Pekka V. Louhimon
tapasin Tampereen Hemingway´s -baarissa maaliskuun lopussa 2017.
Vuonna 1987
syntynyt Pekka on horoskoopiltaan kauris. ”Oon syntynyt Oulussa,
alle kouluikäisenä tuli muutettua muualle. Isäni työn perässä
on asuttu ympäri Suomea esimerkiksi Raumalla ja Alahärmässä,
jossa aloitin ala-asteen. Sitten muutettiin Tampereelle Härmälään,
kävin siellä ekan luokan loppuun ja tokan luokan. Nekalaan menin
musiikkiluokalle, ja yläasteen kävin Klasussa eli Tampereen
klassillisessa lukiossa. Siellä oli latinaluokka, josta vaihdoin
kylläkin pois… ei oikein latina taittunut! Sain kuitenkin jäädä
onneksi samaan kouluun. Lukion kävin TYKissä, jonka jälkeen muutin
neljäksi vuodeksi Jyväskylään. Aluksi menin sinne bänditoiminnan
perässä, ja bändikaverit houkuttelivat mut opiskelemaan
konservatorioon. Sitä ennen tein kaikenlaisia hanttihommia ja olin
mm. autopesulassa töissä ja koulunkäyntiavustajana. Kaikenlaista
elämänkokemusta tuli hankittua. Koulunkäyntiavustajana oli kyllä
kiintoisaa, mutta keikkahommat meni päällekkäin töiden kanssa.
Jos joskus kyllästyn näihin taidehommiin, mitä kyllä epäilen
suuresti, voisin ryhtyä vaikkapa opettajaksi.”
No nythän sinä
innostut vastaamaan kerralla kaikkiin kysymyksiin… Mitä harrastat?
”Omaksi ilokseni ja huvikseni luen välillä, tykkään esimerkiksi
scifi-kirjailija Arthur C. Clarkesta. Netflixiä katselen, vähän
hävettää tunnustaa mutta tällä hetkellä oon katsellut
Peikkojahti-nimistä lastenohjelmaa! Guillermo del Toron takia sitä
aloin seurata, muutenkin pidän hänen leffojensa visuaalisesta
puolesta. Se tyyli kiehtoo mua. Pianoa soittelen… Vaikka mä sillä
sävellänkin, en silti kutsuisi itseäni pianistiksi. Säestäjäksi
mieluummin, siltä pohjalta mä kappaleita sävellänkin, eli
kehittelen sointuja ja laulan melodiota, ja tavallaan sitä kautta
rakennan päällekkäisiä raitoja.”
Kerrohan heti tähän
väliin jonkinlainen tiivistelmä musiikkipuolestasi. ”Vuonna 2005
mä tutustuin lukiossa soittajaporukkaan. Pojat perustivat
heavybändin nimeltään Piecemaker, ja olin heidän auditionissaan
aikoinaan ja vakuutin heidät laulajana. Siitä se lähti, ja
yhteistyömme on osan kanssa jatkunut sieltä asti. Jossain vaiheessa
kiinnosti laulaa ihan työkseen, aiemmin oli laulettu vähän
harrastusmielessä ja kaljapalkalla vedetty omia biisejä. Perustin
yhden tutun kanssa coverbändin nimeltä Rock-It-Launcer ja sen myötä
valaistui, että lauluhommia voi tehdä ihan työkseenkin. Keikkaa
tuli tehtyä sen kanssa monta vuotta. Tällä hetkellä mä teen omaa
musaa bändeissä Genre ja Electric Beat Orgy. Musiikki oli alunperin
mulle tavallaan sivupolku. Vuonna 2006 mä hain TeaKiin ekan kerran,
olin jotenkin ylpeä nirppanokkainen nuorimies silloin ja kauhean
loukkaantunut siitä, etten päässyt sisään heti ekalla
yrittämällä! Mä luovutin, ja sitä mä kadun edelleen.
