Antti Timosen
tapasin syyskuun alussa 2016 Linnanmäen Peacockin ravintolassa.
Vuonna 1977
syntynyt Antti on horoskoopiltaan rapu. ”Mä oon Kaustiselta
kotoisin, Keski-Pohjanmaalta. Kouluni oon käynyt myös siellä,
ensin tietysti peruskoulun ja sen jälkeen musiikkilukion, jonka
jälkeen muutin Kaustiselta pois. Ensin kävin intin, sieltä
Kansanopistoon, sieltä Kokkolan Kaupunginteatteriin töihin ja
sieltä TeaKiin näin lyhykäisesti. Tällä hetkellä asun
Helsingissä, oon asunut jo vuodesta ´99.”
Mitä harrastat?
”No itse asiassa tällä hetkellä en harrasta oikeastaan mitään,
koska en yksinkertaisesti ehdi! Aikaisemmin oon harrastanut
kaikenlaista liikuntaa – juoksin pitkää matkaa ja jossain
vaiheessa treenasin omaksi ilokseni maratonia. Nyt mulla on pieni
lapsi ja työt – siinä mun harrastukseni.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”En, ja se on suuri miinus, varsinkin kun oon
Kaustiselta kotoisin. 80-luvulla siellä aloitettiin sellainen
Näppäri-toiminta, joka on viulupedagogiaa ja samaan aikaan
aloitettiin kansantanssitoiminta. Mä menin Nuorisoseuran
kansantanssitouhuun mukaan enkä tullut koskaan aloittaneeksi minkään
soittimen opiskelua. Siihen aikaan Kaustisella oli tavallaan kolme
harrastusvaihtoehtoa : joko olet urheilukentällä, Nuorisoseuran
toiminnassa tai soittohommissa, ja mä tein oman valintani.
Lukioaikoina mä kyllä sitten soitin rumpuja ja kävin
laulutunneilla, mutta lukion jälkeen en ole enää rumpuihin
koskenut. Yläasteaikoina huomasin, että mua kiinnostaa teatteriala
ja mietin, että musiikkilukion käynti olisi hyvä juttu. Siihen
aikaan Kaustisella ei ollut tavallista lukiota ja aloin sitten
soittaa rumpuja, koska tavallaan ”piti olla” joku soitin jotta
viitsii edes hakea musiikkilukioon… Instrumentteja oli oltava kaksi
ja mulla ne oli rummut ja laulu. Muutamassa kuukaudessa laulu oli
vaihtunut mulle ykköskurssiksi, pääinstrumentiksi ja aloin satsata
sitten siihen puoleen kunnolla. Aikaisemmin en ollut laulanut kuin
Nuorisoseuran kansantanhuhommissa, mutta lukiossa mulla oli hyvin
innostava opettaja, joka kannusti mua sanoen, että laulamisesta
voisi kyllä tullakin jotain. Mua vähän harmittaa se, etten
aloittanut kunnolla mitään instrumenttiharjoittelua. Kynnyskin toki
oli siinä vaiheessa korkea, koska muut lukiossa olivat takuulla
soittaneet jo lapsesta alkaen ja olivat jo hyvinkin pitkällä.
Ainakin mulla oli sellainen olo! En kehdannut ihan vasta-alkajana
ruveta harjoittelemaan viulun kanssa. Siitä olisi kyllä
ammatillistakin hyötyä, jos osaisi soittaa esimerkiksi pianoa tai
kitaraa. Laulukeikalle mennessä pitää aina hommata säestäjä
myös mukaan, kun mulla ei ole ketään vakituista työparia. Jos
pystyisin esim. kitaran kanssa keikkailemaan, se avaisi vähän
enemmän ovia”, tuumaa Antti.
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi/erityistaitosi ammatillisessa mielessä?
”Laulu on selkeästi mun ykkösvahvuuteni, ehkä myös jonkinlainen
monipuolisuus. Oon saanut tehdä Helsingin Kaupunginteatterissa
monenlaisia töitä, enimmäkseen tietysti musiikkijuttuja mutta myös
ihan puhedraamaa ja -komediaa.”
