Timo Torikan tapasin KOM-ravintolassa
huhtikuun puolivälissä 2013, ennen KOM-teatterin Kolme
sisarta-näytöstä, jossa Timokin oli mukana.
Vesimiehen merkeissä 1958 syntynyt
Timo on kotoisin Keravalta. ”Nyt asun Espoossa, eli kovin kauaksi
en ole päässyt...”
Mitä harrastat? ” Luen paljon;
kaikenlaista kirjallisuutta, aika paljon tietokirjallisuutta, alaan
liittyen tietysti, ja luen myös ranskankielistä kirjallisuutta.
Pyrin myös liikkumaan, lähinnä kävelen pitkiä kävelylenkkejä
ja harrastan chi-kungia. Se on sellaista kiinalaista voimistelua,
jossa on sama pohja kuin tai-chi´ssä. Hitaita ja hengitykseen
perustuvia liikkeitä. Pyöräilyä harrastan myös."
Mitä sanoisit erityistaidoiksesi tai
ammatillisessa mielessä muuten vahvuuksiksesi? ”Olen varmaan
Suomen ainut näyttelijä, joka näyttelee Ranskassa myös. Se on
varmaan mun spesiaalitaidoistani se ensimmäinen. Kyllä mulla on
ollut ihan alusta lähtien pyrkimys olla mahdollisimman
laaja-alainen näyttelijä, olen yrittänyt kehittää kaikkia
osa-alueita. Oon yrittänyt välttyä joutumasta mihinkään tiettyyn
kategoriaan tai lokeroon. Mitä pidempään tätä ammattia tekee,
sitä helpommin sitä jotenkin lokeroituu, jos siihen ei aktiivisesti
kiinnitä huomiota”, kertoo Timo.
Mikä olisi sellainen taito, jonka
haluaisit osata? ”Haluaisin osata rakentaa soittimen, se on ollut
mulla jo pitkään haaveena. Vene tai soitin. Ja mielellään
sellainen soitin, jonka saisi vielä soimaankin, ja vene saisi pysyä
pinnalla”, naurahtaa Timo.
Osaatko soittaa jotain instrumenttia?
”Mä aloin soittaa klassista kitaraa ollessani 11-vuotias ja mun
haaveena oli olla maailman paras klassisen kitaran soittaja. Soitan
edelleenkin kitaraa kyllä. Joskus olen joutunut jotain roolia varten
opettelemaan vähän viuluakin vinguttamaan. Olen myös soittanut
joskus sellaista pientä pianoharmonikkaa.”
Milloin kiinnostuit
teatterista/näyttelemisestä? ”Näyttelemisestä mä olen
kiinnostunut varmaan silloin, kun kävin elokuvakerhossa, mä olen
sitä ikäpolvea joka kävi semmoisessa. Meillä oli Keravalla
elokuvakerho, jossa käytiin joka lauantai katsomassa klassikoita.
Nimenomaan nää klassikot ja ranskalainen uusi aalto, Truffaut´n
elokuvat, sai mut kiinnostumaan nimenomaan näyttelemisestä.
Kiinnostus teatteriin syntyi sitten myöhemmin. Muistan nähneeni
jotain KOM-teatterin esityksiä jo 70-luvulla, ja muhun iski jotenkin
silloin se tietty ”köyhän teatterin estetiikka”. Siihen aikaan
KOMin esitykset oli kaikki kiertäviä, eli se oli hyvin riisuttu se
näyttämökuva, ja esitykset perustuivat puhtaasti näyttelijäntyöhön
ja se teki muhun hirveen suuren vaikutuksen silloin. Sitten muistan,
Tsehoviin liittyen, että mä näin Tampereen Työväen Teatterissa
joskus aika nuorena Vanja-enon, ja se vaikutti myös suuresti. Ennen
kaikkea Juhani Niemelä Astrovina. Se oli ensimmäinen kerta kun mä
näin Tsehovia."
