Elias Keräsen
tapasin elokuun puolivälissä 2017 ravintola Rytmissä Helsingissä.
Vuonna 1989
syntynyt Elias on horoskooppimerkiltään härkä. ”Mä oon
Kajaanista kotoisin, ja oon käynyt ala-ja yläasteet sekä lukiot
siellä. Lukion jälkeen kävin vielä armeijan Kainuun Prikaatissa.
Ennen TeaKia vietin välivuotta myös Kajaanissa ja olin vanhalla
ala-asteellani apuopettajana ja iltaisin Kajaanin
Kaupunginteatterissakin. Helsingissä oon asunut nyt seitsemän
vuotta. Muutama vuosi sitten vierailin Oulun Kaupunginteatterissa,
mutta en virallisesti muuttanut Ouluun, vaan mulla oli silloinkin
asunto täällä.”
Mitä harrastat?
”Jalkapalloa mä pelasin tosi pitkään. Isoveljeni oli innokas
jalkapalloilija ja sitä kautta mäkin sitten innostuin. Se on ollut
mulle hirveän tärkeä laji. Yläasteella mä sitten innostuin
teatterista ja jalkapallonpeluut jäi, jouduin lopettamaan
joukkueessakin. Jouduin tekemään valinnan, ja teatteri voitti.
Silloin tosin en tiennyt, että teatterista voisi tulla mulle
ammattikin. Pidin sitä vain hyvänä harrastuksena. Viimeiset pari
vuotta oon harrastanut kiipeilyä, nautin siitä tosi paljon.”
Osaatko soittaa
jotain soitinta? ”Rumpuja oon tykännyt aina paukuttaa, mutta en
ole siinä hirveän hyvä, varsinkaan enää koska en oo soittanut
pitkään aikaan. Mulla oli omat rummutkin yhdessä vaiheessa.
Kitaralla osaan soittaa kaikki muut soinnut paitsi f-sointua. Kyllä
mä silti pidän itseäni aika rytmitajuisena kaverina.”
Oletko soittanut
missään teatteriesityksessä tai näytellyt soittavasi? ”Nytpä
täytyy oikein miettiä… Oon mä parissa TeaKin proggiksessa
soittanut rumpuja. Tässä Ryhmäteatterin Seitsemässä
veljeksessähän mä soitan kattilaa, mutta lasketaanko sitä?”
Elias Keränen (c) Samuli Härkönen |
Mitkä asiat ovat
lähellä sydäntäsi? ”Hyvä kysymys! Iso kysymys. Totta kai
sydäntäni lähellä on perhe, perhesuhteet, ystävät ja avopuolisoni. Mä pidän
itseäni aika kultturellina kaverina ja jos pitäisi vastata jokin
spesifimpi asia, vastaan taiteen. Oon pienestä pitäen katsonut
paljon elokuvia ja yleensä löydän elokuvista tietynlaista
totuutta, jota en muualta maailmasta löydä. Teatteri on tietysti
lähellä sydäntäni myös. Ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä
enemmän nautin käynneistä taidemuseoissa. Tykkään esimerkiksi
Kiasmasta tosi paljon, se on kiinnostava paikka”, hehkuttaa Elias
ja keskustelemme hetken Museokortista, jonka Elias haluaa
ehdottomasti hankkia kuultuaan, että sillä pääsee lähes kaikkiin
museoihin ilmaiseksi voimassaolovuoden aikana.
”Kesä on myös
lähellä sydäntäni! Se teki nyt paluun. Elokuu on nykyään paras
kuukausi!”
Mitkä ovat omasta
mielestäsi sinun ammatilliset vahvuutesi? ”Mä oon aika huono
itseni kehumisessa, mutta oon kuullut, että mulla on aika orgaaninen
suhde näyttämöön. Mä en tiedä mitä se oikeastaan edes
tarkoittaa, hahah. Mulla on aika luonteva tapa olla näyttämöllä.
Hmmm, mä en ihan tarkkaan varmaan edes ymmärrä mitä se
tarkoittaa, mutta tavallaan sitten taas ymmärrän! Multa löytyy
myös improvisaatiotaitoa ja tilannetajua. Mä myös usein ymmärrän
heti lennosta, mitä pitää seuraavaksi tehdä. Saman asian
toistaminen saattaa sitten vuorostaan olla vaikeampaa…”
Onko sinulle jotain
erityistaitoja tai ns. bilekikkoja, joita harrastat kun ilta on
tietyssä kulminaatiopisteessä? ”Hahah, mä en oo semmoinen, että
alkaisin ykskaks heitellä kärrynpyöriä (kuten Miro Lopperi tai
Riku Nieminen saattaisi tehdä). Jos oon bileissä, mä alan kertoa
huonoja vitsejä ja vien niitä niin pitkälle, että edes joku
nauraisi. Siinä mun kikkani! Ei mulla oo tosiaankaan sellaista, että
”katsokaapa tätä” ja seisoisin yhdellä kädellä jossain”,
Elias nauraa.