Olisiko
soittotaidon lisäksi jokin muu taito, jonka haluaisit osata? ”Ei
mua mikään ole jäänyt varsinaisesti ”kaivelemaan”, mutta
luulen että aika monellakin tällä alalla on olo, että haluaisi
kehittyä siinä mitä tekee. Laulutreeniä on tietysti koko ajan,
siinähän ei tule koskaan valmiiksi. Työssä tai ammatissaoppiminen
etenkin komedian puolella kiehtoo mua. Oon saanut useasti loistavan
mahdollisuuden tehdä töitä hienojen koomikoiden kanssa (Esko
Roine, Risto Kaskilahti, Ulla Tapaninen, Ritva Valkama...) ja seurata
heidän työskentelyään läheltä, heillä on mahtava komedian
rytmitaju. Mä odotan ja toivon, että tulisi sellaisia töitä,
jotka haastaa mut näyttelijänä ja saisin erilaisia mahdollisuuksia
hyvien työryhmien ja ohjaajien kanssa sekä oppia lisää omasta
ammatistani. Missään tapauksessa mulla ei ole sellainen olo, että
voisin levätä laakereillani ja mennä näillä mitä mulla nyt on.
Päinvastoin! Nytkin tuota Shrek-musikaalin Farquaadia tehdessä
miettii, että miten sellaisesta side kick-roolista saisi herutettua
kaiken komiikan irti ja missä siellä on tietyt nanosekunnin
mittaiset tauon paikat iskeä punchline juuri oikeaan kohtaan, tai
pedata kaverille paikka. Tuo on voimaa, joka ajaa mua eteen päin.”
Syyspihlajan alla kera Antin (c) Teatterikärpänen |
Mikä on ollut
suurin haaste tai haasteellisin roolityö urallasi tähänmennessä?
”Niitäkin on niin erilaisia. Kaupunginteatterissa mun ensimmäinen
tosi iso roolini oli The Producers-musikaalissa (siitäkin on kohta
kymmenen vuotta!) Leo Bloomin rooli, joka oli tavallaan kirjoitettu
niin, että roolihahmoni syöttää Esko Roineelle koko ajan hyviä
palloja niin, että Esko voi pistää maaliverkot heilumaan. Oli iso
haaste oppia oikeanlainen rytmitys, ja olihan siinä tanssia, steppiä
ja lauluakin eli tosi monipuolinen rooli, ja iso kantava tehtävä.
Kielellisesti oli sitten tosi iso haaste se, kun muutama vuosi sitten
näyttelin Lillanissa ruotsiksi ja se oli muutenkin vähän
toisentyyppinen juttu, sekoitteli draamaa ja komediaa. En osaa
kuitenkaan sanoa, että joku tietty rooli olisi ollut urallani ”The
Haaste”, mä suhtaudun kaikkiin rooleihini tietyllä tavalla
haasteina, että miten niistä saa parhaat puolet esiin. Vampyyrien
tanssin professorin roolissa oli tasapainoilua komedian ja draaman
välillä, tyylilaji kun oli sekoitus vähän kaikkea, ja lisäksi
vielä virtuoosinumerot, jotka olivat tempollisesti ja laulullisesti
haasteellisia. Kun tykkää työstään, työryhmästään ja
muutenkin viihtyy talossa hyvin, löytyy haastetta mukavasti
jokaisesta työstä. Välillä on saanut tehdä paljon ensemblea ja
vähemmän isoja rooleja, ja homma on tehtävä niin, että työ
tuntuu mielekkäältä pienemmissäkin rooleissa. On löydettävä
oma tulokulma ja lisätä pieniä juttuja mukaan, seurata samalla
mitä muut tekee.”
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ei löydy. Mä oon tietyllä tavalla suvun musta lammas.
Mummovainaani oli aktiivinen nuorisoseuralainen ja kirjoitti
itselleen iltamaperinteen mukaisesti monologityyppisiä juttuja, oman
aikansa stand up-komiikkaa siis, ja esitti niitä. En ole koskaan
nähnyt häntä lavalla, mutta hän oli kuulemma todella hauska. Kun
mä ilmoitin haluavani näyttelijäksi ja teatterialalle,
suhtautuminen siihen oli tyyliin ”antaa pojan nyt haihatella
aikansa, kyllä se ohi menee ja lukee sitten itsensä vaikka
lääkäriksi”. TeaKiin pääsemiseni oli shokki, varsinkin isälle,
joka tosin myöhemmin muutti mielensä huomattuaan, että mä pärjään
ja tällä voi elää. Shokki muuttui ylpeydeksi. Mitään
varsinaista suvun perinnettä meillä ei tässä hommassa kyllä
ole.”