Oliko sinulla koulussa koskaan mitään
näytelmäkerhoja tai vastaavia? ”Kouluaikana harrastin lähinnä
musiikkia. Teatteria en ole harrastanut ennen Ylioppilasteatteria,
jossa se lopullinen kiinnostus sitten syntyi.”
Missä vaiheessa hait sitten TeaKiin?
”Syyllinen on oikeastaan hyvä ystäväni Heiskasen Kari, joka on
mua vanhempi ja kirjoitti ylioppilaaksi silloin kun mä pääsin
lukioon, ja Kari pyrki TeaKiin ja pääsikin sinne, ja se oli
sellainen asia, joka sai minutkin valtavasti sitä pohtimaan. Mä
pääsin sitten sisään vuonna 1978, olin vain parikymppinen
silloin. Valmistuin 24-vuotiaana, aivan liian nuorena.
Ajolähtö-elokuvaa tehtiin just silloin 1981-82, olin kolmos-ja
neloskurssilla niihin aikoihin. Toisella yrittämällä mä pääsin
kouluun sisään, se eka yritys oli vähän sellainen tutkimusmatka
ja lähinnä ihmettelemistä. Meitä oli 12. Kurssihenki oli tiivis.
Tapanisen Ulla, Haaviston Susanna, Saarisen Eero..."
Entä muut mahdolliset opinnot?
”Näyttelijäntyöni ohella mä opiskelin elokuvataiteen
laitoksella elokuvaohjaamista ja – leikkaamista 1986-89. Se johtui
lähinnä siitä, että mua kiinnosti kameranäytteleminen ja
Suomessa oli täysin mahdotonta löytää mitään koulutusta siihen.
Mä aattelin, että pyrin suoraan sinne elokuvataiteen laitokselle ja
pääsinkin, ja opiskelin siellä sitten kameratekniikkaa. Mä en
koskaan valmistunut sieltä eikä se ollut mun päämääränikään,
halusin vain lisätä yleistietoani elokuvapuolelta.”
Missä vaiheessa lähdit sitten
Ranskaan? ”Mä oon aina harrastanut ranskaa, oikeestaan koko
aikuisikäni oon opiskellut kieltä. Sit mä vaan rupesin käymään
usein Pariisissa katsomassa teatteria ja pikku hiljaa tapasin ihmisiä
siellä. Sit tein ne kaksi Maigret-elokuvaa ranskaksi ja siitä tuli
mulle sellainen lopullinen kiinnitys siihen kieleen. Vuonna 2005
menin ensimmäisen kerran teatteriin sinne töihin. Aattelin, että
oon jo niin vanha ja tää on varmaan ainoa kerta, mutta jotenkin se
on poikinut aina uutta. Vuoden lopussa aloitan siellä jo viidettä
näytelmääni. (Huom. lisätietoa tämän linkin alta www.pantatheatre.net ) Ne
on olleet kaikki sellaisia juttuja, että niillä on kierretty
ympäri Ranskaa”, Timo kertoo.
kuva Teatterikärpänen |
Jos et olisi tällä alalla, millä
alalla mahdollisesti olisit? ”Tietysti näin pitkään tätä
ammattia tehneenä on aika vaikeaa sanoa, että mitä sitä oikeasti
sitten tekisi, mutta kyllä ainakin kirjoittaminen olisi sellainen
juttu, mikä mua kiinnostaisi ja kiehtoisi. Siihen se varmaan
liittyisi jotenkin.”
Miksi olet näyttelijä? ”Tää on
aina vähän sellaista jälkiviisautta, kun asiaa oikein rupeaa
miettimään... Elämä on varmaan jokaisen ihmisen kohdalla
jonkinlaista ajautumista ja monen tekijän summa. Näin jälkeenpäin
ajatellen se varmaan liittyy siihen, että tää on oikeesti ammatti,
jossa oppii itsestään ihan hirveesti, koko ajan joutuu tekemisiin
itsensä kanssa ja monella tasolla. Nimenomaan kiinnostus ihmisenä
olemiseen kiehtoo. Mä en koskaan ollut nuorena mitenkään
ulospäinsuuntautunut, olin aika ujo. Varmaan tää liittyy jotenkin
myös sen ujouden voittamiseen ja miten sen yli mennään, ja miten
omaa herkkyyttään pystyy käyttämään. Kuitenkin herkkyys on
sellainen asia, että jos se katoaa tässä ammatissa, niin sen
mukana katoaa aika paljon. Se herkkyyden ylläpitäminen on ollut
kaikkein haastavinta tässä ammatissa.”
