystä. Se oli ensimmäinen
produktio unelmateatterissani, olen aina haaveillut pääseväni
Kansikseen töihin. Teksti oli todella upea ja sain tehdä töitä
Seela Sellan ja Pirjo Määtän kanssa. Näytelmän aihe oli
yhteiskunnallisesti supertärkeä ja on hienoa, että pystyn
teatterin kautta tekemään jotain paremman maailman eteen. Saada
joku nauramaan tai tuntemaan, tuoda esiin jokin poliittinen epäkohta.
Teatteri on minun tapani vaikuttaa. ”Ruska” oli myös tärkeä,
ensimmäistä kertaa muhun luotettiin niin, että sain niin ison
”kakun” tehtäväkseni ja itselleni epätyypillisessä roolissa
äitinä.”
Tyttö joka käveli (c) Tuomo Manninen |
Millaista teatteria
haluaisit itse nähdä enemmän? ”Mä haluaisin nähdä
”vaarallista” teatteria! Sellaista, jossa ei pelätä tarjota tai
tuoda esille asioita, jotka voivat suututtaa. Sellaista, joka
herättää hirveästi kysymyksiä. Inhoan ennalta-arvattavuutta. Ei
pitäisi tarjota pelkästään sitä mitä yleisö odottaa tai
haluaa. Pitäisi tarjota sellaista, mitä ei tiedä olevan
olemassakaan! Tuntuu siltä, että teatteriin mennään ja sitten
esityksestä joko tykätään tai ei tykätä, ja jos ei tykännyt
tai sitä ei ymmärtänyt, esitys oli huono ja rahat menivät
hukkaan. Tämäkö on se asetelma? Voisiko olla niin, että jos
kaikkea ei ymmärtänyt, siellä on silti joku asia, joka jää
päähän kaivelemaan ja herättää jälkikäteen ajatuksia ja
kysymyksiä? Onko esitys silloin ollut muka huono, jos se saa aikaan
jotain? Katsojaa ei pitäisi päästää liian helpolla.”
Tästä kasvoikin
sitten pitkähkö keskustelu siitä, pitäisikö katsojien mennä
välillä mukavuusalueensa ulkopuolelle katsomaan mahdollisimman
erilaisia esityksiä ja yllättymään. Huomasimme olevamme oikean
asian äärellä.
Mitä on mielestäsi
teatterin taika? ”Mulle katsojana taika on siinä, ettei
välttämättä ymmärrä jotain puuttuvan ennen kuin istuu katsomoon
ja sitten tapahtuu jotain selittämätöntä yllättäen – juuri
siinä hetkessä, yhdessä muiden katsojien ja näyttelijöiden
kanssa. Tunne usein katoaa yhtä nopeasti, mutta se tietty hetki jää
mieleen pitkäksi aikaa. Riittää yksi katse, yksi lause, ja koko
maailma on siinä. Sitä ei ehdi aina edes tajuamaan, ja sitten
mennään taas eteenpäin.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita teet ennen esitystä? ”Mä
yritän päästä niistä eroon, olen niiiin neuroottinen ihminen
muuten. On käynyt niin, että jos en tee jotain tiettyä asiaa ennen
esitystä, mulle tulee heti tunne, että kaikki menee päin helvettiä
ja alan panikoida. Siksi oon yrittänyt päästä kaikenlaisista
ylimääräisistä rituaaleista eroon. Tietysti pidän kiinni
muutamista jutuista; äänenavauksesta ja lämmittelystä, ja ne
vaihtelevat sitten esityksen ja tarpeen mukaan. Ennakoissa
viimeistään huomaa, mikä on sopiva tapa virittäytyä esitykseen.
Jossain tapauksissa toimii vaikkapa uiminen, jossain kahvinjuonti ja
kollegoiden kanssa höpöttely ennen esitystä. Kyllä mä aika
höpöttelija olen...”
Kansallisteatterin
sivuilla on juttu ”Näyttelijän normipäivä”, jossa Aksa kertoo
päivästään. Linkki juttuun ohessa.
Kerro joku
legendaarinen sähläys lavalta. ”Musta tuntuu, että niitä
tapahtuu koko ajan! Viimeksi meni Koiramäessä yksi isku ohi, ja ne
patsaat eivät lähteneet liikkeelle ollenkaan ja kukaan ei oikein
tiennyt missä ollaan menossa. Kaverini oli katsomossa ja hänen
mielestään kaikki sujui hienosti. Samassa näytöksessä hajosi
savukone kohtauksessa, jossa soudellaan Herra Hakkaraisen kanssa ja
lavalla oli niin paljon savua, etten nähnyt koko Hakkaraista enkä
edes omaa kättäni.”
Tulevia töitäsi?
”Syksyllä Kansallisteatterissa ”Lokki”, siinä olen mukana. Ja
pian tulee Yleltä se ”Invisible Heroes”, jota oltiin Chilessä
kuvaamassa.”
Aksa ja Rainbow Mountain, Peru |
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? ”Mä
voisin olla Kapteeni Haddock, mä rakastan luovaa kiroilua ja
harrastan sitä itsekin. Rakastan kiroilla espanjaksi, yhtä sanaa
voi taivuttaa mihin suuntaan tahansa.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi supervoimasi ja hahmon
nimi? ”Mä saisin ihmisiä katoamaan tilasta, sellaisia joista en
tykkää. Löytäisivät itsensä sitten jostain toisaalta yllättäen.
Se pukeutuisi aina vain mustaan, vähän Kirsti Paakkas-tyylisesti.
Mä voisin olla nimeltäni Aksman.”
Jos ihmiset
menisivät syksyllä talviunille ja heräisivät keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta,
että heräätkin kesken kaiken? ”Piikkimatto on ehdoton must ja
kirjoja. ”Sadan vuoden yksinäisyys” on yksi lempikirjoistani,
sen voisin ottaa pelkästään. Pandan lakritsia pitäisi olla paljon
ja kuohuviiniä. Piirrustuslehtiö ja kyniä myös.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
aikakauteen, minne menisit? Historiafanina paikkoja olisi varmasti
monta. ”Ai että! Mä haluaisin mennä Frida Kahlon aikaiseen
Meksikoon, hänen frendikseen pyörimään. Antiikin Rooma
kiinnostaisi myös, mitään yksittäistä tapahtumaa en osaa nimetä,
mutta haluaisin kokea toogameiningit ja muut.”
Mitä terveisiä
haluaisit lähettää katsojille? ”Jos menet teatteriin, ei
tarvitse pelätä omaa reaktiotaan. Saa itkeä, saa nauraa, saa
ärsyyntyä.”
Yhteiskuva :) |
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Saatana (se nyt tuli ekana mieleen)
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Voileipä
Mikä sytyttää
sinut? - Musiikki ja röyhkeys
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Välinpitämättömyys
Suosikkikirosanasi?
- Chingadera
Mitä ääntä
rakastat? - Espressopannun porinaa
Mitä ääntä
inhoat? - Lentokoneen nousun aikana kuuluva kohina
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Arkeologi Egyptissä
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Se henkilö, joka tarkastaa freelance-näyttelijöiden
verovähennykset
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Bravo!
SYMPPIS KU MIKÄ. ONKS MAHDOLLISTA SEURAAVAKS SAADA HAASTATTELU PIHLA MAALISMAASTA
VastaaPoistaPistetään korvan taakse Pihla ;)
VastaaPoistaIhana Lumikki Heinähatussa ja Vilttitossussa 😊
VastaaPoista