keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Haastattelussa Henna-Maija Alitalo


 Henna-Maija Alitalon tapasin kesäkuun puolivälissä Hämeenlinnan torin kupeessa olevassa Pikku Pietari-kesäkahvilassa.

Naantalista kotoisin oleva Henna-Maija on syntynyt 1966 ja horoskooppimerkiltään hän on oinas. Tällä hetkellä hän asuu Hämeenlinnassa. Harrastuksikseen hän kertoo flamencon, tanssin ja ratsastuksen.

Mitä sanoisit erityistaidoiksesi? ”No mä olen hyvin sosiaalinen ihminen, se on mun erityistaitoni. Ja naurustanihan mut tunnetaan!” kertoo Henna-Maija ja nauraa päälle niin että koko kahvila raikaa.

Minkä taidon haluaisit osata ja osaatko kenties soittaa jotain instrumenttia? ”Haluaisin olla parempi flamencotanssija ja haluaisin myös oppia uudestaan ranskaa ja espanjaa. Töissä haluaisin oppia komediapuolesta enemmän. Pianoa olen opiskellut ja pimputtelen sitä, ja nuoteista osaan soittaa”, Henna-Maija kertoo.

Mitä alan opintoja olet suorittanut ja milloin olet valmistunut? ”1987 menin Nätyyn ja valmistuin sieltä 1991. Tokalla yrittämällä pääsin silloin sisälle, olin hakenut sinne ja Teakiin jo ´85. Teakissa olin ´86 viimeisten putoajien joukossa ja samoin ´87, mutta sitten pääsin sinne Nätyyn. Valmistuttuani olin ensin neljä vuotta töissä, sitten sain valtiolta yksivuotisen apurahan ja muutin Pariisiin käydäkseni koulua. Kuuluisa pantomiimikko Jacques de Coq piti sitä, se oli sellaista fyysisempää teatteria. Siellä oli ihmisiä, jotka eivät olleet koskaan tehneet teatteria ja mä olin koulut käynyt ja ollut jo ammatissakin vuosia! Vaihdoin sitten semmoiseen pieneen yksityiskouluun nimeltään ”Cours Viriot”. Siellä oli enemmän kameratekniikkaa ja mä olin ainut ulkomaalainen siellä. Se oli todella tehokasta, oli pakko puhua ranskaa kun siellä ei tosiaan englannilla pärjännyt!” muistelee Henna-Maija.
”Elokuusta 2006 joulukuuhun 2007 kävin sellaisen ”Taiteilija moniosaajana”-koulutuksen, jossa käytiin teatterin soveltavia metodeja läpi. Innostuin siitä kovasti, kun mulla tuli äänen kanssa stoppi. Mulla on 15 vuotta ollut jatkuva keuhkoputkentulehdus ja etenkin viimeiset viisi vuotta ollut todella ongelmana, esim. laulun kanssa mulla on hankalaa. Pakko oli laajentaa osaamista kun en voisi muuten olla näyttelijä. Menin siis sinne koulutukseen ja siitä on ollut kovasti hyötyä. Nyt olen käynyt hahmometodia reilun vuoden verran, se on myös todella mielenkiintoista. Se on terapian kaltainen ja voisin sanoa, että se on jopa parantanut mua jotenkin.”

kuva Teatterikärpänen

Milloin kiinnostuit teatterista ja onko joku tietty henkilö tai asia, minkä vuoksi hakeuduit tälle alalle? ”Naantalissa olin harrastajateatterissa, muutama kaveri oli ensin siellä ja pyysivät mua mukaan. Sitten olin Turun Ylioppilasteatterissakin yhden vuoden. En oo sellaisesta perheestä, jossa oltais laukattu teatterissa koko ajan. Laulamisesta mä olin kiinnostunut ja esitin Mustan kissan tangoa aina kaikille vieraille (naurua). Lukiossa äidinkielenmaikka laittoi mut runonlausuntakilpailuihin. ”Sinussa on ilmaisuvoimaa!” ja se potki mua aina eteen päin.”

Jos et olisi tällä alalla, millä alalla mahdollisesti olisit ja oletko tehnyt muita töitä aiemmin? ”Lukiossa mä harrastin valokuvausta ja jos en olisi päässyt Nätyyn, olisin hakenut sille alalle. Ennen Nätyä mä olin valokuvausliikkeessä töissäkin ja olen mä ollut tarjoilijanakin, lähettinä, ajanut taksia, siivoojana, puutarhatyöntekijänä...” Henna-Maija luettelee.

Missä eri teattereissa olet näytellyt ja omasta mielestäsi tärkeimmät roolityösi? ”Nätyn jälkeen olin tosiaan Kuopiossa neljä vuotta, siellä tein mm. Minna Canthin Sylvin ja Macbethin Lady Macbethin roolit. Sit olin Pariisissa sen vuoden. Sit olin Saarijärven Pappilassa Eurooppa Nelosessa reilun vuoden. Freelancerina Hesassa olin myös vuoden, se ei oikein ollut mun juttuni koska mulla ei ollut mitään kontakteja. 1998 tulin tänne Hämeenlinnaan. Oma monologini ”Julia, Julia” oli eräänlainen virstanpylväs, sit Mustin rooli Fedja-sedässä oli hirveen ihana. Autiotalo-musikaalia oli kiva tehdä, samoin Presidentti kaapissa, se jakoi kyllä mielipiteitä se näytelmä.”