Miten ajatuksesi näyttelijän työstä
ovat muuttuneet tässä vuosien varrella? ”Kyllä ne muuttuu koko
ajan, joka roolin kohdalla ne muuttuu ja tajuaa kuinka monella eri
tavalla tätä työtä voi tehdä. Ehkä se on tietynlaista ihmisenä
kasvamista.”
Onko sinulla mahdollisesti omia
esikuvia? ”Kyllä niitä on paljonkin. On todella paljon
näyttelijöitä, joita mä arvostan niin Suomessa kuin
ulkomaillakin. Ei sitä suoranaisesti pyri mitenkään ketään
jäljittelemään, mutta riippuu paljon aina siitä senhetkisestä
työstä mitä on tekemässä, että kehen tavallaan mentaalisesti
kiinnittyy. Jos nyt luettelisin muutaman nimen, niin se antaisi
jotenkin väärän kuvan, koska mulla on todella iso kirjo
näyttelijöitä, joita arvostan. Mä lumoudun hyvästä
näyttelemisestä. Ensin tulee sellainen ajatus, että ”voi kun mä
olisin itse tehnyt tuon”, mutta että joku pystyy hienoon
suoritukseen, niin se on kyllä aina suuri ilo”, Timo hehkuttaa.
Missä eri teattereissa olet näytellyt
ja omasta mielestäsi merkittävimmät roolityösi? ”Mä olen
näytellyt tosi monessa kaupungissa, koska Ranskassakin on paljon
kierretty. Mähän olin Saksassa töissä myös yhdessä vaiheessa
pari vuotta ja kierrettiin paljon ympäri Eurooppaa. Mutta ne
merkittävimmät, joissa olen eniten oppinut, on ollut se aika kun
tein Ryhmäteatterissa töitä silloin 80-luvulla. Parina kesänä
oli se Sormusten herra, se oli kyllä todella merkittävä juttu.
Ensinnäkin se oli niin pitkäaikainen ja se oli tavallaan niin
mahdoton tehtävä koko sen tekeminen. Siihen aikaan se oli koko
maailmassa ensimmäisiä teattereita, joka tarttui siihen aiheeseen.
Se kesti kuusi tuntia, pikkuisen lyheni sitten toisena kesänä. Se
oli fyysisenäkin suorituksena aika raskas. Se aika Ryhmiksessä oli
kyllä todella tärkeetä mulle. Mä menin suoraan Teatterikoulusta
Kajaaniin, joka oli mulle kans yksi koulu. Sit mä olin 1983-85
Lappeenrannassa. Sieltä mä tulin sitten Helsinkiin ja alkoi tää
Ryhmiksen aika. Silloin mä vasta rupesin ymmärtämään, että
mistä näyttelemisessä on kyse. Kouluaika oli jollain lailla niin
kaoottista. Sen jälkeen oli sitten se Shakespearen
Myrsky,(Schauspiel Köln) jonka kanssa kierrettiin ympäri Eurooppaa. Se oli sellainen kansainvälinen teatteriryhmä, siinä oli mukana
näyttelijöitä ympäri Eurooppaa ja mä olin ainut
pohjoismaalainen. Siitä oppi myös hirvittävän paljon. Tietenkin
noi Ranskan jutut sitten. Ja se mitä viimeiseksi tekee, tuntuu aina
kaikista merkittävimmältä, tämä Kolmen sisaren koko
harjoitusprosessikin on jo tuntunut todella hienolta. Lisäksi on
todella mielenkiintoista työskennellä ohjaaja Lauri Maijalan
kanssa, hänellä on ihan oma maailmansa, hänellä ei ole
esitystraditioon liikaa kunnioitusta ja kuitenkin hän on
teatterimies henkeen ja vereen."
