Riku
Suvitien tapasin Salon rautatieaseman kahvilassa syyskuun lopulla
2018. Olin haastattelun jälkeen menossa katsomaan Salon Teatteriin
Macbethia, jossa on Rikun suunnittelema lavastus. Olin kehitellyt
liudan täysin uusia kysymyksiä, sillä en ollut aiemmin
haastatellut lavastajaa/näyttämömiestä ja tämä heti herätti
uudentyyppisiä haasteita.
Mikä sinun
virallinen tittelisi oikein on? ”Eniten tunteja teen Turun
Kaupunginteatterissa näyttämömiehenä, mutta lavastaminen
määrittelee identiteettiäni vahvemmin. On tullut tehtyä niin
paljon kaikenlaista teatteriin liittyvää. Jokin sieltä lavastajan
ja näyttämömiehen väliltä. Toivon tulevaisuudessa voivani kutsua
itseäni pääasiallisesti lavastajaksi”, pohtii Riku.
Riku Suvitie (c) Mika Nurmi |
Sitten päästiin
alkuun. Vuonna 1995 syntynyt Riku on perheen kuopus. ”Alunperin
olen kotoisin täältä Salosta. Ihan lapsena asuttiin maalla.
Turkuun muutin aloitettuani työt Kaupunginteatterissa.”
Mitä
harrastat/teet vapaa-ajallasi? ”Kun tekee kahta-kolmea työtä, ei
juuri jää vapaa-aikaa. Kun saan Mollin valmiiksi (Teatteri
Kurnuttavan Sammakon ja Turun Kaupunginteatterin yhteistuotantona
toteutettu lastennäytelmä ”Molli ja Kumma”, joka oli
ensi-illassa lokakuun puolivälissä, tämän haastattelun teon
jälkeen), sen jälkeen koitan keskittyä maalaamiseen, joka taas
valmistaa minua pääsykokeita kohti. Käytännössä tällä
hetkellä hommaa riittää 24/7. Ensin teen työni
Kaupunginteatterilla, ja kaikki välit ja illat ja yöt teen
freelancer-hommia.”
Jos
sinulla olisi runsaammin vapaa-aikaa, mitä tekisit mieluiten? ”Olen
nuorena harrastanut tanssia ja soittanut viulua. Tanssi oli minulle
todella vapauttavaa, ja tuntuu siltä, että tarvitsisin sitä juuri
nyt tietynlaisena ulostulona muuten visuaalisesta mielenmaisemasta.
Haluaisin myös lukea enemmän. Asunnossani on odottamassa kasoittain
kirjoja, jotka ovat kiireiltä jääneet koskemattomiksi.”
Onko
sinulla jotain erityistaitoja/bravuureja? ”Laulan yksin töitä
tehdessäni, isoissa tyhjissä saleissa on ihana akustiikka. No, jos
pienen bravuurin mainitsen, niin osaan solmia kielelläni kirsikan
varren solmuun Twin Peaksin hengessä. Olisi saattanut mennä puoli
tuntia hyvää haastatteluaikaa tässä hukkaan, jos olisin ottanut
kirsikoita mukaan, hahah.”
Twin
Peaks -tunnelmista takaisin asiaan. Mitä haluaisit osata/mistä
haluaisit saada vielä lisäoppia? ”Etenkin suunnitteluvaiheesta ja
pienoismallien tekemisestä. Viimeaikoina olen tehnyt pienoismalleja
aika kiireellä ajan rajallisuuden takia, enkä ole saanut mitään
opetusta niiden tekemiseen. Olin hiljattain Lontoossa ja toin sieltä
mukanani alan kirjallisuutta. Minulla on valtava pino oppikirjoja
pienoismallien rakentamisesta, enkä ole vielä ehtinyt niitä
kaikkia pieteetillä lukemaan. Yleensä suunnittelussa ennen
piirtämistä aloitan pienoismallista, pääsen siten
kolmiuloitteisesti sommittelemaan ja katsomaan mikä toimii ja mikä
ei. Se on lempiosuuteni suunnitteluvaiheessa! Kaupunginteatterille
tuotuja pienoismalleja käyn usein tauoilla kurkkimassa, tekemässä
huomioita kuten: Ahaa, tuon voi tehdä rautalangasta!”
