Jarno ”Japi”
Hyökyvaaran tapasin Ölhus Oslossa Helsingissä elokuun puolivälissä
2018.
Valkeakoskelta
kotoisin oleva Japi on syntynyt vuonna 1986 ja horoskoopiltaan
kauris. ”Oon Valkeakoskella syntynyt ja asunut kauan, muutin pois
2011 vasta. Kaikki ala-ja yläasteet sekä lukiot on käyty siellä.
Kaksi vuotta asuin Kokkolassa, opiskelin siellä teatteri-ilmaisun
ohjaajaksi ja 2013 muutin tänne Helsinkiin päästyäni TeaKiin.”
Mitä teet
vapaa-ajallasi? ”Silloin kun mulla on enemmän aikaa, mä käyn
heittämässä frisbeegolfia ja pelaamassa fudista. Tykkään kyllä
pelata pleikkariakin, kiireisenä aikana se on mun nollaustapani
iltaisin. Biljardia pelaan myös. Lisäksi mä soitan kitaraa, teen
keikkoja mies ja kitara -meiningillä ja vapaa-ajalla treenailen ja
kuuntelen paljon musaa.”
Mitenkäs muu
soittotaito? ”Rumpujensoittoa aloittelin kouluaikoina, mutta se
sitten jäi. Kitaraa tosiaan osaan soittaa, 17-vuotiaana aloitin ihan
itsekseni ja korvakuulolta opettelen biisejä. Mitään
kitaransoittokursseja en oo koskaan käynyt.”
Oletko soittanut
jossain teatterijutussa? ”Baikal Brothersissa soitin, sen kanssa
vierailtiin Tampereen Teatterikesässä juuri. Hauska proggis! Oon mä
lisäksi koulussa soittanut ; tanssiteatterikurssilla tehtiin esitys,
jossa soitin bassoa ja kitaraa. Teatteriharrastukseni alkuvuosina oli
myös joitakin proggiksia, joissa oon soittanut kitaraa hiukan.”
”Jostain syystä”
juttu siirtyy hetkeksi ilmakitaransoittoon…
Mitkä ovat sinun
vahvuutesi tai erityistaitosi teatterimielessä? ”Mihinkään
”erityistaitoihini” en oo oikein koskaan kiinnittänyt
erityisemmin huomiota, oon yrittänyt aina mennä proggis ja rooli
kerrallaan. Uskon, että vahvuutenani on herkkyys. Tunneherkkyys.
Osaan nopeasti vaihtaa ja tehdä aika laajalla skaalalla vahvoja
tunteita. Oon omillani draamanäyttelijänä, siinä pääsen
käyttämään paljon tunteita. Oon myös aika tarkka, näin oon
ainakin kuullut vastanäyttelijöiltäni. Omistaudun todella paljon
roolille ja jutulle, jossa oon mukana. Teen todella tarkasti kaikki
sovitut asiat. Erityistaidot … kouluaikana painotettiin mielestäni
sitä, että näyttelijän ammatti ei ole sitä, että mennään
lavalle ja sanotaan, että katsokaa miten osaan tämän ja tämän
tempun. Oon aina yrittänyt mennä proggiksen ehdoilla, mitä taitoja
milloinkin tarvitaan. Mielelläni kyllä opettelen uusia taitoja ja
yritän löytää itsestäni uusia puolia, se kiinnostaa. Helposti
niihin hyviin puoliinsa tyytyy, jos niitä alkaa miettiä liikaa.
”Tällä mennään kun se on ennenkin toiminut.” Koulu on hyvä
lähtölaukaisu sille, että oppii tutkimaan itseään ja oppii
löytämään uusia asioita. Työmaailmassa niitä asioita aletaan
sitten konkreettisesti käyttämään ja tuomaan ihmisten nähtäville.
Mitä kaikkea on jo opittu ja mitä kaikkea onkaan edessä!
Näyttelijänä mä haluan haastaa itseäni jatkossakin, löytää
uusia kulmia ja tapoja tehdä. Se onnistuu myös siten, että välillä
uskaltaa esimerkiksi harjoituksissa tai niihin valmistautuessa
muuttaa omia työtapojaan. Siten pitää itsensä tuoreena ja
virkeänä”, Japi pohtii.