” Aika jännä projekti oli myös
se, kun tehtiin tuonne Oopperaan Aleksis Kivi. Tein siinä Ahlqvistin
roolin, joka on suuri puherooli. Tuntui hienolta työskennellä Jorma
Hynnisen ja muiden laulajien kanssa. Viime vuosien
elokuvaprojekteista merkittävimmät ja opettavimmat ovat olleet Mika
Kaurismäen ”Kolme viisasta miestä” ja sitten ”Veljekset”.
Ideoimme niitä yhdessä Mikan ja Kari Heiskasen sekä Pertti
Sveholmin kanssa. ”Kolme viisasta miestä” syntyi halusta tehdä
näyttelijänä kokonaisvaltainen elokuvaprosessi alusta loppuun. Se
kuvattiin sitten viidessä päivässä.”
Onko sinulla jotain roolihaavetta? ”Mä
en oo oikeastaan koskaan ollut mitenkään roolien perään, vaan
projektin kokonaiskiinnostavuus on ollut tärkeämpää. Teatterin
tekeminen on niin kollektiivista, että siinä ei merkitse pelkkä
roolityö vaan koko prosessiin osallistuminen. Mutta että saa tehdä
Tsehovia tai Dostojevskia...kyllä noi klassikot on sellaisia, että
niissä on sitä syvyyttä niin mielettömästi. Kyllä se on hienoa,
että saa sellaisessa maailmassa toimia. Teemat on jotenkin ikuisia,
kun ne liittyy ihmisen elämän haaveisiin ja siihen todellisuuteen,
ja ne kun törmää sitten yhteen. Se on tää ikuinen kysymys, että
mitä elämältä odottaa ja mitä elämä sitten lopulta tuo. Ne on
semmoisia asioita, jotka koskettaa aika moniakin ihmisiä, eikä se
ole sadassa tai kahdessa sadassa vuodessakaan muuttunut mihinkään.
Samat asiat ihmistä ajaa eteen päin – rakkauden kaipuu,
unelmat...”
Oletko koskaan katunut
ammatinvalintaasi? ”Voi monta kertaa! Mutta on se oma mielentila
mikä hyvänsä, niin sitä on aina vaan mentävä näyttämölle.
Freelancerin hommassa on myös se, että asiat välillä kasaantuu ja
sulla on ihan älyttömästi töitä päällekkäin, ja sitten taas
tulee pitkäkin aika, että sulla ei ole yhtään mitään.
Oikeestaan sen kestäminen ja henkisen sietokyvyn kasvattaminen on
ollut se kaikkein suurin haaste. Välillä miettii, että kyllä se
leipä varmaan helpommallakin lähtisi. Toisaalta tässä on taas
sitten niin paljon sellaista, mitä ei vaihtaisi pois.”
Mikä on parasta teatterissa? ”Parasta
on se, että jos hyvin käy niin saat tehdä todella
mielenkiintoisten ihmisten kanssa töitä ja pääset keskittymään
ja etsimään ihmisenäolemisen kysymyksiä, jotka on aina kiehtovia.
Ja se, että olet elävän yleisön kanssa tekemisissä. Onhan se
todella palkitsevaa. Kameran kanssa tekeminenkin on hienoa, mutta sä
et ikinä saa sitä välitöntä feed backia, ja sitten kun se feed
back tulee, niin se tulee niin myöhään, että sulla ei ole
välttämättä enää suhdetta siihen työhön, mitä olet tehnyt.
Silloin kun ollaan elävän yleisön kanssa, niin se on niin kuin
yhteinen tapahtuma. Koko se harjoitusprosessikin...että pystyt
vaikka koko päivänkin käyttämään siihen, että pohdit jotain
kysymystä ja etsit ratkaisuja asioihin. Se on katsojien ja
esiintyjien yhteinen hetki ja musta tuntuu, että tänä aikana kun
kaikki on niin virtuaalista, niin teatterin merkitys vain korostuu.