Macbethin pienoismalli (c) Riku Suvitie |
Onko
suvussasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Toiset isovanhempani ovat kuvataiteilijoita, ehkä sieltä
olen innostuksen saanut jo nuorella iällä. Molemmat sisarukseni
ovat kuvallisesti lahjakkaita ja nuorempana ovat soittaneet jotain,
eivät kyllä enää. Koulussahan olin todella surkea puutöissä
verrattuna luokkakavereihini enkä kuvaamataidossakaan mikään
erikoinen. Sain kyllä kehuja kuviksessa siitä, että minulta löytyi
ajatusta, vaikka toteutus ei aina sitten onnistunutkaan. Kaiken olen
opetellut kantapään ja virheiden kautta. Se ajatus ja intohimo
jaksavat painaa eteenpäin taitojen karttuessa. Musiikkiluokalla olin
kuusi vuotta, elin sitä maailmaa nuorena enemmän...”
Mistä
sinulla sitten kiinnostus teatteria kohtaan lähti? ”Homma lähti
siitä, että olin päättänyt hakea siviilipalvelukseen, ja Salossa
oli tasan kaksi siviilipalveluspaikkaa. Toinen niistä oli Salon
Teatteri, ja
päätin, että haluan sinne. Halusin parantaa mahdollisuuksiani
menemällä harrastajanäyttelijäksi saadakseni hieman jalkaa oven
väliin. Näyttelinkin vuoden ajan täällä Salon
harrastajateattereissa, ehdin tekemään viisi eri prokkista. Lukion
musiikkiteatterikurssilla tein ensimmäisen lavastussuunnitelmani
yhdessä ohjaaja Arto Lindholmin kanssa.”
”Kun
aloitin Salon Teatteri
ry:ssä siviilipalveluksen, teatteri oli paljon pienempi,ja siellä
oli lisäkseni vain yksi vakituinen työntekijä. Sain ja pääsin
tekemään kaikenlaista ja myös niin paljon kuin halusin. Pitkiä
päiviä innostuneelle nuorelle. Siviilipalveluksen jälkeen tein
teatterille vielä yhden lavastuksen ja äänisuunnittelun, minkä
jälkeen päädyin sattuman kautta Turun Kaupunginteatterille töihin.
Ensimmäinen juttuni siellä oli Naantalissa kesäteatterissa Linnan
juhlat. Eipäs kun sitä ennen oli Logomolla Robin Hoodin sydän! Oli
pärisyttävä kokemus päästä sinne hommiin. Naantalin Emma
Teatteri oli kyllä aika hyvä ”boot camp”, siellä kun on
tekniikalla kova kiire ja sai opittua nopean tahdin tehdä. Olen
enemmän harjoitus- kuin esityskausi-ihmisiä ja pidän nopeasta
temposta takana olevissa hommissa.”
Mitä
kaikkea olet nyt sitten teatterissa ehtinyt tekemään? ”Olen
näytellyt, lavastanut, äänisuunnitellut ja tehnyt rekvisiittaa.
Yhdessä oopperassa olin myös näyttämömiehenä, se oli ihanaa!
Logomossa oli Tiina Puumalaisen ohjaama ooppera ”Die Kalewainen in
Pochjola”. Kaipaisin oopperaa enemmänkin. Se on oma maailmansa.”
Mitä
muuta haluaisit kenties vielä teatterin parissa tehdä? ”Minua
kutkuttaa oppia valoista enemmän. Lavastaminen on kuitenkin se,
mihin haluan keskittyä. Minulla ei ole suurta kaipuuta päästä
tekemään jotain muuta. Kun tekee hyvien tyyppien kanssa, pääsee
myös sitä kautta keskustellen ja ideoita heitellen tekemään
yhteistyötä eri osa-alueilla. Teatteri on kuitenkin aina monen
ammattilaisen yhteinen tuotos eikä yhden kuolemattomuusprojekti.”