Jälkeenpäin ajateltuna TeaKin pääsykokeissa tapahtunut iso
pettymys palautti mut terveesti takaisin maan pinnalle. No, nyt mä
oon monta kokemusta rikkaampi musiikin kautta. Mä en ollut koskaan
harrastanut mitään joukkueurheilua tai vastaavaa, olin aina
hengaillut vain yhden kaverin kanssa. Vasta bänditoiminnassa tajusin
ensimmäistä kertaa sen, mikä voima on kaveriporukassa."
”Neljä vuotta
sitten kävelin Työväenteatterin ohi, olin menossa pitämään
laulutuntia. Mulla jotenkin kouraisi vatsasta. Olin jo ehtinyt
hautaamaan ajatuksen tehdä teatteria. Silloin tuli sellainen olo,
että mun pitäisi katsoa myös teatterikortti elämässäni, edes
mihin se voisi viedä. Päätin silloin, että nyt teen asialle
jotain ja hain Suomen Teatteriopistoon musiikkiteatterilinjalle.
Ajattelin, että mun olisi helpompi päästä sille linjalle, koska
oli laulamisesta kokemusta. Pääsin sisään, se oli ns.
pilottiryhmä eli ensimmäinen musateatteriin keskittyvä ryhmä
Teatteriopistossa. Se oli hieno vuosi. Muistan aina sen ihan
ensimmäisen ringin, jossa istuttiin tutustumisvaiheessa. Aloin
itkeä, koska tunsin olevani henkisessä kodissani ja sillä hetkellä
se konkretisoitui. Tuli valtava helpotus: tää on mun paikkani.
Aiemmin tunsin olevani jollain tavalla jumissa elämässäni, ja se
ei tuntunut hyvältä. Samalla kurssilla oli mahtavia tyyppejä,
joilla oli samankaltaista innostusta kuin itselläni. Tehtiin yhdessä
myöhemmin se ”Jonkun on oltava Pan”-esitys, jota sinäkin olit
katsomassa. Aikanaan syy miksi menin Jyväskylään konservatorioon
ei ollut se, että halusin kehittää itseäni vain laulajana, vaan
halusin kehittää koko muusikkouttani. Halusin tehdä itse biisejä
ja säveltää, saada musiikista enemmän irti. Teatteripallo alkoi
pyörimään jo siellä, lopputyönäni nimittäin kirjoitin ja
sävelsin musikaalin.
Projektina se oli liian iso sille talolle, joten tehtiin vain
kymmenen biisin konsertti. Sitä musikaalia ei ole vielä esitetty
missään enkä tiedä esitetäänkö, ehkä se odottaa vain oikeaa
tilaisuutta.”
(c) Róbert Frankó |
Sulla on varsin
kattavia nämä vastaukset kyllä. Olet nyt vastannut muutamaan
tulevaankin kysymykseen. Palataas hiukan takaisinpäin… Olitko
kouluaikoina missään teatteritouhuissa mukana, ala-tai yläasteella?
”Oon ollut mukana ja myös kirjoittanut näytelmiä, joissa oon
itse tietysti ollut pääosassa, heheh. "Käsikirjoitus, ohjaus
ja päärooli": isäni kuittaili aina. Konservatorion lopputyötä
tehdessä huomasin, että on raskasta vastata kaikesta, kun sävelsin,
sovitin ja harjoitutin kaikki biisit ja tuotin vielä
videoprojisoinnitkin konserttiin. Pariin kuukauteen ei tullut juuri
nukuttua. Tajusin silloin, että kaikkea ei todellakaan tarvitse
tehdä yksin ja voi luottaa muihin ihmisiin. Tulisi vähemmän
stressiä. Jonkun on oltava Pan-juttu tehtiinkin sitten porukalla.”