Ei ole kauheasti sellaisia alueita, joissa pääsisit kokemaan
vastaavaa. Ehkä urheilukilpailuissa, varsinkin joukkuelajeissa, on
se sama juttu. Teatterissa on toisaalta parhaimmillaan voimakkaammin
läsnä yhteinen henkinen kokemus, ehkä kasvaminenkin."
Mitkä asiat inspiroivat sinua? ”Mä
tarkkailen aika paljon ihmisiä, niin paljon kuin mä vaan kykenen,
ihan sellaisissa arkisissa pienissä tapahtumissa. Ne inspiroi mua
ihan älyttömästi. Sieltä saa hirveesti materiaalia, jota jollain
tavalla alitajuisesti kerää. Jos oma naama on ollut hiljattain
televisiossa, niin tarkkailu vaikeutuu, mutta ulkomailla pystyn kyllä
ihan tuntikausiakin tarkkailemaan ihmisiä. Istun kahvilassa tai
kävelen pitkiä matkoja ja katselen ihmisiä. Se on ehkä se
näyttelijäntyötä eniten inspiroiva juttu. Mä seuraan myös
paljon kuvataiteita ja musiikkia, ja kaikkia mahdollisia
taiteenaloja. Sitten soitan edelleen kitaraa, se on mulle todella
tärkeä inspiraation lähde.”
Podetko ramppikuumetta tai
esiintymisjännitystä? ”Kyllä joo, itseasiassa mitä vanhemmaksi
tulee, niin sitä enemmän jännittää. Kyllä se joka kerta tulee!
Jos ei oo sitä jännitystä, niin voi olla jo pikkaisen huolissaan.
Silloin kun esim. elävän yleisön edessä näyttelee Ranskassa ja
ranskaksi, niin se kynnys on kyllä niin kova ja jännitys on ihan
mieletön. Muistan ennen tuota Karamazovin ensi-iltaa, kun mulla on
siinä alussa vielä 10 min monologi, niin kyllä pulssi on varmaan
sellaiset pari sataa ennen esitystä. Mutta sitten kun se esitys
lähtee käyntiin, niin se helpottaa kyllä. Se vaan on sellainen
hetkellinen tunne, henkinen jännitys. Se on tavallaan
epämiellyttävää, mutta yhtäaikaa myös miellyttävää.
Kummallinen, ristiriitainen tunne.”
Onko sinulla jotain omia ”rituaaleja”
tai rutiineja, joita toistat esityspäivinä? ”Aina ennen
harjoituksia tai esitystä teen puolisen tuntia chi-kungia. Se on
fyysinen lämmittely, mutta se on myös keskittymistä.”
Oletko taikauskoinen teatterin
suhteen? ”Kyllä mä näitä vanhoja traditioita pyrin noudattamaan
ihan kunnioituksesta niitä kohtaan. Pyrin aina esimerkiksi
kunnioittamaan sitä hetkeä, kun astun näyttämölle, eli sen
hetken pitää olla tietoisesti merkittävä hetki, näyttämölle
astuminen ei saa olla liian arkista.”
Oletko koskaan nähnyt teatterin
kummitusta? ”En ole nähnyt, mutta olen kyllä kuullut. Tässä
KOM-teatterissakin on oma kummitus, ja olen kuullutkin sen. Kerran mä
tulin yksin teatterille ja siellä ei ollut ketään muuta, kävin
laittamassa harjoitusvalot päälle ohjaamosta. Siellä oli pimeetä
ja just ennen kuin mä laitoin ne valot päälle, niin katsomosta
kuului sellainen ääni, kun penkin istuinosa nousee ylös ja sitten
kuului askelia, jotka kävelivät poispäin salista. Sytytin ne valot
ja huusin, että onko täällä ketään. Ei vastausta. Luulen, että
se oli se kummitus, joka poistui kun näyttelijä tuli saliin. Se on
hyvin kiltinoloinen tyyppi kyllä, ei sitä varmaankaan tarvi pelätä,
jos satut istumaan kohta sen paikalle...” Timo naurahtaa.