Mikä sai sinut
sitten kiinnostumaan teatterista aikoinaan? ”Mulla on sellainen
mielikuva, että olisin 80-luvulla katsellut Vesku Loirin menoa Uuno
Turhapuro-leffoissa ja samaistunut jotenkin hirmu vahvasti siihen, en
niinkään Uunoon hahmona vaan yleisesti. Matkin sitä ja näyttelin
samoja juttuja kaveriporukassa, ja koulun naamiaisissa pukeuduin
Uunoksi. Opettelin repliikkejä ja osaan niitä vieläkin hirmuisen
määrän ulkoa… Olin silloin ehkä 8-vuotias ja ajattelin, että
tuota haluaisin tehdä työkseni! Se jäi sitten muutamaksi vuodeksi.
Oon kuullut, että kansantanssihommaa uudelleenviritellyt pariskunta
on sanonut, että minusta näki heti silloin jo, että tuon kaverin
täytyy päästä olemaan jollain tavalla esillä. Lukion kakkosella
mulle tuli sitten jostain syystä mieleen, etten mä haluakaan
teatteriin vaan lääkäriksi, ja kysyin rehtorilta, että mitä
kursseja mun pitäisi kolmannelle ottaa, jotta voisin
ylioppilaskirjoitusten jälkeen hakea lääkikseen. Rehtori kertoi
kursseista ja meillä oli hyvä keskustelu, joka päättyi rehtorin
toteamukseen, että ”kyllähän sä sen ymmärrät ja jos et jo ole
ymmärtänyt, niin nyt sun on korkein aika tajuta se, että sä et
tule viihtymään lääkärin ammatissa, koska sulla on tietty
”vamma” ja tarve olla esillä”, ja hänen mielestään
teatterihaavetta ei kannattaisi kokonaan heittää pois. Mä otin
kuitenkin ne suositellut fysiikankurssit ja pitkät matematiikat–
enkä viihtynyt siellä pätkääkään! Se oli ihan tervanjuontia,
eikä se oikeasti enää kiinnostanutkaan mua. Nyt mä muuten
unohdin, mikä sun kysymys oli! Joo, siis joku esilläolemisen tarve
mulla oli, ei koskaan kuitenkaan mitään sanomisen tai julistamisen
pakkoa. Jotkuthan haluaa kovasti määritellä sen, millainen on
oikea taiteilija ja onko esimerkiksi viihdetaiteilija oikeaa
taiteilijuutta. Mulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, mä oon
ylpeästi viihdetaiteilija, sillä jos mä saan omalla työlläni
katsojan viihtymään, se on mun mielestäni hyvä juttu. Ehkä se
esilläolemisen tarve juontaa mulla juurensa jo sieltä, että oli
pakko olla aina eturivissä naurattamassa kavereita.
Kansantanhuesityksiinkin piti aina yrittää keksiä jotain hauskaa
kikkailua!”
”80-luvullahan
Teatterikoulu oli paljon esillä pitkälti Turkan ja kumppaneiden
ansiosta, moni paheksui ja mua se jotenkin kiehtoi jo silloin.
Jotenkin se oli automaattisesti selvää jo niihin aikoihin, että
jos tälle alalle lähden, musta ei tule käsikirjoittajaa tai
ohjaajaa, vaan nimenomaan näyttelijä, ja siitä lähtien se olikin
haaveammattini.”