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun vahvuutesi ammatillisessa mielessä? ”Laulu on
mun vahvuuteni teatterissa ja esiintymisessä yleensä. Mulla on
siitä eniten kokemusta, se tietysti kehittyy mitä on kehittänyt
eniten. Näyttelijäntyössä vahvuuteni on se, että mulla ei ole
vaikeuksia käyttää mielikuvitustani. Mulla on koko ajan ajatus
siitä, millainen hahmon tulisi olla, jotta se eläisi. Jos
näyttelijä on lavalla epämukavuusalueellaan jossain tilanteessa
eikä ole vapauttanut tietynlaista lukkoa, yleisö ei usko hetkeäkään
mitä siellä teet. Mä oon tosi tarkkana siitä, feikkaanko. Oon
sillä tavalla itsekriittinen, ja näen sen vahvuutena. Koko esitys
ja yleisö ansaitsee sen, että lavalla ei feikata. Jotkut
näyttelijäthän on sellaisia, että ”ei mun tarvitse oikeasti
tuntea sitä tunnetta, kunhan yleisölle välittyy jotain”. Mä en
oo sellaista salaisuutta vielä löytänyt, että pystyisin samaan
aikaan kertomaan rakkaudentunnustusta ja samalla kuitenkin
ajattelisin vaikkapa kauppalistaa. Oon ehkä sen verran
yksinkertainen, etten moiseen pysty enkä edes halua. Mun mielestä
se olisi epäkunnioittavaa teatterintekemisen tilannetta kohtaan. Mä
tykkään leikkiä tosissani!”
Mikä olisi
sellainen taito, minkä haluaisit oppia tai mistä haluaisit
lisäoppia? ”Haluaisin osata tanssia paljon paremmin. Olin pari
viikkoa sitten yksissä aukkareissa, joissa lauluvaiheesta selvisin
hyvin ja tanssivaiheesta selvisin siinä mielessä hienosti, etten
ollut niin totaalisen pihalla kuin pari-kolme vuotta sitten. Oon
käynyt tässä välissä tanssitunneillakin. Toivoisin osaavani
tanssia ainakin niin hyvin, ettei se olisi aukkareissa mun
kompastuskiveni…”
Mikä on ollut
toistaiseksi isoin haaste, joka on teatterissa tullut eteesi?
”Kaikissa projekteissani on ollut aina jotain, mikä ei ole mennyt
kuin vettä vaan, ja se on mielestäni hyvä juttu. Valkeakosken
Kaupunginteatterin ”Kuka pelkää Virginia Woolfia?” on ollut
mulle kaikista haastavin juttu, koska siinä en voinut yhtään
tukeutua musiikilliseen osaamiseeni. Se oli mulle puhdas
näyttelijäntyön kurssi ja testi siitä, missä mun rajani menee
sen suhteen, mitä osaan ja missä mun lukkoni on. Siinä mulle
jotenkin konkretisoitui se, että näytteleminen ei tapahdu
pelkästään repliikeissä. Joku viisas on sanonut, että ”repliikit
ovat vain jäävuoren huippu siitä ajatuksesta, joka siellä kaiken
alla on”. Läsnäolo konkretisoitui siinä näytelmässä.”
Tähän väliin
onkin paperissa sopiva kysymys… Miksi teatteri? Miksei vaikkapa
kuvataide? ”Mä olin jo lapsena sellainen, että kehittelin
kaikenlaisia maailmoja ja vedin muita mukaan leikkeihini, joissa oli
mukana fantasiaa ja seikkailuja ympäri metsiä. Jos ei ollut
leikkikavereita, mä leikin sitten yksin ja hahmot heräsivät eloon
mielikuvituksessani. Musta se oli parasta elämässä. Sitten alkoi
koulu, ja alkoi tulla kaikenlaisia rajoitteita tyyliin ”et voi
tehdä noin ja sun pitää tehdä näin”. Mä yritin vielä
seiskaluokkalaisenakin leikkiä leluilla, koska yritin pitkittää
lapsuuttani! Jossain vaiheessa se touhu sitten väistämättä
loppui, ja jotenkin olin kauhean pettynyt. Teatteri on todella hieno
tapa jatkaa lapsuuttaan ja leikkimistä. Minusta on tärkeää löytää
joku väylä takaisin lapsuuteen ja aikaan, jolloin ei ollut huolia.
