Hiski Grönstrandin tapasin lokakuun
puolivälissä 2013 Lahden Cumuluksen Huviretki-ravintolassa, West
Side Story-esityksen jälkeen. Tapaaminen alkoi varsin erikoisesti,
sillä ensinnäkin tilasimme valkosipulietanoita ja toisekseen,
lähistöllä olevassa pöydässä isohko seurue lauloi antaumuksella
”Mistä tunnet sä ystävän, onko oikea sulle hän” ja me
yhdyimme omassa pöydässämme lauluun mukaan. Kymmenkunta minuuttia
meni lähes hysteerisissä merkeissä, kunnes rauhotuimme ja pääsimme
aloittamaan varsinaisen haastattelun...
Vuonna 1984 syntynyt Hiski on
horoskoopiltaan kaksonen. ”Joutsan metistä mä olen kotoisin,
Keski-Suomesta. Äidilläni on siellä islanninhevostalli,
Saaga-talli. Nyt elokuusta lähtien on asuttu Lahdessa. Tampereella
olen asunut myös, ennen Nätyä kävin Suomen Teatteriopiston vuoden
kurssin. Kuusi vuotta vierähti Tampereella, jonka jälkeen muutimme
Jyväskylään ja sieltä tänne.”
Mitä harrastat? ”Soitan kitaraa
aika paljon, teen myös biisejä. Kitaran lisäksi osaan soittaa
bassoa ja rumpuja vähän. Salilla tulee käytyä nykyään. Se
innostus lähti Jyväskylästä, näyttelijä Hannu Lintukosken
kanssa bodattiin esitysten aikana lavan sivussa kulissipainoilla,
punnerrettiin ja kahvakuulailtiin. Lintukoski toimi siellä mun
personal trainerina. Jotenkin siitä touhusta innostu.”
Mitä sanoisit ammatillisessa mielessä
erityistaidoiksesi/vahvuudeksesi? ”Ei mulla oo oikein mitään
sellaista, mä teen kaikkea vähän. Vähän laulan, vähän soitan,
vähän tanssin. Ei mulla ole yhtä tiettyä erityistaitoa, et
osaisin vaikkapa jonglöörata. Osaanhan mä vähän ratsastaa, tai
ainakin pysyn kutakuinkin hevosen selässä! Ja sitä taitoahan
tarvii näissä teatterihommissa ihan jatkuvalla syötöllä. Aina
mun allani on korskea ori, hahhah! En osaa ratkaista rooleja millään
muulla tavalla, antakaa mulle nyt se hevonen!” Hiski nauraa.
Minkä taidon haluaisit osata? ”Kyllä
mä haluaisin osata laulaa paremmin. En ole vaan ottanut asiakseni
opetella sitä kunnolla, että menis laulutunneille ja opettelisi
tekniikkaa yms. Se on jotenkin mennyt mulla aina fiilispohjalta.
Kyllä mä sen vielä joskus opettelen, jotenkin se on vaan jäänyt.
”
Löytyykö suvustasi muita tällä
alalla olevia? ”Ei ole kyllä muita. Luovaa porukkaa löytyy kyllä,
kuten valokuvaajia, piirtäjiä ja pöytälaatikkorunoilijoita.”
Milloin olet kiinnostunut
teatterista/näyttelemisestä? ”Mä pystyn määrittelemään tämän
aika tarkastikin jopa. Mä suoritin jotain lukion äidinkielen
rästikurssia siten, että kävin katsomassa esityksiä Jyväskylässä
ja kirjoitin niistä sitten jotain. Väkisin siis, koska mut
pakotettiin sinne. Siellä pyöri Kaisa Korhosen ohjaama ”Täällä
Pohjantähden alla”, nelituntinen spektaakkeli. Se esitys kolahti
muhun ihan täysillä! Se oli kokonaisvaltaisen elämys, jota en
unohda ikinä. Tuntui, etten ollut enää sama ihminen kun esitys
päättyi. Silloin mulle tuli ensimmäisen kerran ajatus, että nyt
mä oon löytänyt jotain sellaista, joka mua oikesti koskettaa”,
muistelee Hiski.
”Lapsena koulussa mä olin aivan
täysi pelle, kaikki yläasteet ja lukiot vielä. Olin jatkuvasti
ongelmissa ja ulkona luokasta, tein kaikenlaisia älyttömiä
tempauksia. Mulla oli pari kaveria, jotka keksi niitä ja mä sitten
toteutin. Eli tavallaan ihan samaa hommaa, mitä mä nyt teen
ammatikseni!” Hiski toteaa nauraen ja samalla etanapannut saapuvat
pöytään.
