Ilkka A. Jokisen
tapasin kesäkuun alussa 2014 Kulttuuriravintola Kivessä
Tampereella.
Vuonna 1957
Tampereella syntynyt Ilkka on horoskoopiltaan kauris. ”En kyllä
seuraa horoskooppeja yhtään. Oon syntynyt loppuvuodesta joulun
jälkeen ja se on kyllä traagista. Jos joku oli saanu joululahjaksi
viisi Verraton-rasiaa, mulle tuotiin sit synttärilahjaksi kaikki
ylijäämäkonvehdit ja Vihreet kuulat.”
”Oon
paljasjalkainen tamperelainen, mut oonhan mä asunut lapsuudessa
vähän aikaa Helsingissäkin. Sithän mä olin Kemin
Kaupunginteatterissa, ja silloin asuin kolmisen vuotta Kemissä. Nyt
en mielelläni lähtis täältä Tampereelta mihinkään, tää on
maailman napa!”
Mitä harrastat?
”Kaikenlaisia pallopelejä. Mua on aika vaikeeta saada juoksemaan
muuten, mutta pallon perässä tulee sit kyllä juostua. Satunnaista
lukemista tulee myös harrastettua. Tampereen Kaupunginkirjasto Metso
on aika lähellä mun kotiani. (taustalla kuuluu Papa was a rolling
stone-kappale...) Hei, tiesitkö että Uutisvuodon juontaja Baba on
ollu kuulemma Rolling Stonesin jäsen? Hieno juttu! Joo, siis
Metsossa tulee poikettua aina silloin tällöin ja joko lueskelen
siellä tai lainaan. Oon aika kaikkiruokainen, helppoa
kertomakirjallisuutta lähinnä. ”Alastalon salissa”-teosta en
ole lukenut, enkä aio! Seppo Jokinen on mun suosikkini. Hän on mies
Komisario Koskisen takana, ja mulla oli ilo ja kunnia olla mukana
Työväen Teatterin näytelmässäkin.”
Osaatko soittaa
jotain instrumenttia? ”Kitaralla osaan soittaa pari biisiä,
nokkahuilulla Ukko Nooan. Teatterissa? Oon mä tainnut jotain
rytmisoittimia joskus soittaa, tamburiinia ja madagascareita vai mitä
ne ny on. Marakasseja!” Ilkka nauraa.
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Mä oon työmies ja
teen mitä vaan. Sit mä tykkään porukasta, eli oon joukkuepelaaja.
Kaikki käy, työtähän se on. Jos jotain en osaa, se vaan pitää
sit opetella. Tanssimisen kanssa on välillä väännetty itkua ja
oltu varpaat verillä, mutta se homma vaan on otettu selkäytimeen.
Paras palaute tuli aikanaan vaimoltani, kun oli ollut katsomassa
Vuonna 85-musikaalin omaisten ennakkoa. ”Hyvinhän se meni! Sähän
käännyit samaan aikaan kuin muutkin, ja useasti jopa samaan
suuntaan!” Eli sehän meni sitten paremmin kuin hyvin.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Onhan niitä vaikka mitä,
mut jos ihan realistisesti aatellaan, niin olishan se kiva osata
soittaa jotain instrumenttia, muutakin kuin tamburiinia. Siitä olis
hyötyäkin laulustemmoja opetellessa. Mä oon kohtuullisen hyvä
laulaja ja aikoinaan lauloin Pirkanpojissa, ja siellä oppi ihan
luontaisesti laulamaan ja hakemaan stemmoja ja kuuntelemaan muita.
Stemmojen opettelu yksin olisi sit paljon helpompaa, jos taitaisi
jonkun instrumentin. Pianohan olisi paras. Mä oon köyhästä
perheestä, joten ei meillä ollut varaa mihinkään soittimiin
silloin. Pirkanpojat oli halpa harrastus. Vähän vanhempana mulla
oli kaikenlaista rokkibänditouhuakin ja olin solistina. Meillä oli
mm. sellainen Ili & Lyseon Pojat-niminen bändi ja
Ruinari-Einari. Näistä jälkimmäisen kanssa käytiin Varkaudessa,
Somerolla ja pitkin poikin tanssilavakeikoilla kakkos-tai
kolmosbändinä. Se oli hauskaa aikaa!”
Ilkka kisahuumassa (c) Teatterikärpänen |
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ei oikeastaan. Isäni on erittäin hyvä laulamaan,
hänellä on kauniisti soiva baritoni. Kake-enoni harrasti teatteria
nuorempana. Mun vilkkaus, sosiaalisuus ja avoimuus taitaa tulla
äitini suvun puolelta, hän oli Karjalasta.”