Kaikille soisin sen ilon.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet elämäsi varrella saanut ja mistä/keneltä
se on tullut? ”Mulla on sellainen punainen vihko, johon oon
poiminut ja kirjoittanut kaikenlaista Teatteriopiston alusta asti.
Siellä on vaikka mitä! Näyttelijäntyöhön liittyen paras oppi on
ollut se, että ”opettele tekemään jostain asiasta itsellesi
tärkeä”, mistä tahansa asiasta. Draama syntyy siitä, kun
ihmisellä on jokin tärkeä tavoite ja eteen tulee esteitä sen
saavuttamiseksi. Opettele vimmaantumaan. Tämän on sanonut
näyttelijäntyönopettajani Jevgeni Haukka. Toinen tärkeä oppi on
”sä olet terve ja elossa, ole siitä kiitollinen!” Jyrki
Nousiainen on sanonut tämän. Tuo laittaa asiat oikeaan
perspektiiviin.”
Onko sinulla omia
”esikuvia”, eli kenen uraa arvostat kovasti tai olet seuraillut
muuten pitempään? ”Näyttelijäntyöllisesti mulla ei varsinaisia
esikuvia ole, ei ainakaan sillä tavalla että ”minäkin haluan
olla yhtä hyvä kuin tuo”. Yritän olla mahdollisimman hyvä
versio itsestäni! Työviksessä olin muutama vuosi sitten katsomassa
”Ihmisellinen mies”-nimistä näytelmää ja Tuire Salenius teki
siinä muhun äärettömän suuren vaikutuksen. Se roolisuoritus jäi
totisesti mieleeni. Toinen todella vaikuttava kokemus oli Tampereen
Komediateatterin ”Pukija”-näytelmässä Ola Tuomisen roolityö.
Ola ohjasi yhden opinnäytetyön näyttelijäntyön jatkolinjalla, ja
hänen kanssaan tuli juteltua enemmänkin. Häntä kyllä ihailen.”
Jos saisit oikein
fantasioida asialla, kuka olisi unelmiesi vasta/kanssanäyttelijä?
”Jos mä joskus olisin niin taitava näyttelijä, että pystyisin
vaikkapa Benedict Cumberbatchille antamaan takaisin jotain, niin
olishan se hienoa. Hänellä on niin intensiivinen ote kaikkeen mitä
hän tekee.”
Entä kenen kanssa
haluaisit esittää dueton ja mahdollisesti minkä kappaleen?
”Vaatimaton unelma olisi Michael Jackson ja kappale olisi ”The
Girl is Mine”, jonka hän duetoi aikoinaan Paul McCartneyn kanssa.
Christina Aguileran kanssa voisin laulaa ”You´re
Beautiful”-kappaleen myös.”
Miten sinä
määrittelisit sanonnan ”teatterin taika”, vai voiko sitä edes
määritellä? ”Kun mä istuin yleisön joukossa ”Pukijassa”,
siinä oli teatterin taikaa parhaimmillaan. Mä unohdin istuvani
katsomossa, unohdin oman arkeni ja kaikki muut asiat. Mun oma elämäni
ja tunteet kytkeytyi yhteen katsoessani sitä näytelmää.
Pointtihan on se, että yleisö saa jotain. Kulttuuria ei pitäisi
tehdä siksi, että voi patsastella ja olla olevinaan jotain, vaan
siksi, että se syventää meidän henkistä elämäämme. Se voi
parhaimmillaan antaa meille näkökulman, jota ei ole tullut edes
ajatelleeksi. Teatterissa koetaan hetkiä ja asioita yhdessä, siksi
se on niin poikkeuksellinen taidemuoto. Teatterin taika on kokemuksen
taikaa.”
