Tiia Ollikaisen
tapasin maaliskuun lopussa 2014 jyväskyläläisessä kahvilassa Cafe Vocassa.
Illemmalla olin menossa katsomaan Jyväskylän Kaupunginteatteriin
Tarpeettomia ihmisiä-näytelmää, jossa Tiiakin oli mukana.
Vuonna 1987
syntynyt Tiia on horoskooppimerkiltään vaaka. ”Kotoisin oon
Leppävirralta ja Varkaudesta, siellä olen asunut lapsuuteni. Koen
myös olevani kotoisin Kaustiselta, lukioikäisenä muutin sinne ja
asuin kolme vuotta, kävin sen musiikkilukion siellä. Tällä
hetkellä mä asun Tampereella, muutin sinne aloittaessani opiskelut
Nätyllä. Tampereelle mä sit muutin Lahdesta, ja siellä opiskelin
Mutella... Sit mä oon asunut Haminassakin vuoden, siellä mä kävin
kansanopiston musiikkiteatterilinjan. Kesäteatteriproggisten myötä
oon asunut sitten vaikka missä, mutta lyhyempiä ajanjaksoja”,
Tiia selittää asumiskuvioitaan.
Mitä harrastat?
”Ne kyllä liittyy osittain työhönkin, eli musiikkia, capoeiraa,
tanssia. Luonto myös, tykkään vaeltaa ja samoilla metsässä. Se
on tärkeä irtiotto mulle aina. Niin, ja sit mä ratsastan, mutta se
on nyt vähän jäänyt. Mulla on ollut oma hevonenkin, jolla olen
kilpaillut esteratsastuksessa. Kymmenen vuotta taisin harrastaa sitä
tosi aktiivisesti, sit se jäi kun ei vaan ole aikaa eikä myöskään
rahaa.”
Osaatko soittaa
jotain instrumenttia? ”Osaan soittaa pianoa ja kitaraa, ja lisäksi
kaikenlaisia ”kilkutinsoittimia”. Cajon-rumpua mä olen soittanut
ja capoeirassa mä soitan sellaista hekoheko-soitinta, juu oikeesti
on sen niminen soitin, vähän semmoinen pyykkilaudan tyylinen. Mut
yleisesti ottaen, mä soitan kaikenlaisia akustisia rumpuja kyllä
oikein mielelläni. Innostus taisi lähteä aikanaan siitä, että
lukiossa soitin yhdessä soitinyhtyeessä, jossa oli ainoastaan
akustisia soittimia. Siinä on semmoista kansanomaista meininkiä”,
Tiia intoilee ja elehtii samalla villisti käsillään soittimista
puhuttaessa.
Mitä sanoisit
ammatillisessa mielessä sinun vahvuudeksesi? ”Kyllä ne on
varmaankin laulu ja musiikki yleensä, ne on kulkeneet mun rinnallani
jo ennen teatteria. Sit fyysisyys, eli mä olen tosi liikunnallinen
tyyppi. Erikoistaitoja? Heh, mä osaan tehdä semmoisia omituisia
akrobaattitemppuja ja osaan myös vähän jonglöörata. Hevosen
selässä osaan myös tehdä monenlaisia temppuja”, Tiia kertoilee
ja elehtii jälleen.
Mikä olisi
sellainen taito, jonka haluaisit osata? ”Saksofonin soitto
ehdottomasti, ja lisäksi haluaisin oikeasti osata soittaa
kontrabassoa, enkä vaan leikisti. Olen ihan vähän tehnyt
rengastrapetsia, eli oon käynyt muutamilla tunneilla sirkuskurssin
yhteydessä. Sitä mä haluaisin tehdä lisää ja oppia sen
kunnolla. Se olisi kyllä tosi siistiä! Kaikki sirkusjutut
kiinnostaa mua, nuorallakävely, tulennielentä, tulitemput
muutenkin... En kuitenkaan usko, että musta olisi niihin itse. Niitä
on vaan todella hienoa katsella, kun joku tekee sitä. Se on jotenkin
maagista.”
Nauravainen Tiia / (c) Teatterikärpänen |
Löytyykö
suvustasi muita teatterialalla tai muulla taiteellisella alalla
olevia? ”Ei taida olla, tosin isäni puolelta mummoni äiti on
tainnut joskus olla harrastajanäyttelijänä Tampereella. Mummon isä
on sitten nähnyt hänet esiintymässä ja olivat rakastuneet, ja
mummon äiti muutti sitten Savoon ja ryhtyi maatilanemännäksi.