(c) Laura Malmivaara |
Mikä olisi
sellainen (realistinen) taito, jonka haluaisit osata? ”Realistinen
on hyvä lisäys, kaikkihan varmaan haluaisivat osata lentää tai
taikoa rahaa. Kyllä mä haluaisin kehittää laulutaitoani, kesällä
kun kuuntelin Valkeakoskella ”Rakkaudella merkitty”-proggiksen
laulajia niin tämä nousi mieleeni. Oon kuitenkin laulanut paljon,
mutta tässä haluaisin vielä kehittyä. Tiedän, että mulla on
rahkeita pystyä parempaan, ja se antaisi työllistymisen kannaltakin
parempia mahdollisuuksia. Pystyisin tekemään musiikkiteatteria ja
musikaaleja jatkossa enemmän, sillä se kiinnostaa mua. Musiikki on
muutenkin lähellä sydäntäni. Totta kai kitaraakin voisi soittaa
paremmin, haluaisin olla kuin Eric Clapton heheh.”
Onko sinulla jotain
ns. ”bilekikkoja”? ”Heh, kyllä mä sen kitaran kaivan esiin
silloinkin. Tykkään siitä, että bileissä on yhteistä meininkiä
ja vaikkapa lauletaan yhdessä. Kesälläkin oli muutamat juhlat,
jossa aamukuuteen soiteltiin kitaraa ja laulettiin. Soittaja vaihtui
lennossa ja laulaja myös, mutta hyvä meininki jatkui. Hyviä
biisejä tuli mieleen ja netistä katsottiin äkkiä soinnut, ja
laulu jatkui. Mielestäni osaan hyvällä tavalla nostattaa
tunnelmaa. Se on mun biletemppuni. Moni varmaan ajattelee, että
jaahas sieltä ne samat vanhat biisit taas tulee ja monettakohan
kertaa nekin taas kuulee”, Japi nauraa.
Käytkö karaokea
laulamassa? ”Harvemmin tulee missään yökerhoissa pyörittyä,
mutta karaokeen tulee kyllä lähdettyä. Puolisoni on
musiikkialalla, hän tykkää laulaa karaokea myös.
Ystäväpiirissämme on paljon musiikki-ihmisiä ja
näyttelijäpiireissä tuntuu olevan yleistä, että mennään
yhdessä karaokeen. Se on ihan hauskaa ajanvietettä. Viimeaikoina
oon yrittänyt laulaa vähän vaikeampia biisejä, heavyvoittoisempia
ja rockia. Kolmatta Naista ja Jani Wickholmia on tullut laulettua,
”Äiti pojastaan pappia toivoi” taitaa olla mun bravuurini.”
Mitenkäs
ruuanlaittobravuurit? Tuleeko kokkailtua? ”Kyllä kotona tulee
laiteltua ruokaa silloin kun on aikaa. Viimeksi tein
feta-pinaatti-lasagnea. Siinä mä onnistuin tosi hyvin,
puolisoltakin tuli pisteet kotiin. Hän hoitaa meillä kokkauspuolen
yleensä.”
Mikä on ollut
toistaiseksi haastavin juttusi näyttelijänä? ”Yksi iso haaste
oli kesäinen tuuraukseni ”Rakkaudella merkitty”-jutussa. Mulla
oli takana oikeastaan vain yhden päivän harjoitukset ja jouduin
opettelemaan videolta paritansseja ja muita koreografioita. Oli kuin
kylmään veteen olisi hypännyt ja siitä vaan sitten esitykseen.
Tämäkin kokemus opetti sietämään epävarmuutta. Jokaisessa
proggiksessa on tietyt haasteensa, ja usein ne ovat liittyneet omaan
itseeni ja omaan epävarmuuteeni. On välillä tuntunut siltä, että
nyt ei oikein lähde ja mitä tässä pitäisi tehdä. Oon miettinyt
liikaa sitä, miltä tämä kaikki vaikuttaa ja miltä mä näytän
lavalla. Niissä tilanteissa ei ole auttanut muuta kuin tehdä ja
luottaa siihen, että yhteistä juttua tässä tehdään. Keskittyä
tekemiseen ja kuunnella, mitä ympärillä tapahtuu. Luottaa siihen,
että mä riitän – ja tehdä täysillä. Kouluaikoina vielä etsi
itseään ja sitä, millainen mä oikein oon ja mitä haluan tehdä.
Tässä viimeisen vuoden aikana oon löytänyt omaa tapaani tehdä,
osaan paremmin myös suhtautua asioihin ja olla osana työryhmää.”