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä? ”Kyllä mä jo ihan
pikkupoikana olin kiinnostunut, mutta elämä heitteli silloin muihin
suuntiin. Ammatin tästä tein vasta ihan aikuisiällä. Lapsena
kävin katsomassa Tampereen Teatterissa ja Työväen Teatterissa
lastennäytelmiä, silloinhan käytiin koulun kanssa katsomassa ihan
vuosittain juttuja kansakouluaikoina. Kuorohommissa oli tietysti
esiintymistä, mutta muuten tein ihan muualla töitä. Oon ollut
kokkina, nuoriso-ohjaajana, kivimiehenä... 26-vuotiaana mua
pyydettiin Tampereen Ylioppilasteatteriin joulukabareeseen mukaan. Ai
miten tiesivät kysyä? Mulla oli tuttuja näissä piireissä
paljonkin ja olinhan mä laulanut, joten tiesivät, että
tarvittaessa täältä pesee. Joulukabareen karonkassa pari YT:n
ohjaajaa tulivat juttusille ja pyysivät mua mukaan seuraavan kevään
juttuihin. Niin sitten kävi, ja kevään lähes asuin siellä
Ylioppilasteatterilla ja totesin, että tää on sitä mitä mä oon
aina halunnut tehdä. Tää oli vuonna 1986.”
”Keväällä ´87
kävin sit ylioppilasteatterilaisten painostuksesta pyrkimässä
TeaKiin ja pääsin aika pitkällekin, mutta palautteessa mulle
sanottiin, että heti oli käynyt selväksi, että oon vähintäänkin
viisi vuotta liian vanha, mutta haluaisivat silti antaa mulle potkua,
että alalle kuulun kyllä mutta en sitä kautta. Ei se mua paljon
lohduttanut, ja kyllä mua otti ankarasti päähän se, että
roikuttivat mua vaiheesta toiseen mukana, vaikka tiesivät etten tule
valituksi kuitenkaan. ”Tampereen duunari”-nimellä mua olivat
kutsuneet eri vaiheissa, ja sitähän mä olin ja oon edelleenkin.
Nätylle mä en koskaan hakenut edes. Eipä siinä sit mitään, olen
oppinut työn kautta.”
Jatka vaan! ”YT:llä
mä tutustuin tosi moniin mahtaviin ihmisiin, ja siinä oli muitakin,
jotka oli käyny pyrkimässä TeaKiin ohjaajapuolellekin tuloksetta.
Perustettiin samana keväänä musiikkiteatteriryhmä Reput, ja sen
kanssa tehtiin puoliammattilaisena musiikkiteatterishow Ravintola
Laternaan syksyllä ´87. Silloin olin jo jättänyt kaikki muut
hommat ja elin kyllä niin kädestä suuhun, että. ´88 syksyllä
tehtiin KOM-teatteriin Kennelryhmä-nimisellä porukalla (siinä oli
mukana ainakin Juha Hurme, Jari Hietanen, Tero Jartti, Timo Harakka,
Sami Parkkinen, Maarit Peltomaa ja pari muuta) Janne Kuutio-näytelmä.
Mä tein Hesassa kivitöitä päivät ja illat olin KOM-teatterilla,
Janne Kuutio oli tosi fyysistä teatteria ja olin pirun kovassa
kunnossa silloin.”