Siihen karahti orastava näyttelijänura... Isän puolelta löytyy
muusikkoja sitten enemmänkin.”
Milloin olet
kiinnostunut teatterista/näyttelemisestä/esiintymisestä? ”Mulla
se menee varmaan niin, että mulla ei ole mitään sellaista selkeetä
hetkeä, että ”nyt”. Lukioikäisenä musiikin kautta tuli se,
että pääsi soittamaan ja esiintymään. Lukiossa pääsi sitten
myös kokeilemaan musiikkiteatteria, tehtiin omia proggiksia aina ja
siellä syttyi kipinä teatteria kohtaan. Lukiossa olin kyllä sitä
mieltä vielä, että musta tulee isona muusikko. Kansanopistossa
alkoi vasta aueta se, että mitä mä oikeasti haluan ja mulle aukeni
se, että teatterin kautta pystyisin yhdistämään sekä musiikin
että teatterin. Teatteri oli aiemmin ollut mulle ehkä semmoinen
”salainen haave” ja kansanopistossa rupesin sitten oikeasti
miettimään, että voisko tää jopa olla mun ammattini joskus ja
olisko tää sitä, mitä mä haluaisin tehdä. Sitten siellä Lahden
Ammattikorkeakoulussa Mutella, jossa pääsi syventämään
opintojaan vielä enemmän, mulle selkeni se, että haluan tehdä
tätä.
”Lapsena koulussa
oli ala-asteella jotain näytelmiä, joihin mut aina laitettiin
esiintymään. Muistan sen, että mä salaisesti nautin siitä, mutta
en myöntänyt kenellekään mitään!”
Alan opinnot?
”Kaksi vuotta olin siellä Lahden draamainstituutissa
musiikkiteatterilinjalla ja sit pääsin Nätylle vuonna 2009. Yritin
sovittaa opinnot niin, että olisin valmistunut Mutelta samaan
aikaan, mutta se ei onnistunut ja jouduin katkaisemaan Mute-opintoni,
eli en ole sieltä valmistunut lainkaan. Valmistun nyt tänä keväänä
Nätyltä.”
Voitko jo paljastaa
lopputyösi aiheen? ”Joo, mä olen mukana sellaisessa C-kollektiivi
-teatteriryhmässä, joka perustettiin 2011. Se on vapaan kentän
teatteriryhmä ja mä kirjoitan siitä ja C-kollektiivin kautta
teatterin vapaasta kentästä ja siitä millaisia mahdollisuuksia
tuollaisella pienellä ryhmällä on olla Suomen teatterikentällä
ja apurahaviidakossa. Pohdin myös teatterin hierarkisuutta ja
sitä, että miksi jälleen erilaiset kollektiiviset tavat tehdä
ovat taas ”nousussa”. Kollektiivisuudessahan korostuu työryhmän
yhteinen työskentely, se että ei arvoteta työryhmän jäseniä
esim. heidän ammattinsa mukaan, vaan kaikki työryhmän jäsenet
ovat aktiivisesti osana produktion luomisessa. Tuota hierarkisuutta
ja auktoriteettien valta-asemaa pohdin enemmänkin, ja sitähän on
muuallakin kuin teatterissa, koko yhteiskunta on tulvillaan
sellaista. Aika laaja aihe, kyllä! Tuo aihe kiinnostaa mua kovasti
ja varsinkin nyt, kun oon valmistumassa.”
”Mun taiteellinen
opinnäytteeni oli lauluilta ”Rannaton saari”. Sovitin siihen
Ultra Bran biisejä pianolle, kontrabassolle, kellopelille ja
cajonille. Lisäksi siinä oli ukulele ja kitara, ja mukana oli myös
yksi Jarkko Martikaisen kappale, Anna-Mari Kähärän kappale ja
sitten se ”Kaikki ilo”, joka oli Anna-Liisa -musiikkinäytelmässä
pari vuotta sitten. Sitä lauluiltaa ja sovituksia oli kyllä ihana
tehdä, tein niitä yhdessä Savolaisen Niilon kanssa, ja hienoa oli
se, että hän ymmärsi heti mitä halusin niillä kappaleilla
sanoa.”
Mikä muu ala sinua
mahdollisesti kiinnostaisi, jos et olisi lähtenyt tälle tielle?