Mites
kokkailubravuurit tai karaoket…? ”Lapsuudessani äiti laittoi
aina ruokaa ja oma ruuanlaittoni jäi tosi vähäiseksi, mutta sitten
kun muutin omilleni tajusin, että nythän sitä pitäisi opetella
jotain kokkaamaan. Tyttöystäväni kautta on tullut nyt se, että
oon alkanut opetella ruuanlaittoa ja jopa oppinut nauttimaankin
siitä. Aikoinaan mun bravuurini oli ’sörsseli’, jossa oli
makaroonia ja jauhelihaa sekaisin. Klassikko! Nyt en oo enää moneen
vuoteen syönyt lihaa, oon tehnyt sörsselistä nyhtökauraversion.
Ajai! Oon myös etevä paistamaan kananmunia aamuisin. Se nyt ei
tosin kovin vaikea taito ole.”
Entäs se karaoke?
”Tiedätkö, mä vihaan karaokessa laulamista! Se ei oo koskaan
ollut mun juttuni. Mulla on kauheasti sellaisia kavereita, jotka
tykkää laulaa karaokessa. Kerran vedin ihan vitsillä Cheekin
’Sokka irti’ kovassa humalassa, ja väki sitten innostui, että
laula Elias uudestaan Sokka irti. En oo jaksanut. Kerran sitten en
ollut niin hyvässä humalatilassa eikä meininki muutenkaan ollut
hyvä, ja mulle laitettiin se tulemaan salaa ja mua ärsytti todella
paljon! Ei ollut ollenkaan hauskaa ja lopetin laulamisen kesken ja
heitin mikin pois. Kyllä mä tykkään laulamisesta vaikkapa
teatterissa, mutta karaoke on ollut mulle aina vähän semmoinen
korni juttu. On toisaalta hauska katsoa kun joku kaveri laulaa, mutta
itse koen sen oudoksi.”
(c) Tanja Ahola |
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Oon sitä mieltä, että
kaikkihan on tarpeentullen opeteltavissa. Olisi kuitenkin kiva osata
soittaa pianoa tai kitaraa, oppia soittaminen ihan oikeasti. Ne olisi
varmasti ihan opeteltavissakin. Soittotaidolla voisi myös viihdyttää
itseänsä sateisina päivinä, kun ei ole mitään tekemistä.”
Mikä on ollut
toistaiseksi haastavin juttusi näyttämöllä? ”Koen sen niin,
ettei vastaan ole tullut yhtäkään helppoa juttua sen jälkeen kun
aloitin TeaKissa. Oon alkanut suhtautua alaan sen verran tosissani,
eli oli rooli miten iso tai pieni, aina on ollut käynnissä
jonkinlainen prosessi ja pientä turhautumistakin on ollut läsnä.
Mielestäni tämä Seitsemän veljestä on mennyt todella hienosti
eteen päin ja se on ollut tosi hieno juttu, mutta kyllä siinä on
ollut haastettakin. Seitsemän veljestä on iso juttu, ja vielä
Ryhmäteatterin juhlavuosikin, joten paineita on ollut. Nyt Eeron
rooli on mulla ollut pinnalla pitkään, joten vastaisin sen. Oon
turhautunut paljon enemmän paljon pienemmistä asioista ja
proggiksista. Syksyllä 2015 tehtiin TeaKista valmistumisen jälkeen
yhden moskovalaisen ohjaajan kanssa proggista Taideyliopiston
tiloihin, mukana oli lisäkseni Miila Virtanen, Ella Lahdenmäki ja
Pyry Äikää. Esitys kesti puolisen tuntia, ja mä tulin ihan vasta
esityksen lopussa aseen kanssa lavalle. Se oli tosi haastava proggis!
Tekemisen taso oli jotenkin erilaista eikä oikein tiennyt mitä
tekee. Asia jää aivan ihmeelliseen tilaan aina silloin, jos ei
tiedä mitä tekee. Seitsemässä veljeksessä on koko ajan tiennyt
mitä tekee, tarina on tuttu, mutta siitä huolimatta kaikki asiat
eivät ole löytyneet helposti ja on saanut tehdä kunnolla töitä
sen eteen.”
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia?
”Siskoni toimii suomenkielen opettajana ja asuu Romaniassa, hän on
opiskellut suomen kieltä ja teatterintutkimusta, ja valmistunut
aikoinaan teatterintutkimuslaitokselta. Tällä hetkellä hän on
tekemässä väitöskirjaa siitä, millä erilaisilla luovilla
tavoilla suomea voisi opettaa ulkomaalaisille. Siskoni on siis
lähimpänä tätä alaa, ja hän on joskus teatteria harrastanutkin.