Julian ja Romeon harjoituksista |
Onko suvussasi
muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla olevia? ”Ei
ole, meidän perheessä on urheiluväkeä. Itse pelasin jalkapalloa
21-vuotiaaksi asti ja kaksi vuotta pelasin ammatikseni. Isoveljeni
pelasi 11 vuotta ammatikseen jalkapalloa, isäni oli
kestävyysurheilija (hiihto, juoksu) ja pari muutakin isoveljeäni on
pelannut jalkapalloa. Valkeakoski on jalkapallokaupunki! Urheilu oli
tosi vahvana, ajattelin ettei ole mitään muuta olemassakaan.
Kavereiden ja tuttujen kautta jotenkin sitten päädyin teatteriin.
Muutamia lapsuudenystäviäni, jotka aiemmin harrastivat jalkapalloa
ja pelasivat muitakin lajeja, päätyivät jollain tavalla teatterin
pariin myös. Tästä hyvänä esimerkkinä Mikko Töyssy. Vuonna
2007 päädyimme molemmat Valkeakosken Kaupunginteatteriin Romeo ja
Julia -proggikseen mukaan. 2010 olimme yhdessä myös Valkeakoskella
Apianniemen Kesäteatterissa.”
”Lukioaikoina
aloitin kitaransoiton ja meillä oli muutamia teatterikursseja, itse
olin kurssimerkintöjen perässä vaan ja musikaalikurssilla meillä
oli teatterilla pari esitystä. Siihen aikaan pelasin vielä
jalkapalloa ja ajattelin, että musta tulee jalkapalloilija.
21-vuotiaana lopetin jalkapallon ja puoli vuotta meni niin, etten
tehnyt yhtään mitään. En oikein tiennyt, mitä elämältäni
haluan. No, Valkeakosken Kaupunginteatterin silloinen johtaja Kati
Sirén soitti mulle ja kertoi, että teatteriin on tulossa yksi
juttu, johon tarvittaisi nuoria miesnäyttelijöitä. Oli nähnyt
minut siinä lukion proggiksessa pari vuotta aiemmin, ja kysyi
kiinnostustani teatteriin. Se kysymys tuli niin hyvään saumaan, ja
kiinnostuin. Lukuharjoituksiin menin ensin ja kyseessä oli Romeo ja
Julia. Ohjaaja ilmoitti harkkojen jälkeen, että mulle sitten Romeon
rooli. Olin ihan että huh huh, koska enhän mä ollut tekstiä
näytellyt aiemmin, lukion jutuissa oli ollut esitettävänä vain
biisejä. No, sitten mä menin proggikseen mukaan ja jotenkin
ihastuin teatterin kollektiiviseen yhteisöön. Mukana oli muutamia
entuudestaan tuttuja tyyppejä mm. ala-asteen opettajani, ja sain
sitä kautta uusia ystäviä. Heti seuraavana keväänä olin mukana
toisessakin jutussa, neljä vuotta kaikenkaikkiaan olin siellä ja
ensi-iltoja tuli 2-3/vuosi. Sattumien kautta kaikki tämä siis!
Ilman sitä puhelinsoittoa en olisi ehkä osannut tai uskaltanut
hakea teatterin pariin, perheeni parissakaan kun ala ei ollut millään
tavalla tuttu.”
Miten sitten
perheesi tämä otti, kun urheilutaustaa kuitenkin…? ”Nuorin
isoveljeni, joka oli esikuvani ja pelasi ammatikseen fudista, sanoi
mulle kannustavasti, että ”Teet juuri sitä mikä susta tuntuu
hyvältä”. Jalkapallon lopettaessani hän sanoi myös, ettei mun
ole pakko jatkaa jos ei tunnu hyvältä. Perheeni suhtautuminen on
ollut todella kannustavaa, ja vanhempani kävivät neljään
otteeseen katsomassa Romeon ja Julian. Innostuivat oikein! Samoihin
aikoihin hain ensimmäistä kertaa TeaKiin, ja monta kertaa olin
viimeisessä vaiheessa. Vanhempani kyllä sanoivat, että pitäiskö
mun jatkaa tehtaalla, mutta mä halusin näyttelijäksi ja jatkoin
sinnikkäästi hakemista. Ovat olleet kyllä kiinnostuneita
opinnoistani ja esityksistä. Kavereilta on enemmänkin tullut
sellaista kommenttia, että mitä sä nyt johonkin teatteriin oikein
meinaat mennä… Aika nopeasti se sitten kääntyi toisinpäin kun
huomasivat, että olin innoissani ja tosissani teatterin kanssa”,
Japi muistelee.