”Kyllä mä varmaan olisin ratsastuksenopettaja tai ratsuttaja,
jotain tämmöistä hevostilameininkiä mulla olisi. Toinen olisi sit
urheilu, sekin on kulkenut lapsesta asti mulla mukana.
Ravitsemuspuolikin mua voisi kiinnostaa, olisin vaikkapa joku
personal trainer. Voisin olla vuorikiipeilijäkin!” Tiia visioi.
Miksi
näyttelijäksi? ”Teatterissa on parasta se, miten se yhdistää
ihmiset. Teatterissa käsitellään asioita ja kaikki ollaan saman
ajattelun äärellä. Teatterin kautta pystyy välittämään
tarinoita, sanomaan jotakin, pystyy tuomaan erilaisille ihmisille ja
tarinoille äänen ja nostamaan ne esille. Siksi mä haluan tehdä
teatteria.”
Miten ajatuksesi
itse näyttelijän työstä ovat muuttuneet tässä vuosien varrella,
vai ovatko muuttuneet? ”On ne varmaan kyllä muuttuneet, mutta
musta tuntuu, että mulle on tullut enemmänkin sellaista
taiteilija-ajatusta. Koen että mun velvollisuuteni on tuoda asioita
esille. Eilen olin esimerkiksi mukana yhdessä flash mobissa. Meitä
oli viitisenkymmentä osallistujaa, olimme Tampereen rautatieasemalla
ja meillä oli kyltit, joissa luki ”Vastustamme rasismia.” Olimme
laittaneet kellot soimaan ensin tasan klo 17 ja sitten toisen kerran
klo 17.03. Ensin tasalta kaikki hiljennyimme ja nostimme ne kyltit
ylös, olimme kolme minuuttia siinä paikoillamme seisten, ja sitten
lähdimme pois. Mun mielestä siistiä oli etenkin se, että asema
hiljeni yhtäkkiä ihan täysin, kaikki se hälinä ja kiire. Ihmiset
hämmentyivät ensin ja sitten alkoivat toivottavasti vähän kelata
asioita.”
Onko sinulla
mahdollisesti omia ammatillisia esikuvia? ”En ole koskaan
oikeastaan fanittanut ketään sellaisella pitkällä tähtäimellä,
mutta on paljon tyyppejä, joita olen ihaillut kovasti. Mä
esimerkiksi ihailen Petra Karjalaisen tapaa tehdä rooleja ja
teatteria, ja hänen läsnäoloaan ja lauluaan. Olin hiljattain
katsomassa Kullervo-näytelmää Telakalla ja siinä Tanjalotta
Räikkä teki suuren vaikutuksen, hänellä on intohimoa ja hän on
aina niin auki. Sitä on hieno katsoa. Sitten ihailen Minja Koskea,
hän on Teatteri Vanhan Jukon porukkaa. Miehistä tietysti Martti
Suosalo ja nuoremmista Antti Holma. Tykkäsin siitä Antin
Johtaja-jutusta, se on aina hienoa kun näyttelijä on niin läsnä,
arvostan sellaista tosi paljon. Laulajista täytyy mainita Ella
Fitzgerald, häntä olen kuunnellut ihan lapsesta asti.”
Kuka olisi
unelmiesi vastanäyttelijä, jos saisit maailmasta valita ihan kenet
tahansa? ”Tää on aika paha kyllä! Paitsi että Johnny Deppin
kanssa voisin tehdä jonkun merirosvoseikkailun, se voisi olla
hauskaa. Jack Nicholsonin kanssa voisin käydä synkkää dialogia.”
Entä kenen kanssa
haluaisit laulaa dueton? ”Ellan kanssa ehdottomasti tai Ray
Charlesin, kappale voisi olla ihan mikä tahansa. Se voisi olla
sellainen workshop-tyylinen, eli opettaisivat siinä samalla.”
Missä eri
teattereissa olet näytellyt? ”Oon näytellyt Jyväskylän
Kaupunginteatterissa, Seinäjoen Kaupunginteatterissa, Törnävän
Kesäteatterissa, Rovaniemellä Konttisen kesäteatterissa ja
Karjaalla Billnäsin Ruukissa. Siinäpä ne taitaa ollakin. Sitten
tietysti Nätyllä olen ollut monenlaisissa jutuissa, Takomolla
C-kollektiivin kanssa ja Tampere-talossa oli se Taikakivet.”
Mainitse muutama
itsellesi tärkeä roolityö tai proggis, jossa olet ollut mukana?