Viidakkokirja (c) Riku Suvitie |
Onko
sinulla mitään alan opintoja takana? ”Ei ole. Sinne on kuitenkin
suunta. Opintoihin siis. Kaiken tähänastisen taitoni olen saanut
tekemällä ja oppimalla itse alan kirjallisuudesta. Viime syksyinen
Salon Teatterin ”Jekyll & Hyde” oli iso ja kasvukipuja täynnä
ollut oppitunti. Siinä opin etenkin itsestäni tosi paljon. Sen
ansiosta Macbeth sujui paljon kivuttomammin. Uskon siihen ettei
tarvitse olla tehtävän arvoinen sen saadessaan. Olet valmis kun se
on saatu päätökseen.”
”Totta
kai haluan opiskelemaan alaa. Viime keväänä hain ensimmäistä
kertaa Aalto-yliopiston lavastuspuolelle. Ulkomailla opiskelu ei
vielä kutkuta. Luotan siihen, että täällä olisi juuri minulle
laadukkainta opetusta ja resursseja. Täällä tietysti verkostoituu
vahvemmin myös tulevaisuuden tekijöiden kanssa. Naantalissa oli
toukokuussa ”Love me tinder”-esityksestä samalla viikolla
ensi-ilta pääsykokeiden kanssa. Lähdin kuudelta aamulla ajamaan
Helsinkiin, olin kahdeksan tuntia pääsykokeissa ja sieltä suoraan
Naantaliin pääharjoituksiin. Yöllä takaisin Saloon ja
aamukuudelta taas Helsinkiin. Olin sekä pettynyt että huojentunut,
että tipuin toisen päivän jälkeen. Ensi keväälle olen
järjestänyt vapaampaa aikataulua pääsykokeita varten.”
”Pääsykokeissa
oli ensin ennakkotehtävät,
joiden perusteella valitaan varsinaisiin
pääsykokeisiin,
jotka kestävät viisi päivää. Toisen päivän jälkeen on
ensimmäinen karsinta. Molempina päivinä meillä oli kaksi
tehtävää, joissa aikaa kolme-neljä tuntia. Ensimmäisenä päivänä
teimme pienissä ryhmissä varjoteatteriesityksen, lisäksi oli
maalausta ja savella sekä paperilla muotoilua. Yllätti
se, että tehtävä, joka omasta mielestäni meni huonoiten toi
minulle
parhaat
pisteet ja tehtävä, josta olin itsevarma meni päinvastoin. Ja
neljä pääsee opiskelemaan. Hakijoita taisi olla nelisenkymmentä,
eli sisäänpääsyprosentti on suhteellisen suuri. Pääsykokeissa
ymmärsin sen, että seuraavalle keväälle tarvitsen enemmän aikaa
ja harjoitusta, ja nyt aion Mollin jälkeen treenata enemmän
maalaamista ja piirtämistä, suunnittelua. Nyt lavastuksien
tekemisestä on mennyt suurin osa ajasta itse toteutukseen. Iso osa
ajasta on ollut asioiden organisointia, talkoiden ja materiaalien
järjestämistä ja hankkimista ympäri Etelä-Suomea. Ns. juoksevia
asioita. Harrastajateattereissa on kyllä mahtavaa se, että on
päässyt tekemään niin monien ihanien ihmisten kanssa töitä!”
Jekyll & Hyde (c) Mika Nurmi |
Onko
sinulla mitään muuta alaa, joka mahdollisesti kiinnostaisi? ”Ennen
teatterihurahdustani olin aktiivisemmin kiinnostunut yhteiskunnasta
ja hainkin valtiotieteelliseen. Olin Euroopan nuorisoparlamentissa
järjestämässä tapahtumia. Tämä puoli on sittemmin jäänyt,
mutta kyllä identiteettini osana ovat vahvasti ympäristökysymykset
ja yhteiskunnalliset asiat. Niitä haluaisin myös käsitellä
tietyllä tavalla työssäni. Haluaisin päästä tekemään sekä
tilataidetta että piristeenä somistuksia, muutamia ajatuksia olen
pyöritellyt pöytäni laatikoihin. Aalto-yliopisto kuulostaa siksi
hyvältä, koska koulutusohjelma ei keskity pelkästään teatterin
lavalle vaan esittävän taiteen lavastukseen ylipäänsä. No,
joskus sitä kiireellisimpinä kausina tietysti toivoisi, että voisi
muuttaa Mathildedaliin kahvilanpitäjäksi. Kuka ei välillä
kaipaisi sinne?”