Oliko teillä
sitten ala-tai yläasteella mitään koulunäytelmiä tai vastaavia,
joissa olit mukana? ”Olihan meillä jotain pikkujoulujen
sketsinäytelmiä, joissa matkittiin opettajia ja muita. Niitä oli
aina ihan hauska tehdä. Yläasteella meillä taisi olla parin
yläasteen yhteinen näytelmä, jonka jälkeen opettajat vihjailivat,
että mun kannattaisi mennä nuorisoteatteriin mukaan. Jalkapallo oli
siinä vaiheessa ainoa ajatukseni kuitenkin. Äidinkielentunneilla
luettiin paljon ja analysoitiin runoja, käytiin myös katsomassa
teatteriesityksiä ja keskusteltiin niistä jälkeenpäin. Se oli
kyllä tosi kiinnostavaa. Olin koulussa aika levoton ja
paikallaanistuminen tuotti hankaluuksia välillä, mutta kun mä
jostain aiheesta kiinnostuin, olin innolla kyllä mukana sitten.
Runoanalyyseistä tykkäsin. Pieni palo oli sisälläni tähän
suuntaan, mutta odotteli kaiketi sopivaa hetkeä.”
Ja TeaKiin pääsit
vuonna…? ”Vuonna 2013 pääsin sisään. Ensimmäisen kerran hain
2007, eli seitsemän kertaa hain TeaKiin ja kahdesti Nätylle.
Valmistuin nyt keväällä 2018.”
Kuka oli
kumminäyttelijäsi? ”Ilkka Koivula! Olimme Valkeakoskella
kesäteatterissa hommissa 2010 (Pirkko ja Åke) ja päästyäni
kouluun Ilkka tuli ensimmäisenä mieleeni, koska häneltä oppi
silloin jo tosi paljon ja olin nähnyt häntä leffoissa aiemmin.”
Mikä sinulla oli
kirjallisen lopputyön aiheena? ”Aiheena oli yksilön
harjoitteleminen ryhmässä ja otsikkona ”Näkemyksiä kentän
laidalta”. Kirjoitin siinä omasta kilpaurheilijahistoriastani
jalkapallon parissa ja luin muutaman Jyväskylän Yliopiston
liikuntapuolen väitöskirjan ja kilpaurheilijan psykologisesta
valmentautumisesta. Lähdin kilpaurheilun kautta lähestymään
näyttelijäntyötä, harjoittelua ja esityskauteen sekä esityksiin
valmistautumista. Niistähän löytyi täysin samoja lainalaisuuksia
– ryhmäroolit, yksilön paineet, henkilökohtainen harjoittelu…
Oon erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja haluaisin jollain
tavalla jatkaa asian tutkimista, ja hyödyntää omaa osaamistani.
Oon pitänyt muutaman improvisaatiotyöpajan
juniorijalkapalloilijoille. Tämä on ollut loistava tapa yhdistää
mun molemmat intohimoni, molemmilla puolilla on toisilleen
annettavaa.”
Kuulostaa kyllä
erittäin mielenkiintoiselta. Entä taiteellinen lopputyösi?
”Kansallisteatterin ”Julia & Romeo” ja siinä Tybaltin
rooli. Nelosvuoden loppupuolella keväällä 2017 sain kuulla, että
pääsen mukaan tuohon ja päätin, että haluan tehdä taiteellisen
lopputyöni Kansallisteatterissa. Se oli kyllä hyvä valinta. Pääsin
tekemään mielenkiintoisen roolin, pienehkö rooli mutta paljon
lava-aikaa. Ihanan haastava ja monitasoinen hahmo, ja tässä
versiossa koko hahmo sai erilaisen syvyyden ja merkityksen kuin
aiemmin. Alla on tosi paljon kirjoittamatonta virettä Mercution ja
Tybaltin välillä, ja tässä on jotenkin hienovaraisesti tuotu
mukaan tavallaan ylimääräinen rakkaustarina. Mielestäni rakkaus
ja viha -teemat syventyvät ihan koko näytelmän kannalta hienolla
tavalla.”
Mercutio (Miro Lopperi) ja Tybalt (Japi) (c) Tuomo Manninen |
Onko ollut muita
urasuunnitelmia kuin jalkapallo tai teatteri? ”Kyllä mua toi
musiikkipuoli kiinnostaa, eli luovaa alaa sekin. Rock-ja
heavymusiikki kiinnostaa erityisesti. Oon tehnyt omia biisejä ja
olisi hienoa saada bändi kasaan. Suomenkielisiä biisejä oon
tehnyt, on helpompi kanavoida tunteita äidinkielellään. Ei mua
rokkielämä välttämättä kiinnostaa, mutta olisi hienoa vetää
heavya lavalla kunnolla… Haluaisin ainakin kokeilla! Hmmm, lukiossa
mä luin psykologiaa ja kirjoitinkin sen. Mietin kyllä, että olisko
hakenut yliopistoon lukemaan alaa lisää.”
