Riku Niemisen
tapasin kesäkuun puolivälissä 2014 Ravintola Sävelessä
Helsingissä.
Vuonna 1986
syntynyt Riku on horoskoopiltaan skorpioni. ”Kajaanista oon
kotoisin ja kyllä, tarvittaessa väännän murretta kovastikin.
Bändikavereiden kanssa etenkin, he kun on melkein kaikki pohjoisesta
kotoisin, joten murre tulee esiin tiettyjen ihmisten parissa. Tällä
hetkellä asun Helsingissä Töölössä, oon asunut täällä noin
yhdeksän vuotta. Muualla en oo asunut, tulin Kajaanista suoraan
Helsinkiin”, kertoilee Riku.
Mitä harrastat?
”Harrastan liikuntaa eri muodoissa, esimerkiksi pelaan lätkää
Urheilu-ja raittiusseura Zoomissa. Lisäksi käyn pelaamassa
kavereiden kanssa sulkapalloa Kisahallilla, salilla käyn ja futista
olen alkanut nyt pelaamaan joukkueessa nimeltä FC Grunge.
Muusikkokavereitteni innostamana olen mennyt mukaan.
Seinäkiipeilyäkin harrastin aiemmin, mutta se on jäänyt nyt
vähemmälle, koska oon yrittänyt yhdistää siihen aina
tietynlaisen sosiaalisenkin puolen. Yksinkiipeily ei oikein innosta
ja on tosi harvassa ne tyypit, jotka harrastaa sitä.”
Mites nämä
bändihommat on tulleet mukaan kuvioihisi? ”Ne alkoi aika ärhäkästi
noin vuosi sitten ja pari vuotta sitten startattiin. Mulla oli
silloin Rajamaan Ylerminkin kanssa duo, heitettiin peräti yksi
keikkakin. Se duo on nyt sit jäänyt. Mulla oli myös
Profeetta-niminen pumppu, sekin jäi. Neljän ässän tyyppien kanssa
on nyt väännetty tietysti Neljää ässää ja lisäksi on
K!NG-orkesteri. Päädyin näihin siten, että heidän kanssaan
tuli hengattua tosi paljon ja meininki oli niin mainio, että
ajauduin mukaan. K!NG:in levy tulee ulos 29.8. ja sen jälkeen
keikoille. Neljän ässän kanssa mennään Bremeniin La
Strada-festivaaleille, se on kansainvälinen katutaidefestivaali.
Siellä on sirkusta, musiikkia ja mitä kaikkea nyt kadulla voi olla.
Viime vuonna siellä oli liki 80 000 kävijää, että se on aika iso
tapahtuma. Neljällä ässällä on omat nettisivut (tämän linkin alta löytyy) ja K!NG:illä on fb-sivu ja YouTube-kanava. Twitteriä
ja Instagramia päivitellään myös.”
K!NG:issä soitat
rumpuja? Mitäs kaikkea Neljässä ässässä, ja entä muut
soittimet? ”No siinä mä soitan perkussioita, laulan ja huudan
kazoo-pilliin. Lisäksi mä osaan soittaa kitaraa, pianoa ja bassoa,
ja vähän trumpettia. Ne on mun vahvimmat instumenttini.
Teatterissakin olen soittanut rumpuja parissakin proggiksessa
Kajaanissa ja bassoa soitin Ryhmäteatterin Tuntemattomassa
sotilaassa, olin tokana kesänä eli 2008 siinä mukana Määtän
roolissa.”
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi/erityistaidoksesi? ”No,
ammatillisessa mielessä mun vahvuuteni on monipuolisuus – osaan
tanssia, soittaa instrumentteja, laulaa ja jonkunverran näytelläkin.
Syvyyttä ei ole päässyt hirveästi vielä syntymään just sen
takia, että mulla on kaikki ovet jotenkin auki. Mun ammattitaitoni
on oikeastaan siinä, että multa irtoaa mukiinmenevästi tosi paljon
eri asioita, mutta en ole missään ihan huippuhyvä. Erityistaidoksi
voisin sanoa fyysisyyden ja ilmeitähän mä osaan tehdä aika hyvin.
Ääntäni osaan myös käyttää, olen menossa tässä dubbaamaankin
kohta.”