No
nyt ruvetaan tekemään sitä lavastusta! Mistä lähtee inspiraatio?
”Tätä kysymystä ehkä pelkäsin eniten, koska en yhtään tiedä
mitä vastata. Olen alkanut keskittyä tunnelmaan, jonka haluan
esitykseen luoda. Sitä kautta mietin, mitkä ovat tarvittavat
lähtökohdat näyttämölle ja siitä lähden hiljalleen
rakentamaan. Macbethissa korostuu tunnelma, jonka halusin luoda ja se
näkyy mielestäni eniten. Samojen teemojen olen huomannut toistuvan
muissakin tämän hetken Shakespearen tragedioiden lavastuksissa,
ehkä kyse on jostain universaalista asiasta. Kun esityksen maailman
saa sisäänsä, on helppo tehdä siellä nopeitakin päätöksiä ja
intuitiivisia ratkaisuja.”
Macbeth (c) Mika Nurmi |
”Ensin
käyn tekstin läpi, ja jos teksti on ennalta tuttu, on ehkä
päässäni jo jotain idiksiä. Katson tekstistä tapahtumapaikat,
niissä tapahtuvien kohtausten tunnelmat ja tarvittavat
käyttöelementit, jos sellaisia on. Macbethissa nousi mieleeni
vahvimmin tunnelmina paranoia, kovuus, valta ja kuolemanpelko.
Seuraavaksi lähden tekemään kuvaa kolmiulotteisesti ja
testailemaan valkoisena, mikä näyttäisi hyvältä. Ensimmäiseen
tuotantopalaveriin toin pienoismallin luonnoksen, ja työryhmässä
puhuimme siitä, mikä toimii ja mikä ei. Sitten muokataan ja
katsotaan uudestaan. Aika paljon harrastajateatterissa mennään myös
budjetin ehdoilla ja sillä, mistä materiaaleista rakennetaan.
Kaupunginteatterilla olen nähnyt monenlaisia kiinnostavia teknisiä
toteutuksia. Helpottaa suunnittelua, jos tietää ennalta, että
jokin asia on oikeasti mahdollista itse toteuttaa käytännössäkin.”
Mitä
materiaalia pienoismalli on? ”Nyt Macbethissa käytin kapalevyä
aika paljon, se on sellainen perusmatsku. Kapalevy on kaksi
paperipintaa, joiden välissä on polystyreenivaahtoa. Muuhun voi
käyttää käytännössä mitä vain nippusiteistä rautalankaan,
mutta jokaiseen toteutukseen löytyy se yksi parhaiten toimiva
materiaali. Minulla on tilauksessa kaikenlaista huonekalua ynnä
muuta tulostimella tulostettua. Olisi mahtavaa saada 3D-tulostin,
tarkat mittakaavassa olevat huonekalut olisi niin yksinkertaista
valmistaa sillä itse. Kunhan nyt saadaan seuraava lavastus pulkkaan,
pääsee taas testailemaan uusia materiaaleja. Unelma olisi työhuone
täynnä useita eri materiaaleja, jotta kaikki olisi lähellä.”
Moneenko
kertaan sinun suunnitelmasi ja pienoismallit menevät uusiksi tyyliin
”heitämpä seinään, ei tästä tule yhtikäs mitään”?
”Noooo, kyllä aika usein menee uusiksi etenkin
luonnosteluvaiheessa. Se on turhauttavaa ja samalla ihanaa. Macbethin
kohdalla kaikki tuntui jotenkin leikiltä, kun kokeili ja teki vaan.
Kun kokemusta on tullut lisää, pystyy innostumaan ja leikittelemään
keskeneräisellä jutulla. Prosessista on tullut rakkain osa
produktioita.”
Millaisella
aikataululla näitä hommia tehdään? ”Harrastajateatterikentällä
aikataulut vaihtelevat usein riippuen teatterista, koska tuotannon
rakenteita on usein vähän. Itse pidän pidemmän aikavälin
(vuoden) työstä, jossa on helpompi sovittaa keskustellen
suunnittelijoiden työt yhteen sekä ohjaajan näkemykseen. Siten
saadaan ehyt kokonaisuus, ja ennaltaehkäistään myöhemmin tulevia
‘yllätyksiä’.”