Oon sitä joskus miettinyt, että mistä ihmeestä tämä minun
teatterikipinäni oikein syttyi. Setäni oli kuulemma sellainen
tyyppi, josta olisi voinut tulla näyttelijä. En häntä koskaan
tavannut, sillä hän kuoli ennen syntymääni.”
No mistä se sinun
kipinäsi sitten syttyi? ”Pienenä oon kuulemma sanonut, että
haluaisin olla näyttelijä. Itse en tuollaista kylläkään muista
sanoneeni. Tykkäsin katsella teeveestä sarjoja ja elokuvia paljon.
Taisin ajautua tähän hommaan. Olin kutosluokalla ja äitini
vihjaisi, että mun kannattaisi myös tehdä jotain, kun kaikki
kaverinikin olivat menneet kesätöihin. Äitini oli nähnyt
ilmoituksen, jossa haettiin mitä tahansa väkeä kesäteatteriin.
Näytelmänä olisi Ronja Ryövärintytär. Äiti laittoi mut siskoni
kanssa paikalle, en olisi muuten halunnut mennä sinne.
Koe-esiintymisissä olinkin sitten innostunut kunnolla ja suorastaan
heittäytynyt esittämään, ja sain Birkin roolin! Siitä kaikki
tavallaan lähti ja innostuin koko hommasta tosi paljon. Muut
harrastukset jäi heti vähemmälle ja aloin viettää aikaani
kesäteatterilla enemmän. Vuosi oli 2002. Silloinkaan mä en koskaan
ajatellut, että haluaisin olla näyttelijä. Harrastuksena se oli
kivaa. Lukion jälkeenkään mä en tiennyt, haluanko näyttelijäksi
vaiko en.”
”Tuon kesän
jälkeen olin muitakin kesiä siellä ja lopulta päädyin tekemään
ympärivuotistakin toimintaa Kajaanin Harrastajateatterin
Generaattorilla. Sitten Kristian Smeds tuli Kajaanin
Kaupunginteatteriin ja päädyin katsomaan näytelmää ’Woyzeck’,
ja se herätti mussa ajatuksen siitä, mitä kaikkea teatteri voikaan
olla. Aiemmin mulla ei ollut oikein minkäänlaista käsitystä
siitä, mitä teatteri tarkalleen on. Tämähän voi olla täyttä
tykitystä!”
”Varmaankin
armeija-aikoihin mulla heräsi ajatus siitä, että haen TeaKiin.
Kyllä mä sitä olin miettinyt ja moni oli sanonut, että mun
kannattaisi hakea sinne. Niemisen Rikun, joka on Kajaanista kotoisin
myös, olin tuntenut koko ikäni ja kun hän pääsi TeaKiin, hän
sanoi että mun kannattaisi ehdottomasti hakea. Olin niihin aikoihin
menossa vasta lukioon enkä ottanut Rikun puheita tosissani. Mulla
oli ihan riittävän isoja haasteita edessä jo lukiossakin, en ollut
koskaan mikään kovin hyvä koulussa enkä oikein edes tiennyt, mitä
haluaisin tehdä. Lukiossa varmaankin heräsi ajatus, mitä haluan
oikein elämässäni tehdä. Halusin katsoa tämän
teatterikortinkin, hain TeaKiin, pääsin ja homma oli sitä myöten
selvä.”
”Vuosi oli 2010.
Pääsin TeaKiin heti ensimmäisellä yrittämällä. Armeijasta hain
Nätylle, mutta olin niihin aikoihin niin tiiviisti armeijassa
kiinni, etten pystynyt tekemään asioita kunnolla eikä siinä
oikein ollut mitään järkeäkään silloin. TeaKista mä valmistuin
2015. Voisi sanoa, että mä vaan ajauduin tähän hommaan!”
Seitsemästä veljeksestä (c) Tanja Ahola |
Palataan vielä
ajassa taaksepäin. Olitko ala-asteella missään koulunäytelmissä
tai vastaavissa mukana? ”Taisin mä olla juontajatonttuna
joulunäytelmässä. Ihan hauska kokemus, mutta ei se mitään paloa
mussa herättänyt. Lopussa oli joku laulukohtaus ja muistan olleeni
eturivissä laulamassa, ja isäni käveli naamani eteen valokuvaa
ottamaan hahah.”
Mikä sinulla oli
kirjallisen lopputyön aiheena? ”Siinä oli kaksi isoa teemaa.