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata, vai onko kaikki opittavissa
tarpeen tullen? ”Mä haluaisin osata piirtää, oon tosi huono
siinä. Kyllä mä Pictionarya osaan pelata ja tikku-ukkoja
piirrellä, mutta siihen se sitten jää. Kyl mä luulen, että
ammatillisessa mielessä mä pystyisin ottamaan kyllä haltuun aika
montakin eri asiaa, jos olisi pakko”, Riku pohtii.
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ei löydy kyllä. Mun isosetäni, eli isän äidin veli,
oli toimittaja ja hän on kirjoittanut romaanin. Äidin puolelta on
muusikkoutta kyllä ja laulumeininkiä, mutta ei sellaista, että
oltaisi leipätyössä taiteilijana. Toivottavasti en nyt unohda
ketään, ettei joku pahoita mieltään...”
Niemisen Riku / (c) Teatterikärpänen |
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä/esiintymisestä? ”No
esiintynyt oon niin kauan kuin muistan. Tykkäsin aina tosi paljon
kaikenlaisista roolileikeistä ja peleistä, joissa sai olla
erilaisissa rooleissa. Tykkäsin myös tanssia, se oli mun
ensimmäinen ilmaisumuotoni. Sitten mukaan tuli harrastajateatteri
Kajaanissa ja sitten instrumentit, ja sit leffat ja tv-sarjat. Eteen
päin on menty progressiivisesti. 9-vuotiaana mä päätin, että
musta tulee näyttelijä ja sillä tiellä on oltu siitä lähtien.
Koulussakin oli muinoin jotain näytelmäkerhoja, muistan hämärästi
yhden videoklipin, jossa olin mukana näytelmässä. Joulu-ja
kevätjuhlanäytelmiä oli myös, mutta mä lauloin lähinnä, koska
olin musiikkiluokalla ja kuorossa mukana. Harrastajateatterissa olin
siis ja 11-vuotiaana olin Kajaanin Kaupunginteatterissa ensimmäisen
kerran ”palkkatyössä” näyttelijänä. Esitys oli
Cabaret-musikaali, jossa olin natsipoika. Lauloin, tanssin ja
näyttelin.”
Missä vaiheessa
päätit hakea TeaKiin? ”Kyllä se oli ihan selkeetä, että yritän
sisään heti kuin suinkin pystyn. Viimeinen naula arkkuun oli ne
harrastajateatterivuodet ja etenkin Generaattori-kulttuuriprojektin
Mahnovitsina-näytelmä, jossa näyttelin Nestor Mahnoa,
ukrainalaista vallankumousanarkistia ja talonpoikaa. Me kierrettiin
sen jutun kanssa Seinäjoella, Mikkelissä, Helsingissä ja
Virossakin. Olin lukiossa niihin aikoihin. Pyrin heti TeaKiin kun
kirjoitukset oli ohi, 18-vuotiaana. Pääsin heti ensiyrittämällä
sisään vuonna 2005 ja valmistuin vasta 2012. Se venähti
seitsemäksi vuodeksi, kun tuli töitä niin paljon.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Sen nimi oli ”Lopputyö?” ja
se käsitteli rahatalousjärjestelmän ja taiteentekemisen
problematiikkaa, ja siinä oli ehdotus rahatalousjärjestelmän
ulkopuolella olevan autonomisen taideyhteisön/taidelaitoksen
perustamisesta/ylläpitämisestä ja siitä, miten se voisi toimia.
Siitä mä kirjoitin, ja taiteellinen opinnäytteeni oli
Kansallisteatterin HOMO!-musikaali, siinä mulla oli moniakin
rooleja. Oli muuten hyvä ja hieno proggis!”
Muut mahdolliset
opinnot? Tanssiopintoja kenties? ”Mä tanssin viisi vuotta
kilpatanssia ja jazztanssia Kajaanin Tanssiteatterissa ja Kajaanin
Casamba-nimisessä ryhmässä kilpatanssia, eli ei mulla mitään
ammattitutkintoa ole, mutta olen tehnyt palkallista tanssijan duunia.
Mulla oli duetto ”Tulinen tango” Leo Lenkola-nimisen tanssijan
kanssa, sen kanssa tuli kierrettyä ennen TeaKia ja TeaKin aikanakin.