Nyt
tulee vähän hassu kysymys, mutta jääkö työ koskaan kesken?
”Aina se jää. Kiireellisellä aikataululla jää omasta mielestä
usein. Macbethissa on paljon asioita, joita haluaisin vielä vähän
viilata, mutta aika tyytyväinen olen lopputulokseen. Pitää aina
uskaltaa luovuttaa työ eteenpäin, vaikka haluaisi patinoida pintoja
maailman ääriin. Keskeneräisyydestä esimerkkinä ”Tulitikkutyttö”
Kaarina-teatterissa oli ensimmäinen kunnon lavastukseni ja siellä
ensi-iltaa edeltävänä yönä maalasin vielä kaikki pinnat
uusiksi. Se kannatti. Mollin ja Kumman kanssa tulen myös jatkamaan
työtä ensi-illan jälkeen, koska esitys lähtee kiertämään
Suomea.”
Tulitikkutyttö (c) Pirita Linden |
Nämä
kysymykset nyt hiukan pomppivat, mutta ei anneta sen häiritä. Mikä
on lavastuksen teossa haastavinta? ”Jokaisessa lavastuksessa on
aina jotain, mitä en ole tehnyt koskaan aiemmin ja siihen
pelottomasti tarttuminen on haastavinta. En ole esimerkiksi koskaan
aiemmin maalannut kankaita ennen
kuin nyt
Mollia tehdessä. Pakostakin tulee virheitä joista oppii tulevia
töitä varten."
"Lavastuksen tekemiseen liittyy paljon
osa-alueita – pintakäsittelyä, puutyötä, verhoilua. Pitää
osata luopua tietynlaisesta perfektionismista ihan vaan siksi, että
ylipäätään pystyy aloittamaan työn! Aiemmin en kestänyt
keskeneräisyyttä, ja nyt siitä on oppinut ottamaan kaiken irti.
Yksi haastava asia on myös stressin kestäminen. Se on onneksi
helpottanut ja osaan jo tunnistaa niitä merkkejä, jolloin tarvitsee
rauhoittua ja tehdä jotain muuta. Hyvä ilmapiiri ja kommunikaatio
työryhmien sisällä on elintärkeää.”
Mikä
sitten on ”helpointa”? ”Ideointivaihe, leikkisä vaihe. Pystyy
heittelemään ideoita työryhmän sisällä puolin ja toisin. Se on
varmasti kaikille helpointa.”
Ammatilliset
esikuvasi? ”Tietysti kaikki ne lavastajat, joita olen saanut
tavata! Rakastan jokaisen tyyliä tehdä ja olen saanut onnekseni
nähdä monta todella upeaa lavastajaa tekemässä työtään. Voisin
listata kaikkien esikuvien nimet. Jani Uljas, Kati Lukka, Teemu
Loikas, Teppo Järvinen, Markus Tsokkinen, Es Devlin muutamia
mainitakseni. Yksi esikuva siitä, millainen henkilö työympäristössä
haluaisin olla, on Janne Vasama. Hänen tapansa olla on ihailtavaa.
Seitsemää veljestä oli ihana tehdä Turussa, koska Janne ja Lauri
(ohjaaja Maijala) toivat auringon teatterin tekemiseen.”
Entä
esikuvia muilta aloilta kenties? ”Ei ole oikein yhtä idolia. Kyllä
minä fanitan kaikkia visuaalisia ihmisiä, joita tapaan. Arjessa
konkreettisesti jokaista, joka on kaupunginteatterin verstaalla
töissä. He ovat ensinnäkin hyviä tyyppejä ja mielettömän
taitavia. Olen ihaillut jo kauan Perniöstä kotoisin olevaa
kuvataiteilija Sampsa Sarparantaa, hän on tärkeä esikuva ja
toivon, että todella monet ihmiset kohtaisivat hänet.”