Hiski ja etanat :) / (c) Teatterikärpänen |
Oliko kouluaikoina mitään
näytelmäkerhoja tai vastaavia? ”Joutsassa ei muistaakseni ollut
paljoa mitään nuorisoteatteritoimintaa tai semmoista, taisi olla
kesäteatteri mutta se oli enemmänkin aikuisille. En tosin olis
teini-ikäisenä mihinkään semmoseen suostunut menemäänkään,
vaikka olis ollutkin. En ole siis koskaan harrastanut näyttelemistä,
olen vain opiskellut sitä ja tehnyt ammatikseni.”
Eli mitä alan opintoja olet käynyt?
”Olin siellä Suomen Teatteriopistossa Komediateatterilla ensin sen
vuoden, ja kaikkihan haki sieltä sitten Nätyyn ja TeaKiin ja
ajattelin, että kai minunkin sitten pitää hakea. Pääsin sitten
suureksi yllätyksekseni heti ensiyrittämällä Nätyyn. Vuosi oli
2006. Valmistuin sitten vuonna 2011.”
Mikä oli lopputyösi aiheena? ”Se
oli näyttelijän suhde yleisöön, et miten yleisöä voi käyttää
mukana esityksissä ja hyötyä sen olemassaolosta. Pohdin sitä
suhdetta monestakin eri näkökulmasta.”
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Siltojen alla varmaan...En kyllä
osaa yhtään sanoa. Kaikki ajatukset ja suunnitelmat oli kylla aika
sekaisin silloin kun se teatterikärpänen puraisi siellä Jyväskylän
Pohjantähdessä, kun se valaistuminen tavallaan tuli. Ennen sitä en
kyllä yhtään tiennyt, että mitä haluaisin elämältäni, tai
mikä edes kiinnostaisi. On siis vaikea vastata tähän.”
Miksi olet näyttelijä? ”Siinä se
nyt tuli sitten! Kyllä mä vaan rakastan tätä työtä. Rakastan
näyttelijän työtä ja teatteria työpaikkana. Siihen vaan
kertakaikkiaan jää koukkuun. Rakastan sitä kontaktia ihmisten
välillä, sitä energiaa kun mennään lavalle. Se on niin hieno
hetki, kun yleisövalo sammuu ja ei ole vielä oikein mitään. Se
kestää vain hetken ja sitten vaikkapa joku spotti syttyy ja
näyttelijä tulee lavalle. Siinä tilassa ei ole tavallaan vielä
yhtään mitään, siinä vallitsee vain sellainen ihmeellinen
tunnelma ja lataus. Vähän sama juttu, kun rokkibändi tulee lavalle
ja yhtäkään sointua ei ole vielä soitettu, mutta se energia joka
siellä virtaa on ihan uskomaton. Ja sit eka biisi lähtee käyntiin
ja kaikki ikään kuin räjähtää! Koko tila täyttyy. Olipa muuten
omituinen vastaus...” Hiski toteaa lopuksi ja kehuu samalla
etanoiden herkullisuutta.
Miten ajatuksesi itse näyttelijän
työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella? ”Koska pääsin
Nätyyn aikalailla pystymetsästä, niin mulla oli silloin vain
jotain hataria käsityksiä näyttelemisestä ja näyttelijyydestä.
Tarkkaan en tiennyt että mihin oikeastaan olen ryhtymässä. Oli
vain jotain mielikuvia ja ennakkoluuloja. Mä olin ennen tosi paljon
kyynisempi. Kaikkea kohtaan. Jälkeenpäin ajatellen oon tajunnu,
että päästyäni kouluun mua itseasiassa pelotti se, että haluanko
mä oikeasti tälle alalle tai osaanko mä edes toimia tässä
ammatissa, koska en ollut aiemmin kokeillut koko lajia. Näty
kuitenkin hälvensi sitä kyynisyyttä ja pelkoa, ja tajusin että mä
haluan tehdä just tätä.”
Onko sinulla mahdollisia esikuvia?
”Näyttelijöistä en oikein halua sanoa, osa niistä kun on mun
ystäviänikin ja joku unohtuisi kuitenkin mainita. Mutta ihmisenä
ja taiteilijana mä arvostan suunnattomasti Bruce Springsteeniä.
Freddie Mercury on sitten toinen.”