Toinen oli suorittaminen ja toinen oli se, että miten paljon mä
nautin esimerkiksi tahattomasti väärintehdyistä asioista
teatterista ja miksi ne mua kiinnostaa niin paljon. Vuonna 2003 olin
juuri aloittanut teatteriharrastukseni ja äitini vei mut katsomaan
Tervolan Kesäteatteria. Hän on itsekin Tervolasta, Meri-Lapista
kotoisin. Esitys oli tosi huonosti tehty eikä siinä ollut oikein
mitään järkeä. No, tietenkin niinkin pienen pitäjän
teatterimeininkejä pitäisi kannattaa… Mä istuin eturivissä ja
edes siihen ei kunnolla kuulunut, mitä lavalla puhuttiin. Kemijoki
virtasi takana noin sadan metrin päässä, ja tuli kohtaus, jossa
tyypit sanoivat lähtevänsä kalastamaan. Lähtivät sitten
kävelemään onkivapojensa kanssa ja mä mietin, että ei kai ne nyt
mene tuonne kauas! Ja meni ne! Lavalla ei tapahtunut yhtään mitään
sillä aikaa. Olin yläasteikäinen enkä juuri tajunnut teatterista,
mutta ajattelin silloin, että eihän tätä nyt näin voi ratkaista!
Mua on jälkeenpäin huvittanut nimenomaan se, että siinähän oli
jotain niin totaalisen yllättävää, ja sellaista harvemmin näkee.
Teattereissa oon nähnyt tavallaan oikeita ratkaisuja, mutta ne eivät
ole yllättäneet mua samalla tavalla kuin ns. väärintehdyt
ratkaisut. Välillä tulee eteen juttuja, joiden kohdalla saa
miettiä, onko ohjaaja lyönyt itseään puulla päähän ratkaisuja
tehdessään, ja sellaisista nautin todella paljon. Samoihin aikoihin
näin sitten Smedsin juttuja Kajaanin Kaupunginteatterissa ja siellä
näin aivan eri tavalla tehtyjä ratkaisuja, älyttömiäkin mutta
nerokkaalla tavalla. Tästä kirjoitin lopputyössäni;
yllätyksellisyydestä teatterissa ja taiteessa ylipäätään.
Toinen teema oli suorittaminen. Mua ärsytti se ja koin, että
suoritin tosi paljon teatterikouluaikoinani ja miten se tappoi
tavallaan näyttelemisen ja luovuuden täysin. Mieluummin vaan
päästää irti.”
”Veljesten kanssa
ollaan tosi paljon puhuttu Ryhmiksessä harjoituskaudella ja
esitysten välissä, ja Santtu Karvonen on sanonut, että jos
esityksen aikana ’niiaa’, päästää vaan irti eikä välitä.
Se on minusta hyvä neuvo. Ei pidä lähteä suorittamaan.”
Mikäs oli sitten
taiteellinen lopputyösi? ”Tein sen pitkässä improssa, Tiina
Pirhosen vetämänä. Näin pitkän impron jo vuosia sitten ja päätin
heti, että tuossa haluan tehdä taiteellisen lopputyöni. Tosi moni
halusi tehdä omansa monologissa. Lopputyöni tarkastajina olivat
Minttu Mustakallio ja Seppo Kumpulainen, he kävivät katsomassa
muutamaankin otteeseen pitkiä improjamme.”
Onko sinulla käynyt
mielessäsi jokin ’vaihtoehto B’, eli jos et olisi näyttelijä,
niin…? ”Ohjaamista mä oon aina halunnut kokeilla. Itse asiassa
kohta mä pääsenkin ensimmäistä kertaa virallisesti ohjaamaan,
kerron siitä kohta lisää. Mä pidän itseäni jollain tavalla
sekatyöläisenä, voisin tehdä ihan mitä vaan. Ei se ole mitenkään
kiveenlyöty asia, että olisin pelkästään näyttelijä. Sanoin
jo, että oon jotenkin ajautunut tähän hommaan ja vaikka kovasti
nautinkin tästä, mä samalla mietin, että ei tämä voi olla
pelkästään tässä. Mä haluaisin tehdä jotain muutakin, vielä
kun keksisin mitä. Taiteen piiriin se homma tulisi jotenkin
kuulumaan… Pienenä mä muistan haaveilleeni arkkitehdin ammatista,
mutta olin niin huono matematiikassa, että se haave kariutui siihen
ja hautasin unelmani.”
Miksi olet
näyttelijä? Helppo kysymys tähän väliin. ”Tää on kyllä
paha… Niin kauan kuin mä koen, että mulla on jotain annettavaa ja
pystyn antamaan jotain uutta, niin kauan mä voin tehdä tätä.