Sitten meillä oli Herkkä Orkesteri -niminen poppoo, jossa
improvisoitiin musiikin ja tanssin keinoin kaikki keikat. Ilkka
Tolonen soitti siinä rumpuja, Nicolas Rehn soitti kitaraa ja Elina
Manninen ja minä tanssimme.”
Mitä tekisit nyt,
jos et olisi tällä alalla? Olisiko jotain vaihtoehtoa B? ”Jos mä
en olisi päässyt TeaKiin, niin mä olisin mennyt Rajavartiostoon.
Ei, kyllä mä olisin tällä alalla, koska mä olisin pyrkinyt
useammankin kerran. Mut jos ei olisi taiteilijuutta vaan ihan jotain
muuta, niin voisin olla lääketieteen opintojen parissa. Tykkään
tosi paljon eläimistä, eli varmaankin lukisin eläinlääkäriksi
itseni”, Riku visioi.
Miksi olet
näyttelijä? ”Ykkösvuosikurssilla kun oltiin, niin Leppäkosken
Allu piti meille luentosarjan siitä, miten tullaan taiteilijaksi.
Lapsuudessa tapahtuu jokin kommunikaatiohäiriö ja normaalia kautta
ei saa omaa sanomaansa läpi, vaan se pitää tehdä jollain toisella
tavalla. Puhumisen kautta suora informointi omista tunteista tai
mielihaluista ei natsaa ympäristön kanssa, ja jotain muuta kautta
pitää saada hyväksyntä ja huomio. Jotain sellaista mulla on
varmaan käynyt ja olen tehnyt sitä ja saanut kannustusta ja
tarpeeksi huomiota. Ja ihmiset eivät ole olleet pahoillaan siitä,
että mä olen ilveillyt ja tanssinut ja tehnyt typeriä hahmoja. Jos
haluaisin jotenkin yksinkertaisemmin vastata siihen, että miksi
näyttelen, niin vastaus on se, että en näe mitään muuta väylää
ilmaista itseäni. Lukiossa kirjoitin päiväkirjaani, että ”jos
minusta ei tule näyttelijää, niin minusta tulee joku
taiteenalan ammattilainen”. Haluan keskustella abstraktisti yleisön
kanssa.”
Miten ajatuksesi
näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä, vaikkapa siitä
hetkestä kun menit TeaKiin? ”En mä tiedä, että onko mulla
ensinnäkään ollut koskaan mitään illuusiota siitä, että mitä
tää voisi olla, koska mä rupesin tekemään tätä niin nuorena ja
näin todellisuutta kulissien taakse. Mulla ei ollut taustaa, että
tullaan täysin tietämättömänä pääsykokeisiin ja mitä voisi
olla näyttelijän työ, et mennään vaan vaistolla. Ei ajatukseni
oo hirveesti siitä muuttuneet – tää on käsityötä ja kaiken
voi oppia tavallaan. Se välillä yllättää, kun tää on kuitenkin
jollain tavalla kutsumusammatti, et miten nopeasti kutsumuksen tai
intohimon tekemiseen voi menettää. Miksi tehdä ”vähän sinne
päin” asiaa, joka ehkä alussa on tuntunut intohimolta? Sitä
näkee tämän tästä. Se ei liity mitenkään siihen, että ei
olisi taitotasoa, vaan yksinkertaisesti viitseliäisyyttä ei löydy!
Se on yllättänyt mut, et miksi jatkaa, jos se on ihan yks hailee.
Mun mielestä näyttelijän ammatti jos joku on semmoinen, että
itseään ja taitoa pitää kehittää koko ajan ja haastaa itseään.
Mä pyrin koko ajan haastamaan itseäni niin tässä kuin myös
muissa asioissa. Esimerkiksi mua pelotti hirveesti ottaa Jekyll &
Hyden rooli vastaan, koska mä en itse näe itseäni minään
musikaalitähtenä. Hyvinhän se sitten meni, mut kyllä me
treenattiin niitä biisejä aika paljon... Joo, ja aika paljonhan
tuli palautetta siitä, että hei toihan osaakin näytellä! Moni ei
nää Putousta minään näyttelijäntyöllisenä arvona, koska sehän
on viihdettä ja komediaa, eli siinähän ei tarvitse näytellä.