No nyt päästään
asiaan. Miksi olet näyttelijä? ”Aaaaaaah, tää on Tää Kysymys!
Aikanaan hakeuduin joukkueurheilun pariin juuri yhteisöllisyyden ja
yhdessätekemisen vuoksi, ja sama pätee teatteriinkin. Yhdessä
harjoitellaan jotain päämäärää kohti, ja kun onnistutaan
yhdessä tekemään hyvä juttu, tulee todella hyvä fiilis. Kyllä
tässä väkisinkin on mukana jotain itsensä esilletuomista. Saa
olla hetken lavalla, vaikka sinne meneminen jännittää edelleen,
mutta kun siitä selviää, se tunne on mahtava ja sitä tunnetta en
ole mistään muualta saanut. Hetki aallonharjalla kun kaikki
onnistuu. Oon meidän perheen nuorimpana ollut aika hiljainen ja
sivustaseuraaja, teatterin kautta mäkin löysin väylän olla
esillä.”
Mikä on ollut
tärkein oppi, jonka olet saanut? ”Hannu-Pekka Björkman sanoi
joskus kouluaikoina, että teatterin lava on kuin vapauden manifesti.
Siellä saa ja voi olla mitä vaan, kuka vaan. Ei ole
ennaltamäärättyä, mitä lavalla lopulta tulee tapahtumaan ja
miten joku reagoi. Teatterin lava on aluksi aina puhdas, tyhjä. Kun
minä näyttelijänä menen lavalle, tuon sinne väkisinkin aina
jotain. Pitää muistaa se, että mä saan tuoda sinne mitä vaan,
eikä tarvitse sensuroida tai pidätellä mitään. Etenkin
harjoituksissa antaisi tulla vaan kaikkea mitä sisältä kumpuaa.
Uskaltaisi itsekin olla puhdas ja vapaa kaikesta.”
Onko sinulla omia
”esikuvia”, joiden työtä arvostat tai ihailet erityisesti?
”Nuorempana katselin paljon leffoja ja silloin suosikkejani olivat
monet Hollywood-näyttelijät. Tom Hanksin leffoista oon tykännyt
aina ja pidän hänestä näyttelijänä tosi paljon, hänessä on
tietynlaista herkkyyttä ja haavoittuvaisuutta näyttelemisessään.
Alla on aina tietynlainen vire. Jim Carreylla on upea komiikan ja
rytmin taju, ja herkkyyttä löytyy tarvittaessa hänestäkin. Kun
tekee täysillä juttuja, voi tehdä mitä vaan. Omaan ikääni
nähden oon nähnyt ja tehnyt aika vähän teatteria, joten vaikea
nimetä ketään ”salaisia fanituksen kohteita” täältä
Suomesta. Q-Teatterin Kaspar Hauserista pidin älyttömän paljon ja
siinä etenkin Jussi Nikkilä ja Eero Ritala tekivät suuren
vaikutuksen. Martti Suosalo, Tommi Korpela, Noora Dadu… Viimeiset
viisi vuotta ovat menneet koulussa, ja oon ihaillut kurssikavereitani
ja kanssaopiskelijoitani, ja on ollut hienoa seurata kehittymistä ja
varmuuden löytymistä.”
(c) Teatterikärpänen |
Mitenkäs muuten
esikuvat muilta aloilta? Kuka on kovin heavyjätkä? ”Ehdottomasti
Mokoman laulaja ja tekstittäjä Marko Annala, hänessä on upeaa
lavakarismaa. Rauhallisen ja sympaattisen oloinen tyyppi, ja iso
kontrasti siihen millaista menoa on lavalla sitten. Jos nyt
kuvittelisin itseni peilin eteen hiusharjan tai hyppynarun kanssa
laulamaan? Hahah, kyllä mä sieltä Annalan näkisin.