Siinä vaiheessa kun mulla ei ole enää mitään tarjottavaa, en
haluaisi enää tehdä tätä hommaa. Mä en oo ehkä aina pitänyt
näyttelijän ammattia niin isossa arvossa kuin pitäisi. Vasta
TeaKin jälkeen oon alkanut enemmän ja enemmän arvostamaan, oon
ehkä vähätellyt itseäni ja koko alaa. Aina kun joku on kysynyt,
mitä mä teen työkseni, mulla on jostain ihmeen syystä ollut
vaikeuksia vastata rehellisesti. En tiedä miksi. Mä oon näyttelijä
siksi, että tällä hetkellä koen, että mulla on annettavaa tälle
työlle ja koko alalla. Mulla ei ole mitään ’traagista
nuoruudenkokemusta’ takanani ja aina kun mä menen lavalle, koen
sen olevan ikään kuin täytettyä elämää ja lavalla unohtuu
Eliaksen ongelmat. En tiedä, oliko tää vähän kliseinen vastaus
jo, mutta tämä on mulle henkireikä myös”, Elias pohdiskelee.
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet saanut ja mistä tai keneltä se on tullut?
”Se Santun sanoma ”Päästä irti!” oli kyllä hyvä oppi!
Heiskasen Kari oli niin tiukka ohjaaja ja häneltä tuli myös
monenlaista ohjetta. Kari sanoi mulle, että mun pitää opetella
teksti etukäteen. Oon kyllä niin huono plarin kanssa lavalla.
TeaKissa tuli tietysti paljonkin oppeja, nyt vaan ei enää oikein
muista, että mitkä ovat mun omia ajatuksiani ja mitkä sieltä
saatuja oppeja. Jokaisesta jutustahan oppii aina jotain uutta.”
Elias nappasi itsestään selfien vol 1 |
Onko sinulla omia
ns. ’esikuvia’, joiden uraa olet seuraillut tai joita erityisesti
arvostat? ”Kajaanin Kaupunginteatterissa ihailin Kari Suhosta,
häntä ihailin nuorempana. Mä oon suomalaisista näyttelijöistä
tykännyt aina Taisto Reimaluodosta tosi paljon, Hannu-Pekka
Björkmanista, Elina Knihtilästä… Ulkomaalaisista Dustin
Hoffmanit, Al Pacinot, Robert De Nirot, Gene Hackmanit, Jack
Nicholsonit…voisin katsella heidän elokuviaan loputtomiin. Jussi
Jurkka! Siinä oli jyrkkä ja hieno näyttelijä! Pentti Siimes!
Suomessa on kyllä tosi paljon kovia tekijöitä. On ollut hienoa
päästä Santtu Karvosenkin kanssa näyttelemään, ja muidenkin
veljesten. Näyttelisin heidän kanssaan ihan milloin tahansa
uudestaan. Mahtavia tyyppejä kaikki!”
Kuka olisi
’unelmiesi vastanäyttelijä’, jos saisit maailmasta valita ihan
kenet tahansa ja oikein fantasioida asialla? ”Tom Hanksin kanssa
voisin kyllä näytellä, tuntuu kyllä vähän kaukaiselta idealta
tämä. Chaplinin kanssakin voisin näytellä, jäisin kyllä aika
pahasti jalkoihin… Elina Knihtilää arvostan tosi paljon. Ja Glenn
Close on mahtava! On mulla nyt vaihtoehtoja. Mulle käy kyllä ihan
kaikki. Oon päässyt tänä vuonna näyttelemään niin hienojen
tyyppien kanssa. Risto Kaskilahden kanssa olin yhdessä
lyhytelokuvassa ja se oli paras viikko, mitä oon tänä vuonna
viettänyt. Kenet mä näistä nyt valitsen? Valitsen Riston!”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton ja mikä olisi kappale? ”Nyt on paha.
Voitko antaa mulle jonkun esimerkin hyvästä duettobiisistä? Jaa et
vai! Mitä ihmiset on tähän vastanneet? Vaikka mitä! Vitsi että
niillä on hyvä mielikuvitus. Oon nähnyt sellaisen jutun, missä
huone on täynnä rumpuja ja mä haluaisin soittaa rumpudueton Phil
Collinsin kanssa! Se voisi olla myös rumpuduetto Risto Kaskilahden
tai Taisto Reimaluodon kanssa, hahah!” Elias intoilee.
Nyt tulee vähän
helpompi. Missä eri teattereissa olet näytellyt? ”Hirveän
monessa en ole ollut, eli Ryhmäteatterissa pariinkin otteeseen
(toinen oli Peter Pan), Oulun Kaupunginteatterissa oon tehnyt
työharjoittelun (siinäkin Ronja Ryövärintyttäressä), Kajaanin
Kaupunginteatterissa ja Kajaanin Harrastajateatterissa. Mua on
pyydetty ’maakuntiin’ näyttelemään muutamaankin otteeseen,
mutten ole muiden juttujeni takia voinut lähteä.”
Mainitse muutama
itsellesi jollain tavalla tärkeä roolityö tai proggis.