”Ja mitäs
sitten... Hyvä ystäväni Matti Onnismaa oli Kemissä paikkaamassa
yhtä roolia ja poikettuaan Tampereella kertoi, että Kemin
Kaupunginteatteriin ollaan etsimässä kolmea miesnäyttelijää ja
oli jo vähän vihjaillut minusta sinne suuntaan. Luhtalan Seppo tuli
mua sitten YT:lle katsomaan, näytöksen jälkeen mentiin syömään
ja Seppo aloitti puhumalla palkkauksesta. Sain paikan. ´90 kesällä
lähdin sit Kemiin, joka oli mulle ihan uusi ja outo paikka
monessakin mielessä. Uusi kaupunki, laitosteatteri ym. Vaikka olin
32v, tunsin olevani 12v ja kaikki asiat pelotti. Mä en oo varmaan
ikinä itkenyt niin paljon ja usein kuin silloin; mä yritin vähän
liikaa aluksi ja koska olin harjoittelija, olin nokkimisjärjestyksen
alin. Outo kaupunki, kaukana kotoa ja aluksi olin hyvin yksin. Kyllä
se siitä sit pikkuhiljaa lähti ja opinkin kaikenlaista. Kesäisin
kävin Suvirannassa kursseilla, joissa olin mm. Kimmo Kahran ja
Juhani Laitalan opissa. Suuri kiitos heille! Siellä tehtiin kyl
aamusta yöhön hyvin intensiivisesti töitä ja siellä omaksui
asioita, jotka tajusi ehkä vasta muutaman vuoden päästä, kun olin
valmis ymmärtämään. Toinen vuosi Kemissä menikin sitten jo
huomattavasti paremmin ja kolmantena vuonna oli jo selkeä olo siitä,
että mulla on oikeus tehdä tätä työtä ihan ammatikseni. ´93
tulin takaisin Tampereelle, Reput jatkoi toimintaansa Laternassa, ja
sit aloin tehdä mainosspiikkauksia ja muita radiohommia myös.”
”Jatketaan
kronologisesti. ´94 Raipian Panu tuli juttusille ja kysyi mua
Muumimaailmaan kertomaan lapsille satuja. Siinä oli vaan semmoinen
pointti, että satuja luettaisiin viisi kertaa päivässä – neljä
kertaa suomeksi ja kerran ruotsiksi. Jahah! Opettelin sanasta sanaan
pari suomalaista kansansatua ruotsiksi (esittää pätkän...) ja se
jos mikä oli extremeä, kun ruotsia en osaa yhtään. Lapset tuli
juttusille vielä jälkikäteen, heh, sehän se oli hauskaa. Oli
kyllä kiva kesä, oikeasti! Sit olin perustamassa koulua
Komediateatterille, sehän on nykyään nimeltään Suomen
Teatteriopisto. Reilun vuoden olin siellä. Sit kävin näyttelijä
ja kamera – kurssin, jota veti Torikan Timo ja Rantasilan Mari.
Sithän mä tein tähän samaan tilaan, missä nyt ollaan, Jukka
Toivosen kirjoittaman ja Arto Minkkisen ohjaaman monologin ”Naisen
halu – Kertomus miehestä, joka pystyy iskemään kaikki naiset.
Kaikki.” Se oli vähän semmoinen aika surkuhupaisa tarina
miehestä, joka kokkaa ja kertoo samalla erilaisista naisista ja
miten niitä isketään.”
”Syksyllä ´94
Radio 957:ssa heitin idean ohjelmapäällikölle, et mitäs jos
uutistenlukija puhuis oikein tamperetta ja sen mielestä se oli hyvä
idea. Otin yhteyttä vanhaan ystävääni Järvisen Harriin ja
päätettiin, että ollaan Hönttä ja Toippari. Jaa mistä ne nimet
tulee? Noh, 70-luvulla tuli punk ja oltiin pikkasen liian vanhoja
siihen. Symppasin sitä kyllä ja tykkäsin siitä, että ne
kyseenalaisti vallitsevaa yhteiskuntaa. Suhtauduin hyväntahtoisen
huvittuneesti siihen touhuun. Ja koska oli muitakin samanlaisia
jätkiä, niin me perustettiin bändi, jonka nimi oli Hönttä,
Toippari, Kassi & Ryyni, jotka on tamperelaisia tyypillisiä
jätkien nimiä. Joka jätkä soitti sellaista instrumenttia, jonka
taitaa huonoiten. Mä soitin rumpuja. Meillä oli mm. biisi ”Hyvät
paikat”, jossa lueteltiin punkmeiningillä tamperelaisia paikkojen
nimiä mm. Tesoman Alko ja Winterinmutka. Noh, radiohommaan
palatakseni, alunperin meidän piti tehdä väännöksiä oikeista
uutisista, mut huomattiin sit aika nopeesti, että aletaankin tehdä
itte ja niin syntyi Tampereenkiäliset uutiset. Niitä on sitten
tehty kohta 20 vuotta...” Ilkka muistelee.
”Freelancerina
tein sit yhtä sun toista, olin mm. Kotikadussa muutamassa jaksossa.
Olin Kalevi Karppinen Pispalasta, ”laulava tamperelainen appiukko”.