Sitten vasta näytellään, kun huudetaan ja itketään ja
raivotaan”, Riku naurahtaa ja muistelemme hetken mm. Jekyll &
Hyden loistokkaita pyroja.
Mikä on ollut
tärkein oppi, minkä olet urallasi saanut? ”Tärkein oppi on ehkä
se, että kaikkea ei tarvitse ratkaista yksin. Tässä ammatissa jos
jossain ei kannata jäädä yksin pyörimään omien ongelmiensa
kanssa, vaan kannattaa avata suunsa. Mulla on tendenssi erakoitua
ammatin kanssa, mä oon vähän mustasukkainen välillä joistakin
asioista. Mä suunnittelen asiat tosi pitkälle jo etukäteen ja
esitän omat ideani aika valmiina, ja jos tulee muutosehdotuksia tai
kritiikkiä, niin mä otan ne kyllä vastaan, mutta mietin aika
usein, että onko ne toteuttamisen arvoisia. Sen oon myös huomannut,
että pitää olla tosi avoin, koska et voi nähdä omaa työtäsi
ulkoapäin, et edes niin että kuvautat jotain, jos puhutaan tässä
hetkessä olevasta ilmaisusta.”
Onko sinulla
kenties ollut omia ammatillisia esikuvia? ”Nuorena mun esikuvani
oli ehdottomasti Jim Carrey, hänellä on ihan käsittämätön
rytmitaju ja fysiikka, ja tosi selvä ilmaisu. Vähän vanhempana
rupesin diggaamaan sit Gary Oldmanin töistä ihan valtavasti. Se oli
ihan huikea Draculassa ja Léonissa. Kajaanissa oli näyttelijä
nimeltä Kari Suhonen, hänen kanssaan sain näytellä niissä
molemmissa jutuissa, jotka tein Kajaanin Kaupunginteatterissa. Hän
näytteli Smedsin Woyzeckissa ja teki ison vaikutuksen minuun, ja
teki myös Brelin biiseihin levyn ja tuotti sen itse
”philcollins”-tyylillä, eli soitti, tuotti ja äänitti kaiken
itse. Tällä hetkellä mä pidän tosi paljon esimerkiksi Jonas
Saaresta, jonka kirjallisen ja taiteellisen opinnäytteen mä
tarkastan. Hän tuntuu tosi tinkimättömältä ja vilpittömältä,
ja uskon että hän tulee tekemään tosi ammattitaitoisen ja hyvän
uran. Hänellä on tosi kiinnostavia ajatuksia. Tv-puolelta mä
ihailin aikoinani tosi paljon Studio Julmahuvia, sitä ennen mä
viittasin kintaalla kaikille sketsisarjoille, kunnes sitten
14-vuotiaana näin tämän. Kiinnostuin siitä maailmasta, et ahaa
tän voin tehdä näinkin. En oo muuten tähän päivään mennessä
nähnyt yhtään Pulttibois-jaksoa tai Kummeli-jaksoa kokonaan. Mulla
oli ilo ja kunnia päästä tekemään Julmahuvi-tyyppien kanssa
töitä Putouksen ympärillä ja Ihmebantussa, se oli iso kunnioitus
ja iso oppi mulle. Niissä oli välittömyyttä ja rentoutta, mutta
samalla rautaista ammattitaitoa ja näkemystä, tinkimättömyyttä.”
Ja sitten
päästäänkin asian ytimeen...
Mikä on
suosikkisketsisi Julmahuvista? ”Touko-Pouko on sydäntäriipivä
hahmo ja samalla tosi hauska. Oikeestaan kaikki on omalla tavallaan
hyviä, sketseissäkin on omia huumorin alalajeja. Sit tykkäsin tosi
paljon niistä virolaisen saippuasarjan näyttelijöistä, joita
pidettiin pimeässä kopissa ja rinnastettiin vähän minkkeihin.
Tietysti Die Kühe- Ratkaisijat! ”Ich bin A.P. Nikkola. Was!?”
Hetken laulu... nehän oli tavallaan vähän Putous-etiäisiä, eihän
sitä silloin tosin tiedetty mitä tuleman pitää. Tommi Korpela
rokkaa siellä ravintolassa ”mitä ihmeen suolapähkinöitä
täällä”, sit ne Vuoden postinjakajat ja muut”, Riku nauraa ja
tästä voisi jatkaa vaikka kuinka kauan.