”Ehdottomasti tämä Seitsemän veljestä on siistein juttu, mitä
oon päässyt tekemään. Eeron roolin oon tehnyt aiemminkin, Ylen
Radioteatterissa olin ’Wenla Männistössä’ Eppu Jukolan
roolissa. Eero on mulle rakas ja tärkeä tyyppi muutenkin. Tykkään
tästä roolista ja koko jutusta ja kaikista niistä ihmisistä,
joiden kanssa oon saanut kesän touhuta.”
Millaista teatteria
haluaisit nähdä Suomessa enemmän? ”Haluaisin nähdä sitä
yllättävyyttä enemmän. Haluan nähdä heittäytymistä ja
sellaista ’klapilla päähän’-meininkiä. Se ei tarkoita sitä,
että pitäisi olla tyhmää tai perseilyä tai hölmöilyä.
Esimerkkejä? Moskovassa näin pari vuotta sitten ihan kreisiä
teatteria. Don Quijote on parhaimpia näkemiäni teatteriesityksiä,
ja siinä oli pitkä mies, jota esitettiin niin, että toinen oli
toisen harteilla. Siellä mennä rymisteltiin ja tapeltiin, esitys
kesti reilun tunnin. Siinä ei puhuttu missään vaiheessa mitään.
Se oli kuin iso taikatemppu koko juttu, ja visuaalisesti todella
komea. Aivan älytön! Sellaista mä haluaisin nähdä. Suomessa on
ollut Kumpulan Metsäteatterissa hyviä juttuja. Pari vuotta sitten
oli se ’Sibelius, vampyyrintappaja’ ja se oli tosi levotonta,
ajatuksen kanssa tehtyä meininkiä, ja nautin siitä todella
paljon.”
Miten sinä
selittäisit sanonnan ’teatterin taika’, vai voiko sitä edes
selittää? ”Vitsit, sulla on hienoja isoja kysymyksiä! Jokaisella
ihmisellä on varmaan oma asia, joka tekee siitä taianomaisen. Mulle
teatterin taika on sitä, että jotain mun sisällä muuttuu.
Teatteri pystyy koskettamaan. Ja taas mä palaan siihen Tervolan
Kesäteatteriin. Siinä oli jotain niin taianomaista – siinä, että
mitä vaan voi tapahtua. Teatteri ei saisi koskaan unohtaa sitä,
että yleisö on läsnä. Teatterissa on myös hienoa se, että joka
kerta esitys vedetään uudestaan ja aina ne samat asiat toimii.
Silti kyseessä on aina eri esitys.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Mä inspiroidun kyllä helposti ja mä oon
siinä mielessä kohtalokas tyyppi, että kun inspiroituu ja
haaveilee, päätyy lopulta tekemään oikeita asioita. Mä
inspiroidun ihmisistä ja tekijöistä tosi paljon, enkä pelkästään
elokuvista tai teatterista, vaan ihan tavallisistakin ihmisistä.
Taide inspiroi myös enkä aina osaa edes pukea sanoiksi, että miksi
ja miten. Ne vaan kolahtaa jollakin hassulla tavalla, ja sisälleni
jää teoksesta ikään kuin kaiku.”
Podetko
ramppikuumetta? ”Kyllä, mä meinaan oksentaa ennen esitystä. Mä
jännitän kyllä paljon. Kerran oon oksentanut Seitsemän veljeksen
aikanakin… takahuoneessa tosin. Olo parani heti ja menin sitten
vaan lavalle. On se kyllä jännä juttu, jännitys laukeaa heti kun
pääsee lavalle. Oon kuullut, että Messiäkin oksettaa ja uskonkin,
että taitavia tyyppejä jännittää tosi paljon.”
Onko sinulla omia
rutiineja tai hassujakin rituaaleja, joita toistat aina ennen
esitystä? ”Mä tykkään tulla teatterille tosi aikaisin ja
laittaa kaikki tavarat paikoilleen. Ei mulla oo mitään sen isompaa.
Tsekkaan, että kaikki tarpeellinen on paikoillaan, kerron tyhmiä
vitsejä ja Miro Lopperin kanssa käymme kiipeilemässä Suomenlinnan
kivillä. Ollaan vielä kokeiltu niin, että jos emme osu tiettyihin
kiviin, esitys menee huonosti, ja ollaan uskottu ihan täysin siihen.
Yleensä se on pitänyt paikkansa. Tiettyyn kiveen pitää koskea!