Ketkä ovat omia esikuviasi ja kuka olisi unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit valita ihan kenet tahansa? ”Arvostan Seela Sellaa kovasti, hän on tinkimätön ja Ihminen, ei ole suosio noussut hänelle hattuun koskaan, jalat maassa-tyyppi. Miespuolisista Martti Suosalo, hän on kyllä käsittämätön! Aina huippu. Todella monipuolinen ja voi tehdä ihan laidasta laitaan. Unelmieni vastanäyttelijä olisi Johnny Depp, onks kaikki naiset vastannu sen? Jaa on? Me ollaan niin samasta puusta kaikki... Onhan se ulkoisesti melkoinen namupala ja myös erittäin mielenkiintoinen näyttelijä!” summaa Henna-Maija ja nauraa päälle.

Mitkä asiat inspiroivat sinua? ”Aurinko, vehreys, luonto, energia, toiminnallisuus (en pysty olemaan sohvaperunana enkä osaa levätä työssä), työryhmä, ilmapiiri, ohjaaja kenen kanssa synkkaa, itse teksti ja tarina. Jos se on huttua niin se ei kyllä inspiroi yhtään!”

Mikä on parasta työssäsi? ”Kyllä se on vuorovaikutus työkavereiden ja yleisön kanssa, se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys!”

Entä miinuspuolia? ”No käytännön asiat. Kun on teatterissa, niin sitten ei oikein muuta olekaan. Mäkin kun olen perheellinen ihminen, niin välillä on todella haastavaa sovitella työ ja perhe. Ennen teatteri oli mun perhe, mutta nyt arvomaailmani on kyllä muuttunut.”

Millaisessa roolissa koet olevasi kaikkein omimmillasi? ”Mulla on vahvan naisen leima, multa sitä pyydetäänkin ja se on toisaalta vähän tylsääkin kun en oo saanut tehdä sitä vastaan. Olen kyllä tragedian suuntaan kallellaan enemmänkin.”

Mistä haaveilet? ”Haaveilen vapaudesta, sellaisesta että olisi työ ja vapaa-aika balanssissa. Täällä ollaan vain kerran ja tuntuu kammottavalta ajatukselta, että viettäisi sen elämän kokonaan tuolla taikalaatikossa.”

Tunnistaako ihmiset sinua kadulla ja tulevatko juttelemaan? ”Kyllä tunnistaa ja aika useinkin tulevat kiittämään. Mä olen niin sosiaalinen, mä juttelen mielelläni ihmisten kanssa, se on mukavaa että mut muistetaan.”

Podetko ramppikuumetta? ”Mä olen sellainen ensi-iltajännittäjä. Se ilmenee mussa niin, että mun on vaikeaa olla läsnä. Mä tarkkailen itseäni koko ajan, olen tavallaan itseni ulkopuolella. Hahmometodissa harjoittelen nyt läsnäoloa, se on ollut todella avaava kokemus. Ääniongelmanikin vaan pahenee kun pelkään että mulla menee ääni!”

Kerro joku hauska kommellus! ”Kauniissa Veerassa oli miekkailukohtaus ja jätkille oli laitettu tiskiharjat miekkojen tilalle, kaikki pudottiin ihan täydellisesti. Viimeisissä esityksissä on aina näitä källejä. Ai niin ja Kuopiossa putosi tekarit yhdeltä näyttelijältä!” Henna-Maija nauraa vedet silmissä.


Kerro vähän tulevista töistäsi. ”Jään pian vuorotteluvapaalle ja palaan töihin vasta maaliskuussa 2013. Olen yhden ystäväni kanssa vetänyt työhyvinvointicouchausta eri työporukoille ja yrityksille, ja sitten vedän Vanajaveden opistossa teatteritaiteen perusopetusta ja ARX-talossa teatteripajaa nuorille. Silloin tällöin esitän myös kirjoittamaani Fredrika-monologia, se on sellainen puolen tunnin juttu ja kertoo Fredrika Wetterhoffista. Sitten vedämme Antti Kemppaisen ja Juha Haanperän kanssa pitempää näytelmää samasta aiheesta. ”Fritz,Eino ja Fredrika” nimeltään, Antti esittää siinä Fredrikan veljenpoikaa ja kasvattilasta Fritziä, ja Juha esittää Eino Leinoa. Tämä on ihan uusi aluevaltaus ja todella mielenkiintoinen juttu.”

Onko sinulla jotain mottoa? ”Asenne ratkaisee!”

Jos saisit viettää päivän miehenä, mitä tekisit? ”Ai kauheeta!! (naurua) Enpä oo ikinä miettinyt. No kyllä mä sitä helikopteria haluaisin kokeilla (hysteeristä naurua) ja järkkäisin varmaan jotkut kusemiskilpailut! (lisää naurua) Kokeilisin miehistä valtaa...”

Jos ihminen vetäytyisi talviunille, mitä ottaisit omaan talvipesääsi mukaan? ”Hyvää ruokaa, jotain meksikolaista ja nachoja. Paljon kirjoja, Taru sormusten herrasta-trilogian ottaisin.”

Bernard Pivot´n kymmenen kysymystä :

Mistä sanasta pidät eniten? - Äiti
Mistä sanasta pidät vähiten? - Kalsa
Mikä sytyttää sinut? - Rytmi
Mikä sammuttaa intohimosi? - Kylmyys
Suosikkikirosanasi? - Perkele
Mitä ääntä rakastat? - Linnunlaulua
Mitä ääntä inhoat? - Kun jotain vedetään liitutaulua pitkin
Mitä muuta kuin omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Rokkistara
Missä ammatissa et haluaisi olla? - Kirurgi
Jos Taivas on olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan porteille? - Ai ihanaa sä tulit!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).