Ja sitten olit
Kansanopistossa, missä? ”Mähän hain heti lukion jälkeen TeaKiin
ja putosin ekassa vaiheessa. Sitten menin armeijaan, ja sen jälkeen
hain uudelleen TeaKiin, putosin viimeisessä vaiheessa. Kälviällä
Kansanopistossa olin sitten vuoden, ei siitä sen enempiä. Taas hain
TeaKiin. Pääsykokeissa olin samaan aikaan Jarkko Lahden kanssa,
jonka tunsin jo ennestään. Hän sitten sanoi pääsykokeiden
viimeisessä vaiheessa, että jos hän nyt putoaa, hänellä on
paikka Kokkolan Kaupunginteatteriin seuraavaksi vuodeksi. Ossi Räikkä
oli teatterinjohtajana silloin, Jarkko oli ollut siellä
siviilipalveluksessa ja sen jälkeen oli puhunut itselleen
jonkinlaisen harjoittelijan paikan. Se ei ollut
näyttelijäharjoittelijan paikka, vaan näyttämöharjoittelijan,
pienessä teatterissa sai tehdä kaikenlaista kuiskaamisesta lähtien.
No, Jarkko pääsi kouluun ja mä putosin viimeisessä vaiheessa.
Soitin heti Ossille, että Jarkko Lahti pääsi kouluun ja minä en,
otatko minut Jarkon tilalle. Ja Ossi otti! Menin sitten vuodeksi
Kokkolaan (1998-99), ja siellä mä opin todella paljon. Sain
näytellä Karamazovin veljeksissä ison roolin, Ossi ohjasi. Olin
harjoituksissa aivan pihalla, niin pihalla kuin suoraan intistä ja
kansanopistosta tullut nuorukainen voi suinkin olla tiiliskiviteoksen
edessä. Harjoitusprosessi oli mulle todella hyvä preppauskurssi
TeaKin pääsykokeita varten, se opetti analysoimaan kohtauksen, mitä
teemoja näytellään ja mitä kautta, mitä roolihenkilöni tekee ja
miksi ja niin edelleen. Ossi opetti mulle myös rohkeutta heittäytyä
näyttämölläolemiseen. Olin päättänyt, että haen viimeisen
kerran kouluun ja noi oli kyllä ratkaisevia juttuja mielestäni. ´99
keväällä pääsin sitten kouluun.”
Mikä oli
kirjallisen lopputyösi aiheena? ”Otsikkona taisi olla ”Tilassa
värisevä liha”, kirjoitin siitä miten musiikki voi toimia
näyttelijän työkaluna tunteiden välittämisessä katsojalle
ilmaisun ja myös fysiologian kautta. Luin aika paljon
lähdekirjallisuutta siitä, miten musiikki vaikuttaa kehoon. Siihen
aikaan TeaKissa musiikkiteatteria alettiin noteerata vähän
korkeammalle, oli ollut yksi erikoistumiskurssikin. TeaKin
kakkoskurssilla Jussi Tuurna tuli opettajaksi meille ja hänen
kanssaan alettiin tehdä musiikkiteatteria sitten enemmänkin. Mulla
oli vähän sellainen tunne, että olin
musiikkiteatterikiinnostukseni kanssa vähän oppositiossa ja ehkä
mulla oli sellainen ajatus, että kirjoitan jonkinlaisen
puolustuspuheen. Se kuitenkin typistyi alle kolmeenkymmeneen sivuun
suhteellisen henkilökohtaista analyysiä, ryyditettynä
valikoiduilla tieteellisillä faktoilla siitä, miten musiikin
ääniaaltovärähtely vaikuttaa kehoon. Näin jälkeenpäin se on
tullut mulla vastaan yhdessä muutossa, mutta en mä sitä kovin
pitkälle jaksanut lukea.”
”Taiteellinen
opinnäyteeni oli vähän erikoinen… Allu Leppäkoski oli mulla
proffana neloskurssilla ja aloin nelosen syksyllä kysellä
taiteellisesta lopputyöstäni, joka oli mulla vielä tekemättä.
Kakkos-ja kolmoskurssilla olin vieraillut Kansallisoopperassa yhdessä
lastenoopperajutussa isossa roolissa ja Allu alkoi pohtia, että
näkiköhän kukaan opettajistani sitä. No, molemmat
laulunopettajani olivat nähneet sen. ”Pyydä, että kirjoittavat
siitä lausunnon ja kuitataan sillä sun taiteellinen opinnäytteesi.”
Tuli siis tehtyä! TeaKista valmistuin vuonna 2003.”
Antti lordi Farquaadina Shrek-musikaalissa (c) Tapio Vanhatalo |
Miksi olet
näyttelijä? ”Aina välillä sitä on itsekin miettinyt, kun
miettii työaikoja ja palkkatasoa. Ensinnäkin mä oon onnekas, koska
mulla on ollut töitä koko ajan ja oon siten pysynyt tällä alalla.