”Seinäjoen Kaupunginteatterissa oli sellainen proggis kuin
”Jääkuvia”, tein siinä”mykkä lapsi”-roolin, mutta se koko
proggis ja työryhmä oli mulle tärkeä. Tämä Jyväskylän
Kaupunginteatterin ”Tarpeettomia ihmisiä” on ollut myös mulle
todella tärkeä. Lisäksi haluan mainita vielä Hanno Eskolan
ohjaaman ”Rouge Dérangéen”, joka tehtiin Nätyllä ja se kiersi
eri kaupungeissa myös. Siinä oli Ranskan vallankumous aiheena.”
Onko sinulla jotain
roolihaavetta? ”No ei oo kyllä mitään tiettyä, mutta haaveilen
hyvistä työryhmistä. Niin no Ronja Ryövärintytär olisi kyllä
ihana tehdä...”
Määrittele
”teatterin taika”, miten se sinulle konkretisoituu? ”Kun
onnistuu tekemään jotain sellaista, joka saa katsojan unohtamaan
vaikkapa sen, että pitäisi pestä pyykkiä tai että jäiköhän
mulla se liesi päälle. Ihminen keskittyy niin totaalisesti siihen,
mitä siellä näyttämöllä tapahtuu. Siinä on mulle teatterin
taikaa ja tietää, että on tehnyt jotain oikein, jos niin pääsee
käymään.”
Mitkä asiat
inspiroivat sinua? ”Mua inspiroi yleensäkin se, kun näkee hyvää
taidetta. Kaikki maalaukset, musiikki, teatteri. Ihmiset, eläimet,
luonto.”
Podetko
ramppikuumetta/esiintymisjännitystä? ”Kyl mua aina vähän
jännittää, mutta ei mitenkään pahasti. Lukioikäisenä podin
enemmänkin, mulla tärisi aina kädet, mutta enää ei niinkään.
Se on pikemminkin niin, että jos mua ei jännitä yhtään, niin mä
havahdun, että nyt on jotain outoa. Pieni jännitys kuuluu aina
asiaan. Se ilmenee mulla niin, että energiaa löytyy ja vatsassa on
perhosia. Se riippuu muuten myös vähän siitä, että mitä
esittää. Oma lauluiltanihan jännitti ihan älyttömästi...”
Onko sinulla jotain
omia rituaaleja/rutiineja, joita huomaat toistavasi ennen esitystä
tai esityspäivänä? ”Sekin riippuu proggiksesta tosi paljon.
Yleensä mä lämmitän kehon ja äänen, ne on perusjuttuja. Tosi
usein mä pyrin rauhoittamaan itseni jotenkin, eri harjoitteilla
vaikkapa. Valmistautumiseen Tarpettomissa ihmisissä kuuluu myös
sekin, että Tampereelta lähden tänne Jyväskylään, pakkaan
repun, tsekkaan junan ja matkustan sitten tänne. Se on osa tätä
proggista.”
Kerro joku
kommellus. ”Nätyn Nummisuutarit-oopperan ensi-illassa oli jäänyt
montun luukku auki ja minä tietenkin astuin suoraan sinne. Jalka
sojotti yhteen suuntaan ja toinen jalka oli roikkui montussa ja
refleksinomaisesti pidin kiinni siitä reunasta. Sain toisen jalkani
onneksi rappusille, koska muuten olisin kyllä pudonnut sinne
lattialle ja olisi sattunut pahastikin. Pääsin sieltä itse ylös
ja kaikki katsoo, että mitä ihmettä siellä oikein tapahtuu.
Luukku sitten laitettiin välittömästi kiinni, ettei sama toistu.
Kun pääsin näyttämöltä pois, niin itsekin mietin, että mitä
ihmettä oikein tapahtui ja verta tuli jalasta. Kaverini oli
katsomassa yleisössä ja se sanoi jälkeenpäin, että oli helvetin
hienosti tehty se monttujuttu!” Tiia nauraa vedet silmissä.
Kerro joku hyvä
muisto. ”Viime kesänä oltiin mökillä, siellä ei ollut mitään
nettiyhteyksiä ja vastaavia ja oli ihanaa vaan olla ja rentoutua
siellä luonnon keskellä. Samalla reissulla mä oksia polttaessa
käräytin nenäni, mutta se ei ollut mitenkään mukava muisto,
vaikkakin nyt naurattaa jälkeenpäin.”