Millainen
on sinun ”normipäiväsi” töissä? ”Jos puhutaan nyt ihan
lähipäivistä, niin olen mennyt vähän ennen aamukahdeksaa
kaupunginteatterille ja tehnyt parisen tuntia jotain Molliin
liittyvää. Harjoitukset ovat alkaneet kymmeneltä, treenataan joko
Tarua Sormusten herrasta tai Näytelmää joka menee pieleen. Siellä
kahteen asti, välillä tauolla käynyt ehkä kurkkaamassa Mollin
puolella. Sitten seuraamaan Mollin harjoituksia viiteen asti ja
työstänyt hetken lavasteita kunnes on päänäyttämön
iltaharjoitusten aika. Iltaharkkojen jälkeen siivoan jälkeni
Mollista ja normipäivä oli siinä. Kesällä päivät kului niin,
että ensin olin tekemässä Salossa lavastusta ja illaksi ajoin
Naantaliin esitykseen. Kotona olen yleensä kymmenen jälkeen
illalla. Aamukasista iltakymmeneen tällä hetkellä, kyllä vaan. Ei
sitä pitkään jaksa. Siinä vaiheessa kyllä tuntee väsymyksen,
kun saa kommentteja silmäpusseistaan. Pitää löytää tiettyjä
päiviä ja kausia, jolloin pystyy rauhoittumaan. Liiallisista
tunneista tuleva uupumus ei ole tavoiteltavaa, mutta en halua
kuitenkaan peitellä faktoja. Teen tiettyinä kausina paljon töitä
pystyäkseni tulevaisuudessa tekemään vähemmän. Lavastajuuden
unelmaa tavoitellen.”
Molli ja Kumma (c) Harri Ahola |
Missä
jutuissa olet nyt ollut näyttämömiehenä? ”Nyt syyskaudella olen
”Tarussa” ja Näytelmässä joka menee pieleen, joka on
marraskuussa ensi-illassa. Keväällä olen mukana eräässä isossa
produktiossa, jota ei vielä tässä vaiheessa ole julkistettu.
Kevään juttu ja NJMP ovat sellaisia, joissa toivoin olevani mukana,
juuri niiden lavastajien takia!”
(Huom.
Tässä vaiheessa voi jo paljastaa sen, että kevätkaudella Turussa
nähdään Hamlet, ja sen lavastussuunnittelijana on Markus
Tsokkinen.)
Podetko
sinä muuten ensi-iltajännitystä? ”Joo-o, nyt on helppo vastata
tähän kun juuri oli Macbethin ensi-ilta. Olin todella hermostunut
siihen asti kunnes pääsi teatterille ja alkoi tulla muuta
ärsykettä, ensi-iltayleisöä ja koko ajan on pieni puheensorina
ympärillä. Jännityksen taso riippuu kyllä itse jutusta ja siitä,
miten varma siitä on. Macbethissä sain rauhan, koska sain oman
työni valmiiksi aikaisessa vaiheessa. Jekyllissä & Hydessä
taas olin ihan romuna katsomossa, jännitin ja stressasin.
Levollisuus tulee yleensä siinä vaiheessa kun esitys alkaa, pystyy
nauttimaan näkemästään. Jälkeen päin on ”takki tyhjänä”
-olo. Ensi-illan jälkeistä tyhjyyttä omien lavastusteni jälkeen
poden myös. Tällä hetkellä tosin en ehdi kokemaan sitä, koska
seuraavan lavastuksen ensi-ilta on jo parin viikon päästä!”
Urasi
tähtihetki (joku muu kuin tämä haastattelu hahah)? ”Heheh, kyllä
niitä tähtihetkiä on ollut jo aika paljon! Sanotaan näin, että
urani tähtihetki oli ehdottomasti se, kun lähdin tekemään
Macbethin suunnittelua ja se tuntui ihanalta! Olin saavuttanut jonkin
pisteen. Tämä on hyvä alku.”
Ja
toinen tähtihetki oli se, kun tuurasit kesällä Love me Tinderissä
Arttua ”kapselissa” ja tulit mainituksi Teatterikärpäsen
jutussa? ”No ehdottomasti sekin, hahah. Heti tuli Artun kanssa
kuittailua siitä, kumpi saa enemmän mediahuomiota näillä lyhyillä
mieskarkki-lavavisiiteillään. Arttu on kyllä yleensä päässyt
hoitamaan tämän lavapuolen.”