Kilpailuhan on kovaa ja yksinkertaisesti töitä ei riitä kaikille.
Toinen selkeä syy on se, että mä tykkään tästä työstä ja
viihdyn töissä ihan sikamaisen hyvin. Oon onnekas siinäkin
asiassa, että tykkään musiikkiteatterista ja oon kiinnityksellä
talossa, jossa satsataan siihen. Meillä on pirun hyvä ja
kovatasoinen musikaaliensemble, jota vielä täydennetään
vierailijoilla. Mulla on tässä ryhmässä hauskaa ja koko ajan on
sellainen olo, että oon itseäni parempien joukossa. Mulla on
hauskaa niin näyttelijänä kuin siviili-Anttinakin, meillä on hyvä
henki ja täällä on hyvä olla. Ja eihän se esilläolemisen tarve
ja halu ole mihinkään poistunut minusta, näyttämöllä mulla on
sellainen olo, että täällä mä viihdyn, ja mä viihdyn tässä
ammatissa.”
Onko sinulla omia
ns. esikuvia, joita erityisesti arvostat tai ihailet? ”Niitä on
paljonkin, en osaa sanoa ketään yksittäistä ihmistä. Mainitsin
aiemmin Roineen Eskon ja Kaskilahden Riston… jos miettii vaikkapa
Kaskista, niin hän on mielettömän hyvä ja hänellä on valtava
työmoraali ja työmotivaatio. Hän on monestakin näkövinkkelistä
esimerkillinen tapaus. Petrus Kähkönen on nuoresta iästään
huolimatta todella lahjakas ja taitava, ja kehittää itseään koko
ajan ja kehittyy. Häntäkin katson tietyllä tavalla ylöspäin. Tai
Emilia Nyman, joka nytkin Shrekissä tekee pientä roolia ja
ensemblea valtavan tarkasti ja pieteetillä, ja lisäksi valtavalla
intohimolla. Ja sitten Martti Suosalo, joka on loistava ihan kaikessa
mitä tekee! Liian vähän ehdin itse käydä katsomassa muiden
tekemisiä, mutta siinäkin asiassa olen onnekas, että olen saanut
olla jatkuvasti sellaisissa jutuissa mukana, joissa mulla on koko
ajan itseäni lahjakkaampia ihmisiä ympärillä. Heitä kaikkia voi
katsoa ihaillen ja kaikilta voi oppia jotain. Ei mulla ketään
varsinaista ”esikuvaa” ole, jota olisin seurannut erityisen
tarkasti aina. Leffojahan mä tykkään katsella myös ja sieltä
esimerkiksi Jack Nicholson on kova ja Martin Scorsesen leffat kaikki.
Hyvin harvoin mä kuitenkin katselen leffoja siten, että miettisin
jonkun näyttelijän työtä analyyttisesti enkä osaa sanoa, miksi
joku näyttelee hyvin.”
Jos saisit
maailmasta valita ihan kenet tahansa, kuka olisi unelmiesi
vastanäyttelijä/kanssanäyttelijä? ”En mä osaa sanoa. Taitaa
olla niin, että jos tähän vastaisi jotain, olisi myöhemmin kiva
sanoa, että TUON kanssa mä oon muuten näytellyt! Mulla on
loistavia vasta-ja kanssanäyttelijöitä lavalla koko ajan.”
Miten sinä
määrittelisit sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes
määritellä? ”Mä koen sen niin, että on elävät ihmiset
katsomossa, ja he näkevät lavalla eläviä ihmisiä. Nää on
kauheita kliseitä, mutta esitys syntyy joka ilta uudelleen, vaikka
tehtäisiin kuinka tarkasti koreografioitua tai ohjattua juttua,
esitys on aina ainutlaatuinen tapaus joka ilta. Mulle teatterin taika
tietysti tekijänä on sitä, kun tulee teatterille näytökseen ja
menee bäkkärille, ja siellä on kollegat ja välillä aika roisikin
huumori ja hyvin omintakeinen ilmapiiri… Kollegoiden kanssa ollaan
ja tehdään, ja on kaikki se muu mikä ei näy näyttämölle. Se
kaikki on mulle hirveän olennaista ammatissaviihtymisen kannalta.