Missä eri teattereissa olet
näytellyt? ”Kotkan Kaupunginteatterissa, Jyväskylän
Kaupunginteatterissa, Tampereen Komediateatterissa, Pyynikin
Kesäteatterissa ja Lahden Kaupunginteatterissa.”
Mainitse muutama itsellesi tärkeä
roolityö. ”Jotenkin on vaikea näin jälkeenpäin arvioida. Kyllä
siihen vaikuttaa niin paljon paitsi se oma onnistuminen, niin myös
se, että millaista sitä on ollut tehdä. Nätyllä oli yks juttu –
se oli River-tanssiteos. Siinä oli teemana kuolema, laulettiin
virsiä moniäänisesti ja tanssittiin. Sen esityksen henki on
jotenkin jäänyt mieleeni ihan erityisellä tavalla. Luovemmassa
ilmapiirissä en ole koskaan ollut. Oli äärimmäinen luottamus
toisiimme ja meidän yhteiseen esitykseen.”, muistelee Hiski.
Kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä,
jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Ian McKellen tuli ekana nyt
mieleen, olisi huikeaa olla hänen kanssaan etenkin teatterin
lavalla.”
Mikä on parasta teatterissa? ”Mä
vastaan taas sen energian. Energian, joka on siinä talossa,
työryhmässä, yleisössä. Lavalla, kulisseissa, katsomossa. En mä
oikein tiedä mistä muualta sitä oikein lähtisi hakemaan. Sitä
tunnelmaa, joka teatterissa on esityksen aikana, ei ole missään
muualla. ”
Tätä on tässä jo sivuttukin, mutta
miten sinä määrittelet sanaparin ”teatterin taika”? ” Se
vois ilmentyä vaikkapa siinä, kun jostakin näytelmästä on
viimeinen esitys. Sitä esitystä ei tulla enää koskaan esittämään
sillä porukalla siinä paikassa, sellaisena. Joko sen näit, tai et
nähnyt. Uutta mahdollisuutta ei tule. Jollain tavalla se aina
herkistää.”
Mitkä asiat inspiroivat sinua?
”Musiikki inspiroi todella paljon. Hyvät tekstit. Ja ihmiset
yleensäkin.”
Podetko ramppikuumetta tai
esiintymisjännitystä? ”En mä hirveän pahasti. Totta kai mä
sitä vähän poden, mutta en niin että mua alkaisi esimerkiksi
oksettaa. Jalat mulla tosin tärisee joskus. Ensi-ilta mua jännittää
aina eniten, mutta joskus jännitys saattaa iskeä ihan kesken
esityskaudenkin. Se riippuu jotenkin aina siitä, et mikä se
itseluottamuksen taso milloinkin on. Tää on kuitenkin niin
itseluottamuslaji! Kun on hyvä olo itsensä ja oman näyttelijyytensä
kanssa, niin homma on helppoa. Silloin on helppoa mennä siihen
epäluontevaan tilanteeseen, jossa seisoo valoissa ja ihmiset
tuijottaa. On ihan sama, että mokaako silloin – ei tunnu missään.
Sitähän se hyvä itseluottamus osittain on. Itsensä tuntemista
oman epätäydellisyytensä hyväksymistä. Armollisuutta itseänsä
kohtaan. Silloin ei tarvitse hukata energiaa siihen, että pyrkii
jatkuvasti vaikuttamaan paremmalta ja täydellisemmältä kuin
onkaan. Mun maailma ei kaadu siihen, että ihmiset näkee et mulla on
heikkouksia.”
Onko sinulla omia
rituaaleja/rutiineja, joita toistat ennen esitystä? ”Mulla on ehkä
se, että mä en pysty eristäytymään pukkariin ja livahtamaan
sieltä sitten lavalle, vaan mä haluan olla teatterilla ajoissa ja
kohdata työkavereita. Käytän siis ns. luppoaikaa teatterilla ennen
esitystä.”
Kerro joku kommellus!
”Kaikennäköistähän aina sattuu. Meillä oli viime syksynä
Jyväskylässä sellainen esitys kuin ”Savirannan talossa”. Se
oli … aika kulttikamaa, täytyy myöntää. Muodostui klassikoksi,
ainakin tekijöilleen. Heh! Siinä oli yks surullisenkuuluisa
saunakohtaus, härvättiin siinä etunäyttämöllä ilman rihman
kiertämää, minä ja kolme muuta miesnäyttelijää. Se kohtaus
saattoi välillä venyä semmoiseksi 10 minuutin sekoiluimproksi,
jossa ei ollut päätä eikä häntää. Pari näyttelijää (Hannu
Lintukoski ja Henri Halkola) ottaa sitten siinä eturampissa kaiken
ilon irti siitä alastomuudestaan ja kaikesta siitä, mitä Luoja on
heille suonut. En nyt viitsi tässä ihan kaikkiin yksityiskohtiin
mennä, mutta erityisesti pitää mainita Lintukosken ”helikopteri”.