12-vuotiaanahan mä rakastuin palavasti David Beckhamiin, hiukset oli
täysin samanlaiset mulla aina ja ostin samanlaisia nappulakenkiä
kuin hänellä. Kyllä mulla Beckhamin pelipaita päällä oli
kesälläkin kun Englannin pelejä MM-kisoista katselin. Niin, ja
onhan hän näytellytkin...”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos oikein fantasioidaan ja saisit
maailmasta valita ihan kenet tahansa? ”Antti Peltolan kanssa
haluaisin vielä tehdä juttuja (huom. Antti meni pöydän ohi hiukan
aiemmin ja kuuntelee taatusti seinän toisella puolella…). Tom
Hanksin tai Meryl Streepin kanssa haluaisin näytellä leffassa.
Hannu-Pekka Björkmanin kanssa yhteistyö kiinnostaisi erityisen
paljon, samoin Elina Knihtilän.”
Tässä vaiheessa
vaihdoimme pöytää, sillä viereiseen pöytään saapui todella
äänekäs seurue…
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? Marko Annalan? ”Hahah, taisi olla aika
ilmiselvä vastaus tämä. Elton Johnin kanssa olisi kiintoisaa
laulaa myös. Ja Freddie Mercuryn, huh huh! Voisin jotain
bassostemmoja laulella taustalla.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”TeaKin melkein kaikki salit,
Q-Teatterissa, Universumilla Baikal Brothersin kanssa (BB:n kanssa
vieraillut myös Kokkolassa, Kotkassa, Jyväskylässä ja
Tampereella), Valkeakosken Kesäteatterissa (nyk. Suomen Kesäteatteri
nimeltään), Valkeakosken Kaupunginteatterissa ja Tampereen
Komediateatterissa. Ai niin, mähän oon ollut Suomen
Teatteriopistossakin opiskelemassa 2008-2009! Niin ja tietenkin
Kansallisteatterissa oon ollut.”
Ulosottomies Valkeakosken Kesäteatterista... |
Mainitse muutama
roolityö tai koko proggis, joka on ollut itsellesi tärkeä.
”Valkeakosken Romeo ja Julia oli mulle ensimmäinen oikea
teatteriproggis, ja nyt ympyrä sulkeutuu ja olen ensimmäisessä
ammattijutussani Kansallisteatterin Juliassa ja Romeossa. Tämä
Kansallisteatterin proggis on mulle todella tärkeä. Kouluun
päästyäni mä haaveilin, että Kansallisteatterin lavalle pääsy
olisi mulle unelmien täyttymys. Tämä on monin tavoin ollut mulle
ikimuistoinen proggis. Valkeakosken Kesäteatterin ”Pirkko ja Åke”
oli ensimmäinen proggis, josta sain palkkaa. Se oli konkreettinen
esimerkki siitä, että tämä homma on kivaa ja siitä voi näköjään
saada palkkaakin, ja tätä olisi kiva tehdä työkseen joskus. Se
antoi lisää intoa ja lisäboostia hakea kouluun, tuli tärkeään
vaiheeseen elämässäni se.”
Mitä on mielestäsi
teatteri taika? ”Se on just sitä, että mitä vaan voi tapahtua.
Näyttelijät, muu työryhmä ja katsojat elävät kaikki sitä samaa
hetkeä samassa tilassa. Elokuviin kun menee, voi olla varma siitä,
että näyttelijä ei siellä kompastele ja kaikenlaiset mokailut on
leikattu pois.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua elämässä yleensä? Entä biisinteossa?
”Biisinteossa niinkin kliseinen vastaus kuin rakkaus. Ja muutenkin.
Hyvänä esimerkkinä Olli Riipinen, josta huokuu se, että hän
rakastaa näyttelemistä. Se taas inspiroi muakin. Kaikki ihmiset
ympärilläni, jotka tekee täysillä ja joista näkee, että
tykkäävät siitä mitä tekevät. Yhdessätekemisen meininki
motivoi ja inspiroi suuresti!”
Baikal Brothers (c) Aapo Juusti, TeaK |
Podetko
ramppikuumetta tai esiintymisjännitystä? ”Silloin jännittää,
jos ei ole päässyt kunnolla valmistautumaan tai harjoittelemaan.
Joku esimerkiksi pyytää mua laulamaan pari biisiä seuraavana
päivänä jossain ja iskee tunne, että apua mulla ei ole aikaa
harjoitella niitä biisejä kunnolla. Julian ja Romeon ensi-ilta
jännitti ennakkoon kovasti, mutta yllättäen siellä alkua
odotellessa huomasin, että mun kädet ei tärisekään yhtään ja
sitten se olikin jo menoa. Oon huomannut sen, että mua jännittää
suuret ihmismassat enkä viihdy isossa porukassa, tulee vähän
ahdistunut olo.”