Teatterikärpänen lähdössä lentoon ja Pekka |
Mitkä asiat
inspiroivat sinua, esimerkiksi biisienteossakin? ”Jokin tarina tai
asiayhteys inspiroi mua tekemään paremmin musaa ja säveltämään,
sen takia varmaankin musiikintekijänä oon suuntautunut nyt
teatterimusiikkiin. Mä en saa syntymään oikein mitään
”tyhjästä”. Tietynlainen aihe pistää heti raamit, jonka
sisällä sitten leikitään. Tarina, aihe ja rajoite inspiroi mua –
pitäisi kirjoittaa kappale esimerkiksi A-kirjaimesta, ja heti lähtee
mielikuvitus laukkaamaan. Muussa elämässä mä saan eniten ihmisten
kohtaamisesta ja juttelemisesta, kanssakäymisestä.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Nuorempana harrastin Messukylän
Työväennäyttämöllä ja Nokian Työväen Teatterissa.
Viimeaikoina olen ollut töissä näyttelijänä Tampereen
Komediateatterissa ja Valkeakosken Kaupunginteatterissa. Lisäksi
olin TYK Alumniteatterin (nyk.Alumniteatteri) RENT-musikaalissa ja
sitten meillä oli se Teatteri Lahjattomat, jonka kanssa syntyi
Jonkun on oltava Pan.”
Mainitse joku
itsellesi tärkeä roolityö tai proggis. ”Nick näytelmästä
”Kuka pelkää Virginia Woolfia?” on ollut näyttelijäntyöllisesti
kaikkein haastavin ja sitä kautta tyydyttävinkin roolityöni.”
Podetko
ramppikuumetta tai esiintymisjännitystä? ”En kammoa esiintymistä
ollenkaan. Kehoitan itseäni kuitenkin aina skarppaamaan, sillä
kaikkina päivinähän ei olla innosta hihkuen siellä, mutta kun paikalle on
tullut yleisöä meitä varten, on skarpattava. Pieni paine on joka
kerta siitä, että haluaa onnistua. Mulla katoaa hommasta into
kokonaan, jos tulisi sellainen tunne, että teen kaiken
autopilotilla.”
Onko sinulla jotain
omia rutiineja tai rituaaleja, joita toistat ennen esitystä? ”Ei
ole. Mä kuulostelen, mitä mä kulloinkin tulen tarvitsemaan ja
välillä pitää punnertaa tai juosta taloa ympäri, välillä
riittää se, että laitan roolivaatteet päälleni. Se vaihtelee
fiiliksen mukaan.”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Mulle kävi aika paha kommellus
Musiikkiteatteri Palatsissa yhdessä jutussa, jossa olin muutaman
kerran mukana. Roolihahmoni oli murhaaja ja mun oli aika mennä
lavalle, enkä löydä pyssyä mistään! Se vaan oli hävinnyt
jonnekin. 10 sekunnin kuluttua mun pitäisi olla lavalla ampumassa.
Ei voinut mitään, ammuin sitten ns. sormipyssyllä. Kyllä mua
hävetti ja tuli siitä vähän sanomistakin…”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Jonkun on oltava Pan-jutun ensi-illassa oli mahtava tunne
seistä lopuksi lavalla yhdessä. Me tehtiin tää juttu! Sai olla
aidosti ylpeä siitä, mitä olimme yhdessä saaneet aikaan. Panokset
oli todella isot, ja siitä tuli hieno juttu.”
Tulevia juttuja tai
muita töitäsi? ”Syksyllä on tulossa Valkeakosken
Kaupunginteatteriin ”Myllymestarin tytär” ja sävellän siihen
musiikin, Kari Rydman säveltään tunnusmelodian ja minä sitten
muun. Juuri tuli ensi-iltaan ”Pelle”-niminen lyhytelokuva, jossa
näyttelen ja siihenkin oon tehnyt yhden biisin. Teatteri FAQ:n
”Takkutukkakeiju” saa toisen kautensa kesällä ja mä hyppään
myös näyttämölle tällä kertaa, musiikkihan oli minun käsialaani
siinä jo valmiiksi. Kesä-heinäkuussa sitä esitetään ainakin
Tampereella ja Alajärvellä, mahdollisesti Helsingissä.”