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Kajaanin Kaupunginteatterissa,
Kajaanin harrastajateatterissa, Q-teatterissa, Ryhmäteatterissa,
Kansallisteatterissa, Lappeenrannan kesäteatterissa, Turun
Kaupunginteatterissa, Samppalinnan kesäteatterissa ja Aleksanterin
teatterissa.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö tai proggis. ”Mahnovitsina on tosi
merkittävä ja nousee tosi selkeesti ihan ensimmäisenä mieleeni.
Jekyll & Hyde oli selkeä todistus itselleni myös siitä, että
pystyn kantamaan ison näyttämön pääroolin. Nää kaksi
oikeastaan, siihen väliin mahtuu melkein kymmenen vuotta. Etenkin
TeaKissa oli paljon hienoja proggiksia, joissa olen saanut olla
mukana. Esimerkiksi Kuusisormiset, joka oli Essi Räisäsen ohjaus ja
siinä Tsehovin näytelmiä uudelleendramatisoitiin ja se oli aika
kokeellinen ja uudenlainen tapa tehdä. Me esimerkiksi tuotettiin 90
% kaikesta äänimateriaalista itse lavalla ja olimme koko ajan
näyttelemässä. Se oli myös iso haaste. Sitten Ilias-näytelmä,
johon saatiin tehdä itse taistelukoreografiat ja aikamoinen mylly
saatiinkin aikaiseksi ja oltiin kyl aika hapoilla aina esityksen
jälkeen. Ja vielä Akse Petterssonin ohjaama Nuoruus ja kiihko, se
oli myös hieno.”
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”Ei kyllä oo. Se lähtee enemmänkin mulla siitä,
että jos on mielenkiintoinen ohjaaja, miljöö ja teksti, niin siinä
on se juju. Ja tässä ajassa oleva teksti etenkin. Jos unelmakomboa
aattelisi, niin olisi hienoa päästä vielä joskus Aksen
ohjaukseen, koska joka kerta on tuntunut tosi hyvältä ja rennolta,
ja esityksestä on tullut aina ihan saatanan hyvä.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita maailmasta ihan kenet
tahansa? ”Vastaan vaimoni (Annika Poijärvi), mutta kuka sitten
hoitaisi lapsia? Mut jos ei tarttis pohtia lapsenhoidollisia asioita,
niin vaimon kanssa joku verevä ihmissuhdedraama olisi hienoa tehdä.”
Kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton, ja mikä olisi mahdollisesti kappale? ”Mä
haluaisin laulaa ”Elämältä kaiken sain” karaokessa Frank
Sinatran kanssa. Olisi hienoa, kun Frank yrittäisi laulaa suomeksi
sitä kipaletta.”
Mikä on parasta
teatterissa? ”Työntekijän kannalta parasta on yhteisö, ne
ihmiset ja se humaaniuden taso, mikä yleensä löytyy suomalaisista
teattereista ja teatterintekijöistä. Katsojan kannalta taas parasta
on se, että teatteri voi parhaimmillaan olla hirveen vavahduttava
kokemus. Viimeksi koin pakahduttavan energianpuuskan, kun näin
Puoli-Q:ssa nyt TeaKin N3:lle menevien esittämän demon nimeltä
Tapaus Hamlet. Se oli mun mielestäni ihan valmista kamaa
festivaaleille, vaikka Eurooppaankin. Todella vaikuttavaa. Se oli
hirmu fyysinen ja hienosti näyttelijäntyöhön nojaava juttu.”
Miten määrittelisit
sanonnan ”teatterin taika”, missä se sinulle konkretisoituu? ”Se
konkretisoituu hetkessä, koska sitä hetkeä ei voi tavoittaa
kuuntelemalla biisiä, joka on nauhoitettu tai katsomalla leffaa tai
telkkaa. Sä voit haistaa ja kuulla ja joskus jopa maistaa sen
näyttelijän, joka on lavalla. Se on tavallaan ajattelua ja
ajatusten kohtaamista.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”No juurikin tuollainen Tapaus Hamletin
kaltainen itsensä likoon laittaminen ja tinkimätön ja peloton
ilmaisu, ja myös tylsyyden hetket arkessa inspiroi mua. Kun on luova
ammatti, niin luovuus tarvii myös lepoa ja sitä, ettei tee mitään.