”Tähän
väliin haluan mainita yhden kannustavan kommentin, joka lämmitti ja
lämmittää mieltäni edelleen. Nopea pieni kohtaaminen, joka tuntuu
merkitykselliseltä. Lauri Maijala huikkasi mulle pienellä
käytävällä ”Jäbä on kultaa!” Se oli pieni ja tärkeä
hetki.”
Mitenkäs
muuten sitten, kun käyt itse teatterissa. Pystytkö katsomaan
esitystä ilman, että kiinnität liikaa huomiota
lavastusratkaisuihin ja vastaaviin, irrottautumaan töistä? ”
Tottakai lavastusratkaisuihin kiinnittää huomioita ja niitä
ihailee, mutta en koe sen häiritsevän omaa katsojakokemustani.
Hyvästä esityksestä nauttii aina.”
Mitä
sinulle merkitsee teatterin taika? ”Teatterin taika on sen
katoavaisuudessa. Jos et mene tänään katsomaan esitystä, sitä
esitystä ei enää ole. Huomenna se on erilainen. Suomessa esitysten
kausi on vielä aika lyhyt ja esitysten päätyttyä se katoaa, ja
jäljelle jää oma muistosi ja kokemuksesi juuri siitä hetkestä.
Teatteri on sidottuna aikaansa.”
Kerro
joku legendaarinen kommellus. ”Tämän kirjoitan nyt haastattelun
jälkeen, mutta kuulin juuri, että Salon Teatterilla oli käynyt
siivousfirma pesemässä lattian, ja koko porukka oli Macbethin
alkukohtauksessa vetänyt flipat näyttämölle jääneeseen
pesuaineeseen. Olisi ollut mahtavaa nähdä se! Kunnon slapstick
-hetki!”
Jos
saisit vapaat kädet, minkä näytelmän haluaisit lavastaa?
”Haluaisin tehdä jonkun kauhunäytelmän, esimerkiksi
”Mustapukuinen nainen”. ”Pukija”-näytelmän haluaisin tehdä,
ja sellaisia juttuja, joita esimerkiksi Ryhmäteatteri on tässä
lähiaikoina tehnyt. Muodonmuutos. Yhteiskunnallisia aiheita, uusia
tekstejä. Eduskunta III oli mielestäni upea.”
Jos
ihminen menisi syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä
ottaisit omaan talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta,
että heräät kesken kaiken? ”Ottaisin kaikki lukemattomat kirjani
ja maalausvälineet ja askarteluvälineet ja pienoismallit,
kaikenlaista tilpehööriä. Tarviiko sinne nyt sitten ruokaa?”
Jos
voisit aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen
tai aikakauteen, minne menisit? ”Haluaisin mennä Ranskaan ja
Pariisiin impressionismin aikaan. Se tyylilaji tuntuu itselle
tärkeältä. Tunnelma kohdillaan. Vapaa-ajan vallankumousta ja
taiteessa korostetaan tavallisten ihmisten arkea ja elämää
Antiikin sankaritarinoiden sijaan ensimmäisiä kertoja.”
Bernard
Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä
sanasta pidät eniten? - Toivo
Mistä
sanasta pidät vähiten? - Pettymys
Mikä
sytyttää sinut? - Ihmisten kohtaaminen
Mikä
sammuttaa intohimosi? - Välinpitämätön asenne
Suosikkikirosanasi?
- Vittu
Mitä
ääntä rakastat? - Puheensorina, joka kuuluu toisesta huoneesta
Mitä
ääntä inhoat? - Melua kun koittaa keskittyä. Sirkkelin ja vasaran
ääneen herääminen.
Mitä
muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Oopperalaulaja
Missä
ammatissa et haluaisi olla? - Mikään monotoninen työ mihin ei
pysty vaikuttaman.
Jos
Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut
Taivaan porteille? - ”Vittu
mitä
säätöö!” Hahhahahahhah! Pääsihän se Kimi Räikkösen
kommenttikin tähän mukaan.
Rikulla
on myös omat nettisivut, jossa varsin kattava kavalkadi valokuvia
eri esityksistä ja niiden lavastuksista. Kannattaa käydä
tsekkaamassa! Sivut löytyvät tämän linkin alta.
Riku esittelee kuvaansa Salon Teatterin lämpiön seinällä... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).