Yleisö ei pysty edes katsomaan, osa on kääntyneenä pois ja osa
nauraa kyyneleet silmissä. Mä kattelin sitä touhua ja tajusin,
että mulla olisi tässä nyt vielä muutama repliikki sanomatta,
mutta eihän niiden sanomisessa ole enää mitään järkeä, ei ne
yhdisty enää mihinkään! Turha tässä on enää tän jälkeen
mitään juonta yrittää kuljettaa. Mä tein semmoisen päätöksen,
mitä en ikinä uskonut tekeväni, eli poistuin kohtauksesta. Nyt
riitti! Selvittäkää itte ittenne pois sieltä! Kävelin sit vaan
pukkariin. Oon kyllä sitä mieltä, että tein ihan oikean
ratkaisun”, nauraa Hiski.
Kerro joku hyvä muisto! ”Mulle
valmistujaispäivä oli jotenkin henkilökohtaisesti hieno, silloin
oli niin paljon lämpöä, rakkautta ja kummallista haikeutta
ilmassa.”
Tulevia roolejasi? ”Tänä keväänä
mukana näytelmissä ”West Side Story”, ”Kun tyttö on hyvä”
ja ”Kahden ja yhden yön tarinoita”. Ensi syksynä sitten
”Chicago” ja ”Katsastus”.
Mikä sarjakuvahahmo haluaisit olla ja
miksi juuri se? ”Mä oon varmaan se Fok-it – sarjakuvan
Salaliittosammakko. Se on aika hieno tyyppi, mä arvostan sen
näkemyksiä. Perjantaipingviini voisin olla myös.”
Jos saisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ”Mä lähden shoppaamaan kenkiä, eiks sitä naiset
tee koko ajan ihan innoissaan? Haluaisin myös selvittää sen, että
mikä siinä pöntön reunuksen ylösjättämisessä ärsyttää
naisia niin paljon. Laske se alas, toimita asias ja relaa, hyvä
ihminen!”
Jos ihminen vetäytyisi syksyllä
talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan sitä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Kyllä mä ottaisin kitaran, mä pystyn se kanssa viettämään
kyllä aikaani. Ruuaksi ottaisin tummaa olutta ja kauheen määrän
näitä valkosipulietanoita. Oli ne niin hyviä.”
Jos rakentaisit puuhun majan, mitä
ottaisit sinne mukaan? ”Ei tulisi muuten yhtään mitään siitä,
se olisi paskin maja ikinä! Ottaisin Sopranos-dvd- boxin ja
punkkua.”
Jos voisit matkustaa aikakoneella
menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? ”Menisin Queenin Wembleyn keikalle ´86. Olin silloin
kaksivuotias ja mulla ei ollut niin mitään mahiksia päästä
sinne...”
Mitä aiot tehdä seuraavaksi? ”Soitan
kavereille, et mihin baariin ne meni ja menen sinne juomaan 27
olutta. Ja päden näillä etanoilla kaikille.”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? - Lempeä
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Armoton
Mikä sytyttää sinut? - Intohimo
Mikä sammuttaa intohimosi? -
Intohimottomuus!
Suosikkikirosanasi? - Perkele on
hienoin, mutta myönnän käyttäväni v-sanaa eniten
Mitä ääntä rakastat? - Ootas nyt,
joku päivä tuli joku kiva ääni ja ajattelin, että pidänpä
paljon tuosta, mutta mikä se oli? Se oli vielä sellainen outo ääni.
Nyt rupesi oikeesti vaivaamaan! (hysteeristä naurua
minuuttikaupalla...) No se on ainakin hyvä ääni, kun kuulee
kahvinkeittimen porinan aamulla.
Mitä ääntä inhoat? - Kun hevoset
tappelee! Ne kiljuu, se on raastavan kuuloista. Lapsena saatoin
herätä siihen yöllä, kun niitten aitaus oli aikalailla mun
huoneen ikkunan alapuolella.
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Klassisen musiikin säveltäjä
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Pankkivirkailija tai konttoristi
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - ”Saisiko
olla valkosipulietanoita ja tummaa olutta?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).