Työvikselle päädyin sitten niin, että Suokkaan Riku oli mulle
tuttu aiemmin ja Syrjän Heikin kanssa olivat pähkäilleet Tapparan
miähen roolia, ja molemmille oli tullu heti minut mieleen. 2005 tein
loppuvuodesta sit sopparin Työvikselle ja alettiin harjoitella
Vuonna 85:sta. Hämeenlinnan Kesäteatterissahan olin sitä ennen
ollut myös mm. Simpauttajassa ja Mistä rakkaus alkaa-jutussa.
Työviksellä tuli tehtyä sitten monenlaista roolia. Olin mm.
Amadeuksessa, Komisario Koskisessa ja Urakkaporukassa. Mä en ollut
siis kiinnityksellä, vaan vakituinen vierailija.”
Olet vastannut aika
moneen tulevaankin kysymykseen tässä... Mitä tekisit, jos et olisi
tällä alalla? ”Mä tekisin ruokaa. Jos olisi rahaa, mä
perustaisin oman ravintolan.”
Miksi olet
näyttelijä? ”Tää on niin kivaa! Ja kun alkaa jo ikää olla,
niin kuvioihin tulee kuolemanpelko ja tässä ammatissa voi elää
niin monen eri ihmisen elämää, ja se hälventää pelkoa ja antaa
mulle elämäniloa ja voimaa. Auttaa ymmärtämään elämää
myönteisemmin, vaikka oon perusmyönteinen ihminen muutenkin.”
Miten ajatuksesi
näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella?
”Ihan valtavasti! Aluksi mä luulin, että tää on pelleilyä tai
vastaavaa, ja Kemissä oikeastaan vasta ymmärsin sen, että kaikki
lähtee nimenomaan työnteon kautta. Pyritään koko ajan siihen,
että tää on kivaa ja helppoa, ja että lavalla on mukava olla,
mutta siihen pitää valmistautua kunnolla ja tehdä paljon töitä.”
Mikä on ollut
tärkein oppi urallasi, ja keneltä tai mistä sen olet saanut?
”Kyllä se taitaa Laitalan Juhanilta tulla, hän näki heti sen,
että mä yritän vähän liikaa ja se sanoi, että ”sä riität
ittenäs!” Ettei tarvitse esittää näyttelijää, on vain oma
itsensä.”
Onko sinulla omia
esikuvia, joita ihailet tai arvostat erityisesti, alalta kuin alalta?
”Jääkiekkoilija Pekka Marjamäki, jalkapalloilija Pelé,
näyttelijöistä James Woods. Suomesta Kari Väänänen, hänen
suhtautumisensa koko alaan on niin hienoa. Hänessä on
tinkimättömyyttä ja räiskähtelevyyttäkin, mutta kuitenkin hän
on leppoisa. Hänen kanssaan oli hienoa tehdä Taivaan tulia. Uusista
nuorista kyvyistä haluan nostaa esiin Helinin Pentin, hänestä
kuullaan vielä. Erityisesti ihailen hänen plastista
liikehdintäänsä. Jos ei tietäisi, niin luulisi että hän on
tanssija”, Ilkka toteaa ja iskee silmää.
Luetteleles nyt
vielä, missä eri teattereissa ja ryhmissä olet näytellyt.
”Tampereen Ylioppilasteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa,
Tampereen Teatterin kahvilassa off-tuotantona, Tampereen
Komediateatterissa, Kemin Kaupunginteatterissa, Eurooppa Nelosen
Sappeen kesäteatterissa, Hämeenlinnan Kesäteatterissa,
Kennelryhmän kanssa KOM-teatterissa. Sit Teatteriryhmä Reput.”
Omasta mielestäsi
tärkeimmät roolityösi. ”Kyllä se Vuonna 85 ilman muuta on, kun
sitä 7,5 vuotta veivattiin. 383 esitystä ja kaikki täysille
katsomoille. Kuninkaan puhe jäi myös mieleeni erittäin hienona
juttuna, upeita näyttelijöitä kaikki. Oli suuri vääryys, että
sen elinkaari oli niin lyhyt. Tein siinä Churchillin roolin.
Sappeella Sulo Viléninä tuli heiluttua, sekin oli mahtavaa. Ja Noin
seitsemän veljestä, joka meni hyvällä tavalla överiksi. Sehän
oli ihan dadaa se Tommin ja Iikan touhu!”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Aika vaikeeta sanoa. Pitää lähteä sellaisista, joiden
kanssa olen itse saanut tehdä töitä ja tietää, että homma
toimii varmasti. Oikeastaan kuka tahansa Työviksen näyttelijöistä.