Katsojana mä taas nautin siitä, että mun mielikuvituksellani ja
tunteillani leikitellään, ja mulle annetaan elämyksiä livenä
nenän edessä.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Poden, ja todella infernaalista. Oon ihan kauhea
jännittäjä! Se kyllä laukeaa sitten kun menen näyttämölle
yleensä. Mä oon ihan hirvittävän huono ensi-iltaihminen ja vihaan
sitä, kun kaikki hehkuttaa miten ihanaa on nyt kun on ensi-ilta.
Siinä vaiheessa kun yleisöä alkaa tulla ennakoihin, mulle tulee
aina sellainen olo, että enhän mäkään mene toisten työpaikalle
katsomaan miten ne selviää töistään ja nauramaan, jos mokaavat
jotain! Mä inhoan myös sitä, että mulle kerrotaan ketä kaikkia
on katsomossa. En mä halua tietää kuin vasta jälkikäteen, jos
silloinkaan. En halua tietää, koska mua alkaa heti jännittää
enemmän. Mä oon patologinen jännittäjä, kyllä vaan! Ja se on
ollut aina ihan samanlaista. Kyllä se sitten esitysten ja rutiinin
myötä helpottaa vähän. Joka roolista löytyy kohta, josta mietin
että tuossa mulla on potentiaalinen paikka mokata ja päässänihän
sen rakentaa niin, että minähän se mokaan takuulla siinä ja
kaikki vihaa mua ja mä en oo lainkaan niin hyvä kuin nää muut ja
miks mä teen tätä roolia eikä joku toinen. Ihmisen pää on
erikoinen! Näyttämöllä mua ei sitten jännitä enää ollenkaan,
mutta viimeinen tunti ennen näytöstä, viimeinen vuorokausi ennen
ensi-iltaa on ihan paniikkia.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat aina ennen esitystä?
”Oon huomannyt sen, että mulle muodostuu joka esitykseen ikään
kuin automaattisesti tietyt rutiinit. Teen asiat ennen näytöstä
hyvin samalla tavalla, mutta ei mulla mitään sellaista ole, joka
toistuisi näytelmästä toiseen eli mulla olisi vaikkapa
ensi-iltasukat aina. Ei todellakaan. Mulle kehittyy ennen ensi-iltaa
olevien läpimenojen aikana aina joku tietty rutiini valmistautua,
pukea vaatteet tietyssä järjestyksessä, tehdä maski. Sitä vaan
tulee automaatio enkä mä tee sitä mitenkään tietoisesti. Tän
tajusin kerran Billy Elliotin yhteydessä, kun tulin autolla tänne
esitykseen ja missään ei ollut parkkipaikkaa. Ajelin pitkin ja
poikin, ja lopulta tulin juosten paikalle enkä ehtinyt tekemään
soundcheckiä enkä muitakaan juttuja, joita olin aina siihen
mennessä tehnyt. Esitys meni kuitenkin ihan hyvin siitä huolimatta
ja huomasin, että tietyistä kuvioista oli tullut mulle rutiinia.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Mä aina unohdan nämä… Yks tulee
mieleeni. Näyteltiin The Producersia ja Anna-Maija Tuokko näytteli
Ullaa, kaunotarta johon sekä Esko Roineen että minun roolihenkilöni
rakastuvat. Anna-Maija on esittänyt meille sellaisen
audition-tyylisen ohjelmanumeron töitä hakiessaan ja oli vietävän
seksikäs. Eskon repliikin sisältö oli suurinpiirtein se, että
pitäisi nähdä vielä vähän enemmän ja mielellään vähän
vähemmissä vaatteissa. Mun kuului parkaista siihen ”Ei!” ja
keskeyttää tilanne, mutta tulikin freudilainen lipsahdus ja
huusinkin ”Joo!” Tajusin vasta kun olin sen jo sanonut ja Esko
katsoi mua ilmeellä, jonka vain E. Roine osaa… Tajusin sanoneeni
aivan päinvastaista. Taisi olla ainut kerta kun oon kääntynyt
sitten selin yleisöön, koska mua alkoi naurattaa. Käännyin selin
ja teeskentelin itkeväni. Esko sen jotenkin klaarasi sitten eteen
päin. Noita sähläyksiähän tapahtuu jatkuvasti, mutta mä aina
unohdan ne armollisesti.”