Onko muuten Ranskassa kritiikeissä
tms. mainittu koskaan sitä, että olet Suomesta? ”Ei sitä kyllä
ole kauheasti huomattu. On tosin luultu, että tulen Quebecistä
Kanadasta, koska mulla on vahva oma aksentti. Tietyllä tavalla on
kyllä ehkä huomioitu pikemminkin sellainen pikkuisen erilainen
fyysinen näyttelijäntyö, ranskalaiset on ehkä pohdiskelevampia
näyttelijöinä. Mutta kansallisuutta ei mielestäni ole huomioitu
kyllä lainkaan.”
Kerro joku legendaarinen kommellus! ”Niitähän sattuu melkein joka ilta, kun on elävästä
teatterista kyse. Muistan kun Ranskassa esitettiin sitä ensimmäistä
juttua missä näyttelin, ja mulla oli hirveen suuri pelko siellä
siitä, että jos tapahtuu jotain sellaista mitä ei ole sovittu,
niin mun improvisaatiokykyni ranskaksi on kuitenkin rajalliset. Sit
meillä oli ensimmäinen kohtaus yhden ranskalaisen näyttelijättären
kanssa, ja siinä piti rikkoa kolme kananmunaa tietyssä
järjestyksessä ja siinä oli aina pitkä dialogi välissä. No, ne
kolme kananmunaa rikkoontui kaikki kerralla ja meidän piti luoda
siitä ihan uusi kohtaus, ja me jouduttiin improvisoimaan koko
loppukohtaus. Kun sen ekan piti pudota ja ne kaikki kolme olikin
lattialla, me katsottiin toisiamme, että ”okei, nyt täytyy jotain
keksiä” ja sit se vaan lähti menemään. Puoliajalla tuli jälkeen
päin jälkishokki sitten, sydän hakkasi ihan mielettömästi ja
oltiin vaan että huh huh, selvittiinpäs!” Timo kertoo nauraen.
Kerro joku oikein hyvä muisto!
”Teatteri on antanut mulle paljon unohtumattomia hetkiä, jotka on
painuneet syvälle. Kauheen vaikeeta poimia yhtä yksittäistä,
mutta paljon on tärkeitä ihmisiä esim. Eeva-Kaarina Volanen, joka
oli tärkeä opettaja. Sitten on paljon työtovereita, ja melkein
jokaiseen projektiin liittyy joku erittäin hyvä muisto, joka sitten
kannattelee ja jonka muistaa aina yli kaiken, vaikka itse projekti ei
olisikaan onnistunut. Muistoihin ei saisi jäädä kiinni, mutta jos
on ollut vähän huonompi elämänvaihe tai muuten olo on alamaissa,
niin kyllä hyvät muistot on sellaisia, jotka nostaa sut yli sen
kaiken. Sinne Suomenlinnaan liittyy paljon muistoja, kun silloin
Ryhmiksen aikaan tehtiin monta projektia sinne, hauskoja ja
työteliäitä hetkiä. Se oli kyllä hyvin erityistä se teatterin
tekeminen saaressa. Tietysti noi ensimmäiset ulkomaan työkomennukset
on ollu tosi muistorikkaita, koska se on niin spesiaalia saada tehdä
toisella kielellä töitä.”
Käytkö seuraamassa muiden esityksiä?
”Silloin kyllä kun en itse ole teatterissa kiinni, nythän meillä
on viisi näytöstä viikossa täällä, eli nyt ei kyllä pysty. Mä
yritän kyllä käydä niin paljon kuin mahdollista teatterissa.
Viimeksi näin Eurydiken Kansallisteatterissa.”
Kiinnostaisiko sinua tulevaisuudessa
ohjaaminen tai käsikirjoittaminen? ”Ohjannut olenkin joskus
nuorempana. Kirjoittaminen mua kiinnostaisi, mutta se vaatisi aikaa
eri lailla. Teatterityön ohella se on tosi vaikeeta, se vaatisi
täyspainoisen keskittymisen. Kyllä mä jotain kirjoitushommaa
haluaisin tehdä, kunhan vaan löytyisi sellainen rako.”
