Ensi-ilta 21.1. 2016, kesto noin 2h 50min (väliaikoineen)
Fjodor Dostojevskin teoksen pohjalta näytelmäksi kirjoittanut Sirkku Peltola
Alkuperäisteos "Vanhan ruhtinaan rakkaus" suomennos Juhani Konkka
Ohjaus Sirkku Peltola
Lavastus Hannu Lindholm
Pukusuunnittelu Matti Seppänen
Valosuunnittelu TJ Mäkinen
Video-ja äänisuunnittelu Kyösti Kallio
Kampausten ja maskien suunnittelu Pepina Granholm
Rooleissa : Tuire Salenius, Esko Roine, Maija Koivisto, Tuukka Huttunen, Jaana Pesonen, Eeva-Riitta Salo, Mika Honkanen, Jyrki Mänttäri, Miia Selin, Jaana Oravisto ja Juha-Matti Koskela
Tuli sitten korkattua ensi-illatkin tältä vuodelta. Kirpakassa pakkassäässä matkustin paksu huopapomppa päällä bussilla Tampereelle, torkahdinkin hetkeksi ja Valkeakoskella heräsin siihen, kun bussin radiossa soi "hän tanssi ripaskaa ja balalaikka soi". Rasputin korvamatona talsin Työviksen lämpöön, ja kohtahan sitten balalailla soi oikeastikin ja saattoi kuvitella jonkun tanssivan ripaskaakin. Yhtään ei ollut käryä siitä, mitä tuleman pitää. Olen koettanut mennä mahdollisimman avoimin mielin esityksiin, joista en tiedä mitään ennakkoon. En yrittänytkään siis selvitellä juonenkäänteitä, tulkoon sitten eteen kaikki yllätyksenä.
Volgan lautturit soi, tuuli tuiversi luihin ja ytimiin ja rahvas puuhaili omiaan karvalakit päässä. Taustaprojisoinnissa Putin tanssahteli ja patsaat nousivat taas ylös, lähdettiin siis pikakelauksella ajassa taaksepäin. Ja sitten lavalle saapuu nuori herra Pavel Slabakov (Tuukka Huttunen), jonka puheet menevät täysin ohi koska jään tuijottamaan sekavin mielin miehen erikoismaininnan arvoista kampausta ja muhevia housuja henkseleineen. "Tuon täytyy olla peruukki", toistelin hiljaa mielessäni ja alkupuheet tosiaan menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Roine, Salenius ja Huttunen (c) Kari Sunnari |
Marian mielestä ruhtinaan koko elo menee hukaan yksinään asustellessaan, ja siitäpä saakin oivallisen idean, että mies pitää saada naimisiin. Itsekin menisi oitis, jos ei olisi jo naimisissa. Melkoiset juonet kehitelläänkin, ja siipaksi ehdotellaan niin hurmaavaa palvelijarta (Jaana Pesonen) kuin tietysti Zinaa. Visioissaan Maria Aleksandrovna lietsoo itseään melkoiseen vauhtiin ja Tuire Salenius on kyllä liekeissä. Hän on uhkea, muhkea ja juonikas ja mietin koko ajan, että joku hänestä tulee nyt mieleen. Sitten se pamahtaa tajuntaani! Hänhän on kuin Sally Spectra suoraan Kauniista ja rohkeista!
Tuire Salenius ja Maija Koivisto (c) Kari Sunnari |
Väliajalla korkataan sitten runebergintorttukausi ja kuiviltaan meinaa torttu tarttua kitalakeen. Jotenkin vähän samanmoinen maku oli itse esityksestäkin tässä vaiheessa, paikoitellen täysin posketonta menoa ja sitten taas aika pitkästyttävääkin. Ensimmäinen puolisko kesti aika kauan ja paljon riitti puhetta, josta olisi voinut jonkinverran napsauttaa poikki.
Väliajan jälkeen saatiin estradille uutta vauhtia, kun Marian aviomies (Mika Honkanen) tuli kuvioihin mukaan. Miten voikin pitkissä kalsareissa keekoileva ukko näyttääkin hölmöltä! Siihen vielä "duoda duoda"-hokemat ja typerät hymyt. Vaikutuksen teki myös näyttävä naisnelikko, joista yhdellä oli upeat laskokset koltussaan ja Jyrki Mänttärin rouvashenkilöllä tykytti koko ajan ties missä.
Naiskauneutta (c) Kari Sunnari |
Eeva-Riitta Salon antaumuksella tulkitsema juoruakka oli myös mainio hahmo, samoin kuin palvelijatar Nastasja ( Jaana Pesonen) ja hänen liikuttavat visionsa siitä, että joku herättäisi hänen kohmeisen kärpäsensä jälleen eloon. Pavel Slabakov hinkkasi itseään innoissaan kaiteisiin eikä muutenkaan malttanut pysyä paikoillaan kun suunnitelmia kehiteltiin. Jotenkin Zina erottui valkeine vaatteineenkin tästä porukasta, ihanan raikas hahmo ja erityismaininta Maija Koiviston selkeästä artikulaatiosta.
Lopussa lunta tulee tupaan monessakin muodossa, kärpänen ei kohmeesta herää ja haikeaksi vetää mielen.
Kuten jo aiemmin totesin, paikoitellen vähän puuduttava mutta parhaimmillaan tooodella herkullista seurattavaa, jo ihan pukujenkin ja lavasteiden puolesta. Tuire Saleniuksen meininki osui ja upposi etenkin, ja kyllähän tämä vannoutuneet Esko Roine-fanitkin takuulla paikalle saa. Sirkku Peltolan taika pitää edelleen.
Ei soinut Rasputin enää kotomatkalla päässä, mutta mielessä kävi se, että Huttusen pojalla ei tainnut sittenkään olla peruukkia päässä?
(näin esityksen kutsuvieraana)
Mainiosti kirjoitit tästä! :) Minäkin kävin ystäväni kanssa katsomassa tämän heti ensimmäisessä aallossa, mutta minun täytyy kyllä sanoa, että Papparaisen uni ei ollut tippaakaan minun juttuni. :D
VastaaPoistaSamoihin asioihin olemme kuitenkin kiinnittäneet huomiota: Se Pavelin tukka - ai kauheaa!! Sally Spectra - totta tosiaan!! :D Jyrki Mänttäri - ah, aina niin huippu missä tahansa roolissa. <3 Ja Maija Koivisto oli jotenkin aika ihana, niin siro ja suloinen ja puhtoinen. Ja puvut ja lavastukset olivat kyllä täyden kympin työtä.
Mutta joo ei. :D
Ja hei, se Tuukan tukka oli tupee. Aamulehden ennakkojutussa mainittiin :-)
VastaaPoistaHuh huh, onneksi sitten! :D
PoistaItse kävin lauantaina ja harmittelin hukkaan heitettyä 32 euroa. Kerran naurahdin eli ei se erityisen hauska ollutkaan. Lada ja Skavabölen pojat peruttu kyseisenä päivänä enkä saanut enää lippuja Palatsiteatterin Autiotalossa-musikaaliin. No tämä vuosi alkoi huonolla valinnalla, mutta toivottavasti parempia nähdään tänäkin vuonna vielä
VastaaPoistaWimu
Tämähän oli nyt vasta alkua... Itseäni kyllä nauratti useammin kuin kerran. Luulen, että moni kuvittelee tämän olevan hirmuinen naurupommi.
PoistaPapparaisen unen perusteella suosittelen Sirkku Peltolalle, että kirjoittaa vain omia näytelmiään (kaikki näkemäni loistavia) eikä enää toiste lähde jonkun muun tekstiä muokkaamaan.
Poista