Onko sinulla omia
rutiineja tai rituaaleja, joita teet aina ennen esitystä? ”Ne
vaihtelee vähän proggiksen mukaan. Koulun jutuissa ei meno lavalla
ollut aina heti fyysistä vaan aluksi rentoa, ja siihen valmistautui
vaikkapa puhumalla paskaa kavereiden kanssa varttia ennen esitystä,
ja sitten vasta aloitti keskittymisen. Keväällä Juliaan ja Romeoon
valmistautumisen aloitin sillä, että kolme tuntia ennen esitystä
söin hyvin ja otin pientä välipalaa mukaan illaksikin, söin ehkä
banaanin ennen esitystä. Pari tuntia ennen esitystä menin
teatterille ja lavalle lämmittelemään - heiluttelin käsiäni,
juoksin, nostelin jalkojani, venyttelin, kuuntelin musiikkia. Sitten
maskiin ja roolivaatteet päälle, ja vielä uudelleen lavalle
ottamaan nopeat lämmöt.”
Onko sinulla ollut
jotain ”hassuja” rutiineja? ”Jalkapallossa oli niin, että
tietyssä järjestyksessä piti aina laittaa säärisuojat ja kengät.
Sitten mulla oli aina ne tietyt neljät pelikalsarit, jotka mulla oli
kauden aikana. Muilla en voinut pelata. Myöhemmin ajattelin, että
eihän tässä oo mitään järkeä ja pitäähän sitä nyt ostaa
uusiakin!” Japi nauraa.
Kerro joku
legendaarinen sählinki lavalta. ”Valkeakosken Romeossa ja Juliassa
oli kohtaus, jossa Romeo tulee hautausmaalle ja siellä surmaa
myöhemmin Parisin. Meillä oli puumiekat ja mun piti tulla kahden
sermin läpi, niissä oli jotain leivinpaperin tyylistä materiaalia.
Ekasta sermistä menin läpi suunnitellusti, mutta toisesta paperi
irtosi ja astuin sen päälle niin, että lensin rähmälleni
lavalle. Miekka lensi katsomoon ja kaikki vastanäyttelijät
repesivät nauramaan, osa kääntyi selin katsomoon. Mun ainut idea
oli korjata kaikki tämä huudolla, eli nousin ja menin huutaen
katsomoon hakemaan miekkaani ja sitten Parisia huudon kera
surmaamaan. Hän nauroi katketakseen, jotenkin siitä lopulta
selvittiin. Jälkeenpäin mua hävetti koko sähläys, mutta tajusin
sitten, että teatterissa voi sattua ihan mitä tahansa ja ei se niin
vakavaa ole.”
Kerro joku hyvä
muisto. ”Mulle on tärkeitä joulut koko perheen kanssa, serkkuja
oli mukana. Vietettiin jouluja yhdessä Pohjanmaalla Vimpelissä,
äitini on sieltä kotoisin, ja meitä oli varmaan kaksikymmentä
siellä samassa mökissä, joka oli laskettelurinteen kupeessa. Nämä
sitten jäi, kun veljien perheet kasvoivat ja kaikki alkoivat viettää
jouluja oman perheen kesken. Pelattiin Trivial Pursuitia ja Aliasta,
mukavaa yhdessäoloa. Mummo kertoili tarinoita. Edelleenkin jouluisin
haluan tavoitella samaa tunnelmaa, pelataan lautapelejä ja syödään
samoja ruokia.”
Tulevia rooleja tai
muita töitä? ”Syksy menee Julian ja Romeon parissa joulukuun
puoliväliin, 21 esitystä on luvassa. Haen koko ajan töitä, syksy
muuten ja kevät on täysin auki. Kiinnitys kiinnostaisi. Mitään en
ole sulkenut pois enkä aio sulkeakaan. Haluaisin tehdä
mahdollisimman paljon erilaisia juttuja ja haastaa itseäni.
Trubaduurikeikkoja teen tässä ohessa. Monologini kanssa mulla on
unelmana päästä esimerkiksi vanhainkoteja kiertämään. Esitys
pohjautuu Eino Leinon ja Uuno Kailaan runoihin, ”Punajuova”
nimeltään. Sen kanssa voisi tehdä pienen kiertueen eri
teattereissa.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Mä sanoin pienenä kuulemma aina, että ei muuta kuin pää
pystyyn ja uutta matoa koukkuun.”