Mitään hassuja eväsrutiineja mulla ei ole, oon muutenkin aika
huono syömään ennen esitystä ja tauolla. Mä syön pelkkiä
pähkinöitä vaan väliajallakin. Eino Heiskasella on outo
kahvirituaali…”
Kerro joku
legendaarinen kommellus. ”Kerron pari tuoreempaa Seitsemästä
veljeksestä. Mä oon välillä sekoillut sanoissani ja osaan kyllä
nauraa itselleni. Kerran kävi niin, että Eeron opettaessa muita
veljeksiä karttakeppi hajosi täysin, mutta se sopi juttuun mukaan
hyvin. Simeoni tuli delirium-tilassaan Hämeenlinnan reissusta ja
siinähän todetaan, että näköjään oot oppinut reissullasi
lukemaankin ja Simeonille annetaan Aapinen kouraan, että luehan nyt
siitä. Vaan Aapinenpa ei ollutkaan paikalla ja minuutin ajan väki
sähelsi vaan menemään ja mä olin humalassa siellä taaempana, ja
mua nauratti ihan aidosti se koko tilanne. Kaikki olivat niin
varpaillaan eivätkä tienneet mitä tehdä. Oon niin
vahingoniloinen, että jos tuollaista pääsee käymään, mua
naurattaa tosi paljon. Jotain tekstiä piti saada käsiin, jotta
vitsi tulisi läpi siitä, ettei Simeoni osaa lukea yhtään mitään.
Miro Lopperi otti sitten takkinsa, että lue tuosta. ”En osaa en
osaa!” huutaa Simeoni. Se oli minusta niin tyhmä ratkaisu, mutta
hillittömän hauska kuitenkin.”
”Vuonna 2007 mä
tein Pinokkiota kesäteatterissa ja mulla oli ihan kauhea kusihätä
kesken esityksen. Täysi katsomo oli. Muiden oli tarkoitus juosta
lavalle ja Pinokkion piti juosta sitten perässä vähän myöhässä.
Muut juoksi edellä ja mä pissasin rauhassa teatterin eteen kun
ajattelin, että kyllä ehdin. Joku jo huuteli että ”Elias sun
pitää juosta”, mutta en mä mitään voi juosta kun oon täällä
kusemassa teatterin eteen hahahah! Ei voinut mitään, se oli vaan
tehtävä.”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Tää kesä on ollut kyllä yksi iso ihana muisto. Mä
tykkään matkustamisestakin tosi paljon. Oltiin Romaniassa tänä
keväänä siskoni luona, se oli ihana reissu. Ajettiin vanhaan
kylpyläkaupunkiin, joka oli Neuvostoliiton aikaan perustettu ja
nykyään se oli ihan raunioina ja tyhjänä koko kaupunki. Siellä
pääsin ensimmäistä kertaa ulos kiipeilemään kallioille. Oli se
kyllä outoa – mä en ollut ikinä aiemmin nähnyt kaupunkia, joka
oli niin ruma ja kaunis samaan aikaan. Siellä oli sellaisia
mineraalilämpöaltaitakin, jotka haisi jännälle, lämpimälle
kananmunalle. Tunnelma oli jotenkin jännä. Juotiin olutta.
Tavallaan olin ’en missään’.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Ryhmiksen homma päättyy elokuun loppuun ja
kuten jo mainitsin, tulen syksyllä ohjaamaan! Kajaanin
Harrastajateatteri täyttää 15v ja lähdetään tekemään
musikaalia sinne, ’Beowulf & Grendel’. Meillä on 20-henkinen
porukka siellä, tuottajaa löytyy ja Mäkäräisen Heikki on
musikaalivastaavana, Samuli Kivelä säveltäjänä ja mä ohjaan
sen. 27.10. on ensi-ilta meillä, ja nyt alkaa kunnon sohinat olemaan
päällä. Tämän haastattelun jälkeen menen fiksailemaan biisejä.
Kuvaushommia on ehkä luvassa myös, mutta niistä en voi oikein
tässä vaiheessa puhua enempää. Teatteriproggiksia ei ole muita
tiedossa kuitenkaan.”
”Haluan vielä
lisätä siihen inspiraatio-kohtaan asiaa! Tässä ’Beowulf &
Grendel’-jutussahan on kauhumaisia elementtejä ja mua on aina
inspiroinut mysteerit, yliluonnolliset asiat ja kauhu. Joskus
nuorempana olin ihan kickseissä Edgar Allan Poen jutuista. Jotenkin
mua hämmentää se, että oon 28-vuotias enkä oikein vieläkään
pysty katsomaan kauhuleffoja kunnolla. Siinä on jotain tosi
kiehtovaa, samalla tavallahan se vetoaa tunteisiin. Normaalisti
leffoja katsellessani mietin, että mitenköhän tuo ja tuo on oikein
tehty, mutta kauhuelokuvien kohdalla en mieti mitään, oon niin
tiukassa otteessa jotenkin. Vähän naiivilla ja lapsellisella
tavalla kauhujutut ja yliluonnolliset ilmiöt inspiroi mua.”
Kysytäänpäs nyt
tämäkin kun kohdalle sattui, eli mitä sanoisit nuorelle itsellesi?
”Sanoisin, että rauhoitu ja ole läsnä. Ei tarvitse koko ajan
paahtaa niin täysillä. Rauhoittumisen kanssa mulla on paljon
oppimista vieläkin, mutta eiköhän se tästä iän myötä muutu,
kun alkaa olla enemmän sinut itsensä kanssa.”