Sen takia mä tykkään tehdä paljon monotonisia asioita mökillä
esimerkiksi, en välttämättä tietoisesti, mutta se nälkä
hakeutuu takaisin ja tunne siitä, että täytyypä mennä taas
keskustelemaan yleisön kanssa jostain asiasta omalla taiteella.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Joo, silloin kyllä jos on
joku täysin uusi tilanne. Mulla oli esimerkiksi elämäni
ensimmäinen stand up-keikka KokoTeatterissa tuossa muutama viikko
sitten. Se meni hyvin, kyllä yleisö nauroi. Ainakin hetkittäin. Ei
välttämättä mun jutuilleni mutta mulle, joka olikin oikeestaan se
pointti siinä. Mun stand uppini ei nojaudu ihan helvetin hauskoihin
ja nokkeliin vitseihin vaan siihen, että miten mä ne kerron ja
miten mä itse henkilönä ja nimenomaan tunnettuna julkisuuden
henkilönä suhtaudun siihen, mitä mä siellä kerron. Aiheet oli
aika rajujakin. Joo, mutta silloin mua jännitti. Muistan myös, että
kun olin ensimmäistä kertaa Kajaanin Kaupunginteatterin lavalla
Cabaret´ssa mukana, niin mua jännitti aivan valtavan paljon joka
kerta kun menin lavalle. Nyttemmin sellainen turha jännitys on
poistunut.”
Onko sinulla omia
rutiineja/rituaaleja, joita toistat ennen esitystä tain
esityspäivinä? ”Jokaisessa esityksessä on ollut aina omat tietyt
ratansa, mutta mä oon semmoinen, että jauhan paskaa. Mä en ole
hiljaa hetkeekään ennen esitystä ja oon varmaan siinä mielessä
tosi rasittava. Tykkään olla sillä tavalla auki. Hauskaa pitää
olla.”
Kerro joku
kommellus. ”Voi näitä on satoja ellei jopa tuhansia kommelluksia.
Siinä Mahnovitsina-näytelmässä mulla oli yksi kohtaus, jossa
heilun päissäni ja heitän satulan maahan. Se on ensimmäinen
kohtaus koko näytelmässä, ja satulassa oli jalustimet irti, eli
olin unohtanut ottaa ne ylös ja ne heilui ihan miten sattuu. Sitten
kun mä heitin sen satulan, niin toinen jalustimista osui suoraan mua
takaraivoon. Aattelin vaan, että kylläpäs oon saanut hyvin lämpöä
kun hiki vaan valuu, ja kun kohtauksen loputtua mä menin
kulisseihin, niin vastanäyttelijäni sanoo, että ”Riku sulla on
kauhea vekki päässä ja siitä tulee ihan hirveesti verta!” Koko
toinen puoli päästä oli ihan veressä. Frendini oli katsomassa ja
sanoi, että tosi hyvät efektit oli muuten tässä ja veri vaan
lensi. Verta tuli päästä koko esityksen ajan. Sit esityksen
jälkeen mä menin hirveet meikit naamalla ja osittain
roolivaatteissakin Kajaanin keskussairaalan päivystykseen ja ne
katsoi siellä, että missähän hevikeikalla tääkin urpo on ollut,
hah.”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Taas palaan tähän Mahnovitsinaan. Se oli kyllä hieno
kokemus, kun oltiin Virossa esittämässä. Ekassa esityksessämme
oli 20 ihmistä yli sen kapasiteetin, jonka ne pystyy sisään
ottamaan. Sinne mahtui 170 ihmistä muistaakseni. Tokassa esityksessä
oli 250 ihmistä kun sana kiiri, että se on niin hyvä. Kaikki nousi
lopuksi seisomaan ja taputtamaan, se oli kuin sauna se paikka. Liian
pieni paikka ja liian lähellä oli katsomokin, mä yhdessä
kohtauksessa heilutin isoa lippua ja se osui eturivissä kaikkia
naamaan. Jengi oli vaan jeeeee! Mahtava kokemus.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Yksi ensi kesään liittyvä juttu on , mutta
en saa vielä paljastaa siitä muuta. Nyt kesällä näyttelen
muutamassa elokuvassa, jotka tulee ripottain ulos 2014-2015 aikana.