Mitä sanoisit
nuorelle itsellesi, jos tulisi mahdollisuus? ”Sanoisin, että älä
ole liian ankara itsellesi ja epäonnistumisille. Kaikki menee hyvin
kunhan vain jaksat uskoa ja tehdä töitä, ja varmasti pääset
sinne minne haluatkin. Syyllistin itseäni silloin kun jouduin
lopettamaan jalkapallon, se tuntui epäonnistumiselta. Tunsin
pettäneeni muut ihmiset, jotka odottivat että musta tulee
jalkapalloilija. Eihän loppupeleissä ollutkaan niin.”
Osaatko imitoida
ketään? ”Joskus oon yrittänyt vähän imitoida, esimerkiksi yhtä
presidenttiämme. (näyttää mallia Tarja Halosesta…) Tai Andy
McCoyta, Jörn Donneria… Al Pacinoa yritin imitoida myös! Ja
Matthew McConaugheytä!”
America-ko-kö (c) Aapo Juusti, TeaK |
Mikä
sarjakuvahahmo tai muu fiktiivinen hahmo haluaisit olla? ”Mä
haluaisin olla Batman. Sillä on tolkuttomasti rahaa ja paras
teknologia käytössään. Mutta mitään varsinaisia supervoimiahan
sillä ei ole? Teräsmies osaisi sentään lentää.”
No, samalla
teemalla jatketaan. Jos sinusta tehtäisiin supersankarihahmo, mikä
olisi hahmosi nimi ja supervoima? ”Heheh! Mun supervoimani olisi
muuttaa kaikki maailman muovi kierrätyskelpoiseksi. Pelastaisin
kaikki meret. Plastic-Japi! Hahhah! Asu olisi varmaankin aika upea.
Biohajoavasta muovista tehty kokovartalohaalari ja viitta lepattaen
mentäisi. Niistä biohajoavista hedelmäpusseista kyhätty asu
hehehhe. Pitäisi olla lentäessä tarkkana, ettei se repeäisi.
BioMan!”
Haastattelija saa
tästä visiosta aikamoisen hepulikohtauksen, eikä millään meinata
päästä etenemään…
Jos ihminen menisi
syksyllä talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräätkin kesken
kaiken? ”Ottaisin leffakokoelmani mukaan, ja tietysti jonkun
soittimenkin, jolla niitä voisi katsella. Voisi olla vähän tylsää
vaan muuten tuijotella kokoelmaa, laitella aakkosjärjestykseen tai
näyttelijöiden mukaan tai ilmestymisvuoden mukaan tai genren…
hahahah! Ottaisin Stephen King -kirjakokoelmani mukaan myös, ja
pleikkaria pelaisin. Lisäksi ottaisin Soda Streamerin ja eri makuja,
ja valkoviiniä vähän. Ja avocadopastaa ja hot wingsejä.”
Jos saisit
aikakoneella palata menneisyyteen johonkin tiettyyn hetkeen tai
ajanjaksoon, minne menisit? ”Haluaisin mennä katsomaan, että
millainen henkilö Jeesus oikeasti oli ja mitä kaikkea tapahtui.
Haluaisin myös katsoa pikakelauksella, että miten maapallo on
muokkaantunut sellaiseksi kuin on nyt. Alkuräjähdyksen hetkestä.
Tai seuraamaan pyramidien rakentamista. Maailmassa on paljon
kiinnostavia juttuja!”
Jos sinun
elämästäsi tehtäisi esitys, millainen se olisi ja kuka olisi
sinun roolissasi? ”Kyllä se aika tragikoominen juttu olisi! Se
olisi sporttinen draamamusikaali, jossa olisi David Beckham pääosassa
hahah. Joel Hirvonen voisi myös näytellä mua. Voisi siinä olla
balettiakin, ja BioMan mukana myös!”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Menen muistelemaan repliikkejäni ja kohtauksia
Juliasta ja Romeosta, meillä on huomenna lämmitysharjoitukset.
Voisin myös yrittää tehdä vähän biisejä, kun eilen jäi
kesken. Illalla varmasti pelaan NHL:ää pleikkarilla vielä.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Peli
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Paska
Mikä sytyttää
sinut? - Rakkaus
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Negatiivisuus
Mikä on
suosikkikirosanasi? - Vittu
Mitä ääntä
rakastat? - Puolisoni lauluääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Haarukalla lautaseen -vinkuna
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Psykologi
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Sotilas
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Hyvin meni mutta menköön!
BioMan odottamassa keikkaa... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).