Osaatko imitoida
ketään? ”No en! Mä oon hyvä imitoimaan huonosti! Siitä on
vitsailtukin koko kesä tyyliin ”Elias, imitoi jotain tyyppiä”
ja mä sitten imitoin sillä samalla äänellä eri ihmisiä.”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla, tai joku muu fiktiivinen hahmo?
”Haluaisin olla Lassin ja Leevin Lassi, sehän on aivan huikean
mahtava hahmo. Lassi ja Leevi on mun lempisarjakuvani kautta
aikojen.”
Jos sinusta
tehtäisiin supersankarihahmo, mikä olisi supervoimasi ja hahmosi
nimi? ”Wau! Mä voisin huutaa kovalla äänellä. Jos joku olisi
ryöstämässä pankkia, mä huutaisin niin kauan, että se sanoisi
”Ok, mä lopetan tän kunhan oot hiljaa!” Mun supervoimani olisi
järkyttävän kova ja nasaali ääneni, ja nimeni olisi
Kauhee-Elias. Mulla olisi viitta ja kommandopipo päässä ja kaikki
katsoisi, että tuossa menee nyt se Kauhee-Elias. Sillä olisi niin
kova ääni, ettei siinä olisi mitään järkeä.”
Kauhee-Elias virittelee kaiketi huutoaan... |
Jos viettäisit
päivän naisena, mitä tekisit? ”Mä voisin keksiä paljon
törkyisempiäkin juttuja, mutta kyllä mä lähtisin kävelemään
ulos ja katsoisin, miten ihmiset reagoi vai reagoiko mitenkään. Mä
haluaisin mennä baariin kokeilemaan, että onko miehet niin sikoja,
että tulevat puristelemaan perseestä ja niin edelleen.”
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Voisko ottaa matkapuhelimen? Ruokaa mä tietysti ottaisin
– äidin lohikeittoa paljon ja vettä. Ja yksi olut saattaisi
maistua. Pekka Heikkisen ruisleipää ja juustoa. Aivan mahtavaa!
Ottaisin mä sen matkapuhelimenkin ja somettaisin omasta pesästäni.
Jonkun hyvän kirjan voisi myös ottaa. Kirjaa lukiessa uni tulee
nopeasti, kännykän kanssa voin touhuta vaikka aamukuuteen. Hyvä
tyyny ja hyvä peitto pitäisi myös olla.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, millaisen majan rakentaisit ja miten korkealle? ”Sen
pitäisi olla oikein kliseinen maja. Ensinnäkin sen pitäisi olla
tosi korkealla, joten ei kannattaisi tippua sieltä ja siellä
pitäisi olla paljon sarjakuvia ja vanhoja Playboy-lehtiä. Niiiin
kliseinen kuin olla ja voi!”
Jos voisit palata
aikakoneella menneisyyteen johonkin tiettyyn ajanjaksoon tai
katsomaan turvallisesti tiettyä tapahtumaa, minne menisit?
”Dinosauruksia olisi kiinnostava nähdä ja haluaisin nähdä,
miten ne kuoli. Tuliko se meteoriitti vai mikä. Onko oudosti
ajateltu, että haluaisi nähdä jonkun katastrofin? Olisi kiintoisaa
nähdä, miten rutto lähti leviämään. Hirveä ajatus! Oon tosi
pahoillani. Jotenkin mua myös nyt naurattaa tämä vastaus.”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisiin esitys, millainen se olisi ja kuka olisi
sinun roolissasi? ”Se olisi ehdottomasti absurdi komedia, hyvin
outoa huumoria ja ihmeellisiä tilanteita. Se olisi teatteriesitys ja
Elias Kerästä esittäisi tosi moni eri ihminen. Nuoria, vanhoja,
naisia, miehiä, tyttöjä, poikia… se muuttuisi aina vähän
erilaiseksi. Se olisi vähän samantyylinen kuin Bob Dylanista tehty
leffa, jota en tosin ole nähnyt mutta kuullut siitä olen.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Lähden Samuli Kivelän ja Heikki Mäkäräisen
kanssa palaveeraamaan musiikista tulevassa musikaalissamme. Oon nyt
vartin myöhässä, mutta ei se niin vakavaa ole.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät
eniten? - Paatos
Mistä sanasta pidät
vähiten? - Ärsyttävä
Mikä sytyttää
sinut? - Tulinen ruoka
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Löysäily
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Vittu tai perkele. En osaa päättää kumpi.
Vittu! Perkele! Eikun vittu!
Mitä ääntä
rakastat? - Naurua
Mitä ääntä
inhoat? - Tekonaurua
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Puuseppä
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Levyseppähitsaaja
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - High five!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).