Tv-sarja Roba jatkuu myös, siihen tehdään vuoden sisällä pari
kautta lisää. Syksyllä tehdään bändikeikkaa ja joulukuulle on
sovittu yksi stand up -keikkakin...”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa ohjata tai käsikirjoittaa jotain? ”Mä olen
ohjannutkin Turkuun Choice-musikaalin ja olen ohjannut Hartwall
Areenalle Robinin Pop Shown tuossa muutama vuosi sitten, ja lisäksi
ohjasin Elämän kevät -hyväntekeväisyyskonsertin myös Hartwall
Areenalle, se tuli Neloselta ulos. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista
ohjata pieneenkin tilaan, mutta isoon tilaan olen nyt päässyt ja
joutunut ohjaamaan toistaiseksi. Käsikirjoittaminen ei ole mun
lajini ollenkaan, olisin liian hermostunut.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Nöyränä muttei nöyristellen” oli mun mottoni kun
pyrin TeaKiin ja se pätee edelleen. Mä oon nöyrä taiteen edessä,
mutta mä en nöyristele kenenkään mielipidettä tai ketään
henkilöhahmoa. Mulle on ihan sama vaikka sä olisit Jeesus Kristus,
ja jos sä olisit mun mielestä paska tyyppi, niin sit sä oot. Ja
jos sun mielipiteet on mun mielestä huonoja, niin sit ne on. Ei
sillä oo mitään väliä mistä se tyyppi tulee”, Riku nauraa.
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”Kellä olisi helpointa...
Karvinen on aika hyvä. Söisin lasagnee ja kiusaisin sitä koiraa.”
Jos voisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Tekisin itselleni ensin
kaikenlaista hävytöntä, ja sitten.... Siihen se varmaan jäiskin,
koko päivän olisin neljän seinän sisällä.”
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Perheeni ottaisin. Jaa ei saa ottaa? Kauheeta. No, mä
ottaisin rummut ja tietokoneen. Eväspuoleksi suklaata ja Mäkikuplan
pizzaa. Et tiedä mikä Mäkikupla on? Se on tuossa vähän matkan
päässä yksi ravintola ja sieltä saa ihan helvetin hyvää pizzaa.
Juotavaksi ottaisin maitoa ja Vitamin Well-juomia, tykkään niistä.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä ottaisit sinne mukaan? ”Frendejä ja perheen.
Meillä on vähän semmoinen puumaja jo se bändikämppä.
Kaikenlaisia instrumentteja ottaisin mukaan myös.”
Jos voisit palata
aikakoneella johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? ”Haluaisin nähdä Bill Hicksin stand up-keikan, Jiddu
Krishnamurtin luennon ja olishan se kova nähdä Manalassa dokaamassa
meidän kansallistaiteilijat... Aivan mahtavan siistiä olisi nähdä
Hitlerin bunkkerivaiheet, heheh, Mesopotamian ensimmäiset
siviilisaatiot, Kiinan muurin rakentamiset... Näitä tilanteitahan
on ihan valtavasti! Pyramidit ja muut.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen dubbausstudioon.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Vittu
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Raha
Mikä sytyttää
sinut? - Kyllä-sana
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Ehkä-sana
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Lapseni ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Remonttimekkalaa
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? -Palomies
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Paskasukeltaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Hyvin eletty!
K!NGin videon "Walk with me" pääset katsomaan tästä linkistä.
Kiitos paljon, Riku on suosikkinäyttelijäni :)
VastaaPoistaMahtoko hän tuntea Sotkamon Jymyn Jamo Heikkisen, sitä olen miettinyt monesti? :)
ai se asuu töölössä :) tosin monen taiteiliat /näyttelijät asuu ainakin etu-töölössä :)
VastaaPoistaJossain luki, et Riku asuis Pohjois-Haagassa, mut joko on muuttanu, tai sitte kirjottivat omiaan...
VastaaPoistaIhmettelen tässä vaan, että mitä ihmettä Rikun horoskooppi on Skorpiooni, jos se on kerran syntyny Toukokuussa?! (näin väittää wikipedia.)
Se on härkä
VastaaPoistaNo, itse Riku sanoi olevansa skorpioni, joten se laitettiin myös haastatteluun...
Poista