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? ”Green
Lantern on siitä hieno hahmo, että sehän pystyy mielikuvituksen
avulla luomaan mitä vaan. Lähdetään siitä...”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi hahmosi nimi ja
supervoimasi? ”Mä olisin Rakkausritari! Se saisi ihmiset näkemään,
että rakkaus on tärkeintä, mitä tahansa tekeekin.”
Rakkausritari kera mainoslauseensa (c) Teatterikärpänen |
Jos voisit viettää
päivän naisena, mitä tekisit? ”Mä ottaisin kaiken irti
seksuaalisesta vallasta, joka naisella on. En mä tiedä! Olisi
hienoa kokea raskaus ja luoda elämää.”
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan viihdykkeeksi siltä varalta, että heräätkin
kesken kaiken? ”Ottaisin varmaankin levysoittimen tai jotain muuta,
millä voisi kuunnella musiikkia. Spotify olisi kiva. Puhelimellahan
voisi tehdä vaikka mitä, lukea e-kirjoja ja katsoa leffoja.
Suklaata pitäisi olla paljon, voisin elää suklaalla. Fazerin
Sininen on parasta. Juotavaksi pitäisi olla maitoa. Kahvia siellä
ei ehkä kannattaisi olla, jos yrittää nukahtaa uudestaan.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit? ”Haluaisin rakentaa
majan Inariin, niin kuin Vesku Loiri. Olisi hienoa asua siellä.
Puinen maja puussa, sellainen kodinomainen. Pianohan siellä pitäisi
olla ainakin, paperia ja kynää kirjoittamista varten ja mukava
nukkumapaikka.”
Jos voisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Haluaisin todistaa sen hetken, mistä
kaikki alkoi. Haluaisin ehkä nähdä myös sen, onko mitään
kuoleman jälkeen. Sitten mä haluaisin olla paikalla Woodstockissa
katsomassa, että oliko siellä oikeasti sellaista hippimeininkiä ja
rakkautta ilmassa, vai kultaako aika muistot.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisi teatteriesitys tai vastaava, millainen se
olisi? ”Se alkaisi sellaisella musikaalinumerolla, jossa lavalla
olisi nainen ja pieni poika, ja nainen kysyisi ”Miksi tuo poika
nauraa niin paljon? Mikä sitä vaivaa?” Oikeasti Alahärmässä
asuessamme naapurin rouva oli kysynyt, miksi hymyilen niin paljon…
Esitys jatkuisi siten, ettei kukaan oikein ymmärtäisi poikaa. ”Kuka
on tuo outo poika?” Ja sitten se päättyisi siihen, että poika
löytää oman paikkansa ja siellä kaikki muutkin ovat vähän
outoja. Lopussa olisi monologi, jossa puhuteltaisiin suoraan
yleisöä.”
Mitä haluaisit
kysyä minulta? ”Miten sinusta oikein tuli Teatterikärpänen?”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Kotiin tästä ajattelin mennä ensin. Jotain ruokaa
pitäisi syödä ja sitten aion työstää vähän aikaa yhtä
Myllymestarin tyttären biisiä.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
- Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
- Mistä sanasta
pidät vähiten? - Viha
- Mikä sytyttää
sinut? - Huulet
- Mikä sammuttaa
intohimosi? - Nyrpistynyt nenä
-
Suosikkikirosanasi? - Perkele
- Mitä ääntä
rakastat? - Pierua (se antaa aina iloa!)
- Mitä ääntä
inhoat? - Nalkutusta
- Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Varjoliitämistä (onks se
ammatti?)
- Missä ammatissa
et haluaisi olla? - Poliisi
- Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? Kiitos!
Pekan nettisivut
löytyvät tästä linkistä, mukana myös musiikkinäytteitä ja kattava cv.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).