Kerro joku oikein
hyvä muisto. ”Olin viimeistä vuotta teatterikoulussa ja
joulukuussa hiljalleen alkoi hahmottua, että keväällä
valmistuisin ja jostain pitäisi saada töitä. Varasin audienssin
Asko Sarkolan luokse ja päätin, että aloitan työnhakuni sieltä.
Menin Sarkolan toimistoon, mulle oli kai varattu vartti aikaa ja mua
jännitti todella paljon, että miten saan asiani esitettyä ja
nauraako se mut ulos. Ensin puhuttiin kolme minuuttia niitä näitä,
kunnes kysyin suoraan että olisko mulle töitä. Tunsin Askon
jotenkuten, koska olin kouluaikoinani ollut harjoittelemassa
Kaupunginteatterissa. Asko nojasi taaksepäin, hieroi etusormella
leukaansa ja mä aattelin, että tää oli nyt tässä sitten. ”Kyllä
sulle töitä on. Oltiin tässä jo mietitty, että sinuun pitäisi
ottaa yhteyttä ja tarjota sopimusta.” Siitä lähtien oon ollut
sitten Kaupunginteatterissa. Toinen hyvä muisto liittyy
teatterikouluaikoihin myös. Olin aika hukassa itseni ja tekemiseni
kanssa TeaKin ykkösellä, jälkikäteen ajatellen kaikki oli varmaan
aika ahdistuneita. Mä mietin tosissani koulun lopettamista kesken ja
lähden joulukuussa maitojunalla kotiin, ettei tää ollut mun
juttuni sittenkään. Olin just muuttanut Helsinkiin ja pieneltä
paikkakunnalta, ja olin aika pihalla. Siihen aikaan oli niin, että
ykkös-ja kakkoskursseista vastasi yksi proffa ja kolmos-ja
neloskursseista toinen, joka oli Allu Leppäkoski. Hän jotenkin näki
sen, että mä en voi hyvin. Hän tuli kertomaan, että seuraavana
keväänä neloskurssi tekisi Sibelius Akatemian kanssa
Lapualaisoopperan ja ehdotti mulle, että voisin käydä laulamassa
kapellimestarille koelaulun. Sinne tarvittaisi laulutaitoisia
kundeja. Mä menin kapellimestarin luo ja lauloin sen ainoan laulun,
jonka tiesin eli Kosolan tulolaulun. Meni muutama viikko ja tuli
viesti, että mä näyttelisin Vihtori Kosolaa Lapualaisoopperassa
Veeti Kallion kanssa puoliksi. Tuo palautti uskoni itseeni ja sen,
että tän takia mä oon kouluun tullut ja tätä mä haluan tehdä.
Tuosta jäi kyllä hyvä muisto ja arvostan Allua siinä, että hän
tavallaan tuuppasi mua oikeaan suuntaan, vaikken ollut hänen
vastuuoppilaitaan. Jos sitä ei olisi tapahtunut, mä en varmaankaan
olisi nyt tässä ammatissa”, Antti toteaa.
Tulevia roolejasi?
”Mä jään vuoden alusta virkavapaalle kolmeksi kuukaudeksi, eikä
mulla ole mitään hajua mitä teen palattuani. Myrskyluodon Maijahan
tulee ensi-iltaan kun syksyllä 2017 palaamme päätalolle ja oletan,
että talon kaikki laulutaitoiset ovat siinä mukana.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla ja miksi? ”En
osaa sanoa mitään yhtä tiettyä hahmoa, mutta muhun putoaa
Fingerporin huumori ihan täysillä. Jos mun pitäisi elää jossain
sarjakuvatodellisuudessa, niin haluaisin mielelläni elää
Fingerporissa. ”Tulit juuri mieleeni.” Oon itse sikahuono
sanaseppoilija enkä ikinä itse keksi vastaavia, mutta mä nautin
niistä suuresti. Olisin varmaankin joku sivuhenkilö siellä
Rivo-Riitan kuppilassa, ja olisin aina hiljaa ja nauraisin vaan.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi sinun supervoimasi? ”Se
olisi sellainen tyyppi, jonka ei tarvitsisi nukkua koskaan! Hahmo
olisi ruotsinkielinen nimeltään, Den Tröttaste. Tyyppi, joka olisi
aina väsynyt muttei koskaan nuku.”