Käytkö katsomassa
teatteria useinkin? ”Kyllä mä pyrin käymään, niin paljon muin
mahdollista. Just näin sen Kullervon ja ensi viikolla olen menossa
katsomaan Teatteri Siperiaan Tiimiä. Välillä on kausia, ettei
millään ehdi niin paljon kuin haluaisin.”
Tulevia roolejasi
tai muita töitäsi? ”Syksyllä menen Ahaa Teatteriin, mutta tässä
vaiheessa en pysty kertomaan siitä vielä enempää.”
Kiinnostaisiko
sinua tulevaisuudessa käsikirjoittaminen tai ohjaaminen? ”Kyllä
mua se ohjaaminen voisi hyvinkin kiinnostaa, mutta sitten vasta
tuonnempana kun on tehnyt enemmän.”
Onko sinulla jotain
mottoa? ”Elä hättäile, istu mättäälle. Kyllä se pipo vielä
löytyy!”
Osaatko imitoida
ketään? ”Kyllä mä aina välillä imitoin Rauno Repomiestä.
(laulaa)”
Mikä
sarjakuvahahmo haluaisit olla ja miksi? ”En mä tiedä onko
sellaista, mutta mä voisin olla joku länkkärihahmo, jolla on jokin
supervoima ja se ratsastaisi tulipunaisella hevosella, tekisi
voltteja ja pelastaisi köyhiä. Lassoaisi kaikki pahikset! Sen
tyypin nimi voisi olla Super Horse Woman! Sit se laulaisi aina sillai
scataten, shubi-dub-dub-dub ja lasso viuhuisi”, Tiia nauraa ja
tästä ei meinata päästä eteen päin sitten millään.
Jos voisit viettää
päivän miehenä, mitä tekisit? ”Ajelisin ilman paitaa Ladalla ja
tekisin kehoni tutkimusta siinä samalla. Mankassa soisi biisi ”I'm
too sexy for this Lada”.”
Jos ihminen menisi
syksyisin talviunille ja heräisi keväällä, mitä ottaisit omaan
talvipesääsi mukaan siltä varalta, että heräät kesken kaiken?
”Ottaisin eväskorin, joka olisi täynnä dallaspullia ja sitten
ottaisin jonkun soittimen, jolla voisin viihdyttää itseäni.
Ukulele vaikkapa. Keksisin kaikenlaisia tarinoita itseni
viihdyttämiseksi, soittelisin ja söisin pullaa.”
Jos rakentaisit
puuhun majan, mitä sinne ottaisit mukaan? ”Sinnekin ottaisin hyvät
eväät ja soittimeksi ottaisin berimbaun ja muita kivoja
capoeira-soittimia.”
Jos voisit palata
aikakoneella johonkin tiettyyn hetkeen tai ajanjaksoon, minne
menisit? ”Haluaisin mennä Auschwitz-Birkenaun keskitysleirille
hetkeksi, se on niin käsittämätöntä mitä siellä tapahtui.
Haluaisin katsella edes hetken sitä, jotta voisin kertoa ihmisille
näkemästäni ja vähän herätellä, kun monihan vieläkin kiistää
kaiken, että sellaista ei ole edes koskaan tapahtunut. Historiaahan
ei voi muuttaa, mutta... Toinen minkä haluaisin nähdä on Tampere
kansalaissodan aikaan.”
Mitä aiot tehdä
seuraavaksi? ”Katseeni suuntautuu illan esitykseen, vilkaisen vähän
tekstiä, syön jotain ja sitten lähden teatterille.”
Bernard Pivot´n
kymmenen kysymystä :
Mistä sanasta
pidät eniten? - Rakkaus
Mistä sanasta
pidät vähiten? - Perkele
Mikä sytyttää
sinut? - Intohimo
Mikä sammuttaa
intohimosi? - Kuollut kalkkuna
Suosikkikirosanasi?
- Jumalauta!
Mitä ääntä
rakastat? - Tuulen ääntä
Mitä ääntä
inhoat? - Kovaa metallista pauketta
Mitä muuta kuin
omaa ammattiasi haluaisit kokeilla? - Terapeutti
Missä ammatissa et
haluaisi olla? - Kuorma-autokuski
Jos Taivas on
olemassa, mitä toivot Jumalan sanovan sinulle kun saavut Taivaan
porteille? - Kato Ollikainen, tervetuloa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Heräsikö ajatuksia? Iloiten otan vastaan kaikki kommentit (ne tosin julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen, roskapostin vuoksi).