Mitä sanoisit nuorelle itsellesi, jos
tulisi sellainen mahdollisuus yllättäen? ”Sanoisin, että muista
olla kärsivällinen, koska nuorena sitä on niin kärsimätön
kaiken kokemiseen. Kaikki pitäisi saada heti. Tän ammatin
harjoittaminen on kuitenkin kuin maratonjuoksu, tätä pitäisi
pystyä tekemään ihan sinne eläkeikään asti ja vähän
pidemmällekin, Lasse Pöystin viitoittamaa tietä.”
Mitä terveisiä haluaisit lähettää
katsojille tai haluaisitko sanoa jotain muuta? ”En sellaisia
yleisiä terveisiä osaa sanoa, mutta sanon sen, että Suomessahan on
aika poikkeuksellinen tilanne nyt. Suomalainen yleisöpohja on
äärimmäisen laaja, jos vertaa esimerkiksi Ranskaan. Siellä
teatteriyleisöstä varmaan 80 % on jollain lailla akateemisista
piireistä. Suomessa on teattereissa kaikkia kansankerroksia ja se on
suuri rikkaus. Se on sellainen asia, josta pitäisi pitää kiinni,
jotta se säilyisi. Ei teatterilla muuteta maailmaa, mutta niillä
pienillä tapahtumilla, missä ihmiset kokoontuu yhteen, niin niillä
on varmasti henkiseen ilmapiiriin olennainen merkitys.”
Tulevia roolejasi tai muita töitäsi? "Oskarin rooli Caenin kaupunginteatterissa, Ranskassa näytelmässä
Suru – Musta eläin. (Tristesse – animal noir) Ensi-ilta on
tammikuussa 2014."
Mikä supersankari haluaisit olla, ja
miksi? ”Olisi kiva osata lentää, että kai mä sitten olisin
Teräsmies.”
Jos voisit viettää päivän naisena,
mitä tekisit? ” Maailma näyttäytyy naiselle ja miehelle varmaan
ihan eri tavalla. Kun katsot vaikka puuta tai merta tai järvenselkää,
niin mies näkee sen eri tavalla kuin nainen. Musta olisi kiintoisaa
kokea naisena se, miten ne konkreettiset asia näkee ja miten
maailman hahmottaa.”
Jos ihminen vetäytyisi syksyisin
talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Ottaisin
jonkun paksun klassikon, jota voisin lueskella siellä.
Ruokapuolesta...ehkä mä pärjäisin kaurapuurolla. Ottaisin 100 kg
kaurahiutaleita ja vettä, ja spriikeittimen. Punaviiniäkin voisi
ottaa mukaan varmuuden vuoksi, unilääkkeeksi.”
Jos voisit palata menneisyyteen
aikakoneella johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? ” Historiassa on mielenkiintoisia keskittymiä tai
solmukohtia esim. 1800-luvun Pariisi, jolloin siellä asui paljon
taiteilijoita, tai Venäjällä ennen ja jälkeen vallankumousta.
Että mitä se elämä silloin on oikeasti ollut!”
Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta pidät eniten? -
Alakulo
Mistä sanasta pidät vähiten? -
Häiriö
Mikä sytyttää sinut? - Arki
Mikä sammuttaa intohimosi? - Ikävät
ihmiset
Suosikkikirosanasi? - ”Voi itku”
Mitä ääntä rakastat? -
Raitiovaunujen kirskahdus
Mitä ääntä inhoat? - Lehtipuhallin
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi
haluaisit kokeilla? - Kaikkia mahdollisia
Missä ammatissa et haluaisi olla? -
Teurastaja
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot
Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Viimeinkin!
Arvostan rohkeutta lähteä Ranskaan teatteria tekemään.
VastaaPoistaOlipa kiva tavata livenä Ajolähdön kuvauspaikalla.
Timo on tosi symppis ja hieno näyttelijä.
VastaaPoista