Jos ihminen menisi
syksyisin aina talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit
omaan talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta, että
heräätkin kesken kaiken? ”Mä ottaisin kaikki ne lukemattomat
tv-ohjelmat, jotka olen tallentanut ja joita en ole ehtinyt
katsomaan. Lisäksi ottaisin random-valikoiman kirjoja, mä tykkään
lukemisesta mutta ehdin lukea aivan liian vähän. Sit ottaisin 5-6
suosikkileffaani dvd:llä, todennäköisesti katsoisin niitä leffoja
yhä uudelleen ja uudelleen, ja kirjat jäisi lukematta. Tai sitten
kävisi niin, että mulla olisi mukana matkalaukullinen kirjoja,
joista olisi muutama ikisuosikkini mukana kuten Taru Sormusten
Herrasta tai Linnan Pohjantähti. Lukisin niitä suosikkejani vaan ja
muut jäisi avaamatta. Oon tässä suhteessa kyllä vähän
kaavoihini kangistunut. Eväänä mulla olisi klassinen naudan
sisäfilepihvi - melkein raakana, pinnasta ruskea ja vähän suolaa
ja pippuria. Itse kokkailisin, tykkään muutenkin laittaa ruokaa.
Juomana olisi soodavettä. Mä juon tolkuttomia määriä kuplavettä
päivittäin, Soda Streamilla itse teen.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit ja mitä sinne ottaisit
mukaan? ”Aloittaisin varmaankin rakentamaan suurta ja hienoa majaa
todella korkealle, ja jossain vaiheessa toteaisin, että nyt mulla ei
rahkeet ja paukut riitä. Tyytyisin sitten siihen, että yksi seinä
puuttuu ja kattokin on vain puoliksi. Siitä tulisi sellainen
laavutyyppinen ratkaisu. Suurellisin suunnitelmin sen aloittaisin ja
viimeisen päälle olisi kuitenkin listoitukset ja materiaalit
suunnitelmineen, eri asia sitten olisiko ne paikoillaan. Hienot
ikkunanpuitteet. Mä tykkään tehdä käsilläni ja remontoin
mielelläni. Viime viikolla tein itse pihamuurin, suunnittelin itse
ja nyt jännitetään, että pysyykö se pystyssä. Sinne majaan mä
jokatapauksessa roudaisin hyvän patjan ja grillin, ja perheeni.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? Historian kulkua et kuitenkaan saisi
muuttaa. ”Mä menisin Antiikin Roomaan. Olin yhdessä vaiheessa
tosi kiinnostunut historiasta, luin paljon Suomen sotahistoriasta ja
lisäksi Antiikin historiasta, oon käynyt Roomassa usein ja
kiertänyt Antiikin Rooman raunioita. En voi olla ihailematta sitä,
että ne rakennelmat on niin massiivisia ja ovat edelleenkin
olemassa. Voi olla, että se olisi pettymyskin, eihän sitä koskaan
tiedä. Joku siinä kiihottaa mun mielikuvitustani. Jos taas saisi
palata johonkin tiettyyn tapahtumaan, menisin katsomaan Mäntsälän
kapinaa ja aikaa ennen niitä tapahtumia. Se vaihe Suomen historiassa
kiinnosti mua yhdessä vaiheessa ja varsinkin nykypäivän valossa
kiinnostaa mua tosi paljon edelleenkin. Kuinka lähellä yhtäkkiä
ollaan niitä samanlaisia tuulia, mitä 30-luvulla täällä
koettiin!”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen hakemaan lapseni hoidosta, leikin hänen
kanssaan hetken ja laitan sitten nukkumaan.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Pusu
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Viha
- Mikä sytyttää
sinut? - Ihminen
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Riita
-
Suosikkikirosanasi? - Vitun kidukset
- Mitä ääntä
rakastat? - Naurua
- Mitä ääntä
inhoat? - Lapsen kitinä
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Ohjaaja
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Poliisi
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Tervetuloa, johan sinua on odotettu pitkään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).