Vastaan tähän Jaana Oravisto. Ihan varmaan tulisi hienoa jälkeä,
hänen kanssaan en ole koskaan näytellyt!”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi mahdollisesti kappale?
”Haluaisin laulaa Louis Armstrongin kanssa What a Wonderful World.”
Miten sinä
määrittelisit sanaparin ”teatterin taika”? ”Se on läsnäolo
ja joka hetken ainutkertaisuus ja katoavaisuus.”
Podetko
esiintymisjännitystä? ”Aina. Se ilmenee mulla siten, että ennen
esitystä en ole kauhean sosiaalinen. Ennen ensi-iltaa jännittää
erityisesti ja reagoin mahalla. Viimeistään toisella soitolla käyn
oksentamassa, aina.”
Onko sinulla jotain
omia rituaaleja tai rutiineja, joita huomaat toistavasi aina
esityspäivinä tai ennen esitystä? ”Mä tulen aika ajoissa aina
teatterille, saatan olla jo puoli kuusi esityspaikalla, jos esitys
alkaa klo 19. Makoilen siinä ja pyrin kaikin keinoin rauhoittamaan
tilanteen ja keskittymään. Mitään taikauskoon liittyviä juttuja
mulla ei ole.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”No sehän oli tietysti legendaarista, kun
Vuonna 85:ssa Hintsasen Sami oli kovassa kuumeessa eikä päässyt
tulemaan. Juha Junttu hälytettiin päivällä päärooliin ja se ei
ollut edes nähnyt koko juttua, ja hullu vielä suostui! Juha osasi
osan biiseistä ja opetteli loput, ja katsoi nopeasti dvd:n läpi.
Sille laitettiin tekstilappuja pitkin poikin. Yhdessä
kohtauksessahan se lava nousi ja oli pylväitä, johon oli sit
laitettu Juhalle tekstit ja tietysti väärin päin. Aholan Jari
paikkasi kohtauksen syöttämällä Juhalle sen repliikkejä tyyliin
”nyt sä varmaan haluaisit sanoa mulle sitten näin ja näin”.
Jälkeenpäin Juha sanoi, ettei ikinä tuu tekeen enää vastaavaa,
mutta se yksi juttu meni, kun oli niin adrenaliinin pauloissa.”
Kerro joku
erityisen hyvä muisto. ”Kyllä se on hieno muisto, kun Luhtalan
Sepon kanssa istuttiin vastakkain Ravintola Katupojassa ja Seppo
aloitti keskustelun palkkausasioilla. Se on hieno avaus, ja ammattini
lähti siitä liikkeelle. Musta tuli silloin Suomen vanhin
näyttelijäharjoittelija.”
Käytkö
seuraamassa muiden teatterien tarjontaa? ”Käyn, mutta en kovin
usein. Olen aika valikoiva. Viimeksi kävin katsomassa Tampereen
Teatterin Euroopan taivaan alla, siitäkin on jo muutama vuosi aikaa.
Taisin senkin jälkeen käydä jotain katsomassa, mutta ei nyt tule
mieleen.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Mä oon työläispoika.”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Busterista se
jalkapalloilija! Super-Mac!”
Jos saisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Menisin Hämeensillalle patsaaksi
katselemaan tamperelaisia.”
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Mä ottaisin kaikki jaksot Oi ihana toukokuu – sarjaa ja evääksi
mustaamakkaraa ja kylmää maitoa.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Riippumaton, jossa
voisi köllötellä ja kuunnella lintujen laulua ja tuulen suhinaa.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Haluaisin olla Robin Hoodin porukoissa
Sherwoodissa.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Hyppään polkupyörän selkään ja ajelen kotiin.
Pistän grillin tulille ja juon karpalomehua, ja grillaan pari
talouskyljystä rouvan kanssa.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Äiti
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Epäoikeudenmukaisuus
Mikä sytyttää
sinut? - Aurinko
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Kylmyys
Suosikkikirosanasi?
- Samperi
Mitä ääntä
rakastat? - Sateen ropinaa
Mitä ääntä
inhoat? - Kälkätystä
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Laskuvarjohyppääjä
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Myyntimiehenä
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Mortonki!
Olipas mukava haastattelu tutusta sällistä. Sisälsi paljon uutta tietoakin.
VastaaPoistaKiitos Anitta! :)
PoistaJust pistin sun ikimuistoisen laukaisun (kultaiselta 80 -luvulta) nettiin kera laulun. Georg Ots: Rakastan Elämää - Rakas Stan Elä Mää - Dear Stan Don't Go :-)
VastaaPoista